Diffusor på frontvegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.706
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Øker baffle-step med størrelsen på frontplaten (baffelen) lineært på høyttalere? På hvilken måte påvirker dette lydbildet typisk?
    Jeg ønsker å beholde og optimalisere omgivelsene for disse høyttalerne fremover innenfor rimelige grenser.

Leste meg opp for mine høyttalere og fikk frem dette:

Revel M126Be Overview
    The Revel PerformaBe M126Be is a premium 2-way bookshelf speaker with a 6.5-inch aluminum mid/woofer and 1-inch beryllium tweeter in a waveguide, rear-ported design. Its nominal sensitivity is 86 dB/1W/1m, impedance is 8 ohms (minimum 3.7 ohms), and published frequency response is 54 Hz–44 kHz (±3 dB). It uses a 4th-order crossover with high-quality components (film capacitors, air-core inductors) optimized for low distortion and wide dispersion.

Does It Have High Baffle Step?
    No, the Revel M126Be does not have high (uncompensated) baffle step. Revel's design incorporates baffle step compensation in the crossover network, resulting in a flat, balanced overall frequency response. This is evident from independent measurements across multiple reviews:
    • On-Axis Response: Smooth and flat from ~300 Hz upward, with a minor dip (~2–3 dB) around 50–70 Hz due to port tuning and enclosure limits (rolls off sharply below 54 Hz). No rising trend toward bass, indicating compensation prevents excess low-end buildup.
    • Off-Axis and Dispersion: Excellent directivity control thanks to the waveguide; horizontal dispersion is 60–70° wide up to 10 kHz, with a slight narrowing above. Vertical response shows a small dip near the 1.7 kHz crossover, but no baffle-step-related flare.
    • Sound Power and Predicted In-Room Response (PIR): These aggregate measurements (weighting listening window ~12%, early reflections ~44%, and sound power ~44%) are notably flat, with minimal deviation (<3 dB) from 100 Hz–10 kHz. A compensated design targets this flatness; uncompensated speakers show a 4–6 dB rise in bass/mids on PIR.
    • Crossover and Diffraction Notes: The high-order crossover minimizes lobing, and the curved cabinet edges reduce edge diffraction (a contributor to baffle step). Reviews praise the neutral, uncolored sound, with no mentions of boomy bass or imbalance—hallmarks of uncompensated high baffle step.

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.187
    Revel M126Be vil begynne å sende lyden bakover fra ca. 546 Hz og alt lavere. Baffelstepkompensjon har ingen betydning for dette. Det betyr at vil være fornuftig med tiltak som fungerer opp til ca. 547 Hz på frontvegg med de høyttalerne. Til sammenligning så sender ikke Vera Audio Coherence 12 lyd bakover før man kommer ned til 221 Hz.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.706
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Spennende det du skriver. :)

Antar at det er enklere å tilpasse jo høyere opp i frekvens en kommer.
    Dvs at jeg bør i første omgang konsentrere meg for området der den sorte og røde streken befinner seg i bildet. Området rød strek ryddes med EQ og den sorte med akustiske tiltak. For EQ kan jeg bruke RME ADI-2 DAC fs. For resten noe annet snacks! Kan jeg bruke noe av det jeg allerede har tro? ...kombinert med noe nytt?

1762103161371.png

EQ i RME ADI-2 DAC fs:
    1762090072609.png

Sist redigert:

lydogakustikk

Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Antall liker
    3.187
    Det er langt enklere å gjøre noe akustisk med frekvensområdet over ca. 80Hz.

EQ til kanselleringer krever betydelig med mer effekt fra forsterkeren og kan dermed øke forvrengning. Greit å lytte til begge deler og ideelt sett løse det med enten flytting eller bruk av ekstern subwoofer.

Frekvensresponsen er selvsagt viktig for riktig tonalitet, men tidsdomenet er også helt essensielt for virkelig god lyd. Og det fungerer i det store og hele ikke EQ til. Man kan ha frekvenser i nedre mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye. Og refleksjoner over 250/300 Hz som går utover over områder som tonalitet, klarhet, mikrodetaljer og som fortere skaper lyttetrettehet.

Og et stort og omsluttende lydbildet som mange opplever som viktig psykoakustisk og som gjør at det låter enda mer engasjerende, krever helt spesifikke tiltak. Her finnes det flere veier og muligheter. Er mye spennende med akustikk.

MakkinTosken

Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Antall liker
    54.467
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner at bassen er viktig, men når du føler det er sånn noenlunde i boks, bør du låne et øye til det litt opp i frekvens. Prøve å samle responsen mellom kanalene. Om du kjører sinus på generatoren og huker av for "Frequency tracks cursor". Vil du kanskje høre at fantomkanalen "danser" litt ettersom du beveger deg opp og ned langs kurven. Selv om det kanskje vil oppleves subtilt, bidrar det til smøring av stereobildet. Ikke alltid så lett å fikse det, med mindre du har en viss symmetri og fasekoherens, men skriv det bak øret.:)

1762156990452.jpeg

steinost

Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Antall liker
    10.618
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @Zerostat
    Du har jo hvert hjemme hos meg, som mange kaller Glava hula :=)
    Blitt enda bedre bredde og lett å plassere ting i lydbilde etter att linjene ble bygget om til bånd.
    Er ikke mer en 3km opp til meg ;=) så bare å ta seg en spasertur igjennom Bråteskogen. Send meg PM.

Zerostat

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Antall liker
    1.706
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er langt enklere å gjøre noe akustisk med frekvensområdet over ca. 80Hz.

EQ til kanselleringer krever betydelig med mer effekt fra forsterkeren og kan dermed øke forvrengning. Greit å lytte til begge deler og ideelt sett løse det med enten flytting eller bruk av ekstern subwoofer.

Frekvensresponsen er selvsagt viktig for riktig tonalitet, men tidsdomenet er også helt essensielt for virkelig god lyd. Og det fungerer i det store og hele ikke EQ til. Man kan ha frekvenser i nedre mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye. Og refleksjoner over 250/300 Hz som går utover over områder som tonalitet, klarhet, mikrodetaljer og som fortere skaper lyttetrettehet.

Og et stort og omsluttende lydbildet som mange opplever som viktig psykoakustisk og som gjør at det låter enda mer engasjerende, krever helt spesifikke tiltak. Her finnes det flere veier og muligheter. Er mye spennende med akustikk.
    "mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye" Tor jeg kan høre dette ifm at jeg på visse frekvenser hører vokaler som får en litt mer tykk og "omph..." betoning. Kan dette stemme med hva du skriver? Akkurat som at en går over til å synge litt kraftigere med tunga opp i ganen. :eek: Ikke lett å beskrive dette.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn