Digitale avspillere Det Ultimate CD drivverk til betalbar pris - finnes det ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    FAQ
    o Schiit does a CD player now?
    Nope!

    Well, this certainly looks like a CD player. What is it, then?
    It’s a CD transport and Unison USB Hub. That means, amongst other things, it does play CDs, but it only provides digital output. If you want analog output, you need to add a DAC.

    Aha. Ok. Digital out from CDs. Snore.
    Well, there is the little tiny fact that Urd is the only CD transport that provides a Unison USB output.

    Wait, what? A USB output from a CD? How does that work?

    Very well!

    Sigh. Okay, why don’t you just tell me all the wonderful things Urd does?
    Absolutely, here you go. Urd is a:
    • CD Transport. As in, put in a CD, get digital out via AES and coax. You know, like most transports. But you can also select the Unison USB output, which means you can play your CD directly to a USB-input DAC.
    • Unison USB Hub. Urd also has two USB inputs that you can connect to other USB sources, and switch between them. This allows you to integrate a streamer or computer into the mix without having a ton of USB inputs on your DAC. Since most DACs usually have only single USB input, we figured this would be super helpful.
    • USB to SPDIF converter. Urd can also convert those two USB inputs to SPDIF, and output via coax and AES.
    Wait a sec! So I can plug in my streamer and switch it in when I don’t want to run CDs?
    Yes.

    And I can convert any USB source into SPDIF for my DACs that don’t take USB?
    Absolutely.

    And I can compare my streaming services to CDs?
    You’re getting it!

    So what’s the catch? This thing must be using a crappy drive or something?
    No. Actually, we’re using a StreamUnlimited real true Redbook CD drive with a metal mechanism—basically the gold standard for drives. You’ll see it in products that cost 10-20x what this one does. No computer drives, no slot loads, just a good old tray-loading drive.

    Then it must be crap parts and engineering?
    Nope! In fact, Urd has four 32-bit microprocessors inside to manage all the digital switching and format conversions, all run with Schiit’s Unison USB code—the only USB input that was designed specifically for open-standard audio formats, without the distractions of unicorn formats du jour. It also has a 100% linear power supply with two transformers (one for the drive and one for the digital section, as well as a properly-isolated AES digital output and super-high-reliability USB-C connectors. The chassis is made in USA, from heavy aluminum and steel, with machined aluminum buttons and drawer.

    There’s gotta be a catch.
    Only one: your source and your DAC will need to be UAC2. This is the worldwide standard for USB audio, and most DACs these days are UAC2 compliant. All of our DACs since the $99 Modi 3 from 2017 have been UAC2 compliant, for example. Some dongles aren’t, and some older DACs aren’t. If you’re unsure, ask your DAC manufacturer if they are UAC2 compliant.

    So what if I want just a CD transport?
    Then use Urd as just a CD transport. There’s no law against that.

    Or just a USB switcher?
    Weird use, but sure, why not?

    How about a DDC?
    Again, yes, but why not do CDs?

    What if I don’t have CDs?
    Then Urd may not be for you. However, if you want to get into CDs, now is a great time. Prices are low, unlike records. You can stock up on plenty of physical media for the time after Skynet takes over and wipes all the streaming files from existence.

    You know, there are lots of transports out there that are cheaper than Urd.
    Absolutely there are. We bet none of them are using an actual StreamUnlimited CD drive—as in, they might be using some DVD drive for computers, the kind of thing that was closed out at Frys in 2014 at $18.99—and we know that none of them have Unison USB output or USB hub functionality. And that's fine. There are plenty of choices out there, including not having a transport at all and just doing streaming. Your choice!

    You know, this is a helluva deal for a transport that uses a real StreamUnlimited CD drive, and has a ton of unique tech, and is small and slim, rather than as big as a 1980's rack-mount product.

    Yes, and there's that perspective too. We hope you enjoy Urd!

    What is an "Urd?"

    In Norse mythology, Urd is a Norn relating to fate in Norse mythology. It’s the one looking to the past. In this case, the dim dark past of 1981, and the introduction of the CD. Enjoy your retro media!
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    $1299 vs $3,199 for Pro-ject RS2 i usa, så en pris under kr.15000 for Urd her da?
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Sendt E-post til Duet.no om Schiit Urd CDT, da de er importør i Norge.

    Ingen planer fra Duet.no å ta inn Schiit Urd….
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sendt E-post til Duet.no om Schiit Urd CDT, da de er importør i Norge.

    Ingen planer fra Duet.no å ta inn Schiit Urd….
    Om de ikke ønsker kunder så kan man kjøpe direkte fra Schiit, både EU og US webshop.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Sendt E-post til Duet.no om Schiit Urd CDT, da de er importør i Norge.

    Ingen planer fra Duet.no å ta inn Schiit Urd….
    Men som importør må de jo være forpliktet til å skaffe på forhåndsbestilling skulle man tro?
     

    erikr

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.01.2005
    Innlegg
    265
    Antall liker
    445
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    10
    Kjøp gjerne direkte fra Schiit i USA.
    Velg FedEx og den ankommer normalt på under én uke.
    Har kjøpt flere ganger derfra og det går veldig fort og greit.
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    Sendt E-post til Duet.no om Schiit Urd CDT, da de er importør i Norge.

    Ingen planer fra Duet.no å ta inn Schiit Urd….
    Er tilgjengelig på websiden nå, men hadde ikke sett for meg at $1299 skulle bli kr.22 900!

     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Er tilgjengelig på websiden nå, men hadde ikke sett for meg at $1299 skulle bli kr.22 900!

    $1300 = 13 000 kr uten moms.
    1000 kr transport
    600 kr fortollingsavgift
    +25 % moms. = rundt 18500 kr. - (hvis bestilles direkte fra USA, men får da ikke 5 års reklamasjons rett som man har i norge..)

    Hvis du ser på andre Schiit produkter hos Duet.no, tar de rundt samme avanse.…
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.301
    Antall liker
    3.092
    Torget vurderinger
    4
    $1300 = 13 000 kr uten moms.
    1000 kr transport
    600 kr fortollingsavgift
    +25 % moms. = rundt 18500 kr. - (hvis bestilles direkte fra USA, men får da ikke 5 års reklamasjons rett som man har i norge..)

    Hvis du ser på andre Schiit produkter hos Duet.no, tar de rundt samme avanse.…
    Mener jeg betalte noen hundrelapper i frakt sist jeg kjøpte fra dem, lagt fra 1000. Får se hva den havner på i EU- shoppen, men tviler på det blir noe kjøp i år.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.765
    Antall liker
    21.645
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste denne test/sammenlikningen og synes den er verd å dele i denne tråden, siden det tydelig går an å selge saker som ikke fungerer som de bør til lav pris også:
    Artig nok er referansen en tilårskommen Linn Mimik.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste denne test/sammenlikningen og synes den er verd å dele i denne tråden, siden det tydelig går an å selge saker som ikke fungerer som de bør til lav pris også:
    Artig nok er referansen en tilårskommen Linn Mimik.
    Og forstår jeg konklusjonen rett så påvirker dac'en i Cayin spdif signalet og ekstern dac vil evt bli tilført et dårlig signal.
     

    Haavard

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    7.019
    Antall liker
    2.109
    Sted
    Lena
    Torget vurderinger
    1
    Greit å vite med tanke på den evinnelige diskusjonen om dedikert drivverk eller ikke. Har begge deler. Esoteric cd spiller og TagMcLaren cddrivverk.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.050
    Antall liker
    2.513
    Greit å vite med tanke på den evinnelige diskusjonen om dedikert drivverk eller ikke. Har begge deler. Esoteric cd spiller og TagMcLaren cddrivverk.
    Dette drevet er nok ikke fasit på den problemstillingen slik jeg ser det. Første magerefleks er at dette er et Kinaprodukt hvor jeg ikke er fremmed for å tenke at en smarting kan ha benyttet et billig DVD drivverk med SPDIF utgang som ESS sin ES9018K2M DAC-chip kan nyttegjøre direkte.
    --https://en.cayin.cn/features/7/59/573.html
    1691672642295.png

    --https://no.mouser.com/datasheet/2/1082/ES9018K2M_Datasheet_v3_7-3074373.pdf

    Og utstyre audioprodukter med VFD display som normalt krever egen isolert strømforsyning for ikke lage krøll har alltid vært utenfor min begrensede fatteevne.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Mye nye greier etter at AKM ble borte. Ikke bare hos Hegel. Alle som brukte AKM gikk over på siste ESS, ble det bedre? Det ble i hvertfall nye modeller med grunnlag for ny markedsføring. Forrige gang promoterte selvsagt Hegel med Mohican AKM sin fortreffelighet fremfor ESS. Nå promoterer de Viking med ESS selv om de antakelig ikke hadde gjort en dritt om AKM fortsatt eksisterte. Det er vel en del av gamet og bare å leve med.
     
    Sist redigert:

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.161
    Antall liker
    4.327
    Torget vurderinger
    1
    AKM eksisterer fortsatt.

    Mvh
    KJ
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Mye nye greier etter at AKM ble borte. Ikke bare hos Hegel. Alle som brukte AKM gikk over på siste ESS, ble det bedre? Det ble i hvertfall nye modeller med grunnlag for ny markedsføring. Forrige gang promoterte selvsagt Hegel med Mohican AKM sin fortreffelighet fremfor ESS. Nå promoterer de Viking med ESS selv om de antakelig ikke hadde gjort en dritt om AKM fortsatt eksisterte. Det er vel en del av gamet og bare å leve med.
    Thanx god ,,, Nei heldigvis er det AKM ,,,resampling/ upsample free" Det er veien å .

    Viking loads CDs via a slot (and not the Mohican’s in-out tray) behind which sit a brand new laser-and-CD drive mechanism and a resampling/upsampling-free AKM 4493SEQ-based D/A converter, both of which are directly controlled by a thoroughly revised Master clock system.
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Thanx god ,,, Nei heldigvis er det AKM ,,,resampling/ upsample free" Det er veien å .

    Viking loads CDs via a slot (and not the Mohican’s in-out tray) behind which sit a brand new laser-and-CD drive mechanism and a resampling/upsampling-free AKM 4493SEQ-based D/A converter, both of which are directly controlled by a thoroughly revised Master clock system.
    Takk for rettelsen(y) Blandet kortene her. Det er den nye integrerte H600 som tar over for H590 hvor Hegel har gått for ESS istedenfor AKM. Legger meg flat. Godt å se AKM er på banen igjen etter brannen.
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13

    Shanling ET3 CD Transport

    - CNC Machined Metal body

    - Developed as a pure digital transport

    - CT7302CL Upsampling chip

    - All-to-DSD or All-to-PCM Upsampling function

    - I2S / Optical / Coaxial / AES EBU / USB Digital Outputs

    - Philips SAA7824 CD Drive

    - Sanyo HD850 Laser

    IMG_4396.jpeg

    IMG_4397.jpeg

    Veiledende pris 700$
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.053
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    SMSL har også kommet med en cd sak.

    litt kule knapper for betjening.

     

    vega jon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2011
    Innlegg
    1.371
    Antall liker
    1.186
    Sted
    bærum
    Torget vurderinger
    3
    det finnes flere små cd spillere om dagen som er fine og ikke så ille på prisen. selv liker jeg slike små spillere. og vurdere og skaffe en lignende selv. :unsure: shangling sin var sexy må jeg innrømme.
     

    montesi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2002
    Innlegg
    1.629
    Antall liker
    966
    Torget vurderinger
    7
    Usikker på om de er det ultimate, men passer til trådens tema om ikke annet:
    Artig å se at Schiit endelig har fått istand et drivverk :) Men hva gjør Hegel? Den siste Mohikaner, liksom.. De burde jo bare holdt seg til skuff, og implementert nye løsninger i Mohikaneren(også pga navnet).
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.717
    Antall liker
    7.843
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Artig å se at Schiit endelig har fått istand et drivverk :) Men hva gjør Hegel? Den siste Mohikaner, liksom.. De burde jo bare holdt seg til skuff, og implementert nye løsninger i Mohikaneren(også pga navnet).
    Problemet med Mohikaneren var vel at det ble dele-mangel som gjorde at de ikke kunne lage den lenger uten å gjøre store endringer.
    Derfor kom de like greit med en ny modell. Men jeg er enig med deg i at jeg føler det tryggere med skuff eller top-loading for å være sikker på at man selv ikke subber CD-plata nedtil chassis før den går inn i mekanismen (y)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.201
    Antall liker
    2.678
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Viking ,,, onehellofaCDplayer period"

    Forløbig testing av Viking er jeg imponert av lyd kvaliteten

    En av de reneste CD spillere jeg har vært i befatning med uten å bli analytisk eller anemisk og den har BASS ! Stål bass rett i kjellern ,,, men som ikke over skygger noe" annet musikken,

    Selv om jeg og er glad i Heed er til sammen likning som jeg opplever litt mer organisk og rund i kantene "

    PS Ilegget av CD er genialt og stresser ikk CD på noen som helst måte ,,, det er bare moro å legge inn og få tilbake ,,,, lyn kvikkt "
     

    Proethifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.04.2023
    Innlegg
    540
    Antall liker
    642
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Fikk ny CD transport i hus i dag; Pro-Ject CD Box RS2 T. Hadde derfor lyst til å finne ut hvor mye forhåpentlig bedre den er, kontra mitt annet utstyr.
    Testet følgende CD transporter, og musikk streamer med rippede CD’er som WAV filer, via DAC med hodetelefon:

    - Mola Mola Tambaqui - DAC.
    - HiFi Rose RS250A - Musikk streamer med intern SSD Hardisk hvor alle mine CD,er er rippet via Windows Media Player, EAC, og/eller internt rippe program i Hifi Rose: jeg hørte ingen forskjell på noen av de rippede programmene. Via USB til DAC.
    - Pro-Ject CD Box RS2 T, via AES til DAC. Orginal strømforsyning.
    - Sony 4K UHD Blu-ray-spiller UBPX800M2, via Coax til DAC.
    - Focal 2022 Utopia - Hodetelefon.

    Oppsumert, jeg hørte ingen forskjell på; Pro-Ject CD Transport, Sony x800m2 Blue-ray spiller, og CDer rippet til WAV filer.

    Egentlig overrasket over resultatet, men etter mine ører er Sony Blu-ray UBPX800M2, et bra CD drivverk, når brukt via Coax.
     
    Sist redigert:

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Det var overraskende..hyggelig at mola mola ikke skiller (y)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.953
    Antall liker
    11.356
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Mulig jeg har sagt det før, but here goes.... med forutsetning av at man bruker ekstern DAC, så betyr egentlig transporten svært lite. Så lenge det leveres en digital bitstrøm med anerkjent format, så er problemet faktisk løst. Drevet kan faktisk ikke påvirke lyden, akkurat på samme måte som en streamer som mater en ekstern DAC heller ikke kan påvirke lyden... resten er haifai-myter... Tascam sine semipro CD-spillere med digital utgang er gull verdt.. jeg bruker en slik selv....
     

    Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.310
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Men ikke alle da-convertere låter like bra på alle innganger. Og for alt jeg vet låter ikke alle digitale kilder like bra på alle sine utganger. Kjedelig med prøv og feil.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn