Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Syncrolux

    Gjest
    På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har en 20 år dieselbil. Mine foreldre en Polestar. Steinalderen er aldri mer tydelig enn når vi står ved siden av hverandre på tomgang. Min stinker og bråker noe infernalsk. Den andre ikke en lyd eller lukt.

    […]

    For en ingeniør er forøvrig bilen dødskul med sitt hightech aluchassis. Det er også en viktig faktor hehe.
    Audi A2? Jeg fikk en slik som leiebil fra Kastrup for mange år siden og holdt på å blåse av Øresundsbroen sidelengs på vei over til Malmö. Det la nok en varig demper på min entusiasme for modellen, selv om den er ingeniørmessig interessant.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
    Nei. Avskrivning på en ny bil er 50-100.000,- hvert eneste år. Det er klin umulig å bruke så mye penger på reparasjoner på en 20 år gammel normal bruktbil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Istedet kan man oppleve replikken «Dessverre, dessverre, så gamle deler har vi ikke på lager.»
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Audi A2? Jeg fikk en slik som leiebil fra Kastrup for mange år siden og holdt på å blåse av Øresundsbroen sidelengs på vei over til Malmö. Det la nok en varig demper på min entusiasme for modellen, selv om den er ingeniørmessig interessant.
    Ja husker du fortalte den historien. Ja A2 er småskummel i sterk vind i høy fart; da må man ha begge hendene på rattet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Istedet kan man oppleve replikken «Dessverre, dessverre, så gamle deler har vi ikke på lager.»
    Ja, det stemmer. Ikke vært et problem sålangt, og bilen deler plattform med Polo og Fabia så deler er enkelt. Og det finnes egne forum for bilen i Tyskland og England hvor bruktdeler nærmest gis vekk.

    Hadde en utgift nå. Kompressoren til aircondition konka. Audiforhandler kunne «spesialbestille» ny kompressor til 15.000,-. Kjøpte selv ny OEM kompressor (Denso Japan) til 3000,- sammen med ny tørker og kondensor/radiator. Så jeg opplever heller større problemer med at verksted ikke vil reparere med ønske om å selge en ny bil.

    Og jeg er faktisk mer bekymret for mine foreldres Polestar 10år down the road; tviler på kinerserne gidder å ha delelager. Av samme årsak fatter jeg ikke folk bruke oppmot 1 million på helt ukjente kinamerker; det er i mine øyne høyrisiko ift fremtidig support på deler og softwareoppdateringer
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seriøst : reparasjoner koster flesk for oss som ikke har et eget bilverksted i garasjen. Jeg pensjonerte min 12 år gamle bil som hadde gått nesten 300.000 km når reparasjoner i 20-30.000 kr klassen begynte å dukke opp et par ganger i året. Siste gang noe røyk skulle verkstedet ha nesten 40.000 for å få den kjørbar, så da takket jeg nei …
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jo mer avanserte bilene er, jo mer koster det å holde de på veien. Derfor er jeg litt glad for å ha (billig) elbil.
    Jeg var med en kompis en gang for å se på en 4WD av noe slag. Eieren skulle ha 90k for den. Det var mindre enn han hadde brukt på reparasjoner siste 12 mnd…..
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.794
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Seriøst : reparasjoner koster flesk for oss som ikke har et eget bilverksted i garasjen. Jeg pensjonerte min 12 år gamle bil som hadde gått nesten 300.000 km når reparasjoner i 20-30.000 kr klassen begynte å dukke opp et par ganger i året. Siste gang noe røyk skulle verkstedet ha nesten 40.000 for å få den kjørbar, så da takket jeg nei …
    En annen faktor er hvor lenge en kan være uten bil i perioden der feil oppstår, en skrur fra hverandre, identifiserer hva som må skiftes, delen dukker opp (fra langtvekkistan) og til en så er ferdig å skru.

    Jeg hadde en Mercedes ML, der jeg fikk brann i ledningsnettet, så hele ledningsnettet måtte byttes. Jeg fikk forsåvidt dette på forsikringa, men det tok over en måned før bilen var ferdig reparert, da dette ikke var lagervare, men ble produsert opp til den spesifikke bilen.

    Johan-Kr
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nei. Avskrivning på en ny bil er 50-100.000,- hvert eneste år. Det er klin umulig å bruke så mye penger på reparasjoner på en 20 år gammel normal bruktbil.
    Fra 2017 til i dag har få elbiler tapt seg nevneverdig i verdi dersom man kjøper attraktive modeller. Kjenner flere f.eks. som kjøpte ID4 da den kom. De har kjørt dem 20-30 tusen km og kan selge med 30 lapper i gevinst enda, men det vil nok snu etterhvert når markedet mettes mer. Mange venter på Model Y fra Tesla og den har vel steget 30-40 lapper siden den gang de bestilte.

    Regnestykket er ikke så enkelt likevel. Jeg kunne selv hatt en hønn-gammel fossilbil, men valgte å få for en 2016 modell sist vi byttet pga. langt høyere score i NCAP og aktive sikkerhetssystemer. Nyere elbiler som ID4, tesla m. fl. scorer veldig bra på sikkerhet - det er viktig for mange.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Ja jeg tror feks Leaf og i3 er ekstremt billig bil. Jeg klarer dessverre ikke utseende på Leaf, og liker dessuten å ha 1000km rekkevidde ifm jobb. Samt hengerfeste.

    Ja det er mulig å finne skrekkeksempler på 100.000,- i reparasjoner, men går som regel veldig fint dersom man holder seg unna 20 år gamle toppmodeller, automat, 4WD, direkteinjisert bensinmotor, komplisere V6, V8, V10 osv. Hør også med ulike verksted, som nevnt over priser Audiverkstedet på en måte at de ønsker bilen bort fra veien. Kunnskapen i verkstedet er også iferd med å forsvinne. Jeg kjører ikke rustholker heller og der kommer A2 inn. Har blitt stoppet flere ganger av folk som spør om bilen er en ny modell.

    Men nok om dette nå. Poenget mitt er bare at økonomi ift elbil kan sees på fra ulike perspektiv.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Enig, Ole_Martin - jeg elsker også å ha kvalitetsgjenstander som har vært " med meg" over lang tid. Sykkelen fra studietiden som har blitt tatt vare på i snart 20 år. Turjakken som ser ut som ny etter 10+ år. Slikt kan en enkel sjel like.

    Litt som menneskene man har med seg gjennom livet. "Husker du da...? Akkurat som den gangen da vi..."

    What will I do when you're gone?
    Who's gonna tell me the truth?
    Who's gonna finish the stories I start
    The way you always do?

    When somebody knocks at the door
    Someone new walks in
    I will smile and shake their hands
    But you can't make old friends
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.032
    Antall liker
    9.311
    Det er noe forunderlig over mottagelsen av nye el-biler. Hadde det blitt introdusert en kinesisk Rolls-Royce kopi med 5 liters bensin V-8 så hadde bilfolket ligget på gulvet i krampelatter. Når bilen derimot er en el-bil er samme bilfolket i ekstase over hvor flott og god den er.
    Kinesiskprodusert reiseradio er bare søppel, men så fort kinaproduktet har fire hjul og er el-drevet er det det topp kvalitet.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Seriøst så har vel ikke disse Kinesiske bilene hverken blitt hyllet eller oppnådd så store salgstall... ?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er noe forunderlig over mottagelsen av nye el-biler. Hadde det blitt introdusert en kinesisk Rolls-Royce kopi med 5 liters bensin V-8 så hadde bilfolket ligget på gulvet i krampelatter. Når bilen derimot er en el-bil er samme bilfolket i ekstase over hvor flott og god den er.
    Kinesiskprodusert reiseradio er bare søppel, men så fort kinaproduktet har fire hjul og er el-drevet er det det topp kvalitet.
    Hvem sier noe slikt? Det ble lansert et nytt kinesisk merke her om dagen, Voyah fra statseide Dongfeng. Så langt har det visstnok blitt bestilt 6-7 stk i Norge, som første land i Europa, og noen hyllester har jeg ikke sett hverken her eller andre steder.

    Mine Tesla er bygget i Fremont, CA, i den gamle Toyota/GM-fabrikken (NUMMI). Det var en viktig faktor for at jeg tok sjansen på å forhåndsbestille.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.290
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig, Ole_Martin - jeg elsker også å ha kvalitetsgjenstander som har vært " med meg" over lang tid. Sykkelen fra studietiden som har blitt tatt vare på i snart 20 år. Turjakken som ser ut som ny etter 10+ år. Slikt kan en enkel sjel like.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja, det stemmer. Ikke vært et problem sålangt, og bilen deler plattform med Polo og Fabia så deler er enkelt. Og det finnes egne forum for bilen i Tyskland og England hvor bruktdeler nærmest gis vekk.

    Hadde en utgift nå. Kompressoren til aircondition konka. Audiforhandler kunne «spesialbestille» ny kompressor til 15.000,-. Kjøpte selv ny OEM kompressor (Denso Japan) til 3000,- sammen med ny tørker og kondensor/radiator. Så jeg opplever heller større problemer med at verksted ikke vil reparere med ønske om å selge en ny bil.

    Og jeg er faktisk mer bekymret for mine foreldres Polestar 10år down the road; tviler på kinerserne gidder å ha delelager. Av samme årsak fatter jeg ikke folk bruke oppmot 1 million på helt ukjente kinamerker; det er i mine øyne høyrisiko ift fremtidig support på deler og softwareoppdateringer
    Jeg kjøpte bremsedeler orginalt på 86Toyota corolla nå nylig. Men bremskiver var utgått. Ikke noe problem å få uorinalt. Har ''arbeidsbil'' i mange år ennå :)
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    De pengene man sparer på å kjøre en 86 modell Corolla tror jeg man driter i dersom man havner i en ulykke.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Fra 2017 til i dag har få elbiler tapt seg nevneverdig i verdi dersom man kjøper attraktive modeller. Kjenner flere f.eks. som kjøpte ID4 da den kom. De har kjørt dem 20-30 tusen km og kan selge med 30 lapper i gevinst enda, men det vil nok snu etterhvert når markedet mettes mer. Mange venter på Model Y fra Tesla og den har vel steget 30-40 lapper siden den gang de bestilte.

    Regnestykket er ikke så enkelt likevel. Jeg kunne selv hatt en hønn-gammel fossilbil, men valgte å få for en 2016 modell sist vi byttet pga. langt høyere score i NCAP og aktive sikkerhetssystemer. Nyere elbiler som ID4, tesla m. fl. scorer veldig bra på sikkerhet - det er viktig for mange.
    Det er jo ikke noe unikt med dette for elbiler.. Folk kjøper bil ny, satser på at det er venteliste og prøver å få profitt på det. Scalping er et annet ord på fenomenet.

    Markedet har uansett endret seg de siste årene, bilene faller mindre i verdi og mange stiger også i verdi. Ingenting unikt der med elbil heller, hadde jeg solgt bensinbilen jeg kjøpte i fjor så har jeg mest sannsynlig fått det samme for den nå også.
    Har man kjøpt en Porsche 911 turbo fra tidlig 80-tallet irundt år 2000 så har man fått et fint eksemplar til 150K, prisen doblet seg for disse årlig nesten en periode. Nå hadde man fått igjen over en mill mer.

    Sikkerhet er jo høyt oppe på de nye bilene med annerkjente merker uansett, lenge siden jeg har sett et premium merke score noe annet enn 5 stjerner i NCAP etc.. uavhengig om det er el, diesel, bensin og ofte uavhengig av modell.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det nå egentlig å være dieselkunde nå om dagen? Fylles det akkurat nok til å komme frem dit en skal, for så å håpe at prisen har falt betydelig neste gang det kjøres?
    Overdøver kjøregleden kostnaden, eller bannes det over en lav sko, sånn type "@#&@$%%@$###!!@!#$!!!@#!!!@$!!#&$@%%!!!!-bensin/dieselpris/Støre/Vedum" der ved pumpen?

    Screenshot_20220619-165353_The Fuel App.jpg
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Nei, vi har jo lært at bil er penger ut av vinduet uansett, og at man derfor ikke irriterer seg over bensin/diesel priser. Jeg kan forøvrig kjører 15 mil for en liter til den prisen der 😉
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har i det siste kjørt min lille Seat Mii elbil slik man strengt tatt bør kjøre en fossilbil i disse dager, og den går nok "lenger enn til postkassa", slik enkelte fossilbilfolk sier.

    Screenshot_20220619-171331_Google.jpg
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.477
    Sted
    Sunndalsøra
    De pengene man sparer på å kjøre en 86 modell Corolla tror jeg man driter i dersom man havner i en ulykke.
    Hvis man fronter, så har man ikke så stor sjanse i hviken bil man kjører. Har flere biler å velge mellom :) Kom over en krasjtest på Toyotan. Det var bortimot topscore. Har hørt tidligere at de er ganske sikre! Det er ikke bare å tro, men å vite :giggle:
     
    Sist redigert:

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Hvis man fronter, så har man ikke så stor sjanse i hviken bil man kjører. Har flere biler å velge mellom :) Kom over en krasjtest på Toyotan. Det var bortimot topscore. Har hørt tidligere at de er ganske sikre! Det er ikke bare å tro, men å vite :giggle:
    Minner om at kravene til antall stjerner er en smule skjerpet siden åttitallet, og ikke bare på dilldall som setebeltevarslere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det har vel skjedd en liten smule og vel så det på sikkerhetsfronten de siste 35 åra ?
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.341
    Antall liker
    1.840
    Det har vel skjedd en liten smule og vel så det på sikkerhetsfronten de siste 35 åra ?
    Forskjellen er vel å overleve, kontra å være smurt utover baksetet ved en frontkollisjon ventelig.
    Vedlagt video med en doning vi virkelig anså å være sikker som en stridsvogn på åttitallet.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Forskjellen er vel å overleve, kontra å være smurt utover baksetet ved en frontkollisjon ventelig.
    Vedlagt video med en doning vi virkelig anså å være sikker som en stridsvogn på åttitallet.
    Det er også en video av en liten smart, der man får åpnet og lukket dørene i en smell i 80 km/t mener jeg de testet med. Men pga. for liten deformasjon sone i front så er alt innvendig i kroppen most pga. g-kreftene, forskjellen på den og Volvoen er vel åpen kiste i Smart, da man ikke ser skadene utvendig.
    Volvo har vel alltid hatt en hard ramme (fra front fanger til bakfanger), men startet med deformasjonssoner etter hvert. Men stort sett dårlig sikkerhet da de ikke har hatt et sterkt bur for kupeen.
    At det ikke er tillatt å bygge bur på eldre biler er jo egentlig ganske rart når man ser på denne videoen, burde nesten vært et krav da det sikkert har spart mange liv.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Mye rart man skal diskutere, 20 tusen kroners bil vs ny og sikkerhet i en 30 år gammel corolla vs ny elbil. Det er to helt forskjellige markeder og folk i den ene er ikke interessert i det andre og vice versa
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Skal ikke si det, hadde kollisjonssikkerheten vært 1=1 hadde jeg lett kjøpt en Corolla fra sen 80-tallet i stedet for "det siste" selv om en har råd. Det er noe enkelt og deilig over en Corolla, som f.eks. en slik med 1.4 diesel. Nærmest feilfri, 0,4 på mila, ikke en kjeft som vil stjele den, understatement deluxe.

    1655702185946.png
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Skal ikke si det, hadde kollisjonssikkerheten vært 1=1 hadde jeg lett kjøpt en Corolla fra sen 80-tallet i stedet for "det siste" selv om en har råd. Det er noe enkelt og deilig over en Corolla, som f.eks. en slik med 1.4 diesel. Nærmest feilfri, 0,4 på mila, ikke en kjeft som vil stjele den, understatement deluxe.

    Vis vedlegget 827201
    Den er jo mer tyveri sikker enn en Tesla også, så da blir vel valget enkelt for biltyvene og hva de eksporterer.
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    447
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    På et tidspunkt vil bilen trenge så mye vedlikehold at det nok lønner seg pengemessig å kjøpe en ny ?
    Kommer helt an på hvordan du steller med den. Rust er vel velkjent som bil killer. Lanolin tar seg av dette. Dette kan en gjøre selv.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Hvordan er det nå egentlig å være dieselkunde nå om dagen? Fylles det akkurat nok til å komme frem dit en skal, for så å håpe at prisen har falt betydelig neste gang det kjøres?
    Overdøver kjøregleden kostnaden, eller bannes det over en lav sko, sånn type "@#&@$%%@$###!!@!#$!!!@#!!!@$!!#&$@%%!!!!-bensin/dieselpris/Støre/Vedum" der ved pumpen?

    Vis vedlegget 827099

    Jeg skjønner fortsatt ikke problemet, det er tydeligvis større problem for deg enn for meg. Sikkert fordi jeg bruker mer på bilpleie produkter enn drivstoff for tiden.. Som sagt så synes jeg motorlyden er verdt det, virtuell motorlyd innvendig er heller ikke i nærheten.
    Også er det jo så utrolig kjedelig å dasse irundt i samme bil som naboene og alle de andre bilene man ser alt for mange av på veiene fra før.
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.023
    Antall liker
    3.338
    Torget vurderinger
    8
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn