Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    753
    Hvis du trenger et godt drev til å spille cd-er så er vel kravet det samme for ripping vil jeg mene?
    Nei, ripping og avspilling er ikke det samme. Dette har vært diskutert mange ganger før, så jeg tar ikke det på nytt nå.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg tenker å spille CDer, da Hifi Rose 250a er veldig funksjonell.
     

    Godalive

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.02.2007
    Innlegg
    569
    Antall liker
    335
    Torget vurderinger
    0
    Bør vel melde meg inn her, etter å ha fått RS2 T. Nylig koblet opp, så det er litt tidlig å si om jeg er "fornøyd". Men det virker utvilsomt lovende hittil. Venter på PSU fra FARAD (Super3). Foreløpig inntrykk er at den spiller med "autoritet", og med påtagelig "sort-nivå" (positivt!).. Litt tidlig å si noe om klang, oppløsning og dynamikk, da jeg ikke har kjørt test-løypa ennå. Kjører AES/EBU balansert ut med Wireworld Gold Starlight XLR. Kommer bilder etter hvert, hvis interesse. Kjøpte svart, liker det best....
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er det noen her som har noe erfaring med Melco D100 usb cd? contra ProJect RS2 T?

     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Er det noen her som har noe erfaring med Melco D100 usb cd? contra ProJect RS2 T?

    Ser ut som et standard multi drivverk (CD/DVD/BluRay) med kun usb ut. Da synes jeg 16k virker svært dyrt for å si det mildt. Et nytt drivverk til prisen kan man få f.eks Audiolab 9000 CDT - Jeg har ikke hørt det - så aner ikke om det er verd kronene . Cambridge Audio har kommet med Evo CD-Transport, men den kommuniserer bare med forsterkere i samme serie. Hva med å slenge på et par ekstra utganger liksom .

    Lydmessig tror jeg ikke noe av dette spiller i samme liga som RS2T - du har jo selv hørt den hjemme hos meg.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Det finnes også en rimeligere transport fra Pro-Ject enn den Sound har. Ikke hørt noen av de dog, men ville bare nevne det:
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Da jeg startet denne tråden i sin tid etterlyste jeg drivverk som kan konkurrere med det absolutt beste lydmessig. Den eneste transporten jeg har hatt anledning til å prøve hjemme og som kunne være et alternativ for min del var denne. Dette settet spilte overraskende bra med tanke på at det er endel år gammelt. Men, så må du nok betale mere for en brukt ML no 31.5 enn hva RS2T koster ny. Nypris på denne riggen tilsvarte vel en meget god bil.


    ML.jpg


    Jay's Audio CDT 3 mk 3 sies å være god, men så koster den også USD 6000,- inkl. mva nå. Og selve transporten er en Philips - CDPRO2 LF som de sluttet å produsere for rundt 10 år siden.


    jays.jpg
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Interessant cddrivverk fra Cambridge, at den kun fungerer med EVO modellene og ikke har normale digitale utganger er jo en stor begrensing. Tror jeg kunne levd med en slik kombo.

    cambridge-audio-evo-cd-transport-wood-side-panel-with-evo-150.jpg


     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Merkelig at man ikke utstyrer en slik spiller med "normale" utganger, selv om den er en del av et system... tipper det hadde kostet kanskje 5kr i dele og produksjonskost...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Merkelig at man ikke utstyrer en slik spiller med "normale" utganger, selv om den er en del av et system... tipper det hadde kostet kanskje 5kr i dele og produksjonskost...
    Den mangler også betjeningsknapper og fjernkontroll, så det hadde ikke vært så mye nytte uten en av disse.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei.. dette var jo nokså vanlig ved kompaktanlegg til en tusenlapp eller så... - en fjernkontroll som via forsterkeren kontrollerte alt....
    Feil med forsterkeren... så hiv alt...
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Dette er jo ment som en tilleggs løsning for de få som fortsatt vil ha mulighet til å spille cd på EVO forsterkerne, hadde jeg hatt en EVO forsterker hadde jeg nok kjøpt en.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Schitt.com har lagt ut bruksanvisningen til sin formentlig kommende nye CD Transport Urd.


    Urd sin bruksanvisningen er litt underholdene å lese. Planlagt å komme med USB Audio 2 ut, lurer på om den kan leses, altså rippes av en PC?

    Skal ifølge youtube under, komme med Philips drev, formentlig det nye? Pro-8?

     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Nå har jeg ikke lest etter sett videon, men det som var sagt tidligere er at den skal ha usb ut og inn. Usb ut for å koble direkte til usb dac og skal visstnok fungere bedre en spdif.

    NB! Det er 2 usb inn ikke ut.
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Nå har jeg ikke lest etter sett videon, men det som var sagt tidligere er at den skal ha usb ut og inn. Usb ut for å koble direkte til usb dac og skal visstnok fungere bedre en spdif.

    NB! Det er 2 usb inn ikke ut.
    USB Audio 2 = USB Audio Class 2:

    Sitat fra Schiit Urd Bruksanvisning:
    «Connect to any DAC that supports UAC2, as in, USB Audio Class 2, the standard of the industry for USB audio transmission.»
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Interessant cddrivverk fra Cambridge, at den kun fungerer med EVO modellene og ikke har normale digitale utganger er jo en stor begrensing. Tror jeg kunne levd med en slik kombo.

    Vis vedlegget 932504

    Ser drevet til @soundscape er med i videoen på det par steder også 👍🏻

    Tanken med den EVO-spilleren er jo god, men hadde nådd et mye bredere marked dersom spilleren hadde vanlige digital-utganger og fjernkontroll slik at den kan brukes med andre forsterkere/DACer.
     

    soundscape

    Æresmedlem
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    11.076
    Antall liker
    33.796
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    19
    Ser drevet til @soundscape er med i videoen på det par steder også 👍🏻

    Tanken med den EVO-spilleren er jo god, men hadde nådd et mye bredere marked dersom spilleren hadde vanlige digital-utganger og fjernkontroll slik at den kan brukes med andre forsterkere/DACer.

    Cambridge EVO er en stilig spiller hvor man også kan skifte sidepaneler osv. Jeg tror vi får se mye mer av denne type produkter fremover. Jeg vil kalle det Life Style Audio - hvor fokus ikke nødvendigvis ligger på best mulig lyd. Form , design og funksjonalitet kommer i første rekke, så er lyden "bra nok" for svært mange - eller kanskje de fleste sett i den store sammenheng.

    Det Pro-ject gjorde når de utviklet RS2T var å få produsert et rent drivverk som tok opp tråden der de gode gamle drivverkene sluttet. Problemet med RS2T er at den faller litt mellom to stoler. Den ser nesten latterlig liten og beskjeden ut der den står - særlig satt opp mot tunge fullsize kabinetter . Jeg hadde jo selv en Cary 306 SACD som så virkelig bra ut i mine øyne , men den ble rævkjørt av Pro-jecten rent lydmessig i likheten med alt annet jeg har prøvd av drivverk. Og skal man finne den lydkvaliteten jeg føler den leverer i et gedigent kabinett - så vær beredt til å betale for det.

    Beklager hvis litt OT her, men poenget mitt er at RS2T fremdeles leverer data bedre enn det meste på markedet til betalbar pris.

    Cary 306 - her også i duell mot CEC transport.


    cary.jpg
    test1 (1).jpg
    test3.jpg
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Dette er jo ment som en tilleggs løsning for de få som fortsatt vil ha mulighet til å spille cd på EVO forsterkerne, hadde jeg hatt en EVO forsterker hadde jeg nok kjøpt en.
    Jeg har evo 150, og var spent og gledet meg til lanseringen av evo cd. Men når den kom ble jeg skuffet.
    Dette er et produkt de enkelt kunne gjort langt mer ettertraktet. Personlig ble største skuffelsen fronten, med en generisk skuff. her kunne de laget hele fronten som en skuff med en skjerm som feks vist VU meter, eller de kunne fått til registrering av hvilke album og via nett vist frem sangtekstenee eller annen type gimmick.
    Å ha et flott produkt med pen skjerm (evo 150) sammen med et "dødt produkt med en 90-talls slot blir så feil i mine øyne og hvertfall ikke noe jeg vil betale 16.000.- for.

    Tipper det blir en cayin mini cd eller pro-ject spiller på meg istedet.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.716
    Antall liker
    7.840
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Jeg har evo 150, og var spent og gledet meg til lanseringen av evo cd. Men når den kom ble jeg skuffet.
    Dette er et produkt de enkelt kunne gjort langt mer ettertraktet. Personlig ble største skuffelsen fronten, med en generisk skuff. her kunne de laget hele fronten som en skuff med en skjerm som feks vist VU meter, eller de kunne fått til registrering av hvilke album og via nett vist frem sangtekstenee eller annen type gimmick.
    Å ha et flott produkt med pen skjerm (evo 150) sammen med et "dødt produkt med en 90-talls slot blir så feil i mine øyne og hvertfall ikke noe jeg vil betale 16.000.- for.

    Tipper det blir en cayin mini cd eller pro-ject spiller på meg istedet.
    Det du etterlyser ift albuminfo er vel det du får men at det står på EVO 150 i stedet for selve transporten? Som du sier, alle disse digitale VU-meterne på alt av produkter er kun gimmick og har ingen praktisk info.

    Hvis lyd er viktigere enn fancy funksjoner, så er det jo verdt å ta med seg at han ikke kunne høre forskjell på EVO CD og den dobbelt så dyre Pro-Ject’en tilkoblet EVO 150.
     

    Entropy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    500
    Antall liker
    959
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Det du etterlyser ift albuminfo er vel det du får men at det står på EVO 150 i stedet for selve transporten? Som du sier, alle disse digitale VU-meterne på alt av produkter er kun gimmick og har ingen praktisk info.

    Hvis lyd er viktigere enn fancy funksjoner, så er det jo verdt å ta med seg at han ikke kunne høre forskjell på EVO CD og den dobbelt så dyre Pro-Ject’en tilkoblet EVO 150.
    Joda, men 16k for denne blir for mye. Man kan undre seg om han (og iforseg meg) vil hlre forskjell på EVO og noe til halvparten av prisen også, siden han ikke kunne høre forskjell på noe dobbelt opp i pris.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Personlig så likte jeg konseptet med til EVO CD, selv om den cdskuffen så litt billig ut. Etter å ha blitt skuffet over Pro-ject transporten så har jeg ventet på at Urd skulle bli lansert i langt over et år nå men det nærmer seg kanskje siden det er en bruksanvisning klar nå. Med inflasjon og dårlig kronekurs så blir den nok dyrere en forventer, $11-1200 var vel satt som pris men det er vel nærmere 2 år siden nå. Eller så merker jeg meg at mange som f.eks i part 3 av videoen som soundscape la inn noen poster over så hører ingen av dem forskjell på cdspiller, BDspiller eller Pro-ject transporten som drivverk inn i Pro-ject dac?
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Personlig så likte jeg konseptet med til EVO CD, selv om den cdskuffen så litt billig ut. Etter å ha blitt skuffet over Pro-ject transporten så har jeg ventet på at Urd skulle bli lansert i langt over et år nå men det nærmer seg kanskje siden det er en bruksanvisning klar nå. Med inflasjon og dårlig kronekurs så blir den nok dyrere en forventer, $11-1200 var vel satt som pris men det er vel nærmere 2 år siden nå. Eller så merker jeg meg at mange som f.eks i part 3 av videoen som soundscape la inn noen poster over så hører ingen av dem forskjell på cdspiller, BDspiller eller Pro-ject transporten som drivverk inn i Pro-ject dac?
    Hvis jeg kan spørre, hva var din erfaring med Pro Ject transporten?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Hvis jeg kan spørre, hva var din erfaring med Pro Ject transporten?
    Mener jeg skrev noe om det lenger oppe i tråden. Kort summert så var jeg fornøyd med lyden men den slet med å spille alt for mange cder, og det var for mange småting som irriterte til at jeg synes den kunne forsvare prisen. Lyden var litt bedre en fra min Cyrus transport og litt under nettverk avspilling fra roon.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Mener jeg skrev noe om det lenger oppe i tråden. Kort summert så var jeg fornøyd med lyden men den slet med å spille alt for mange cder, og det var for mange småting som irriterte til at jeg synes den kunne forsvare prisen. Lyden var litt bedre en fra min Cyrus transport og litt under nettverk avspilling fra roon.
    Spennende.
    Har du mulighet til å fortelle om oppsettet for streaming.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Takker😉
    Og fra RS2T🫣
    Jeg brukte en AES kabel anbefalt av @soundscape, Vovox etellerannet og nærmet meg lyden fra roon ganske mye. Men mange ganger foretrekker jeg lyden fra det integrerte riaa trinnet i Devialeteten (digitalt) over roon (kommer an på kildematerielt).
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.274
    Antall liker
    6.433
    Sted
    Under stjernene
    Har brukt Roon i ca. 6 år. Kjøpte livstid abn. fra begynnelsen. Bruker Nucleus+, SOtM streamer og pr. i dag USB til Mola Mola.
    Installert SSD i Nucleusen med all ripped musikk.
    MM er sendt inn til fabrikken for åoppgradere til nettverkstilgang sånn at streamer kan kuttes ut.
    Det enkleste er ofte det beste.
    Bruker Hypsos PS på Nucleus.

    Lurer på hvor for det er så stor sprik på CD drivverk kontra samme CD rippet.

    Vurderer RST2, litt mere spiselig når det er en' Hypsos PS til overs.
    Men så er det om det lydmessig har noe for seg.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Ser det står roon i signaturen din nå :rolleyes: Ikke så lett med digital som mange påstår, jeg hørte forskjell på min Cyrus, Pro-ject og roon men det var ikke stor forskjell på Pro-ject og roon men litt var der. Har også testet ekstern streamer over AES (Transporter) men den matcher heller ikke nettverk.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Schitt.com har lagt ut bruksanvisningen til sin formentlig kommende nye CD Transport Urd.


    Urd sin bruksanvisningen er litt underholdene å lese. Planlagt å komme med USB Audio 2 ut, lurer på om den kan leses, altså rippes av en PC?

    Skal ifølge youtube under, komme med Philips drev, formentlig det nye? Pro-8?

    Er nå offisiell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn