Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Nei Google og spør en fyr i London ordnet saken.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jentungen på 9 hadde fått med seg et julekryssord her om dagen som en del av engelskundervisningen. Jeg klarer stort sett helt eller nesten helt mandags- og tirsdagskryssordene i New York Times men jeg måtte melde pass på 4. klasse for Nordstrand Skole. Var to ord jeg ikke klarte der av kanskje 20 totalt.
    Hvilke ord?

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Hvilke ord?

    mvh
    Proffen
    Krans (wreath) - hintet var "something to hang on the door at christmas" eller noe slikt og en eller annen plante med røde bær man kunne bruke som dekorasjon verken jeg eller samboeren som er langt over gjennomsnittelig interessert i planter kunne navnet på i det norske språk en gang. Jeg lurer bare på i hvilket univers dette er passende i 4. klasse engelsk.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Enig i at wreath kan være vanskelig, all den tid det er et lite brukt ord.
    Kan det andre ordet være mistletoe? Eller som Aurora sier; holly?

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Enig i at wreath kan være vanskelig, all den tid det er et lite brukt ord.
    Kan det andre ordet være mistletoe? Eller som Aurora sier; holly?

    mvh
    Proffen
    Holly var det. Misteltoe var er annet løsningsord i kryssordet forsåvidt . Vi kan sikkert debattere om det er noe man bør kunne eller ikke men 4. klasse engelsk er det uansett ikke.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er jeg faktisk enig i.... samtidig som bobardementet mot ungdommen og folk flest med engelsk er så massivt, at jeg synes det litt for hardt ut over norsken....
    Likevel får jeg fnatt av ord som sørvis, pøbb, og den slags...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Hvis man derimot prøver noe som ikke virker og skriver en artikkel "Dette har jeg gjort. Det virket ikke. Alle studentene strøk", får man publikasjonspoeng og kan bli innstilt til prisen som "Fremragende underviser".
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Det er jeg faktisk enig i.... samtidig som bobardementet mot ungdommen og folk flest med engelsk er så massivt, at jeg synes det litt for hardt ut over norsken....
    Likevel får jeg fnatt av ord som sørvis, pøbb, og den slags...
    Jeg gjorde denne mandag denne uken uten større problemer. Men 4. klasse lekse ble for mye for meg. Legg for øvrig merke til "black square symmetry" Et ufravikelig krav til alle som sender inn kryssord til NYT.

    ¨nytxword.JPG
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.192
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Da jeg begynte i jobb sånn for ca halvannen mannsalder siden, hadde vi mye kvelds- og nattjobb, med tildels svært mye uvirksom ventetid.. En av mine sjefer dengang da, var sånn passe anglofil, og ventetiden ble ofte tilbragt med å spille scrabble.. på engelsk. Dommeren var Webster's Concise Dictionary.... problemet var bare at den boka er proppfull av gamle skotske to-tre-fire bokstavers ord, og jeg gir meg F på at gubben hadde pugga den boka..... hans største ønske i Scrabble-sammenheng var å klare å legge ned ordet 'quincunx' over triple letter OG double word score..... :cool: Nevertheless.... jeg tror jeg likevel klarte å slå ham sånn 4-5 ganger ila noen få år... Det er rart det der med språk... jeg er gammel nok til å ha hatt fire år med tysk, og tre år med fransk... I det gamle realgymnaset ble selv vi realistene dengt gjennom tre år med fransk, - dog bare muntlig, men likevel. Tysk har jeg ofte hatt bruk for, og behersker sånn nogenlunde.. fransk er derimot stort sett forvunnet i tåka.. det som ikke brukes, forsvinner i den store glemmeboka...
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Når vi holdt på med bacheloroppgaven ute på skytefeltet, så var alternativet til kveldstv enten sport sammen med amerikanerne fra Nasa, eller diverse tv dubba til tysk sammen med gjengen fra Esa.

    Ble mye praktiske tyskleksjoner. Star Trek dubba til tysk 😊

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Da jeg begynte i jobb sånn for ca halvannen mannsalder siden, hadde vi mye kvelds- og nattjobb, med tildels svært mye uvirksom ventetid.. En av mine sjefer dengang da, var sånn passe anglofil, og ventetiden ble ofte tilbragt med å spille scrabble.. på engelsk. Dommeren var Webster's Concise Dictionary.... problemet var bare at den boka er proppfull av gamle skotske to-tre-fire bokstavers ord, og jeg gir meg F på at gubben hadde pugga den boka..... hans største ønske i Scrabble-sammenheng var å klare å legge ned ordet 'quincunx' over triple letter OG double word score..... :cool: Nevertheless.... jeg tror jeg likevel klarte å slå ham sånn 4-5 ganger ila noen få år...
    Ney York Times sin spelling bee er ganske morsom, skal lage så mange ord som mulig og alle ordene må inneholde bokstaven i midten, samt være minst 4 bokstaver lange. Det finnes alltid mist ett ord som bruker alle bokstavene

    bee.JPG
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.615
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Kanskje ikke så urimelig rett før jul? Man kjøper kranser og kristtorn for å pynte til jul.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.255
    Antall liker
    1.158
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Hvis det er så viktig at unger går på skolen, hvorfor har man da så lang sommerferie ?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Har du det i deg?

    Ansatte i skoler og barnehager unntas fra smittekarantene i arbeidstiden (utdanningsnytt.no)

    Man kan visst ikke smitte videre i arbeidstiden når man er pedagogisk utdannet, kun på fritiden man må holde seg unna venner og familie utover de nærmeste.
    Vi kan kanskje ikke bli smittet heller, for smitteverntiltakene i skolen er jo unike!
    Lurer på når det kommer info om det blir aksept for å benytte munnbind.....det har vi jo så langt ikke fått tillatelse til i undervisningssituasjon.

    Brenna og Kjerkhol har overhodet ikke overbevist etter at de fikk ministerpostene sine......

    mvh
    Proffen
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.877
    Antall liker
    8.160
    Torget vurderinger
    1
    Hvis det er så viktig at unger går på skolen, hvorfor har man da så lang sommerferie ?
    Fordi unger ikke er ansatte i f.eks. bedrifter. Sommer og ulike ferier gjennom året gir barn mulighet til å gjøre andre ting som også er bra for dem.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Fordi unger ikke er ansatte i f.eks. bedrifter. Sommer og ulike ferier gjennom året gir barn mulighet til å gjøre andre ting som også er bra for dem.
    Men tenk på hvor mange ganger de blir voldtatt over sommeren
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Tja, vi har jo lært i corona tråden at så fort skolen stenger så startes voldtektene og det er ikke tatt noen religiøse forbehold der.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Tja, vi har jo lært i corona tråden at så fort skolen stenger så startes voldtektene og det er ikke tatt noen religiøse forbehold der.
    Tror du skolene stengte fordi øvrigheita var så redde for at barn skulle fylle opp intensivavdelingene på sykehusene?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kan bli interessant for en fagforening som har siktet mot at årets oppgjør skal reise kjerringa - igjen.

    Unio kommune: – Vi må ta igjen det tapte – krever lønnsløft (utdanningsforbundet.no)
    Unio kommune: Kan bli streik i Bergen fra 24. mai (utdanningsforbundet.no)

    De fleste andre har fått samme som frontfaget, kjenner jeg UDF rett fra tidligere oppgjør klarer de nok å få en avtale på det samme - som om 6 mnd viser seg å være 0,8% under fordi de har godtatt et eller annet med liten skift og også med forsinket virkning slik som i fjor. Jeg har virkelig liten tro på at lærere får over frontfaget, selv med etterslepet.

    I skoleverket er det nå merkbart mer krevende å få gode søkere og jeg vet mange leser stillingsutlysninger utenfor skolen med sultent blikk...
     
    C

    Cyber

    Gjest

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Ganske rått av en så stor fagforening å alltid komme tapende ut og så streike alene...

    Statsoppgjøret, kommuneoppgjøret og tariffoppgjøret i Oslo kommune 2022 – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet

    Jeg har sagt det i 10 år: Si opp hele gjengen og lei inn de tøffeste forhandlerne fra privat sektor når det er tid for lønnsforhandling.

    Nå skal det streikes om 14 dager. De rekker vel å trappe opp i det avspasering og sommerferie begynner. :)
    Jeg er klar som et egg for å bli forhandler! :ROFLMAO:

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er jeg enig med deg i, Cyber.
    Det er i grunnen ufattelig at de er i stand til å gjøre en så dårlig og lite effektiv jobb som de gjør, når man ser på uttellingen av innsatsen.....
    Mulig de har det "for greit/fett" i organisasjonsledelsen?

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Det er jeg enig med deg i, Cyber.
    Det er i grunnen ufattelig at de er i stand til å gjøre en så dårlig og lite effektiv jobb som de gjør, når man ser på uttellingen av innsatsen.....
    Mulig de har det "for greit/fett" i organisasjonsledelsen?

    mvh
    Proffen
    De har ihvertfall for mange jern i ilden utover det som egentlig er oppgavene til en fagforening: Lønn og arbeidsvillkår.

    Utdeling av miljøpriser og synsing i øst og vest bruker kapasitet.

    De har 185 000 medlemmer og milliarder på streikekontoen - og viser like stor gjennomslagskraft som en bomullsdott i motvind.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.169
    Antall liker
    4.758
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    Når vi holdt på med bacheloroppgaven ute på skytefeltet, så var alternativet til kveldstv enten sport sammen med amerikanerne fra Nasa, eller diverse tv dubba til tysk sammen med gjengen fra Esa.

    Ble mye praktiske tyskleksjoner. Star Trek dubba til tysk 😊

    Johan-Kr
    Noe av det underligste jeg har sett på tysk TV, er "'Allo 'allo" dubbet til tysk. Inkludert tyskerne, selvfølgelig.


    ^ Det eneste klippet jeg fant, er dette der "tyskerne" er fra britisk etteretning, som så er dubbet til tysk. o_O
    Det hører med til historien at denne situasjonskomedien var veldig populær i Tyskland, men visstnok ikke i Frankrike.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Så vidt jeg har forstått skal streiken holdes på et lavt nivå gjennom ferien og trappes opp til høsten.
    Kan hende det blir en mer vellykket strategi enn ved forrige korsvei......

    Skulle bare ønsket at Handal hadde vært enda tydeligere enn han var på tv i dag, der han egentlig sa til KS-representanten at lærerne egentlig ønsker seg en annen; les staten - arbeidsgiver enn KS......

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Da var lærerne i streik, 3 arbeidsdager før elevene tar ferie. (Dog bare 45 stk. tatt ut)

    Og situasjonen er samme som i fjor, UDF står alene og resultatet blir nada.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Skulle ikke tro det var mulig. Men blir jo bare trist av å lese om slik tankeløshet.

    Skole refses etter diplom-fadese
    Skulle aldri vært gjennomført, nei. Ikke en gang med humoristisk vinkling/hensikt fra skolens side!
    At der imidlertid KAN være "realiteter" som ligger bak, er en annen sak - men det løser man på en mer konstruktiv måte i samarbeidet mellom skole og heim.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Da var lærerne i streik, 3 arbeidsdager før elevene tar ferie. (Dog bare 45 stk. tatt ut)

    Og situasjonen er samme som i fjor, UDF står alene og resultatet blir nada.
    Gjenstår å se, selv om man nok, nok en gang, ikke kan forvente gull og grønne skoger....
    Er i grunnen mest spent på når folk får evig nok, pakker snippsekken og finner seg annet å gjøre.... Er i prosess selv!
    Da blir det kaos, da........

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn