Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Doxa har vel ingen forhandlere(?). Doxa er high-end verdens svar på den lokale møbelsnekkeren - du må ta direkte kontakt med dem. Men de gir sikkert fortsatt 30 dagers returrett.
    Jeg hørte 61 på Doxa's egen 8.2 ht. i sommer, og den hadde absolutt ikke noe pusteproblemer da i alle fall. Jeg skal ikke begi meg inn på noe tekniske forklaringer, men 61 må da være bevis på at strømspolen er vel så viktig som antall watt til en forsterker. Men alt er relativt, nå er vel ikke 8.2 veldig tungdrevne.
    Hadde lommeboka vært litt mere velvillig kunne jeg gjerne testet 61 på mine Marten. Tror ikke det skulle vært noe problem.
     

    ERIKD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.11.2005
    Innlegg
    574
    Antall liker
    483
    Sted
    Longnose
    Jeg kjører min dixa 61 på Patos symphonic 4 uten pusteproblemer. Har ingen mangel på kraft:)
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Jeg kjører min dixa 61 på Patos symphonic 4 uten pusteproblemer. Har ingen mangel på kraft:)
    Jeg er redd mine Sonus Faber Liuto er en vanskeligere last enn nevnte hoyttalere : de har en følsomhet på rundt 86-87 mot 90+ for Doxa/Patos...

    Og jeg liker å spille høyt :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Da er det kun en vei å gå, Karl- en større Doxa enn den du har- og et skikkelig filter på den!! Ampen får du direkte fra de blide sørlendingene:cool:
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Da er det kun en vei å gå, Karl- en større Doxa enn den du har- og et skikkelig filter på den!! Ampen får du direkte fra de blide sørlendingene:cool:
    Og du mener en 74 i så måte er en vesentlig større Doxa enn 72 ?
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Noen som er på jakt etter en oppgradert doxa PSU til preamp?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Da er det kun en vei å gå, Karl- en større Doxa enn den du har- og et skikkelig filter på den!! Ampen får du direkte fra de blide sørlendingene:cool:
    Og du mener en 74 i så måte er en vesentlig større Doxa enn 72 ?

    Vesentlig er vei ikke rett ord. Men strømreserver ser det ut til og være en god del av,74 har 2000VA og gå på. Det er mye til og kalles 2*70w :)

    Lydmessig (lydkvalitet) er det et stort steg opp.


    Model 72 oppgradert fra 140. Har den mere og gå på en den som er oppgradert fra 70 sign tro ?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Strømreserver har 74 nok av..70 Sig og 140 har 1,4 kVA tilsammen (2x700 kVA). De ekstra 600VA merker du godt til, Karl! En 72 er en 72- oppgradert fra eldre eller ny, SVS! Kanskje du også skal få i en 74?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Er vel slik at 70 sign er bygget på en eller typisk doxa måte 2*70w.

    Mens 140 sign. er bygget på en annen måte som henter mere ut av det som er tilgjengelig av strøm.
    Men som da Lauvland ikke var fornøyd med lydmessig og kuttet ut. Låt ikke helt Doxa er sikkert en måte og beskrive det på.
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Min 72 ble oppgradert fra en 70B og jeg mener de to originale trafoene er der enda. Aner ikke kapasiteten paa disse, skal jeg forstaa det slik at det totalt er 1400 va i alle 72er ? Da burde jo 74 ha mer krefter ja...
     

    RoyVidar

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2012
    Innlegg
    308
    Antall liker
    54
    Sted
    Sandefjord
    Jeg opplevde minst samme "kraften" i 61 mot min 74 da jeg var i Kristiansand for reparasjon og oppgradering for ikke så lenge siden, så jeg tenker på de oppgitte watt-ene som "et tall på et papir" :) Det er selvfølgelig også en subjektiv opplevelse.

    Forskjellene ligger mer i (bass-) kontroll og detaljer - en "plutselighet og naturlighet"
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Jeg opplevde minst samme "kraften" i 61 mot min 74 da jeg var i Kristiansand for reparasjon og oppgradering for ikke så lenge siden, så jeg tenker på de oppgitte watt-ene som "et tall på et papir" :) Det er selvfølgelig også en subjektiv opplevelse.

    Forskjellene ligger mer i (bass-) kontroll og detaljer - en "plutselighet og naturlighet"
    Noen som har testet 61 på mer krevende høyttalerlaster enn Doxas egne?

    Ser at Doxa er svært lettdrevne (oppgitt til 94,5 db). Jeg har hørt 61 på Doxa høyttalere og var imponert over dynamikk og basstrøkk, men hva med lavimpedante høyttalere med en følsomhet på 80-tallet? Kanskje det blir sparsomt med watt, likevel?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Null problem å dra Sonus eller Dynaudio med Doxa. Begge to er kremmatcher.
     

    karlhungus

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.11.2012
    Innlegg
    61
    Antall liker
    16
    Sted
    Frankrike
    Jeg opplevde minst samme "kraften" i 61 mot min 74 da jeg var i Kristiansand for reparasjon og oppgradering for ikke så lenge siden, så jeg tenker på de oppgitte watt-ene som "et tall på et papir" :) Det er selvfølgelig også en subjektiv opplevelse.

    Forskjellene ligger mer i (bass-) kontroll og detaljer - en "plutselighet og naturlighet"
    Interessant !

    Mens jeg har deg her RoyVidar, jeg ser du bruker Transporter som kilde du og, antagelig rett i Doxaen ? Jeg opplevde en ENORM oppgradering med en ekstern DAC, i mitt tilfelle en Hegel HD25 som altsaa fungerer som DAC/PRE. Bare saa det er sagt !

    Dette er jo litt av det kjekkeste med DOXAene, at de funker saa fint med passive preamper/DAC med volumkontroll.
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Tok en råsjanse.

    Min oppgraderte mod 140 har noe dårlige høytaler terminaler som ikke er egnet til så mye. Banan kontakter som ikke sitter godt nok.
    Skruterminaler som ikke er mulig og få presset inn noen naken 4.0mm høytalerkabel i.

    Så jeg tok en sjanse på og prøve Spade bak på forsterkeren, alternativt og lage jupere til høytalerne av de.

    Steike !!! det gikk og få lurt de spadene mellom og skru de fast på Doxan :D

    Gikk for noen som så litt robuste gullbelagte Monster spader.


    BetterCables til bass/mellomtone
    Swans høytaler kabel til diskantene. Kunne vel vært noe bedre, men tar det man har tilgjengelig hjemme.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Var den min ville jeg heller fått nye terminaler på den, SVS! Men jeg håper for din del at du slipper å bytte utganger eller brenne ned huset. Risky business, det der..
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Sjekket og de sitter godt da jeg skrudde til.

    Er litt for og teste ut bi-wire på doxaene siden spadene gikk på doxan.


    Være uten effekt på frontene en uke eller to... me go krrrrazy then hehe.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Biwire funker, SVS! De bruene bakpå ødelegger mer enn de er gode for.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hør med Ivanos.

    Tror han kjørte noen større på en 61
    Jeg brukte 61 på Legacy Focus HD. Det er relativt følsomme høyttalere men de dipper til i underkant av 3ohm et par steder i bassen så de suger litt strøm når en drar på. 35 watt holder til å spille komfortabelt høyt men skal en virkelig dra på ble det litt knapt. Dette sammenlignet nylig mot Emotiva XPR-2 og ATI AT3005. Jeg sitter 3 meter fra i et 28 kvm rom.

    Doxa signaturen, den sinnsyke oppløsningen som samtidig evner å være ørevennlig har jeg derimot ikke hørt andre steder :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hør med Ivanos.

    Tror han kjørte noen større på en 61
    Jeg brukte 61 på Legacy Focus HD. Det er relativt følsomme høyttalere men de dipper til i underkant av 3ohm et par steder i bassen så de suger litt strøm når en drar på. 35 watt holder til å spille komfortabelt høyt men skal en virkelig dra på ble det litt knapt. Dette sammenlignet nylig mot Emotiva XPR-2 og ATI AT3005. Jeg sitter 3 meter fra i et 28 kvm rom.

    Doxa signaturen, den sinnsyke oppløsningen som samtidig evner å være ørevennlig har jeg derimot ikke hørt andre steder :)
    Doxa mener jeg sett være stabile ned til 1 ohm
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hør med Ivanos.

    Tror han kjørte noen større på en 61
    Jeg brukte 61 på Legacy Focus HD. Det er relativt følsomme høyttalere men de dipper til i underkant av 3ohm et par steder i bassen så de suger litt strøm når en drar på. 35 watt holder til å spille komfortabelt høyt men skal en virkelig dra på ble det litt knapt. Dette sammenlignet nylig mot Emotiva XPR-2 og ATI AT3005. Jeg sitter 3 meter fra i et 28 kvm rom.

    Doxa signaturen, den sinnsyke oppløsningen som samtidig evner å være ørevennlig har jeg derimot ikke hørt andre steder :)
    Doxa mener jeg sett være stabile ned til 1 ohm
    Den er stabil langt ned i ohm ja. Men har en høyttalere med følsomhet ned på 80 tallet og ønsker å spille høyt kan 35 watt bli for lite. Kontrollen Doxaen har på lydnivå innenfor sin komfortsone er derimot formidabel og den har gode strømreserver. Plutseligheten og gjennomsiktigheten er vel produkter av kontroll. Hadde derfor ikke vært redd for å bruke den på lavimpedante høyttalere, men helst med litt høy følsomhet.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Passet bedre med en Model 74 pr høytaler for deg om du skulle trø på litt volum ?
    Før Modell 61 hadde jeg i ca 1.5 år modell 62 som var en prototype. Dette var i likhet med Modell 74 en 70 watter. Dette gir i teorien kun 3 db mer volum, men jeg opplevde nok også i praksis at 62 hadde litt mer å gå på. Fikk i skrivende stund et lite savn i hjerterota etter Doxa :)
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Passet bedre med en Model 74 pr høytaler for deg om du skulle trø på litt volum ?
    Før Modell 61 hadde jeg i ca 1.5 år modell 62 som var en prototype. Dette var i likhet med Modell 74 en 70 watter. Dette gir i teorien kun 3 db mer volum, men jeg opplevde nok også i praksis at 62 hadde litt mer å gå på. Fikk i skrivende stund et lite savn i hjerterota etter Doxa :)
    Sånn er det vel når en finner på og selge Doxa produkter :D
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Tok en råsjanse.

    Min oppgraderte mod 140 har noe dårlige høytaler terminaler som ikke er egnet til så mye. Banan kontakter som ikke sitter godt nok.
    Skruterminaler som ikke er mulig og få presset inn noen naken 4.0mm høytalerkabel i.

    Så jeg tok en sjanse på og prøve Spade bak på forsterkeren, alternativt og lage jupere til høytalerne av de.

    Steike !!! det gikk og få lurt de spadene mellom og skru de fast på Doxan :D

    Gikk for noen som så litt robuste gullbelagte Monster spader.


    BetterCables til bass/mellomtone
    Swans høytaler kabel til diskantene. Kunne vel vært noe bedre, men tar det man har tilgjengelig hjemme.

    Da er det koblet sånn som jeg tengte det. Mener diskanten er bedre koblet slik en med swans kabelen.

    Oppkoblet.jpg
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Sitat fra Doxa.


    " I disse dager planlegger vi diverse turer rundt om i landet for å profilere Doxa. Vi er åpne for alle slags arrangementer. Tilhører du feks. en hifiklubb/laug som vil ha besøk så er dette fullt mulig. ta kontakt "



    Morro om det var noe som skjedde i trøndelag egentlig
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Sitat fra Doxa.

    " I disse dager planlegger vi diverse turer rundt om i landet for å profilere Doxa. Vi er åpne for alle slags arrangementer. Tilhører du feks. en hifiklubb/laug som vil ha besøk så er dette fullt mulig. ta kontakt "

    Morro om det var noe som skjedde i trøndelag egentlig
    Hei,
    Ja, enig i det. Hvis du arrangerer noe på Inderøy skal jeg vurdere å kjøre meg en tur:). (Jeg bor i Trondheim).
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Ligger en Model 74 for salg på torget for en eller annen heldig jæ.... :p


    Tamt og ikke ha penger til og handle :-(
    Du skal ikke være for sikker. Bemerk ordlyden overveies solgt. :)
    Jeg selger den slett ikke uten kamp!

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Spørs om det blir med "overveielsen", en såpass frisk pris tatt i betraktning :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Spørs om det blir med "overveielsen", en såpass frisk pris tatt i betraktning :)
    Vel, veil pris er tross alt 29 000,-, så hvor er den prisen så veldig frisk hen? :) Forsterkeren har ca 500 driftstimer, så et sted ned mot halv pris er vel nok avslag. Og som du sier, da lar jeg det bli med overveielsen. Er ikke markedet villig til å betale, så er jeg mer enn villig til å beholde! :)

    Håkon
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Jeg kan i alle fall anbefale Doxa 73/74 på det varmeste. Jeg har hatt en rekke Doxa-forsterkere gjennom årene, og ved siden av Doxa 62 som er den beste doxa`n som jeg har hørt (men som dessverre aldri kom i salg), så er doxa 73/74 godbiten. Den dyre Doxa 61 er dessverre mer "kilen" på kildene enn 73/74, så for meg er i alle fall 74 en klar "best buy". Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har noen tilknytning til selgeren av den nevnte doxa`n, men er lei av den ukritiske og dels pangyriske omtalen av Doxa 61 her på sentralen.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hvorfor kom ikke Doca 62 i salg?
    Tenker jeg, siden flere har sagt den var så god.

    Jeg var hjemme hos dansken Peter Rahbek for mange år siden (da han skrev i Hi-Fi Elektronik, var det ikke det bladet het?), hvor han hadde to beist av noen ML monoblokker såtende på stuegulvet. Tja, dette var vel for ca. 20 år siden, husker ikke betegnelsen på disse ML men de var STORE!!! Men, oppå hver av disse monoblokkene, hadde han stående to norske forsterkere han entusiastisk fortalte om; to norske boxe der gengav musik finere enn de to sorte bokse under, der kun indtog dyr strøm fra hans strømnætt :)

    Disse to norske boksene, ja det va enten 70B eller Signature - tror det var Signature.
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan i alle fall anbefale Doxa 73/74 på det varmeste. Jeg har hatt en rekke Doxa-forsterkere gjennom årene, og ved siden av Doxa 62 som er den beste doxa`n som jeg har hørt (men som dessverre aldri kom i salg), så er doxa 73/74 godbiten. Den dyre Doxa 61 er dessverre mer "kilen" på kildene enn 73/74, så for meg er i alle fall 74 en klar "best buy". Jeg gjør oppmerksom på at jeg ikke har noen tilknytning til selgeren av den nevnte doxa`n, men er lei av den ukritiske og dels pangyriske omtalen av Doxa 61 her på sentralen.
    Dette er et innlegg jeg er enig i. Doxa 61 er et rasedyr, og må behandles deretter. 74 er mer tilgivende, litt mer "rølpete" og tilpasningsdyktig. Selv om 61 på en del felter er klart "bedre", har jeg valgt å gå for 74, rett og slett fordi jeg likte den best! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hvorfor kom ikke Doca 62 i salg? Tenker jeg, siden flere har sagt den var så god.
    Ja, for meg (og flere andre her sør) så fremstår det hele som en gåte. Det er mulig at det er noen tekniske grunner til dette, men det må nesten Lauvland selv gjøre rede for.

    De som har vært så heldige å ha hørt (eller eid) produksjonsmodellene til Doxa 62 (versjon 18-20 er de beste), er alle enige om at dette er den beste (eller en av de beste) effektrinnenen de har hørt - uansett pris! Slik er det også for meg. Det som kjennetegner Doxa 62 vs. Doxa 61, er 62 har mye mer kraft og har høyere "Boggie-Woggie"-faktor enn 61, dvs. 62 spiller så engasjerende at det er nesten umulig å ikke trampe takten etter musikken (det føles ofte som musikken går "raskere" enn vanlig). Doxa 62 er også mer tilgivende enn Doxa 61, slik at på Doxa 62 fungerer alle typer musikk, gjerne heayrock av beste (verste?) slag. Klangbalansen er kanskje en smule mer mot det mørke på Doxa 62 enn 61, der 61 fremstår som dønn åpen og nøytral. Som sagt; Doxa 61 er jo bra, men den er mer "kilen" både på tilkoblede kilder og på musikken den blir foret med. Og den kommer til kort når det gjelder kraften til Doxa 62.

    Mitt råd til "Doxa"-Lauvland ville ha vært dette: Sett Doxa 62 i produksjon, kutt ut alle de andre effektrinnene til Doxa og sett prisen til 19 990,-. Resultatet ville ha vært et massivt salg, trolig det tidobbelte av 61 (som dessverre ble alt for dyr). I stedet er Doa 62 blitt en "lost opportunity".

    Det nærmeste en kommer godlyden i Doxa 62 er pr. dags dato Doxa 73/74.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Har mange ganger tenkt på det jeg fortalte i mitt innlegg 948, at hvordan kan en nordmann være så vanskelig/merkelig (eller hva det nå er, og UTEN at dette er ment som noen slags sjikane overfor Knut Øystein Lauvland), at man besitter evner som HAN gjør uten å gjøre noe særlig mer med det... Vel, forbehold om at jeg har rett i det siste, dersom det selges Doxa i bøtter & spann uten at noen av oss vet om det.

    Jeg selv, så (og hørte!) det som skjedde hjemme hos Peter Rahbek på Sjælland, for et par tiår siden. Hvor altså de megastore ML blokkene stod der og virket nesten dumme i forhold - i forhold til at de lille halvrunde norske boksene spilte bedre...

    Og så har vel halve hi-fi Norge opp gjennom årene lurt på det samme som meg; hvorfor produserer du ikke dette her Lauvland med en viss distribusjon og riktiger priser (som Academic-Suth er inne på i sitt innlegg). Ja så hadde du solgt så du kunne kjøpt opp halve Kristiansand :) I dag hadde ikke en gang trengt distrubisjon, slik nettet har blitt, men riktige priser er nok alfa omega. Hvor jeg er enig med Academic-Suth i hans "forslag" til prissetting, som ville betydd at SÆRDELES MANGE ville kjøpt minst 2 stk. av disse. Tror jeg!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn