Takk for utmerket tilbakemelding, Håkon!
Jeg vet at jeg var litt uklar med «matchende prisklasse». Det jeg prøvde å si er at jeg ønsker meg noen som er like bra som jeg opplever at effekttrinnet er, uten at det koster fletta. For meg betyr det under 10k brukt, til nøds opp mot 15k. Har sett både på Spendor og Kudos basert på beskrivelser lest på nettet. Men litt skummelt uten å ha hørt dem selv.
Oppgradering hos Doxa er under vurdering
En DAC med volumkontroll er nok ikke aktuelt, da jeg også spiller vinyl. Forslag til andre preamper?
R352 er et spennende forslag som jeg ikke var klar over. Gøy med vintage utstyr. Doxa 6.2 har jeg tenkt på. Hvordan vil du beskrive dem opp mot nyere Doxa høyttalere, Spendor A4 og R352?
Jeg vet at jeg var litt uklar med «matchende prisklasse». Det jeg prøvde å si er at jeg ønsker meg noen som er like bra som jeg opplever at effekttrinnet er, uten at det koster fletta. For meg betyr det under 10k brukt, til nøds opp mot 15k. Har sett både på Spendor og Kudos basert på beskrivelser lest på nettet. Men litt skummelt uten å ha hørt dem selv.
Oppgradering hos Doxa er under vurdering
En DAC med volumkontroll er nok ikke aktuelt, da jeg også spiller vinyl. Forslag til andre preamper?
R352 er et spennende forslag som jeg ikke var klar over. Gøy med vintage utstyr. Doxa 6.2 har jeg tenkt på. Hvordan vil du beskrive dem opp mot nyere Doxa høyttalere, Spendor A4 og R352?
Du har fått deg et strålende oppsett. Dette er en av de tidlige 70 Signature forsterkerne, kort og greit nydelig og musikalsk spillestil. Min oppriktige oppfatning (som ikke deles av alle!), er at det passive trinnet ikke yter den full rettferdighet, men det er en fornuftig og velfungerende løsning.
Høyttalerne dine er så absolutt innafor med hensyn til å gi en opplevelse av hva forsterkeren kan levere, men for å komme enda nærmere, ville jeg for eksempel sett etter et par Spendor A4. På den annen side aner jeg ikke hva du mener med "matchende prisklasse", for saken er at det effekttrinnet matcher i grunn ganske mange prisklasser, gitt at høyttalerne er relativt lette å holde styr på.
Det ligger f. eks. et par Monitor Audio R352 ute på Finn, dette er vintage høyttalere (lurer fortsatt på å kjøpe dem selv...), og eksakt den type høyttaler som tryller musikk ut av Doxa.
Andre tips? Om du ønsker det optimale ut av det du har kjøpt:
- Bruk en god, gjennomsiktig DAC med volumkontroll i stedet for det passive trinnet, men pass på at det er en DAC som orker å drive dette effekttrinnet, ikke alle er like spreke på sånt.
- Levér inn effekttrinnet til oppgradering hos Doxa, det kan det så absolutt være verdt.
- Skaff deg lettdrevne, toveis høyttalere (et par eksempler er nevnt ovenfor) EDIT: Det ligger dessuten et par Doxa 6.2 på Finn!
Mvh
Håkon Rognlien
Sist redigert: