Dali 104 med Seas DXT oppgradering til glede for alle

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Glem innlegg 119 og 120. Det er en løs ledning eller et komponent i diskant filteret
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Først 1 m litt opp foran høyttalern. Med og uten reversert fase

    Deretter snaue to meter unna ca i høyde med toppen på høyttalern. (PS, jeg synes de funker best med en sokkel ala Living Voice)

    Dette er bra, samme som de jeg lagde med de donerte jubileumsmodellene. Og jeg kan vel ikke se for meg noe bedre summering av delefrekvens enn denne? Eller?

    Må se litt på bass tuning?


    Husk at måling i midbass-bass området må ses på bredt og glattet fordi det alltid er ting som skjer i et rom. Skal se om jeg får målt ute en dag det er vindstille.

    ————

    C360268C-8AAD-42E3-AA31-F8829D4B3E96.jpeg
    F0FEA542-7D20-4D06-9121-9F18E1B8B3D4.jpeg


    ————

    92B9C446-5709-456A-B4E7-8049E09DB90C.jpeg

    0EAD0162-53A0-4CBA-ACA5-ED2E7BE6C84F.jpeg
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har simulert DXT i en annen sammenheng med Xsim og kjenner igjen kurven med dette høypassfilteret.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg sjekket begge høyttalerne og stilt dem opp i normale omgivelser.

    Diskantene skal ALLTID peke innover.

    Bruker en gammel Sonos ZP100.

    6752B2A2-21C5-439A-BEC9-6F4E3EFB60AE.jpeg
    82312FE6-EED5-4008-BC91-EB10742F72E0.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Hva skal vi si? Fasesjekk med test spor. Fantomsenter i verdensklasse. God frekvensrespons. Overraskende stor lyd i en stue på 50m2. Jeg tror rett og slett at grelvs filter ikke skal tukles med. MEN, det kule er at man kan variere bassen med åpen, tett eller medium tett bassport :)


    Hvis jeg ikke kunne hatt stort anlegg kunne jeg fint levd kun med disse. Kunne levd meget godt med dem faktisk. Det låter deilig, stort, oppløst, naturlig og superpresist.
     
    Sist redigert:

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Lytte sammen med hifi-politibetjentene i kretsen :), ingen i arrest: alt vel.
    Så kan du oppgradere den gule 3.9 UF kondisen (?).
    Jeg tror vi tar en timeout nå og tillater oss en utskeielselse og diskuterer delefilterkomponenter.

    Jeg mener bestemt at det skal være luftspoler med DCR på 0,3 Ohm eller mindre og at man bør ha kvalitetskondensatorer av polypropylen ala Jantzen sort eller blå. Noen sier at grønne motstander låter metallisk, har ingen mening her men jeg har alltid brukt hvite keramiske kistemotstander på 10 watt. Seriemotstanden på bassen må økes til 20 watt, kanskje mer?
     
    Sist redigert:

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Her havner kanskje hver enkelt med sin preferanse og kost/nytte vurdering forhold til sammenhengen ellers.
    Som seriemotstand i bass ville jeg kikket på 50W non-inductive.
    Diskant-kondiser: F.eks Jantzen Alumen eller Clarity ESA.
    Noen vil briske opp med Duelund osv.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Har du link til passende motstand?

    Kan man ikke bare paralellkoble et par 20W kistemotstander slik at det blir korrekt verdi? (3 pluss 3 Ohm)


    Mener du seriøst at Jantzen Alumen gir hørbar effekt?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Slaktet delefilter fra et par 3-veis PA-høyttalere, så da er det jo bare å tilpasse verdien på noen spoler fram til DXT-er kan handles :)
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har også viklet den del 😎
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg kikket litt på komplett filter med alternativt blå, rød og alumen fra Jantzen

    Disse jeg har laget skal til en kompis, han går for alumen. Jeg laget et sett med alumen filter til meg og.

    Kontakt meg på pm for pris på dette samt DXT
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Tja? Koster ikke skjorta og disse høyttalerne er fantastiske.

    739A94FA-E26A-4C07-A7D3-EF624F9EB4CE.jpeg


    Jantzens beskrivelse:

    The Alumen Z-Cap will offer a more “neutral” presentation in the overall sound in certain crossover designs, and by “neutral” we refer to the focus will be shifted from what can be a somewhat overemphasized brightness from a Super PP cap, being replaced with a more even balance between the depth of the midrange and the presence of the tweeter.



    En test:



    Technical specifications (according to manufacturer): "The Amber Z-Cap is a pure copper foil capacitor designed specifically for passive crossovers. The Amber Z-Cap builds on the same design principles of our already critically acclaimed Alumen Z-Caps. The differences between the two are subtle but to the connoisseur listener, the listening experience will still be a clear improvement in the overall tonal balance. Copper foil has a noticeable positive impact on the “flavour” of the sound. This “flavour” of copper foil is best described as an even more neutral / natural depiction of vocals and and instruments. This is paired with the enhancements in transparency and detail richness on an even higher level compared to metalized polypropylene capacitors. Ultra thin dielectric insulation to eliminate memory effect in the capacitor. Extremely low ESR, SEL, inductance and dielectric absorption data. High quality pure copper foil wound with highly specialized machinery and and precision winding techniques. The center of the capacitor is enforced by small steel balls to further ensure stability and shape of the capacitor The specialized winding technique and overall quality of this capacitor enables us to offer a high-end product with a lot less distortion compared to the market standard. Can also be used as coupling capacitors capacitors for transistor amplifiers. Dielectric: Polypropylene film; Construction: Four-layer round tubular type axial leads; Winding: Copper foil spliced to polypropylene insulation film; Rated Voltage: 200VDC / 160VAC; Electrodes: Pure copper foil; Contacts: Non-inductive zinc thermally sprayed extended film; Coating: Bronze plastic tape wrapped black resin, sealed in a copper colored anodized aluminum tube; Leads: Tin plated oxygen free pure copper."

    Sound: In general (like all copper foil types) the Jantzen Audio Amber Z-Cap has a nice realism of tone, very convincing in the way it portrays vocals and acoustic instruments. The Amber Z-Cap is extremely neutral, nothing stands out (in a positive way) so I would group it with other very neutral copper foils like the Duelund RS and Audyn True Copper Max. Not quite as dynamic as the Rike Audio S-Cap nor as rich and lush as the Jupiter copper foils and Duelund CAST Cu-Sn, just simply middle of the road neutral which I find to be very pleasing when listening to a wide range of music types and recording qualities. Basically copper foil capacitors can be split into two camps, one that is absolutely neutral, the other that has a slightly more "character" to the tone. I would consider the Audyn Cap True Copper Max, Duelund RS, Jantzen Audio Amber Z-Cap and Miflex KPCU-01 to be very neutral. All Jupiter types, Duelund CAST series, Rike Audio Q-Cap have a bit more character or colour. It's up to you which suits your system and taste the best! I have added the Jantzen Audio Amber Z-Cap to my favourites list.

    Verdict: 12,5
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Har gjort mindre endringer på mine, mer demping i kabinettet og ny diskant (ikke DXT som omtales i denne tråden). Samlet sett veldig bra forbedring for lite penger. Akkurat nå bruker jeg originalt delefilter, jeg har bare byttet elektrolytter med filmkondensatorer.

    Jeg har bare sammenlignet 104 med Mirage-høyttalerne mine, så jeg vet ikke hvor relevant akkurat det er for andre :)
    Er det ingen flere som har gjort seg noen tanker rundt dette?
    Hva er det som gjør 104 så egnet for oppgradering og hvor mye kan man bruke før det ikke lar seg forsvare med hensyn på lyd?
    Det er ekstremt mye bra på bruktmarkedet til 2000-5000 kroner.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.265
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Svarene flyter rundt i tråden for C17's venner. :) Mitt første møte med C17 var et 2- veis billig- kit fra Eltek/ Dynabel. Skjønte straks at her bodde det et potensiale.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    For det første. Vifa C17 låter så mye bedre enn alt annet man får kjøpt av høyttalere i butikk og på bruktmarkedet. For det andre Seas DXT diskanten låter så mye bedre enn alt annet man får kjøpt av høyttalere i butikk og på bruktmarkedet. synergien av disse to faktorene gjør at sluttproduktet låter så mye bedre enn alt annet man får kjøpt av høyttalere i butikk og på bruktmarkedet :)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Fra spøk til revolver. DXT er noe av det beste jeg har hørt og C17 låter så lett og naturlig. Kombinasjonen rett implementert er uslåelig.

    Det som umiddelbart er det råeste er stabiliteten i lydbildet og at fantomsenteret står som en påle tilsvarende horn med konstant direktivitet. Dernest er DXT ekstremt uforvrengt og tåler juling. C17 er det bare å lese side opp og side ned om andre steder :)
     
    Sist redigert:

    Raist

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.09.2004
    Innlegg
    784
    Antall liker
    29
    Sted
    Setesdal
    Dette gleder jeg meg til å teste! Takk for suveren innsats og inspirasjon Hans Erik, og takk til de som står bak denne kretsen også (y):)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ja vi får takke grelv da filteret han laget sitter som en kule. Lytter på det nå. Og takk til OBBB som muligens var opphavet til å dytte DXT inn i en Dali 104?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.195
    Antall liker
    2.436
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Personlig preferanse: Jantzen litzwire spoler, Jantzen Alumen Z kondensatorer, carbon film motstander (flere varianter)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Tweaking.

    Har fått innspill på diyaudio å måle impedansen kun på øverste bass mens jeg fyller på dempemateriale til impedansekurven er glattest mulig ved 130 Hz ish.

    Så skal jeg se om litt ekstra filt rundt (ikke på) faceplaten til diskanten påvirker frekvensresponsen.
     

    trosse1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2012
    Innlegg
    2.645
    Antall liker
    2.343
    Torget vurderinger
    75
    Hva skal vi si? Fasesjekk med test spor. Fantomsenter i verdensklasse. God frekvensrespons. Overraskende stor lyd i en stue på 50m2. Jeg tror rett og slett at grelvs filter ikke skal tukles med. MEN, det kule er at man kan variere bassen med åpen, tett eller medium tett bassport :)


    Hvis jeg ikke kunne hatt stort anlegg kunne jeg fint levd kun med disse. Kunne levd meget godt med dem faktisk. Det låter deilig, stort, oppløst, naturlig og superpresist.
    har du testet å legge ´ragg sokken I en plast pose før du stapper inn, så porten blir hermetisk tett?
     
    Sist redigert:

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Spm. Er det mulig å kjøpe C17 nye, De leverer til Living W.
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Takk for svar. Vil det holde med 300b, eller må det mer til?
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Takk for svar. Vil det holde med 300b, eller må det mer til?
    Det funker bra med 104 og triodekoblet KT88 her, er på 7-8w så rundtom samme effekt som 300b. Blir ikke vilt party-volum, men høyt nok for meg med god margin. Har en aktiv 12" for å fylle ut de laveste frekvensene, det hjelper godt på.

    Mine er ikke modifisert som i denne tråden da :) Bare byttet til Peerless-diskanter.
     
    Sist redigert:

    *RBJ*

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.10.2009
    Innlegg
    127
    Antall liker
    59
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    12
    Takk for svar. Vil det holde med 300b, eller må det mer til?
    De er ikke i utgangspunktet egnet for low-power SET amp'er. 4 ohms last som dipper ned til 3,2 ohm og en generelt lav og ujevn impedanskurve gjør at de ikke er spesielt lettdrevet. Enkelte som blander lettdrevet og effektivitet. Effektivitet går på følsomhet, hvor høyt de spiller med 1 watt inn. Om de er lettdrevet handler om lasten som forsterkeren ser. Kan kompenseres for i delefilter eller med en 'zero autoformer'.
     

    fuzzroffe

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.01.2020
    Innlegg
    330
    Antall liker
    437
    Sted
    Stavanger
    Sant som RBJ sier. Jeg har 4 ohms utgang på transformatorene og litt høy primærimpedans i utgangspunktet, så da blir ikke lasten altfor lav i mitt tilfelle.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    Ellers så blir det å teste litt rundt stuffing med dempemateriale og impedansemåling.
    Det er vel denne bittelille her som muligens har forbedringspotensial….på nerdenivå….men tviler på det. Har masse ekte merinoull på loftet.

    DBB6BCB1-B9AA-4095-9A68-777146512DC6.jpeg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.569
    Torget vurderinger
    10
    De er ikke i utgangspunktet egnet for low-power SET amp'er. 4 ohms last som dipper ned til 3,2 ohm og en generelt lav og ujevn impedanskurve gjør at de ikke er spesielt lettdrevet. Enkelte som blander lettdrevet og effektivitet. Effektivitet går på følsomhet, hvor høyt de spiller med 1 watt inn. Om de er lettdrevet handler om lasten som forsterkeren ser. Kan kompenseres for i delefilter eller med en 'zero autoformer'.
    Ser du lenger opp i tråden så er minimum på denne modifiserte varianten med DXT og nesten tett port 5,5 Ohm. Det er vel også sånn st nesten tett eller tett port også er snillere mot forsterkern??
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn