Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Videre om sikkerhetsjord.
    Grunnen til at man ønsker lav ompedanse og god lontakt til jord, er fordi når det oppstår feil så ønsker man at strømmen skal gå den veien og ikke andre veier.
    Ta en problemstilling der det skjer noe feil med trafo som gir overslag og og det ledes 100V imot metall chassiet og det går under 10A så sikringen brytes ikke, da kjenner man nok at det kiler i fingrene men slipper at denne farlige strømmen går via kroppen om man tar borti chassiet. Pga. Lav impedanse imot jord så vil det meste av strømmen gå via jord.

    Derfor er det mest sannsynlig at jord man snakker om med nettspenning (som er sikkerhetsjord) inneholder mye støy.

    Skal man ha jord for å avlede støy så må dette konstrueres opp fra bunnen av og dedikert til dette, sammen med skjerm som f.eks. Faradays.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    I 3-fasesystemer så vil aldri en fase være på peak-pluss samtidig som en annen er peak-minus.
    Fase 2 ligger 120˚ etter fase 1, og fase 3 ligger 240˚ etter fase1.
    (Illustrasjonen er laget ut i fra 60Hz)
    Vis vedlegget 856960
    Men har det egentlig noe å si? Strømforsyninger er jo ikke så følsom på dette og vil rette opp i feil der. Og utstyr vil fungere fra to faser av 3-fas også. Kan se ut som det kanskje er gjort slik hos LM, med masse løs kabel her og der som ikke er terminert etc. A la strømtavle fra 3-fas IT-nett, ikke vet jeg. Elektriker har sikkert info på det.

    TN-nett er mye enklere å forholde seg til ihvertfall, der vil en strømtavle fra 3-fas ha hver enkelt fase imot N istedet og man slipper å forholde seg til alle fasevinkler som oppstår når man uansett bare trenger en fase til konsumer utstyr. Hifi er konsumer utstyr på lik linje med alt det andre folk har i hus som går på 220-240V ish.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Det kan være verdt å legge til at etter likeretteren er grunnfrekvensen 100Hz med et spekter av støy.
    Det er noen skrivefeil etc. der ja, men basic/essensen er vel ok på jeg skrev. Trenger nok litt repetisjon av GK Elektro selv, men ikke noe man direkte praktiserer eller trenger å kjenne til lengre så da går ting lett i glemmeboka.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Sånn ser forresten en enfaset FET-bridge ut:
    Vis vedlegget 856953

    Ganske enkel krets når man har en ferdig chip. Det lave droppet i FET-ene gjør at den allerede støyer mindre enn andre dioder.
    Kult , her er noe jeg må sette meg inn i : )
    Har du noen linker ? Hvordan tror du en brigde med fast soft recovery dioder vil oppføre seg i sammen likning ?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    En litt interessant video om jording, men gjelder vel TN-nett.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Men har det egentlig noe å si? Strømforsyninger er jo ikke så følsom på dette og vil rette opp i feil der. Og utstyr vil fungere fra to faser av 3-fas også. Kan se ut som det kanskje er gjort slik hos LM, med masse løs kabel her og der som ikke er terminert etc. A la strømtavle fra 3-fas IT-nett, ikke vet jeg. Elektriker har sikkert info på det.

    TN-nett er mye enklere å forholde seg til ihvertfall, der vil en strømtavle fra 3-fas ha hver enkelt fase imot N istedet og man slipper å forholde seg til alle fasevinkler som oppstår når man uansett bare trenger en fase til konsumer utstyr. Hifi er konsumer utstyr på lik linje med alt det andre folk har i hus som går på 220-240V ish.
    Jeg prøver å spørre enklere. Om jeg mener å bruke 2 stk faser som har ca samme spenning betyr noe, hvordan kan det måles?

    Det kan vel delvis måles (om det ikke er for mye lekkasje til jord) måles spenning mellom fase/jord og de med mest lik spenning velges?

    Jeg har brukt det instrumentet til å måle det, (tilkobling uten jord på instrument) men om det ikke er rett måling går ikke det.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    En litt interessant video om jording, men gjelder vel TN-nett.
    Den sammenligner IT og TN bl.a uten å nevne noe om det. Det er en grunn til at TN har mer tatt over her til lands foran IT, mer moderne og sikker løsning for brukerne. Men infrastruktur er vel ikke byggd ut så veldig, kommer veldig an på hvor man bor, også lokalt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Når vi først har gravd så dypt skal jeg være ærlig at jeg ikke har testet i det uendelig med produkter jeg har idag, litt kjipt om det smeller.

    Ved veldig mye testing brukte jeg eximus s-1 ver

    Mener forskjellig på strøm tiltak på denne forsterkeren var enorm. Antagelig pga dårlig strømforsyning.

    0C86A93D-277D-4712-897D-590A40BBD54D.jpeg
    1DD9C4E6-EA46-443A-9861-0713D3696B41.jpeg
     

    Vedlegg

    Sist redigert av en moderator:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Jeg prøver å spørre enklere. Om jeg mener å bruke 2 stk faser som har ca samme spenning betyr noe, hvordan kan det måles?

    Det kan vel delvis måles (om det ikke er for mye lekkasje til jord) måles spenning mellom fase/jord og de med mest lik spenning velges?

    Jeg har brukt det instrumentet til å måle det, (tilkobling uten jord på instrument) men om det ikke er rett måling går ikke det.
    Det er snakk om fasevinkler her, den ene fasen er -120V og den andre er +120V. Så de er langt fra like, de har faktisk 240V forskjell som da er det kontaktene dine leverer. Man måler imellom fase til fase.

    Igjen, les øverst på denne siden om jord. Sikkerhetsjord er det man snakker om ved strøm.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror blindtest er et helvete å bestå. Når proffe folk ikke skiller cola/solo eller rødvin/hvitvin så er terskelen høy for endringer ikke kan høres.
    Jeg tror det like gjerne gjelder høyttalere som kabler.
    Er du enig i at konsekvensen av det du sier her, er at du sannsynligvis ikke hører forskjell med mindre du vet hva som er koblet inn? At hvis noen koblet ut alle strømremediene dine uten at du visste det, så ville du ikke hørt forskjellen?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er snakk om fasevinkler her, den ene fasen er -120V og den andre er +120V. Så de er langt fra like, de har faktisk 240V forskjell som da er det kontaktene dine leverer. Man måler imellom fase til fase.

    Igjen, les øverst på denne siden om jord. Sikkerhetsjord er det man snakker om ved strøm.
    Leste innlegget til ymir og fant dette. Når «ny strøm» skal lages med perfekt 120-0-120 må senter rappen kobles til jord?
    BC0CC04E-47D9-44DD-9F47-FAC69CEA63D9.png
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Er du enig i at konsekvensen av det du sier her, er at du sannsynligvis ikke hører forskjell med mindre du vet hva som er koblet inn? At hvis noen koblet ut alle strømremediene dine uten at du visste det, så ville du ikke hørt forskjellen?
    Hvorfor er det så viktig at jeg ikke skal høre forskjellig uten rens? Jeg mener det absolutt er forskjellig, men å bestå en blindtest er veldig vanskelig uansett hva det gjelder.
    Når strøm forklares og tenkes helt grunnleggende er det klart det har null å si. Alt virker.

    Å si strøm er strøm er som å si: Gå ut å spark ball, det er veldig enkelt og du tjener en milliard på 3 år!
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.435
    Antall liker
    1.991
    Torget vurderinger
    8
    Hvorfor fortsette diskusjonen når LM innrømmer at det mest sannsynlig er placebo og at han dermed er nervøs for en blindtest 🙈
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Hvorfor er det så viktig at jeg ikke skal høre forskjellig uten rens?
    Viktig og viktig. Det er vel mer at jeg ikke skjønner hvorfor man skal stresse med ting som en ikke hører forskjell på. Det føles som å løse problemer man ikke har.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Leste innlegget til ymir og fant dette. Når «ny strøm» skal lages med perfekt 120-0-120 må senter rappen kobles til jord?
    Vis vedlegget 856999
    Igjen, hvorfor fokuserer du så mye på jord? Du har et IT nett, der jord er isolert og er der for sikkerheten sin skyld. Se innlegg #721.
    Hvor bruker du 120V mener du? Det er 240V som brukes i Norge.

    Men du tenker på ny flytende "jording" etter trafo? Det stemmer, men dette må ikke blandes sammen med annen jord man har fra før. Og er heller ikke noe man bør fikle med selv..

    Det er noe annet som står på forrige side om 3-fas som heller er viktigere. Har du tatt 2 faser fra 3-fas og koblet til? Dette er faseforskyvd og utgjør mye mer enn om man har jord på 0. :)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Når vi først har gravd så dypt skal jeg være ærlig at jeg ikke har testet i det uendelig med produkter jeg har idag, litt kjipt om det smeller.

    Ved veldig mye testing brukte jeg eximus s-1 ver

    Mener forskjellig på strøm tiltak på denne forsterkeren var enorm. Antagelig pga dårlig strømforsyning.

    Vis vedlegget 856996 Vis vedlegget 856997
    Hvis jeg ser rett er det en liten DC-strømforsyning nede til venstre, en 250ASX2 oppe til venstre, og et ganske stort bufferkort med LM340 eller LM317-regulatorer til høyre.

    Det er ingen total umulighet at du hører forskjell på hva denne får inn på strømsiden. Det er spesielt to punkter jeg tenker på som interessante.

    For det første har jeg erfaring med at impedansen på strømnettet har noe å si for ICE-modulene, rett og slett fordi PSU fint klarer å drive forsterkeren så lenge det er høy nok spenning på nettsiden. Vi testet dette på Gaia i sin tid, og etter at strømmen i huset ble lagt om kunne vi dra på så lyset dimmet hos flere av naboene når han dro på skikkelig. Vi kunne da spille betydelig høyere før noe begynte å gi seg, så her var det opplagt ikke gjort slik at strømforsyningen tok hånd om betydelig mellomlagring av strømreserver.

    For det andre, en trafo og noen mellomstore elektrolytter er ikke effektivt mot høyfrekvent støy. Det er heller ikke LM340 eller 317 i særlig grad, og det er bare deler av bufferkortet som er lokalt avkoblet. Om jeg ikke har sett feil på hva som er hva her da. Det skulle i såfall bety at det er relativt åpent for støy å komme gjennom til de svakeste signalene i forsterkeren.

    De to punktene vil respondere på helt ulike tiltak, men i ekstreme tilfeller kan nok høy impedans på strømnettet gjøre at effekttrinnet produserer støy til strømforsyningen til buffertrinnet. Nå er jo ikke dette en veldig kraftig forsterker så akkurat dette er nok litt på den teoretiske siden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Hvorfor er det så viktig at jeg ikke skal høre forskjellig uten rens?
    Jeg tror ikke det er viktig for noen. Men jeg tror en del ønsker å vite om det faktisk er sant. Det faktum at du er menneske gjør spørsmålet betimelig, det er tross alt sånn vi alle virker. Hadde du vært maskin hadde det ikke vært noe å lure på.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Igjen, hvorfor fokuserer du så mye på jord? Du har et IT nett, der jord er isolert og er der for sikkerheten sin skyld. Se innlegg #721.
    Hvor bruker du 120V mener du? Det er 240V som brukes i Norge.

    Men du tenker på ny flytende "jording" etter trafo? Det stemmer, men dette må ikke blandes sammen med annen jord man har fra før. Og er heller ikke noe man bør fikle med selv..

    Det er noe annet som står på forrige side om 3-fas som heller er viktigere. Har du tatt 2 faser fra 3-fas og koblet til? Dette er faseforskyvd og utgjør mye mer enn om man har jord på 0. :)
    Hva jording blir på sekundærsiden vet du bedre enn meg. Men når jord blir koblet på senter tappen der, blir det vel en ny strøm hvor jord er plassert i senter?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Viktig og viktig. Det er vel mer at jeg ikke skjønner hvorfor man skal stresse med ting som en ikke hører forskjell på. Det føles som å løse problemer man ikke har.
    Så stjernejord og gjøre det en kan for å ha samme potensialet til jord på alle produkter er tull?
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Kult , her er noe jeg må sette meg inn i : )
    Har du noen linker ? Hvordan tror du en brigde med fast soft recovery dioder vil oppføre seg i sammen likning ?
    Det er jeg faktisk ikke sikker på. Slik jeg har forstått det skal en diode som har fast recovery åpne for strøm raskest mulig etter at spenningen overstiger sperregrensen. En soft recovery skal på sin side gjøre dette med en ørliten treghet som gir bittelitt tap, men samtidig reduserer høyfrekvent støy. Jeg vil tro (er på tynn is her) at dioder med fast recovery har mindre tap, mens soft recovery har bittelitt høyere tap men lavere støy.

    Men de variantene jeg har funnet ser ikke ut til å være uten treshold. Det er vel egentlig grunnideen med FET-bridge, at man kan legge inn åpning og lukking av FET-ene ved eksakt 0V.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.633
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Så stjernejord og gjøre det en kan for å ha samme potensialet til jord på alle produkter er tull?
    Nå er du tilbake til å tillegge folk noe de ikke har sagt. :)

    Det han lurte litt på var hvorfor man skulle legge en million i strømrens hvis man ikke hører forskjell. Så vil jeg anta du tenker at jeg hører forskjell, men ikke i en blindtest? Og da tenker mange Hm, men hører man da faktisk forskjell, eller bare TROR man det? Og der har vi vel stridens kjerne.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om en har IT-nett og måler 179-61 til jord.

    En smeller inn støpsel til strømmen uavhengig av retning, hvordan er potensialet mellom komponenter da? Da blir Leif Ernest prosedyre antagelig enda viktigere?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Hva jording blir på sekundærsiden vet du bedre enn meg. Men når jord blir koblet på senter tappen der, blir det vel en ny strøm hvor jord er plassert i senter?
    Jorden blir da fortsatt en sikkerhets jord, så lenge det er 240V vi snakker om her?
    Men på ny sekundærside, så blir det jo 0V på L1, 120V på jord og 240V på L2 imellom L1 og L2. Så måler man fra jord til L1 og jord til L2 så får man 120V. Det er bare viklinger som induserer spenning, er det like mange viklinger på hver side så er spenningen lik på primær og sekundær side etc.
    Midtuttak midt på spolen gir lik verdi på hver side på spenningen også, veldig naturlig det.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvis jeg ser rett er det en liten DC-strømforsyning nede til venstre, en 250ASX2 oppe til venstre, og et ganske stort bufferkort med LM340 eller LM317-regulatorer til høyre.

    Det er ingen total umulighet at du hører forskjell på hva denne får inn på strømsiden. Det er spesielt to punkter jeg tenker på som interessante.

    For det første har jeg erfaring med at impedansen på strømnettet har noe å si for ICE-modulene, rett og slett fordi PSU fint klarer å drive forsterkeren så lenge det er høy nok spenning på nettsiden. Vi testet dette på Gaia i sin tid, og etter at strømmen i huset ble lagt om kunne vi dra på så lyset dimmet hos flere av naboene når han dro på skikkelig. Vi kunne da spille betydelig høyere før noe begynte å gi seg, så her var det opplagt ikke gjort slik at strømforsyningen tok hånd om betydelig mellomlagring av strømreserver.

    For det andre, en trafo og noen mellomstore elektrolytter er ikke effektivt mot høyfrekvent støy. Det er heller ikke LM340 eller 317 i særlig grad, og det er bare deler av bufferkortet som er lokalt avkoblet. Om jeg ikke har sett feil på hva som er hva her da. Det skulle i såfall bety at det er relativt åpent for støy å komme gjennom til de svakeste signalene i forsterkeren.

    De to punktene vil respondere på helt ulike tiltak, men i ekstreme tilfeller kan nok høy impedans på strømnettet gjøre at effekttrinnet produserer støy til strømforsyningen til buffertrinnet. Nå er jo ikke dette en veldig kraftig forsterker så akkurat dette er nok litt på den teoretiske siden.
    Godt å bli trodde på denne, for det var ekstremt hørbart. Følte nesten strømmen gikk rett gjennom og blei lyd. Moa alt påvirket vil jeg påstå. 😅

    Jeg syntes den ga veldig power til høyttalere med 2 stk brokoblet ga det vel 2 x500watt.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Om en har IT-nett og måler 179-61 til jord.

    En smeller inn støpsel til strømmen uavhengig av retning, hvordan er potensialet mellom komponenter da? Da blir Leif Ernest prosedyre antagelig enda viktigere?
    Det skal være samme jordspenning i alle kabinettene uavhengig av om du har jordfeil eller ikke. Om du har lav impedans til den ene polen i strømnettet fører det bare til at absolutt spenning i strømnettet forskyves litt, men bare inn på trafoene om ikke produsenten har funnet på noe som er i overkant kreativt. Trafoen gir galvanisk skille (den er tross alt en skilletrafo) og dermed har det ikke noe å si om det er for eksempel 50V offset mellom primær og sekundærvikling.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det er jeg faktisk ikke sikker på. Slik jeg har forstått det skal en diode som har fast recovery åpne for strøm raskest mulig etter at spenningen overstiger sperregrensen. En soft recovery skal på sin side gjøre dette med en ørliten treghet som gir bittelitt tap, men samtidig reduserer høyfrekvent støy. Jeg vil tro (er på tynn is her) at dioder med fast recovery har mindre tap, mens soft recovery har bittelitt høyere tap men lavere støy.

    Men de variantene jeg har funnet ser ikke ut til å være uten treshold. Det er vel egentlig grunnideen med FET-bridge, at man kan legge inn åpning og lukking av FET-ene ved eksakt 0V.
    LT432x fra AD er vel ideelle bruer uten at jeg har studert databladet.

    1665481948233.png
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Godt å bli trodde på denne, for det var ekstremt hørbart. Følte nesten strømmen gikk rett gjennom og blei lyd. Moa alt påvirket vil jeg påstå. 😅

    Jeg syntes den ga veldig power til høyttalere med 2 stk brokoblet ga det vel 2 x500watt.
    Hvis du begynner å dra 2x500W i impulser fra en vanlig husinstallasjon kan impedansen i strømnettet begynne å spille en rolle ja. Det er en grunn til at det som regel blinker i lyset når man fyrer i gang en 800W vinkelsliper. En større kondensatorbank kan som regel løse dette problemet både mer effektivt og billigere enn det meste annet av tiltak.

    Vet ikke om du husker det, men jeg har nevnt en del ganger at strømrens er lurt, så lenge det skjer på DC-siden. På AC-siden er det latterlig komplisert og skuffende lite effektivt. Dette er gode eksempler, begge de nevnte utfordringene løses klart best på DC-siden.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    LT432x fra AD er vel ideelle bruer uten at jeg har studert databladet.

    Vis vedlegget 857020
    Jeg tror muligens ikke det er denne du vil bruke til en stor strømforsyning. Hvis jeg har forstått rett er denne beregnet til å hente ut effekten i POE-nett (power over ethernet). Brukes for eksempel til fjerntliggende nettverksutstyr, kameraer, små aktive installasjonshøyttalere og slikt.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.155
    Antall liker
    10.663
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    På AC-siden er det latterlig komplisert og skuffende lite effektivt. Dette er gode eksempler, begge de nevnte utfordringene løses klart best på DC-siden.
    Shit, nå må vi bruke 300 innlegg på å forklare ac og dc og om kobber eller sølvkabel som er best til ac vs dc jord.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Så stjernejord og gjøre det en kan for å ha samme potensialet til jord på alle produkter er tull?
    @SigbergAudio har et godt poeng her, det du tillegger meg her har jeg ikke sagt noe som helst om :)

    Jeg skrev:
    Viktig og viktig. Det er vel mer at jeg ikke skjønner hvorfor man skal stresse med ting som en ikke hører forskjell på. Det føles som å løse problemer man ikke har.
    Det jeg sier er altså: "hvis du ikke hører det, har du da et problem?"

    Underforstått: når kan vi egentlig si at vi har et problem med lyden? Er det når vi tror vi har et problem med lyden, som i at det teoretisk sett kan bli bedre? Eller er det når det høres dårlig ut? Forskjellen på disse to er at den første er løst når vi tror den er løst, den andre når vi hører at den er løst.

    Så når du ikke vil gjennomføre en blindtest fordi du ikke tror du ville "bestått", så betyr det for meg at du tror du har et problem, men at du ikke hører at du har et problem. Da er det en kjempefordel å gjennomføre en blindtest. Hvis du ikke "består", så betyr det at du bare trodde at du hadde et problem, men tok feil. Det må jo være fint å oppdage at man ikke hadde et problem likevel. Hvis du "består", så hadde du faktisk et problem, som du har funnet en løsning på. Det må jo også være fint å kunne slå fast.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror muligens ikke det er denne du vil bruke til en stor strømforsyning. Hvis jeg har forstått rett er denne beregnet til å hente ut effekten i POE-nett (power over ethernet). Brukes for eksempel til fjerntliggende nettverksutstyr, kameraer, små aktive installasjonshøyttalere og slikt.
    Nei, du har nok rett. Lenge siden jeg har surret med dette. Var fornøyd schottky med noen nano loddet direkte på beina jeg. :giggle:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det skal være samme jordspenning i alle kabinettene uavhengig av om du har jordfeil eller ikke. Om du har lav impedans til den ene polen i strømnettet fører det bare til at absolutt spenning i strømnettet forskyves litt, men bare inn på trafoene om ikke produsenten har funnet på noe som er i overkant kreativt. Trafoen gir galvanisk skille (den er tross alt en skilletrafo) og dermed har det ikke noe å si om det er for eksempel 50V offset mellom primær og sekundærvikling.
    Dette eksemplet var uten trafo, om forhold er slik og en ikke kobler alle trafoer likt som på bilde anbefaler blir det unødig støy?
    6A443F41-D7E5-405A-9148-01D6F7609CFF.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Shit, nå må vi bruke 300 innlegg på å forklare ac og dc og om kobber eller sølvkabel som er best til ac vs dc jord.
    Det kan kanskje gjøres på et innlegg om en klarer regnestykke armand delte?

    men for meg etter de 300 innleggene syntes jeg det ikke er så svart/hvit som det hevdes i de overfladiske innleggene.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    @SigbergAudio har et godt poeng her, det du tillegger meg her har jeg ikke sagt noe som helst om :)

    Jeg skrev:


    Det jeg sier er altså: "hvis du ikke hører det, har du da et problem?"

    Underforstått: når kan vi egentlig si at vi har et problem med lyden? Er det når vi tror vi har et problem med lyden, som i at det teoretisk sett kan bli bedre? Eller er det når det høres dårlig ut? Forskjellen på disse to er at den første er løst når vi tror den er løst, den andre når vi hører at den er løst.

    Så når du ikke vil gjennomføre en blindtest fordi du ikke tror du ville "bestått", så betyr det for meg at du tror du har et problem, men at du ikke hører at du har et problem. Da er det en kjempefordel å gjennomføre en blindtest. Hvis du ikke "består", så betyr det at du bare trodde at du hadde et problem, men tok feil. Det må jo være fint å oppdage at man ikke hadde et problem likevel. Hvis du "består", så hadde du faktisk et problem, som du har funnet en løsning på. Det må jo også være fint å kunne slå fast.
    Da er jeg med. Det er vel minst 20 ganger jeg har sagt jeg er ferdig de siste 6 årene, med det trodde jeg det låt bra. Men det viser seg gang på gang det kan bli bedre og bedre.. Det skjer selvom det ikke er hørbar støy som er problemet, endring jeg mener oppleves er kvaliteter i lyden.
    Alle var antagelig super fornøyd med komfort og fart når T-forden kom, men det er bedre idag selvom bilen fortatt bare har motor og dempere mot vibrasjoner.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Det kan kanskje gjøres på et innlegg om en klarer regnestykke armand delte?

    men for meg etter de 300 innleggene syntes jeg det ikke er så svart/hvit som det hevdes i de overfladiske innleggene.
    Poenget er vel at om ingeniørene kan tommelfingerreglene og bransjen og kundene ikke var så åndelige hadde mange av problemene du opplever ikke eksistert. Markedet er oversvømt av overprisede garasjepodukter fra wannabe kunstnere/hippier med et "trukketutavræva" alternativt syn på etablert viten.

    Heldigvis går det fortsatt an å kjøpe solid ingeniørhåndverk i alle prisklasser for oss litt trauste.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Dette eksemplet var uten trafo, om forhold er slik og en ikke kobler alle trafoer likt som på bilde anbefaler blir det unødig støy? Vis vedlegget 857023
    Jeg kjenner til det der, det er bare at dersom kabinettet faktisk er jordet er impedansen så mye lavere at den kapasitive effekten fra trafoen absolutt ikke betyr noe. Dersom kabinettet ikke er jordet skal dette definitivt heller ikke slå inn på kretsløpene i produktet.

    En ting som slår beina under hele ideen er at man ofte baserer seg på om det er spenningsoffset, altså at dersom man har full jordfeil vil spenningsforskjellen mellom kabinett og ytterste viklinger på trafo (gitt at den er viklet lagvis på denne måten) være enten 0 eller 240V. Det er bare at strømmen i trafoviklingene er eksakt den samme uansett hvilken vei spenningen på trafoen er forskjøvet.

    Med andre ord, dersom chassis er jordet er impedansen så lav at det ikke betyr noe. Skulle det mot formodning ikke være jordet overhodet skal det altså ikke ha noe å si fordi produktet ikke "ser" jordfeilen. Det er ett lite "men" her, og det er om man rører inn signaljord i kabinettet, og neste boks har et annet potensiale i kabinettet. Imidlertid er også dette bare interessant på et teoretisk nivå, ikke fordi det ikke er reelt, men fordi at om dette er et problem har man problemer med at kretsen er en antenne uansett. Da er det snakk om en ganske dårlig konstruksjon og da synes jeg det hjelper lite om man har klart å bøte litt på problemet.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Poenget er vel at om ingeniørene kan tommelfingerreglene og bransjen og kundene ikke var så åndelige hadde mange av problemene du opplever ikke eksistert. Markedet er oversvømt av overprisede garasjepodukter fra wannabe kunstnere/hippier med et "trukketutavræva" alternativt syn på etablert viten.

    Heldigvis går det fortsatt an å kjøpe solid ingeniørhåndverk i alle prisklasser for oss litt trauste.
    Jeg er ikke så åndelig og tro det eller ei, ekstremt skeptisk. Det skjønner du kanskje etter 300 innlegg her. Hvem kan man egentlig stole på? Jeg har valgt mine ører med veiledning av andres.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Det kan kanskje gjøres på et innlegg om en klarer regnestykke armand delte?

    men for meg etter de 300 innleggene syntes jeg det ikke er så svart/hvit som det hevdes i de overfladiske innleggene.
    Grunnen til at det ikke er svart/hvitt er gjerne at det ikke finnes en direkte fasit pga. flere 1000 forskjellige løsninger, der noen er mer kreative enn andre..
    Når man skal løse et problem, så er det viktig å først kartlegge (hva har man, hva er problemet, hvor kreativ har folk vært fra før, bør man bare starte på nytt). I 90% av tilfellene i min jobb så er det enkleste, billigste og ikke minst det beste å bare starte på nytt og greenfielde hele dritten! Men så har man økonomi folka som setter en stopper for det, og man ender opp med å betale det dobbelte for å "spare" på småting istedet. Folk har rett og slett vært for kreative og lagd elendige løsninger de ikke er i stand til å feilsøke på selv engang og ikke minst svært lite robuste løsninger. Heldigvis så har man standarder å forholde seg til og folk med utdannelse innenfor forskjellige fagfelt som vet hva de holder på med, så det blir mest mulig likt og man slipper såkalte kreative løsninger.

    Å oppsummere flere års skolegang og ikke minst 20-50 år med erfaring på noen få innlegg er det svært få som klarer. Så da blir det fort veldig overfladisk uansett, ettersom man ikke kan gå i dybden heller for da er det svært få som skjønner hva man faktisk snakker om og da faller de av lasset og skjønner kanskje enda mindre.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn