Bil, båt og motorsykkel Da blir det kanskje ny bil, men hva?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    De går ikke opp i hvertfall. Og hvis regjeringen mener alvor med å premiere lavutslippsbiler ved å vri avgiftene mer mot utslipp og kutte i effekt og vektavgiften, burde det slå positivt inn for avgiftene på plug-in hybrider. Vi vet mer i mai (antagelig).
     

    Arnt M

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    85
    Antall liker
    40
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    10
    Til opplysning så er Golf GTE ca 4000 EURO dyrere enn Golf GTI 230 hk i Tyskland.
    Får god omtale i utlandet, men ankepunktet er pris noe som ikke burde gjelde her.

    Mvh
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Bilavgifter er en forskrift så den kan endres over natten. Ved endringer skjer de typisk ganske raskt for å forhindre at mange tilpasser seg på forhånd. Dersom levering er i august med bestilling nå er man følgelig fort på eventuelt endret regime uansett, så det skader lite å vente for å se om det kommer noen endringer slik at man vet hva dom gjelder.

    Små hybrider er litt spesielt siden de har null særavgifter allerede. Så eventuel lette ville være redusert mva noe jeg tror sitter langt inne. Jeg tror heller det blir enda dyrere å kjøpe bensin og diesel, dvs mer CO2-fokus og mindre vekt/effektfokus.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Regjeringen har vel lovet revidering/omlegging av bilavgiftene nå i forbindelse med revidert
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Problemet er at de har begrenset antall biler. I Trondheim har de fått tildelt 60 biler for levering i 2015, og 50 av dem er allerede solgt...
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Jeg tipper du kan legge inn opsjon på bil nr 60?

    Problemet er at de har begrenset antall biler. I Trondheim har de fått tildelt 60 biler for levering i 2015, og 50 av dem er allerede solgt...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    SIkkert, men jeg har ingen hast. Levering i januar er helt ok. Jeg er litt spent på hvilke endringer de gjør med 2016 modellen - kanskje det kommer muligheter/ekstrautstyr som jeg gjerne skulle hatt som ikke leveres på 2015-modellen. Skulle gjerne hatt både panoramasoltak og hengerfeste, men det går ikke på 2015-modellen, men kanskje på 2016?
     

    X-Cell

    Lorden av Nord!
    Moderator
    Ble medlem
    23.10.2006
    Innlegg
    10.263
    Antall liker
    9.051
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    11
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.

    Fjernlys ikke nødvendig i norge snart?!? holy hell da har du ikke vært mye rundt i norge.. ;)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.

    Fjernlys ikke nødvendig i norge snart?!? holy hell da har du ikke vært mye rundt i norge.. ;)
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.

    Fjernlys ikke nødvendig i norge snart?!? holy hell da har du ikke vært mye rundt i norge.. ;)
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
    Hvis man bare bruker bilen som handlevogn mellom hjemme og matbutikken, så kanskje.
     

    niha

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.035
    Antall liker
    406
    Torget vurderinger
    7
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.

    Fjernlys ikke nødvendig i norge snart?!? holy hell da har du ikke vært mye rundt i norge.. ;)
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
    Tror nok du bør ta noen turer med mørkekjøring ja!
    Jeg bor ikke oppi dalen, men midt Drammen sentrum. Har familie på Berger, og er ofte på besøk der til sent på kvelden. Jeg kan love deg at Svelvikveien er temmelig mørk på store deler av strekningen i høstmørket. Greit å ha fjernlys da synes nå jeg.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.691
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har tro på konseptet. Min neste bil blir nok en plug in hybrid, men jeg har ikke noe i mot at dere bidrar til å testkjøre konseptet og luke ut barnesykdommene :)
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Ruter vil ha elbilene ut av kollektivfeltet - NRK – Østlandssendingen

    Er det ikke på tide å få disse batteridrillbilene ut av kollektivfeltet? 15 meter buss inneholder 50 personer, 15 meter Tesla inneholder 2 personer.
    Samtidig må man spør seg om det ikke snart er på tide at el-biler også betaler for å kjøre på vegene - bidra til felleskapet for fornyelse av f.eks nye veger, ny asfalt, midtdelere osv og da i form av bom- og vegavgifter.
    En 1500kg tung Leaf sliter like mye på underlaget som hvilken som helst annen 1500kg tung bensin/dieselbil..........

    Momsfritak og redusert årsavgift, samt betydelig rimeligere driftsutgifter bør være incentiv nok for de som er interessert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    En 1500kg tung Leaf sliter like mye på underlaget som hvilken som helst annen 1500kg tung bensin/dieselbil..........
    Begge sliter sånn ganske ca ingen ting på underlaget. I praksis kommer all veislitasje fra tungtrafikken.

    Poengene med elbilincentiver er ikke at de skal være i forhold til kostnader, slitasje eller noe annet. Poenget er at de skal gi folk incentiver til å velge elbil. Incentivene fungerer aldeles strålende som de er siden elbiler utgjør en svært raskt voksende andel av den norske bilparken. På sikt fases noen av de helt eller delvis ut, men det er som det er nå.

    Det er fritt frem for enhver å få nytte av det samme. Om man definerer seg selv dithen at elbil ikke funker eller man ikke vil ha elbil, så tough luck. Parameterene for valget er relativt kjent. Å være elbilist betyr også at man gir avkall på noe (rekkevidde, tilhenger etc), så får det være opp til den enkelte hva som veier tyngst.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Dropp parkeringssensorer foran også. Vi snakker om en Golf, ikke en bobil.

    Har selv sportsunderstell; og bilen går nedi på vei til påskefjellet på dårlige veier. Så du også skulle ha skvettlapper. Dersom fjæringa må byttes etterhvert på bilen skal jeg sjekke ut mulighetene for standardfjærer. Adaptiv hever dessverre ikke bilen; bare justerer sportsunderstellet fra stivt til stivere.

    Brukte bixenon fjernlysene i påska; da var det 2 år siden sist de var i bruk. Fjernlys trenger man seriøst ikke bruke penger på om man ikke bor helt avsidsliggende.

    Bruk heller 6000 på understellsbehandling. Tror også man får komfortseter til Golf.

    Fjernlys ikke nødvendig i norge snart?!? holy hell da har du ikke vært mye rundt i norge.. ;)
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
    Tror nok du bør ta noen turer med mørkekjøring ja!
    Jeg bor ikke oppi dalen, men midt Drammen sentrum. Har familie på Berger, og er ofte på besøk der til sent på kvelden. Jeg kan love deg at Svelvikveien er temmelig mørk på store deler av strekningen i høstmørket. Greit å ha fjernsyn da synes nå jeg.
    Tettstedet Berger med 1000 innbyggere defineres som oppi dalen. Bortsett fra til Berger og hytta, hvor ofte bruker du fjernlys?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    En 1500kg tung Leaf sliter like mye på underlaget som hvilken som helst annen 1500kg tung bensin/dieselbil..........
    Begge sliter sånn ganske ca ingen ting på underlaget. I praksis kommer all veislitasje fra tungtrafikken.

    Poengene med elbilincentiver er ikke at de skal være i forhold til kostnader, slitasje eller noe annet. Poenget er at de skal gi folk incentiver til å velge elbil. Incentivene fungerer aldeles strålende som de er siden elbiler utgjør en svært raskt voksende andel av den norske bilparken. På sikt fases noen av de helt eller delvis ut, men det er som det er nå.

    Det er fritt frem for enhver å få nytte av det samme. Om man definerer seg selv dithen at elbil ikke funker eller man ikke vil ha elbil, så tough luck. Parameterene for valget er relativt kjent. Å være elbilist betyr også at man gir avkall på noe (rekkevidde, tilhenger etc), så får det være opp til den enkelte hva som veier tyngst.
    Slitasje: dokumentasjon?
    Og så glemte du vel å nevne ny veiutbygging, midtdelere osv osv......... For det nyter el-biler også godt av, eller?
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
    Tror nok du bør ta noen turer med mørkekjøring ja!
    Jeg bor ikke oppi dalen, men midt Drammen sentrum. Har familie på Berger, og er ofte på besøk der til sent på kvelden. Jeg kan love deg at Svelvikveien er temmelig mørk på store deler av strekningen i høstmørket. Greit å ha fjernsyn da synes nå jeg.
    Tettstedet Berger med 1000 innbyggere defineres som oppi dalen. Bortsett fra til Berger og hytta, hvor ofte bruker du fjernlys?
    Sentrale østlandsregionen - 2.5mill innbyggere, Bergensregionen - 400.000, Trondheimsregionen - 280.000 etc. Man skal ikke kjøre så langt for å havne "oppi dalen" hvis man bor i andre deler av landet, sentralt eller ei.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Slitasje: dokumentasjon?
    Og så glemte du vel å nevne ny veiutbygging, midtdelere osv osv......... For det nyter el-biler også godt av, eller?
    Det er Statens Vegvesen som sier det ang slitasjen.

    Les f.eks her
    http://www.aftenposten.no/nyheter/i...oretoyene-odelegger-norske-veier-7343597.html

    Relativ slitasje er gitt som (akseltrykk i tonn/10)^4 så da ser man ganske fort at vekten dominerer fullstendig. Personbiler står for så godt som ingen ting av veislitasje i Norge.

    Det ville hjelpe deg om du bare innså at hensikten med elbilincentiver er å få folk til å kjøpe og kjøre elektrisk. Da er de revnende likegyldig om elbilistene tar sin del av kostnadene osv - hele poenget er at det skal være gunsting å kjøpe elbil fremfor fossildrevet bil. Om man gjør det ved fritak for avgifter, skattefritak eller på en annen måte er underordnet.

    Bilavgifter i Norge er rent fiskale, de skal skaffe inntekter til staten. Samt at de inneholder en komponent som premierer biler med lave utslipp og lav vekt (der vektkomponenten har liten betydning for belastningen på omgivelsene). Det kommer til å bli enda dyrere releativt sett å kjøre med store forbrenningsmotorer med høye utslipp - det er jeg helt overbevist om. Elbilister må nok etter hvert betale både avgifter og mva, men de som fortsatt velger å kjøre rene diesel- eller bensinbiler vil komme til å måtte betale ennå mer.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.794
    Antall liker
    5.351
    Sted
    oslo
    Og det tror jeg gjelder for 90% av bilparken. Nå er det stort sett gatelys overalt med unntak av om man bor oppi dalen.
    Tror nok du bør ta noen turer med mørkekjøring ja!
    Jeg bor ikke oppi dalen, men midt Drammen sentrum. Har familie på Berger, og er ofte på besøk der til sent på kvelden. Jeg kan love deg at Svelvikveien er temmelig mørk på store deler av strekningen i høstmørket. Greit å ha fjernsyn da synes nå jeg.
    Tettstedet Berger med 1000 innbyggere defineres som oppi dalen. Bortsett fra til Berger og hytta, hvor ofte bruker du fjernlys?
    Jeg brukte iallefall fjernlys senest i går kveld, oppi en obskur, fraflyttet og bortgjemt liten dal på toppen av oslo kalt Torshov.
    gatelysene hadde gått, og folk vrimlet over fortauene med svarte klær uten refleks. :rolleyes:
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men fortsatt omtrent 400k for en golf, følger det med en eUp? Er kanskje det som er hybridkonseptet?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De går ikke opp i hvertfall. Og hvis regjeringen mener alvor med å premiere lavutslippsbiler ved å vri avgiftene mer mot utslipp og kutte i effekt og vektavgiften, burde det slå positivt inn for avgiftene på plug-in hybrider. Vi vet mer i mai (antagelig).
    Spurte på Toyota for et par dager siden mht hybrid -både med og uten plugg. De var ikke særlig optimistiske ut fra hva som hadde skjedd de siste årene. Noen få hundringser i forskjell kanskje. Men vi får se....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Men fortsatt omtrent 400k for en golf, følger det med en eUp? Er kanskje det som er hybridkonseptet?
    400k for en bil med 200 hk er vel ikke så ille? Bilen er jo ikke veldig stor, men for oss som er 2 burde den fungere greit. Den nærmeste ytelsesmessig tilsvarende Golfen er GTD. Jeg priset nettopp den med tilsvarende ekstrautstyr. Den blir ca 80 000 dyrere enn GTEen.


    Og så betaler man litt for å være miljøvennlig, ikke som de som kjører el-bil som stort sett velger det for å spare penger. Jeg velger plug-in hybrid for å spare miljøet, og det betaler jeg gjerne noe ekstra for. Når du regner med alle kostnadene med produksjon, transport etc... vil du finne ut at med EU-miks strøm er faktisk en plug-in hybrid mer miljøvennlig enn en ren el-bil. Med nordisk strøm-miks er el-bilen bare marginalt mer miljøvennlig enn en plug-in hybrid.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Men fortsatt omtrent 400k for en golf, følger det med en eUp? Er kanskje det som er hybridkonseptet?
    400k for en bil med 200 hk er vel ikke så ille? Bilen er jo ikke veldig stor, men for oss som er 2 burde den fungere greit. Den nærmeste ytelsesmessig tilsvarende Golfen er GTD. Jeg priset nettopp den med tilsvarende ekstrautstyr. Den blir ca 80 000 dyrere enn GTEen.


    Og så betaler man litt for å være miljøvennlig, ikke som de som kjører el-bil som stort sett velger det for å spare penger. Jeg velger plug-in hybrid for å spare miljøet, og det betaler jeg gjerne noe ekstra for. Når du regner med alle kostnadene med produksjon, transport etc... vil du finne ut at med EU-miks strøm er faktisk en plug-in hybrid mer miljøvennlig enn en ren el-bil. Med nordisk strøm-miks er el-bilen bare marginalt mer miljøvennlig enn en plug-in hybrid.
    Mulig det men de har priset den likt med f.eks outlander plugin
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Sjekket nettopp, og Outlander plug-in koster 452 000 og har 121 + 80 + 80 hk. 0-100 km/t på 11 sek. Golfen har 150 + 101 hk og koster 390 000. 0-100 på 7,6 sek. Jeg ser ikke helt at Golfen kommer dårligere ut? Jeg er uansett ikke ute etter en SUV, men etter en liten bil som fungerer som en bybil, samtidig med at den kan brukes til langtur ved behov.
    Dessuten er Outlander stygg som fy (som de fleste SUVer).
     
    Sist redigert:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Slitasje: dokumentasjon?
    Og så glemte du vel å nevne ny veiutbygging, midtdelere osv osv......... For det nyter el-biler også godt av, eller?
    Det er Statens Vegvesen som sier det ang slitasjen.

    Les f.eks her
    Bare de tunge kjøretøyene ødelegger norske veier - Aftenposten

    Relativ slitasje er gitt som (akseltrykk i tonn/10)^4 så da ser man ganske fort at vekten dominerer fullstendig. Personbiler står for så godt som ingen ting av veislitasje i Norge.

    Det ville hjelpe deg om du bare innså at hensikten med elbilincentiver er å få folk til å kjøpe og kjøre elektrisk. Da er de revnende likegyldig om elbilistene tar sin del av kostnadene osv - hele poenget er at det skal være gunsting å kjøpe elbil fremfor fossildrevet bil. Om man gjør det ved fritak for avgifter, skattefritak eller på en annen måte er underordnet.

    Bilavgifter i Norge er rent fiskale, de skal skaffe inntekter til staten. Samt at de inneholder en komponent som premierer biler med lave utslipp og lav vekt (der vektkomponenten har liten betydning for belastningen på omgivelsene). Det kommer til å bli enda dyrere releativt sett å kjøre med store forbrenningsmotorer med høye utslipp - det er jeg helt overbevist om. Elbilister må nok etter hvert betale både avgifter og mva, men de som fortsatt velger å kjøre rene diesel- eller bensinbiler vil komme til å måtte betale ennå mer.
    Veldig interessant. Takk for link. Da er det jo verken en elbil eller en avgiftsbelagt fossildrivstoffbil som sliter på vegen. Så derfor bør begge få slippe å finansiere dette. Men, neida.....
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.030
    Antall liker
    8.238
    Torget vurderinger
    1
    Sjekket nettopp, og Outlander plug-in koster 452 000 og har 121 + 80 + 80 hk. 0-100 km/t på 11 sek. Golfen har 150 + 101 hk og koster 390 000. 0-100 på 7,6 sek. Jeg ser ikke helt at Golfen kommer dårligere ut? Jeg er uansett ikke ute etter en SUV, men etter en liten bil som fungerer som en bybil, samtidig med at den kan brukes til langtur ved behov.
    Dessuten er Outlander stygg som fy (som de fleste SUVer).
    Golfen koster vel fra 329.000kr? Den er Forøvrig veldig godt utstyrt. Har problemer med å finne noe jeg ville plusse på bortsett fra skinnseter....
    Leste at hele årets tildeling av Golf GTE er utsolgt. Importøren prøver å få tak i flere biler....

    Forøvrig er det fleste familiesuvene på størrelse med en Golf (f.eks. RAV 4, Tiguan, etc) og koster gjerne over 500 000kr ferdig utstyrt. Utrolig hvor mye ekstra enkelte er villige til å betale for å sitte høyt...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Ja, Golfen er godt utstyrt, men noe er det jo noe man vil legge til. Min ville kommet seg på 390 000. Men jeg utsatte til høsten. Blir nok bestilt for levering i januar en gang.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Forøvrig er det fleste familiesuvene på størrelse med en Golf (f.eks. RAV 4, Tiguan, etc) og koster gjerne over 500 000kr ferdig utstyrt. Utrolig hvor mye ekstra enkelte er villige til å betale for å sitte høyt...[/QUOTE]


    Golf - 4,25 meter lang. Tiguan 4,42. RAV 4 4,57. Så litt mer får du altså for pengene...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Joda, men jeg skal primært ha en bybil. En som kan gå på strøm 95% av tiden, men som også kan brukes på langtur innimellom. Relativt liten, lett å parkere. En SUV er ikke aktuell. En Golf er akkurat passe, ikke for liten og ikke for stor.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Joda, men jeg skal primært ha en bybil. En som kan gå på strøm 95% av tiden, men som også kan brukes på langtur innimellom. Relativt liten, lett å parkere. En SUV er ikke aktuell. En Golf er akkurat passe, ikke for liten og ikke for stor.
    Men forferdelig kjedelig....:)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Det er vel avhengig av hva du kaller kjedelig. Jeg synes den ser ganske lekker ut, og den var utrolig kvikk og morsom å kjøre. I GTE-modus skvetter den til som bare det når du trykker gassen i gulvet. Presis i styringen, lett å plassere der du vil ha den på veien, krenger ikke i svingene. En riktig morsom bil.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har en Tiguan, jeg forstår tanken din, men den har egenskaper som Golf ikke har. Disse egenskapene kan være viktige for noen, sånn er det bare 😀

    Sjekket nettopp, og Outlander plug-in koster 452 000 og har 121 + 80 + 80 hk. 0-100 km/t på 11 sek. Golfen har 150 + 101 hk og koster 390 000. 0-100 på 7,6 sek. Jeg ser ikke helt at Golfen kommer dårligere ut? Jeg er uansett ikke ute etter en SUV, men etter en liten bil som fungerer som en bybil, samtidig med at den kan brukes til langtur ved behov.
    Dessuten er Outlander stygg som fy (som de fleste SUVer).
    Golfen koster vel fra 329.000kr? Den er Forøvrig veldig godt utstyrt. Har problemer med å finne noe jeg ville plusse på bortsett fra skinnseter....
    Leste at hele årets tildeling av Golf GTE er utsolgt. Importøren prøver å få tak i flere biler....

    Forøvrig er det fleste familiesuvene på størrelse med en Golf (f.eks. RAV 4, Tiguan, etc) og koster gjerne over 500 000kr ferdig utstyrt. Utrolig hvor mye ekstra enkelte er villige til å betale for å sitte høyt...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Da er bilen bestilt, men jeg har opsjon på å trekke meg hvis jeg finner ut at jeg skal vente. Som de sa "den der får vi solgt på dagen hvis du ikke vil ha den". Så da blir det kanskje ny bil på meg i august :D
    PS: et av jekkfestene på den gamle SAABen ga etter i går, så nå er det et fint lit hull under bilen. Kanskje på tide å skifte - den er tross alt 21,5 år gammel...
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Et spennende valg dette :)

    Da er bilen bestilt, men jeg har opsjon på å trekke meg hvis jeg finner ut at jeg skal vente. Som de sa "den der får vi solgt på dagen hvis du ikke vil ha den". Så da blir det kanskje ny bil på meg i august :D
    PS: et av jekkfestene på den gamle SAABen ga etter i går, så nå er det et fint lit hull under bilen. Kanskje på tide å skifte - den er tross alt 21,5 år gammel...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Vi får tro at det ikke er alt for mange barnesykdommer på systemet.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.261
    Antall liker
    9.497
    Torget vurderinger
    2
    Har prøvd Auris plug in hybrid. Snerten og lettekjørt bil som egentlig er midt I blinken hadde det ikke vært for at setet ikke passer meg på litt over 180 cm. Pussig at japsene ikke makter å lage seter til europere...

    Avensisen er større med bedre seter, Hadde den hatt plugin hybrid hadde saken vært klar. Desverre vil det ikke skje ifl T, så da får jeg se på Merc CLA stasjonsvogn plugin hybrid til høsten:D


    Bidrar gjerne til bedre byluft her i byen for mine medmennesker,men det tar vel en x.x bilgenerasjoner før diesel (og eksos)svineriet er vekke.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn