Bil, båt og motorsykkel Da blir det kanskje ny bil, men hva?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.469
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg innbiller meg at hvis man skal kjøre på langtur og man bruker el-motoren til og akselerere opp til ønsket hastighet på motorveien f.eks 100 km/t og så switche over til bensinmotoren så kan nok forbruket bli meget gunstig. Tror disse små turbo motorene kan gå veldig rimelig bare de kjøres riktig. Det aller mest gunstige burde jo være og ha en liten diesel motor istedet for bensin motoren i hybriden. Har selv kjørt Passat stv med 105 hk tdi på 0,35 på mila og engang når jeg virkelig prøvde sparekjøring (bare holdt følge med trafikken) så kjørte jeg en Touran 170 tdi med DSG kasse på 0,38 på mila med familie og full oppakkning, det imponerte med veldig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Baqgasjerommet er helt OK. Barna har flyttet hjemmefra så vi er bare 2 som evt skal bruke bilen samtidig - masse plass for oss. Ingen familiebil selvfølgelig, men det har den vel aldri gitt seg ut for å være.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Noen som vet noe om levetiden på batteriet på hybridbiler? Siden batteriet er såpass lite vil det få dypere utladingssykluser enn en ren elbil vil som regel, og daglig ladenivå vil nok også være noe høyere enn for en vanlig elbil (jeg lader Teslaen kun til 85% til daglig og batteriet er så godt som aldri under 50%). Å holde Li-ion-batterier i dette området sånn ca (50%-85%) blir hevdet å forlenge levetiden betraktelig uten at jeg er inne i fysikken/kjemien bak. På en annen side er ladeeffekten på en hybrid lavere, det kan dra i motsatt retning. Ved regenerativ bremsing lader Tesla med 60kW effekt maks.

    Volkswagen og andre har selvsagt bygget inn beskyttelse mot fullstendig tapping av batteriet (som kan bety døden for det) og sikkert en del andre lure triks for å forlenge levetiden, men er det noen som vet noe? Prius og andre har jo rullet noen år så det burde være en viss empiri på det.
    Kan man programmere laderen? Altså at den automatisk slår seg av ved eksempelvis 85%?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Kan på Tesla - der settes ved hvilket nivå landingen skal slutte. Andre vet jeg ikke. Daglig lading er anbefalt til maks 85% på Tesla. Det er ikke mulig å lade batteriet smekk fullt, ei heller å tømme det fullstendig.

    Tror også problemet er å la det stå fullt lenge, ikke å lade det fullt i seg selv. Tesla anbefaler å lade maks for langtur om nødvendig (noe det sjelden er)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Batteripakken ligger under bagasjerommet. Bilen har det samme bagasjerommet som en vanlig Golf, men mangler plassen under bagasjeromsgulvet (der man ofte finner reservehjul).
    Den har 272L. Vanlig golf har 380L
    Jeg har kikket oppi og du får plass til 2-3 bæreposer.




    2-3 bæreposer ........ må joggu være seriøse bæreposer det da ;). 8 stykker går helt greit det
    270 liter er da brukbart med plass til all vanlig bruk. Vi har bare 200 liter på nr. 2 bilen og har aldri følt at det er for lite til hverdagsbruk.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.469
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Meeeeennnne.. 390k for en golf? skjer a?


    Året er 2015 ;)........ krysser man av mye på option lista blir det fort dyrt. Er ikke noe vanskelig og plusse på 150-200,000 kroner i ekstra utstyr på en moderne bil.

    Felgene på den ene av bilene våre står oppført til 68000 kroner i option lista, men kan få noen til 84,000 også.
    Solar takluke, ekstra el sol persienner, motorvarmer, hengerfeste, skinn interiør, stor navi, stor stereo...... he he..... 150,000 WOOOOOOPS.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Priset nettopp en Golf R (300 hk). Rundt 670 000. Hadde jo vært morsomt, men...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    EKstrautstyr - 70000 + mva.

    PARKERINGSVARMER MED FJERNKONTROLL
    TILHENGERFESTE SVINGBART
    RYGGEKAMERA
    DISCOVER PRO NAVIGASJON

    KEYLESS ACCESS
    ADAPTIVT UNDERSTELL
    FJERNLYSASSISTEN+LANEASS+TRAFIKKSKI


    Norskmontert utstyr

    BAGASJEROMSMATTE
    SKVETTLAPPER FORAN,FERDIG MONTERT



    + 2 sett hjul - sommer + Continental piggfrie vinterdekk.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Kan på Tesla - der settes ved hvilket nivå landingen skal slutte. Andre vet jeg ikke. Daglig lading er anbefalt til maks 85% på Tesla. Det er ikke mulig å lade batteriet smekk fullt, ei heller å tømme det fullstendig.

    Tror også problemet er å la det stå fullt lenge, ikke å lade det fullt i seg selv. Tesla anbefaler å lade maks for langtur om nødvendig (noe det sjelden er)
    Kult; takk for svar.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.400
    Antall liker
    1.135
    Torget vurderinger
    4
    Det er bare 100k opp til C350 hybrid.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    Ja, har ofte savnet det. Men den har jo sensorer både foran og bak, så det er kanskje noe overkill. Det koster bare 2100 kr, så det er ingen dealbreaker.

    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    Tja. Jeg har sjelden hatt bruk for det. Liker å lese kart, men kan være praktisk. F.eks. i fjor da jeg lette etter et hotell i Berlin som jeg aldri fant...

    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    Kona blir bilsyk når fjæringa er for stiv. Bilen kommer med sportsunderstell som standard. Case closed...

    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten
    Kunne greid meg uten lane assist, men fjernlysassistent og skiltgjenkjenning er praktisk. Det virket i hvertfall i den tiden jeg testkjørte bilen. 5000 kr - det er mindre enn det jeg har spart på å redusere CD-kjøpene i år.

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..
    Den er vel ikke verre enn andre cruisekontroller? Rekk opp hånden de som har hatt problemer. Det er forøvrig standardutstyr - så det kan ikke velges bort.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Kona blir bilsyk når fjæringa er for stiv. Bilen kommer med sportsunderstell som standard. Case closed...

    Det høres nesten ut som om noen skulle blitt sjøsyk fordi båten ikke krenger.
     

    AJ_82

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.04.2011
    Innlegg
    420
    Antall liker
    126
    Torget vurderinger
    6
    Vurderer denne selv, men kommer til å vente til VW går ut med prisen på Passat GTE. Hvis det ikke skiller så mye kommer jeg heller til å gå for denne tror jeg. Kjerringa kjøpte akkurat ny Passat. Utrolig fornøyd med den :)

    A.J.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.469
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..



    Så du vil påstå at en kamerat av deg brukte 12000 kroner på og fikse crusiekontrollen på en 1 år gammel Audi........ må være bra evneveik han kompisen din da........ det er tross alt 5 års garanti på den....... og ryggekamera kan være kjekt og ha ved lukeparkering eller f.eks hvis man må rygge et sted hvor det færdes mange barn f.eks utenfor en barnehave........ eller at man begynner og bli eldre og har problemer med og snu huet helt rundt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..



    Så du vil påstå at en kamerat av deg brukte 12000 kroner på og fikse crusiekontrollen på en 1 år gammel Audi........ må være bra evneveik han kompisen din da........ det er tross alt 5 års garanti på den....... og ryggekamera kan være kjekt og ha ved lukeparkering eller f.eks hvis man må rygge et sted hvor det færdes mange barn f.eks utenfor en barnehave........ eller at man begynner og bli eldre og har problemer med og snu huet helt rundt.
    Hvis du hadde lest teksten så mener jeg det fremkommer at dette ikke dekkes av garanti.. 2 ganger har det skjedd. Kompisen er forøvrig siv. ing.
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.469
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..



    Så du vil påstå at en kamerat av deg brukte 12000 kroner på og fikse crusiekontrollen på en 1 år gammel Audi........ må være bra evneveik han kompisen din da........ det er tross alt 5 års garanti på den....... og ryggekamera kan være kjekt og ha ved lukeparkering eller f.eks hvis man må rygge et sted hvor det færdes mange barn f.eks utenfor en barnehave........ eller at man begynner og bli eldre og har problemer med og snu huet helt rundt.
    Hvis du hadde lest teksten så mener jeg det fremkommer at dette ikke dekkes av garanti.. 2 ganger har det skjedd. Kompisen er forøvrig siv. ing.



    Det blir vel ikke noen skjevhet av seg selv inne i støtfangeren........ og hvis det blir det så dekkes det hvertfall av garantien for da de er det snakk om en fabrikasjons eller konstruksjonsfeil.
    Men hvis det har skjedd etter et uhell og at han har rygget inn i ett eller annet ..... kanskje fordi han IKKE kjøpte rygge kamera ..... så er det jo noe annet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.
    Det er standard.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.
    Adaptiv er myk, medium og sport.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.
    Bilen har LED-lys, ikke Xenon. Fjernlysassistent bytter fra fjern til nær når det kommer en møtende bil, og tilbake når bilen har paseert.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.
    Nei. Denne leveres kun med sportsseter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kona blir bilsyk når fjæringa er for stiv. Bilen kommer med sportsunderstell som standard. Case closed...

    Det høres nesten ut som om noen skulle blitt sjøsyk fordi båten ikke krenger.
    Jeg har to biler. En med sportsfjæring og en uten. Kona blir bilsyk i den med sportsfjæring. Fint å ha muligheten til å justere.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Lane a. funker ikke bra på vår Golf. Cruisen derimot, er knall! Fjernlysassistenten fungerer også veldig bra.

    Ja, har ofte savnet det. Men den har jo sensorer både foran og bak, så det er kanskje noe overkill. Det koster bare 2100 kr, så det er ingen dealbreaker.



    Tja. Jeg har sjelden hatt bruk for det. Liker å lese kart, men kan være praktisk. F.eks. i fjor da jeg lette etter et hotell i Berlin som jeg aldri fant...



    Kona blir bilsyk når fjæringa er for stiv. Bilen kommer med sportsunderstell som standard. Case closed...

    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten
    Kunne greid meg uten lane assist, men fjernlysassistent og skiltgjenkjenning er praktisk. Det virket i hvertfall i den tiden jeg testkjørte bilen. 5000 kr - det er mindre enn det jeg har spart på å redusere CD-kjøpene i år.

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..
    Den er vel ikke verre enn andre cruisekontroller? Rekk opp hånden de som har hatt problemer. Det er forøvrig standardutstyr - så det kan ikke velges bort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg er klar over problemet med lane assist (fungerer ikke bra med dårlig veimerking - m.a.o. på vinteren) og skulle gjerne sløyfet den, men den er med i lysassist-pakken.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.149
    Antall liker
    801
    Jeg hadde glatt droppet
    1) ryggekamera; på et Golf?!
    2) navi; bruker det 1 gang i året. Da kan man heller bruke mobilen
    3) adaptivt understell; bare mer kluss og magnetisk olje som går i stykker. Hvilken situasjon har man bruk for det?
    4) fjernlys-, skilt og laneassistent; fjernlys trenger man snart ikke lengre i Norge, skiltgjenkjenning bare mer kluss som ikke virker, laneassist får man gratis gjennom malingen på asfalten

    En kamerat har en ett år gammel A3; tror han brukt 12000 i rep på den adaptive cruisekontrollen da den slutter å virke dersom den er biiiittelitt skjeiv inni støtfangeren. Det skal ikke mange ærend til på Remaen før noen dulter borti..



    Så du vil påstå at en kamerat av deg brukte 12000 kroner på og fikse crusiekontrollen på en 1 år gammel Audi........ må være bra evneveik han kompisen din da........ det er tross alt 5 års garanti på den....... og ryggekamera kan være kjekt og ha ved lukeparkering eller f.eks hvis man må rygge et sted hvor det færdes mange barn f.eks utenfor en barnehave........ eller at man begynner og bli eldre og har problemer med og snu huet helt rundt.
    Hvis du hadde lest teksten så mener jeg det fremkommer at dette ikke dekkes av garanti.. 2 ganger har det skjedd. Kompisen er forøvrig siv. ing.



    Det blir vel ikke noen skjevhet av seg selv inne i støtfangeren........ og hvis det blir det så dekkes det hvertfall av garantien for da de er det snakk om en fabrikasjons eller konstruksjonsfeil.
    Men hvis det har skjedd etter et uhell og at han har rygget inn i ett eller annet ..... kanskje fordi han IKKE kjøpte rygge kamera ..... så er det jo noe annet.
    Forsøker å forklare en gang til. Radaren sitter helt nede i midten på støtfangeren. I bunn og grunn den mest utsatte plassen på en bil. Dersom en annen bil dulter borti støtfanger, nummerskilt etc på feks Rema, kommer radaren ørlite ut av posisjon. Ev om du selv kjører borti en fortauskant. Dette dekkes naturligvis ikke av garanti.

    Det skjer forøvrig neppe noe med radaren foran om du rygger, med eller uten ryggekamera.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Adaptiv cruisekontroll er konge. Lange kjedelige strekk med biler foran og bilen holder jevn avstand. Skulle ønske jeg kunne justere følsomheten på den en smule ned dog, slik at ikke den reagerte umiddelbart på hver lille justering bilen foran foretok.

    Line assist er ikke noe kjekt. Den har jeg skrudd av. Klarer man ikke å holde seg på riktig side av veien bør man vel strengt tatt ikke kjøre bil selv.

    Ryggekamera med sensorer er gull. Har en trang parkeringsplass, og utsikten bakover på min bil er dårlig. Så den ville jeg aldri vært foruten.

    Skiltgjenkjenning er også bra. Da kan man lese på speedometerert hva fartsgrensen er til enhver tid.

    Automatiske lys ink automatisk nedblending er sytalaust.

    Navigasjon er kjekt å ha. Man kan alltid ha en løs tomtom eller noe hvis man ikke bruker det så mye, men navi er nyttig på tur selv om man ikke bruker det i det daglige til å fra jobb.

    Gode seter, god lyd og justerbare dempere gir komfort. Ikke å forakte.

    ---

    Men det er lett å la seg rive med og velge alt, spesielt om det kommer i pakker der man vil ha noe og så får med litt dilldall man ikke behøver.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, i navigasjonspakken er det med DVD/spiller så man kan se video på navigasjonsskjermen (dog antagelig bare mens bilen står stille :) )
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.469
    Antall liker
    7.390
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Jeg synes du har valgt en kjempefin bil med "riktig" ekstra utstyr, hadde ikke sagt nei takk til en slik selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Takk for det. Jeg er litt bekymret for bagasjeplassen, men siden vi normalt bare vil vær 2 personer blir jo ikke det egentlig et problem. Dessuten har jeg en BMW 530d stasjonsvogn som jeg kan bruke når jeg trenger mer plass.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer med flott nybil Otare. Vurderte sjøl en sånn nylig, men vi bestemte oss for å avvente litt. Det skjer mye på bilfronten nå.

    Kjøpte istedet en bil nr 2, en BMW 116i fra 2006. Vel, denne er noe helt for seg sjøl, tiltross for at det er en liten bil med fattige 116HK. Jeg har nesten ikke rørt Tiguan`en de siste 3 ukene
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er nettopp det som er problemet. Hvis jeg bestiller nå vil bilen bli levert i august, og det er en 2016 modell jeg vil få. Møller Trondheim vet ikke hvordan den vil være utstyrt - det er mulig det er utstyr jeg har bestilt som vil være standard (det regner jeg da med vil bli trukket fra i prisen jeg skal betale), og det kan være at det er utstyr som ikke er tilgjengelig pr. i dag som vil bli det på 2016 modellen (f.eks. kan ikke 2015 modellen leveres med både panorama soltak og hengerfeste. Du kan få hengerfeste men ikke soltak, eller soltak men ikke hengerfeste - jeg ville gjerne hatt begge deler). Og så har vi dette med avgifter - vil staten justere avgiftsnivået på plug-in hybrider?

    Jeg trenger egentlig ikke bilen før i januar - den bilen denne vil erstatte er i praksis betalt for dette året - EU-godkjent, veiavgift betalt, forsikring, trenger ikke service. Så jeg lurer på om jeg skal vente med å bestille til jeg vet hva 2016 modellen vil inneholde, og så bestille for levering i januar.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det er akkurat sånne ting som skaper usikkerhet, jeg skjønner det. Det vil jo alltid være bevegelse og man klarer ikke å se alt i glasskulen heller.
    Uansett, et veldig spennende konsept, ville passet vår bilbruk perfekt, men prioriterer litt annerledes foreløpig.

    Hadde sjøl plan om å bytte inn Tiguan`en i en ny. Før jeg bestemte meg, googlet jeg litt og fant at det kommer nye Tiguan`er i 2016 ++. Så falt blikket på GTE, men den har ikke 4WD som vi er så tilhenger av og prisleiet gjør GTE til en kostbar bil nr 2.

    Hva med å google GTE, eventuellt ringe importøren? Det gjorde jeg engang jeg skulle kjøpe Passat og de fjernet "tåken" som Møller TRH hadde lagt :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Kan prøve det. Den er tenkt som bil nr. 2, men jeg tror at den ganske fort blir bil nr. 1, og diesel BMWen blir en bil for spesielle anledninger - hvis man skal langt og samtidig trenger mye bagasje o.l. Til daglig vil GTEen gå som ren el-bil, men med muligheten til å bruke den på langturer hvis det bare er meg og kona som skal avgårde. I det øyeblikket vi trenger to biler samtidig, vil det bli kona som kjører GTEen. Vi betaler kontant, så i skal ikke ta opp lån for dette kjøpet - billån er ikke mye fornuftig - så vi får ikke noe renteutgifter på denne.
    Jeg regner vel med at om en stund forsvinner BMWen, og vi ender opp med bare en bil, men da blir kanskje GTEen også byttet - hvem vet. Jeg har sansen for plug-in konseptet, og denne Golfen er den mest spennende av de som er lansert så langt innenfor et fornuftig budsjett.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Sikkert mye utstyr som er unødvendig, men fjernlysassistent anbefales på det varmeste. Jeg har det på min Insignia (som for øvrig har de beste billys jeg har vært borti) og kan ikke få fullrost dette. Fungerer helt prikkfritt og gir en avslappet kjøring på mørke svingete veier med sporadisk møtende trafikk, som det fortsatt finnes noen av i Norge!
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.605
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Kan prøve det. Den er tenkt som bil nr. 2, men jeg tror at den ganske fort blir bil nr. 1, og diesel BMWen blir en bil for spesielle anledninger - hvis man skal langt og samtidig trenger mye bagasje o.l. Til daglig vil GTEen gå som ren el-bil, men med muligheten til å bruke den på langturer hvis det bare er meg og kona som skal avgårde. I det øyeblikket vi trenger to biler samtidig, vil det bli kona som kjører GTEen. Vi betaler kontant, så i skal ikke ta opp lån for dette kjøpet - billån er ikke mye fornuftig - så vi får ikke noe renteutgifter på denne.
    Jeg regner vel med at om en stund forsvinner BMWen, og vi ender opp med bare en bil, men da blir kanskje GTEen også byttet - hvem vet. Jeg har sansen for plug-in konseptet, og denne Golfen er den mest spennende av de som er lansert så langt innenfor et fornuftig budsjett.
    Tja. Om du kan få et billån til 1.9% og sette det inn på noe som gir høyere avkasting (det er fortsatt mulig å få risikofri rente på 2,4%) så er jo det smart da. Selv om marginene ikke blir så store. Jeg har rentefritt billån gjennom konas arbeidsgiver, man sier ikke nei til gratis penger :).

    Av alle elektroniske dingser som er oppfunnet de senere år, er variabel cruisecontroll nr 1. I min bil sitter laseren (jeg ser noen refererer til radar?) i frontruta, bak ryggespeilet. Skal man kjøre lengre enn 1 time, er den gull verdt med sikte på comfort.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det er jo et poeng. Jeg kan helt sikkert få lån med pant i huset til ca. 2.8%. Hvis man er flink og plasserer pengene i fond som gir 4-5% avkastning på pengene på et år blir det jo noen kroner. 400 000 i lån til 2,8% og man får 4% avkastning på et år, blir det jo 400 000 * 1,2/100 ≈ 4800 kr - 28% skatt ≈ 3400 kr. Det er jo penger det. Finansierer noen CDer :D
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.024
    Jeg ville ventet. Avgiftene for hybrider tipper jeg blir gunstigere. Nå er det vel leveringsdato og ikke bestillingsdato som er avgjørende, og etter mai vet du nok mer om hva som kommer og når det evt blir innført.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja, det blir nok slik. Bestilling senere på året for levering i januar.
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Har bestillt en GOLF GTE for levering i Juli.
    Prøvekjørte den sist Torsdag 1 time.
    Noe av det mest innovative og nyskapende bilkonseptet på mange år uten rekkeviddeangst. Ganske moro med instrumenter og aktiv bruk av automat for å generere strøm.
    Selvsagt er ikke dette bilen for alle, og den er ikke helt premium på kjørekomfort spesielt på langkjøring etter det jeg erfarte på den timen.
    Mine ankepunkt på testbil var mye hjulstøy og et førersete jeg er litt i tvil til om er godt nok på lengre turer.
    Men har likevel valgt å kjøpe den da den er miljøvennlig og nesten gratis i bruk mellom jobb og handling.

    Mvh
    Arnt Åge
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Mye den samme reaksjonen som jeg hadde, men jeg likte setene ganske bra. Vanskelig å si hvor gode de er på skikkelig langkjøring. Jeg hadde bilen i 90 min, og satt godt den tiden i hvertfall.
    Jeg utsetter nok bestilling til jeg vet mer om avgifter og hva 2016 modellen bringer med seg, men det blir nok en slik levert her i januar.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.310
    Er det virkelig noen som tror at avgiftene på hybridbiler blir redusert?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn