Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Scop for å måle direkte på nettspenninger er et lite kapittel for seg... 1:10 eller 1:100 diff.probe er anbefalt..
    Det er helt korrekt, men man får vel mye fint på batteri i disse tider som brura sa.
    Da er ihvertfall jordings problematikken i instrumentet ikke så mye å tenke på.
    Men det vanlige er vel å helst bruke skilletrafo/variac på det man skal måle på.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Og måle transienter på opptil 30khz med hastighet på 20mhz er vel heller ikke lett med scope?
    Hvorfor ikke?

    Man får ikke alle 20 harmoniske+++ av grunnfrekvensen, men grunnfrekvensen er ikke så veldig mye problem.

    Er det veldig mye problem så er det bare å skaffe et med høyere båndbredde, det finnes også. Det jeg linket til var bare et lite eksempel på et som koster 1500,- og holder egentlig til det meste.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Her har du et annet eksempel.
    Denne trafoen leveres i varianter fra 250VA til 10kVA.
    Den har 4 like viklinger, alle med 4 terminaler, hvor den ene er merket 0, slik at man vet hvordan sammenkobling skal gjøres.
    1665519445996.png


    Disse terminalen gir med andre ord fleksibilitet mhp å konfigurere transformatoren for den aktuelle bruken.
    Slik gjøres det hvis du ringer e-verket og sier du har for høy/lav spenning hjemme. Da drar de kanskje ut og kobler om din nærmeste transformator.

    "17-0-17 means a single 34v winding, tapped in the middle. This configuration is often used for symmetrical DC output."
     2022-10-12 at 08.41.49.jpg

    En forsterker er ofte forsynt med f eks +40V, 40V minus Her vil du som regel ta utgangspunkt i midtuttaket (sekundærsiden) på trafoen jord som signaljord.
    Men dette er ikke jording.
    Jordingen vil du koble til apparetets kapsling, og kanskje transformatoren kjerne.
    På engelsk sier de "ground" (GND) om begge deler, de kan være koblet sammen, men trenger ikke være det.

    For den enkelte bruker spiller det ingen rolle om vi er forsynt via IT eller TN nett.
    Vi får det verken varmere eller kaldere, brød blir likt stekt, og CD-/platespillere, forsterkere og vaffeljern fungerer på samme måte uavhengig av IT/TN.
    Det utstyret vi bruker i heimen er enfaset, det forholder seg IKKE til jording. (det gjør ikke 3-fasede apparater heller for den saks skyld, men de endrer rotasjonsretning hvis du bytter om 2 faser)
    Jording er ikke en aktiv del av det elektriske apparatet, men kun en sikkerhetsforanstaltning som skal sørge for at en eventuell overledning blir ledet til, ja, nettopp: jord.

    En vesentlig del av ingeniørarbeid er å forenkle problemer.
    I dette tilfellet kan vi se bort fra jordingen.
    Den er ikke en del av lydopplevelsen, like lite som den påvirker kaffekoking.
    :)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    It's actually the connection of ground to the center tap of the transformer secondary that causes the power to be balanced

    Hva er det vi misforstår?
    Demper en "balanced power" trafo også uten jord?


    Martin claimed that balanced power improved the performance of any sensitive electronic equipment in any environment. Boy was he correct. More people haven't heard our products on multi gold and platinum records than have heard of our products. We are there, but if you can hear us, we aren't doing our job right.


    Litt lettere å skjønne balanced power og center tap, jord?

    The Balanced Power Transformers are designed with a center-tapped secondary winding which consists of two identical, mirrored secondary windings in series and an electrostatic shield. When the center tap is grounded, these two identical windings short circuit the equal amplitude but opposite phased noise current and greatly attenuate (low to medium frequency) common mode noise. The ground noise amplitude goes to zero, which eliminates audio to be free of noise interference. In addition, our balanced transformers are designed with very low flux density to further reduce the mechanical noise. Balanced Power Transformers are perfect for audio recording, production studios and high-end home entertainment systems.

    "Skaperen" av balanced power





    It's actually the connection of ground to the center tap of the transformer secondary that causes the power to be balanced, i.e., +60 / -60. The output side of the center-tap transformer is happy to swing 60V in either direction around any voltage that you apply to the center tap, interestingly. (There are other ways to generate balanced power that don't involve transformers, but it's the same idea.)

    But the main point is that ground is ground is ground. The grounding on everything is connected to the earth, which is ground. period. You have to have a good solid ground.
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det som hvertfall er sikkert er at det er ikke om å rettvise og veilede her. Sies noe er det om å vri det feil.

    ymir viser til poengene mine veldig konkret og enkelt, ingen har klart å gi klart svar før og heller bare vrenger spørsmålene til alt er feil.
    Balansert spenning eksister og kan opprettes: ja
    IT-nett er jording kun sikkertsjord: nei
    Kan jording være skjev: ja

    I diskusjonene er det mange som mener dette er piss, men dessverre, dette er reelt. Vi får være takknemlig som har ymir og lærer oss!
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Her har du et annet eksempel.
    Denne trafoen leveres i varianter fra 250VA til 10kVA.
    Den har 4 like viklinger, alle med 4 terminaler, hvor den ene er merket 0, slik at man vet hvordan sammenkobling skal gjøres.
    Vis vedlegget 857162

    Disse terminalen gir med andre ord fleksibilitet mhp å konfigurere transformatoren for den aktuelle bruken.
    Slik gjøres det hvis du ringer e-verket og sier du har for høy/lav spenning hjemme. Da drar de kanskje ut og kobler om din nærmeste transformator.

    "17-0-17 means a single 34v winding, tapped in the middle. This configuration is often used for symmetrical DC output."
    Vis vedlegget 857224
    En forsterker er ofte forsynt med f eks +40V, 40V minus Her vil du som regel ta utgangspunkt i midtuttaket (sekundærsiden) på trafoen jord som signaljord.
    Men dette er ikke jording.
    Jordingen vil du koble til apparetets kapsling, og kanskje transformatoren kjerne.
    På engelsk sier de "ground" (GND) om begge deler, de kan være koblet sammen, men trenger ikke være det.

    For den enkelte bruker spiller det ingen rolle om vi er forsynt via IT eller TN nett.
    Vi får det verken varmere eller kaldere, brød blir likt stekt, og CD-/platespillere, forsterkere og vaffeljern fungerer på samme måte uavhengig av IT/TN.
    Det utstyret vi bruker i heimen er enfaset, det forholder seg IKKE til jording. (det gjør ikke 3-fasede apparater heller for den saks skyld, men de endrer rotasjonsretning hvis du bytter om 2 faser)
    Jording er ikke en aktiv del av det elektriske apparatet, men kun en sikkerhetsforanstaltning som skal sørge for at en eventuell overledning blir ledet til, ja, nettopp: jord.

    En vesentlig del av ingeniørarbeid er å forenkle problemer.
    I dette tilfellet kan vi se bort fra jordingen.
    Den er ikke en del av lydopplevelsen, like lite som den påvirker kaffekoking.
    :)
    Vær snill å nevne for meg en power amplifier som ikke jorder sin Power GND til chassi ?
    I mine leve dage har jeg alldri sett det,,,,Enten om det er CT eller FFT
     
    Sist redigert:

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Elsker at man bruker snakeoil selgere fra snakeoljens fødested som bevisførsel. 😂(y) NASA må være den største utvikler og kunde av snakeoil? De har skapene fulle av Nordost og nettbalanserere. Ikke rart de ikke har råd til å sende folk til månen lenger.

    Britney Spears er jaggu kunde også, hmm, kanskje det er jeg som er bærtur?:unsure:
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Elsker at man bruker snakeoil selgere fra snakeoljens fødested som bevisførsel. 😂(y) NASA må være den største utvikler og kunde av snakeoil? De har skapene fulle av Nordost og nettbalanserere. Ikke rart de ikke har råd til å sende folk til månen lenger.

    Britney Spears er jaggu kunde også, hmm, kanskje det er jeg som er bærtur?:unsure:
    Rart fluke gidder å ha ubalansert spenning som et av hovedmålingene. Fluke og Nordost har kanskje et undercover samarbeid for å lure oss hifi freaks?
    2ED8ED2E-BCD8-419D-ACBA-448215F92034.jpeg
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Rart fluke gidder å ha ubalansert spenning som et av hovedmålingene. Fluke og Nordost har kanskje et undercover samarbeid for å lure oss hifi freaks?
    Vis vedlegget 857244
    3-fas belastes ulikt på de tre fasene ute i nettet. Det har en del å si for de som bruker 3-faset strøm på bestemte måter.

    For deg har det null og niks å si, med mindre du fyrer opp saga med 3-fas, men det er tvilsomt at avviket er stort nok til at du merker det.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.585
    Antall liker
    34.310
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Rart fluke gidder å ha ubalansert spenning som et av hovedmålingene. Fluke og Nordost har kanskje et undercover samarbeid for å lure oss hifi freaks?
    Jepp, er det feil på anlegget er det viktig å tilkalle ekspertise ikke surfe etter sjamaner på internett. El.anlegget er ikke DIY. Fluke leverer seriøse produkter, ment for seriøse kunder. Tror ikke de skryter på seg NASA? Få her inne som skjønner seg på målinger eller klarer å skille mellom teoretiske idealer og akseptable toleranser. Desto mer perfeksjon man krever og etterstreber desto høyere ustabilitet, det gjelder både på det psykologiske som det praktiske plan. Bedre å ta høyde for virkeligheten og kjøpe produkter som fungerer optimalt i den.

    Det andre jeg gjorde før innflytting var å ha en skikkelig seriøs trikker her som gikk over anlegg, skiftet hele skapet og verifiserte at alt var ihh. Her er det 132,6 mellom begge faser og jord for øyeblikket. Jeg bor 30m unna kiosken og er første og nærmeste kunde i vårt lille nabolag og har 0 støy. Anlegget er balansert, helt ut til høyttalerne.

    Det første jeg gjorde som ekte audiofil var å finne riktig bopel og område, for å kunne utøve min pasjon i den grad jeg ønsket. Ingen radioamatører i nærheten, ingen tung industri, kablene er gravd ned og bare deilig og velbalansert landlig strøm. ❤ Dessuten har jeg ca 50+ luftige kvm til rådighet, delvis under bakken, for fri utfoldelse.
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    2.966
    Antall liker
    7.017
    Sted
    Kongsberg
    Faen. Jeg må jo innom å kikke :LOL:

    INFO: Ting blir ikke mer sant fordi en gjøk har skrevet det på engelsk.
    1665566578151.png

    Det der er feil. Og det er jo ikke skaperen av balanced power som skriver slikt som man kanskje kan få intrykk av slik Ymir legger det frem

    Hva med å lese det som Natulig linket til for noen siden siden? Ånei, det blir for for mye jobb... Morsommere å finne på egne teorier...
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Vel da kommer også Noratel med snacke oil. Plitron er Noratel. Plitron har bare tatt balanced power opp enda ett hakk.



    ^^
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Faen. Jeg må jo innom å kikke :LOL:

    INFO: Ting blir ikke mer sant fordi en gjøk har skrevet det på engelsk.
    Vis vedlegget 857262
    Det der er feil. Og det er jo ikke skaperen av balanced power som skriver slikt som man kanskje kan få intrykk av slik Ymir legger det frem

    Hva med å lese det som Natulig linket til for noen siden siden? Ånei, det blir for for mye jobb... Morsommere å finne på egne teorier...
    Ble nok feilplassert i innlegget det.
    Jeg forsøkte å henvise til equitech i linken under
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    3-fas belastes ulikt på de tre fasene ute i nettet. Det har en del å si for de som bruker 3-faset strøm på bestemte måter.

    For deg har det null og niks å si, med mindre du fyrer opp saga med 3-fas, men det er tvilsomt at avviket er stort nok til at du merker det.
    Hvorfor har balanse mer å si i 3-fase?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.335
    Antall liker
    3.685
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor har balanse mer å si i 3-fase?
    Fordi der kommer jo faktisk den trekanten du har satt inn i denne tråden utrolig mange ganger med A B C inn i bildet... 3-fase brukes for det meste bare på el-motorer.
    Men jeg skjønner ikke at du fokuserer så utrolig mye på balanse i spenning når fasen er så offset man nesten får det når du drar den fra 2 ledere på 3-fas? Kanskje fordi du ikke har noe forhold til sinus fase eller vet hvordan det fungerer?
     
    Sist redigert:

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.273
    Antall liker
    9.510
    Torget vurderinger
    2
    Det var unikt.
    Tja, tidliger i sommer var det 123V og 140V . Så det varierer med forbruk og laster her og der tenker jeg, bryr meg lite om det da det er spenningen mellom lederne inn på apparatet som teller, og der er det 228-239V avhengig av sesong
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Tja, tidliger i sommer var det 123V og 140V . Så det varierer med forbruk og laster her og der tenker jeg, bryr meg lite om det da det er spenningen mellom lederne inn på apparatet som teller, og der er det 228-239V avhengig av sesong
    Jøss! Har målt daglig i mange år, et jevnt mønster. Dagtid 5-6v skjevt( dårlig lyd) kveld og helg 1-2v. (Grei lyd) Alltid samme veien så en slipper å snu støpsel i veggen. Med skilletrafo(stabil lyd)
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Jøss! Har målt daglig i mange år, et jevnt mønster. Dagtid 5-6v skjevt( dårlig lyd) kveld og helg 1-2v. (Grei lyd) Alltid samme veien så en slipper å snu støpsel i veggen. Med skilletrafo(stabil lyd)
    Det er ikke den skjevspenningen som er årsaken til lydforandringene og den stabile lyden ved bruk av støydemingstrafo.
    Dagtid og tidlig ettermiddag er forbruket høyt med mange støyende laster på nettet.
    Dette demper i tillegg hjelperne, de lavere harmoniske, Bl.a 5-7 harmoniske.
    Når det lir ut på kvelden reduseres bruken av de støyende laster og de lavere harmoniske øker. Dette litt avhengig av hvor i systemet en bor. Er belastningen i det lokale nettet generelt høyt får en ikke så mye av disse svingningene. Det var en her som kunne vise til THD rundt 10% der de lavere harmoniske utgjorde en stor andel. Når det er slik vil det bli minimalt med forandring i lyden dag/natt, ukedagene/helg. Men han ville høyst sannsynlig ikke målt slike verdier på inntak hvor det skal måles. Har det selv slik enkelte ganger og da er lyden stabil varm, fyldige med punch hele tiden. Har også Hatt målinger i stikkontakt med der måleverdiene er høyere i stikkontakt til stereoen enn ved inntaket. Årsaken er LCR verdiene mellom inntak og stikkontakt og disse vil variere fra kurs til kurs i installasjonen.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Det er ikke den skjevspenningen som er årsaken til lydforandringene og den stabile lyden ved bruk av støydemingstrafo.
    Dagtid og tidlig ettermiddag er forbruket høyt med mange støyende laster på nettet.
    Dette demper i tillegg hjelperne, de lavere harmoniske, Bl.a 5-7 harmoniske.
    Når det lir ut på kvelden reduseres bruken av de støyende laster og de lavere harmoniske øker. Dette litt avhengig av hvor i systemet en bor. Er belastningen i det lokale nettet generelt høyt får en ikke så mye av disse svingningene. Det var en her som kunne vise til THD rundt 10% der de lavere harmoniske utgjorde en stor andel. Når det er slik vil det bli minimalt med forandring i lyden dag/natt, ukedagene/helg. Men han ville høyst sannsynlig ikke målt slike verdier på inntak hvor det skal måles. Har det selv slik enkelte ganger og da er lyden stabil varm, fyldige med punch hele tiden. Har også Hatt målinger i stikkontakt med der måleverdiene er høyere i stikkontakt til stereoen enn ved inntaket. Årsaken er LCR verdiene mellom inntak og stikkontakt og disse vil variere fra kurs til kurs i installasjonen.
    Helt enig, derfor jeg ønsker å bruke de faser som er mest stabile(minst brukt) Hos meg er den ene lederen ekstra mye i bruk, den ligger 5 volt lavere.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Vær snill å nevne for meg en power amplifier som ikke jorder sin Power GND til chassi ?
    I mine leve dage har jeg alldri sett det,,,,Enten om det er CT eller FFT
    Hva er power GND?
    Mener du jording fra nettet?
    I så fall så er det jo hele meningen med jording.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.602
    Antall liker
    3.139
    Torget vurderinger
    0
    .....jeg ønsker å bruke de faser som er mest stabile(minst brukt) Hos meg er den ene lederen ekstra mye i bruk, den ligger 5 volt lavere.
    For noen år siden hadde jeg samme problemet......og hadde avvik helt ned til 198V ref. logg
    Kraftverket ble kontaktet og inntaket ble koblet om.......stabilt etter det (y)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva er power GND?
    Mener du jording fra nettet?
    I så fall så er det jo hele meningen med jording.
    Jeg for står ikke hva du ville fram til i inlegget med illustrasjon power supply allene,,, Du antyder at nett jord inn skal groundes i
    kabinett kun,,, og ikke i CT sammen power ground fra ampen .Hvor skal forsterker jord kobles da ? Vanliste termene er GND chassi, P gnd ; er power supply jord S.gnd ; som er signal jord

    Skisser eller forklar gjerne,
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Denne type transformator skal vistnok redusere harmoniske. Men er enda ikke aktuelt i nettet til HK i følge min saksbehandler og kunnskaps resurs i HK.


    tre (2).jpg
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Denne type transformator skal vistnok redusere harmoniske. Men er enda ikke aktuelt i nettet til HK i følge min saksbehandler og kunnskaps resurs i HK.


    Vis vedlegget 857377
    Hadde kansje hatt like bra ut bytte med en stooor R core , kansje balansert " mode 120 0-120 v
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Hadde kansje hatt like bra ut bytte med en stooor R core , kansje balansert " mode 120 0-120 v
    En nå pensjonist ved Statkraft i nabolaget sa den gang jeg hadde store utfordringer mht støy.
    " For lite kobber, for lite kobber "
    Så han mente mer kobber, dvs større trafo var løsningen.
    Vel, de gikk 200kva til 315kva til 800 Kva.
    Så det ble mer kobber 😁. Men det løste ikke hoved problemet. Det løste seg selv 🙂.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Jeg for står ikke hva du ville fram til i inlegget med illustrasjon power supply allene,,, Du antyder at nett jord inn skal groundes i
    kabinett kun,,, og ikke i CT sammen power ground fra ampen .Hvor skal forsterker jord kobles da ? Vanliste termene er GND chassi, P gnd ; er power supply jord S.gnd ; som er signal jord

    Skisser eller forklar gjerne,
    Strømforsyningen var for å vise hva man bruker midtuttaket til.
    Sikkerhetsjord og signaljord kan kobles sammen, men har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
    Tror aldri noen av mine forsterker gjennom 50 år med stereoanlegg har vært koblet til en jordet kurs.
    Så da er ikke power GND, eller jording som jeg kaller det, koblet til noe som helst.
    Dette har så langt aldri medført problemer. Hvilket stemmer med det jeg lærte på skolen, med erfaring som laboratorieingeniør hos NEMKO, og mange års erfaring som serviceingeniør på avansert elektronisk-/mekanisk-/optisk-/datautstyr til grafisk industri. Utstyr som vi alltid monterte med egen trafo- for å få TN-nett siden systemene var basert på 400V.
    Arbeidsliv og utdannelse har med andre ord gitt meg omfattende erfaring med elektro, alt fra scannere basert på rør og særdeles lave spenninger, diskret elektronikk, lasere, motordrifter - og transformatorer, både søte små på noen få VA og store særinger på 50kVA.
    Mulig jeg uttrykker meg uklart, beklager i så fall. 🙂
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Strømforsyningen var for å vise hva man bruker midtuttaket til.
    Sikkerhetsjord og signaljord kan kobles sammen, men har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
    Tror aldri noen av mine forsterker gjennom 50 år med stereoanlegg har vært koblet til en jordet kurs.
    Så da er ikke power GND, eller jording som jeg kaller det, koblet til noe som helst.
    Dette har så langt aldri medført problemer. Hvilket stemmer med det jeg lærte på skolen, med erfaring som laboratorieingeniør hos NEMKO, og mange års erfaring som serviceingeniør på avansert elektronisk-/mekanisk-/optisk-/datautstyr til grafisk industri. Utstyr som vi alltid monterte med egen trafo- for å få TN-nett siden systemene var basert på 400V.
    Arbeidsliv og utdannelse har med andre ord gitt meg omfattende erfaring med elektro, alt fra scannere basert på rør og særdeles lave spenninger, diskret elektronikk, lasere, motordrifter - og transformatorer, både søte små på noen få VA og store særinger på 50kVA.
    Mulig jeg uttrykker meg uklart, beklager i så fall. 🙂
    Du har forsåvidt rett , om man stoler på utstyret sitt er det oftere å få tilført en jord feil i systemet om man ikke har jordfeil bryter , og med mindre man gjør jevne kontroller som meg og som jeg og er på lagt som bruker av anlegget

    Nett jord til hi fi eller ikke , Uansett er det av stor viktighet at en amp har en solid psu gnd .Var kansje der jeg trodde du var uenig Den vil iallefall gi deg en ekstra beskyttelse mot uttilsiktede hendelser som over ledning og feks kortslutnning ,
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.047
    Antall liker
    20.242
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Strømforsyningen var for å vise hva man bruker midtuttaket til.
    Sikkerhetsjord og signaljord kan kobles sammen, men har egentlig ikke noe med hverandre å gjøre.
    SIden støy er en av de "store" ankepunkter, er ikke dette en bra idé.
    Sikkerhetsjord kan kobles til "Powerground". IKKE "Signalground".
    I enhver velkonstruert forsterker er disse adskilt fra hverandre.
    Viktigt å skille begrepene "ground" og "jord" fra hverandre. Er ikke det samme. ;)
     
    Sist redigert:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.321
    Antall liker
    16.408
    Sted
    Østfold
    Faen. Jeg må jo innom å kikke :LOL:

    INFO: Ting blir ikke mer sant fordi en gjøk har skrevet det på engelsk.
    Vis vedlegget 857262
    Det der er feil.
    Min tur til å arrestere deg her da. Det er jo ikke feil det han skriver. Forstår ikke helt hvor du vil med denne.

    Dessuten vet jo alle at alt som står på engelsk på Internet er sant.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.837
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    SIden støy er en av de "store" ankepunkter, er ikke dette en bra idé.
    Sikkerhetsjord kan kobles til "Powerground". IKKE "Signalground".
    I enhver velkonstruert forsterker er disse adskilt fra hverandre.
    Viktigt å skille begrepene "ground" og "jord" fra hverandre. Er ikke det samme. ;)
    Det er vel det jeg har prøvd å si.
    🤗
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell eller ikke?
    Satte bryter på jordledningen for mange år siden, før jeg jordet hele stuekursen. 😁

    353309-37b6a160c9152f81a2704632ad2759c3.jpg


    Ingen forskjell. Men da jeg hadde fire stk støydemping trafoer var det greit at de skulle virke etter hensikten. Problemet var bare at støyen lå lavere en hva trafoen kunne håndtere. Noratel sa dengang fra 5 eller 7 khz og opp og da er sikkert ikke dempingen så mye å skryte av ved så lave frekvenser.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.714
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Forskjell eller ikke?
    Satte bryter på jordledningen for mange år siden, før jeg jordet hele stuekursen. 😁

    Vis vedlegget 857475

    Ingen forskjell. Men da jeg hadde fire stk støydemping trafoer var det greit at de skulle virke etter hensikten. Problemet var bare at støyen lå lavere en hva trafoen kunne håndtere. Noratel sa dengang fra 5 eller 7 khz og opp og da er sikkert ikke dempingen så mye å skryte av ved så lave frekvenser.
    Jeg tror nok at multiple enkelt kablede filter og egentlig kan virke mot sin hensikt
    Jeg ser det som viktigere er det å bruke nett kabel med tilkoblet jord( på de som har det ) slik at evt nett inn filter funker etter hensikten ,også for å stoppe mest mulig støy generert inni apparatet å kommet ut på linjen og og forstyrre annen elektronikk ,,,,
    Spesielt viktig på switchet utstyr enten det er en smps eller amp eller begge. Det gjelder forså vidt allt du har i huset fra armatur til allt som går rundt " mm

    Enkle tiltak ,,,Den tida mestepareten av min kjede var SE , la jeg vekt på å fase trafoer "både i DIY og andre mine .Diskusjonene kommer vet jeg ,,, etter likerettten bl bla bla.

    Da har jeg merket alle stikk til alle enkelt komponeter fra koblet annet ut styr og hver for seg og merket pos der de hadde lavest strøm eller spennings potensial mot jord ,,,,(for testen en lånt jord fra inntak ; inn vann rør )
    Så har jeg koblet det sammen . At noen av de billigere cd og dac profitterte lyd messig på nett filter i tillegg mener jeg må komme av bedre isolasjon fra nettet .

    Selv om balansert utstyr generellt ikke plages nevne verdig med støy , eller som her totalt fra værende , då liker jeg å enda å gi de beste forutsettningen for det jeg allerede har ,,,og for gjøre min strøm litt" bedre . Allt er jordet til nett , period .Min nett hi fi supply kabel er enkel 3x 4 kvadr fra en 16a kontakt med 8 rekke kontakter rated 16A. Arrangert slik ; powerne nærmest strøm inn " og små forbrukerne etter disse .
    Ett steg videre i denne prosessen" var alternativt var evt å sløyfe in house jord og bruke jord spyd
    Kunne andre ting vært bedre , absolutt , kansje en selektert "fase og en feit 20A fra skapet rett til ampene ,,

    Just some thoughts
     
    Sist redigert:

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Min tur til å arrestere deg her da. Det er jo ikke feil det han skriver. Forstår ikke helt hvor du vil med denne.

    Dessuten vet jo alle at alt som står på engelsk på Internet er sant.
    Nå er vel mesteparten av faglitteratur på engelsk og det samme er vel opplysninger fra produsenter.
    Og så gjelder det å finne litteraturen, kunnskapen som er lagt frem på en forståelig måte. En kan finne samme kunnskap beregnet for de med master grad skrevet på en noe lettere tilgjengelig form.
    Det handler vel litt om pedagogikk.
    En professor som står foran sine studenter ville nok forklart temaet litt anderledes ovenfor de med mindre bakgrunnskunnskap
    Der er NRK svært flinke. Når vanskelig tilgjengelig vitenskapelig stoff skal snakkes om henter de inn folk med svært gode pedagogiske evner som klarer å forklare vanskelig stoff på en måte som folk flest skjønner.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn