Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Er ikkje "køyreglede" fossil/elbil litt same topos (engelsk "trope") som analog/vinyl vs dsp/pcm?

    Elbilen gruser fossilbilen på alle parameter som tradisjonelt har vore oppe til debatt, men likevel saknar nokre sjølve maskineriet, med alle quirks og imperfeksjonar?
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Anyway, tar ikke så veldig mange år før el kjøretøyene er teknisk overlegne alt bortsett fra "oppfyllingstid". Dvs. tiden det tar å lade batteri vs alternativ.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mistenker at det er Hyundai Norges svar på konkurransen mot parallell-import, men jeg vet ikke. Har en rød kjølevæske til kjørebatteriet må du/vi ut med 12 000 kroner hvert 3. år/60.000 km også....
    Selgerne 'vet selvsagt' ikke det når en stiller spørsmål om fremtidige kostnader i butikken.
    Og hvis en som meg fort kan kjøre 40 000 i året, så skal en altså ut med 12 000 ekstra hvert 1,5 år.
    Og jeg vet at det ikke er den kjølevæsken på mitt nåværende batteri.
    Men det skal byttes til høsten engang, og hvis en da får beskjed om det der, så blir det nok noen reaksjoner.
    Ser det har blitt nevnt på elbilforumet allerede.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Blir så lei av folk som tror at bilservice bare er olje og filter.... viser bare hvor lite peiling de har på bil
    Uenig; det er motsatt. «Inspeksjonsservice» og «mobilitetsgaranti» er nettopp for folk uten peiling på bil. Derfor betaler de også 2000,- for «sjekk av klistremerker» og at bremselyset virker.
     

    Poirot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.07.2007
    Innlegg
    2.065
    Antall liker
    2.015
    Bremser er ikke en del av service. Min erfaring er at skiver og klosser går 200.000km. Da skifter jeg alt; hjullagre, skiver, klosser og kalipper på alle 4 hjul. Så tenker jeg ikke mer på bremser (antar bilen er flatklemt ved 400.000km)
    Skiver og klosser 200 000 km? Hmmm skeptisk! :unsure:o_O:cool:
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.627
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg måtte skifte bremseklosser foran etter 100k. Det er de ytterste som slitest mest. Slitasjen kommer også ann på bruken og tyngde på bilen. Man få påbud om å skifte skiver hvis de er rusten. Det skjer oftest når bilen brukes på salte veier om vinteren. Er man for lett på foten, så vil bremskalibrene gå tregt og kan man få en ubehagelig opplevelse. Motorbrems er nyttig på tunge bobiler :)
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    For å få en noenlunde elbil som kan trekke minst 1500 kg så må man over på de mer kostbare elbilene. VW ID 4 GTX f.eks har kun, 1200 kg hengervekt. Volvo C40 har vel1800 kg, men liten bil, kort rekkevidde og koster flesk. Og de er vel ansett som de mer folkelige bilene, prisene går vel bare opp derfra.
    Hjelper lite med billige driftskostnader når innkjøpsprisen er så høy. Om noen år når de elbiler som kan trekke så mye har falt i pris på bruktbørsen, så kanskje det lønnes. Men å legge 6-700 000 kr i bil, og ikke kunne kjøre lengere enn ca 30 mil om vinteren, og med henger er det vel enda mindre, frister ikke akkurat.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Alle Mercedesene fra eqa og opp trekker vel 1800 kilo, men jeg er litt nysgjerrig på hva folk trekker rundt på i eninga som er viktig nok til å styre bilvalget?
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Alle Mercedesene fra eqa og opp trekker vel 1800 kilo, men jeg er litt nysgjerrig på hva folk trekker rundt på i eninga som er viktig nok til å styre bilvalget?
    EQA koster vel også over 600 000 kr. Hva sku styrt nybil kjøp, om ikke det? Er ikke bare person transport en bil brukes til. Trekker alt fra campingvogn, par snøscootere til båt. Avhengig av årstid og slikt hva man har hengende etter. Selv ikke en fornuftig elbil som Ford F-150 er å få tak i her på berget. Bransjen har stålkontroll på hva dere skal kjøpe.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Alle Mercedesene fra eqa og opp trekker vel 1800 kilo, men jeg er litt nysgjerrig på hva folk trekker rundt på i eninga som er viktig nok til å styre bilvalget?
    Siden jeg pent må nøye meg med en bil (har bare plass til å ha en), så må nesten den bilen jeg har dekke det grøvste av det jeg bruker bilen til.

    Jeg bruker henger til å hente material, kjøre skuter/6-hjuling på service, dra opp båten til stesønnen min, kjøre skrot på dynga osv.

    Edit: For å få med 6-hjulingen, så må hengerens innvendige kassemål vøre minst 320cm…

    Johan-Kr
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Skiver og klosser 200 000 km? Hmmm skeptisk! :unsure:o_O:cool:
    Det var da jeg byttet på 2007 VW Touran 1.9TDI. Bilen jeg kjører nå fikk bremseskiver, bremseklosser, kalippere, hjullagre og bremseskjold på bakaksel på 180.000km. Se fremover og bruk motorbrems er mitt tips.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Alle Mercedesene fra eqa og opp trekker vel 1800 kilo
    EQB har ikke hengerfeste. Ikke mulig å ettermontere heller.
    Ellers hadde den modellen passet oss ganske bra. Kjedelig ja, praktisk ja.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Anyway, tar ikke så veldig mange år før el kjøretøyene er teknisk overlegne alt bortsett fra "oppfyllingstid". Dvs. tiden det tar å lade batteri vs alternativ.
    Og selv det er mer en fordel for elbil enn en ulempe i praktisk bruk. Man starter med full tank fra egen garasje hver morgen. De aller fleste dagene i året er fylletiden i praksis lik null, siden det skjer når bilen uansett ikke er i bruk. Ikke behov for å bruke noe tid på kjøre innom noen pumpestasjon, stå i kø og puste inn kreftfremkallende organiske gasser.

    Argumentet om ladetid går vekk ganske fort når man har prøvd. Som det argumentet om å kjøre på Autobahn i 190 km/t i 17 timer i strekk med fire tonn tilhenger i -40 grader er det mer et hypotetisk argument enn basert på noe reelt bruksmønster.

    Men, OK, hvis jeg skal kjøre Oslo-Køben med elbil i bra motorveisfart må jeg legge inn en halvtimes kaffepause mer enn jeg ville gjort i en fossilbil. Big fat deal, de ca to gangene pr år jeg gjør nettopp det. Jeg kjørte til Barcelona i elbil for å hente et lite flyttelass for et par år siden. Ville definitivt tatt elbilen igjen om jeg skulle gjøre det en gang til.
     
    Sist redigert:

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvis man skal kjøre 30-40 mil på vintertid i -30 grader med henger etter. Sku likt å se de som tar den turen med en elbil. Er faktisk snakk om en periode fra november til mars at slikt scenario er mulig.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Kjører man ofte 40 mil i -30 med tilhenger så er man sannsynligvis ikke i markedet for elbiler.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Kjører man ofte 40 mil i -30 med tilhenger så er man sannsynligvis ikke i markedet for elbiler.
    Nettopp. Man skal kjøre pent og pyntelig med maks 4 personer i bilen, eller så overstiger man maks vekta på totalvekt. Tilhenger skal man ikke snakke om engang.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Hvis ikke man er i markedet for elbil eller har elbil, så har man vel lite å bidra med i denne tråden?
    De gangene i året jeg trenger henger er det veldig enkelt å unngå, for en 500lapp får jeg fraktet byggevarer, møbler eller hva det måtte være hjem. Avfall etter oppussing eller lignende har blitt hentet i en bigbag, også det for noen hundrelapper, omtrent samme løsning som når jeg hadde bil med hengerfeste.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Nettopp. Man skal kjøre pent og pyntelig med maks 4 personer i bilen, eller så overstiger man maks vekta på totalvekt. Tilhenger skal man ikke snakke om engang.
    "Antan aoendøva elle' inkjevettes", plar svigermor seia om slikt.
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Hvis ikke man er i markedet for elbil eller har elbil, så har man vel lite å bidra med i denne tråden?
    De gangene i året jeg trenger henger er det veldig enkelt å unngå, for en 500lapp får jeg fraktet byggevarer, møbler eller hva det måtte være hjem. Avfall etter oppussing eller lignende har blitt hentet i en bigbag, også det for noen hundrelapper, omtrent samme løsning som når jeg hadde bil med hengerfeste.
    Hvis du snur på flisa, så ser du at det er markedet som ikke bidrar til at flere kan bytte over til elbil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Man skal kjøre pent og pyntelig med maks 4 personer i bilen, eller så overstiger man maks vekta på totalvekt. Tilhenger skal man ikke snakke om engang.
    Fossilbiler er for folk med spesielle behov, vet du.
    Hvorfor ikke kjøpe en kassebil?
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Nope. Poenget ditt er?
    Poenget er det vanlege: Du konstruerer eit døme som ikkje er heilt far out (for å vera rettferdig), men for dei aller fleste neppe vil vera aktuelt særleg mange gonger over ein, tja, tiårsperiode. Nei, for den bruken eignar ikkje elbil seg i dag. Så bruker du det som bakgrunn for å konkludera med at elbil berre eignar seg for den ALLER enklaste transporten.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Poenget er det vanlege: Du konstruerer eit døme som ikkje er heilt far out (for å vera rettferdig), men for dei aller fleste neppe vil vera aktuelt særleg mange gonger over ein, tja, tiårsperiode. Nei, for den bruken eignar ikkje elbil seg i dag. Så bruker du det som bakgrunn for å konkludera med at elbil berre eignar seg for den ALLER enklaste transporten.
    Ja, og noen blåruss har gjort markedsundersøkelser på bakgrunn av ett kjøremønster i by. Faller man utenfor denne boksen, så er elbil tilbudet minimalt for en brukanes bil. F. Eks ID buzz og andre batteri varebiler er jo strupet av bransjen, hvor den med høyest hengervekt har 1200 kg. Det er jo litt latterlig.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg fant ut at for meg ble det myyyye billigere å leie varebil i stedet for å ha bil med hengerfeste, henger og hengerlappen de få gangene hver skuddår jeg trenger mer lastekapasitet enn det bagasjerom og takstativ klarer…….
     

    Graks

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2004
    Innlegg
    628
    Antall liker
    476
    Jeg fant ut at for meg ble det myyyye billigere å leie varebil i stedet for å ha bil med hengerfeste, henger og hengerlappen de få gangene hver skuddår jeg trenger mer lastekapasitet enn det bagasjerom og takstativ klarer…….
    En gang hvert skuddår... Ja da sier det jo seg selv.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Klarer meg helt utmerket med en såkalt matpakkebil. Plass til meg, fruen og to handleposer. :)
    Slår jeg ned baksetet går det akkurat inn to pakker med isolasjonsplater. Har til og med hentet et par Magnepan 3.7 høyttalere med denne elektriske rullestolen min med fire hjul.

    Jeg mener alt gnålet om at man «må» ha enorm lastekapasitet og hengerfeste er pisspreik fra ende til annen. I alle fall for folk flest.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Antonsen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2010
    Innlegg
    4.690
    Antall liker
    5.124
    Sted
    Hvittingfoss
    Torget vurderinger
    9
    Angående lading - jeg har ikke brukt hurtiglading sålangt I år. Ikke siden 14 dagers bilferie ifjor sommer.

    Hvem kjører 30 40 mil daglig med henger og full bil om vinteren? Som privatbil og ikke firmabil?
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    For min del holder det egentlig å lade i garasjen en gang i uka. Har bil med 45 kWh batteri. Kjører jo mest lokalt, og svært sjelden turer på mer enn 5 mil. Vil tro dette er et normalt kjøremønster for de aller fleste. Ikke alle bor i Karasjok og har behov for å dra med seg henger med snøscooter til enhver tid….
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.271
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Angående lading - jeg har ikke brukt hurtiglading sålangt I år. Ikke siden 14 dagers bilferie ifjor sommer.

    Hvem kjører 30 40 mil daglig med henger og full bil om vinteren? Som privatbil og ikke firmabil?
    Ikke måte på hva slag ideer folk har nei....
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Anyway, tar ikke så veldig mange år før el kjøretøyene er teknisk overlegne alt bortsett fra "oppfyllingstid". Dvs. tiden det tar å lade batteri vs alternativ.
    For fossiler som meg så kan lyden aldrig erstattes med en elmotor og lyden betyr faktisk mye for meg 👍
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn