Den store kabelavledningstråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker noen billige kabler, noen en del dyrere kabler og noen svindyre.
    Som nevnt så er det viktig at de når helt frem :)

    Pris/ytelse på de dyreste kablene står ikke i forhold, men de er det beste jeg har.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    De som leter etter den riktige kabelen, har nok andre ting som skulle vært prioritert.
    Kan ikke si at jeg noen gang har leitet etter rett kabel, men en gang for noen år siden hadde jeg VdH med WBT-terminering (har forøvrig enda ett sett igjen liggende) og Nordost Frey 2 tror jeg det var.
    VdH kostet vel 200kr pr meter om jeg ikke husket feil.
    Nordost kostet vel 34-35.000kr for 2x 3 meter

    Jeg solgte Nordost videre, men jeg er redd de HT-kablene jeg har i dag er enda dyrere :rolleyes::rolleyes:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.229
    Antall liker
    4.629
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Bruker de som passer på lengde og ligger lett tilgjengelig, ingen dyre kabler her Biltema og Mark Levinson Vertere Lilleeng ++ om hverandre. Lite forskjell å høre bortsett fra mellom platespiller og riaa
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.189
    Antall liker
    2.661
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Fra en virkelig kable merke fornekter ,inntill for littt siden,,, og inntill jeg finner noe som kan erstatte dette.

    power cords ; løpemeter sjermet kable fra elfa
    HT ; inakustik reference ls1002 og ls 502
    PC til dac ; BMC active USB
    PRE IN OUT:Cardas clear
    PWT til dac ; Harmonic hdmi copper
    RIIA : in løpe meter belden shielded twisted pair IBM spec( single strand cu )
    RIIA ; ut samme kabel med min egen twist 8 strands
    PHONO PRE ; out Planet waves

    Enn så lenge
     
    Sist redigert:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Her har du forklaring på hva kabelen skal gjøre. Her er kun noen få parameter er tatt med.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.929
    Antall liker
    11.338
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Grei video om transmisjonslinjer... som er helt uten relevans til audokabler, da de blir altfor korte målt i bølgelengder, som er det som har betydning...
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Fin video. Da vet du jo endelig at det du har argumentert for i evigheter er bare tull fra ende til annen.
    Ut fra tidligere video betyr forholdet mellom lederne noe.
    Skinneffekten har betydning om kabelen er mangetrådet eller solidcore.
    Legger ved bilde av inakustik sin kabel, den vil uten tvil overføre helt annerledes enn en 6m2 solidcore. Da vil alle parameter i forrige video og vedlagt video påvirkes?

    Om du bruker voltmeter til å prøve å måle forskjell og volten er lik. Kan det likevel tenkes et signal i lysets hastighet kan påvirkes av overføring måten?

    58653917-A2D9-4A97-B13E-2018B8DD3D44.gif 30292356-8CF4-473E-A2C5-CC7E9FEB7B27.jpeg
     
    Sist redigert av en moderator:
    L

    larsmartin

    Gjest
    Nei, ikke utelukking men tråden spør egentlig bare om tips til hva de som ikke tror på "hiend" kabler bruker. Du må gjerne komme med tips til det dersom du føler at du har tips og kanskje tilogmed er i målgruppen? Les gjerne innlegg 1 og 2 fra TS for å få forståelse av hva som er ønsket.
    Innleggene mine gjelder ikke dyre kabler. Skal jeg svare på innlegg 2 anbefaler jeg Viborg kabler fra ebay. Strømkabel 1501.

     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Ut fra tidligere video betyr forholdet mellom lederne noe.
    Skinneffekten har betydning om kabelen er mangetrådet eller solidcore.
    Legger ved bilde av inakustik sin kabel, den vil uten tvil overføre helt annerledes enn en 6m2 solidcore. Da vil alle parameter i forrige video og vedlagt video påvirkes?

    Om du bruker voltmeter til å prøve å måle forskjell og volten er lik. Kan det likevel tenkes et signal i lysets hastighet kan påvirkes av overføring måten?

    Vis vedlegget 854896 Vis vedlegget 854897
    Faktisk sier et voltmeter mer om dette enn man kanskje skulle tro, spesielt om det er et TRMS-meter med en viss båndbredde.

    Dette med skin-effekt har vært et yndet salgs-uttrykk for hifikabelsvindlere i flere tiår. Det er en høyst reell effekt, men størrelsen på den er betydelig overdrevet i sammenheng audiokabler. Det er også en oppfatning der ute som går ut på at fler- og mangetrådet ledning fordeler skin-effekten for hver leder, men det er bare delvis riktig. Man må se på strømtettheten i den samlede mengden materiale og i hvilken grad endringer i magnetisk flux som følger av endringer i signalet holdes igjen på grunn av såkalt flux-linkage i metallet. Denne linkingen foregår i hele materialet og tar ikke hensyn til om det er bruddflater.

    Men heldigvis trenger vi ikke overkomplisere dette heller, for skin-effekten er bare en av flere induktanser i en kabel. Det betyr at om man måler induktansen i en kabel ved for eksempel 20kHz så får man med seg 100% av den skin-effekten som vil gjøre seg gjeldende i audioområdet. Den er i tillegg 1. ordens og gir en knekkfrekvens som ligger fryktelig høyt i frekvens. Det som er ekstra vakkert med dette er at selv her kan man balansere seg rundt kabelens egenskaper ved å designe den fornuftig, samt å terminere den fornuftig. Terminering i denne sammenhengen betyr ikke kontaktene eller en boks med blåt lys. Det betyr motstanden i avsender og mottakerenden. Det vi er interesserte i er at vi har skapt et stabilt system.


    Men som vi har vært inne på mange ganger nå, det har til nå ikke dukket opp en produsent av svært dyre kabler som har demonstrert at de faktisk vet hvordan en kabel virker. En av de klassiske gjengangerne er at man later til å tro at elektronene skal fyke gjennom kabelen i høy hastighet, at de bærer energi, eller noe annet interessant, mens selve energien finnes i form av et elektrisk felt rundt kabelen og i mange tilfeller finner den veien til den andre enden av kabelen langt raskere enn det som tilsvarer lysets hastighet gjennom selve kabelen.

    Selv om fysikk på partikkelnivå ligger hinsides langt over hodet på kabelpusherne vet vi også at lumped-modeller fungerer svært godt selv svært høyt opp i mikrobølgefrekvenser. Og da har jeg lyst til å minne om noe jeg har sagt mange ganger før. Det er langt mer interessant hvordan kretsen inne i komponenten er lagt ut enn selve kabelen. Dette er en del av selve signalbanen, men i motsetning til kabelen skal deler av dette samtidig håndtere frekvenser som er mange tiereksponenter høyere i frekvens enn hva som skal gjennom kablene. Det er her det kan gå skikkelig galt og heller ikke her har de dyreste produsentene generelt vist en strålende track-record.

    Men igjen, selv elektronikk på aller høyeste nivå blir bare kjedelig straks man snur blikket mot høyttalerne, det er der det virkelig skjer.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Faktisk sier et voltmeter mer om dette enn man kanskje skulle tro, spesielt om det er et TRMS-meter med en viss båndbredde.

    Dette med skin-effekt har vært et yndet salgs-uttrykk for hifikabelsvindlere i flere tiår. Det er en høyst reell effekt, men størrelsen på den er betydelig overdrevet i sammenheng audiokabler. Det er også en oppfatning der ute som går ut på at fler- og mangetrådet ledning fordeler skin-effekten for hver leder, men det er bare delvis riktig. Man må se på strømtettheten i den samlede mengden materiale og i hvilken grad endringer i magnetisk flux som følger av endringer i signalet holdes igjen på grunn av såkalt flux-linkage i metallet. Denne linkingen foregår i hele materialet og tar ikke hensyn til om det er bruddflater.

    Men heldigvis trenger vi ikke overkomplisere dette heller, for skin-effekten er bare en av flere induktanser i en kabel. Det betyr at om man måler induktansen i en kabel ved for eksempel 20kHz så får man med seg 100% av den skin-effekten som vil gjøre seg gjeldende i audioområdet. Den er i tillegg 1. ordens og gir en knekkfrekvens som ligger fryktelig høyt i frekvens. Det som er ekstra vakkert med dette er at selv her kan man balansere seg rundt kabelens egenskaper ved å designe den fornuftig, samt å terminere den fornuftig. Terminering i denne sammenhengen betyr ikke kontaktene eller en boks med blåt lys. Det betyr motstanden i avsender og mottakerenden. Det vi er interesserte i er at vi har skapt et stabilt system.


    Men som vi har vært inne på mange ganger nå, det har til nå ikke dukket opp en produsent av svært dyre kabler som har demonstrert at de faktisk vet hvordan en kabel virker. En av de klassiske gjengangerne er at man later til å tro at elektronene skal fyke gjennom kabelen i høy hastighet, at de bærer energi, eller noe annet interessant, mens selve energien finnes i form av et elektrisk felt rundt kabelen og i mange tilfeller finner den veien til den andre enden av kabelen langt raskere enn det som tilsvarer lysets hastighet gjennom selve kabelen.

    Selv om fysikk på partikkelnivå ligger hinsides langt over hodet på kabelpusherne vet vi også at lumped-modeller fungerer svært godt selv svært høyt opp i mikrobølgefrekvenser. Og da har jeg lyst til å minne om noe jeg har sagt mange ganger før. Det er langt mer interessant hvordan kretsen inne i komponenten er lagt ut enn selve kabelen. Dette er en del av selve signalbanen, men i motsetning til kabelen skal deler av dette samtidig håndtere frekvenser som er mange tiereksponenter høyere i frekvens enn hva som skal gjennom kablene. Det er her det kan gå skikkelig galt og heller ikke her har de dyreste produsentene generelt vist en strålende track-record.

    Men igjen, selv elektronikk på aller høyeste nivå blir bare kjedelig straks man snur blikket mot høyttalerne, det er der det virkelig skjer.
    Ingen påstår elektronikken kan være søppel pga en har gode kabler. Enig høyttalere har stor betydning, men likevel når en kan smelle sammen noen kasser og sette inn billig elementer og få Norges beste bass er vel ikke det store kunsten heller?
    Eller generelt høyttalere fra kr. 10000.- vil jeg påstå er godt konstruert og de fleste fellene er luket bort for 40 år siden.
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Bare så det er sagt bruker Sverre Holm høreapparat og har aldri lyttet. Hans vinkling er kun vitenskaplige, han forteller og mange parameter har betydning. Har snakket personlig med han.
    En av de mest anerkjente pianostemmerne i dette landet bruker høreapparat - går så fint....
     

    Makrellen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.10.2012
    Innlegg
    179
    Antall liker
    293
    Sist jeg startet en tråd for troene, blei den slettet pga det ikke var lov å utelukke brukere. Er det lov nå?
    Anything goes. Jeg har veldig god erfaring med umodererte forum, basert på felles interesse. Tråder pleier å vandre, men selvpålagt sensur og sunn fornuft pleier å hanke dem inn igjen, det ornder seg alltid for snille gutter til slutt!
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Sånn apropos?

    1664877628016.png


    Men det er gjerne det som går igjen, de som "tenker selv" er i realiteten de som har svelget en lite gjennomtenkt konspirasjonsteori med søkke og snøre. Litt på samme måte som at de som "stoler på ørene" av en eller annen grunn er livredde for å lytte med bare ørene...
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.435
    Antall liker
    35.245
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Logikk og fakta er oppskrytt.... Hvis jeg ser en gul bil på veien - og alle andre påstår at den er rød, så er den likevel like gul for meg :cool:
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Ingen påstår elektronikken kan være søppel pga en har gode kabler. Enig høyttalere har stor betydning, men likevel når en kan smelle sammen noen kasser og sette inn billig elementer og få Norges beste bass er vel ikke det store kunsten heller?
    Eller generelt høyttalere fra kr. 10000.- vil jeg påstå er godt konstruert og de fleste fellene er luket bort for 40 år siden.
    Hva koster komponentene i ampen din, har du som helst oversikt over det? Tipper det er ganske standard greier der som faktisk brukes også. Jadda, boutique amper vet å ta seg betalt for "timer" på å finne utav en forsterker krets de har mest sannsynlig kopiert fra 60-70 tallet.
    Har du kontroll på induktans og induktans på ledningene i kjeden din, og ikke minst inngang og utgangs impedansen? Det er jo dere kabelromantikere som sier at kabler må matches hele tiden, men det gjelder vel kun pris for det meste? Ingen av kabeltroende har kommet med noen vettuge forsøk på sammenheng og heller avfeier dette med å bruke "øret" istedet for å finne ut sammenheng av øret og elektrisk egenskap på dritten som kjøpes, koster sikkert noen få skarve hundrelapper for et apparat som måler dette, istedet så sees kun pris på som en sammenheng og produsent vet jo såklart hvordan sau fungerer og hva som skal til med elektriske egenskaper for at dyrest skal være best og forhåpentligvis slippe krav på ødelagt forsterker som har gått i selvsving pga. kabel. Troende fyrer fortsatt bare på "mystikken", uten selvkritikk og egen latskap.

    Ikke rart at mange av dere kabeltroende blir sett på som idioter av bare litt normale oppegående folk, forskjellen på normale folk og alle andre er at de normale ofte bare holder kjeft og lar de andre dure på godtroende idioter som de er. Evangelister henger seg på og prøver å hyle like høyt eller aller helst høyere enn profeten og til slutt skjønner ingen hvorfor det hyles engang.
    Det er i ateistenes natur å være stille, da religion blir bare for dumt å snakke om. Mens enkelte ateister bare får nok av tullpraten til slutt.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Hva koster komponentene i ampen din, har du som helst oversikt over det? Tipper det er ganske standard greier der som faktisk brukes også. Jadda, boutique amper vet å ta seg betalt for "timer" på å finne utav en forsterker krets de har mest sannsynlig kopiert fra 60-70 tallet.
    Har du kontroll på induktans og induktans på ledningene i kjeden din, og ikke minst inngang og utgangs impedansen? Det er jo dere kabelromantikere som sier at kabler må matches hele tiden, men det gjelder vel kun pris for det meste? Ingen av kabeltroende har kommet med noen vettuge forsøk på sammenheng og heller avfeier dette med å bruke "øret" istedet for å finne ut sammenheng av øret og elektrisk egenskap på dritten som kjøpes, koster sikkert noen få skarve hundrelapper for et apparat som måler dette, istedet så sees kun pris på som en sammenheng og produsent vet jo såklart hvordan sau fungerer og hva som skal til med elektriske egenskaper for at dyrest skal være best og forhåpentligvis slippe krav på ødelagt forsterker som har gått i selvsving pga. kabel. Troende fyrer fortsatt bare på "mystikken", uten selvkritikk og egen latskap.

    Ikke rart at mange av dere kabeltroende blir sett på som idioter av bare litt normale oppegående folk, forskjellen på normale folk og alle andre er at de normale ofte bare holder kjeft og lar de andre dure på godtroende idioter som de er. Evangelister henger seg på og prøver å hyle like høyt eller aller helst høyere enn profeten og til slutt skjønner ingen hvorfor det hyles engang.
    Det er i ateistenes natur å være stille, da religion blir bare for dumt å snakke om. Mens enkelte ateister bare får nok av tullpraten til slutt.
    Hva er definisjon på normale mennesker? De som hører på deg?
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Logikk og fakta er oppskrytt.... Hvis jeg ser en gul bil på veien - og alle andre påstår at den er rød, så er den likevel like gul for meg :cool:
    Dama og jeg blir sjelden enig på farge, dama jobber med farger og har utdannelse innenfor faget, jeg har et begrenset fargekart som består av ca.7 farger i mitt vokubular, hvit er hvit. Jeg klarer å evne forskjell når fargene ligger over hverandre, men ikke for langt unna.
    En, jeg bryr meg ikke.
    To, har null interesse og gidder ikke å lære det heller.
    Tre, jeg bryr meg virkelig ikke.

    Skal sies at dama bestemmer fargene her hjemme, jeg har bare en slags veto som brukes om det er for jævlig. Ettersom jeg hverken har peiling eller interesse for farger, så lar jeg dama fikse slikt så får jeg heller bidra med å male.

    Konklusjon, om man ikke har interesse eller faktisk kunnskap om noe så bør man ihvertfall vise interesse for faget i det minste og prøve å få kunnskap. Litt ydmykhet på veien hjelper alltid, hvis ikke så blir det krangling. Hvis latskapen rår, da bruker man folk som kan slikt istedet også bare holder man kjeft.

    Jada, dette kan jo vris til at kabeltroende vet hva de holder på med, men de er akkurat slik jeg er på farger, null interesse og selvinnsikt, la fagfolk som kan det fikse det for dere så slipper dere å fremstå som idioter i det offentlige! Alle ler jo av idioten med rosa hus såklart, selv om han genierklærer seg selv fordi han skiller seg ut og at den rosafargen var 1 mill dyrere enn å male det grått og kjedelig. Til og med maleren ler den dag i dag.
     
    • Love
    Reaksjoner: 2xJ

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Bare så det er sagt bruker Sverre Holm høreapparat og har aldri lyttet. Hans vinkling er kun vitenskaplige, han forteller og mange parameter har betydning. Har snakket personlig med han.
    Det virkelig viktige spørsmålet er: hvilke parametre har noe å si? Og det er et vitenskapelig spørsmål som kan besvares med vitenskap.
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.305
    Antall liker
    16.380
    Sted
    Østfold
    Hva er definisjon på normale mennesker? De som hører på deg?
    I all hovedsak må det være snakk om mennesker som er friske fysisk og mentalt. Hørselsskader er selvsagt relevant her, men det vil også gjelde vrangforestillinger. Sistnevnte kjennetegnes ved fenomener som ikke samsvarer med virkeligheten og er åpenbart urimelige. De strider mot konsensus og den som lider av en vrangforestilling lar seg ikke påvirke av å bli informert om at ens forestilling strider mot empiri. Dette er ikke min definisjon, men jeg har ingen problemer med å stille meg bak den. Det skal på et tidspunkt ha blitt innført et unntak for alt som er forankret i kjente religioner...
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.328
    Antall liker
    3.676
    Torget vurderinger
    1
    Hva er definisjon på normale mennesker? De som hører på deg?
    Om man sliter med å skjønne hva normale mennesker er, så bør man kanskje gå litt hardt inn i seg selv.
    Kanskje man bør ta en samtale med noen utenfor hifi miljøet også, men ifølge deg så er det vel bare bortkastet tid? Man vil jo helst høre på de med samme religion forkynne, bare for å være en gruppe der man har samhørighet og følelsen av å ha rett.

    Det er normalt å tro på noe, men å være ekstremist er ikke normalt og fører heller aldri noe bra med seg. Å prøve å finne ut av rotårsaken er jo gjerne en fin ting, men da bør man fjerne skyggelappene først.
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Om man sliter med å skjønne hva normale mennesker er, så bør man kanskje gå litt hardt inn i seg selv.
    Kanskje man bør ta en samtale med noen utenfor hifi miljøet også, men ifølge deg så er det vel bare bortkastet tid? Man vil jo helst høre på de med samme religion forkynne, bare for å være en gruppe der man har samhørighet og følelsen av å ha rett.

    Det er normalt å tro på noe, men å være ekstremist er ikke normalt og fører heller aldri noe bra med seg. Å prøve å finne ut av rotårsaken er jo gjerne en fin ting, men da bør man fjerne skyggelappene først.
    Du er nok ikke begavet til å sitte på fasit selvom du har sterk tro på deg selv! Har hørt vitenskapelig korrekt anlegg og det imponerer hvertfall ikke meg.
    Hva spiller du på som er så vitenskaplige korrekt?
     
    L

    larsmartin

    Gjest
    Dette gir ingen mening.
    Er du interessert i å teste i stedet for å diskutere, stiller jeg mer enn gjerne opp. Topping og vera måler veldig bra. Har du noe tilsvarende tilgjengelig, kan vi ta en a/b test her. Lakris kabler og Biltema signal kabler på topping og vera mot det jeg har idag.
    Hjertelig velkommen!

    Testen er gjort på 30 minutter og vi har svaret!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.501
    Antall liker
    102.758
    Torget vurderinger
    23

    Plutselig slo en FRYKTELIG mistanke ned hos de etablerte popcornimportøreneo_O
    Ikke bare en ny konkurrent - men også en som hadde smørvarianten som
    gjorde det lettere for "Bendovers" å innta produktet.....

    larsmartins.png


     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Og her er grunnen til å holde seg unna..
    Ikke akkurat trivelig stemning
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.501
    Antall liker
    102.758
    Torget vurderinger
    23
    Og her er grunnen til å holde seg unna..
    Ikke akkurat trivelig stemning

    Pr. definisjon kan det aldri bli s.k. god stemning i en kabeltråd - dertil er de for nært beslektet med religion!

    Edit; forskjellen er at religion ikke er på langt nær så alvorlig og insinuerende!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn