Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Har vært uten Doxa siden jeg solgte min 70 SE og skroget til min utbrente 70 Signature MK1, men melder meg inn her etter å ha kjøpt 61J og 012P Signature av frikken. Nå skal jeg ut på høytalerjakt og trenger litt hjelp for å snevre inn hvilke jeg skal lytte på. Har tenkt på følgende:

    - Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0
    - Vienna Acoustics Mozart SE
    - Kudos C20

    Tips eller femøresbetraktninger mottas med takk!

    Anders Vis vedlegget 518549
    Har ikke førstehåndskjennskap til alle disse i lag med Doxa, men kan si såpass som at de er optimalt tilpasset typisk enkle 2-veis konstruksjoner, som f.eks. Kudos. Om disse er det ellers å si at de har helt fantastiske høyttalerelementer, helt utrolig oppløste og elegante høyttalere. Det finnes få, om noen, høyttalere i prisklassen som har så påkostede elementer, ganske enkelt. En annen variant over samme tema er Spendor A-serie, ikke like oppløste, kanskje, men med en mer tilgivende og mer "magisk" gjengivelse. Jeg har stor sans for både Spendor A og Kudos, av litt forskjellige årsaker, men jeg kan i hvertfall si såpass som at de er helt vidunderlige i lag med absolutt alt Doxa har laget. Har du et godt dempet rom er Kudos rett valg, mange harde flater vil nok favorisere Spendor.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    KjelsåsAnders

    Fersking
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Kjelsås
    Torget vurderinger
    2
    [/QUOTE]

    Har ikke førstehåndskjennskap til alle disse i lag med Doxa, men kan si såpass som at de er optimalt tilpasset typisk enkle 2-veis konstruksjoner, som f.eks. Kudos. Om disse er det ellers å si at de har helt fantastiske høyttalerelementer, helt utrolig oppløste og elegante høyttalere. Det finnes få, om noen, høyttalere i prisklassen som har så påkostede elementer, ganske enkelt. En annen variant over samme tema er Spendor A-serie, ikke like oppløste, kanskje, men med en mer tilgivende og mer "magisk" gjengivelse. Jeg har stor sans for både Spendor A og Kudos, av litt forskjellige årsaker, men jeg kan i hvertfall si såpass som at de er helt vidunderlige i lag med absolutt alt Doxa har laget. Har du et godt dempet rom er Kudos rett valg, mange harde flater vil nok favorisere Spendor.

    Mvh
    Håkon Rognlien[/QUOTE]

    Takk for gode forslag alle sammen!

    Høres ut som Spendor er det mest aktuelle for meg. Har nok ikke noe spesielt dempet rom og er på jakt etter en høyttaler som spiller varmt og behagelig.
    Så er spørsmålet om A4 eller A7 er best egnet til rommet mitt på 20 m2? Det er veldig høyt under taket og åpent på den ene siden, men litt lite rom der høyttalerne skal stå på hver side av stereobenken.

    Mvh

    Anders


    IMG_2129.jpg
     

    Vedlegg

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    ^ Det der er et Spendor-rom, KjelsåsAnders. Eller... Egentlig er det ikke et rom for musikk, for å være skruppelløst ærlig. Hør med din inneboende interiørarkitekt om det finnes rom i budsjett og livsglede for noe tyngre stoffer, tepper, bøker, heklet veggdekor....

    Nu vel. Jeg ville kjørt A4 i det rommet. A7 vil også fungere fint, men jeg har min tvil om du vil tjene noe lydmessig på dette, i hvert fall ikke noe som tilsvarer det økonomiske ekstrautlegget. A4 er dessuten så små og søte at interiørarkitekten kommer til å juble i takt med musikken! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hva er konsensusen om deres kabler?

    Lurte på å bestille meg diverse par.. men finner lite informasjon om dem her.


    Er det noe spesielt med oppbyggningen deres? Eller andre ting?

    Klikk inn Doxa .no - og så på hvert produkt, så står det mye info nedover..
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Doxabrum ja. Ikke ukjent.
    Hvor sjenerende er ditt problem åsmund_teodor?
    Doxa sier selv at dette er ikke eksisterende på doxa 61...

    I dag har vi trafoer som så langt ikke har gitt så mye som et snev av dur/knurring noe sted. (mekanisk) Når jeg legger øret mitt inntil chassis av 61 så hører jeg veldig svakt en dur med det er ekstremt lite.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er plaget med trafobrum! Er det et typisk Doxaproblem?
    Nei
    Min er tyst ved øret inntil de lettdrevne Spendor a9 jeg hadde tidligere. Vel og merke med dagens Musical Innovation pre. Verre med rør..men da skyldes støy pre.
    Trafo:
    Har hatt 2 stk 70SE, og begge var tyste i trafoene også.

    Har den ene enda.. den er for god å selge.
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    885
    Antall liker
    3.065
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er plaget med trafobrum! Er det et typisk Doxaproblem?
    Bruker Doxa 70 Signature sammen med en Doxa 07 pre på et par Doxa 8.1 Silver Signature. Har noe sus i høyttalerne på tomgang og lav brumming fra trafoene... har skjønt at dette er ganske så vanlig.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Hei Doxa-venner!

    Jeg har fått tak i noe veldig gammelt Doxa utstyr. En stereoforsterker, som ser veldig hjemmelaga ut. Er nok fra seint '70 tall eller tidlig '80 tall. Denne har aldri vært modifisert på noen måte. Og så er det en preamp, (omtrent like gammel) Doxa 01, med en passiv boks for flere innganger, kan det se ut som. Jeg lurer på om ikke eieren har enda en pre stående, som er enda eldre.

    Det er ikke liv i forsterkeren. Kondensatorene ser fine ut, men er vel for lengst uttørka. Sikringer er i orden. Går ut fra at den virket når den ble satt på loftet for ca 17 år siden. Jeg har ikke åpnet eller sjekket preen. Er det håp for dette, eller er det bare å levere på skrothaugen? Jeg kunne tenke meg å koste på ampen noen få tusen hvis det er verdt det, og den har grei lyd. Kunne jo ha brukt den på mine Seas kit 03, for eks. Ampen har tidligere vært brukt til å drive noen svære Magnepan MGII, med greit resultat.

    Jeg vet ikke om utstyrer har blitt kjøpt av Lauvland direkte. Vet at karen som eier det brukte mye å gå på Obowatt i Kristiansand på den tiden, men husker ikke om de har solgt noe av dette.

    IMG_20190108_222445.jpg


    IMG_20190108_222650.jpg


    IMG_20190108_211718.jpg


    IMG_20190108_214412.jpg


    IMG_20190108_214738.jpg
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    796F1A64-CF63-451A-AF4E-5EE177D683F5.jpg
    6BD7E55F-8A39-448E-A9F1-29F94F8B9B80.jpg
    04632FC6-0ACA-4720-85C8-C6256FDD0469.jpg
    9AE24FFE-57F3-41E8-AA61-3B62E84D781E.jpg
    E2D949A8-2275-43DE-A77C-1EC392884CCA.jpg
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det enkleste er trolig å teste det.
     

    ovitzi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.07.2008
    Innlegg
    869
    Antall liker
    862
    Sted
    Snarøya
    Torget vurderinger
    3
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Redigert, sorry leste ikke hele innlegget.
     

    aloz

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    442
    Antall liker
    124
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Det enkleste er trolig å teste det.
    Jepp, godt råd:)
    Var bare litt redd for om noe kan ødelegges.
    Takk ellers for tilbakemeldinger.
     
    Sist redigert:

    Frikken

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.11.2004
    Innlegg
    669
    Antall liker
    850
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    9
    07SE var , såvidt jeg husker, en aktiv pre med separat strømforsyning. Den fantes i Line og Riaa Line. Jeg kjøpte 07 SE Riaa Line MC ny tidlig på 90 tallet. Tror alle kabinette var like , Riaa Line hadde Dip switcher i det firkantete hullet i MC versjon.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Er en Aktiv Pre m ca 6db gain
    Og på bilde så ser det ut som en 07 uten RIAA
    Koble inn ditt riaa i den inngang så har du kontroll på kor det står
    Mvh Roy
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Det ble ett deja vu å se bildene i post 1842. Som kanskje noen av dere husker bygget jeg Doxa på lisens fra ØL (ikke drikken altså) midt på 80-tallet. Den kretsen som sitter i powerampen er nok forløperen til Doxa 60 - Audio 60. Jeg har fremdeles noen print liggende fra den tiden, både med og uten komponenter.

    Nydelig kabinett, på den tiden, opprinnelig tror jeg de kom fra ett firma som het Syvtronic el l. Det samme som det geniale 01 og 02 kabinettet. Jeg husker spes en amp som kom fra en kunde som hadde flyttet til Australia. Ampen overlevde ikke reisen dit og måtte tilbake til Norge for å repareres. Etter reparasjonen returnerte jeg den via flyfrakt, mottager betaler. Frakten kom på ca NOK 5500. "It came as a bit of a shock to me" sa kunden. Det var mye penger på den tiden.

    Jaja, mye raljering fra en gammel minnepinne.

    R

    Doxa.jpg
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    DOXA 07 kom i tre utgaver:

    07 SE - den på bildet. enkel krets uten riaa innebygget ( begge output er på 0 grader og denne kan ikke brukes til kvasibalansert )
    07 linje - dobbel parallell linjeforsterker med hhv 0 og 180 grader utgang.(fase) Mulighet for å kjøre såkalt "kvasibalansert" doxa system
    07 riaa - aktiv linjedel med riaa og dipswitcher i hullet.

    Alle 07 forforsterkerne bruker den legendariske Toshiba K170 J-fet transistoren som Nelson Pass forguder i dag. (Pass Labs og FirstWatt)

    For enkelthetsskyld ble den samme bakplaten brukt på alle utgaver.

    I dag finnes det også en del 07 passiv da en del har blitt bygget om i årenes løp. Det finnes også ulike graderinger av passiv.
     

    Hunsbedt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.05.2013
    Innlegg
    617
    Antall liker
    2.626
    Sted
    Kvinesdal
    Torget vurderinger
    1
    Det ble ett deja vu å se bildene i post 1842. Som kanskje noen av dere husker bygget jeg Doxa på lisens fra ØL (ikke drikken altså) midt på 80-tallet. Den kretsen som sitter i powerampen er nok forløperen til Doxa 60 - Audio 60. Jeg har fremdeles noen print liggende fra den tiden, både med og uten komponenter.

    Nydelig kabinett, på den tiden, opprinnelig tror jeg de kom fra ett firma som het Syvtronic el l. Det samme som det geniale 01 og 02 kabinettet. Jeg husker spes en amp som kom fra en kunde som hadde flyttet til Australia. Ampen overlevde ikke reisen dit og måtte tilbake til Norge for å repareres. Etter reparasjonen returnerte jeg den via flyfrakt, mottager betaler. Frakten kom på ca NOK 5500. "It came as a bit of a shock to me" sa kunden. Det var mye penger på den tiden.

    Jaja, mye raljering fra en gammel minnepinne.

    R
    Takker for fint svar på innlegget mitt! Veldig morsomt å høre din historie om disse tidlige Doxa-forsterkerne!
    Tror du det er håp for å få fikset effektforsterkeren på bildet mitt? Jeg vet ikke hvem jeg skal henvende meg til, og heller ikke omtrentlig hvor mye en reparasjon vil koste. Ser jo også på annonser at nyere modeller selges for godt under 10.000,-
    Så det er ikke noe poeng å koste på den så veldig mye...
     

    oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    1.745
    Antall liker
    2.294
    Sted
    Portugal
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    På bilde ser man flere transistorer.

    Hva gjør de i en passiv pre. ????
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Har fått meg en 07 forforsterker og lurer på en ting.
    Som man kan se av bildene er det en «Phono»inngang,
    men ingen switch/justeringsmulighet i front som noen
    andre 07er har.
    Likevel ser man at det går en kobling ned til kretskortet.
    Vil det si at det ligger en riaa i denne forsterkeren?
    07 er et rent passivt trinn, så dersom det IKKE er batteri eller strømforsyning til boksen, er det ikke RIAA i den. Gjetter at de har montert den bakplata de hadde for hånden, så det ikke er samsvar mellom merking og funksjon på inn- og utganger.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    På bilde ser man flere transistorer.

    Hva gjør de i en passiv pre. ????
    Det er bare å krype til korset, og innse at der tok jeg feil, gitt! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Kanskje litt som MI? Eller det danske "for hånden værende søms princip".

    Kanskje treet ikke står så langt fra der eplet falt?

    Hehe.

    R
     

    Olav E

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.01.2009
    Innlegg
    593
    Antall liker
    725
    Torget vurderinger
    4
    DOXA 07 kom i tre utgaver:

    07 SE - den på bildet. enkel krets uten riaa innebygget ( begge output er på 0 grader og denne kan ikke brukes til kvasibalansert )
    07 linje - dobbel parallell linjeforsterker med hhv 0 og 180 grader utgang.(fase) Mulighet for å kjøre såkalt "kvasibalansert" doxa system
    07 riaa - aktiv linjedel med riaa og dipswitcher i hullet.

    Alle 07 forforsterkerne bruker den legendariske Toshiba K170 J-fet transistoren som Nelson Pass forguder i dag. (Pass Labs og FirstWatt)

    For enkelthetsskyld ble den samme bakplaten brukt på alle utgaver.

    I dag finnes det også en del 07 passiv da en del har blitt bygget om i årenes løp. Det finnes også ulike graderinger av passiv.
    Hei!

    Da lurer jeg på om det finnes en utgave til. Hadde en 07SE med RIAA og dobbel parallell linjeforsterker. Eier den ikke nå lenger, så jeg kan dessverre ikke avsløre innholdet.

    07 front.jpg


    07 bak.jpg


    07 topp.jpg



    Altid morsomt med Doxa. Har en litt ØL-moddet 70 fortsatt.

    Mvh Olav E
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det ble ett deja vu å se bildene i post 1842. Som kanskje noen av dere husker bygget jeg Doxa på lisens fra ØL (ikke drikken altså) midt på 80-tallet. Den kretsen som sitter i powerampen er nok forløperen til Doxa 60 - Audio 60. Jeg har fremdeles noen print liggende fra den tiden, både med og uten komponenter.

    Nydelig kabinett, på den tiden, opprinnelig tror jeg de kom fra ett firma som het Syvtronic el l. Det samme som det geniale 01 og 02 kabinettet. Jeg husker spes en amp som kom fra en kunde som hadde flyttet til Australia. Ampen overlevde ikke reisen dit og måtte tilbake til Norge for å repareres. Etter reparasjonen returnerte jeg den via flyfrakt, mottager betaler. Frakten kom på ca NOK 5500. "It came as a bit of a shock to me" sa kunden. Det var mye penger på den tiden.

    Jaja, mye raljering fra en gammel minnepinne.

    R
    Takker for fint svar på innlegget mitt! Veldig morsomt å høre din historie om disse tidlige Doxa-forsterkerne!
    Tror du det er håp for å få fikset effektforsterkeren på bildet mitt? Jeg vet ikke hvem jeg skal henvende meg til, og heller ikke omtrentlig hvor mye en reparasjon vil koste. Ser jo også på annonser at nyere modeller selges for godt under 10.000,-
    Så det er ikke noe poeng å koste på den så veldig mye...
    Innlegg 1852, som RM skriv.
    Kapellmester er Doxa, mannen selv.
    Prøv en privat melding.
    Hvis ikke kontakt, kan jeg hjelpe med e-post.

    Jeg har en 70SE med de sorte kondensatorene.
    Men den selger jeg ikke.
    Altfor god til det.
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Innlegg 1852, som RM skriv.
    Kapellmester er Doxa, mannen selv.
    Prøv en privat melding.
    Hvis ikke kontakt, kan jeg hjelpe med e-post.

    Jeg har en 70SE med de sorte kondensatorene.
    Men den selger jeg ikke.
    Altfor god til det.
    Nei, Kapellmester er IKKE Doxa, mannen selv (Kapellmester = Trond)

    Mannen selv er selvsagt Knut Øystein " Doxa" Lauvland!
     

    oks81

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Innlegg
    12.777
    Antall liker
    11.219
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Bygde enkel buffer med K170 og monterte i Doxa 08. Ble desverre ikke helt komfortabel med passiv pre.
    Låter bra, gode transistorer! Vil da tro Doxa 07 er ganske så bra, har desverre ikke hørt dem.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    30k faktisk, i grenseland..hadde dere satt en pris på 40-50k så hadde jeg pent bedt dere DRA DIT PEPPEREN GROR.
    fått nok av overprisede produkter som ser ut som billig DIY på innsiden slik det meste fra døxa alltid har gjort. ikke klarer de stille med troverdige specs eller målinger heller...høyttalerene har delefrekvenser som er helt på trynet feil og.. bah!
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    30k faktisk, i grenseland..hadde dere satt en pris på 40-50k så hadde jeg pent bedt dere DRA DIT PEPPEREN GROR.
    fått nok av overprisede produkter som ser ut som billig DIY på innsiden slik det meste fra døxa alltid har gjort. ikke klarer de stille med troverdige specs eller målinger heller...høyttalerene har delefrekvenser som er helt på trynet feil og.. bah!
    Fordommer har vel aldri bragt verden fremover.
    Doxa-produktene spiller på høyde med det beste fra utlandet, og om du ser på Finn, så dukker det rett som det er opp Doxa-produkter kjøpt på 70 og 80 tallet som fungerer lytefritt den dag i dag.

    EDIT: Jeg har fått litt mer info i mail fra konstruktøren om RIAA-trinnet, sjekk innom artikkelen igjen, så ligger det noe mer teknisk info der.
    https://rognlien.wordpress.com/2019/01/27/tidsmaskinen/

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    Sist redigert:

    SannaX

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2007
    Innlegg
    1.325
    Antall liker
    205
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke om det er gjort noen sammenligning, men er 8.1 og 8.2 totalt to forskjellige verdener, eller er det visse likheter mellom de? Noen som kan si noen ord om dette?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Norske Seas Basser er det jo i begge :D

    Både 8.1 og 8.2 har solide kabinetter. Har enda ikke kommet over noen høytaler som matcher knokkel kakke testen på 8.1.

    8.2 er vel siktet inne mot mere "moderne" musikk.

    Jeg vil tro at de som har hørt eller liker 8.1 versjonene, vil like 8.2. Etter det jeg har lest av omtale.

    Doxa lyden :)




    Eier selv 2 par med 8.1 Signature.
    Ikke hatt æren selv, til og kunne lyttet til noen av 8.2 versjonene (enda) :-/
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Hei,

    Det vi forsøkte å forbedre/gå videre med i 8.2 rent teknisk var:

    - 100% i fase både i delefilter og fysisk plassering av elementene
    - mer lineær og "BBC/elektrostat-nøytral"/ufarget mellomtone med noe mer kropp
    - dypere bass - ekte full-range
    - mulighet for mer totalt lydtrykk - fullt symfoniorkester i stua
    - jevnere spredning - likere lyd og lydbilde uansett hvor du er i rommet

    I sum fører dette til at kunder som har gått fra 8.1 til 8.2 forteller oss at de opplever større lydbilde med bedre 3D/holografi, mer nøytral/naturtro/organisk mellomtone, litt mer avslappet karakter over hele linjen. Dypere bass. Detaljene i 8.2 faller mer naturlig på plass der de hører hjemme slik som , etter vår mening, kun høyttalere som har riktig plassering av elementene får til. Opptakrommet og artistene får ikke overskygge/modulere hverandre.

    Sammenlikningen her er basert på Doxa 8.1 revelator signature med ScanSpeak revelator diskant VS. Doxa Model 8.2 (standard utgave til 79'000kr) også denne med samme diskant.

    Likevel: Disse to generasjonene har mye til felles og 8.1 kommer nær 8.2 på flere punkter og det er kanskje derfor de fortsatt, 25 år etter, selges brukt for ny-pris ?

    Vi har flere ganger snakket internt om å sette en moderne utgave av 8.1 i produksjon igjen. Foreløpig ser det ut til at et annet lignende prosjekt er vel så lovende. Mao. vi kommer på sikt med høyttalere som er mindre og rimeligere enn 8.2. ( Ikke spør om tidsestimat. Det kommer når det kommer ;) )

    Vi har begge modeller hos oss slik at kunder som vurderer å gå fra 8.1 til 8.2 kan få en demo på forskjellene før de drar med seg 100 kilo høyttaler hjem.

    Mvh,
    Trond
    Doxa
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.077
    Antall liker
    10.479
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Både 8.1 og 8.2 har solide kabinetter. Har enda ikke kommet over noen høytaler som matcher knokkel kakke testen på 8.1.
    Da har du ikke knokkel knakket på mye :)
    For all del - solid kabinett (inert) gir ikke automatisk bra lyd og mange gode HT har ikke så "solide" kabinetter. Doxa 8.1 er en av disse.

    Hei,

    Det vi forsøkte å forbedre/gå videre med i 8.2 rent teknisk var:
    - 100% i fase både i delefilter og fysisk plassering av elementene
    Så ny delefilter topologi - kan du fortelle hvilken topologi som er valgt? dvs. 8.1 ikke er fase lineære?

    - mer lineær og "BBC/elektrostat-nøytral"/ufarget mellomtone med noe mer kropp
    Er det noen gode målinger av 8.1 vs 8.2 som gjør at vi kan sammenligne? Her beskrives frekvensrespons så det burde være enkelt. BBC "dip" er vel en liten dip i presens området (dvs ikke lineær) som i teorien skal medføre noe mer "3D" følelse og litt mindre nivå i 1-4khz området.

    According to Harbeth's founder, who worked at the BBC during the time that this psychoacoustic effect was being explored, the primary benefit this little dip gave was in masking of defects in the early plastic cone drive units available in the 1960's. A spin-off benefit was that it appeared to move the sound stage backwards away from the studio manager who was sitting rather closer to the speakers in the cramped control room than he would ideally wish for. (See also Designer's Notebook Chapter 7). The depth of this depression was set by 'over-equalisation' in the crossover by about 3dB or so, which is an extreme amount for general home listening. We have never applied this selective dip but have taken care to carefully contour the response right across the frequency spectrum for a correctly balanced sound. Although as numbers, 1kHz and 4kHz sound almost adjacent in an audio spectrum of 20Hz to 20kHz, the way we perceive energy changes at 1kHz or 4kHz has a very different psychoacoustic effect: lifting the 1kHz region adds presence (this is used to good effect in the LS3/5a) to the sound, but the 4kHz region adds 'bite' - a cutting incisiveness which if over-done is very unpleasant and irritating.

    You can explore this effect for yourselves by routing your audio signal through a graphic equaliser and applying a mild cut in the approx. 1kHz to 4kHz region and a gradual return to flat either side of that.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn