Doxa boxenes venner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei :) Prøve og låne en God Pre og sette denne på 140 + front Ht, og du vil ikke kjenne annlegget dit igjenn kontra Yamaha sak. Har du doble utganger på Ht
    kan du også sette inn en 70 til diskant og 140 på bass. Pass bare på og ha doble sett Rca utganger på Pre. Ett sett pr effekt trinn Det er også overganger med doble rca og få kjøpt, Dersom det bare er ett sett utgang på pre Mvh Roy K
    Vært inne på tanken flere ganger som tidligere nevnt. 140 på bass og en 72 på mellomtone/diskant.
    Men det holder i lange baner med 1 doxa på Swans Diva 6.2f selv i fullfrekvens.

Sendt spørsmål til Doxa om hvordan den 140 jeg har nå er lydmessig opp mot en Model 73. ( 140 min er eksprimentelt oppgradert mot 72 / 73 av Lauvland )
    Men med 140 utgangspungtet er den litt på den lyse siden selv med 2 lyttere. Mulig Yamahaen har skylden og gjør den lysere en den er.
    Den 70 signature series mk2 min som er oppgradert til 72 er litt på den myke siden igjen. Og virker slapp i bassen i forhold til det som 140 er pr. nå.

140 gjør seg ekstremt bra på film med sin entusiasme og strømreserver :D

Y-Adapter av grei kvalitet går ann. Og surround forsterkeren er utstyrt med Bi-Amping, bare det at så lenge jeg kjører med Presence så er det ikke mulig og bruke Bi-Amp på den.

Har en Rotel RA-1062 stående Stereo forsterker. Tviker på den er god nok og teste med.

Sitter med tanken om at 140 vil passe meget godt på Doxa 8.1 etter og lest hvordan lyden på de høytalerne er.

Sist redigert:

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    201
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Hei Igjenn Du har masse godsaker du også , Har brukt flere doxa på 8-1 ht som eg har med flott resultat , står for tiden nedkoblet her nå men eg brukte 3 stk på en Doxa Pre , 1 Bass mell. 2 Disk,3 Super disk . helt fantastisk lyd , men har så mye annet som eg også kobler opp og bruker for tiden , Men kan bare annbefale en god pre og disse flotte eff som du har så spiller det som ei kula,,, Kansje en liten julegave til deg selv på tampen av desember :p
    Mvh Roy K

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Hei Igjenn Du har masse godsaker du også , Har brukt flere doxa på 8-1 ht som eg har med flott resultat , står for tiden nedkoblet her nå men eg brukte 3 stk på en Doxa Pre , 1 Bass mell. 2 Disk,3 Super disk . helt fantastisk lyd , men har så mye annet som eg også kobler opp og bruker for tiden , Men kan bare annbefale en god pre og disse flotte eff som du har så spiller det som ei kula,,, Kansje en liten julegave til deg selv på tampen av desember :p
    Mvh Roy K
    Tror det hyrer med og kjøpe noe tysk stål denne måneden :) 1. bil`s kjøp.
    Tømmer nok kontoer før alt er betalt da :eek:

Planen er og bruke helst en doxa på fronene. ( lommeboken stritter i mot en nr 2) Så legge opp høytalerkabler fra Diva og 8.1 og skifte mellom alt etter som hva en gjør. Musikk / film.
    8.1 primert musikk. Diva til film. 8.1 tror jeg ikke har samme trykke som er fra Diva til det formålet.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    4.559
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    13
    Hei, direkte linking til bruktannonser er ikke tillatt. 1 innlegg er fjernet

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Fornuftig bruk av Doxa Model 012 pre

Lurer på om følgende kan være fornuftig ???

Fra SurrounReciver preout fronter innom Doxa 012. Til Doxa 140 effekt til fronter.
    Fra Azur 751bd sine analoge utganger via Doxa 012. Til Doxa 140 effekt til fronter.

Kan det bli en forbedring av lyden

Bulter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.02.2003
    Antall liker
    995
    Hei igjenn Kjører du flere forsterkere og HT på dette oppsettet , oppdelt i topp og bunn ? Aktivt delefilter?. Du vil kunne regulere Db opp /ned med pre mellom Cambridge og 140 .
    Mvh Roy K :)

Er i utgangspungtet et Surroundoppsett 5.1 + Presence.

Misstenker det er Yamaha surround reciveren min som ikke får ut helt potensiale i frontene på musikk når en spiller de alene.

Har jeg forstått det riktig tro. Doxa`s pre amper er uten mulighet for og brukes med fjernkontroll ?

Og volumstyringen på de er ikke helt standar, med det at det er trinn på holumhjulet ?
    Du kan bruke en Audio Synthesis passiv preamp, ifølge Lauvland noe av det beste som finnes. Faste motstander, tre innganger og fjernkontroll av alle funksjoner. Vanskelig å få tak i, dessverre.

Jeg har en som jeg brukte mens jeg spilte på to biampede Model 72. En veldig bra kombinasjon, særlig fordi Doxa har så høy inngangsimpedans.

oysteinw

Helt fersk
    Ble medlem
    25.01.2013
    Antall liker
    3
    Eldre Doxa-komponenter funnet i kjeller

Hei,

Under en liten leteaksjon i kjelleren til svigerfar dukket det opp snaut 17kg med elektronikk som fanget en HiFi-interesserts øyne. Noen som drar kjensel på disse? Jeg antar at komponentene er av en viss alder (70-/80-tallet?), men har vurdert å teste de mot mine Patos Lyric 401 høyttalere (som pr. idag drives av en enkel Rotel RB980BX effektforsterker kontrollert av en passiv QED-forforsterker) i håp om at jeg kanskje kan trylle fram et litt annet (og mer interessant?) lydbilde. Selv om Patosene ikke akkurat er noen high-end høyttalere, så føler jeg likevel at de kanskje hadde fortjent noe mer "raffinert" en Rotel-forsterkeren. Testet de en gang på en Electrocompaniet AW60, og det låt langt bedre enn Rotel-kombinasjonen...så kanskje Doxa kan gjøre noe tilsvarende med lyden? :)

Til slutt; noen som har en formening om hva dette kan være verdt på bruktmarkedet? Bare nyskjerrig.

Mvh. Øystein

(bildene er tatt med en iPhone, derav kvaliteten...eller snarere mangelen på dette)

IMG_5597.jpg

IMG_5599.jpg

IMG_5604.jpg

IMG_5606.jpg

LESSisdox@

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.10.2006
    Antall liker
    201
    Sted
    Åkrehamn,karmøy
    Flotte saker det du har tatt bilder av,ser jo nermest ut som nye :D
    ser di legger disse forsterkerne ut for mellom 2 og 4 tusen kr
    Men dette er ett komplett sett og bør ikke adskilles .
    du bør nok få mellom 5 og 6 ,,kansje mere for dette flotte settet , men det er nok mest samlere som er villige til og gi såpass.
    Behold det selv mye god hifi i disse boxene ,,,,spiller nok ringer rundt alt det andre du har
    Mvh Roy K

Sist redigert:

SVS Inderøy

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.08.2009
    Antall liker
    378
    Sted
    Inderøy i Nord Trøndelag
    Doxa familien utvidet med Model 012 ( passiv pre ) Som er oppgradert av Lauvland.

Sitter nå og lytter til Yello sin CD Touch :)

Musikk i 2 kanaler i form av :
    Cambridge Audio Azur 751BD analog overføring rett til - Doxa 012 - Doxa 140 - Swans Diva 6.2f :)

Det virker nå som den oppgraderte 140 kommer mere til sin rett med 2 kanalers musikk.

Ellers så var det minimalt jeg trengte justere på gain på frontkanalene til surround og resten av oppsettet.
    Må bare huske justere volum hjulene riktig etter som hvordan en bruker preampen :p

Model 012 oppgradert 1.jpg

Model 012 oppgradert.jpg

Bildene er lånt fra forrige eier :)

Sist redigert:

Auditor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.02.2006
    Antall liker
    3.151
    @SVS INDERØY: Det vil fungere kule, sålenge du har en god riaa mellom 012 og spilleren din..se å få tak på en 010, som den Ovitzi har..og kanskje en 014 dac...så en på Torget i går..
    @oysteinw: Ser du den lille adresselappen på Doxaen din: Det der er et sett bygd av Roar Malmin (Musical Innovation) da han jobba sammen med Lauvland..En pre med innebygd phono også? Det er bra..som Lessisdox@ sa- hold dem samla, de er matcha til hverandre, og får du disse til, ryker Rotelen på nettbrønnen ut! Se å få ringt Lauvland for en service..

Sist redigert:

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Antall liker
    56
    Vis vedlegget 178127

Noen som har hørt Doxa 8-2? Spent på disse! :)

Jeg har hørt dem. Og det er noe av det beste jeg har hørt! :)
    Jeg får dem på test om 3 til 4 uker. Det blir meget spennende. Testen blir lagt ut på Oslo Audio Society sin side når den blir ferdig skrevet.
    Hvis de er så bra som jeg har hørt dem tidligere, så er det vel ikke utenkelig at de får permanent oppholdstillatelse hjemme. :)

2112

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.04.2011
    Antall liker
    43
    Torget vurderinger
    7
    Kult, gleder meg til å lese! :)

Millmaker

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har også hørt 8.2, men det var prototypen han hadde på Horten messa i høst.

Siden den gang har jeg mer eller mindre gått til legen hele tiden for å finne ut hvorfor jeg sikler konstant...........

commodus

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.02.2011
    Antall liker
    18
    Hva blir prisen på 8.2? de ser grisetøffe ut!

nevemind. så det på hjemmesiden nå...79 laken :O

vosten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.07.2003
    Antall liker
    12
    Vanvittig å god doxa 61 er:)
    Hear hear! Vil si den er fantastisk :) Ante ikke at det bodde så mye bass og dynamikk i høyttalerne mine. Til tross for halvert effekt fra min forrige Doxa (73B) føles det heller som jeg har nærmest dobbelt så mange watt. Anlegget står i grunn litt rart plassert for tiden og er kjemisk fri for dyre kabler og kabelhygiene. Likevel var det på enkelte punkter noe av det aller beste jeg har hørt fra et anlegg noen gang. Og hvertfall det beste jeg har hørt fra mitt eget oppsett. :D Dette er basert på ytterst kort tids erfaring med en Doxa 61 som er innspilt i en drøy uke før noe seriøs lytting. Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.

roykristoffersen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    21.06.2005
    Antall liker
    56
    Vanvittig å god doxa 61 er:)
    Hear hear! Vil si den er fantastisk :) Ante ikke at det bodde så mye bass og dynamikk i høyttalerne mine. Til tross for halvert effekt fra min forrige Doxa (73B) føles det heller som jeg har nærmest dobbelt så mange watt. Anlegget står i grunn litt rart plassert for tiden og er kjemisk fri for dyre kabler og kabelhygiene. Likevel var det på enkelte punkter noe av det aller beste jeg har hørt fra et anlegg noen gang. Og hvertfall det beste jeg har hørt fra mitt eget oppsett. :D Dette er basert på ytterst kort tids erfaring med en Doxa 61 som er innspilt i en drøy uke før noe seriøs lytting. Kommer tilbake med flere inntrykk etterhvert.
    Hear Hear igjen!

Det er bare og si seg så enig så enig! Doxa 61 er i en egen klasse. Den er i verdens klasse! Det er en forsterker som alle burde unne seg og høre! Den gjør fantastiske ting med lyden i stereoanlegget ditt! :)

jano007

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2008
    Antall liker
    2
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    1
    Hei.
    Jeg sitter å vurdere doxa 73 eller lignende med passiv pre amp til mine Vienna Acoustics Mozart Grand.
    Noe som har testa doxa med dette merket å kan gi meg noen gode ord om hvordan det fungerte. Har i dag en Electrocompaniet ECI-1

yasman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Antall liker
    78
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    12
    Hørte også prototypen på horten messa, meget bra!; er de i salg nå!

Lyden der var meget engasjerende; eneste rommet jeg bare måtte innom flere ganger for en lytt.............

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn