Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Hei

    Disse Doxa 8.2 virker mer og mer forlokkende jo mer man leser om de. Jeg har tidligere hatt et par Harbeth shl 5 som var mildt sagt fabelaktige fra mellomtonen og opp, men som var litt unyanserte i bunn. I dag har jeg et par Tannoy DC10T som er fabelaktige mtp driv og rytme og ikke minst en bass som er kjapp, dyp og har litt kjøtt på seg. Min fremtidige høyttalerdrøm var et par Harbeth M40.1, men jo mer jeg leser om Doxa 8.2 jo mer virker det som om den på mange måter er en kombinasjon av Harbeth og Tannoy. Harbethens mellomtonemagi og Tannoyens driv. Er det noen her som har hørt begge og kan uttale seg om det? Kort forklart hva jeg mener med Harbeth-mellomtone. Den lar instrumenter klinge ut på en måte jeg aldri har hørt før, stemmer høres ut som noe som kommer fra kjøtt og blod. Tannoyene er gode, men mangler den siste magien. Til gjengjeld tar de igjen med renter når det kommer til rytme og driv og rekkevidde i bassen.

    Felles for de begge er at fokuset ligger i musikken. Jeg kan ikke fordra høyttalere som fjerner tyngde i grunntoneområdet for å fremstå som detaljerte.

    Hvis Doxa 8.2 faktisk er en blanding av disse må det i mine øyne være tilnærmet den perfekte høyttaler.

    Håper noen har hørt nok til å kunne si noe om dette :)


    Hei Fry!

    I løpet av det siste året som jeg har eid Doxa 8.2. Så er det bare to hifi opplevelser som har skilt seg nevneverdig ut. Det har da vært en opplevelse med Tannoy på HiFi messen i Horten. Stereofil - Butikken for stereo og hjemmekinoelskere i Grensen 9! - Det var da Tannoy til 119 lapper. Dette var veldig engasjerende og ga høy gåsehudfaktor. Andre opplevelsen er Harbeth 40.1 hos en jeg kjenner som også hadde en innebygd musikalitet som var lekende enkelt og høre på og samtidig veldig engasjerende. Begge disse komboene hadde mange gode kvaliteter med seg og som jeg nok også kunne ha levd med hvis ikke jeg hadde hørt Doxa 8.2.

    Det som er den umiddelbare forskjellen mellom Tannoy/Harbeth kontra Doxa 8.2 er at Doxa 8.2 har bassen til en Tannoy bare dypere, mer definert. Den har mellomtonen og diskanten til Harbeth bare enda mer oppløst og 3 dimensjonal. Det skal nevnes at Harbeth 40.1 ble brukt som en referanse i utviklingen av Doxa 8.2. Målet var og ha samme klang som Harbeth, samme type musikalitet, men man ønsket og evnene til og presentere mer detaljer, favne om en større og mer presis bass/dypbass og kunne spille høyere, - altså kunne levere et realistisk lydtrykk på godt over 110 db.

    I tillegg så er Doxa 8.2 en mer fullendt høytaler. Der hvor de andre høytalerne har "mangler" som du beskriver, altså litt ullen bass på Harbeth og ikke så oppløst og detaljert på Tannoy, så lider ikke Doxa 8.2 under noen umiddelbare mangler, den er rett og slett fantastisk god. Den er så homogen, den går så dypt, den er så detaljert, samtidig som man kan spille knallhøyt.

    Doxa 8.2 klarer og balansere på en knivsegg av hårfine kompromier. Den scorer jevnt over veldig godt på alle hifi parametre. Musikken flyter og man blir glad og engasjert. Instrumenter blir presentert på en måte som gjør det enkelt for deg og bare kose deg med musikken. Og den har grunntone så det holder og låter alt annet enn spinkelt. En annen ting er at Doxa sin høytaler til tross for 79 lapper er "billig" sett i forhold til sine konkurrenter. Value for money - er et godt begrep med Doxa.

    Du må gjerne ringe meg så kan jeg dele mer av mine erfaringer med Doxa 8.2 hvis du ønsker. Noen ting er bare bedre og diskutere over telefonen. Det som er sikkert er at det er en høytaler man bare MÅ høre. Hvis du bor i nærheten så må du gjerne komme på besøk og høre på herligheten. Det tror jeg du kommer til og like. :)

    Til slutt så vil jeg referere til testen jeg skrev for litt under et år siden hvis du ikke alerede har lest den:
    ? Doxa 8.2 – Musikalsk forføring i absolutt verdensklasse!



    Roy :)
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Hva er "hemmeligheten" bak denne høyttaleren, så lenge det påståes at den spiller så godt som det gjør?

    Jeg spør, da den ser ut til å huse elementer som absolutt ikke ser ut til å tilhøre siste års videreutvikling av så vel diskant som basselementer. Hvor undertegnede sliter med å høre skikkelig oppløst bass/mellomtone/diskant fra elementer som dette her, selv om Response fra Reidar Persson langt på vei greier dette.

    Jeg forstår selvfølgelig hva både delefilter konfigurasjonen og komponentene som brukes har å si for bra lyd, mens kabinettvekten (for meg) ikke tilsier spesielt mht. de innebygde "parametere/konstruksjon" som der ligger, at DET kan ha SÅ mye og gjøre for SÅ bra lyd.

    Jeg stiller ikke spørsmål for å kritisere - kun av nysgjerrighet - uten at jeg regner med at dens konstruksjon med dette blir brettet helt ut :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    roykristoffersen

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Innlegg
    81
    Antall liker
    56
    Et godt spørsmål. :) Og et betimelig ett.




    Doxa har alltid og kommer alltid til og velge den enkleste veien til målet.
    Filosofien er grunnleggende at jo mindre komponenter man bruker i en konstruksjon, jo mer av musikken vil bli sluppet igjennom og jo bedre vil konstruksjonen låte.
    Hvert enkelt komponent og sammensetningen av de forskjellige komponentene må raffineres til det ypperste slik at man får tatt ut mest mulig informasjon av musikken.




    Dette er sakset ut fra min artikkel/test av Doxa 8.2


    Oppbygging – Konstruksjon
    Målsettingen med utviklingen av 8.2 har vært for følgende for Doxa:


    “Vi ønsket og få til den ekspansjonen og dynamikken som finnes i et symfoniorkester ala det man kan oppleve på en forbausende god konsertplass. Og få høytaleren til og levere opp til ca 108dB akustisk helt uten kompresjon, slik man ville oppleve det på rad 12 i en konsertsal. For godt over 30 år siden bygget Doxa hornhøytalere i over 7 år. Ønsket med 8.2 var og få til den tilnærma dynamiske kontrasten, som et horn kan være innehaver av, uten for mye av den fargingen som trakten i hornet ofte gir. Målet med minst mulig kompresjon innenfor dette dynamiske spennet har vært vanskelig selv om 8.2 kan spille mye høyere enn tidliger Doxa 8.1. Et lite symfoniorkester har vært en god referanse.


    Det har også vært en viktig målsetting at Doxa 8.2 skal spille i en normal stue på 25 til 50 m2. Ikke i et ekkofritt rom eller noe lignende. Spredningskarakteristikken har blitt noe mer monitorpreget enn enkelte mer rundstrålende hifi høytalere, ihverfall ved visse frekvenser. Doxa vil formidle akustikken i opptaksrommet mer enn gjengiverommet. Måleresultater er spenndende men gir ikke det endelige svar. Optimaliseringen av 8.2 er gjort hovedsaklig på grunnlag av lytteprøver”.
    Doxa 8.2 er en viderutvikling og fortsettelse av deres velrennomerte Doxa 8.1. Man skulle ta alle de gode lyd-egenskapene fra den gamle 8.1 og dra den til nye høyder, samtidig var det veldig viktig at man beholdt de opprinnelige kvalitene som man ervervet seg under byggingen av Doxa 8.1. Den første logiske konsekvens i denne prosessen var og dele opp høytaleren i et diskant og bass/mellomtone kabinett. Dette ble gjort for og få en optimal og korrekt fysisk fasegang. Dette konstruksjonsprinsippet fører til at man kan lage en optimal kasse for hvert frekvensområde. Og med bedre betingelser for hvert frekvensområde, så vil det automatisk føre til bedre oppløsning og rafinnement i bassen, mellomtone og diskant.


    Doxa 8.2 fortsetter og bruke Scan Speak Revelator sin diskant. Knut Øystein Lauvland mener at dette er den beste diskanten han noen gang har hørt. Dette er en meget velkjent diskant som også blir brukt i mange av de ekstremt dyre Rockport Audio Technologies høytalerne. Bass/mellomtone – elementene stammer fra Seas, dette er papir membraner med en ekstrem stor og sterk magnet som motor og et ultralett papir membran som er coatet. Delefilteret er et enkelt første ordens faserent 6 DB per oktav filter. Delefrekvensen ligger rundt 1400 Hz. Delefilteret består av førsteklasses komponenter som, Mundorf sølv/gull kondensatorer og Doxa sin egenutviklede spole som tåler hele 7 Ampere. Spolen er en oppfinnelse av Doxa som ble utviklet på åttiallet. Teknologien baserer seg på en luft kjerne på toroidbasis. Den er bygget rundt rent kopper og oppfører seg svært lineær og forutsigbar. Dette er en spole som tilnærmelsesvis aldri går i metning fordi den tåler helt ekstreme effekter.
    Den vinklede frontplaten er det som gjør at Doxa 8.2 kan være en enkel toveis konstruksjon uten at man opplever beaming. Det og få mellomtone ut av to elementer er vanskelig. De har nemlig en tendens til å ødelegge litt for hverandre. Så derfor har den sorte fronten den litt uvanlige vinklingen. Den natulige spredningen på disse elementene i mellomtonen samarbeider nesten med et virtuelt startpunkt midt inni kassa. Moduleringen mellom de to elementene ble redusert og man minsker effekten av beaming drastisk. Dermed ble det rom for et enkel toveis delefilter med høy virkningsgrad med de lineære og gode elementene som er brukt. Med en to og enhalv veis konstruksjon så hadde det vært vanskelig å få til en løsning som har over 88db i effektivitet, men med valget av et enkelt toveis system så når Doxa 8.2 en effektivitet på hele 94.5 dB!


    Det følger med en høytalerkabelsom går fra hoved terminalen og opp til diskanten. Denne kunne man ha lagt internt i kabinettet, men man valgte ikke og gjøre dette da det ville fått negative lydmessige konsekvenser. Kabelen måtte da ha ligget veldig nærme magnetene til bassene og det ville det resultert i en vesentlig dårligere lyd.
    Doxa sin løsning på bassen er litt uvanlig. Den har flere ladninger mellom 40 og 20 hz i motsetning til en enkel solid ladning som er det vanlige ved en standard helmholz resonans ladning (bassrefleks). One note bass tune er litt annerledes enn flere små bass tunes som følger etter hverandre. Dette gjør at bassen oppleves som jevnere og mer utstrakt enn en vanlig enkel saftig bass tone. På denne måten har Doxa fått en bass som får lov gå lov til og gå langt ned. Med en siste tuning på rundt 23 hz og blir 20 hz innenfor rekkevidde. Ved og bruke lange kanaler inni bass-kabinettet har Doxa 8.2 oppnådd dette. Disse kanalene er også med og skaper et stivere kabinett. Systemet slipper med all avstivningen mye akustisk demping og leie resonanser.
    Kabinettet blir laget av høytalerkabinett spesialisten Hornslet i Danmark. Dette er samme sted hvor andre kjente høytaler merker alla Audio Physic, Ariel Acoustics, Naim og Kef for og nevne noen, får sine kabinetter produsert.


    Visuelt sett så er Doxa 8.2 en enkel firkantet boks som står oppå en rektangular større boks, ikledd en flott skandinavisk finish. Formen er enkel og urtodoks. Den er ikke spesiell bred eller høy, men den bygger litt i dybden. Høytaleren er visuelt tiltalende og meget forseggjort og flott. Den er firkantet og har noen flotte arkitektoniske snitt over seg, med den vinklede front platen. Doxa 8.2 vil gli ubemerket rett inn i et hvert møblert skandinavisk hjem.


    Doxa sin tilnærming har i første omgang vært meget teknisk. Alle de tekniske parametre som fasegang, frekvensgang, impedans og effektivitet har vært førende tekniske parametre for konstruksjonen. Det ble gjort flere år med research, testing og prototyping under utviklingen av Doxa 8.1. Mye av denne kunnskapen ble førende for hvordan man skulle utvikle Doxa 8.2. Når hele den tekniske tilnærmingen var “konstruert”, så ble det utviklet en prototype. Denne prototypen ble da rafinert videre med øret som første og viktigste verktøy. Når prototypen var klar, så ble kabinettet satt i produksjon hos Hornslett i Danmark. Kabinettene fra Hornslett var av en slik kvalitet at den orginale lydkvaliteten i prototypen ble satt til skamme. Med det endelige kabinettet på plass måtte man raffinere og korrigere konstruksjonen enda litt til. Det nye kabinettet låt så godt at videre tuning ble helt nødvendig.


    Knakkfaktoren på fronten av kabinettet er kanskje det dødeste jeg har vært borti, man kjenner ikke at fronten vibrerer selv når man spiller ekstremt høyt. Knakkfaktoren ellers holder meget god stand slik sett i forhold til andre konkurrerende High End høytalere. Dette er et meget dødt kabinett med mye innvendig avstivning. Disse avstivningene konsentrerer seg da mest mot den lydmessige viktigste plassen og det er frontplaten hvor bassene sitter.
    Diskantkabinettet settes 7.2 cm fra fronten og 4.5 cm fra hvers side. Diskant huset står løst på toppen. Det finnes ingen låsemekanisme alla slik Wilson har på sine dyre Sasha`er. Grunnen til dette er at Doxa ikke ønsker og implementere en fordyrede mekanisk innretning som kan forverre Doxa 8.2 sin lydsignatur i form av forvrengning og oppbrytning som da må adresseres. Doxa ønsker også at kunden kan stå helt fritt till og experimentere med diverse underlag og tweaks selv. Det følger med sorbotan føtter til diskant og basskabinettet. Dette fungerer meget godt. Høytaleren står fjellstøtt på sorbothanføttene.
    En liten bemerkning rundt den løse diskanten er at hvis man tar av frontdekselet på diskanthuset, så kan diskanthuset flytte seg etter endelig plassering pga de sterke magnetene som er i frontdekselet. Det følger også med en filtbit som man kan og legge foran diskanthuset. Dette sørger for at første refleksjonene i fra basskabinettet blir dempet og det gir et lite løft med tanke på plassering, luft og 3dimensjonalitet i lydbildet.
    I tillegg til alt dette så skal det nevnes at Knut Øystein Lauvland er en stor tilhenger av minimalisme. Og da snakker jeg ikke om interiør estestikk, da snakker jeg om konstruksjonsteknikk. Han vil ikke bruke flere deler enn nødvendig. Jo flere deler, jo flere variabler er det som bringer inn sin type forfrengning og egenlyd. Prinsippet er jo flere komponenter som står i veien for signalet jo mindre kontakt får man med musikken. Derfor så er det valgt de enkleste løsningene. Ot til tross for at det er enkelt så er alt grundig gjennomtenkt og raffinert ned til den minste detalj. Det er ikke noe overflødig rent teknisk og konstruksjonsmessig. Det er rett til kilden, musikken!


    Med dette som utgangspunkt så har Doxa med sin kunnskap laget en høytaler som er så raffinert i sin enkelthet at musikken bare flyter rett i gjennom på en måte som enkelt og greit bare låter fantastisk godt!
    Den MÅ høres av alle som er interresert i musikk.




    Håper det hjalpt litt?




    Roy :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.716
    Antall liker
    11.185
    Torget vurderinger
    2
    Hva er "hemmeligheten" bak denne høyttaleren, så lenge det påståes at den spiller så godt som det gjør?

    Jeg spør, da den ser ut til å huse elementer som absolutt ikke ser ut til å tilhøre siste års videreutvikling av så vel diskant som basselementer. Hvor undertegnede sliter med å høre skikkelig oppløst bass/mellomtone/diskant fra elementer som dette her, selv om Response fra Reidar Persson langt på vei greier dette.

    Jeg forstår selvfølgelig hva både delefilter konfigurasjonen og komponentene som brukes har å si for bra lyd, mens kabinettvekten (for meg) ikke tilsier spesielt mht. de innebygde "parametere/konstruksjon" som der ligger, at DET kan ha SÅ mye og gjøre for SÅ bra lyd.

    Jeg stiller ikke spørsmål for å kritisere - kun av nysgjerrighet - uten at jeg regner med at dens konstruksjon med dette blir brettet helt ut :)
    De samme spørsmål kan vel med en viss rett stilles overfor konstruksjonene fra Audio Note; men det er ikke tilfeldig at også høyttalere derfra har sin sterke tilhengerskare. Og da til tross for at prisene som forlanges for en 8" og en metalldome fra SEAS ofte er veldig mye friskere priset enn det Doxa kan vise til. Dette med formidling av musikkens sjel, er ikke bare opp til de rakeste frekvenskurver og mest imponerende måledata, ser det ut til. Det er denne forbaskede menneskelige faktoren som sniker seg inn og roter til hele greia! :)

    Mvh
    Håkon Rognlien
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Vel, om ikke annet pirrer dette nysgjerrigheten noen hakk videre. Sammen med årelange rykter om at Lauvland muligens er en enda bedre høyttaler- enn forsterkerkonstruktør.

    Og så er det dette med lydbølger fremfor elektriske (lett målbare) signaler, da. Det at ørene ofte spiller korrekte & riktige måleinstrumenter et puss - i ørenes favør - dvs. dersom da ørene skal bestemme hva som er bra eller ikke. Som ofte også er gjeldende med rør, at ørene liker dette bedre enn korrekte transistorer.

    Yepp, den Doxa høyttaleren må lyttes til.

    Synd den er 101 ganger styggere enn f.eks. Electrocompaniets rådyre høyttaler, uten at utseende skal få lov til å påvirke lyden av oss med musikkinteresse noen hakk over gjennomsnittet. Vel, nå er vi plutselig inne på smak og behag, så dette her burde jeg kanskje holdt for meg selv. Samtidig som jeg tenker i Doxa sitt favør, at hadde den sett like bra ut som de flotteste på markedet, ja så hadde den sikkert kostet på feil side av sekssifret kronebeløp.

    Takk for svar, forresten, Roy og Håkon. Og ja, jeg har merket meg prisen på Audio Note i forhold til hva den ser ut til å "burde" koste.
    Denne her dere, som jeg har hørt omtalt på høyde med B&W 800 saker, hva tror DERE to om disse JBL, som koster kun rett under 35 lapper for paret? JBL LSR6332 studiomonitor med 12" 5" og tweeter – LydRommet
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Siden dette nå ligger ute i offentligheten kan det være greit å vise til hvordan vi behandler en sak som denne. Har sendt bekjed pr. tlf til kunden om at produktet er sendt i retur. Prisen vil reflektere den langsomme servicen. Det er beklagelig når sånt skjer og det ligger vi selvfølgelig langflate for. kompanserer så godt vi kan for dette. Har drevet hifibutikk og import i 8år, vært involdvert i Doxa i 2år og har aldri, og kommer ei aldri, til å la en tabbe stå ukompensert igjen. Håper det hjelper når vi prøver å plastre på såret. Igjen, beklager for dette. Mao. alle som opplever langsom serivce fra oss av en eller annen grunn (selv om dette er sjeldent så kan det skje for oss som for andre) vil få dette kompensert. Selv om det av ymse årsaker innimellom kan dukke opp saker vil vi gjøre det vi kan for at kunden til syvend og sist skal smile. Ellers, hyggelig å se tråden leve med masse morsomme innspill mht Doxa. Mvh Trond, Doxa.

    Kan være forvirring mellom den oppgitte doxa.no adressen og adressen brukt her på sentralen;
    CONTACT

    DOXA - Dronningensgt 85,
    4609 Kristiansand, Norway
    SALES & SERVICE

    We do our best to always be available.

    doxatrond@gmail.com

    + 47 920 65 774
    If you don´t get in touch on the first number call this
    + 47 922 49 700

    evt. for sentralen annonser;
    trseland@hotmail.com

    92065774
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Salg på forumet er dessverre ikke tillatt. Mvh Høvdingen
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Hej Forum.

    Har aldrig haft en Doxa, men kunne vældig gerne tænke mig en når min gamle Electro Research, går i evig hvile.

    mvh nils
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hej Forum.

    Har aldrig haft en Doxa, men kunne vældig gerne tænke mig en når min gamle Electro Research, går i evig hvile.

    mvh nils
    Du angrer nok ikke :) Jeg hadde bestandig lest kor bra det var, men holdt igjen pga kun 70w.. haha..ikke tenk på det.
    Test det merket du er min anbefaling. Du ser nå hva jeg har i min signatur :)
     

    Hemispheres

    Rush fan (og litt Tool)
    Ble medlem
    10.11.2011
    Innlegg
    1.533
    Antall liker
    1.058
    Sted
    Lund, Krs
    Torget vurderinger
    183
    Hei Doxa Box venner.
    *Det ligger for salg et par doxa bokser hos en kjenning i Nittedal for dere som bor i nærheten:)

    Hint; 2xkvasi balansert SE, virker bedre enn Signature.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Har en Doxa 73 på lån noen dager. Denne overrasker meg på en meget positiv måte. Jeg kjenner ikke til produktene særlig godt og ønsker synspunkter på denne kontra den nye model 74 og 61.
    Noen Doxa venner som kan hjelpe meg?
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei. Har en Doxa 73 på lån noen dager. Denne overrasker meg på en meget positiv måte. Jeg kjenner ikke til produktene særlig godt og ønsker synspunkter på denne kontra den nye model 74 og 61.
    Noen Doxa venner som kan hjelpe meg?
    Det sies at 74 er enda bedre.
    61 er jo siste, men bør vel ha høyttalere på over 90db selv om jeg har lest den kan fungere glimrende på de og.
    Selv bare hørt 70SE som jeg har selv. Glimrende forsterkere og gleder meg til oppgradering en gang i fremtiden. :)

    Test av 74 og 61
    Flere tester nede på den siden..

    http://www.hifisentralen.no/forumet...test-av-doxa-74-og-doxa-61-a.html#post1368329
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    Hei. Har en Doxa 73 på lån noen dager. Denne overrasker meg på en meget positiv måte. Jeg kjenner ikke til produktene særlig godt og ønsker synspunkter på denne kontra den nye model 74 og 61.
    Noen Doxa venner som kan hjelpe meg?
    Det sies at 74 er enda bedre.
    61 er jo siste, men bør vel ha høyttalere på over 90db selv om jeg har lest den kan fungere glimrende på de og.
    Selv bare hørt 70SE som jeg har selv. Glimrende forsterkere og gleder meg til oppgradering en gang i fremtiden. :)

    Test av 74 og 61
    Flere tester nede på den siden..

    http://www.hifisentralen.no/forumet...test-av-doxa-74-og-doxa-61-a.html#post1368329
    Hei. Takk for svar. Jeg får se om det er mulig med test av en Doxa 61 hjemme i eget oppsett. Tror jeg går for toppmodellen hvis jeg først skal ha Doxa. Doxa var ukjent for meg men imponerer stort
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.790
    Antall liker
    1.993
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Nå har vel ikke Doxa direkte noe topp modell.. men 2 modeller som låter forskjellig, og da er den ene dyrere enn den andre å produsere. Lyden i dem er jo forskjellig slik jeg har lest meg frem til. 61 kan vel bli litt "kjedelig" i mange oppsett.. mens 74 setter vel foten igang på de fleste :).
     

    Academic_South

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2013
    Innlegg
    874
    Antall liker
    401
    Hei. Takk for svar. Jeg får se om det er mulig med test av en Doxa 61 hjemme i eget oppsett. Tror jeg går for toppmodellen hvis jeg først skal ha Doxa. Doxa var ukjent for meg men imponerer stort
    Jeg synes du bør låne med deg Doxa 74 også. Som det er nevnt tidligere i tråden, så er det slett ikke sikkert at 61 er det beste valget for deg - og i alle fall ikke til prisen (det begynner å bli en del andre, gode alternativer når prisen er 50K). Doxa 61 kommer vel også i utgangspunktet kun i sølv/hvit, mens 74 kun fås i sort.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Mye synsing her fra folk. Dere bør alle teste de før en sier noe. Virker som dere ikke har gjort det..?

    Vi må og huske på at Doxa effektene er så utrolig bra at de vil helst ha det beste av pre.
    Doxa liker seg vel best med lettdrevne høyttalere har jeg lest. 61 sies jo i tester å være noe av det beste uansett pris hvis en har lettdrevne høyttalere.
    Jeg for min del har etter uttallige høyttalere funnet ut at lettdrevne høyttalere spiller mye mer levende og ekte. :)
    74 er dobbelt med watt så ville testet begge hvis du har tungdrevne høyttalere.
    For min del spiller min gamle Doxa 70SE ringer rundt alt eg har hatt av merker når en tenker kvalitet, inkl f.eks Hegel intrigert, pre og effekt, Krell KAV300iL og Burmester 992 for og nevne noen merker. Dog har eg ikke testet min SE på tungdrevne høyttalere, så det vet jeg ikke.

    http://www.oslo-audio-society.com/wp/?p=450 61 og nye høyttalerne til Doxa 8,2

    Butikk: http://www.selandaudio.com/Forsterkere.html
     
    Sist redigert:

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Vet ikke om den var til meg vedr MG 3.7, men Doxa 74 leverer 140 watt i 4 ohm og med en strømsforsyning på 2000va trafo så burde det være mer enn nok med krefter i teorien. Om jeg kunne ha testa først skulle jeg gjerne gjort det. Tenker på hvordan den låter mot større (og dyrere) effektrinn som f.eks. ML 336 Krell 450mcx etc.

    Var enig med deg tidligere vedr lettdrevne høyttalere da jeg hadde Avantgarde, men etter å ha hatt og hørt masse oppsett med alle typer høyttalere, tradisjonelle kasser, horn, linesource og to omganger med MG så har MG så mange fordeler at lav effektivitet blir veldig lite kompromiss. Eneste alternativet som jeg synes er bra nok blir linesource som Petter Dale sine, men det er ikke lett å få tak i og prisen blir et hinder. En stk diskant dome og liten mellomtone blir for smått etter å ha vendt seg til store elementer. Tradisjonelle (små og få) elementer uansett type og pris blir mekanisk i forhold og bassen blir unaturlig. Jo mindre slaglengde jo bedre og da må det mye membran til.


    Mye synsing her fra folk. Dere bør alle teste de før en sier noe. Virker som dere ikke har gjort det..?

    Vi må og huske på at Doxa effektene er så utrolig bra at de vil helst ha det beste av pre.
    Doxa liker seg vel best med lettdrevne høyttalere har jeg lest. 61 sies jo i tester å være noe av det beste uansett pris hvis en har lettdrevne høyttalere.
    Jeg for min del har etter uttallige høyttalere funnet ut at lettdrevne høyttalere spiller mye mer levende og ekte. :)
    74 er dobbelt med watt så ville testet begge hvis du har tungdrevne høyttalere.
    For min del spiller min gamle Doxa 70SE ringer rundt alt eg har hatt av merker når en tenker kvalitet, inkl f.eks Hegel intrigert, pre og effekt, Krell KAV300iL og Burmester 992 for og nevne noen merker. Dog har eg ikke testet min SE på tungdrevne høyttalere, så det vet jeg ikke.

    ? Doxa 8.2 – Musikalsk forføring i absolutt verdensklasse! 61 og nye høyttalerne til Doxa 8,2

    Butikk: SELAND audio - Forsterkere
     

    RDNZL

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2008
    Innlegg
    724
    Antall liker
    2.063
    Torget vurderinger
    13
    Hei,
    har ikke fått anledning til å saumfare hele tråden. Har en brukt Doxa mc riia 010 på hjemlån.
    prøver den sammen med en denon dl 304. Synes at låter virkelig bra. Noen som har erfaringer med denne ?
     

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Noen innspill på en fornuftig pris på en Doxa 72 (oppgradert 70 Sig. mkII)?
    Tja, rundt 6.000 kr for en som er helt strøken, der oppgraderingen ikke er gammel. Og som har med papirer på oppgraderingen.
    En som er Nyoppgradert rett fra Doxa koster mere. 72 oppgraderingen koster jo en del tusenlapper...


    Betalte litt over 5.000 + frakt for min sign. mk2 ( 72 mod ). Den hadde ingen pappirer.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei. Jeg vurderer Doxa høyttaler og regner med jeg får lånt med meg et par hjem for test før jeg eventuelt kjøper. Må selge unna litt først så det kan ta litt tid. I mellomtiden er det jo gøy å prate om det ;) Er det noen som kan gi litt tilbakemelding nå som det er gått litt tid etter releasen? Regner med noen har hatt de en stund nå og kan komme med noen nøkterne (?) inntrykk etter at den første rusen har lagt seg. Er selvsagt interessert i å høre fra de som nettopp har kjøpt også!

    Jeg er en Doxa entusiast selv om jeg for øyeblikket ikke har noen Doxa produkter. Jeg må ha effekt til fem kanaler og da blir det for dyrt selv med Modell 74 siden jeg må ha tre stk... Måtte bare unnskylde meg litt :)
     
    Sist redigert:

    SVS Inderøy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Innlegg
    1.448
    Antall liker
    452
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei. Jeg vurderer Doxa høyttaler og regner med jeg får lånt med meg et par hjem for test før jeg eventuelt kjøper. Må selge unna litt først så det kan ta litt tid. I mellomtiden er det jo gøy å prate om det ;) Er det noen som kan gi litt tilbakemelding nå som det er gått litt tid etter releasen? Regner med noen har hatt de en stund nå og kan komme med noen nøkterne (?) inntrykk etter at den første rusen har lagt seg. Er selvsagt interessert i å høre fra de som nettopp har kjøpt også!

    Jeg er en Doxa entusiast selv om jeg for øyeblikket ikke har noen Doxa produkter. Jeg må ha effekt til fem kanaler og da blir det for dyrt selv med Modell 74 siden jeg må ha tre stk... Måtte bare unnskylde meg litt :)
    Du kan jo snakke med : roykristoffersen

    Han har 8-2. Og er bittelitt over gjennomsnittet Doxa fanatiker :D




    012`n lever enda i beste velgående :p
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Hei. Jeg vurderer Doxa høyttaler og regner med jeg får lånt med meg et par hjem for test før jeg eventuelt kjøper. Må selge unna litt først så det kan ta litt tid. I mellomtiden er det jo gøy å prate om det ;) Er det noen som kan gi litt tilbakemelding nå som det er gått litt tid etter releasen? Regner med noen har hatt de en stund nå og kan komme med noen nøkterne (?) inntrykk etter at den første rusen har lagt seg. Er selvsagt interessert i å høre fra de som nettopp har kjøpt også!

    Jeg er en Doxa entusiast selv om jeg for øyeblikket ikke har noen Doxa produkter. Jeg må ha effekt til fem kanaler og da blir det for dyrt selv med Modell 74 siden jeg må ha tre stk... Måtte bare unnskylde meg litt :)
    Du kan jo snakke med : roykristoffersen

    Han har 8-2. Og er bittelitt over gjennomsnittet Doxa fanatiker :D




    012`n lever enda i beste velgående :p
    Har lest roykristoffersens tilbakemeldinger og det er jo lovende lesning. Har også selv hørt 8.2 ved flere anledninger i butikken og det høres særdeles bra ut men har ikke hørt over tid.

    Godt å høre at 012 lever i beste velgående! Angeren etter salget gav seg heldigvis da jeg fikk Cary Audio Cinema 12 i hus. Den fungerer like bra i to som i 5.1 kanaler noe som er viktig for en hjemmekino entusiast som meg ;)
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Aktiv Sub.
    Kjøpt en REL T5 nettopp.(tenker 2 senere)

    Kan en koble til Sub til effektene til Doxa? Har to effekter som er kvasikoblet.

    Bruker bananplugger til høyttalerne, så da må jeg evnt surre ledningen rundt kontaktene eller bør jeg bruke spade?
    Det følger med originale ledning med spader til forsterker.

    Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

    Jeg har ikkje peiling på hus subber for å sei det rett ut.
     
    Sist redigert:

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Aktiv Sub.
    Kjøpt en REL T5 nettopp.(tenker 2 senere)

    Kan en koble til Sub til effektene til Doxa? Har to effekter som er kvasikoblet.

    Bruker bananplugger til høyttalerne, så da må jeg evnt surre ledningen rundt kontaktene eller bør jeg bruke spade?
    Det følger med originale ledning med spader til forsterker.

    Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

    Jeg har ikkje peiling på hus subber for å sei det rett ut.
    Du kobler videre fra høyttalerene og til høynivå inngangen på REL suben (speakon kontakt), altså ikke direkte fra forsterkeren. Alternativet er et lavnivå signal (phono) hvis du har en slik utgang fra pre.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Aktiv Sub.
    Kjøpt en REL T5 nettopp.(tenker 2 senere)

    Kan en koble til Sub til effektene til Doxa? Har to effekter som er kvasikoblet.

    Bruker bananplugger til høyttalerne, så da må jeg evnt surre ledningen rundt kontaktene eller bør jeg bruke spade?
    Det følger med originale ledning med spader til forsterker.

    Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

    Jeg har ikkje peiling på hus subber for å sei det rett ut.
    Du kobler videre fra høyttalerene og til høynivå inngangen på REL suben (speakon kontakt), altså ikke direkte fra forsterkeren. Alternativet er et lavnivå signal (phono) hvis du har en slik utgang fra pre.
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Aktiv Sub.
    Kjøpt en REL T5 nettopp.(tenker 2 senere)

    Kan en koble til Sub til effektene til Doxa? Har to effekter som er kvasikoblet.

    Bruker bananplugger til høyttalerne, så da må jeg evnt surre ledningen rundt kontaktene eller bør jeg bruke spade?
    Det følger med originale ledning med spader til forsterker.

    Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

    Jeg har ikkje peiling på hus subber for å sei det rett ut.
    Du kobler videre fra høyttalerene og til høynivå inngangen på REL suben (speakon kontakt), altså ikke direkte fra forsterkeren. Alternativet er et lavnivå signal (phono) hvis du har en slik utgang fra pre.
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
    Tror du skal være litt forsiktig her. Jeg mener å huske fra min tid som Doxa-eier (med REL-sub) at kvasibalansering skaper et kunstig jordfelt som gjør dette problematisk. Kanskje bør du kontakte Lauvland eller noen i hans nærhet for å være sikker.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Aktiv Sub.
    Kjøpt en REL T5 nettopp.(tenker 2 senere)

    Kan en koble til Sub til effektene til Doxa? Har to effekter som er kvasikoblet.

    Bruker bananplugger til høyttalerne, så da må jeg evnt surre ledningen rundt kontaktene eller bør jeg bruke spade?
    Det følger med originale ledning med spader til forsterker.

    Home & Home Theatre Subwoofer. T-5 World Wide | REL Acoustics

    Jeg har ikkje peiling på hus subber for å sei det rett ut.
    Du kobler videre fra høyttalerene og til høynivå inngangen på REL suben (speakon kontakt), altså ikke direkte fra forsterkeren. Alternativet er et lavnivå signal (phono) hvis du har en slik utgang fra pre.
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
    Tror du skal være litt forsiktig her. Jeg mener å huske fra min tid som Doxa-eier (med REL-sub) at kvasibalansering skaper et kunstig jordfelt som gjør dette problematisk. Kanskje bør du kontakte Lauvland eller noen i hans nærhet for å være sikker.
    Ok.. kanskje greiest å bare bruke en forsterker da. Er så lettdrevne høyttaler at det var ikke noe forskjell med en kontra to forsterkere.
    Noen andre med erfaring?
     

    Bulter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2003
    Innlegg
    1.662
    Antall liker
    3.090
    Du kan også vurdere å biampe med signalsplitter på inngangene. Audioquest har en fin variant. Jeg brukte dem på mine to model 72.

    Kvasibalansering betyr enkelt sagt at du utnytter hele stereoforsterkeren (begge kanaler) i en slags seriekobling på én side. Dette krever selvsagt også to forsterkere.
     

    LESSisdox@

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    706
    Antall liker
    242
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Torget vurderinger
    1
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
    Tror du skal være litt forsiktig her. Jeg mener å huske fra min tid som Doxa-eier (med REL-sub) at kvasibalansering skaper et kunstig jordfelt som gjør dette problematisk. Kanskje bør du kontakte Lauvland eller noen i hans nærhet for å være sikker.
    Ok.. kanskje greiest å bare bruke en forsterker da. Er så lettdrevne høyttaler at det var ikke noe forskjell med en kontra to forsterkere.
    Noen andre med erfaring?
    Hei
    Har Rel selv
    Med kvasi tror eg det blir noe rot inn til sub /signal ,,,, der er jo 3 kabler som skal kobles på +høyre kanal er rød, ÷er sort samme kanal og til slutt Gul på + venstre kanal Du kansje kan skjøte en ledning på Gul til +på den andre forsterkeren det blir da den røde kabel som er brukt som PLUSS PÅ VENSTRE FORSTERKER TIL HØYTALER.
    Bruker selv forsterker i vanlig stereo.med Rel ,,,,, Ps huske å skru på Rel subb FØRST før påslag på eff forsterkere.er der jordfeil så kommer det during i subb.
    Mvh Roy
     

    Medisinmann

    Medlem
    Ble medlem
    23.03.2011
    Innlegg
    29
    Antall liker
    13
    Er på jakt etter en ny doxa for mine swans f2.2. Høyttalerene trenger endel krefter, og jeg er usikker på om det holder med èn 70. Det er jo ikke mulig å oppdrive noe annet enn 70SE for tiden, men det er vel disse som har 500VA trafo. Det blir kansje litt lite for swansene, men det kan vel gå med to?

    Utbytting av trafo til en større, vil det medføre utbytting av kondensatorer, likerettere, dioder osv? Er det noe å hente å hente ved å bytte trafo?
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Er på jakt etter en ny doxa for mine swans f2.2. Høyttalerene trenger endel krefter, og jeg er usikker på om det holder med èn 70. Det er jo ikke mulig å oppdrive noe annet enn 70SE for tiden, men det er vel disse som har 500VA trafo. Det blir kansje litt lite for swansene, men det kan vel gå med to?

    Utbytting av trafo til en større, vil det medføre utbytting av kondensatorer, likerettere, dioder osv? Er det noe å hente å hente ved å bytte trafo?
    Jeg hadde ikke nøyd meg med 70SE til F2.2. F2.2 har lav følsomhet og tåler mye. Ville gått for en Modell 72 eller nyere som har mer strømreserver og kontroll i bassen.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
    Tror du skal være litt forsiktig her. Jeg mener å huske fra min tid som Doxa-eier (med REL-sub) at kvasibalansering skaper et kunstig jordfelt som gjør dette problematisk. Kanskje bør du kontakte Lauvland eller noen i hans nærhet for å være sikker.
    Ok.. kanskje greiest å bare bruke en forsterker da. Er så lettdrevne høyttaler at det var ikke noe forskjell med en kontra to forsterkere.
    Noen andre med erfaring?
    Hei
    Har Rel selv
    Med kvasi tror eg det blir noe rot inn til sub /signal ,,,, der er jo 3 kabler som skal kobles på +høyre kanal er rød, ÷er sort samme kanal og til slutt Gul på + venstre kanal Du kansje kan skjøte en ledning på Gul til +på den andre forsterkeren det blir da den røde kabel som er brukt som PLUSS PÅ VENSTRE FORSTERKER TIL HØYTALER.
    Bruker selv forsterker i vanlig stereo.med Rel ,,,,, Ps huske å skru på Rel subb FØRST før påslag på eff forsterkere.er der jordfeil så kommer det during i subb.
    Mvh Roy
    Takk så mye for tips :)

    Mvh
    Frank
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Ja blir fra høyttaler tilkoblingene ja. Tenkte jeg ikke på. :)
    Mine to er kvasikoblet ( begge røde til høyttaler), men det betyr vel ingen ting? Jeg bruker vel da bare rød på høyttaleren som pluss?
    Tror du skal være litt forsiktig her. Jeg mener å huske fra min tid som Doxa-eier (med REL-sub) at kvasibalansering skaper et kunstig jordfelt som gjør dette problematisk. Kanskje bør du kontakte Lauvland eller noen i hans nærhet for å være sikker.
    Ok.. kanskje greiest å bare bruke en forsterker da. Er så lettdrevne høyttaler at det var ikke noe forskjell med en kontra to forsterkere.
    Noen andre med erfaring?
    For å være på den sikre siden ville jeg enten fulgt ditt eget råd og brukt en forsterker som normalt, eller ringt Doxa og få en skuddsikker forklaring på hvordan du skal koble.
     

    Ivaols

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2004
    Innlegg
    1.190
    Antall liker
    507
    Sted
    Flekkerøy
    Fikk tips om at REL suben er laget for at høynivå inngangen skal kobles direkte fra forsterker til speakon inngangen på suben, jeg sjekket med rel og det stemmer så du hadde rett i utgangspunktet :) Utover det se min forrige post.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn