Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Det er bare målestandarden, i city så luskes det i jevn hastighet i 30 km/t.
    Som forklart lenger opp så bruker elbiler minimalt med strøm på "tomgang" (kø, rødtlys o.l.) i motsetning til fossilbiler.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Et snyltebilde til glede for elbilmotstanden. Gratis strøm fra Oslo kommune hjemme hos dama nå, ettersom jeg har sagt meg villig til selvplaging med De Derre på Over Oslo i kveld. 😁 Som takk for piningen blir det nok fitte på meg i kveld. 🙂😁🙂

    Vis vedlegget 826207

    Hvor meget over tyvefem kroner er det for literen nu, forresten?
    Jeg slipper ihvertfall selvpining, er visst mange elbil eiere som sliter med det samme som deg. At de ikke får noe hjemme.. Jeg sier bare: Happy wife, happy life. ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Jeg slipper ihvertfall selvpining, er visst mange elbil eiere som sliter med det samme som deg. At de ikke får noe hjemme.. Jeg sier bare: Happy wife, happy life. ;)
    Men laaaangt fler er enda mer forbannet på bensinprisen, og de skylder på Støre/Vedum. To fluer i én smekk; noe å være forbannet på, og noen å skylde på. 🙂
    Dieselbil-dama mi foretrekker alltid at vi bruker elbilen min, uansett hvor vi skal. Hmmmm.... Hva kan det komme av???

    Jeg kom helskinnet gjennom allsangen. 20220616_171452.jpg
    Nå skal jeg faen meg ha fitte senest innen helga.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Men laaaangt fler er enda mer forbannet på bensinprisen, og de skylder på Støre/Vedum. To fluer i én smekk; noe å være forbannet på, og noen å skylde på. 🙂
    Dieselbil-dama mi foretrekker alltid at vi bruker elbilen min, uansett hvor vi skal. Hmmmm.... Hva kan det komme av???

    Jeg kom helskinnet gjennom allsangen. Vis vedlegget 826256
    Nå skal jeg faen meg ha fitte senest innen helga.
    Ja, du får klage på bensin prisen så får jeg klage på rekkevidden til elbiler..
    Jeg synes bensin prisen er stiv, men er ikke veldig mange mnd. siden jeg byttet en bensin bil til en nyere så forskjellen er ikke veldig stor fra da til nå. Den nye bruker også mer, men har større tank så man kan uansett kjøre lengre på full tank. Så jeg lar være å klage like greit.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det var en fascinerende logikk, "bensinprisen er ikke så mye høyere siden forrige bensinbil".
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Har kjørt min Kona 100 000.
    Totalsnitt er 1,4 kw på mila.
    Det er 1,2 til 1,3 på sommer og 1,7 til 1,8 på vinter.
    Kjøremønsteret er 50-50 motorvei og landevei. 100-110 og 60-80. Holder stort sett fartsgrensen.
    Oppgitt rekkevidde er 45 mil, det klarer den ikke på motorvei, tipper max 40 mil.
    Men miksen motorvei - landevei, der vil den fint klare 45 mil.
    På vinter tipper jeg rekkevidden på bare motorvei er såvidt over 30 mil, miksen rundt 35 mil eller så.
    Det blir en radius på drøye 15 mil på vinteren uten lading underveis, og det er mer enn nok for mitt kjøremønster og pendling...
     
    • Liker
    Reaksjoner: gwh

    krrm

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    30.12.2013
    Innlegg
    90
    Antall liker
    122
    Synes det er ganske rørende med all den omtanke vi bensinbileiere(*) viser elbilsjåfører. Her forklares det gang etter gang at det ikke lar seg gjøre å kjøre til butikken i autobahnhastigheter midtvinters ute i distriktene med elbil og 2t henger, og hvis det allikevel skulle la seg gjøre er det kun fordi det er gratis å kjøre ferge/passere bomring og dermed urettferdig. Men skjønner de det?

    *Helt sant. Men ønsker meg en bil der jeg slipper å kjøre innom bensinstasjoner, det må da finnes et brygg din egen råolje sett med en tilhørende raffineri utvidelse. Tenk så enkelt livet hadde blitt hvis man kunne fylt tanken hjemme.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Ja noe drit det der å ta heisen ned til full tank hver morgen. Mye bedre å starte uka med å svi av 1500 spenn på tappen, bil er jo penger ut av vinduet uansett, så like greit å spa ut så mye som mulig.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Ja noe drit det der å ta heisen ned til full tank hver morgen. Mye bedre å starte uka med å svi av 1500 spenn på tappen, bil er jo penger ut av vinduet uansett, så like greit å spa ut så mye som mulig.
    Ja, tenkte det samme da jeg måtte fylle dieseldroget for et par dager siden. Kunne det enda vært bensin og dobbelt så stor tank. 😅
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.334
    Antall liker
    3.682
    Torget vurderinger
    1
    Et ord, kjøreglede.

    Ser ingen nevner det ordet om elbil, det er kun tallrunking på hvor lite man betaler i bom, drivstoff og aks fra 0-100km/t, tekniske duppeditter som gjør at de fleste ikke klarer å konsentrere seg om kjøringen engang, og bruke kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, ser daglig at når det står stille i to andre felt så ligger elbiler over lovlig hastighet i kollektivfeltet for å komme lengre frem i køen (idiotkjøring da det er kryss lengre fremme med opphevet kollektivfelt), ellers så gjelder det å ligge under fartsgrensen med elbil såpass at til og med lastebilsjåfører blir irriterte og må ta forbikjøringer i 110 sonen, bare for å klare å rekke helt hjem.
    Veldig lite om faktisk bygge kvalitet og komfort på bilene.
    Helt innafor å snylte på staten tydeligvis med elbil, der alle andre må betale som faktisk ikke har elbil. Husk at staten er ikke de som sitter i regjering som betaler, det er alle som bor her i landet som betaler.

    Avgiftslettelser et sted (momsfritak på elbil er et betydelig kutt i det norske budsjettet på totalen) betyr bare at de må ta pengene et annet sted, det er også helt greit tydeligvis å øke strøm prisene for alle i landet som ikke har elbil. Hvor skal de få igjen de tapte inntektene som skal betale for alt her i landet? Sug litt på den og tenk. Skattelegge alle med fossile biler, såpass at de blir tvingt over til elbil? Hvor skal de så hente disse inntektene fra!?

    Jeg valgte som nevnt nylig å kjøpe nyere bensin bil, hvorfor? Hovedsakelig kjøreglede. Og jeg gidder ikke å suttre over bensin prisene heller enda, slik elbileiere suttrer når strømprisene øker med bare 10 øre.. Jeg foretrekker lyden av en motor med litt bangs of joy og litt sug på innsuget med tilsvarende turbohyl som fører til kjøreglede for min del, da føler man også mer at man kjører bil når motoren høres stemt ut som en symfoni (det finnes mange bensin biler med fæl ustemt motor såklart som høres ut som en sur fis, men det er ikke det jeg snakker om her som gir lyden av en god opplevelse).
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Et ord, kjøreglede.

    Ser ingen nevner det ordet om elbil, det er kun tallrunking på hvor lite man betaler i bom, drivstoff og aks fra 0-100km/t, tekniske duppeditter som gjør at de fleste ikke klarer å konsentrere seg om kjøringen engang, og bruke kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, ser daglig at når det står stille i to andre felt så ligger elbiler over lovlig hastighet i kollektivfeltet for å komme lengre frem i køen (idiotkjøring da det er kryss lengre fremme med opphevet kollektivfelt), ellers så gjelder det å ligge under fartsgrensen med elbil såpass at til og med lastebilsjåfører blir irriterte og må ta forbikjøringer i 110 sonen, bare for å klare å rekke helt hjem.
    Veldig lite om faktisk bygge kvalitet og komfort på bilene.
    Helt innafor å snylte på staten tydeligvis med elbil, der alle andre må betale som faktisk ikke har elbil. Husk at staten er ikke de som sitter i regjering som betaler, det er alle som bor her i landet som betaler.

    Avgiftslettelser et sted (momsfritak på elbil er et betydelig kutt i det norske budsjettet på totalen) betyr bare at de må ta pengene et annet sted, det er også helt greit tydeligvis å øke strøm prisene for alle i landet som ikke har elbil. Hvor skal de få igjen de tapte inntektene som skal betale for alt her i landet? Sug litt på den og tenk. Skattelegge alle med fossile biler, såpass at de blir tvingt over til elbil? Hvor skal de så hente disse inntektene fra!?

    Jeg valgte som nevnt nylig å kjøpe nyere bensin bil, hvorfor? Hovedsakelig kjøreglede. Og jeg gidder ikke å suttre over bensin prisene heller enda, slik elbileiere suttrer når strømprisene øker med bare 10 øre.. Jeg foretrekker lyden av en motor med litt bangs of joy og litt sug på innsuget med tilsvarende turbohyl som fører til kjøreglede for min del, da føler man også mer at man kjører bil når motoren høres stemt ut som en symfoni (det finnes mange bensin biler med fæl ustemt motor såklart som høres ut som en sur fis, men det er ikke det jeg snakker om her som gir lyden av en god opplevelse).
    Bil er desverre kjedelige saker, er kun egnet som transport fra a til b. Hvis vi derimot kutter ut et par hjul, da blir det med engang interessant...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, staten driv aktiv forskjellsbehandling for å vri bilmarknaden over på elbil. Det er veldig vanleg på ei røys av samfunnsområde. Det er på ingen måte noko fordekt over dette, tvert om vert det aktivt diskutert kvar gong statsbudsjettet skal vedtakast. Ja, det er eit problem når overgangen stort sett er over. Privatbilisme har jo store samfunnskostnader, same kva framdriftssystem som vert brukt, og det er jo fair at dei som bruker vegane skal betala ein del av kostnadene. Samtidig mistenkjer eg at få politikarar har mage til å gjeninnføra det avgiftsregimet som fanst.

    Køyreglede: Ja, sikkert. Det er artigare å køyra bensinbil enn elbil, særleg ein litt eldre bil med manuelt gir. Det handlar ikkje så mykje om krefter, for eg har sjeldan køyrt særleg kraftige bilar, det er meir snakk om kjensla av å vera "integrert med" bil og motor, ei slags meistring? For min del kjem det veldig langt ned på lista når det gjeld kva eg ser etter i ein bil. Det er òg meir køyreglede i smale og svingete vegar, men eg trur få vil takka nei til å få bein og brei veg i staden til og frå jobb.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Det er jo 2 ting man ønsker:
    1: Man vil flytte transporten av personer bort fra bil og over på kollektivtransport
    2: Man ønsker å få ned utslippene fra biltrafikken.

    2 oppnår man jo med dagens politikk. Gjør elbilene billigere (både innkjøp og bruk) så vil folk kjøpe elbil.

    Men pkt 1 synes jeg ikke de gjør nok med. Billigere elbiler, lavere parkeringskostnader, lavere bompengesatser og lov til å kjøre i kollektivfelt. Hvorfor skal man ta buss da? Nå er det jo gjort noe med parkeringstakstene. I Trondheim betaler man full pris for parkering av elbil (men lading er inkludert i prisen hvis man står på en plass med lademulighet) og de betale 20% av normal bompengetakst, så nå er det ikke så lukrativt lenger, men det er vel ikke slik i hele landet? Stortinget har jo bestemt at elbiler skal betale halv parkeringstakst, men kommunene kan selv bestemme om de vil gå høyere.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Kjøreglede = elbil. Nuff said. :)
    Det er så deilig med umiddelbart dreimoment, lineær effektkurve, ingen gir, og null motorstøy.

    Dårlig effekt fra iskald motor? Nope. Startproblemer i -35? Nope. Grusom dieselrøyk om vinteren? Nope. Klin, søl og diesellukt på fingra ved «lading»? Nope. Dyr og omfattende service? Nope. Fryse ræva og fingra av seg på en «pølsestasjon» for å «lade»? Nope.

    Skal aldri tilbake til steinalderen.
     
    Sist redigert av en moderator:
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Det eneste jeg «savner» med dieselbil er å kunne kjøre så lange strekk at kroppen blir helt ødelagt av stillesitting ….
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Et ord, kjøreglede.

    Ser ingen nevner det ordet om elbil, det er kun tallrunking på hvor lite man betaler i bom, drivstoff og aks fra 0-100km/t, tekniske duppeditter som gjør at de fleste ikke klarer å konsentrere seg om kjøringen engang, og bruke kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, ser daglig at når det står stille i to andre felt så ligger elbiler over lovlig hastighet i kollektivfeltet for å komme lengre frem i køen (idiotkjøring da det er kryss lengre fremme med opphevet kollektivfelt), ellers så gjelder det å ligge under fartsgrensen med elbil såpass at til og med lastebilsjåfører blir irriterte og må ta forbikjøringer i 110 sonen, bare for å klare å rekke helt hjem.
    Veldig lite om faktisk bygge kvalitet og komfort på bilene.
    Helt innafor å snylte på staten tydeligvis med elbil, der alle andre må betale som faktisk ikke har elbil. Husk at staten er ikke de som sitter i regjering som betaler, det er alle som bor her i landet som betaler.

    Avgiftslettelser et sted (momsfritak på elbil er et betydelig kutt i det norske budsjettet på totalen) betyr bare at de må ta pengene et annet sted, det er også helt greit tydeligvis å øke strøm prisene for alle i landet som ikke har elbil. Hvor skal de få igjen de tapte inntektene som skal betale for alt her i landet? Sug litt på den og tenk. Skattelegge alle med fossile biler, såpass at de blir tvingt over til elbil? Hvor skal de så hente disse inntektene fra!?

    Jeg valgte som nevnt nylig å kjøpe nyere bensin bil, hvorfor? Hovedsakelig kjøreglede. Og jeg gidder ikke å suttre over bensin prisene heller enda, slik elbileiere suttrer når strømprisene øker med bare 10 øre.. Jeg foretrekker lyden av en motor med litt bangs of joy og litt sug på innsuget med tilsvarende turbohyl som fører til kjøreglede for min del, da føler man også mer at man kjører bil når motoren høres stemt ut som en symfoni (det finnes mange bensin biler med fæl ustemt motor såklart som høres ut som en sur fis, men det er ikke det jeg snakker om her som gir lyden av en god opplevelse).
    Tror ikke du finner noen som har sutret over strømprisen her i tråden, selv når den har vært på sitt dyreste så har det vært evig mindre enn alternativet. Men her kom jo egentlig katta ut av sekken, det er irritasjon over elbil fordelene som er greia. Ellers så er det jo interesant at bekymringen for de med lite budsjett når det gjelder elbil og rekkevidde ikke overføres til samme når de står på pumpa og fyller bensin. Skulle jo tro de som bodde på bygda, har 5 mil til butikken og dobbelt så langt til jobben og med lite penger burde hatt litt billigere bensin, men man sutrer som kjent ikke over bensinprisen.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.532
    Antall liker
    35.431
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kjøreglede? Tja, den kommer jo i flere former. Med en elbil er det noe med de bunnløse kraftreservene og lineære akselerasjonen fra stående start og til ca førerkortbeslag. Om man skal få til noe nesten like sømløst med en fossilbil behøver man en V12 eller V16, eller et veldig tykt gummistrikk festet i horisonten. I rene tall er det omtrent som en Super Gas dragracer, minus drama.

    En Mazda MX-5 med kalesjen nede på svingete vei en sommerdag er en annen øvelse. Det er som Tweedjakke nevner en mestringsfølelse, samspillet mellom clutch, gir og styring for å balansere bilen gjennom kurver, lyd av innsug og eksos, dobbeltclutch og mellomgass, hæl-og-tå bremsing og gasspådrag. Det er morsomst i en lett bil med smale dekk og ikke altfor stor motor. Omtrent som sprangridning i all sin anakronisme. Men hvis man trykker gassen i bunn kommer det bare en masse lyd uten at noe skjer.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ePi
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Noe som faktisk er veldig gøy er å kjøre aktivt med en lett og myk bil. Feks Citroen BX.
    Jeg hadde en BX14. 920 kg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.515
    Antall liker
    9.285
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Et ord, kjøreglede.

    Ser ingen nevner det ordet om elbil, det er kun tallrunking på hvor lite man betaler i bom, drivstoff og aks fra 0-100km/t, tekniske duppeditter som gjør at de fleste ikke klarer å konsentrere seg om kjøringen engang, og bruke kollektivfeltet som forbikjøringsfelt, ser daglig at når det står stille i to andre felt så ligger elbiler over lovlig hastighet i kollektivfeltet for å komme lengre frem i køen (idiotkjøring da det er kryss lengre fremme med opphevet kollektivfelt), ellers så gjelder det å ligge under fartsgrensen med elbil såpass at til og med lastebilsjåfører blir irriterte og må ta forbikjøringer i 110 sonen, bare for å klare å rekke helt hjem.
    Veldig lite om faktisk bygge kvalitet og komfort på bilene.
    Helt innafor å snylte på staten tydeligvis med elbil, der alle andre må betale som faktisk ikke har elbil. Husk at staten er ikke de som sitter i regjering som betaler, det er alle som bor her i landet som betaler.

    Avgiftslettelser et sted (momsfritak på elbil er et betydelig kutt i det norske budsjettet på totalen) betyr bare at de må ta pengene et annet sted, det er også helt greit tydeligvis å øke strøm prisene for alle i landet som ikke har elbil. Hvor skal de få igjen de tapte inntektene som skal betale for alt her i landet? Sug litt på den og tenk. Skattelegge alle med fossile biler, såpass at de blir tvingt over til elbil? Hvor skal de så hente disse inntektene fra!?

    Jeg valgte som nevnt nylig å kjøpe nyere bensin bil, hvorfor? Hovedsakelig kjøreglede. Og jeg gidder ikke å suttre over bensin prisene heller enda, slik elbileiere suttrer når strømprisene øker med bare 10 øre.. Jeg foretrekker lyden av en motor med litt bangs of joy og litt sug på innsuget med tilsvarende turbohyl som fører til kjøreglede for min del, da føler man også mer at man kjører bil når motoren høres stemt ut som en symfoni (det finnes mange bensin biler med fæl ustemt motor såklart som høres ut som en sur fis, men det er ikke det jeg snakker om her som gir lyden av en god opplevelse).
    Det sutres ikke, hvorfor i alle verden skulle noen sutre over det når det gjelder elbil? Og kjøreglede er det massevis av. Bilkjøring har blitt enda mer avslappende enn før. God lyd der også. Uten during og mas.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.437
    Antall liker
    12.549
    Sted
    Sørlandet
    Jeg har nevnt kjøreglede gang på gang. Det var nettopp kjøreglede som førte til at jeg valgte den elbilen jeg valgte. På svingete, norske veier så kjører den ringer rundt mine Porscher. De store Brembobremsene fader aldri og selv ikke engang på Rudskogen etter flere hotlaps merker jeg avvik. Øhlinsunderstellet harmonerer perfekt og ønsker jeg det stivere justerer jeg det enkelt. Continental Sport Contact 6 dekkene er jeg også fornøyd med.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Skal aldri tilbake til steinalderen.
    Jeg har en 20 år dieselbil. Mine foreldre en Polestar. Steinalderen er aldri mer tydelig enn når vi står ved siden av hverandre på tomgang. Min stinker og bråker noe infernalsk. Den andre ikke en lyd eller lukt.

    Men likevel så kjører jeg rundt i bilen. Den har en fast verdi på 20.000,- om ikke stigende. Kjøpte den for 6 år siden, da var den kjørt 125.000km. Nå er den kjørt 202.000km. På sist EU måtte to bremseslanger a 120,- foran byttes pga morken gummi. Den har 6 airbags, cruise, handsfree, spotify-connect, skinn osv og føler ikke den mangler noe ift Polestar. Bilen er en 4 seter bygd i aluminium og har bedre plass innvendig enn Polestar.

    Bilen koster 800,- å ta service på, 1500,- i året å forsikre. Verditap 0,-. Kjører på cruise forbi alt av Tesla, Porsche osv. Akkurat det blir motsatt steinalder for meg; at hastigheten går ned med elbil mens sikkerhetsteknologien utvikles sammen med at veistandarden forbedres.

    Så hva mine foreldre sparer på drivstoffsutgifter, sparer jeg på forsikring og service alene. Mine foreldre har i tillegg 50-80.000,- i verditap hvert år.

    Med økt pumpepris for diesel ligger jeg vel rundt 2kr/km med alle kostnader medregnet.

    For en ingeniør er forøvrig bilen dødskul med sitt hightech aluchassis. Det er også en viktig faktor hehe.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.308
    Antall liker
    2.511
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Dyr og omfattende service?
    Her er det fint om du tar en prat med Hyundai Norge.
    Dyr - ja.
    Omfattende - nei
    Hyundai Norge har i sin alternative virkelighet bestemt at det skal være service hver 15 000 km.
    Den "servicen" består stort sett av 2 runder rundt bilen, inkludert bønnestund.
    For dette synes forhandleren et vederlag på minst 2500,- er En God Ide.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Bra jeg ikke har Hyindai, eh. Hundyai, eh.. Huyniay. Pokker. Hyundai!

    Mener å huske jeg betalte 1500,- for en 25' km service på min beskjedne Citroën ëC4, på merkeverksted.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Her er det fint om du tar en prat med Hyundai Norge.
    Dyr - ja.
    Omfattende - nei
    Hyundai Norge har i sin alternative virkelighet bestemt at det skal være service hver 15 000 km.
    Den "servicen" består stort sett av 2 runder rundt bilen, inkludert bønnestund.
    For dette synes forhandleren et vederlag på minst 2500,- er En God Ide.
    Hvilken Hyundai har du? På HI5 er det sørvis hver 2. år/30k.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Hva er det de sjekker på en 2 års service på en elbil? Bremser selvfølgelig, men hva ellers?
    Det er samme serviceintervall på min BMW.
    BTW: Hvis man har riktig kjøremønster er faktisk en plug-in hybrid helt OK. Jeg fylte bensin 12/12 i fjor. Så fylte jeg igjen 25/4 (15 l). Bensinmotoren brukes kun på langkjøring. Det krever selvfølgelig at den har litt rekkevidde på strøm. Min går ca 55 km på strøm på sommertid.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.487
    Antall liker
    3.608
    Sted
    Sunnmøre
    Hva er det de sjekker på en 2 års service på en elbil? Bremser selvfølgelig, men hva ellers?
    Batteri? Byte kupéfilter. Eg trur dei sa dei hadde smurt eitt eller anna på Leaf-en, men hugsar ikkje heilt kva. Det tok to timar, så dei må ha gjort noko.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Ny bremsevæske, smøring av glidebolter og evt tromler bak samt pollenfilter er jo konkrete ting, men når jeg bestilte service til Seat Mii (Vinterbilen, som forøvrig går lett 20-22 mil om vinteren her i Oslo/omegn og 28-30 mil om sommeren) så var halve prisen "Inspeksjon av bilen", til over 2000 kr. Totalt kommer det på 4 385,-. Hvor lang tid tar det å inspisere et karosseri for bulker og rust, liksom? mistenker at dette ettermarkedet er melke-ku for Møller.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Bilen koster 800,- å ta service på, 1500,- i året å forsikre. Verditap 0,-.
    800kr er ikke en realistisk årlig service- og vedlikeholdskostnad for en 20 år gammel bil.
    Det dekker oljen du skifter, men ingenting annet. Bare et sett med luftfilter til motor pluss pollenfilter til kupeen vil typisk dra unna 1500-1800kr. Bremseklosser og -skiver samt andre slitedeler kommer i tillegg.

    Er en ikke bilkyndig eller har egnet plass å skru, så må noen betales for å gjøre jobben og. Du må og vurdere det slik at alt arbeidet du gjør selv på bilen er kun gratis om tida di er helt verdiløs.

    Det sagt - det er meningsløst å bytte bytte bil kun pga drivstoffkostnader. En må se på det totale kostnadsbildet. En nedbetalt bil som enda ikke har nådd vedlikeholdsjevndøgn vil være vesentlig billigere enn en helt ny bil.

    For min del, som ikke har nedbetalt bil, og heller ikke planlegger å kjøre den jeg har til den faller fra hverandre, så vil drivstoffkostnadene gjøre at jeg kan legge vesentlig mere penger i en elbil enn i en fossilbil når jeg skal bytte. Det er forsåvidt kjekt, siden jeg sannsynligvis vil vurdere det slik at jeg helst kjøper en helt ny elbil, kontra en som er brukt i 5 år.

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Ja, Møller er en versting i min erfaring med de VAG-bilene jeg har hatt.
    Det kostet mindre med service på en 18 år gammel BMW enn en 2 år gammel Passat!
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ny bremsevæske, smøring av glidebolter og evt tromler bak samt pollenfilter er jo konkrete ting, men når jeg bestilte service til Seat Mii (Vinterbilen, som forøvrig går lett 20-22 mil om vinteren her i Oslo/omegn og 28-30 mil om sommeren) så var halve prisen "Inspeksjon av bilen", til over 2000 kr. Totalt kommer det på 4 385,-. Hvor lang tid tar det å inspisere et karosseri for bulker og rust, liksom? mistenker at dette ettermarkedet er melke-ku for Møller.
    Inspeksjonsservice tar faktisk en del tid - den sjekklista på min som hva som sjekkes er relativt lang.Om du egentlig trenger den, er en annen skål. Jeg blir antakeligvis å gi beskjed at de dropper den ved neste service…

    Men bytter de pollenfilter på Hyundaien, så koster bare filteret sansynligvis over tusenlappen i løs vekt.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Sjekkpunkter for en bil, noen enkelte tillegg for elbil, som ladekabel,, ladekontakt ol.:

    1655455560334.png
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    800kr er ikke en realistisk årlig service- og vedlikeholdskostnad for en 20 år gammel bil.
    Det dekker oljen du skifter, men ingenting annet. Bare et sett med luftfilter til motor pluss pollenfilter til kupeen vil typisk dra unna 1500-1800kr. Bremseklosser og -skiver samt andre slitedeler kommer i tillegg.

    Er en ikke bilkyndig eller har egnet plass å skru, så må noen betales for å gjøre jobben og. Du må og vurdere det slik at alt arbeidet du gjør selv på bilen er kun gratis om tida di er helt verdiløs.
    Oljefilter, kupefilter, luftfilter og dieselfilter koster 320,- (sjekket nå). Oljen koster 499,-. Bommet med 20,- men til gjengjeld så skifter jeg ikke dieselfilter årlig.

    Bremser er ikke en del av service. Min erfaring er at skiver og klosser går 200.000km. Da skifter jeg alt; hjullagre, skiver, klosser og kalipper på alle 4 hjul. Så tenker jeg ikke mer på bremser (antar bilen er flatklemt ved 400.000km)

    Egeninnsats setter jeg til 0,-; det handler bare om prioritering. En time foran anlegget eller under bilen…terapi begge deler hehe
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.725
    Antall liker
    9.351
    Sted
    Trondheim
    Når man har bil som hobby gir det mening, men for de fleste er bil et verktøy som skal virke. De aner ikke hvordan den fungerer og overlater å sjekke til de som kan det/er interesserte.
    Jeg husker min far drev slik som du på 60-tallet, men da måtte man jo da olje skulle skiftes hvert 3-5000 km og alle ledd skulle smøres opp hver 3000 km. Forgassere skulle justeres og fordeler med tenningstidspunkt måtte sjekkes med jevne mellomrom. Men det er tross alt 60 år siden.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.377
    Antall liker
    1.271
    Torget vurderinger
    1
    Kona, og det var interessant med forskjellen til HI Five...
    Mistenker at det er Hyundai Norges svar på konkurransen mot parallell-import, men jeg vet ikke. Har en rød kjølevæske til kjørebatteriet må du/vi ut med 12 000 kroner hvert 3. år/60.000 km også....
    Selgerne 'vet selvsagt' ikke det når en stiller spørsmål om fremtidige kostnader i butikken.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    594
    Det er klart at bransjen posisjonerer seg for å dekke inntektstapet fra mindre servicearbeid for elbiler. Noe må de finne opp ...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn