Bil, båt og motorsykkel Da blir det kanskje ny bil, men hva?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.120
    Antall liker
    9.429
    Det med clutchen var kommentert av takstmann. Kjenner også den tar langt ute. Registerreim var også nevnt av takstmann at den begynte å bli slitt. Etter boka skal den skiftes på 160.000 service / 10 år så slik sett er det litt tid igjen.
    Den takstmannen ville jeg ikke ha stolt på. En registerreim blir ikke slitt, den blir sprø og sprukken. Hvis Volvo sier 10 år/160000 km så mener de det. Clutchen er noe annet, den kan "kjøres i hjel"
     

    rovigen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    02.05.2009
    Innlegg
    200
    Antall liker
    39
    Sted
    Kverneland
    Hvorfor ikke prøve en Ford s-Max . Kjempe bil å kjøre og tålig god plass. Naboen driver taxisentral og har både Mondeo og s-Max , han synes s-Maxen er den beste av di 2 bilene :)
    Lykke til med valget

    Mvh Rovigen
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Den takstmannen ville jeg ikke ha stolt på. En registerreim blir ikke slitt, den blir sprø og sprukken. Hvis Volvo sier 10 år/160000 km så mener de det. Clutchen er noe annet, den kan "kjøres i hjel"
    Sprø og slitt var kanskje en riktigere betegnelse iflg. taktsmann. Blir litt usikker da, for fortsatt er det en stund til den SKAL skiftes. Og dersom ikke alle servicer er utført hos Volvo (noe de ikke er) gjelder ikke garanti om reim skulle ryke.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har testet Ford Mondeo i dag. Topp bil som det nå er store rabatter på (i påvente av ny Mondeo neste år). Vi må ta et husråd, for denne Mondeoen er uten tvil den beste vi har prøvd, og som sagt - store rabatter nå.
    Mondeo sommer kampanje

    Men så er det Volvoen vi har da. En slik V70 D5 er jo en knakende god bil. Ikke enkelt dette...
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvorfor i allverden skal du bytte clutch på en -05 modell som er lite kjørt?
    Det med clutchen var kommentert av takstmann. Kjenner også den tar langt ute. Registerreim var også nevnt av takstmann at den begynte å bli slitt. Etter boka skal den skiftes på 160.000 service / 10 år så slik sett er det litt tid igjen.
    Clutchen kan være en justeringssak.

    Når det gjelder reima så gjelder garantien forsatt så lenge du har hatt den på service i det siste. Om du skulle ha hoppet over en mellom-service/skiftet olje selv eller annet sted så skal ikke dette forspille en garanti på reima. Hvis reima ble sjekket ved service ved f.eks 45' og ikke ved 30' hva spiller det for rolle ? Snakk i fall med advokat/NAF, da gir de seg som regel. Har hørt om et tilsvarende tilfelle der reima røk på en fransk bil, og verkstedet skyldte på manglende service. Advokat ble satt på saken og da ga de seg med en gang, så de prøver seg nok bare og ofte går det dessverre :(
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.771
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    egotrippbil

    ....kjenner at denne formelig roper "kom og ta meg på en tur" til meg....
    ....og det til tross for at den er schtøggfin...:rolleyes:
     

    Vedlegg

    • 95.7 KB Visninger: 258

    JD

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.02.2002
    Innlegg
    900
    Antall liker
    56
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    1
    Har akkurat bestilt ny bil selv, via dinbilpartner.no Jeg gikk for en BMW 520d Touring, la på endel utstyr, og sparer nærmere 150k på veiledende pris. Hadde nok fått endel rabatt her hjemme, tipper rundt 50k, allikevel bilr det borti 100k i besparelse. Eneste ulempen er at garantien kanskje ikke er like gunstig de siste tre årene, men den eventuelt lille risikoen tar jeg lett når oppsiden er såpass. jeg betaler 3900 for 5 års service, blir en del spart der også. BMW tas inn via England, der det nå er gunstig valuta. Ekstrautstyr er spesielt dyrt i Norge, så ved å legge på endel utstyr, vil man få en bil med et særdeles lavt verditap ift en norsk bil. De har nå forhandlet en gunstig rabatt hos forhandler i England, så spesielt BMW er gunstig nå.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Har bestilt en 2013 mod. (nei, ikke nytypen..) Ford Mondeo Titanium 1,6 TDCI 115 hk ECOnetic stv. Det meste av utstyr. Over 50.000 i rabatt og god innbyttepris gjorde at vi bestemte oss for en slik. Mye bil for pengene :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Gammel tråd, men nå er det min tur å titte på ny bil. Jeg prøvekjørte den nye Golf GTE i går og ble svært imponert. Det er imponerende hva de får ut av en 1,4 TSI + en elektromotor. Stille, økonomisk og gode kjøreegenskaper. Og prisen er ikke helt ublu heller.



    Hvis man passer på å lade batteriene er den også svært miljøvennlig (faktisk mer miljøvennlig enn en Tesla):

    Fornuftige bilavgifter? | Eksempel Elbil vs plugin hybrid

    Er det andre som har prøvd plug-in hybrider?
     

    Imagine

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.02.2014
    Innlegg
    3.656
    Antall liker
    859
    Sted
    osøyro
    Gammel tråd, men nå er det min tur å titte på ny bil. Jeg prøvekjørte den nye Golf GTE i går og ble svært imponert. Det er imponerende hva de får ut av en 1,4 TSI + en elektromotor. Stille, økonomisk og gode kjøreegenskaper. Og prisen er ikke helt ublu heller.



    Hvis man passer på å lade batteriene er den også svært miljøvennlig (faktisk mer miljøvennlig enn en Tesla):

    Fornuftige bilavgifter? | Eksempel Elbil vs plugin hybrid

    Er det andre som har prøvd plug-in hybrider?
    Dette er en absolutt en god bil , vi har sett en del av disse oppi nabolaget vårt + 2 stk i familien har den og di er kjempe fornøyde. Jeg har altid likt wolksvagen/golf di har vert meget populære i alle år :)

    Mvh Imagine
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Den ga et veldig positivt inntrykk. Vekslingen mellom strøm og bensin virket sømløs, og giringen var svært bra. Grei aksellerasjon også til tross for en liten bensinmotor på 1,4 l. Det blir nok en sånn tror jeg. Jeg prøvde Audi A3 e-tron tidligere, men likte ikke den like bra. En annen fordel med Golfen er at den faktisk kan leveres med tilhengerfeste (kan dra tilhenger helt opp til 1500 kg).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer, det er vel på tide! Ikke noe dårlig valg det der om du ender opp med det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Sjekk google angående bensinmotoren.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Dette mener du?

    VW Mk5 Golf TSi Engine & Timing Chain Problem

    Er det fremdeles et problem? Det jeg finner på nettet er et kjent problem fra så langt tilbake som 2008. Det må de vel ha fikset?

    Motoren har vunnet "Best engine of the year" i kategorien 1,0-1,4 l bensinmotorer 9 år på rad, så den kan vel ikke være så elendig...

    http://www.volkswagenag.com/content/vwcorp/info_center/en/news/2014/06/tsi.html
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Mener bestemt at motoren i Golf GTE har registerreim, ikke kjede. Forbausende mye trøbbel med motorer med kjede merkelig nok. BMW har vel vært mye plaget.
    Bilen det her er snakk om er Golf MK7 slik at problemer med enkelte MK5 er vel historie?
    Forøvrig er motoren i Golf GTE kraftig modifisert, bla når det gjelder smøring, for å tilpasse den hybriddriften.

    Bilen må da forøvrig være ganske morsom med 204hk....

    The kjipe med GTE kontra A3 er den ikke kan skreddersys like mye.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Det kjedelige med A3 e-tron er at den ikke kan ha hengerfeste. Det kan GTE. Og GTE har mye som standard som er ekstrautstyr i A3.
    Og - ja, bilen var svært morsom med 204 hk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Dette mener du?

    VW Mk5 Golf TSi Engine & Timing Chain Problem

    Er det fremdeles et problem? Det jeg finner på nettet er et kjent problem fra så langt tilbake som 2008. Det må de vel ha fikset?

    Motoren har vunnet "Best engine of the year" i kategorien 1,0-1,4 l bensinmotorer 9 år på rad, så den kan vel ikke være så elendig...

    Volkswagen Group „International Engine of the Year Award 2014”: TSI-Technologie wird zum Seriensieger
    Jeg vet ingenting annet enn at jeg en gang i tiden har lest at det var problemer.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Spec på bil jeg evt. vil bestille:

    Carbon steel grey metallic
    Stoff interiør





    Standardutstyr:
    Adaptiv cruisekontroll med stop&go funksjon
    Sportseter
    Regulerbar korsryggstøtte
    Parkeringssensor forn og bak
    Multifunksjonsratt i skinn med girhendler og aludekor
    Hanskerom med kjøling
    LED lys i alle lykter (utvendig og innvending)
    Kjøreprofilprogram
    Varmedempende ruter
    Front assist med nødbremsefunksjon
    + masse mer

    Ekstrautstyr:
    Keyless access
    Navigasjon - 8" touchskjerm, DVD Audio/Video, 3D kart for Europa, DAB+, 64 GB harddisk
    Parkeringsvarmer med fjernbetjening og tidsur
    Fjernlysassistent med lane assist og skiltgjenkjenning
    Ryggekamera
    Tilhengerfeste

    Total pris: 390 749 ferdig levert Trondheim

    Er det en grei pris for en slik bil?

     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Batteripakken ligger under bagasjerommet. Bilen har det samme bagasjerommet som en vanlig Golf, men mangler plassen under bagasjeromsgulvet (der man ofte finner reservehjul).
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Pen bil. Men hvilke fordeler har den drifts- og avgiftsmessig? Det er ikke en El-bil men hybrid, ala Toyota?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er en plug-in hybrid. 1,4 l TSI motor med 150 hk og en elektromotor på 101 hk (når de kjører hver for seg). Når de jobber sammen yter den totalt 204 hk. Dreiemoment på 350 Nm. 0-100 på 7,6 sek og toppfart på ca 230 km/t.

    Så vidt jeg har fått med meg slipper den vanlige bilavgifter, men du betaler mva. Driftsmessig får den foreløpig ingen av el-bilens fordeler (med gratis parkering, gratis bompassering etc...), men det kan endre seg.
    I praktisk bruk vil den daglige kjøringen foregå på ren elektrisitet, så man slipper bensinutgifter. Til langkjøring oppgis en rekkevidde på ca 950 km blandet kjøring (el + bensin). Batteriene lades av motoren når den kjører på bensin, og man har også regenerering av energi ved bremsing.
     
    Sist redigert:

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.557
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Batteriene lades av motoren når den kjører på bensin, og man har også regenerering av energi ved bremsing.


    Dette var nytt for meg, kan man velge om den skal lade mens man kjører eller gjør den det automatisk ? Jeg trodde de ladbare hybridene som Audi og VW kun kunne lades via stikk kontakt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Jeg forsto det slik at batteriene lades (i noen situasjoner) av bensimotoren. I hvertfall viste instrumentet ladning når jeg prøvekjørte bilen i går, men det kan være at det var i en nedoverbakke og det ble ladet fordi motoren bremset bilen.
    Når det gjelder årsavgiften vet jeg faktisk ikke hvordan den avgiftsbelegges. Det var ikke lett å finne ut av det på nettet. Jeg tror årsavgiften blir den samme som en bensinbil, men jeg er rimelig sikker på at det vil bli endringer i dette ganske snart.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    8 kWh på batteridrift gir vel ikke mer enn 30-40 km reell rekkevidde før man må over på bensin. Den elmotoren er nok ikke der av noen annen grunn enn litt ekstra effekt. En 1.4 bensinturbo er moro nok det (har en bil med 1.4 T-jet og den er artig), og med litt eltrøkk i tillegg er de sikkert ekstra moro å kjøre. Men man har minimalt med de rene elbilenes fordeler med et lommelyktsbatteri.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Den har i hvertfall mindre CO2-avtrykk enn en ren el-bil (forutsatt EU strømmiks) når man regner med alt (som produksjon av kraft, frakt av drivstoff mm...) - forutsatt at man lader batteriene daglig (bruker du nordisk strømmiks forurenser den litt mer enn en ren el-bil, men ikke mye). VW sier selv en rekkevidde på strøm på ca 50 km. Det virker reelt. Jeg kjørte en prøvetur på 90 minutter og var på strøm ca 50% av tiden. Da jeg satte fra meg bilen var det fremdeles over 50% igjen av batterikapasiteten. Så til daglig bruk - til/fra jobb, samt lokal frakt (handleturer, levering av barn her og der osv...) - vil nok batteriene holde. Skal du på hytta, må nok bensinmotoren delta en god del.
    Jeg vil si at den har 100% av el-bilens fordeler og ingen av dens ulemper. Hvis vi ser bort fra de kunstige (og misforståtte) støttetiltakene fra myndighetene fpr el-biler.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Jeg forsto det slik at batteriene lades (i noen situasjoner) av bensimotoren. I hvertfall viste instrumentet ladning når jeg prøvekjørte bilen i går, men det kan være at det var i en nedoverbakke og det ble ladet fordi motoren bremset bilen.
    Når det gjelder årsavgiften vet jeg faktisk ikke hvordan den avgiftsbelegges. Det var ikke lett å finne ut av det på nettet. Jeg tror årsavgiften blir den samme som en bensinbil, men jeg er rimelig sikker på at det vil bli endringer i dette ganske snart.
    Den lader nok bare i nedoverbakker og ved bremsing. Å brenne bensin for å lade batteriet gir ingen mening så vidt jeg kan se siden det nødvendigvis er et visst tap i ladeprosessen for ikke å snakke om tapene i brenningen av bensinen.

    Ang avgiftene så er det fritak for 25% av vekten ved avgiftsberegning, ellers som for andre biler. Dvs at for en slik som du har så betaler du nok noe vektavgift, noe effektavgift og selvsagt mva. Det store fradraget for lav CO2 spiser nok opp det aller meste av vekt- og effekavgiften så i praksis sitter du stort sett igjen med å betale kun mva på den slik en skulle jeg tro. I praksis er det kun mva på de fleste vanlige plug-in hybrider.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Den lader nok bare i nedoverbakker og ved bremsing. Å brenne bensin for å lade batteriet gir ingen mening siden det nødvendigvis er et visst tap i ladeprosessen for ikke å snakke om brenningen av bensinen. .
    Den har flere valgfrie modus. Fire tror jeg (prøv å google). En av dem er å bruke motoren som generator.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    8 kWh på batteridrift gir vel ikke mer enn 30-40 km reell rekkevidde før man må over på bensin. Den elmotoren er nok ikke der av noen annen grunn enn litt ekstra effekt. En 1.4 bensinturbo er moro nok det (har en bil med 1.4 T-jet og den er artig), og med litt eltrøkk i tillegg er de sikkert ekstra moro å kjøre. Men man har minimalt med de rene elbilenes fordeler med et lommelyktsbatteri.
    30-40-50 km på batteri dekker en svært stor del av den daglige småkjøringen. I praksis går den som elbil en svært stor del av tiden den brukes, mens på langkjøring blir det som en bensinbil stort sett. Det er ikke mange gangene i året jeg kjører over 40 km på en dag for eksempel, og det tror jeg gjelder de fleste som bor ganske sentralt og ikke har lang pendlevei til jobben.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.721
    Antall liker
    9.339
    Sted
    Trondheim
    Du har nok rett weld77. Som du sier betaler man nok i praksis bare mva siden fradraget for lavt CO2-utslipp nuller ut de to andre avgiftspostene. Og lading av batteriene med bensinmotoren gir ingen mening - ladingen jeg observerte var nok grunnet nedoverbakke/bremsing.
    At den går mye på strøm til daglig fører til det lave gjennomsnittsforbruket. Hvis du måler hvor langt den går på en bensintank (40 l) og du da har mye småkjøring på batteri og et par langturer på bensin, vil 40l bensin/kjørelengde gi et lavt forbruk (VW oppgir 0,15 l/mil etter EU-standarden), men hvis du bare ser på hva den bruker når den kjører på bensindrift er vel realiteten rundt 045 l/mil. Bilen er jo noe tyngre enn en vanlig Golf.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Noen som vet noe om levetiden på batteriet på hybridbiler? Siden batteriet er såpass lite vil det få dypere utladingssykluser enn en ren elbil vil som regel, og daglig ladenivå vil nok også være noe høyere enn for en vanlig elbil (jeg lader Teslaen kun til 85% til daglig og batteriet er så godt som aldri under 50%). Å holde Li-ion-batterier i dette området sånn ca (50%-85%) blir hevdet å forlenge levetiden betraktelig uten at jeg er inne i fysikken/kjemien bak. På en annen side er ladeeffekten på en hybrid lavere, det kan dra i motsatt retning. Ved regenerativ bremsing lader Tesla med 60kW effekt maks.

    Volkswagen og andre har selvsagt bygget inn beskyttelse mot fullstendig tapping av batteriet (som kan bety døden for det) og sikkert en del andre lure triks for å forlenge levetiden, men er det noen som vet noe? Prius og andre har jo rullet noen år så det burde være en viss empiri på det.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.025
    Antall liker
    8.228
    Torget vurderinger
    1
    Og lading av batteriene med bensinmotoren gir ingen mening - ladingen jeg observerte var nok grunnet nedoverbakke/bremsing..
    Jeg tror ideen bak dette er å sørge for at du har fulladede batterier dersom du er på vei til en nullutslippssone.

    "
    The Golf GTE offers various drive modes, unlike most cars in this segment that only offer ‘normal’ and ‘sport’, the GTE offers: E-mode, GTE mode, Battery Hold, Battery Charge and Hybrid Auto.
    Every time the car is started E-mode is automatically engaged. The GTE will run up to 50 kilometers with the electric motor only until the petrol engine is started. If you wish to maintain your current charge you can select Battery hold so you have enough electric range available for inner-city driving per example. Battery charge will use all available energy while driving to charge the battery back to 100%. Hybrid auto is a typical hybrid mode where the electric motor and the petrol engine work together to offer an optimal mix of range and efficiency. "
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.743
    Antall liker
    13.231
    Og lading av batteriene med bensinmotoren gir ingen mening - ladingen jeg observerte var nok grunnet nedoverbakke/bremsing..
    Jeg tror ideen bak dette er å sørge for at du har fulladede batterier dersom du er på vei til en nullutslippssone.
    Ja, makes sense selv om det ikke er særlig smart i energiregnskapet.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Batteripakken ligger under bagasjerommet. Bilen har det samme bagasjerommet som en vanlig Golf, men mangler plassen under bagasjeromsgulvet (der man ofte finner reservehjul).
    Den har 272L. Vanlig golf har 380L
    Jeg har kikket oppi og du får plass til 2-3 bæreposer.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.514
    Antall liker
    7.557
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Batteripakken ligger under bagasjerommet. Bilen har det samme bagasjerommet som en vanlig Golf, men mangler plassen under bagasjeromsgulvet (der man ofte finner reservehjul).
    Den har 272L. Vanlig golf har 380L
    Jeg har kikket oppi og du får plass til 2-3 bæreposer.




    2-3 bæreposer ........ må joggu være seriøse bæreposer det da ;). 8 stykker går helt greit det
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn