Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror kanskje mephisto hadde holdt til R-11 så måtte jeg på død og liv byttet noe ville det kanskje bli apex.

    Nesten 0 volt dropp ved bruk av 2400watt på hifi kurs vil jeg tro er positivt når peaker kan være opptil 6000watt.

    Skilletrafo med dc og høyfrekvent filter som gir balansert ny strøm ser jeg på som en fordel uansett hva den enkle teorien sier at «strøm er strøm»

    Ansuz filteret fjerner støy fra subbene som er klasse d og skaper støy i det «ny» strømnettet ut av skilletrafo

    Gode gull/sølvbelagt solidcore kobber kabler hele veien mener jeg er positivt, både på faser og jord.

    Genesis evo skaper separate kurser til hvert komponenten med stjernejord.
    Fant faktisk litt info om oppbygningen av den her:
    Synes du spørsmålet ble for vanskelig?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Trudde 230V er nominell spenning.
    Lyspærer og elektronikk f.eks Samsung Frame Tv er merket med 220 - 240V AC
    Jojo, var vel 220V før også høynet til 230V i Norge? 240V er blitt like vanlig for den del.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Synes du spørsmålet ble for vanskelig?
    Jeg prøvde å svare. Bytte av kraftigere effekt forsterker er tiltaket jeg syntes har endret minst på lyden. Antagelig er mephisto kraftig nok, men blir mer fart i musikken med Apex. Ville egentlig ikke vært foruten noen av tiltakene. Var ikke fornøyd før, men er det nå. Så ser ingen grunn til å se meg tilbake.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Støy? Sinusen er jo sinus og man ender opp med 210V ved å bruke L1 og L2, imot 240V imellom L2 og L3.
    Ved å bruke skilletrafo fra 240V til 240V så kan man også ende opp med et TT-nett, TT er terra-terra i motsetning til IT-nett som er isolert terra. TT så har man nøytralpunktet jordet og er en enda verre arkitektur enn IT-nett.
    Jeg lurer på hvordan jeg hørt 3 stk jordfeil på strømnettet selv ved bruk av skilletrafo. Noe rart oppstår i skilletrafo når den får 0-240v inn fra et IT-nett og gir 120-0-120 ut. Jeg vet ikke hva, men håpet kanskje noen her vet?
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg prøvde å svare. Bytte av kraftigere effekt forsterker er tiltaket jeg syntes har endret minst i lyden. Antagelig er mephisto kraftig nok, men blir mer fart i musikken med Alex må jeg vel kunne påstå.
    Ok, blås i det. Du svarte i grunn på det jeg egentlig lurte på. Om du virkelig er så skeptisk som du tror. :giggle:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ok, blås i det. Du svarte i grunn på det jeg egentlig lurte på. Om du virkelig er så skeptisk som du tror. :giggle:
    Om du tenker på jordingkabelen er svaret så har jeg en merkelig hendelse.
    Lånte ansuz switch og koblet den i stua, den gjorde for mye og musikken blei kjedelig (overveldende ro). Jeg flyttet den på teknisk å lyden ble dårlig og hard. Skjønte ikke hvorfor og ble nysgjerrig, til slutt fant jeg ut elektriker ikke hadde koblet til jord på teknisk rom, jeg koblet til jord og roen på lyttebilde kom tilsvarende som i stuen. Magisk ja, men hvertfall helt sant!
     
    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lurer på hvordan jeg hørt 3 stk jordfeil på strømnettet selv ved bruk av skilletrafo. Noe rart oppstår i skilletrafo når den får 0-240v inn fra et IT-nett og gir 120-0-120 ut. Jeg vet ikke hva, men håpet kanskje noen her vet?
    Om du har koblet den slik at du får et TT-nett på et eller annet vis så er det jo forståelig at du får jordfeil etc.

    Du får ikke lagd et TN nett selv, men det kan gå fra TN til IT ved å bruke egen skilletrafo og også til TT nett fra IT eller TN nett. Her må man vite mer hvordan ting er koblet inn i huset og videre. Man får ikke "automatisk" et bedre nett ved å tyvkoble noe hjemme. Hva du har inn i huset er arkitektur fra nettleverandøren din som man ikke får gjort noe med, unntatt da å lage en ny og gjerne dårligere arkitektur bak det man får levert da såklart.

    Nå kjenner jeg heller ikke til om du har TN, IT eller TT levert fra strømleverandøren din heller. Bortsett ut i fra målingene dine da, så der kan man se bort ifra TN ihvertfall.
     
    Sist redigert:

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Nei, et TN-nett kan også få jordfeil. Om du for eksempel har jordfeil på L-lederen og N-lederen allerede er koblet til jord har du full kortstluning. Én ting er at N og jord i prinsippet skal ha samme spenning, men impedansen mellom dem skal være høy, det skal altså ikke være en elektrisk kobling mellom de to.
    Dette er helt feil.
    Det er og skal være LAV impedans mellom jord og N i et TN nett.
    1665495783390.png

     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    135 volt tilsvarer IT-nett. På TN-nett skal du ha 240V mellom polene og jord.

    Og vær så snill å ikke kalle lederne for faser. Fasene ligger alltid mellom to ledere. I et IT-nett er for eksempel spenningen du henter mellom L1 og L2 den ene av de tre fasene. I et IT-nett TN-nett ligger det en 240V fase mellom L1 og N, mens det ligger en 400V fase mellom L1 og L2.

    Det skal ikke ha noe å si siden trafoen ikke i seg selv er avhengig av jord for å virke. Da går det heller ingen strøm til/fra jord og det skaper ingen belastning. For et godt konstruert hifiprodukt skal det heller ikke ha noe å si. Da skulle i prinsippet ikke et produkt fungert på både IT-nett og TN-nett.
    Du mener vel TN i det andre avsnittet. Nå ble det mye rør her...
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Nesten ingen ting i denne tråden har noe å si. Det jeg kommenterte er feil ut i fra elektrisitetslæren.
    For hjemmebruk så spiller det inen rolle om nettet er IT eller TN.
    Om man kobler mellom 2 faser eller mellom fase og N er akkurat det samme. Stort sett så gjelder problemet kun rotasjonsretning for roterende utstyr, og da er problemet samme med IT og TN

    Hvorfor driver du og måler spenning til jord?:rolleyes:
    Dette er misvisende å skrive: "Om man kobler mellom 2 faser eller mellom fase og N er akkurat det samme" når man snakker om IT og TN nett.
    I et TN nett får man 400V hvis man bruker f.eks L1 og L2. Altså IKKE det samme!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om du har koblet den slik at du får et TT-nett på et eller annet vis så er det jo forståelig at du får jordfeil etc.

    Du får ikke lagd et TN nett selv, men det kan gå fra TN til IT ved å bruke egen skilletrafo og også til TT nett fra IT eller TN nett. Her må man vite mer hvordan ting er koblet inn i huset og videre. Man får ikke "automatisk" et bedre nett ved å tyvkoble noe hjemme. Hva du har inn i huset er arkitektur fra nettleverandøren din som man ikke får gjort noe med, unntatt da å lage en ny og gjerne dårligere arkitektur bak det man får levert da såklart.
    Jordfeil er ikke som sagt ikke hos meg, men i nabolaget.
    Hadde en runde med mange når TN-nett dukket opp i området her og vi skulle ha vanlig 230v ifra rød 400v kontakt. Kjøpte noe lignende denne og fikk samtidig 3 kurser til kr. 400.- istedet for kr. 20000.- for trafo.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.936
    Antall liker
    6.904
    Sted
    Kongsberg
    Jeg kommer ikke til å skrive mer i denne tråden. Dette gidder jeg ikke mer. :mad:
    Larsmartin fortsetter bare å stille de samme spørsmålene om "skjevspenning" mot jord og gidder virkelig ikke å sette seg inn i hva som egentlig foregår. Han velger i stedet for å stole på sin magefølelse i stedet for å lære noe.
    Det raser inn bruddstykker om informasjon med delvis feil informasjon fra flere retninger. Dette er bare tøv.
    Ta nå for f å les litt på de linkene som har kommet. Begynn her:
    Takk for meg.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg kommer ikke til å skrive mer i denne tråden. Dette gidder jeg ikke mer. :mad:
    Larsmartin fortsetter bare å stille de samme spørsmålene om "skjevspenning" mot jord og gidder virkelig ikke å sette seg inn i hva som egentlig foregår. Han velger i stedet for å stole på sin magefølelse i stedet for å lære noe.
    Det raser inn bruddstykker om informasjon med delvis feil informasjon fra flere retninger. Dette er bare tøv.
    Takk for meg.
    Jeg prøver faktisk å forstå spesielt hva du skriver, men har ikke fått et svart/hvit svar på det jeg i bunn og grunn lurer på. Skal slutte å mase du vær så snill kan si nei eller ja på dette.

    Dette er spenning på fasene, er det ett fett hvilke av disse jeg velger når jeg ønsker 120-0-120 ut av trafo på sekundær?


    695DE0F7-0FC0-4F6D-8BB5-79354EA7F219.jpeg
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.157
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg kommer ikke til å skrive mer i denne tråden. Dette gidder jeg ikke mer. :mad:
    Larsmartin fortsetter bare å stille de samme spørsmålene om "skjevspenning" mot jord og gidder virkelig ikke å sette seg inn i hva som egentlig foregår. Han velger i stedet for å stole på sin magefølelse i stedet for å lære noe.
    Det raser inn bruddstykker om informasjon med delvis feil informasjon fra flere retninger. Dette er bare tøv.
    Ta nå for f å les litt på de linkene som har kommet. Begynn her:
    Takk for meg.
    Som jeg skrev for flere sider siden. Karen skal kun ha bekreftelser på sine vrangforestillinger, ingen rasjonell tankegang å spore rundt dette temaet. Så du gjør helt rett i å spare dine krefter og innsikt på de som virkelig ønsker det.

    Dessuten gjør du tråden mindre interessant for meg ved å hoppe av. Det setter jeg pris på! :giggle:

    Peace out!
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Som jeg skrev for flere sider siden. Karen skal kun ha bekreftelser på sine vrangforestillinger, ingen rasjonell tankegang å spore rundt dette temaet. Så du gjør helt rett i å spare dine krefter og innsikt på de som virkelig ønsker det.

    Dessuten gjør du tråden mindre interessant for meg ved å hoppe av. Det setter jeg pris på! :giggle:

    Peace out!
    Nå er det ganske mange ikke troene som har gjort mange tiltak på strømmen, men de tørr ikke skrive om det her i redsel av å bli dummet ut. Men funker 1,5mm2.( antar du ikke bruker mer enn 10amp) med alt på samme kurs/kontakt og lakris kabler er ingenting bedre enn det.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.867
    Torget vurderinger
    8
    Han trakk seg plutselig fra blindtesten han var så sikker på og gikk over til og snakke om den store forskjellen med og iten Anzus føtter! Greit og avslutte da 👍
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Nå er det ganske mange ikke troene som har gjort mange tiltak på strømmen, men de tørr selvsagt ikke skrivne om det her i redsel av å bli dummet ut.
    Ingen blir gjort narr av for å ha gjort tiltak for å rette opp i strømproblemer. Det er slikt folk får hjelp til av ivrige gratisarbeidende entusiaster. Kom ikke med slikt tullprat.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Ingen blir gjort narr av for å ha gjort tiltak for å rette opp i strømproblemer. Det er slikt folk får hjelp til av ivrige gratisarbeidende entusiaster. Kom ikke med slikt tullprat.
    Glad for å høre tiltak på strøm kan forbedre lyden, mange mener å høre forskjeller. Kan godt være dårlig strømforsyninger/konstruksjoner er årsaken, men finnes den perfekt?
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er ikke så redd folk kaller meg blåst i hue, har ikke prøvd å vise meg smart. Men i ren nysgjerrighet står det nå hvertfall på noratel sine sider at TN nett kan velges på sekundærsiden

    Antar noratel vet hva de lager, så svelge forum som fasit er kanskje ikke det rette heller.
    22AD16A0-AF76-4C3C-8720-BC7825E2502A.jpeg
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Jeg lurer på hvordan jeg hørt 3 stk jordfeil på strømnettet selv ved bruk av skilletrafo. Noe rart oppstår i skilletrafo når den får 0-240v inn fra et IT-nett og gir 120-0-120 ut. Jeg vet ikke hva, men håpet kanskje noen her vet?
    Hva er 120-0-120 ut, og hva bruker du det til?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva er 120-0-120 ut, og hva bruker du det til?
    Her er info, trenger du mer info kan du gå inn på noratel sine sider. Balansert strøm og støydemping mellom fase/jord og fase/fase

    Om jeg forstod Snickers rett heter det leder/leder, så rart noratel skriver fase/fase?

    01F85200-6EEB-4817-BFFB-A5C4F966EB88.png
     
    Sist redigert av en moderator:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Er ikke så redd folk kaller meg blåst i hue, har ikke prøvd å vise meg smart. Men i ren nysgjerrighet står det nå hvertfall på noratel sine sider at TN nett kan velges på sekundærsiden

    Antar noratel vet hva de lager, så svelge forum som fasit er kanskje ikke det rette heller.
    Vis vedlegget 857093
    Hvorfor skal du bytte til TN?
    Da MÅ du ha jordfeilbryter.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er kjent med skilletrafo, men hvorfor 120-0-120?
    Hva bruker du det til? Har utstyr fra USA eller Japan som går på 110V?
    Du kan lese betegnelsen selv?
    230 volt inn og 230volt ut( 120-0-120)

    Det er vel L1-jord-L2 som er beskrevet i parentes?

    Skal ikke ha TN nett. Jeg har prøvd det og syntes det låter dårligere. Vi er på hifisentralen så tema er ikke direkte strøm, men veien til god lyd.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Naturlig

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    258
    Antall liker
    333
    Sted
    Vestfold
    Skryt til alle dere som har forklart og skrevet på denne tråden og utvist en grenseløs tålmodighet! Jeg har ikke lest på langt nær alt, så beklager om denne videoen allerede er nevnt.
    ASR/Amir har laget denne, meget godt forklart syns nå jeg, spesielt retter han en pekefinger til de som har eget jordspyd til lydanlegget.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Du kan lese betegnelsen selv?
    230 volt inn og 230volt ut( 120-0-120)

    det er vel L1-jord-L2 som er beskrevet i parentes?
    Jeg er ingeniør, sterkstrøm og elektronikk, og er vel kjent med skilletrafo. 😎
    0 er ikke jord, trafoen har 2 sekundærviklinger.
    Det gir deg mulighet for enten 2x120V, eller 1x240V.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Når man kan for lite og heller ikke får til å ta til seg lærdom som blir tilbudt er det beste å la være å holde på det man ikke kan eller ikke forstår. Overlat det til noen som kan det ,feks elektrikere og ingeniører innen faget og ikke hifiansatte.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg er ingeniør, sterkstrøm og elektronikk, og er vel kjent med skilletrafo. 😎
    0 er ikke jord, trafoen har 2 sekundærviklinger.
    Det gir deg mulighet for enten 2x120V, eller 1x240V.
    Dette er en ren støydempertrafo og på betegnelsen her om sek, står det kun 230volt ut(ikke 115v)
    Om jeg har misforstått betegnelsen til noratel med 120-0-120 er fase/jord på hver side så vet ikke jeg lenger.
    D5DC92AE-A664-4500-9CF4-41AF09A6F4EF.jpeg
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    @xerxes
    Så plutselig at det står at jeg må teste disse knappene hver mnd!!! Tviler litt på at folk gjør /vet dette
    Har aldri gjort det(12 år), regner at kursen kutter ut når jeg trykker ? Og så er det bare å vippe opp sikringen igjen …. Eller .
    D495C203-AA1A-4A24-AA59-5397FDB82156.jpeg
     

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    @xerxes
    Så plutselig at det står at jeg må teste disse knappene hver mnd!!! Tviler litt på at folk gjør /vet dette
    Har aldri gjort det(12 år), regner at kursen kutter ut når jeg trykker ? Og så er det bare å vippe opp sikringen igjen …. Eller .
    Vis vedlegget 857122
    Hver mnd var voldsomt. Han elsikkerhetsmannen som var innom hos meg gjorde dette på alle kursene i alle tre sikringsskap og 3-4 av dem trippet ikke på første forsøk så det så ut til å bli et dyrt besøk. Men han prøvde en gang til og da slapp vi unna. Viktig å gi dem litt årlig trim tydeligvis. Han anbefalte å gjøre dette en gang per år og i så fall er det ikke så plagsomt. Men greit å slå av anlegget først vil jeg også si, tror den "testingen" (av sikringer i halvbra form) tok livet av en plateamp...
     
    Sist redigert:

    erk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2015
    Innlegg
    2.040
    Antall liker
    3.944
    Sted
    Tårnåsen
    Dette er en ren støydempertrafo og på betegnelsen her om sek, står det kun 230volt ut(ikke 115v)
    Om jeg har misforstått betegnelsen til noratel med 120-0-120 er fase/jord på hver side så vet ikke jeg lenger.
    Vis vedlegget 857112
    Ja men det står faktisk 115-0-115 i Noratel-spekken som stemmer godt hvis summen skal bli 230 :) Men er det 240V inn så blir det 120-0-120 (eller 240V fase-fase) ut... Ikke så vanskelig egentlig.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Skryt til alle dere som har forklart og skrevet på denne tråden og utvist en grenseløs tålmodighet! Jeg har ikke lest på langt nær alt, så beklager om denne videoen allerede er nevnt.
    ASR/Amir har laget denne, meget godt forklart syns nå jeg, spesielt retter han en pekefinger til de som har eget jordspyd til lydanlegget.
    Bill Whitlock sin presentasjon som det linkes til burde være «obligatorisk» lesing : https://bennettprescott.com/downloads/grounding_tutorial.pdf

    mvh
    KJ
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.225
    Sted
    Østfold
    Dette er en ren støydempertrafo og på betegnelsen her om sek, står det kun 230volt ut(ikke 115v)
    Om jeg har misforstått betegnelsen til noratel med 120-0-120 er fase/jord på hver side så vet ikke jeg lenger.
    Hvorfor spør du hele tiden om ting du har fått forklart gang på gang?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Spenning i veggkontakten -IT nett - hos meg
    Venstre hull mot jording i kontakt. 137.5V
    Høyre hull mot jording i kontakt 137.3V
    Mellom høyre og venstre hull 237.8V

    stemmer jo bra med det teorestiske som er:
    Leder-Jording= nettspenningen /(3^0.33333)
    …)=237.8/1.732=137.3V

    Slipper altså å kjøpe strømgenerator og annet rart..

    men nå gjelder det å spille musikk fort før noen tar heisen og ødelegger hele balansen;)
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Spenning i veggkontakten -IT nett - hos meg
    Venstre hull mot jording i kontakt. 137.5V
    Høyre hull mot jording i kontakt 137.3V
    Mellom høyre og venstre hull 237.8V

    stemmer jo bra med det teorestiske som er:
    Leder-Jording= nettspenningen /(3^0.33333)
    …)=237.8/1.732=137.3V

    Slipper altså å kjøpe strømgenerator og annet rart..

    men nå gjelder det å spille musikk fort før noen tar heisen og ødelegger hele balansen;)
    Det var unikt.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    774
    Antall liker
    911
    Spenning i veggkontakten -IT nett - hos meg
    Venstre hull mot jording i kontakt. 137.5V
    Høyre hull mot jording i kontakt 137.3V
    Mellom høyre og venstre hull 237.8V

    stemmer jo bra med det teorestiske som er:
    Leder-Jording= nettspenningen /(3^0.33333)
    …)=237.8/1.732=137.3V

    Slipper altså å kjøpe strømgenerator og annet rart..

    men nå gjelder det å spille musikk fort før noen tar heisen og ødelegger hele balansen;)
    Eller bare dele på kvadratroten av 3
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn