DP menigheten

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5


    Da syns jeg det var på tide at det ble opprettet en tråd for oss DP entusiaster... Tittelen på tråden er noe selv ironsik, da det for en tid tilbake ble mye debatt her på HFS rundt DP og dens tilhengere, og hvor deriblant DP MENIGHETEN ble brukt.

    Som sikkert flere vet, så lagde jeg for over et år siden et oversikt over de modellene som har kommet ut av kjeller'n på Kjeller. Denne finnes: http://home.monet.no/~kaiped/dynamic.htm. Hvis det er noen som har infomasjon til denne, evt korrigeringer på feil, så ta kontakt med meg.

    Som de fleste sikkert har fått med seg, så har EC kjøpt opp DP. Ifølge pressemeldingen så skal DP fortsette å leve som et high-end merke, og det er jo bra...

    -Kai
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Linkene korrigert. De fungerte i forhåndsvisningen, men men :)
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.180
    Antall liker
    10.320
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Jeg kjøpte en dpa1 gjennom bruktsidene her på sentralen. Er godt fornøyd. Tror fortsatt ikke at jeg har møtt på begrensningene til denne. Har ikke prøvd andre effektforsterkere, (det er sikkert mange bra og flere som er bedre..)
    men registrerer at alle andre endringer i anlegget er lett hørbare, dp a1 slipper det bare igjennom.
    Jeg har testet flere ulike strømprodukter fra isotek, nordost og ps audio. Hver gang er det når jeg kobler til min dp at de mest hørbare endringene skjer. Mine erfaringer stemmer altså med de som sier at dp er kilen på strøm.

    Nå lurer jeg på å oppgradere til s. Hva vil da skje?

    mvh

    PS Respekt, heder og ære til zemtex for oversikten du har laget. DS
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    Flott og interessant oversikt, sykt mange modeller som tilsynelatende er veldig like men men ....

    Nettopp fått DP dac 8,0 i hus og er veldig fornøyd hvordan denne gamle boksen står seg mot mye nytt og dyrt fortsatt. Hva har egentlig skjedd siden midten av 90-tallet? Kruttet blir jo funnet opp hver uke verden over hos de forskjellige hifiprodusentene, eller er det bare det gode gamle utrykket same shit new wrapping?
     

    Brum

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.11.2006
    Innlegg
    316
    Antall liker
    16
    Etter over mange år ha hørt i hovedsak negative uttalelser om DP, forundret det meg mye at Fidelity og andre i "menigheten" tvert imot var så veldig positive..... Hvordan kunne det være riktig at det liksom var "enten eller".... det skurret i mine ører ..hehe..

    Litt nysgjerrig og usikker kontaktet jeg så Oslo Hifi-center, og som sikkert for andre som har truffet på Geir T der i huset, så gikk ikke lenge før jeg følte meg overbevist om at dette måtte prøves ut i egen stue.... (Lettlurt jeg? Nei nei .... :eek: ;D

    Har ikke angret et sekund på DP C1b og A1b, men når sant skal sies, har jeg ikke prøvd annet utstyr av tilsv kaliber i eget hus. Lydbildet er ihvertfall langt unna den fryktede "kalde, tekniske" det verserte rykter om - tvert imot, er lyden varm og myk/analog og stooooor - lyttetretthet forekommer ikke (selv via min "kjipe" DV-668AV DVD spiller fra Pioneer 668AV).

    Våger meg på et KABEL-spørsmål" her inne blant lydhøre i menigheten:

    Hvilke kabler bruker dere mellom forforsterker og effektforsterker....? Kan jeg ha en "plugg" i lydkjeden (i tillegg til DVD-spilleren) ved å bruke Silk? ;)

    - Brum
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    hifiguru skrev:
    Flott og interessant oversikt, sykt mange modeller som tilsynelatende er veldig like men men ....

    Nettopp fått DP dac 8,0 i hus og er veldig fornøyd hvordan denne gamle boksen står seg mot mye nytt og dyrt fortsatt. Hva har egentlig skjedd siden midten av 90-tallet? Kruttet blir jo funnet opp hver uke verden over hos de forskjellige hifiprodusentene, eller er det bare det gode gamle utrykket same shit new wrapping?
    Har også sluttet meg til menigheten med en dac 8.0. Den er modifisert av Andervik Audio, og låter fantastisk. Du bør absolutt vurdere å få bygget en batteri psu hifiguru! Jeg har sammenlignet med orginal psu, og det var et hav av forskjell på ytelsen. Tror alle som hørte på var like sjokkert. Den orginale psu'en er tross alt ganske godt dimensjonert til en dac å være. Vi hadde vel alle forventet nyanseforskjeller, om noen registrerbare forkjseller i det hele tatt. Vil faktisk påstå at dac'en rykker opp flere divisjoner med batteri psu'en! Forbedringene er først og fremst en mye bedre bassgjengivelse, som skaper et vanvittig flott fundament for musikken. Oppløsningen i hele frekvensomfådet blir også mye bedre med batteri psu. Med orginal psu, forsvant mye av magien som facinerte meg så med denne dac'en. Lyden ble mindre oppløst, kjøligere og med mye mindre trøkk! 'En annen kritisk faktor er faktisk digitalkabelen. Den svarte dp digitalkabelen er viktig for å få dac'en til å synge. Har gjort et forsøk med Nordost Moonglo, og den falt helt gjennom. Også her var forskjellene overraskende store. Har faktsisk samme klangsignatur fra digital riggen min nå, som med vinylriggen. Det må da være et kvalitetstegn ;D Er uansett kjempe fornøyd med DP dac'en min! Har tidligere vært innom DP 7.0, som gjorde en hederlig innsats i anlegget mitt for noen år siden.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Jeg bruker Silk mkII... de blir der til enda en stund. Utbytting blir etter alt annet er slik jeg vil ha det, men har ønske om å justere lyd-karakteren med kabler.
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    gut_man skrev:
    hifiguru skrev:
    Flott og interessant oversikt, sykt mange modeller som tilsynelatende er veldig like men men ....

    Nettopp fått DP dac 8,0 i hus og er veldig fornøyd hvordan denne gamle boksen står seg mot mye nytt og dyrt fortsatt. Hva har egentlig skjedd siden midten av 90-tallet? Kruttet blir jo funnet opp hver uke verden over hos de forskjellige hifiprodusentene, eller er det bare det gode gamle utrykket same shit new wrapping?
    Har også sluttet meg til menigheten med en dac 8.0. Den er modifisert av Andervik Audio, og låter fantastisk. Du bør absolutt vurdere å få bygget en batteri psu hifiguru! Jeg har sammenlignet med orginal psu, og det var et hav av forskjell på ytelsen. Tror alle som hørte på var like sjokkert. Den orginale psu'en er tross alt ganske godt dimensjonert til en dac å være. Vi hadde vel alle forventet nyanseforskjeller, om noen registrerbare forkjseller i det hele tatt. Vil faktisk påstå at dac'en rykker opp flere divisjoner med batteri psu'en! Forbedringene er først og fremst en mye bedre bassgjengivelse, som skaper et vanvittig flott fundament for musikken. Oppløsningen i hele frekvensomfådet blir også mye bedre med batteri psu. Med orginal psu, forsvant mye av magien som facinerte meg så med denne dac'en. Lyden ble mindre oppløst, kjøligere og med mye mindre trøkk! 'En annen kritisk faktor er faktisk digitalkabelen. Den svarte dp digitalkabelen er viktig for å få dac'en til å synge. Har gjort et forsøk med Nordost Moonglo, og den falt helt gjennom. Også her var forskjellene overraskende store. Har faktsisk samme klangsignatur fra digital riggen min nå, som med vinylriggen. Det må da være et kvalitetstegn ;D Er uansett kjempe fornøyd med DP dac'en min! Har tidligere vært innom DP 7.0, som gjorde en hederlig innsats i anlegget mitt for noen år siden.
    Kult å lese! En av gutta i lauget vårt har full batteririgg på sin dac så jeg tror herved jeg skal reise å låne den snarest (tror jeg får lov) Sjekk hans anlegg her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7839.615.html

    Det er val gamledacen til en annen kjent profil her på sentralen men Siam har oversikt og fikser sikkert å bygge tilsvarende. Tror du det er vrient å tappe en 5V-ytgang til squeezebox'en i samme rennet? måtte vært kult....
    Den kabelen du nevner, er det en balansertkabel? benytter kunn RCA med dagens drivverk....
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    hifiguru skrev:
    gut_man skrev:
    hifiguru skrev:
    Flott og interessant oversikt, sykt mange modeller som tilsynelatende er veldig like men men ....

    Nettopp fått DP dac 8,0 i hus og er veldig fornøyd hvordan denne gamle boksen står seg mot mye nytt og dyrt fortsatt. Hva har egentlig skjedd siden midten av 90-tallet? Kruttet blir jo funnet opp hver uke verden over hos de forskjellige hifiprodusentene, eller er det bare det gode gamle utrykket same shit new wrapping?
    Har også sluttet meg til menigheten med en dac 8.0. Den er modifisert av Andervik Audio, og låter fantastisk. Du bør absolutt vurdere å få bygget en batteri psu hifiguru! Jeg har sammenlignet med orginal psu, og det var et hav av forskjell på ytelsen. Tror alle som hørte på var like sjokkert. Den orginale psu'en er tross alt ganske godt dimensjonert til en dac å være. Vi hadde vel alle forventet nyanseforskjeller, om noen registrerbare forkjseller i det hele tatt. Vil faktisk påstå at dac'en rykker opp flere divisjoner med batteri psu'en! Forbedringene er først og fremst en mye bedre bassgjengivelse, som skaper et vanvittig flott fundament for musikken. Oppløsningen i hele frekvensomfådet blir også mye bedre med batteri psu. Med orginal psu, forsvant mye av magien som facinerte meg så med denne dac'en. Lyden ble mindre oppløst, kjøligere og med mye mindre trøkk! 'En annen kritisk faktor er faktisk digitalkabelen. Den svarte dp digitalkabelen er viktig for å få dac'en til å synge. Har gjort et forsøk med Nordost Moonglo, og den falt helt gjennom. Også her var forskjellene overraskende store. Har faktsisk samme klangsignatur fra digital riggen min nå, som med vinylriggen. Det må da være et kvalitetstegn ;D Er uansett kjempe fornøyd med DP dac'en min! Har tidligere vært innom DP 7.0, som gjorde en hederlig innsats i anlegget mitt for noen år siden.
    Kult å lese! En av gutta i lauget vårt har full batteririgg på sin dac så jeg tror herved jeg skal reise å låne den snarest (tror jeg får lov) Sjekk hans anlegg her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,7839.615.html

    Det er val gamledacen til en annen kjent profil her på sentralen men Siam har oversikt og fikser sikkert å bygge tilsvarende. Tror du det er vrient å tappe en 5V-ytgang til squeezebox'en i samme rennet? måtte vært kult....
    Den kabelen du nevner, er det en balansertkabel? benytter kunn RCA med dagens drivverk....
    Har ikke teknisk kunnskap til å uttale meg om å tappe strøm til SQ boksen. Har testet SQ boksen på min dac. Det låt lyst og lite oppløst i forhold til drivverket mitt. Kan ha noe med digitalkabelen som ble benyttet og gjøre, så ny test er ikke umulig. Den svarte DP digitalkabelen fås hos Andervik Audio, og skal visstnok ikke være så dyr. Ellers dukker kabelen opp på bruktbørsen fra tid til annen. Jeg var så heldig å ha liggende et par sett med kablene fra før. Jeg bruker forøvrig balansert kabel fra drivverk til dac! Har planer om å omterminere så jeg får en ubalansert digitalkabel av type sort DP kabel også! Så kan jeg få bedre lyd på dvd spilleren min også ;D Nesten for galt ikke å benytte seg av muligheten når man har to innganger på dac'en!

    edit: Er ikke du en heldig mann hifiguru? OMF har lagt ut sin batteri psu til dp-dac for salg... Løp og kjøp!!!
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Stemmer det ikke at selve dac'n må "fixes på" før at man kan bruke en batteri psu??
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Ta en telefon til Andervik Audio, eller en pm til OMF. De kan sikkert svare på spørsmålet ditt Zemtex. Jeg har ikke peil ;D
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.444
    Antall liker
    784
    Torget vurderinger
    5
    Vurderer å kjøpe ett effekttrinn fra DP.
    Hvor mye ligger en strøken A1, ikke oppgradert til s, på?
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg vet ikke stort om prisnivået på brukt DP. En ting er sikkert. Det er sjelden man ser det for tida.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.180
    Antall liker
    10.320
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    hei

    Kanskje det er slik at de misfornøyde allerede har solgt sin, mens de fornøyde (meg fx) spiller musikk, eller sparer til oppgradering?

    Dpa1b derimot selges det noen av. Jeg har ikke hørt den selv, men andre her på forumet mener den er "bedre enn" orginal dpa1. (mangler dog 50w da..)

    mvh
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jeg har hatt mitt 7.0/6.4 P -sett siden sommeren 2003. Med mindre jeg får en telefon fra Mo i Rana er det realistiske målet å oppgradere til aktiv Revolution og en 6.4 til.

    ;D
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5

    "aaaaaaahhhhhh.... activ crossover...aaaaahhhhhh"
    *drool*
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Brum skrev:
    Våger meg på et KABEL-spørsmål" her inne blant lydhøre i menigheten: Hvilke kabler bruker dere mellom forforsterker og effektforsterker....? Kan jeg ha en "plugg" i lydkjeden (i tillegg til DVD-spilleren) ved å bruke Silk? ;)
    Her er min erfaring med SILK etter mange års bruk og en del sammenligninger med annet (dyrt) i markedet: SILK er en meget god alround kabel, som transporterer signalet med lite tap og med lite tillegg (av lydsminke/forvrenging). SILK har overlevd i mitt anlegg siste 10 år. Jeg har brukt mye penger på resten av anlegget i denne perioden, men ikke funnet det hensiktsmessig å bruke mer på kabler.

    Mitt prinsippielle syn på kabler er at: Det er lett å høre FORSKJELL på kabler, og spesielt i RIMELIGE anlegg. Dette fordi rimeligere anlegg har større "feil" i lyden, og kabler med tilsvarende egenlyd ("feil") da gir større utslag. Dette er ganske logisk og stemmer godt med mine erfaringer.

    På den annen side så erfarer jeg at nettopp på rimeligere anlegg bør man heller priorietere de aktive komponentene, slik som signalkilde, høyttalere og forsterkere.

    Ser du ovennevnte forhold under et, så kan man si at kabler betyr mest på rimelige anlegg, men at oppgradering av aktive komponenter gir mer valuta for pengene. Mens på dyre anlegg, så er det mindre gevinst å hente, så da kan man likeså godt la være! KONKLUSJON: Ikke bruk mye penger på kabler! Hold deg til SILK (og andre no-nonsense kabler) og bruk penger på aktive apparater ;D
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Siden Silk er et produkt som stammer fra DPs egen kontruktør, så er Silk ikke Off Topic :) Har selv Silk mkII, og regner med å fortsette med det enda noen år... Kunne faktisk tenkt meg et par sett til.. så om noen har et sett eller to liggende å samler støv, let me know :)

    Men til noe annet... Noen lykkelige C1b/C1/C1s eiere her inne?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    [/quote]

    Er ikke du en heldig mann hifiguru? OMF har lagt ut sin batteri psu til dp-dac for salg... Løp og kjøp!!!
    [/quote]

    Denne havnet et annet sted her i nærheten, heldigvis innen lauget!
     

    tomasmyhre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    81
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte min første dp forsterker i 96, en 6.12, og har siden hatt mange av dp sine modeller i hus. Og; nå med A5 blir jeg nok i denne menigheten i mange år til :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tomas Myhre skrev:
    Kjøpte min første dp forsterker i 96, en 6.12, og har siden hatt mange av dp sine modeller i hus. Og; nå med A5 blir jeg nok i denne menigheten i mange år til :)
    Er alt oppe og går etter utbygginga?
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    zemtex skrev:
    Siden Silk er et produkt som stammer fra DPs egen kontruktør, så er Silk ikke Off Topic :) Har selv Silk mkII, og regner med å fortsette med det enda noen år... Kunne faktisk tenkt meg et par sett til.. så om noen har et sett eller to liggende å samler støv, let me know :)

    Men til noe annet... Noen lykkelige C1b/C1/C1s eiere her inne?
    2m i lauget vårt har en av disse variantene sammen med en A1 oppgradert til S. Fik høre dette settet da det var utlånt til en annen i lauget som spiller på Montana XP og maken til lettflytende og uanstrengt lyd har jeg ikke hørt på lenge.... :p


    En ting til:
    Tok mot til meg i morgen timene og plukket opp DP dac'en og justerte gain fra 10dbv til 0 og flyttet en jumper på impedans-matching da den var satt til XLR-inngangen.
    Førsteintrykk: JAAA! Roligere topp og mer ro, akkurat hva jeg lette etter!
     

    tomasmyhre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    81
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Er alt oppe og går etter utbygginga?
    [/quote]
    Joda, har hatt alt oppe et par mnd nå....men; er jo ikke helt ferdig med utbyggingen enda da.....
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Tomas Myhre skrev:
    Er alt oppe og går etter utbygginga?
    Joda, har hatt alt oppe et par mnd nå....men; er jo ikke helt ferdig med utbyggingen enda da.....
    [/quote]
    Fått nye panel til Request også? Regner med at det spiller bra nå :)
     

    tomasmyhre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    81
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Viking skrev:
    Tomas Myhre skrev:
    Er alt oppe og går etter utbygginga?
    Joda, har hatt alt oppe et par mnd nå....men; er jo ikke helt ferdig med utbyggingen enda da.....
    Fått nye panel til Request også? Regner med at det spiller bra nå :)
    [/quote]
    Har fått nye paneler, ja - etter veldig lang ventetid........ Disse er nå ferdig innspilte, så nå er alt helt topp :)
     

    Viking

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    2.702
    Antall liker
    434
    Torget vurderinger
    4
    Glimrende ;D
    Jeg drar på lyttetur til England på søndag morgen ;)
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Det er en tråd på vinylavdelingen ang. ny RIAA og ny DAC fra
    DP. Tråden døde liksom hen, men temaet passer like godt i
    denne tråden.
    Er det noen i menigheten som vet noe mer om disse produktene
    de kunne tenke å viderebringe, eller holder Erntsen kortene så
    tett til brystet at lite meningsfylt har lekket ut ?

    En annen ting: På bruktbørsen ligger det en A5 til salgs.
    Selger nevner at denne er produsert i 3-4 eksemplarer.
    Mitt spørsmål er da; er dette forsterkere bygd fra grunnen i
    egen dedikert kasse, eller oppgraderte 5,52 ?
    Hva kan uansett være en fornuftig pris for en slik forsterker.
    Retter spørsmålet i denne tråden da selger ikke ønsket å bruke
    tid på Q&A.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.446
    Antall liker
    2.630
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Fornuftig pris på A5.. ikke enkelt spm da dette er den første på brukbørsen ;) Men kun ombyggingen koster 50.000,-
    ... og ja, dette er en oppgradert/ombygd 5.52HP.. A5 er ikke "from scratch".. kun ombygde 5.52(HP)

    Ang dac og riaa, er det vel lite info å finne utenom det som allerede er sagt i den nevnte tråden..

    mvh Kai
     

    tomasmyhre

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    81
    Antall liker
    21
    Torget vurderinger
    1
    Ramses skrev:
    En annen ting: På bruktbørsen ligger det en A5 til salgs.
    Selger nevner at denne er produsert i 3-4 eksemplarer.
    Mitt spørsmål er da; er dette forsterkere bygd fra grunnen i
    egen dedikert kasse, eller oppgraderte 5,52 ?
    Hva kan uansett være en fornuftig pris for en slik forsterker.
    Retter spørsmålet i denne tråden da selger ikke ønsket å bruke
    tid på Q&A.


    Fornuftig pris litt vanskelig si, men; fikk tilbud om to brukte A1s og 100 000 imellom for min. Fornuftig eller ikke, jeg valgte iallefall å ikke selge.
     
    B

    begr

    Gjest
    Tomas Myhre skrev:
    Ramses skrev:
    En annen ting: På bruktbørsen ligger det en A5 til salgs.
    Selger nevner at denne er produsert i 3-4 eksemplarer.
    Mitt spørsmål er da; er dette forsterkere bygd fra grunnen i
    egen dedikert kasse, eller oppgraderte 5,52 ?
    Hva kan uansett være en fornuftig pris for en slik forsterker.
    Retter spørsmålet i denne tråden da selger ikke ønsket å bruke
    tid på Q&A.


    Fornuftig pris litt vanskelig si, men; fikk tilbud om to brukte A1s og 100 000 imellom for min. Fornuftig eller ikke, jeg valgte iallefall å ikke selge.
    Bare ett spørsmål; er det en såkalt HP utgave du har?
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.398
    Antall liker
    12.858
    Brum skrev:
    Etter over mange år ha hørt i hovedsak negative uttalelser om DP, forundret det meg mye at Fidelity og andre i "menigheten" tvert imot var så veldig positive..... Hvordan kunne det være riktig at det liksom var "enten eller".... det skurret i mine ører ..hehe..

    Litt nysgjerrig og usikker kontaktet jeg så Oslo Hifi-center, og som sikkert for andre som har truffet på Geir T der i huset, så gikk ikke lenge før jeg følte meg overbevist om at dette måtte prøves ut i egen stue.... (Lettlurt jeg? Nei nei .... :eek: ;D

    Har ikke angret et sekund på DP C1b og A1b, men når sant skal sies, har jeg ikke prøvd annet utstyr av tilsv kaliber i eget hus. Lydbildet er ihvertfall langt unna den fryktede "kalde, tekniske" det verserte rykter om - tvert imot, er lyden varm og myk/analog og stooooor - lyttetretthet forekommer ikke (selv via min "kjipe" DV-668AV DVD spiller fra Pioneer 668AV).

    Våger meg på et KABEL-spørsmål" her inne blant lydhøre i menigheten:

    Hvilke kabler bruker dere mellom forforsterker og effektforsterker....? Kan jeg ha en "plugg" i lydkjeden (i tillegg til DVD-spilleren) ved å bruke Silk? ;)

    - Brum
    Jeg kan varm anbefale deg Balck Magic Revelation med Furutech Rhodium XLR plugger....brum brum ;)
     

    Ramses

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.02.2007
    Innlegg
    629
    Antall liker
    22
    Jeg henger meg på anbefalingen til Powerpoint ang. valg av
    Black Magic-kabler til DP-forsterkere. Jeg bruker også balanserte
    BM-kabler med Furutech Rhodiumplugger i mitt oppsett og er
    såre fornøyd med tingenes tilstand.
    Tidligere benyttet jeg meg av balanserte Silk mk.2 kabler, og for
    en litt billigere løsning er dette også en fremragende match.

    Det at DP-utstyr skal låte kaldt, hardt og andre negative uttalelser
    og oppgulp man hører fra tid til annen beror i beste fall på en
    mismatch ut av en annen verden.
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    pedal skrev:
    Brum skrev:
    Våger meg på et KABEL-spørsmål" her inne blant lydhøre i menigheten: Hvilke kabler bruker dere mellom forforsterker og effektforsterker....? Kan jeg ha en "plugg" i lydkjeden (i tillegg til DVD-spilleren) ved å bruke Silk? ;)
    Her er min erfaring med SILK etter mange års bruk og en del sammenligninger med annet (dyrt) i markedet: SILK er en meget god alround kabel, som transporterer signalet med lite tap og med lite tillegg (av lydsminke/forvrenging). SILK har overlevd i mitt anlegg siste 10 år. Jeg har brukt mye penger på resten av anlegget i denne perioden, men ikke funnet det hensiktsmessig å bruke mer på kabler.

    Mitt prinsippielle syn på kabler er at: Det er lett å høre FORSKJELL på kabler, og spesielt i RIMELIGE anlegg. Dette fordi rimeligere anlegg har større "feil" i lyden, og kabler med tilsvarende egenlyd ("feil") da gir større utslag. Dette er ganske logisk og stemmer godt med mine erfaringer.

    På den annen side så erfarer jeg at nettopp på rimeligere anlegg bør man heller priorietere de aktive komponentene, slik som signalkilde, høyttalere og forsterkere.

    Ser du ovennevnte forhold under et, så kan man si at kabler betyr mest på rimelige anlegg, men at oppgradering av aktive komponenter gir mer valuta for pengene. Mens på dyre anlegg, så er det mindre gevinst å hente, så da kan man likeså godt la være! KONKLUSJON: Ikke bruk mye penger på kabler! Hold deg til SILK (og andre no-nonsense kabler) og bruk penger på aktive apparater ;D
    Det er jo fint at vi kan være litt uenige også.
    Silk har lite tillegg, enig.
    Silk har lite tap, uenig.

    Det finnes kabler som har like lite tillegg, men enda mindre tap og ikke koster såååååå mye.
    Mitt forslag: Whistler Cerise

    Mvh
    Rolf
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.390
    Antall liker
    3.155
    Torget vurderinger
    1
    Hei igjen,

    Når du kommer på et lyttebesøk så kan du jo selv høre hvor mye av signalet som er inntakt etter å ha passert SILK i alle ledd... ;)
     
    K

    Konrad_Johnsen

    Gjest
    pedal skrev:
    Hei igjen,

    Når du kommer på et lyttebesøk så kan du jo selv høre hvor mye av signalet som er inntakt etter å ha passert SILK i alle ledd... ;)
    Hehe

    Jeg er IKKE i tvil om at både ditt og theStigs anlegg er divisjoner over hva jeg selv lytter på.
    Heller ikke om at det låter aldeles utmerket.

    Men hva hadde skjedd om du byttet ale kablene til Black Magic eller Whistler?
    Kunne det vært endringer eller rent ut forbedringer å spore?

    Vi er nok ikke så uenige, men det er jo morsomt å være LITT uenig...? ;D

    R
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.180
    Antall liker
    10.320
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Hei

    Har vurdert å skaffe meg en dp a1 til (inspirert av OMF kanskje?) (oppgradere kanskje?)
    Hva er en anstendig pris for en slik nå- en pris hvor hverken selger eller kjøper vil føle seg lurt..

    mvh
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.180
    Antall liker
    10.320
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    hei

    Eksperimenterte litt med digital eq i helgen, og fikk bekreftet noen antagelser om frekvensgangen i rommet jeg spiller i. Et forsiktig løft på 43 hz og en liten senkning i et litt bredere område rundt 55 hz (samt dobling osv)
    Brukte to ulike forsterkere.Min egen dp , samt en Crown- identisk med den OMF drev subbene sine med. For å få subjektivt samme opplevelse av kontroll måtte jeg dempe 43 hz med 1db mere når jeg brukte dp enn med Crown. Dette får meg til å lure på om dp a1 mangler litt kontroll i den dypeste enden av frekvensområdet sitt. Andre med lignende erfaringer?
    Oppover i oktavene var det overhodet ingen konkurranse. Dp vant overlegent, men helt nederst...

    mvh

    Bernt
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn