Diffusor på frontvegg

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Øker baffle-step med størrelsen på frontplaten (baffelen) lineært på høyttalere? På hvilken måte påvirker dette lydbildet typisk?
    Jeg ønsker å beholde og optimalisere omgivelsene for disse høyttalerne fremover innenfor rimelige grenser.

    Leste meg opp for mine høyttalere og fikk frem dette:

    Revel M126Be Overview
    The Revel PerformaBe M126Be is a premium 2-way bookshelf speaker with a 6.5-inch aluminum mid/woofer and 1-inch beryllium tweeter in a waveguide, rear-ported design. Its nominal sensitivity is 86 dB/1W/1m, impedance is 8 ohms (minimum 3.7 ohms), and published frequency response is 54 Hz–44 kHz (±3 dB). It uses a 4th-order crossover with high-quality components (film capacitors, air-core inductors) optimized for low distortion and wide dispersion.

    Does It Have High Baffle Step?
    No, the Revel M126Be does not have high (uncompensated) baffle step. Revel's design incorporates baffle step compensation in the crossover network, resulting in a flat, balanced overall frequency response. This is evident from independent measurements across multiple reviews:
    • On-Axis Response: Smooth and flat from ~300 Hz upward, with a minor dip (~2–3 dB) around 50–70 Hz due to port tuning and enclosure limits (rolls off sharply below 54 Hz). No rising trend toward bass, indicating compensation prevents excess low-end buildup.
    • Off-Axis and Dispersion: Excellent directivity control thanks to the waveguide; horizontal dispersion is 60–70° wide up to 10 kHz, with a slight narrowing above. Vertical response shows a small dip near the 1.7 kHz crossover, but no baffle-step-related flare.
    • Sound Power and Predicted In-Room Response (PIR): These aggregate measurements (weighting listening window ~12%, early reflections ~44%, and sound power ~44%) are notably flat, with minimal deviation (<3 dB) from 100 Hz–10 kHz. A compensated design targets this flatness; uncompensated speakers show a 4–6 dB rise in bass/mids on PIR.
    • Crossover and Diffraction Notes: The high-order crossover minimizes lobing, and the curved cabinet edges reduce edge diffraction (a contributor to baffle step). Reviews praise the neutral, uncolored sound, with no mentions of boomy bass or imbalance—hallmarks of uncompensated high baffle step.
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    3.194
    Revel M126Be vil begynne å sende lyden bakover fra ca. 546 Hz og alt lavere. Baffelstepkompensjon har ingen betydning for dette. Det betyr at vil være fornuftig med tiltak som fungerer opp til ca. 547 Hz på frontvegg med de høyttalerne. Til sammenligning så sender ikke Vera Audio Coherence 12 lyd bakover før man kommer ned til 221 Hz.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Spennende det du skriver. :)

    Antar at det er enklere å tilpasse jo høyere opp i frekvens en kommer.
    Dvs at jeg bør i første omgang konsentrere meg for området der den sorte og røde streken befinner seg i bildet. Området rød strek ryddes med EQ og den sorte med akustiske tiltak. For EQ kan jeg bruke RME ADI-2 DAC fs. For resten noe annet snacks! Kan jeg bruke noe av det jeg allerede har tro? ...kombinert med noe nytt?

    1762103161371.png



    EQ i RME ADI-2 DAC fs:
    1762090072609.png
     
    Sist redigert:

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    3.194
    Det er langt enklere å gjøre noe akustisk med frekvensområdet over ca. 80Hz.

    EQ til kanselleringer krever betydelig med mer effekt fra forsterkeren og kan dermed øke forvrengning. Greit å lytte til begge deler og ideelt sett løse det med enten flytting eller bruk av ekstern subwoofer.

    Frekvensresponsen er selvsagt viktig for riktig tonalitet, men tidsdomenet er også helt essensielt for virkelig god lyd. Og det fungerer i det store og hele ikke EQ til. Man kan ha frekvenser i nedre mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye. Og refleksjoner over 250/300 Hz som går utover over områder som tonalitet, klarhet, mikrodetaljer og som fortere skaper lyttetrettehet.

    Og et stort og omsluttende lydbildet som mange opplever som viktig psykoakustisk og som gjør at det låter enda mer engasjerende, krever helt spesifikke tiltak. Her finnes det flere veier og muligheter. Er mye spennende med akustikk.
     

    MakkinTosken

    Godseier
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    18.975
    Antall liker
    54.567
    Sted
    Me? Just hanging around!
    Torget vurderinger
    7
    Skjønner at bassen er viktig, men når du føler det er sånn noenlunde i boks, bør du låne et øye til det litt opp i frekvens. Prøve å samle responsen mellom kanalene. Om du kjører sinus på generatoren og huker av for "Frequency tracks cursor". Vil du kanskje høre at fantomkanalen "danser" litt ettersom du beveger deg opp og ned langs kurven. Selv om det kanskje vil oppleves subtilt, bidrar det til smøring av stereobildet. Ikke alltid så lett å fikse det, med mindre du har en viss symmetri og fasekoherens, men skriv det bak øret.:)

    1762156990452.jpeg
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.895
    Antall liker
    10.622
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    @Zerostat
    Du har jo hvert hjemme hos meg, som mange kaller Glava hula :=)
    Blitt enda bedre bredde og lett å plassere ting i lydbilde etter att linjene ble bygget om til bånd.
    Er ikke mer en 3km opp til meg ;=) så bare å ta seg en spasertur igjennom Bråteskogen. Send meg PM.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er langt enklere å gjøre noe akustisk med frekvensområdet over ca. 80Hz.

    EQ til kanselleringer krever betydelig med mer effekt fra forsterkeren og kan dermed øke forvrengning. Greit å lytte til begge deler og ideelt sett løse det med enten flytting eller bruk av ekstern subwoofer.

    Frekvensresponsen er selvsagt viktig for riktig tonalitet, men tidsdomenet er også helt essensielt for virkelig god lyd. Og det fungerer i det store og hele ikke EQ til. Man kan ha frekvenser i nedre mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye. Og refleksjoner over 250/300 Hz som går utover over områder som tonalitet, klarhet, mikrodetaljer og som fortere skaper lyttetrettehet.

    Og et stort og omsluttende lydbildet som mange opplever som viktig psykoakustisk og som gjør at det låter enda mer engasjerende, krever helt spesifikke tiltak. Her finnes det flere veier og muligheter. Er mye spennende med akustikk.
    "mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye" Tor jeg kan høre dette ifm at jeg på visse frekvenser hører vokaler som får en litt mer tykk og "omph..." betoning. Kan dette stemme med hva du skriver? Akkurat som at en går over til å synge litt kraftigere med tunga opp i ganen. :eek: Ikke lett å beskrive dette.
     

    lydogakustikk

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    14.06.2014
    Innlegg
    1.579
    Antall liker
    3.194
    "mellomtone og under som resonerer og henger igjen lenge tidsmessig som forkludrer mye" Tor jeg kan høre dette ifm at jeg på visse frekvenser hører vokaler som får en litt mer tykk og "omph..." betoning. Kan dette stemme med hva du skriver? Akkurat som at en går over til å synge litt kraftigere med tunga opp i ganen. :eek: Ikke lett å beskrive dette.
    Det er som regel langt mer artifakter i de fleste rom og oppsett enn hva folk er klar over. Det er først når man blir kvitt det og dermed får nye referanser man forstår hvor mye bedre det kan bli.

    Mye ligger begravet i tidsdomenet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Nettopp! Jeg skjønner nå at det ikke holder å bare slenge opp en haug med dempeelementer og diffusorer overalt uten målinger, lyttetester og en stegvis fremgangsmåte. Jeg forstår i hvert fall at rommet må jobbes med. Etter en del ommøblering av tuningelementene trenger jeg knapt å bruke EQ i RME, og resultatene er helt annerledes. EQ-en er likevel magisk hos meg. Jeg begynner å forstå sammenhengene her nå.

    Jeg nevnte at RME har en Loudness-funksjon man kan stille inn som man vil. Den er fantastisk.

    Tidsdomenet, ja – det tviler jeg ikke på. Å fokusere kun på frekvensgangen blir feil.
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    834
    Antall liker
    996
    Torget vurderinger
    26
    Som man spør får man svar. Fikk du med deg at Revelene dine har "høy baffelstep"? Er det den rette betegnelsen btw? Uansett, en konvensjonell høyttaler med smal baffel vil alltid bli rundtstrålende ved litt høyere frekvenser enn en med bredere baffel.

    AI oppgulpet i posten ovenfor tar forbehold selv om den svarer nei på spørsmålet. Og som man spør får man svar. (Har vi sett tap av liv fra AI bruk i Norge enda?)

    Does It Have High Baffle Step?
    No, the Revel M126Be does not have high (uncompensated) baffle step. Revel's design incorporates baffle step compensation in the crossover network, resulting in a flat, balanced overall frequency response. This is evident from independent measurements across multiple reviews:
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Som man spør får man svar. Fikk du med deg at Revelene dine har "høy baffelstep"? Er det den rette betegnelsen btw? Uansett, en konvensjonell høyttaler med smal baffel vil alltid bli rundtstrålende ved litt høyere frekvenser enn en med bredere baffel.

    AI oppgulpet i posten ovenfor tar forbehold selv om den svarer nei på spørsmålet. Og som man spør får man svar. (Har vi sett tap av liv fra AI bruk i Norge enda?)

    Does It Have High Baffle Step?
    No, the Revel M126Be does not have high (uncompensated) baffle step. Revel's design incorporates baffle step compensation in the crossover network, resulting in a flat, balanced overall frequency response. This is evident from independent measurements across multiple reviews:
    Ah, dette er da bare relatert til hvor stor/bred baffel er, og ikke høyttalernes elektriske konstruksjon ellers.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Leser dette også via AI:

    Baffle Step Compensation in the Revel PerformaBe M126Be
    The Revel PerformaBe M126Be is a two-way bookshelf loudspeaker featuring a 6.5-inch Deep Ceramic Composite (DCC) aluminum cone woofer and a 1-inch beryllium dome tweeter with a 5th-generation Acoustic Lens waveguide. Its front baffle measures approximately 8.3 inches wide by 15.2 inches tall (211 mm x 386 mm), which influences the baffle step—a natural acoustic phenomenon where the speaker's output transitions from a dipole-like radiation pattern (below the step frequency) to an omnidirectional pattern (above it). This typically causes a ~6 dB rise in midrange output as wavelengths become comparable to the baffle's width.
    Revel does not publicly disclose exact baffle step circuit values (e.g., specific inductor or resistor in the parallel compensation network), as their designs are proprietary and optimized via extensive modeling. However, based on independent measurements and design analysis, the M126Be employs passive crossover-based baffle step compensation integrated into its high-order (approximately 3rd-order on the woofer, 2nd-order on the tweeter) network at the 1.7 kHz crossover point. This uses premium film capacitors and air-core inductors to achieve seamless driver integration, minimizing the step's audible effects while maintaining flat on- and off-axis response.

    Key Design and Measurement Insights:

    Baffle Step Frequency

    For an 8.3-inch (0.21 m) baffle width, the theoretical baffle step occurs around 800–900 Hz
    1762343703763.png

    This is well below the crossover, allowing the woofer to handle the transition with compensation.

    Compensation Approach
    The crossover attenuates the tweeter slightly and shapes the woofer's response to counteract the step, resulting in a smooth power response. The Acoustic Lens waveguide further aids by matching directivity between drivers, reducing lobing and diffraction around the crossover. Minor diffraction effects appear at ~3 kHz and ~7 kHz in CEA-2034 measurements but are smoothed in-room.

    Frequency Response Summary
    (from independent tests; varies slightly by setup):

    Measurement TypeLow-End (-6 dB)Overall CharacterNotes
    On-Axis (Direct)54 HzNeutral with slight rise above 10 kHz; flat 200–5 kHzListening window average is exceptionally linear (±1.5 dB, 100–10 kHz).
    Predicted In-Room (PIR)50–55 HzExtended bass shelf for linear room response down to ~50 HzIncludes 12% listening window + 44% early reflections + 44% sound power; minor vertical dip at 1.7 kHz crossover.
    Horizontal DispersionN/A60–70° wide, balanced to 10 kHzConsistent directivity control; no prominent step artifacts.
    Bass Extension (Ground Plane)-3 dB @ 54 HzPorted alignment rolls off below 50 HzRear-firing port with dual flares minimizes chuffing; foam plug included for tuning.

    Performance Implications
    The compensation yields a cohesive soundstage with wide dispersion and low distortion (<0.5% THD up to 90 dB SPL). No uncompensated step is evident in measurements—response remains smooth without the typical 300–1 kHz "hump." This contributes to the M126Be's neutral voicing, though it benefits from a subwoofer for <50 Hz extension. Sensitivity is 86 dB (2.83V/1m), nominal impedance 8 ohms.

    For DIY replication or deeper analysis, the exact L-pads or parallel inductors aren't available, but simulations using tools like VituixCAD with the baffle's dimensions and measured drivers can approximate it. If you're measuring your own setup, tools like REW (Room EQ Wizard) can reveal room-induced step variations.

    Sources: Audioholics (detailed CEA-2034 spins), Erin's Audio Corner (PIR and compression data), SoundStage! Network (NRC anechoic curves), Revel specs.
     
    Sist redigert:

    Naturlyd

    Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    834
    Antall liker
    996
    Torget vurderinger
    26
    Det du får presentert der er en sammenblanding av Revels egen salgsfremmende presentasjon av produktet og generell info om fenomenet baffle step. Alt bakt inn i språkmoddellens standard måte å presentere gjettingene på.

    Ettersom dette er enkel problematikk så har ikke språkmodellen rotet det til denne gangen ser det ut til. Men å presentere Revel sine påstander som "facts" gir meg frysninger.

    Hva skjer om du prompter med "uthev der info er hentet fra produsenten" og samtidig ber om at AIen skal være ekstra kildekritisk? Det har hjulpet meg de få gangene jeg har brukt AI til å samle info.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det du får presentert der er en sammenblanding av Revels egen salgsfremmende presentasjon av produktet og generell info om fenomenet baffle step. Alt bakt inn i språkmoddellens standard måte å presentere gjettingene på.

    Ettersom dette er enkel problematikk så har ikke språkmodellen rotet det til denne gangen ser det ut til. Men å presentere Revel sine påstander som "facts" gir meg frysninger.

    Hva skjer om du prompter med "fremhev info hentet fra produsenten" og samtidig ber om at AIen skal være ekstra kildekritisk? Det har hjulpet meg de få gangene jeg har brukt AI til å samle info.
    Hei Hobbyselger, vi er alle selgere!

    Jeg er i gang med å endre akustikkprodukter og tiltak i rommet mitt. Har så langt fått med meg at jeg må skjønne hvilke høyttalere jeg vil bruke. Derfor har jeg interesse av å vite hva mine høyttalere skaper/avdekker av behov. Derfor fokuserte jeg på baffel step denne gangen og fant følgende: «For an 8.3-inch (0.21 m) baffle width, the theoretical baffle step occurs around 800–900 Hz» som jeg syns var interessant.

    lydogakustikk fikk meg til å tenke andre tanker i innlegg #48
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    Det er som regel langt mer artifakter i de fleste rom og oppsett enn hva folk er klar over. Det er først når man blir kvitt det og dermed får nye referanser man forstår hvor mye bedre det kan bli.

    Mye ligger begravet i tidsdomenet.
    Jeg forstår at det er umulig å svare ja eller nei på spørsmål om akustikk, men våger meg likevel: Kan jeg se tidsdomenet i REW?
     

    Naturlyd

    Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    834
    Antall liker
    996
    Torget vurderinger
    26
    Kort innpå: jeg redigerte noe i den posten som senere ble sitert.

    Jeg skrev først at man kunne promte med "fremhev info hentet fra produsenten" men innså nå at det kunne tolkes av både språkmodellen og HFS lesere som at man ønsket at påstander fra produsenten (reklame) skulle fremheves (ytterligere). Det var ikke det jeg tenkte å foreslå, snarere tvert i mot.

    Redigerte til "uthev der info er hentet fra produsenten". Kan være nyttig når man vil være litt kildekritisk.
     

    Naturlyd

    Hobbyselger
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    834
    Antall liker
    996
    Torget vurderinger
    26
    Baffle step er ikke en knivskarp grense 😊. Det er mer en gradvis overgang.

    Jeg fikk et intervall fra ca 520-817Hz basert på 21cm bredde fra en nettkalkulator.

    Det er vel mer enn bare bredden som kan påvirke men det er kanskje ikke viktig. Minnes det blir forskjell om man simulerer et stort vs et lite basselement på en gitt/lik baffelbredde.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.872
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Strømmen
    Torget vurderinger
    73
    1762357626750.png

    Dette er var ikke et pent tilfelle! Måtte skru av alt sammen. Må nok selge alt jeg har og starte på nytt med noe enda verre. Kanskje Audiolense fikser!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn