DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• RJEL

Servicemann
    Ble medlem
    30.04.2004
    Antall liker
    1.713
    Torget vurderinger
    4
    Mulig lodding av signalkabler rett på print kan gi en teoretisk bedre kobling, men jeg tror ikke jeg ville hørt noen forskjell.

Ville aldri fjernet fleksibiliteten med å kunne bytte kabel type og lengde, OG ha kabler hengende på ubrukte innganger!

«Seemed like a good idea at the time» mod 🤣
    Med de loddingene som var utført i dette eksemplaret så kan jeg garantere at det ble dårligere.
    Håper jeg klarer å berge pre`en......

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    2.236
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er sånne Petter Smart tendenser som enkelt lider av, når de tar seg til rette på denne måten og raserer et så godt DP produkt. Og udokumentert utførelse. Det er ikke bare svensker, men dansker som tukkler . Har sett at de har skåret stykker/snitt av spoleoppheng på høyttalerelement og brukt epoxy ''demping'' på pickuphus. Det publisert i et hifimagasin;)

Bjarne996

Medlem
    Ble medlem
    12.11.2020
    Antall liker
    86
    Sted
    Oslo
    Sist redigert:

Ru-arnt

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    26.11.2013
    Antall liker
    858
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    4
    Kikker stadig på den, har også vært inne på forhandlingsstadiet, men har ikke blitt enige. Etter en kikk inni gjør vel til at den burde opp til RJEL en tur.

Så kommer det inn bud påstås det, så blir den solgt, for så å dukke opp igjen. Første gang den lå ute er fort 1,5 år siden?
    Hva er det du ser inni som gjør at du mener den må til RJEL ?

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Noen som har vært borti merket Fiio?

Ser de snart legger ut denne for salg https://www.fiio.com/k15.

Idag kjører jeg et så analogt som mulig for vinyl plater. Det består av Dual 704, Schiit Mani2 (desverre), DP CA1 MKII pre og DP PA400H.
    Tanken er at denne skal ta seg av de digitale signalene + gi streaming muligheter. I og med at den supporterer fixed output så vil den da kobles inn på DP preampen.

Men usikker på kvalitet på disse her produktene fra store Asia.

Tanker?

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    5.563
    Torget vurderinger
    1

Idag kjører jeg et så analogt som mulig for vinyl plater. Det består av Dual 704, Schiit Mani2 (desverre), DP CA1 MKII pre og DP PA400H.
    Tanken er at denne skal ta seg av de digitale signalene + gi streaming muligheter. I og med at den supporterer fixed output så vil den da kobles inn på DP preampen.

Tanker?
    Synes på papiret å være en bra sak til prisen. Liker spesielt at den har nyeste toppmodell DAC chip fra AKM; AK4497S.
    Strømforsyningen synes også å være bra, da den er dimmensjonert for å drive hodetelefoner.

Dharmabum

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.03.2010
    Antall liker
    1.702
    Torget vurderinger
    14

Tanker?
    Tanker er at hi fi fra Kina anno 2025 er top notch og ingenting å tvile på, utover ønske om eventuell politisk korrekthet for de produkter man tilegner seg.

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Takker, angående politisk korrekthet har jeg samme utfordring i el-bil verden :oops:
    Jeg går nok til innkjøp av den Fiio enheten så fremt jeg ikke finner noe annet som virker lovende.

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Gjennom sommeren har jeg jobbet med å lage å lage akustikk panel, høytaler stativ og tv benk.

I forhold til TV benken så prøver jeg å lage noe som passer til dimensjonene til DP 400. Dimensjonen ble da 170x60x40. Selve benken er laget i heltre eik og høvlet fra 5 cm tykke planker til 2.2cm tykke.

Har et par spørsmål før jeg fortsetter med liming og finish av denne benken og håper dere kan hjelpe.

Jeg sliter fortsatt litt med at DPen har en del viftestøy (målt til 70dB). Den var hos service companiet i fjor hvor vifte ble byttet, men hadde ikke noe spesiell effekt.
    Så jeg planlegger å lage en skyve dør med demping, samt et tiltak i bakkant og rundt med lyd dempende materiale for å få bukt på viftestøyen.

Det jeg legger merke til er at forsterkeren har back to front kjøling, noe som ikke virker helt logisk for en i IT verden.
    Skal disse egentlig ha front to back kjøling?

Når det kommer til måling av temperatur, legger dere termostaten på kjøleribben for å måle aktuell temperatur?
    PXL_20250803_130340187 (1).jpg

PXL_20250111_190325553.jpg

Vedlegg

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.314
    Om du tar av lokket og ser på designet inni, vil du nok se at viftene skal trekke inn i fronten og ut bak. Ellers evakueres ikke varmen effektivt da den havner der strømforsyningen sitter.
    Om det er likt som på PA402 sitter viftene rett innenfor strømforsyningen og drar friskluft forbi trafoer, likerettere og lytter og gjennom kjøleribbene plassert i bunnen av forsterkeren.

Jeg har bytta vifter i alle PA402 jeg har og har hatt, hvor jeg har satt inn vifter fra Noctua i dim 92x92mm. Forsterkeren har en slags PWM-regulering av viftene tror jeg(!), og mye av problemet med det er at reguleringen i seg selv får viftene til å bråke når de svitsjer av og på med en høy frekvens. Om jeg ikke husker feil fikk The Shy her på forumet sin PA402 til å støye mindre ved at reguleringen til viftene ble satt på konstant

Maks spenning ved 100% er 24V, Noctua er 12V, så det er ikke helt optimalt. Men viftene går unna allerede fra 7-8V og kjøler bra. Ikke opplevd å være i nærheten av 12V ved hard bruk. Samtidig virker ikke reguleringen å støye så mye i selve viften med lavere spenning

I tillegg er Noctua sine vifter avkoblet med gummi. Dette gjør at vibrasjonene ikke forplanter seg like godt i chassi.

Montro om en løsning vedrørende spenning 12V vs 24V er å seriekoble viftene(to 12V vifter i serie), men det har jeg ikke prøvd.

jeg er i grunn veldig fornøyd med Noctua i PA402. Er dog ikke helt trygg på om de ville tålt full juling time etter time i et trangt rack med denne modifikasjonen uten at det blir for hett.

janghell

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Antall liker
    394
    Torget vurderinger
    12
    Noctua har en liten step-down converter som konverterer 24v til 12v som kanskje kunne vært brukt.

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    @MB-S124 Takk for innspill! Ser ut som servicekompaniet har montert viftene feil da. Skal åpne opp å se om det er en enkel operajson å snu dem.

Jeg har hørt at PA400 bruker 110V på viftene, litt usikker på om dette er fakta eller myte?

arild

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.03.2003
    Antall liker
    695
    Sted
    Sogn og Fjordane
    Torget vurderinger
    8
    Gjennom sommeren har jeg jobbet med å lage å lage akustikk panel, høytaler stativ og tv benk.

I forhold til TV benken så prøver jeg å lage noe som passer til dimensjonene til DP 400. Dimensjonen ble da 170x60x40. Selve benken er laget i heltre eik og høvlet fra 5 cm tykke planker til 2.2cm tykke.

Har et par spørsmål før jeg fortsetter med liming og finish av denne benken og håper dere kan hjelpe.

Jeg sliter fortsatt litt med at DPen har en del viftestøy (målt til 70dB). Den var hos service companiet i fjor hvor vifte ble byttet, men hadde ikke noe spesiell effekt.
    Så jeg planlegger å lage en skyve dør med demping, samt et tiltak i bakkant og rundt med lyd dempende materiale for å få bukt på viftestøyen.

Det jeg legger merke til er at forsterkeren har back to front kjøling, noe som ikke virker helt logisk for en i IT verden.
    Skal disse egentlig ha front to back kjøling?

Når det kommer til måling av temperatur, legger dere termostaten på kjøleribben for å måle aktuell temperatur?
    Vis vedlegget 1136875
    Vis vedlegget 1136877
    Skikkelig flott håndverk! 👍🏻 Kor kjøpte du treverket?

Eg ville vore litt meir raus med «luft» på sidene av DP, samt satt ein eller anna form for «bein» under den, så den også fekk meir luft under. Men kjølinga blir nok tilstrekkelig når viftene får jobbe som dei skal! 😊

Mvh Arild 😊

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Skikkelig flott håndverk! 👍🏻 Kor kjøpte du treverket?

Eg ville vore litt meir raus med «luft» på sidene av DP, samt satt ein eller anna form for «bein» under den, så den også fekk meir luft under. Men kjølinga blir nok tilstrekkelig når viftene får jobbe som dei skal! 😊

Mvh Arild 😊
    Takk! Det er en blanding av lokal bonde og Bauhaus. Primært så er innerveggene bahaus sitt produkt "eik med bark".
    Akustikk panelene er eikefiner i MDF fra Trekompaniet.

Jeg kommer nok til å 3d printe noe kanaler som jeg kan sende luft inn og ut av. Men får åpne opp å se litt imorgen og det kanskje går med noctua vifter :)

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.314
    Jeg synes 110V høres rart ut, men man vet jo aldri.

Så må jeg presisere at det ikke er PWM-regulering på PA402, det er spenningsregulering.

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.314
    Da er det sikkert 2x115V vifter i serie.

Da hadde jeg forsøkt å finne en løsning hvor viftene blir sittende med gummi/skumgummi for å dempe vibrasjon mot kabinettet. Viktig at viftene er tett montert på sugesida.

når det gjelder retning på luftstrømmen må du nesten se på konstruksjonen hva som gir mening. På PA402 skal luft inn i fronten hvertfall.

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Setter pris på hjelpen MB-S124!

1. Viften går til kretskort 2.
    2. Til temperatur sensor 3.

Så er vel egentligspørsmålet om den er designet til å måle hvor varm luften er etter det har gått gjennom kammeret. Eller om den skal måle hvor kald tilluft den får?

Ser denne lik ut som din nyere versjon?
    PXL_20250803_220845377.jpg

PXL_20250803_221502889.jpg

Vedlegg

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    19.393
    Sted
    Langesund
    Om du tar av lokket og ser på designet inni, vil du nok se at viftene skal trekke inn i fronten og ut bak. Ellers evakueres ikke varmen effektivt da den havner der strømforsyningen sitter.
    Om det er likt som på PA402 sitter viftene rett innenfor strømforsyningen og drar friskluft forbi trafoer, likerettere og lytter og gjennom kjøleribbene plassert i bunnen av forsterkeren.

Jeg har bytta vifter i alle PA402 jeg har og har hatt, hvor jeg har satt inn vifter fra Noctua i dim 92x92mm. Forsterkeren har en slags PWM-regulering av viftene tror jeg(!), og mye av problemet med det er at reguleringen i seg selv får viftene til å bråke når de svitsjer av og på med en høy frekvens. Om jeg ikke husker feil fikk The Shy her på forumet sin PA402 til å støye mindre ved at reguleringen til viftene ble satt på konstant

Maks spenning ved 100% er 24V, Noctua er 12V, så det er ikke helt optimalt. Men viftene går unna allerede fra 7-8V og kjøler bra. Ikke opplevd å være i nærheten av 12V ved hard bruk. Samtidig virker ikke reguleringen å støye så mye i selve viften med lavere spenning

I tillegg er Noctua sine vifter avkoblet med gummi. Dette gjør at vibrasjonene ikke forplanter seg like godt i chassi.

Montro om en løsning vedrørende spenning 12V vs 24V er å seriekoble viftene(to 12V vifter i serie), men det har jeg ikke prøvd.

jeg er i grunn veldig fornøyd med Noctua i PA402. Er dog ikke helt trygg på om de ville tålt full juling time etter time i et trangt rack med denne modifikasjonen uten at det blir for hett.
    Var B.H AUDIO HAAVE som byttet for meg . Ble veldig mye bedre, men nå som det er samlet seg litt støv på viftene er det kommet litt støy tilbake.
    Var denne.https://no.rs-online.com/web/p/axia...VDhd7Ch3u2QxcEAAYBCAAEgISdvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Antall liker
    1.314
    Setter pris på hjelpen MB-S124!

1. Viften går til kretskort 2.
    2. Til temperatur sensor 3.

Så er vel egentligspørsmålet om den er designet til å måle hvor varm luften er etter det har gått gjennom kammeret. Eller om den skal måle hvor kald tilluft den får?

Ser denne lik ut som din nyere versjon?
    Vis vedlegget 1136903
    Vis vedlegget 1136905
    Hei!
    Helt annet design enn på PA402, så da skal nok luftstrømmen gå ut i fronten.

NebuNebu

Medlem
    Ble medlem
    22.01.2021
    Antall liker
    24
    Sted
    Sandnes
    Har kommet et stykke videre nå.

Kom over denne her i natt
    , her har Noctua forsket og funnet ut at en må ha spacer mellom grill og vifte for å redusere turbulens støy.

Forsterkeren kommer med en grill for beskyttelse av vifte. Fjernet denne og resultatet ble merkbart bedre.
    Lå å tenkte videre på dette til klokken 4 i natt og klonkluderte med at viften ligger for tett på kjøleribbene innvending (i flush slik det er designet).
    Så idag 3d printet jeg 3mm spacere i TPU (lignende myk gummi materiale) og fikk montert det mellom kjøleribbe og vifte. Nå er det tilnærmet kun vindstøy og ingen turbulens støy.

Får ikke lastet opp lyd filer desverre.

1754317172377.png

1754317358943.png

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn