Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • L

    larsmartin

    Gjest
    Det var unikt.
    La oss ta ditt eksempel, tror folk er lei mine.
    Hvordan vet du det ikke er 2,5v dropp på en L og 2,5v lekkasje til jord et sted så den er sjev og summen av dette viser at det er balansert, men egentlig er det 2 feil som utlignes å målingen ser det riktig ut?

    Jeg blir bannlyst for jeg snakker om skeiv jord og jord er bare sikkerhet, men er det ikke så enkelt som dette vedlegget?

    Hvorfor oppgis støydemping forholdet til jord/fase på skilletrafo om det «ikke finnes» og brukes kun ved lynnedslag eller jordfeil.
    DADA20B4-0AC4-4FC0-98D3-2B7311E32B35.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.370
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvor har du egentlig hentet denne fikse ideen om "lekkasje til jord" - og til hvilken jord?? Hvis du referer til sekundærsida av skille trafoen, - så har du ingen jord der... du har et virtuelt punkt som i og for seg blir sin egen "jord" i verden, da den ikke er koblet mot sikkerhetsjord fra nettet i huset.

    Enten "konstruerer" du problemer som ikke eksisterer, - eller så kverulerer du bare. Om du velger å bruke utgangen på trafoen som IT, eller flytte den lasken slik at det blir TN - er fullkomment likegyldig fra et strømteknisk synspunkt. Om du synes det ene låter bedre enn det andre, - hva er så problemet?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvor har du egentlig hentet denne fikse ideen om "lekkasje til jord" - og til hvilken jord?? Hvis du referer til sekundærsida av skille trafoen, - så har du ingen jord der... du har et virtuelt punkt som i og for seg blir sin egen "jord" i verden, da den ikke er koblet mot sikkerhetsjord fra nettet i huset.

    Enten "konstruerer" du problemer som ikke eksisterer, - eller så kverulerer du bare. Om du velger å bruke utgangen på trafoen som IT, eller flytte den lasken slik at det blir TN - er fullkomment likegyldig fra et strømteknisk synspunkt. Om du synes det ene låter bedre enn det andre, - hva er så problemet?
    Glem trafoen i mitt hus nå, jeg snakker kun om målingen til balle. Hold oss kun til den og ingenting i mitt hus.

    Får jeg svar på eksempelet får jeg svar på alt jeg lurer på. (Eller så får svar på om det er noe jeg ikke forstår)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.275
    Antall liker
    9.512
    Torget vurderinger
    2
    Hele poenget er å finne opp problemer som ikke eksisterer og løse dem med ting som ikke har virkning, til høyest mulige pris. Ansuz og Nordosts grunnleggende forretningsidé med andre ord.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hvor har du egentlig hentet denne fikse ideen om "lekkasje til jord" - og til hvilken jord?? Hvis du referer til sekundærsida av skille trafoen, - så har du ingen jord der... du har et virtuelt punkt som i og for seg blir sin egen "jord" i verden, da den ikke er koblet mot sikkerhetsjord fra nettet i huset.

    Enten "konstruerer" du problemer som ikke eksisterer, - eller så kverulerer du bare. Om du velger å bruke utgangen på trafoen som IT, eller flytte den lasken slik at det blir TN - er fullkomment likegyldig fra et strømteknisk synspunkt. Om du synes det ene låter bedre enn det andre, - hva er så problemet?
    Jeg kverulerer ikke men lurer på dette også.
    Flyttes jordpunktet til siden på sekundærsiden, blir det fortsatt som noratel viser til da? 115-0-115 eller endres det til f.eks 100-0-130?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hele poenget er å finne opp problemer som ikke eksisterer og løse dem med ting som ikke har virkning, til høyest mulige pris. Ansuz og Nordosts grunnleggende forretningsidé med andre ord.
    Nei da, men tema for meg er balansert spenning. Om det har betydning eller ikke er ikke det jeg ønsker svar på, heller ikke at det til sammen uansett blir 230v.

    Det jeg ønsker å måle som alle mener jeg har fått svar på, men jeg kan hvertfall ikke gå i sikringskapet måle det etter disse 350 innleggene.
    Har naboene dratt en leder ned med 7v, hvordan kan jeg velge de 2 andre lederne som ikke har dropp?

    jord er bare sikkerhet og kan være skjev, så kan ikke bruke det som referanse?
     
    Sist redigert av en moderator:

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579
    Nei da, men tema for meg er balansert strøm. Om det har betydning eller ikke er ikke det jeg ønsker svar på, heller ikke at det til sammen uansett blir 230v.

    Det jeg ønsker å måle som alle mener jeg har fått svar på, men jeg kan hvertfall ikke gå i sikringskapet måle det etter disse 350 innleggene.
    Har naboene dratt en leder ned med 7v, hvordan kan jeg velge de 2 andre lederne som ikke har dropp?

    jord er bare sikkerhet og kan være skjev, så kan ikke bruke det som referanse?
    Mener du, om du kan måle præcis 230V i dine kontakter, eller andre steder i dit hjem?
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.275
    Antall liker
    6.446
    Sted
    Under stjernene
    I et nett med nominell spenning lik 230 V er kravet at spenningen skal være i intervallet 207V – 253V.
    Dvs +/- 10%.
    Det er korrekt, men vi prater fremdeles om en nominell spenning på 230V

    Problemet er at mye utstyr er oppgitt med ei drifts spenning på 220 - 240V.
    Hjemme i de årene jeg har målt har den ligget på 230V +/- 2V sånn cirka.

    På hytta begynte lys pærene å gå som varmt hvetebrød. Ei blåste ut av skrufatninga.
    Målte nett spenninga til 248V, altså innafor spennings vinduet. Kontaktet e- verket., de skulle justere ned spenninga på nærmeste trafo.

    Ser at på pakninger til lyspærer er det oppgitt 220 - 240V, det samme gjelder en del elektronikk.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Mener du, om du kan måle præcis 230V i dine kontakter, eller andre steder i dit hjem?
    Spørsmålet er: Kan spenningen som på eksempelet under måles? (Jeg er ikke interessert i fase spenningen på ca 230v)

    På eksempelet vises også 120 grader som er perfekt symmetri, er det uten betydning om det er usymmetrisk? Henger det sammen med spenningen?

    9AE71618-54DC-41C3-BF3E-4355622B5277.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.149
    Antall liker
    6.634
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Nei da, men tema for meg er balansert spenning. Om det har betydning eller ikke er ikke det jeg ønsker svar på, heller ikke at det til sammen uansett blir 230v.
    Veldig nysgjerrig på hvorfor du ikke er interessert i hvorvidt det har betydning. Hvorfor bruke så sjukt mye tid på noe som ikke har betydning?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Veldig nysgjerrig på hvorfor du ikke er interessert i hvorvidt det har betydning. Hvorfor bruke så sjukt mye tid på noe som ikke har betydning?
    Jeg mener det har betydning, men orker ikke den diskusjon. Jeg ønsker å plukke ut 2 ledere som har nærmest samme spenning.

    Det sies og her at jording kun er sikkerhet, men hvordan skal chassiet som funker som faraday bur sende støyen vekk uten jording?
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.048
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Virker som du har en fetisj for ”ren strøm”. Viss du skulle analysert andre oppsett du har hørt, ville du da ment at de hadde mest å hente på strømrens osv? Det er så mye å hente på plassering og behandling av rom. Er ikke det av like stor interesse? Spør fordi jeg er nysgjerrig.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Virker som du har en fetisj for ”ren strøm”. Viss du skulle analysert andre oppsett du har hørt, ville du da ment at de hadde mest å hente på strømrens osv? Det er så mye å hente på plassering og behandling av rom. Er ikke det av like stor interesse? Spør fordi jeg er nysgjerrig.
    Jeg har fetisj for strøm, den har alt å si for å få lyden jeg ønsker.
    Har antagelig flyttet på høyttalerne mellom 1500-2000 ganger så vet det betyr mye, men kvaliteten som kommer ut av høyttalerne må fortsatt være bra. Kan ikke trylle god lyd ut av dritt med plassering og akustikk behandling. Til og med EQ forvrenger har jeg skjønt. Ren strøm gjør bare positivt uten bivirkninger.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Nei da, men tema for meg er balansert spenning. Om det har betydning eller ikke er ikke det jeg ønsker svar på, heller ikke at det til sammen uansett blir 230v.

    Det jeg ønsker å måle som alle mener jeg har fått svar på, men jeg kan hvertfall ikke gå i sikringskapet måle det etter disse 350 innleggene.
    Har naboene dratt en leder ned med 7v, hvordan kan jeg velge de 2 andre lederne som ikke har dropp?

    jord er bare sikkerhet og kan være skjev, så kan ikke bruke det som referanse?
    Så hva er poenget med balansert spenning?
    Er det spenningen som må være lik eller kan det bare rett og slett være at det er viktigere at L1 og L2 er 180 grader imot hverandre? Med 3 fase så har man en faseforskyvning, så 180 grader ikke er mulig.
    Eller er dette balanserte spenningen blitt noe mer hifi properitær tankegang for å få fokuset på nok en gang en tullegreie som kun hifiselgere kan forklare på en måte så det høres "fornuftig" ut.
    Balansert her er ikke noe å legge tid og ressurser på, det handler om last på systemet og utnytte 3-fasen best mulig.

    Wiki sier:
    Når de tre lederne krysses av strømmer med samme rms-verdi og faseforskyves med 2π / 3 , sies det at systemet er balansert .

    Dvs. Jevn last på alle faser på forenklet norsk.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.105
    Antall liker
    17.048
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har fetisj for strøm, den har alt å si for å få lyden jeg ønsker.
    Har antagelig flyttet på høyttalerne mellom 1500-2000 ganger så vet det betyr mye, men kvaliteten som kommer ut av høyttalerne må fortsatt være bra. Kan ikke trylle god lyd ut av dritt med plassering og akustikk behandling. Til og med EQ forvrenger har jeg skjønt. Ren strøm gjør bare positivt uten bivirkninger.
    Jeg er fascinert, på en måte, tror jeg🙄 Orker ikke å diskutere, blir bare litt forundret.
     

    Sigma62

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.03.2016
    Innlegg
    896
    Antall liker
    579

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kverulerer ikke men lurer på dette også.
    Flyttes jordpunktet til siden på sekundærsiden, blir det fortsatt som noratel viser til da? 115-0-115 eller endres det til f.eks 100-0-130?
    Jeg forstår ikke hvorfor noratel opplyser om 115-0-115 v , det er en Central Tapping trafo . Som bruker av trafoen er det uten betydning . Hvorfor de bruker CT er muligens for output filter sin del.
    Så lenge det ikke er feil i noen av apparatene til koblet denne vil spenning være like mellom CT og hverav 115 outputtene som egentlig bare er en 230 v out i realiteten ,,,pluss en jord
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Så hva er poenget med balansert spenning?
    Er det spenningen som må være lik eller kan det bare rett og slett være at det er viktigere at L1 og L2 er 180 grader imot hverandre? Med 3 fase så har man en faseforskyvning, så 180 grader ikke er mulig.
    Eller er dette balanserte spenningen blitt noe mer hifi properitær tankegang for å få fokuset på nok en gang en tullegreie som kun hifiselgere kan forklare på en måte så det høres "fornuftig" ut.
    Balansert her er ikke noe å legge tid og ressurser på, det handler om last på systemet og utnytte 3-fasen best mulig.

    Wiki sier:
    Når de tre lederne krysses av strømmer med samme rms-verdi og faseforskyves med 2π / 3 , sies det at systemet er balansert .

    Dvs. Jevn last på alle faser på forenklet norsk.
    Så bra, nå nærmer vi oss et svar. Så økes spenningen i en leder flyttes den utover i sirkelen og fasene endres pga den går utover? Eller flyttes den sideveis i sirkelen? Laget en sirkel for enklere å bli forestått.
    7DCA57C2-C587-4D36-B16D-B77A27CE036D.jpeg
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Spørsmålet er: Kan spenningen som på eksempelet under måles? (Jeg er ikke interessert i fase spenningen på ca 230v)

    På eksempelet vises også 120 grader som er perfekt symmetri, er det uten betydning om det er usymmetrisk? Henger det sammen med spenningen?
    Man får 230V samme om fasen er 120 grader eller 180 grader. Så hvorfor mener du det er viktig med balansert fra 3 fasen når du ikke bruker alle 3? Som sagt, det spiller ingen rolle. Det beste er om man får en sinus på 180 grader på fasen, da får man en topp og bunn samtidig, igjen så er ikke dette tilfellet fra 3-fas.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Så bra, nå nærmer vi oss et svar. Så økes spenningen i en leder flyttes den utover i sirkelen og fasene endres pga den går utover? Eller flyttes den sideveis i sirkelen? Laget en sirkel for enklere å bli forestått.
    Vis vedlegget 857145
    A er urelevant.. Man trenger bare B og C. Du bruker fortsatt ikke 3-fas på hifien.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Jeg forstår ikke hvorfor noratel opplyser om 115-0-115 v , det er en Central Tapping trafo . Som bruker av trafoen er det uten betydning . Hvorfor de bruker CT er muligens for output filter sin del.
    Så lenge det ikke er feil i noen av apparatene til koblet denne vil spenning være like mellom CT og hverav 115 outputtene som egentlig bare er en 230 v out i realiteten ,,,pluss en jord
    Hva tenker du om skrivet her?
    Jording trengs i senter for å få balansert strøm til jord. Nøyaktig det samme sier noratel, kjøpes trafo uten senter tap får en ikke balansert strøm som 115-0-115. Det er rart alle på hfs sier imot produsentens egne skriv.


    93D5758F-2EAB-47ED-897B-6905D6F3FC37.jpeg
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    A er urelevant.. Man trenger bare B og C. Du bruker fortsatt ikke 3-fas på hifien.
    Ja, men hvordan skal jeg vite det er b og c jeg bør velge? I virkeligheten vet jeg ikke spenningen på A-B-C
    Det må være et instrument som måler grader på spenningen antagelig?

    kikket på et fluke instrument og det er ikke verre enn at det er en helt normal måling med et fluke-instrument.
    22742168-C6D1-4DE4-9DBD-CA0129720F92.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.370
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Såpass mange kroner som du bruker på dette, burde du kanskje leie inn en elektrokonsulent....

    En sann historie fra virkeligheten.... Vi har ofte amerikansk teknisk personell som jobber hos oss... Strøm er etterhvert ikke noe stort tema, men av og til trenger man 60Hz, og vi har noen roto-convertere til dette. Disse er i utgangspunktet koblet akkurat som utgangen på trafoen din - enfase ut, ikke reelt N - punkt.
    Så kommer gutta med disse LED-checkerne sine, som skal vise om det spenning på N, forbindelse mellom N og E... det var det ikke, og alt arbeid gikk i stå. Jeg forsøkte å forklare at N faktisk inne betyr noe på enfase, - men det var for døve ører. Det var faktisk ikke plass i koblingsboksen ut fra generatoren til å laske N og E, så jeg tok et støpsel og lasket en fase og jord... Gutta trodde i fult alvor at jeg kødda med de, men LED-dingsen viste OK, - etter at jeg hadde snudd støpselet... og arbeidet kunne begynne..... Dette var høyt utdannede spesialister fra et digert firma med utstyr som er mye i vinden i disse dager....
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Ja, men hvordan skal jeg vite det er b og c jeg bør velge? I virkeligheten vet jeg ikke spenningen på A-B-C
    Det må være et instrument som måler grader på spenningen antagelig?

    kikket på et fluke instrument og det er ikke verre enn at det er en helt normal måling med et fluke-instrument. Vis vedlegget 857153
    Har man et scope, så ser man fasene og hvor mange Volt de er på. Da ser man også hvor ren sinusen er og man kan zoome inn på langt nede på mikro nivå og hvordan faseforskyvningen er. Skal man kjøpe en Fluke med denne funksjonaliteten så vil det nok koste mer enn det smaker til privat bruk.
    Et scope trenger ikke koste all verden: https://www.elfadistrelec.no/no/osc...d16KYzbkKhmUxEAya2BoCMaAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    5mV følsomhet, skal man nede i mikro så koster det litt mer, men fortsatt ikke veldig skremmende summer. 400V max.
     
    Sist redigert:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fetisj for strøm, den har alt å si for å få lyden jeg ønsker.
    Har antagelig flyttet på høyttalerne mellom 1500-2000 ganger så vet det betyr mye, men kvaliteten som kommer ut av høyttalerne må fortsatt være bra. Kan ikke trylle god lyd ut av dritt med plassering og akustikk behandling. Til og med EQ forvrenger har jeg skjønt. Ren strøm gjør bare positivt uten bivirkninger.
    Fetisj , fixeringer opphengt i , Ive got issues too" opptatt av fase , topologier , komponenter tech spec .Har det hjulpet meg ? Jo kansje i noen mer bevisste valg , og da oftere sjer det overraskelser .Spesiellt når man feks er forutinntatt og vegrer å prøve noe man egentlig ikke trodde skulle gi gevinst , plutselig topper shiden "
    Bare den avgjørelsen om å gå vekk fra multi amping og heller gå for ett mest mulig optimalt 2 kanal oppsett ble nesten en befrielse og frelse for meg . Mindre å bekymre meg for selv om jeg prøver følge konseptet" mitt
    Sitter akkurat å lytter på en av ampene jeg tenkte å selge ,,,,, nye røra gav meg en helt insane opplevelse sammen med den preen som var no go
    Alle vi har kansje historier som har ført seg nærmere det hellige"
    Det blir ikke feil uansett om man føler det gir noe positivt med de tiltak man gjør ,

    LarsMartin , Avgjort er du dedikert ijobben om få bedre strøm og du har avgjort og ett anlegg jeg kunne tenke meg å lytte på
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Dette er en ren støydempertrafo og på betegnelsen her om sek, står det kun 230volt ut(ikke 115v)
    Om jeg har misforstått betegnelsen til noratel med 120-0-120 er fase/jord på hver side så vet ikke jeg lenger.
    Vis vedlegget 857112
    Du henter ikke strøm fra fase og jord.
    Slik er det bare.
    I bildet du viser, så står det helt klart 1115-0-115,veller 120-0-120 som du sier.
    Jeg prøver bare å forstå hva du prøver å oppnå, ikke noe annet.
    :)
    1665518680834.png
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Hva tenker du om skrivet her?
    Jording trengs i senter for å få balansert strøm til jord. Nøyaktig det samme sier noratel, kjøpes trafo uten senter tap får en ikke balansert strøm som 115-0-115. Det er rart alle på hfs sier imot produsentens egne skriv.


    Vis vedlegget 857150
    Ja forstår teknikken ,,,sikkert en sånn tann legen bruker til drillen for å sikkre at man ikke blir electrocuted " hva måler du inni stikket der ubelastet ?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Har man et scope, så ser man fasene og hvor mange Volt de er på. Da ser man også hvor ren sinusen er og man kan zoome inn på langt nede på mikro nivå og hvordan faseforskyvningen er. Skal man kjøpe en Fluke med denne funksjonaliteten så vil det nok koste mer enn det smaker til privat bruk.
    Et scope trenger ikke koste all verden: https://www.elfadistrelec.no/no/osc...d16KYzbkKhmUxEAya2BoCMaAQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

    5mV følsomhet, skal man nede i mikro så koster det litt mer, men fortsatt ikke veldig skremmende summer. 400V max.
    Kjøpte faktisk fluke 1777, men det kom aldri og jeg angret litt og avbestilte. Det er for idioter og måler alt som trengs. Superharmonisk er i følge Rønneberg opptil 150khz, så det burde målt høyere.

    vet jeg har høyfrekvent inn på med strømmen utenfra som bør fjernes selvom jeg har filter som tar det blir det aldri like godt som er godt utgangspunkt.

    Med 1770-serien går du aldri glipp av kritiske nettkvalitetshendelser – fra raske transienter opp til 8 kV, harmoniske oversvingninger opp til 30 kHz, spenningsfall og -økninger, samt spennings-, strøm- og effektmålinger som gjør at du kan karakterisere elanlegget ditt.
    Flukes 1770-serie har et unikt system for automatisk registrering av målinger, som sørger for at du innhenter riktige data hver gang, mens du fortsatt har fleksibilitet til å velge og justere spesifikke parametre etter behov. Mer enn 500 nettkvalitetsparametre registreres som standard, og den veiledede oppsettingen gjør det enkelt å velge riktige parametre for anlegget du jobber med
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Du henter ikke strøm fra fase og jord.
    Slik er det bare.
    I bildet du viser, så står det helt klart 1115-0-115,veller 120-0-120 som du sier.
    Jeg prøver bare å forstå hva du prøver å oppnå, ikke noe annet.
    :)
    Vis vedlegget 857155
    Har aldri trodd eller skrevet det, slik jeg forstår det er det målt jord/fase 115volt, fase/fase 230v
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    d


    Enda godt, du måtte jo hatt et eget underforum for å håndtere alle spørsmålene du hadde hatt hadde du eid en sånn. 🤭
    Det er laget for at dere som jobber med det ikke skal misforstå som er veldig vanlig. Det har det vært altfor mye av visst nok. Så får takke dere! 😉 Endelig et instrument alle forstår.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fetisj , fixeringer opphengt i , Ive got issues too" opptatt av fase , topologier , komponenter tech spec .Har det hjulpet meg ? Jo kansje i noen mer bevisste valg , og da oftere sjer det overraskelser .Spesiellt når man feks er forutinntatt og vegrer å prøve noe man egentlig ikke trodde skulle gi gevinst , plutselig topper shiden "
    Bare den avgjørelsen om å gå vekk fra multi amping og heller gå for ett mest mulig optimalt 2 kanal oppsett ble nesten en befrielse og frelse for meg . Mindre å bekymre meg for selv om jeg prøver følge konseptet" mitt
    Sitter akkurat å lytter på en av ampene jeg tenkte å selge ,,,,, nye røra gav meg en helt insane opplevelse sammen med den preen som var no go
    Alle vi har kansje historier som har ført seg nærmere det hellige"
    Det blir ikke feil uansett om man føler det gir noe positivt med de tiltak man gjør ,

    LarsMartin , Avgjort er du dedikert ijobben om få bedre strøm og du har avgjort og ett anlegg jeg kunne tenke meg å lytte på
    Harepusen er vel rask til beins så bare å komme å høre lyden av ren strøm! 🫣 Eller er du harepus bare når du er med kjerringa?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.994
    Torget vurderinger
    2
    Litt lettere å skjønne balanced power og center tap, jord?

    The Balanced Power Transformers are designed with a center-tapped secondary winding which consists of two identical, mirrored secondary windings in series and an electrostatic shield. When the center tap is grounded, these two identical windings short circuit the equal amplitude but opposite phased noise current and greatly attenuate (low to medium frequency) common mode noise. The ground noise amplitude goes to zero, which eliminates audio to be free of noise interference. In addition, our balanced transformers are designed with very low flux density to further reduce the mechanical noise. Balanced Power Transformers are perfect for audio recording, production studios and high-end home entertainment systems.

    "Skaperen" av balanced power





    It's actually the connection of ground to the center tap of the transformer secondary that causes the power to be balanced, i.e., +60 / -60. The output side of the center-tap transformer is happy to swing 60V in either direction around any voltage that you apply to the center tap, interestingly. (There are other ways to generate balanced power that don't involve transformers, but it's the same idea.)

    But the main point is that ground is ground is ground. The grounding on everything is connected to the earth, which is ground. period. You have to have a good solid ground.
     
    Sist redigert:

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.337
    Antall liker
    3.686
    Torget vurderinger
    1
    Kjøpte faktisk fluke 1777, men det kom aldri og jeg angret litt og avbestilte. Det er for idioter og måler alt som trengs. Superharmonisk er i følge Rønneberg opptil 150khz, så det burde målt høyere.

    vet jeg har høyfrekvent inn på med strømmen utenfra som bør fjernes selvom jeg har filter som tar det blir det aldri like godt som er godt utgangspunkt.

    Med 1770-serien går du aldri glipp av kritiske nettkvalitetshendelser – fra raske transienter opp til 8 kV, harmoniske oversvingninger opp til 30 kHz, spenningsfall og -økninger, samt spennings-, strøm- og effektmålinger som gjør at du kan karakterisere elanlegget ditt.
    Flukes 1770-serie har et unikt system for automatisk registrering av målinger, som sørger for at du innhenter riktige data hver gang, mens du fortsatt har fleksibilitet til å velge og justere spesifikke parametre etter behov. Mer enn 500 nettkvalitetsparametre registreres som standard, og den veiledede oppsettingen gjør det enkelt å velge riktige parametre for anlegget du jobber med
    Ifølge det jeg ser på det så virker det ikke å gi for mye info, det er et ganske vanlig multimeter. Du trenger noe med scope funksjon for å få grafer for å se fasene tegnet som grafer.
     

    Ask4me22

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.06.2016
    Innlegg
    566
    Antall liker
    673
    Ser du kom meg i forkjøpet Aurora (y) Ja, skal man bruke et scope til å måle på el. nettet sik man snakker om her, da skal man vite hva man holder på med. For i de vanlige måle-probene har man "jord tvers i gjennom" Det vil nok lønner seg å få med en diffrensial probe skal man få frem sinusene uten å få seg noen overraskelser
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Scop for å måle direkte på nettspenninger er et lite kapittel for seg... 1:10 eller 1:100 diff.probe er anbefalt..
    Og måle transienter på opptil 30khz med hastighet på 20mhz er vel heller ikke lett med scope?
     
    Sist redigert av en moderator:

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.214
    Antall liker
    2.717
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Harepusen er vel rask til beins så bare å komme å høre lyden av ren strøm! 🫣 Eller er du harepus bare når du er med kjerringa?
    Var en jævel til å løpe i ungdommen ,,,men Ikke nå lenger ..men kan ta mitt raskeste kjøretøy ? 12 mod rc8r ,,,,Kan ikke røpe alle kalle navna mine Martin , Men inni harepusen " ligger mitt opprinnelige navn . )
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn