Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hei Doxa folk! Er det noen som har et bilde å poste av model 61 inside? Litt nyskjerrig på forsterkeren og byggekvalitet/komponenter
    Hei, jeg har selv etterspurt dette 2 ganger men ikke fått respons. Var interessert i signature utgaven til 100k. Har alltid likt bilder av innmat på komponenter. Liker også å kikke inni motorrom på biler etc også ;) Kanskje bare meg?

    Uansett på finn.no finnkode 112169964 har selger lagt ut på 61. (Du har kanskje sett det selv?)
    Vis vedlegget 515343

    Vis vedlegget 515344
    Det viktigste er jo hvordan det låter, men det er sikkert noen som kunne latt seg friste til å mene at man ikke får så mye for pengene når man ser inni den der som det vel forlanges ca. 50.000,- for.

    Personlig syns jeg høyttalerterminalene ser mindre enn imponerende ut, og med kortslutningsfare hvis man bruker kabler med spader, siden de sitter så nærme hverandre.

    Ellers er dette forsterkere jeg er litt nysgjerrig på selv hvis jeg skal ha transistor, og lurer på hvordan denne less is more filosofien arter seg lydmessig. :)
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    529
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Ref innlegg 1786. Denne så dagens lys som en Doxa 70 Mk 2. Bygget av meg. Den har siden blitt ombygget til tilsvarende Doxa 70, høyst sannsynlig også denne gangen av meg.

    RM
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    God aften! Sitter med min "nye" Doxa 61 og synes det låter svært så bra! Bruker nå Devialet Expert D220 som streamer/dac/riaa/pre og synes det funker supert, men planen var egentlig å selge Expertene mine. Har forstått det sånn at kvaliteten til pre er veeeldig viktig med Doxa. Hva gjør at den er ekstra kilen på pre? Ser på nettsiden at input impedansen er 10k ohm. Min Adytonamp er til forskjell 68k ohm. Hva betyr dette i praksis? På Devialeten kan jeg justere utgangssignalet fra 0,2 til 4 Vrms. Står nå på standard 2 v. Bør jeg justere i noen retning for å tilpasse til Doxaen?

    Har også, litt prematurt, kjøpt en brukt Naim Atom som jeg tenkte bruke som streamer og pre til Doxan. Har jo lagt ut Devialetene for salg. Vil det kunne fungere ok? Får den kanskje i morgen, så får jo testet selv, men vil gjerne ha innspill fra folk med erfaring.

    På forhånd, takk.
    -Åsmund
    Her var det ikke mye hjelp å... (No offence, lovemusikk).
    Hva betyr 10 kohm impedanse i praksis. Hva skal jeg se etter i valg av pre? Hva er optimal volt fra pre?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    10k ohm er en del lavere enn det som er normalt, dvs at det setter større krav til forforsterkeren. Rørforsterkere er f.eks normalt ikke glad i så lave impedanser.
    Du bør finne en forforsterker med lav utgangsimpedans. Musical Innovation f. eks har meget kraftig utgangstrinn og bør kunne ha god kontroll på Doxa effektrinnet.
    Sikkert flere andre også.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.142
    Antall liker
    10.631
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    De aller fleste aktive transistor preer bør kunne dra 10kohm ganske greit. Skal du bruke rør må du lese deg litt opp på hvilke som kan passe. Står ikke noe om sensitivitet på doxa.no så aner ikke "optimal Vout" på pre.
     
    Sist redigert:

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    10k ohm er en del lavere enn det som er normalt, dvs at det setter større krav til forforsterkeren. Rørforsterkere er f.eks normalt ikke glad i så lave impedanser.
    Du bør finne en forforsterker med lav utgangsimpedans. Musical Innovation f. eks har meget kraftig utgangstrinn og bør kunne ha god kontroll på Doxa effektrinnet.
    Sikkert flere andre også.
    Takk! For meg som ikke kan noe om dette betyr høy/lav impedans dessverre ingen ting. Jeg behøver noen tall å forholde meg til. Musical Innovation klarer jeg ikke finne noe informasjon om noe sted.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
    Mulig jeg husker feil, men jeg trodde det var 100-gangen som var "tommelfingerregelen". Altså helst ikke høyere enn 100 Ohm utgangsimpedanse på pre hvis effektforsterkeren har inngangsimpedanse på 10k Ohm.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
    Mulig jeg husker feil, men jeg trodde det var 100-gangen som var "tommelfingerregelen". Altså helst ikke høyere enn 100 Ohm utgangsimpedanse på pre hvis effektforsterkeren har inngangsimpedanse på 10k Ohm.
    Vil det da si at det, teoretisk, skal være bedre match mellom min Lehman Audio Linear, på 60 ohm enn Linn Majik Kontrol på 300ohm?
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
    Mulig jeg husker feil, men jeg trodde det var 100-gangen som var "tommelfingerregelen". Altså helst ikke høyere enn 100 Ohm utgangsimpedanse på pre hvis effektforsterkeren har inngangsimpedanse på 10k Ohm.
    Det er !0x, men større faktor er ingen ulempe.
     

    whistler

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2004
    Innlegg
    1.823
    Antall liker
    610
    Hei Doxa folk! Er det noen som har et bilde å poste av model 61 inside? Litt nyskjerrig på forsterkeren og byggekvalitet/komponenter
    Hei, jeg har selv etterspurt dette 2 ganger men ikke fått respons. Var interessert i signature utgaven til 100k. Har alltid likt bilder av innmat på komponenter. Liker også å kikke inni motorrom på biler etc også ;) Kanskje bare meg?

    Uansett på finn.no finnkode 112169964 har selger lagt ut på 61. (Du har kanskje sett det selv?)
    Vis vedlegget 515343

    Vis vedlegget 515344
    Det viktigste er jo hvordan det låter, men det er sikkert noen som kunne latt seg friste til å mene at man ikke får så mye for pengene når man ser inni den der som det vel forlanges ca. 50.000,- for.

    Personlig syns jeg høyttalerterminalene ser mindre enn imponerende ut, og med kortslutningsfare hvis man bruker kabler med spader, siden de sitter så nærme hverandre.

    Ellers er dette forsterkere jeg er litt nysgjerrig på selv hvis jeg skal ha transistor, og lurer på hvordan denne less is more filosofien arter seg lydmessig. :)

    Er dette samme modell 61 som produseres i dag? Dagens 61 ser vel neppe slik ut inni?
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Takker, hadde ikke sett denne :) liker også å se under panseret.

    Håper ikke fansen tar dette feil, -jeg liker Doxa, en bekjent hadde på 90-tallet og jeg kunne tenkt meg å testet ut produktene selv.
    Men når jeg ser disse bildene, så ser jeg at byggemalen er omtrent som før/tidligere modeller og man undres om man vil eller ei på om dette er produkter verdt 50-100k? Er komponentene benyttet som vist her verdt sin pris? Selve monteringen er helt sikkert gjort med norsk fagkunnskap osv., men for å være ærlig, så hadde jeg blitt litt skuffet om jeg åpnet panseret på en såpass dyr investering.

    Ingen diss fra min side her altså, spør for å forstå/lære.
    Doxa må være veldig overpriset.Ville aldri betalt 100000 for en med den innmaten.
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    10k ohm er en del lavere enn det som er normalt, dvs at det setter større krav til forforsterkeren. Rørforsterkere er f.eks normalt ikke glad i så lave impedanser.
    Du bør finne en forforsterker med lav utgangsimpedans. Musical Innovation f. eks har meget kraftig utgangstrinn og bør kunne ha god kontroll på Doxa effektrinnet.
    Sikkert flere andre også.
    Takk! For meg som ikke kan noe om dette betyr høy/lav impedans dessverre ingen ting. Jeg behøver noen tall å forholde meg til. Musical Innovation klarer jeg ikke finne noe informasjon om noe sted.
    M.I.har egen vennenlubb her på sentralen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
    Mulig jeg husker feil, men jeg trodde det var 100-gangen som var "tommelfingerregelen". Altså helst ikke høyere enn 100 Ohm utgangsimpedanse på pre hvis effektforsterkeren har inngangsimpedanse på 10k Ohm.
    Det er !0x, men større faktor er ingen ulempe.
    Jeg husket nok feil ja, men som du sier skader det ikke med enda høyere faktor. Snarere tvert i mot. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er vel ikke noe konkret, men har sett at noen sier de har en tommelfingerregel på et forhold 10:1 og andre 20:1. Dvs i dette tilfellet en utgangsimpedans på maksimum 1k ohm (10:1) eller 500 ohm (20:1).
    Mulig jeg husker feil, men jeg trodde det var 100-gangen som var "tommelfingerregelen". Altså helst ikke høyere enn 100 Ohm utgangsimpedanse på pre hvis effektforsterkeren har inngangsimpedanse på 10k Ohm.
    Vil det da si at det, teoretisk, skal være bedre match mellom min Lehman Audio Linear, på 60 ohm enn Linn Majik Kontrol på 300ohm?
    Teoretisk, hvis man bare ser på impedanseforholdet mellom pre og power, ja. Men begge burde kunne funke når vi bruker 10-gangen. :)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ang. inngangsimpedans:

    Vi har laget forsterkere opp gjennom tidene med alt fra 1M og helt ned i 10K inngangsimpedans. I dag har Doxa 61 39K inngangsimpedans. Noe som er helt vanlig. En vesentlig sak mht inngangen på Doxa er at den er hovedsaklig resestiv og ikke reaktiv. (som den vil være på tilbakekoblede forsterkere). I praksis er dette mye lettere å drive. Dette er også noe av grunnen til at forsterkerne våre fungerer bra med passiv drift.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ang. bildet av innmat:

    Forsterkeren på bildet er en som opprinnelig er solgt som en proto-demo-pilot forsterker for veldig lenge siden. Ny-pris var vel 35'000kr (og i utgangspunktet forelå det en muntlig avtale om å ikke selge disse på det åpne markedet, men det er klart slikt glemmer man sikkert fort, og den har sikkert byttet eier mer enn 1 gang) Litt av grunnen til at det ikke er så mye bilder av Doxa 61 er nok at garantien brytes (som på all annen elektronikk) når den åpnes av forbruker. Dette står også på den gule lappen på baksiden... Vi skal oppdatere nettsider nå og det hadde sikkert vært på sin plass med noen intern-biler.
     

    åsmund_teodor

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2015
    Innlegg
    292
    Antall liker
    93
    Ang. inngangsimpedans:

    Vi har laget forsterkere opp gjennom tidene med alt fra 1M og helt ned i 10K inngangsimpedans. I dag har Doxa 61 39K inngangsimpedans. Noe som er helt vanlig. En vesentlig sak mht inngangen på Doxa er at den er hovedsaklig resestiv og ikke reaktiv. (som den vil være på tilbakekoblede forsterkere). I praksis er dette mye lettere å drive. Dette er også noe av grunnen til at forsterkerne våre fungerer bra med passiv drift.
    Det vil si at informasjonen om Doxa 61, på deres egen nettside, ikke stemmer?
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Ang. inngangsimpedans:

    Vi har laget forsterkere opp gjennom tidene med alt fra 1M og helt ned i 10K inngangsimpedans. I dag har Doxa 61 39K inngangsimpedans. Noe som er helt vanlig. En vesentlig sak mht inngangen på Doxa er at den er hovedsaklig resestiv og ikke reaktiv. (som den vil være på tilbakekoblede forsterkere). I praksis er dette mye lettere å drive. Dette er også noe av grunnen til at forsterkerne våre fungerer bra med passiv drift.
    Det vil si at informasjonen om Doxa 61, på deres egen nettside, ikke stemmer?
    Det er riktig. Vi startet med 10K på proto-stadiet men endte til slutt på ca 40K. Spesifikasjonene for øvrig trenger nok en oppdatering så det skal vi fikse ved neste gjennomgang av nettsiden. I mellomtiden:

    Spesifikasjonene på 61 Signature er riktige og nøyaktig de samme for standard 61. Forskjellen på standard 61 og signature er komponentkvalitet.

    Så speifikasjoner er:
    inngangsimpedans 39k (ca)

    THD "less than 5%" - den er nok snarere bra under 1%, men å si under 5% er jo også riktig ;)

    utgangseffekt 60w/8ohm (max ca 320w peak pr. kanal , altså; ca 120w 4ohm, 240w 2ohm og max 320w i nærheten av kortslutning ) Mao: et realt kraftverk.

    utganseffekten sier dessverre absolutt ingenting om hvor godt en forsterker driver en høyttaler.
    Doxa 61 har ca 1000 watt strømforsyning (helt passelig når man skal levere 60w i 8ohm, synes vi) Så får det heller være at mange bruker den slags størrelse på strømforsyning i 250watterene sine.

    Et lite hint: Dersom vi skulle laget en DOXA 250 watter etter våre krav til strømreserver og kontroll over høyttalerelementet ville vi trenge en strømforsyning så stor at automatsikringene hadde fått epleptisk anfall.

    35 w utgangeffekt ble vel i sin tid satt som et mislykket forsøk på å få folk til å ikke bry seg med effekt.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)
    Fint med slik info! Og litt skrytebilder/info på nettsidene hadde nok hjulpet for slike som undertegnede.
    «What am I looking at».
    *Er ikke alle som ser det samme som de elektro-kyndige som skjønner innmaten og konstruksjonens verdi. Men her er vel kanskje også en markedsstrategi bak om at Doxa er for en spesiell målgruppe og helst da blant slike som henger her i forumet;?
    Håper ikke det, norsk er KULT!
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)
    Fint med slik info! Og litt skrytebilder/info på nettsidene hadde nok hjulpet for slike som undertegnede.
    «What am I looking at».
    *Er ikke alle som ser det samme som de elektro-kyndige som skjønner innmaten og konstruksjonens verdi. Men her er vel kanskje også en markedsstrategi bak om at Doxa er for en spesiell målgruppe og helst da blant slike som henger her i forumet;?
    Håper ikke det, norsk er KULT!
    Test en Doxa sier bare jeg.
    Min gamle 70SE spiller ringer rundt det meste.
    Stikkord er MUSIKALSK pluss lydkvalitet.
    Lydkvalitet har jo flere kanskje..men musikalsk er det ikke så mange av.
    Husker jeg hadde Hegel H100 USB, da jeg fikk 70SE i hus.
    Den rundspilte Hegelen. Kraftmessig opplevdes den like kraftig som Hegel sine 220w, selv om 70SE er oppgitt til 70w
    I ettertid tror jeg den er kraftigere og stabil mye lengre ned i ohm.
    ------
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)
    Fint med slik info! Og litt skrytebilder/info på nettsidene hadde nok hjulpet for slike som undertegnede.
    «What am I looking at».
    *Er ikke alle som ser det samme som de elektro-kyndige som skjønner innmaten og konstruksjonens verdi. Men her er vel kanskje også en markedsstrategi bak om at Doxa er for en spesiell målgruppe og helst da blant slike som henger her i forumet;?
    Håper ikke det, norsk er KULT!
    Test en Doxa sier bare jeg.
    Min gamle 70SE spiller ringer rundt det meste.
    Stikkord er MUSIKALSK pluss lydkvalitet.
    Lydkvalitet har jo flere kanskje..men musikalsk er det ikke så mange av.
    Husker jeg hadde Hegel H100 USB, da jeg fikk 70SE i hus.
    Den rundspilte Hegelen. Kraftmessig opplevdes den like kraftig som Hegel sine 220w, selv om 70SE er oppgitt til 70w
    I ettertid tror jeg den er kraftigere og stabil mye lengre ned i ohm.
    ------
    Lovemusikk har et godt poeng; av og til kan det være smart å bare lytte uten fordommer. Doxa har brukt gode 40 år på å komme fram til og forfine sitt konsept, og det har i sannhet blitt noe for seg selv.
    Prismessig er det ikke noe som helst galt med Doxa, ved en direkte lydmessig sammenligning med andre produkter med samme kostnad. Det er vel rett nok mye galt med hifi-priser generelt, men det er faktisk en helt annen historie. Doxa fortjener virkelig å bli hørt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Ang. komponenter og pris:

    Doxa produktene er så enkle som mulig, men ikke enklere. Vi forsøker å utøve en balansekunst helt på kniveggen av hva som er mulig av forenkling uten å gå på akkord med stabilitet eller teknisk kvalitet for øvrig. Dette fordi vi synes det enkle alltid låter bedre. (all else beeing equal) Det er mye vanskeligere å få dette til kontra å basere seg på tradisjonell tenkning. Det tar tid og koster i utvikling.

    Men viktigst (mht pris):
    Vi kunne ha fylt boksen til randen med 10'000uF/63V kondensatorer fra en normal leverandør (eks. ELNA ol.) for den samme prisen som vi betaler for 2stk skarve "super-kvlaitet" 10'000uF/63V kondensatorer. Det hadde sikkert sett veldig tøft ut. Og ingen hadde kommentert pris/innmat-fenomenet. Kondensatorne vi bruker koster 20-100 ganger så mye pr. stk sammenliknet med tilsvarende av den typen "de fleste" bruker i vår prisklasse. Tilsvarende gjelder også for andre komponenter inni boksen. Benytter man den lille gangetabellen så finner man fort ut at det koster ikke noe mindre å lage en Doxa 61 kontra mye annet som er breddfull av deler og ser veldig "sexy" ut. Kanskje dette er baksiden medaljen for "den enkleste veien til mål"

    Vi søker til enhver tid det som låter best og varer lengst. Det blir til tider noen uvanlige produkter men det er slik vi vil ha det. Og vi er fullt klar over at vi ikke vinner "miss-under-the-bonnet-looks-of-the-year-award". Ironisk nok: Innerst inne er vi litt stolt over nettopp dette ;)
    Fint med slik info! Og litt skrytebilder/info på nettsidene hadde nok hjulpet for slike som undertegnede.
    «What am I looking at».
    *Er ikke alle som ser det samme som de elektro-kyndige som skjønner innmaten og konstruksjonens verdi. Men her er vel kanskje også en markedsstrategi bak om at Doxa er for en spesiell målgruppe og helst da blant slike som henger her i forumet;?
    Håper ikke det, norsk er KULT!
    Test en Doxa sier bare jeg.
    Min gamle 70SE spiller ringer rundt det meste.
    Stikkord er MUSIKALSK pluss lydkvalitet.
    Lydkvalitet har jo flere kanskje..men musikalsk er det ikke så mange av.
    Husker jeg hadde Hegel H100 USB, da jeg fikk 70SE i hus.
    Den rundspilte Hegelen. Kraftmessig opplevdes den like kraftig som Hegel sine 220w, selv om 70SE er oppgitt til 70w
    I ettertid tror jeg den er kraftigere og stabil mye lengre ned i ohm.
    ------
    Lovemusikk har et godt poeng; av og til kan det være smart å bare lytte uten fordommer. Doxa har brukt gode 40 år på å komme fram til og forfine sitt konsept, og det har i sannhet blitt noe for seg selv.
    Prismessig er det ikke noe som helst galt med Doxa, ved en direkte lydmessig sammenligning med andre produkter med samme kostnad. Det er vel rett nok mye galt med hifi-priser generelt, men det er faktisk en helt annen historie. Doxa fortjener virkelig å bli hørt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke noe galt med Doxa, men det finnes konkurranse fra M. I. som du kjenner godt til.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Test en Doxa sier bare jeg.
    Min gamle 70SE spiller ringer rundt det meste.
    Stikkord er MUSIKALSK pluss lydkvalitet.
    Lydkvalitet har jo flere kanskje..men musikalsk er det ikke så mange av.
    Husker jeg hadde Hegel H100 USB, da jeg fikk 70SE i hus.
    Den rundspilte Hegelen. Kraftmessig opplevdes den like kraftig som Hegel sine 220w, selv om 70SE er oppgitt til 70w
    I ettertid tror jeg den er kraftigere og stabil mye lengre ned i ohm.
    ------
    Lovemusikk har et godt poeng; av og til kan det være smart å bare lytte uten fordommer. Doxa har brukt gode 40 år på å komme fram til og forfine sitt konsept, og det har i sannhet blitt noe for seg selv.
    Prismessig er det ikke noe som helst galt med Doxa, ved en direkte lydmessig sammenligning med andre produkter med samme kostnad. Det er vel rett nok mye galt med hifi-priser generelt, men det er faktisk en helt annen historie. Doxa fortjener virkelig å bli hørt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke noe galt med Doxa, men det finnes konkurranse fra M. I. som du kjenner godt til.
    Soleklart.
    Norge er gode på denne typen "skreddersøm" vi her prater om. Mi og Doxa har to veldig forskjellige tilnærminger, og heldigvis, kan en vel si, ligner de mer og mer på hverandre, dess høyere man kommer opp i pris, det tyder jo på at de ikke har så forskjellig mål, i det minste. I utgangspunktet er de tunet nokså forskjellig, så det vil nok ofte være at man finner seg en favoritt, og ikke blir like glad i den andre produsenten. Selv er jeg som vanlig ambivalent; jeg digger begge to, men av litt forskjellige årsaker!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Mi og Doxa har to veldig forskjellige tilnærminger, og heldigvis, kan en vel si, ligner de mer og mer på hverandre, dess høyere man kommer opp i pris, det tyder jo på at de ikke har så forskjellig mål, i det minste. I utgangspunktet er de tunet nokså forskjellig, så det vil nok ofte være at man finner seg en favoritt, og ikke blir like glad i den andre produsenten. Selv er jeg som vanlig ambivalent; jeg digger begge to, men av litt forskjellige årsaker!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Dette med "tunet veldig forskjellig." Jeg mener, bestreber man seg ikke for (og i hvert fall disse to) etter en renest mulig forsterkning uten noen form for "tuning" eller annen påvirkning av signalet? Du som er god til å beskrive det man hører, hvordan vil du beskrive stemmegjengivelse av (eksempelvis) Kari Bremnes på Doxa og MI?

    Sagt det mange ganger før, men tåler å bli gjentatt, det at jeg var hjemme hos hi-fi journalist Peter Rahbæk på Sjælland for drøyt to tiår siden. Hvor to skikkelig fete ML monoblokker i prksis ble brukt som "rack" for hver sin kvasikoblede Doxa Signature. Han syntes disse spilte bedre enn de fete amerikanerne de stod på, forøvrig de største ML jeg har sett.
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har gjort en sammenligning mellom Doxa og Prima Luna. Veit vi snakket transistor og rør... Får ikke sammenlignet da den ene kanalen på min Doxa er brent...
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Test en Doxa sier bare jeg.
    Min gamle 70SE spiller ringer rundt det meste.
    Stikkord er MUSIKALSK pluss lydkvalitet.
    Lydkvalitet har jo flere kanskje..men musikalsk er det ikke så mange av.
    Husker jeg hadde Hegel H100 USB, da jeg fikk 70SE i hus.
    Den rundspilte Hegelen. Kraftmessig opplevdes den like kraftig som Hegel sine 220w, selv om 70SE er oppgitt til 70w
    I ettertid tror jeg den er kraftigere og stabil mye lengre ned i ohm.
    ------
    Lovemusikk har et godt poeng; av og til kan det være smart å bare lytte uten fordommer. Doxa har brukt gode 40 år på å komme fram til og forfine sitt konsept, og det har i sannhet blitt noe for seg selv.
    Prismessig er det ikke noe som helst galt med Doxa, ved en direkte lydmessig sammenligning med andre produkter med samme kostnad. Det er vel rett nok mye galt med hifi-priser generelt, men det er faktisk en helt annen historie. Doxa fortjener virkelig å bli hørt.

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Ikke noe galt med Doxa, men det finnes konkurranse fra M. I. som du kjenner godt til.
    Soleklart.
    Norge er gode på denne typen "skreddersøm" vi her prater om. Mi og Doxa har to veldig forskjellige tilnærminger, og heldigvis, kan en vel si, ligner de mer og mer på hverandre, dess høyere man kommer opp i pris, det tyder jo på at de ikke har så forskjellig mål, i det minste. I utgangspunktet er de tunet nokså forskjellig, så det vil nok ofte være at man finner seg en favoritt, og ikke blir like glad i den andre produsenten. Selv er jeg som vanlig ambivalent; jeg digger begge to, men av litt forskjellige årsaker!

    Mvh
    Håkon Rognlien
    Hadde engang 70b,som jeg angrer at jeg solgte, meget strømsterk.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    DOXA 61 rocker den?
    Kjenner ikke til de nye. Men min gamle gjør det.
    Og den er MUSIKALSK. Var mobilen som plutselig skrev med store bokstaver, men lar det stå siden det er sant.
    MI også er knall. Jeg digger begge. Tar du MI pre og Doxa effekt f.eks, så låter det ekstremt bra.
    Men skyld ikke på effekten, hvis det ikke spiller bra..da må det en bedre pre til
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    DOXA 61 rocker den?
    Kjenner ikke til de nye. Men min gamle gjør det.
    Og den er MUSIKALSK. Var mobilen som plutselig skrev med store bokstaver, men lar det stå siden det er sant.
    MI også er knall. Jeg digger begge. Tar du MI pre og Doxa effekt f.eks, så låter det ekstremt bra.
    Men skyld ikke på effekten, hvis det ikke spiller bra..da må det en bedre pre til

    Jeg har en Doxa signatur mkii som spilte helt sinnsykt bra til jeg brant den ene kanalen. Ht kabler kom nær hverandre... Lurer på om jeg bare skal fikse min eller oppgradere..
     

    gjomle

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.01.2018
    Innlegg
    891
    Antall liker
    3.117
    Sted
    Kristiansand
    Torget vurderinger
    6
    Endelig komplett!

    Siste tilskudd på stammen: et par Doxa 8.1 Silver Signature. Spiller knallbra sammen med en Doxa 70B (oppgradert til Signature) og Doxa 07!

    Nå må jeg bare få plassert dette så jeg får litt mer luft rundt høyttalerne...

    IMG_3788.jpg
     
    Sist redigert:

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    Hva er konsensusen om deres kabler?

    Lurte på å bestille meg diverse par.. men finner lite informasjon om dem her.


    Er det noe spesielt med oppbyggningen deres? Eller andre ting?
     

    Andreas83

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2007
    Innlegg
    10
    Antall liker
    5
    Sted
    Voss
    20181115_132911.jpg

    Byttet til 4x 10000uF kondensatorer i hver forsterker for å få de helt like.

    20181120_123841.jpg

    Oppsettet akkurat nå.
    2x 70SE forsterkere
    07 forforsterker
    Anthony gallo nucleus solo høyttalere.
    Kilder: shanling cd t100 og raspberry med hifiberry dac+ pro

    All elektronikk står 2m over bakken dobbelt sikret med gjerde pga 2 åring i hus.
     

    KjelsåsAnders

    Fersking
    Ble medlem
    11.02.2008
    Innlegg
    3
    Antall liker
    3
    Sted
    Kjelsås
    Torget vurderinger
    2
    Har vært uten Doxa siden jeg solgte min 70 SE og skroget til min utbrente 70 Signature MK1, men melder meg inn her etter å ha kjøpt 61J og 012P Signature av frikken. Nå skal jeg ut på høytalerjakt og trenger litt hjelp for å snevre inn hvilke jeg skal lytte på. Har tenkt på følgende:

    - Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0
    - Vienna Acoustics Mozart SE
    - Kudos C20

    Tips eller femøresbetraktninger mottas med takk!

    Anders
    DOXA 61j og 012P S.jpg
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.885
    Antall liker
    663
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Har vært uten Doxa siden jeg solgte min 70 SE og skroget til min utbrente 70 Signature MK1, men melder meg inn her etter å ha kjøpt 61J og 012P Signature av frikken. Nå skal jeg ut på høytalerjakt og trenger litt hjelp for å snevre inn hvilke jeg skal lytte på. Har tenkt på følgende:

    - Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0
    - Vienna Acoustics Mozart SE
    - Kudos C20

    Tips eller femøresbetraktninger mottas med takk!

    Anders Vis vedlegget 518549
    Hva med og prøve Definitive Technology, dipole med aktiv bass.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.447
    Antall liker
    450
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Har vært uten Doxa siden jeg solgte min 70 SE og skroget til min utbrente 70 Signature MK1, men melder meg inn her etter å ha kjøpt 61J og 012P Signature av frikken. Nå skal jeg ut på høytalerjakt og trenger litt hjelp for å snevre inn hvilke jeg skal lytte på. Har tenkt på følgende:

    - Sonus Faber Venere 2.5 eller 3.0
    - Vienna Acoustics Mozart SE
    - Kudos C20

    Tips eller femøresbetraktninger mottas med takk!

    Anders Vis vedlegget 518549

    Ligger noen Doxa 8.2J på finn...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn