Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Minutten ,,,,Her er den rene cd playeren ; koster nok 10-15k i tillegg

    Selv om min har audio rca out regner jeg med at det er en billig integrert dac i sanyo driven som de fleste har ,, også cd pro
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Så tilfeldigvis en test av denne i går, og dackortet avgir litt støy ref. denne.

     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Så tilfeldigvis en test av denne i går, og dackortet avgir litt støy ref. denne.

    Ja han påstår han kan høre støygulvet " Vel han hadde fått CD player der han synes den lød bedre uten ext dac ,,,,det som drive vel å merke

    Jeg gjorde det samme i min gamle teak den tiden nye dacen var klar. Jeg gjorde ingen lytte test,, men bare av prinsipp trenger ikke ett krets løp være tilsluttet om det ikke er i bruk .Noen påstår jo tilmed høre telleverket " diplayet inn / utkoblet ,,, der er ikke jeg ,,,,enda selv om muligheten er der : )
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.213
    Antall liker
    6.128
    Sted
    Under stjernene
    Har sett litt på den.
    Den har intern strømforsyning som er bra, klarer ikke flere vegg vorter eller eventuelt ekstern a la' PS Hypsos.
    Stusser litt på at Thesis Delta ikke har AES/EBU?

    Ei forutsetning er at transporten låter bedre enn mine Rippede CD plater som er innstslalert på Nucleus+ → SOtM sMS 200 Ultra NEO → Mola Mola Makua/DAC.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Minutten ,,,,Her er den rene cd playeren ; koster nok 10-15k i tillegg

    Tror prisen er £350 ekstra for dacen, £2900 vs £3250., prisen i linken din var i ca $ så du ble nok lurt litt av den prisen.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Har sett litt på den.
    Den har intern strømforsyning som er bra, klarer ikke flere vegg vorter eller eventuelt ekstern a la' PS Hypsos.
    Stusser litt på at Thesis Delta ikke har AES/EBU?

    Ei forutsetning er at transporten låter bedre enn mine Rippede CD plater som er innstslalert på Nucleus+ → SOtM sMS 200 Ultra NEO → Mola Mola Makua/DAC.
    Ja selv har jeg alldri hatt noen producter som har favorisert aes /ebu bruk
    Det er i teorien bare en balansert spif"
    Viktigheten av ground lifts eller avkoblinger / isoleringer i signal transmissionene er viktigere
    Selv om mange dacs idag her super klokker , så hører jeg allike vel forsjell
    på drivene

    Heed sier det ikke skal være forsjell på signalene "
    Jeg kunne heller ikke høre forsjell i en rask test her
     

    Lespaul

    Medlem
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    45
    Antall liker
    32
    Torget vurderinger
    1
    Har selv hatt denne Heed spilleren på besøk, og ble like imponert over lydkvaliteten som Harepusen. Har begynt å spare.
    Spilleren har forøvrig ett DAC kort som er relativt enkelt å ta ut om man skulle ønske det.

    Ser forøvrig ut som spilleren bruker en løsning fra Stream unlimited med en Sanyo SF-HD850 og JPL-2800 tray loader.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det noen alternativer forAudiolab 6000CDT til omtrent samme pris?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Den nye transporten 9000CDT fra Audiolabs nye topp serie så veldig interessant ut ved første blikk, men det er tatt noen for meg "rare" valg.
    Spesielt to ting som jeg ikke liker:
    1. Ingen betjening av avspilling av cd fra spilleren, kun fra fjernkontroll. Den store kontrolleren er kun for å skifte mellom cd og HDD avspilling?
    2. Det er mulighet for å spille av musikk fra HDD over usb. Noen vil kanskje like dette men det er implementert på en veldig gammeldags måte.
    Støtter kun FAT (12, 16 og 32) så det er begrenset til 65K filer og 700 mapper ( for dem som bruker mappestruktur). Ingen støtte for lossless formater som f.eks
    FLAC, kun WAV som har dårlig støtte for metadata, ellers støttes MP3, WMA, AAC. For WAV så støttes 44.1/48 16 bits filer ( 48 resamles til 44.1), så ikke mulig å avspille 24 bit filer (blir ikke nedsamplet slik jeg leser det). Hele usb løsningen virker som noe fra tidlig 2000 tall. Nå er jo cd fra 80-tallet da men de burde imo droppet hele HDD avspillingen, eller laget en mer praktisk løsning. Hvem kjøper en relativ kostbar cd transport for å spille mp3 filer i dag?

    Prisen er litt over dobbelt av Audiolab 6000CDT, €1200 i Tyskland så kanskje rundt 14 000 her?
    Om ytelsen er bra så kan jeg akseptere prisen, litt usikker på om jeg vil ha en transport der jeg må bruke fjernkontrollen får å starte å spille cden.
    Kommer i sølv og sort utgave.



    Vis vedlegget 870480



    Ikke balansert utgang, kun optisk og coax.
    Vis vedlegget 870488
    Ser at prisen ble 15 000 hos Stereofil.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ser 6000CDT får litt tyn for slitasje av cder på grunn av den ikke har skuff, det ar vel ikke cxc heller.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Finnes det noen alternativer forAudiolab 6000CDT til omtrent samme pris?
    Ikke så mange rene transporter i den prisklassen, om du klarer et par tusen til (veil) så er Roksan et alternativ (ikke hørt noen av dem).
     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Finnes det noen alternativer forAudiolab 6000CDT til omtrent samme pris?
    Et par tusen over Audiolab'en, men ganske nære - 7.990 for alle:



     
    • Liker
    Reaksjoner: HoJ

    Sony5600es

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2016
    Innlegg
    100
    Antall liker
    127
    Torget vurderinger
    7

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    HoJ skriver: Ser 6000CDT får litt tyn for slitasje av cder på grunn av den ikke har skuff, det har vel ikke cxc heller.

    YouTube:
    Did I make a mistake recommending the Audiolab 6000CDT ? Does it damage your cd's?



    Det viser seg i denne testen at det er minimalt med slitasje etter at CD`n er testet 50 ganger. Se test YouTube.

    Did I make a mistake recommending the Audiolab 6000CDT ? Does it damage your cd's? - YouTube
    Sett den, nå synes jeg ikke 50 ganger er så veldig mye da akkurat...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Tråden handler ikke om det er bedre å rippe cder for så å streame dem, den handler om cd transporter. Alle er nok klar over at det er mulig å rippe cer. Er nok av andre tråder som handler om cd vs streaming.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.168
    Antall liker
    34.552
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Ja, cd transporter, ser den jo, hva er galt da? Delte meninger er ikke lov da.
    Tråden handler om det ultimate cd-drivverket - til betalbar pris, så da har vel ripping og harddisk lite å gjøre her.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    39.965
    Antall liker
    81.744
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    96
    Kan en Pioneer med sk Legato link være et ok drivverk?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Jeg måtte skrote en Pioneer PD-95 fordi det ikke fantes deler til den. Det må være ca 12-14 år siden. Posten betalte. Transportskade....
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Kan en Pioneer med sk Legato link være et ok drivverk?
    Jeg har hatt en PD-S901 siden ny. Fungerer fremdeles upåklagelig, og like bra som kilde til min DAC som de beste andre digitalkildene jeg har prøvd.
    Til å begynne med var det litt klønete å måtte legge i CDene opp-ned, men det er en vanesak.
    Fjernkontrollen er uvanlig bra. Virker samme hvor i rommet man peker. Kunne tro det var RF og ikke IR.

    Som nevnt er det tilnærmet umulig å finne reservedeler til så gamle spillere (uten å kannibalisere en annen spiller), men kommer du over et eksemplar i god stand til en fornuftig penge, tror jeg det kan være et helt ok kjøp.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    transport til betalbar pris C.e.c. TL-51xr kjøp billig i Japan flytt en ledning og voila 230v :)
    Cec ene er bra de ,, men du får dem vel ikke under 20 k ?
    Litt avhengig om du får inter face slik du ønsker .Jeg synes en driver bør ha enten en i2s og en usb eller begge i tillegg til gamle spdif.Da har du lettere for å kunne tilpasse forsjellig drive og dac ,,,,,, helt fritt

    Selv har jeg hatt noen drivere av forsjellig kvalitet ,,, nå heed thesis .Den spiller veldig analogt og rent .Den må helt sikkert ha lavt jitter ,,,noe jeg har lyst å tilskrive den stablie sanyo driven og phillips sin servo

    Meste av musikken kan jeg faktisk og med Heeden av spille i hdmi og NOS på gode innspilliger , med mulighet for upsample på semre opptak og tilsist spdif .

    For rundt 30 k er heed en killer imo
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Problemet med i2s er jo at det ikke er en standard, hverken på plugger eller pin konfigurasjon. Godt eksempel er Project som vel bare støtter sine egne dacer. Flere støtter vel PS audio sin måte å gjøre dette på, men det er langt fra alle som støtter dette. Håper Schiit sin transport med usb ut blir bra så standard usb kan bli en bransje standard på transporter også.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.496
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det var den eneste grunnen til at jeg ikke valgte projeckt : ( De er ikke behjelpelige engang for å interface annen dac en sin egen
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    644
    Antall liker
    1.985
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Med tanke på usikkerheten knyttet til deler/ drivverk, for meg skurrer det ift å investere mye penger på en Cd spiller/ -drivverk.
    Funderer i stedet på å kjøpe et minimalistisk (rimelig) drivverk/ spiller med digitalutgang og benytte ekstern Dac, eventuelt Dac`en i en streamer. Feiler Cd spilleren og kostnad ved å reparere er høy, kostet den ikke mer i utgangspunkltet enn at jeg kjøper en ny.

    Ja, utviklingen vedr. Dac`er går fremover og innhentes av ny teknologi, men største usikkerheten er vel knyttet til drevet i spilleren?
    Nei, et drev er ikke et drev, men her spiller ihvertfall i noen grad matching inn, som med det meste forøvrig?
    Noen tanker?

    EDIT! ....og beklager dersom tankene stikker kjepper i hjulene for trådens intensjon.

    S :)
     
    Sist redigert:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Begynner å komme noen tester av den nye Audiolab transporten.

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Audiolab med enda et nytt drivverk, €649 (også i sort). Kanskje ikke det ultimate men et budsjett alternativ.

    7000CDT-s1.png
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er selv også på utkikk etter et CD drev.

    Er det noen som har kjennskap til Hifi Rose CD RSA780?

     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    513
    Antall liker
    596
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hifi Rose 250A er ganske fin:).

    Andre forslag, med usb utgang fra cdt?

    Noen som har kjennskap til denne?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn