Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Har mange ganger tenkt på det jeg fortalte i mitt innlegg 948, at hvordan kan en nordmann være så vanskelig/merkelig (eller hva det nå er, og UTEN at dette er ment som noen slags sjikane overfor Knut Øystein Lauvland), at man besitter evner som HAN gjør uten å gjøre noe særlig mer med det... Vel, forbehold om at jeg har rett i det siste, dersom det selges Doxa i bøtter & spann uten at noen av oss vet om det.

    Jeg selv, så (og hørte!) det som skjedde hjemme hos Peter Rahbek på Sjælland, for et par tiår siden. Hvor altså de megastore ML blokkene stod der og virket nesten dumme i forhold - i forhold til at de lille halvrunde norske boksene spilte bedre...

    Og så har vel halve hi-fi Norge opp gjennom årene lurt på det samme som meg; hvorfor produserer du ikke dette her Lauvland med en viss distribusjon og riktiger priser (som Academic-Suth er inne på i sitt innlegg). Ja så hadde du solgt så du kunne kjøpt opp halve Kristiansand :) I dag hadde ikke en gang trengt distrubisjon, slik nettet har blitt, men riktige priser er nok alfa omega. Hvor jeg er enig med Academic-Suth i hans "forslag" til prissetting, som ville betydd at SÆRDELES MANGE ville kjøpt minst 2 stk. av disse. Tror jeg!
    I beg to differ !

    Jeg er faktisk totalt uenig i det som sies her om prissettingen til DOXA.

    Kan noen nevne et bedre effekttrinn til 30k enn DOXA 74 ?

    Det skal vaere et forhold mellom pris og kvalitet og jeg tror merket ville mistet kredibilitet dersom de senket prisene med en tredjedel. DOXA er allerede markedsleder paa pris/kvalitet og jeg tror ikke de har mer aa hente paa den fronten.

    Naar det er sagt er det jo plass til en inngangsmodell, noe som DOXA har hatt suksess med tidligere for de som husker 70SE !

    k
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Har mange ganger tenkt på det jeg fortalte i mitt innlegg 948, at hvordan kan en nordmann være så vanskelig/merkelig (eller hva det nå er, og UTEN at dette er ment som noen slags sjikane overfor Knut Øystein Lauvland), at man besitter evner som HAN gjør uten å gjøre noe særlig mer med det... Vel, forbehold om at jeg har rett i det siste, dersom det selges Doxa i bøtter & spann uten at noen av oss vet om det.

    Jeg selv, så (og hørte!) det som skjedde hjemme hos Peter Rahbek på Sjælland, for et par tiår siden. Hvor altså de megastore ML blokkene stod der og virket nesten dumme i forhold - i forhold til at de lille halvrunde norske boksene spilte bedre...

    Og så har vel halve hi-fi Norge opp gjennom årene lurt på det samme som meg; hvorfor produserer du ikke dette her Lauvland med en viss distribusjon og riktiger priser (som Academic-Suth er inne på i sitt innlegg). Ja så hadde du solgt så du kunne kjøpt opp halve Kristiansand :) I dag hadde ikke en gang trengt distrubisjon, slik nettet har blitt, men riktige priser er nok alfa omega. Hvor jeg er enig med Academic-Suth i hans "forslag" til prissetting, som ville betydd at SÆRDELES MANGE ville kjøpt minst 2 stk. av disse. Tror jeg!
    I beg to differ !

    Jeg er faktisk totalt uenig i det som sies her om prissettingen til DOXA.

    Kan noen nevne et bedre effekttrinn til 30k enn DOXA 74 ?

    Det skal vaere et forhold mellom pris og kvalitet og jeg tror merket ville mistet kredibilitet dersom de senket prisene med en tredjedel. DOXA er allerede markedsleder paa pris/kvalitet og jeg tror ikke de har mer aa hente paa den fronten.

    Naar det er sagt er det jo plass til en inngangsmodell, noe som DOXA har hatt suksess med tidligere for de som husker 70SE !

    k

    Denne støtter jeg og! :) Doxa 74 og Doxa 61 er forsterkere som er sinnsyke gode i hver sin respektive prisklasse. De har musikalske baller nok i massevis til og gruse andre høyere forsterker som koster 2 og 3 gangeren.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det er vel nå mulig for de med 70 modeller og få en 61 light oppgradering. Koster noen tusenlapper men vil tro det er vært det.
    Oppgradere min 70 SE koster 15.000 tror jeg det var han skrev i mailen, men da er det en helt ny forsterker med en smak av nye Doxa lyden.. Frister å teste til sommeren når skattepenger kommer? :)
    De skrev og (fordi jeg spurde) at virker SE helt fint spiller den like bra som da den var ny. Det tviler jeg ikke på..koser meg daglig med den. :)
     

    Mrolympia

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Melde mæ inn her da:)

    Doxa 74 på vei i posten te uka
    Doxa 72 kjøp her på sentralen
    Doxa 70 mk2 signature x 2
     

    Mrolympia

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Er ytterst spent på om Doxa 74 gir meg noe mer enn hva parasound jc1 beistene min klarte. Dette på Swans F22 med
    Sensitivity: 88db.

    TEST:
    Snill 70 watter, med stor stømforsyning, mot Store 400 watt Blokker, målt til 580 watter og stor strømforsyning.

    Tror DOXA74 er mer musikalsk, håper dynamikken og kraften er der også slik parasound JC1 blokkene ga meg.

    SPENT:)
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Melde mæ inn her da:)

    Doxa 74 på vei i posten te uka
    Doxa 72 kjøp her på sentralen
    Doxa 70 mk2 signature x 2

    Hei
    :cool:
    snart tatt meg igjenn me antall doxa boxer : 3stk 70B siste utgave /m 750 trafoer, blank front uten skruehull (samme som 70 sig mk2) og 8 rifa lytter pr amp,
    2 stk sig m sort front , 012 pre,06 pre/m phono,07 mk2 m NLE pottmeter, 8-1 signature Ht
    til slutt en DOXA 70 bred type kabinett 150w og 160000 farad.
    Mvh
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Er ytterst spent på om Doxa 74 gir meg noe mer enn hva parasound jc1 beistene min klarte. Dette på Swans F22 med
    Sensitivity: 88db.

    TEST:
    Snill 70 watter, med stor stømforsyning, mot Store 400 watt Blokker, målt til 580 watter og stor strømforsyning.

    Tror DOXA74 er mer musikalsk, håper dynamikken og kraften er der også slik parasound JC1 blokkene ga meg.

    SPENT:)
    Tror 74 er den mest strømsterke av Doxaene som er skrudd sammen så langt av Lauvland.
     

    rocknrolla

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.09.2009
    Innlegg
    312
    Antall liker
    22
    Sted
    Florø
    Torget vurderinger
    1
    Digger F2,2 swans høytalerene . Synes de spiller gansle bra i de fleste oppsett jeg har hørt de . Muligens litt mer rettet mot A/v , men til den prisen da .

    Imponerende av Doxaen , kunne tenkt meg å prøvd en av de selv.
     

    Mrolympia

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Hei Flageborg, sett den der video opptil flere ganger på youtube. Imponerende. Fortsatt må jeg høre det i mitt lytte rom. Har trua ja:)
     

    Mrolympia

    Medlem
    Ble medlem
    03.05.2012
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Doxa 74 i hus:) varmer opp nå med lett musikk:) wow meget bra førsteinntrykk. Mangler litt power i forhold til jc1, men overgår på nærhet, detaljer og bra dynamik
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Har mange ganger tenkt på det jeg fortalte i mitt innlegg 948, at hvordan kan en nordmann være så vanskelig/merkelig (eller hva det nå er, og UTEN at dette er ment som noen slags sjikane overfor Knut Øystein Lauvland), at man besitter evner som HAN gjør uten å gjøre noe særlig mer med det... Vel, forbehold om at jeg har rett i det siste, dersom det selges Doxa i bøtter & spann uten at noen av oss vet om det.

    Jeg selv, så (og hørte!) det som skjedde hjemme hos Peter Rahbek på Sjælland, for et par tiår siden. Hvor altså de megastore ML blokkene stod der og virket nesten dumme i forhold - i forhold til at de lille halvrunde norske boksene spilte bedre...

    Og så har vel halve hi-fi Norge opp gjennom årene lurt på det samme som meg; hvorfor produserer du ikke dette her Lauvland med en viss distribusjon og riktiger priser (som Academic-Suth er inne på i sitt innlegg). Ja så hadde du solgt så du kunne kjøpt opp halve Kristiansand :) I dag hadde ikke en gang trengt distrubisjon, slik nettet har blitt, men riktige priser er nok alfa omega. Hvor jeg er enig med Academic-Suth i hans "forslag" til prissetting, som ville betydd at SÆRDELES MANGE ville kjøpt minst 2 stk. av disse. Tror jeg!
    Helt enig. Antall konkurser viser klart større potensiale for lyd enn for markedsanalyser. det er synd. Vet Øystein kan trylle fram gull av gråstein, men det blir for mye rot i "opplegget".
    mvh ex Doxa ansatt
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    M

    MusicBear

    Gjest
    Made in Norway!
    Vi har bøttevis med ren strøm i dette landet her, og ei bøtte med “rent-klingende" forsterkerprodusenter.

    Den eldste av dem – Tandberg – død. Eieren sågar (i praksis) drept av vår daværende regjering...

    Den nest eldste – DP – gått av med pensjon. Sikkert en angrende pensjonist i form av at han ikke lærte opp en driftig arvtager fremfor å selge til en konkurrent...

    I beste velgående – Hegel og Electrocompaniet – ingen grunn til videre kommentarer om disse da de ved sitt salg beviser at dette vil folk faktisk ha.

    Så har vi merket som er råbra men “nesten-bortgjemt” – Adyton – som kan være uansett ikke forsøker å fiste meg og andre “ikke-millionærer.” Vel, undertegnede innrømmer at de får besøk den dagen Lotto´n slår til.

    Så har vi den enda mer bortgjemte produsent med kjøkkenbordet som sin arena – Music Innovation – råbra saker med konstant utvikling! Men med kompass som viktigste element om skal man erverve seg en MI.

    Så den kanskje beste av dem – Doxa – både i live og med produkter på øverste verdenshylle! Men, kan være litt sært, som med litt mindre “sær-faktor” kunne vært solgt i antall det må tre sifre til for å tallfeste.
     

    lelunde

    Medlem
    Ble medlem
    12.04.2012
    Innlegg
    7
    Antall liker
    1
    Sted
    Oslo
    Noen som vet hvordan man med sikkerhet kan slå fast hvorvidt man sitter på en "vanlig" Doxa 70 Signature, eller Doxa 72?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    3.076
    Made in Norway!
    Vi har bøttevis med ren strøm i dette landet her, og ei bøtte med “rent-klingende" forsterkerprodusenter.

    Den eldste av dem – Tandberg – død. Eieren sågar (i praksis) drept av vår daværende regjering...

    Den nest eldste – DP – gått av med pensjon. Sikkert en angrende pensjonist i form av at han ikke lærte opp en driftig arvtager fremfor å selge til en konkurrent...

    I beste velgående – Hegel og Electrocompaniet – ingen grunn til videre kommentarer om disse da de ved sitt salg beviser at dette vil folk faktisk ha.

    Så har vi merket som er råbra men “nesten-bortgjemt” – Adyton – som kan være uansett ikke forsøker å fiste meg og andre “ikke-millionærer.” Vel, undertegnede innrømmer at de får besøk den dagen Lotto´n slår til.

    Så har vi den enda mer bortgjemte produsent med kjøkkenbordet som sin arena – Music Innovation – råbra saker med konstant utvikling! Men med kompass som viktigste element om skal man erverve seg en MI.

    Så den kanskje beste av dem – Doxa – både i live og med produkter på øverste verdenshylle! Men, kan være litt sært, som med litt mindre “sær-faktor” kunne vært solgt i antall det må tre sifre til for å tallfeste.
    Ja, du tenker flere hundre? Burde kanskje ha ambisjoner om enda ett siffer! Uansett, mitt inntrykk at Doxa er mer proffe nå enn noen sinne, med dyktige folk, egen butikk og kjapp kundeoppfølging. Ingenting vondt sagt om Øystein, men som han selv har erkjent så er han bedre på å bygge forsterkere enn å selge dem :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hehe, jeg rangerte Doxa så høyt som bare det, i håp om at dersom det ER sånn?! Ja så vil Doxa venner & vitere komme frem av entusiasme, og la de som lurer på om Doxa eksisterer og/eller er så bra som noen sier, få nytt "håp" - eller noe sånt. Mens Doxa bare er der på en nettside, liksom, og forteller om himmelsk lyd. Vel, jeg tror (selvfølgelig) på det Håkon Rognlien sa om Doxa i sin test, men det er litt rart at det ellers er så lite rundt dette merket. Mens folk renner over av entusiasme av Roar Malmin sine kreasjoner.
     

    Knut Runar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2011
    Innlegg
    209
    Antall liker
    186
    Hallo, Er det noen som har erfaring med Doxa opp mot mine Infinity Kappa 8?

    Har de tilstrekkelig strømreserver til å stryre bassene?

    Impedansen går ned mot 1,52 ohm ved worst case.

    Knut Runar
     

    L.ove

    Medlem
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    34
    Antall liker
    16
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, Er det noen som har erfaring med Doxa opp mot mine Infinity Kappa 8?

    Har de tilstrekkelig strømreserver til å stryre bassene?

    Impedansen går ned mot 1,52 ohm ved worst case.

    Knut Runar
    Jepp, jeg har god erfaring med Doxa på Kappa. Brukte en 140 watter på hver høyt. Gikk aldri tom for strøm. Full kontroll selv om det ble spilt svært høyt. Mine to bokser driver nå noen svære JBL 250ti. Disse har 14 tommers bass. Full kontroll og nydelig lyd.
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.519
    Antall liker
    1.029
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Kommer vel an på hvilken Doxa du mener???
    Signature her da dobbel strømforsyning på nesten 20 kg, så kvasi balanserer du 4 av de, skulle du være på den sikre siden om du skal holde Heavy fest:cool:
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hallo, Er det noen som har erfaring med Doxa opp mot mine Infinity Kappa 8?

    Har de tilstrekkelig strømreserver til å stryre bassene?

    Impedansen går ned mot 1,52 ohm ved worst case.

    Knut Runar
    Jepp, jeg har god erfaring med Doxa på Kappa. Brukte en 140 watter på hver høyt. Gikk aldri tom for strøm. Full kontroll selv om det ble spilt svært høyt. Mine to bokser driver nå noen svære JBL 250ti. Disse har 14 tommers bass. Full kontroll og nydelig lyd.
    140 er undervurdert :D

    Har en 140 som er eksprimentelt oppgradert av Lauvland selv.

    Hærlig lyd på mine Doxa signature 8-1 :D
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Vurderer Doxa sterkt selv... men er veldig fornøyd med mine Rogue forsterkere :).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.017
    Torget vurderinger
    2
    Hallo, Er det noen som har erfaring med Doxa opp mot mine Infinity Kappa 8?

    Har de tilstrekkelig strømreserver til å stryre bassene?

    Impedansen går ned mot 1,52 ohm ved worst case.

    Knut Runar
    Jepp, jeg har god erfaring med Doxa på Kappa. Brukte en 140 watter på hver høyt. Gikk aldri tom for strøm. Full kontroll selv om det ble spilt svært høyt. Mine to bokser driver nå noen svære JBL 250ti. Disse har 14 tommers bass. Full kontroll og nydelig lyd.
    Som det er nevnt her, finnes det enkelte Doxa-modeller med særdeles kraftig strømforsyning, men dette gjelder altså ikke alle. Det kan være en ide å sjekke direkte med Doxa / Lauvland hva han selv mener om saken. Sjekk også ut hvor i frekvenskurven Kappa'ene har den laveste impedansen. Ligger den ikke alt for lavt, vil den ikke belaste forsterkeren like skamløst.
    Og selvsagt skal du få låne min Doxa 74 og prøve sjøl når du har Kappa'ene klare. :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Lydmann

    Fersking
    Ble medlem
    16.03.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Hei,

    Jeg har noen gamle Doxa forsterkere, som jeg kjøpte av Roar Malmin tidlig på 80 tallet. Forstod det slik at han drev å bygget Doxa forsterkerne i en periode. Har en Audio 60 ( trolig def.) , 2 stk Doxa 70 og 1 stk Doxa 70 Mk2 Dual Mono. Har i tillegg en Custom pre. amp. og et 3v. elektronisk delefilter bygget av Roar Malmin.
    Har ikke brukt utstyret de siste 10 siste årene. Hvordan er interessen for slikt utstyr i dag og hva kan jeg ta for det ved eventuellt salg?

    Mvh. JOS
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.446
    Antall liker
    448
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei,

    Jeg har noen gamle Doxa forsterkere, som jeg kjøpte av Roar Malmin tidlig på 80 tallet. Forstod det slik at han drev å bygget Doxa forsterkerne i en periode. Har en Audio 60 ( trolig def.) , 2 stk Doxa 70 og 1 stk Doxa 70 Mk2 Dual Mono. Har i tillegg en Custom pre. amp. og et 3v. elektronisk delefilter bygget av Roar Malmin.
    Har ikke brukt utstyret de siste 10 siste årene. Hvordan er interessen for slikt utstyr i dag og hva kan jeg ta for det ved eventuellt salg?

    Mvh. JOS
    Med velsignelse fra Lauvland ble Model 70 sign og 70 sign mk2 satt sammen av Roar etter det jeg har lest.
    Lurer på om det var en før det han satte sammen også.

    Gull forsterkere :D
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Hei,

    Jeg har noen gamle Doxa forsterkere, som jeg kjøpte av Roar Malmin tidlig på 80 tallet. Forstod det slik at han drev å bygget Doxa forsterkerne i en periode. Har en Audio 60 ( trolig def.) , 2 stk Doxa 70 og 1 stk Doxa 70 Mk2 Dual Mono. Har i tillegg en Custom pre. amp. og et 3v. elektronisk delefilter bygget av Roar Malmin.
    Har ikke brukt utstyret de siste 10 siste årene. Hvordan er interessen for slikt utstyr i dag og hva kan jeg ta for det ved eventuellt salg?

    Mvh. JOS
    Med velsignelse fra Lauvland ble Model 70 sign og 70 sign mk2 satt sammen av Roar etter det jeg har lest.
    Lurer på om det var en før det han satte sammen også.

    Gull forsterkere :D
    Hei disse satte han sammen,,,første og andre bilde ,,,,, siste bilde satte lauvland /Doxa sammen
    Mvh
     

    bape

    Fersking
    Ble medlem
    19.03.2014
    Innlegg
    1
    Antall liker
    0
    Er det noen her som kjenner eller har kontakt med Trond?
    Jeg sendte inn min 012 for rep i desember å etter det har jeg blitt låvt flere returerdatoer...
    etter 5 mnd så har Trond sluttet å svare på mail å telefoner... nå vil jeg faktisk bare ha tilbake min 012 så jeg kan få hørt musikk.... kan noen hjelpe???
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Mitt inntrykk av Trond og Doxa gjengen generelt etter mange kjøp over flere år er at de er seriøse og til å stole på. De kan nok ha travle dager men pleier å respondere senest en dag eller to etter en henvendelse.
     

    kapellmester

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.01.2005
    Innlegg
    170
    Antall liker
    439
    Siden dette nå ligger ute i offentligheten kan det være greit å vise til hvordan vi behandler en sak som denne. Har sendt bekjed pr. tlf til kunden om at produktet er sendt i retur. Prisen vil reflektere den langsomme servicen. Det er beklagelig når sånt skjer og det ligger vi selvfølgelig langflate for. kompanserer så godt vi kan for dette. Har drevet hifibutikk og import i 8år, vært involdvert i Doxa i 2år og har aldri, og kommer ei aldri, til å la en tabbe stå ukompensert igjen. Håper det hjelper når vi prøver å plastre på såret. Igjen, beklager for dette. Mao. alle som opplever langsom serivce fra oss av en eller annen grunn (selv om dette er sjeldent så kan det skje for oss som for andre) vil få dette kompensert. Selv om det av ymse årsaker innimellom kan dukke opp saker vil vi gjøre det vi kan for at kunden til syvend og sist skal smile. Ellers, hyggelig å se tråden leve med masse morsomme innspill mht Doxa. Mvh Trond, Doxa.
     

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Nå har det gått over et år siden jeg ervervet meg Doxa 8.2. Fremdeles så har jeg ikke hørt en sammensetning av andre produkter som kan gi meg den nærheten og engasjementet til musikken på samme måte som Doxa klarer. Det er mange produkter som har mange gode kvaliteter og som jeg kan sette stor pris på, men det finnes enda ingen i min bok som har tilnærmet full pott på så mange "hifi - parametre" som Doxa har. Fremdeles fornøyd? Det skal du være veldig sikker på! Doxa er for musikkelskere!
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Hei

    Disse Doxa 8.2 virker mer og mer forlokkende jo mer man leser om de. Jeg har tidligere hatt et par Harbeth shl 5 som var mildt sagt fabelaktige fra mellomtonen og opp, men som var litt unyanserte i bunn. I dag har jeg et par Tannoy DC10T som er fabelaktige mtp driv og rytme og ikke minst en bass som er kjapp, dyp og har litt kjøtt på seg. Min fremtidige høyttalerdrøm var et par Harbeth M40.1, men jo mer jeg leser om Doxa 8.2 jo mer virker det som om den på mange måter er en kombinasjon av Harbeth og Tannoy. Harbethens mellomtonemagi og Tannoyens driv. Er det noen her som har hørt begge og kan uttale seg om det? Kort forklart hva jeg mener med Harbeth-mellomtone. Den lar instrumenter klinge ut på en måte jeg aldri har hørt før, stemmer høres ut som noe som kommer fra kjøtt og blod. Tannoyene er gode, men mangler den siste magien. Til gjengjeld tar de igjen med renter når det kommer til rytme og driv og rekkevidde i bassen.

    Felles for de begge er at fokuset ligger i musikken. Jeg kan ikke fordra høyttalere som fjerner tyngde i grunntoneområdet for å fremstå som detaljerte.

    Hvis Doxa 8.2 faktisk er en blanding av disse må det i mine øyne være tilnærmet den perfekte høyttaler.

    Håper noen har hørt nok til å kunne si noe om dette :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn