Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.015
    Antall liker
    3.912
    Sted
    Trondheim
    Nei, det er vel ganske åpenbart at gode karakterer ikke automatisk betyr en god lærer. Pedagogiske evner, empati m.m. er jo viktig. Jeg bare påpekte at 4-kravet i matematikk ikke er et generelt krav slik mange fremstiller det (med mindre det har kommet endringer på dette i det siste).
    Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    9.980
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Vi har vel alle hatt vår dose av dårlige lærere opp gjennom årene, men i alle fall på gymnaset i sin tid, hadde de vel alle det til felles at de hadde både en hovedfag og ped.. uten at det hjalp så mye. I den gamlo ordninga var det gjerne også slik at de som følte at de ikke mestret matte, gjerne valgte språklinjer eller noe annet enn real eller naturfaglinjer. Mange av disse ble jo også glimrende lærerer, bare ikke i fysikk eller matte... Derfor skjønner jeg egentlig det kravet om min 4 i matte.. Man trenger vel heller ikke en master i matte for å undervise i grunnskolen, så disse politikerne skrur jaggu i hop mye rart......
    Et av de største problemene i skolen er vel disiplinen. Fruen drev en stund som tilkallingsvikar og assistent, og opplevde både regelrett trakkasering og å bli sparket bak av småunger..... enkelt er det ikke blitt....
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    8.504
    Sted
    oslo
    rent anekdotisk; jeg har gjennom mine 30 år på akademiet utsatt VELDIG mange studenter (alt mellom 100 og 200+ pr. semester) for min pedagogiske behandling - og det (u)vesen gud gav meg i fødselspresang - og det er ikke til å unngå at folk i min bekjentskapskrets påtreffer mine offer. det har vært klin umulig for meg å bli klok på de vurderinger som via den kanalen har tilflytt meg; for noen er jeg det verste de har opplevd, for andre det totalt motsatte. det eneste jeg sitter igjen med er at synspunktene er ganske polariserte.
     

    Cyber

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2005
    Innlegg
    9.708
    Antall liker
    2.977
    Torget vurderinger
    5
    Nei, det er vel ganske åpenbart at gode karakterer ikke automatisk betyr en god lærer. Pedagogiske evner, empati m.m. er jo viktig. Jeg bare påpekte at 4-kravet i matematikk ikke er et generelt krav slik mange fremstiller det (med mindre det har kommet endringer på dette i det siste).
    Problemet er vel at mange av de egenskapene som kreves for å bli lærer ikke er så enkle å måle. Og så trekker man den konklusjonen at hvis man ikke klarer å forstå prosentregning eller enkle likninger er det sannsynlig at man vil slite med å se sammenhenger i andre fag også. Hvorvidt det er noen sammenheng her er jeg ikke kvalifisert til å uttale meg om.
    Er viktig å poengtere at 4-er kravet er på den enkleste matematikken. (Per kjøper 5 kg epler og betaler 100 Kroner, hva koster en kg epler). Du må ikke ha 4 hvis du går T-R varianten.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    13.900
    Antall liker
    7.789
    Det er noen år siden vi hørte om skrekkhistoriene med strykprosenter på matte på lærerskolen - da på noe som var så enkelt at en ungdomsskoleelev greit burde ha klart eksamen. Hvordan ligger det an nå om dagen?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.015
    Antall liker
    3.912
    Sted
    Trondheim
    Hvor stor begrensning er det egentlig at man krever at man kan litt praktisk regning for å komme inn på lærerutdanningen?
     

    Aurora

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    9.980
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis det er riktig at kravet stort sett er på nivå med ungdomsskole-matte, så er jeg enig i at kravet er helt logisk, men det må da vel være noe mer etter fullført videregående?? Forøvrig har jeg aldri egentlig skjønt denne hysteriske mattefobien som råder... Kan det ha noe å gjøre med at man har gjort alt for teoretisk og uten forankring i virkelighet? På et eller annet punkt bakover i tid, synes jeg å huske at vi hadde ei bok som ble kalt "Praktisk regning".....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    10.015
    Antall liker
    3.912
    Sted
    Trondheim
    Kravet gjelder bare den enkleste matematikken i første klasse vgs og de som da ikke tar mer matematikk etter det. Pensum er 70-80% repetisjon av ungdomsskolepensum. Noe mer enn bare praktisk regning, men ikke mye mer. Enkle likninger. Løse oppgaver formulert som tekst (Per kjøper 5 kg epler og betaler 100 Kroner, hva koster en kg epler). Prosent og brøkregning, og ikke mye mer enn det.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    13.900
    Antall liker
    7.789
    De siste årene før hun pensjonerte seg jobbet mamma på skolekontoret i kommunen. De hadde ansvaret for ansettelser i grunn- og ungdomsskolen. Mamma sa at det var relativt deprimerende å lese vitemålene til de som søkte, det var veldig mye veldig dårlig. Siden det var almennlærerutdannelse i kommunen sa hun at det faktisk lå noe over snittet for sammenlignbare kommuner da det av ulike grunner var en del tilreisende som bestemte seg for å bli boende.

    Husker ikke helt når hun gikk av med pensjon, men hun var 62 i 2004 så ikke så mye etter det regner jeg med.
     

    Stein 99

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    908
    Antall liker
    289
    Min yngste datter startet i sin første jobb som lærer/lektor i des -20, på en barne og ungdomskole, har flere klassetrinn, kun vikariat. Hun synes det er kjempegøy og
    takler jobben fint, har jeg fått høre av annen lærer ved samme skole. Ble sagt at hun var veldig flink og de var glad for å beholde henne et år til i vikariat.
    Hun er glad for å få skikkelig lønn, sa hun, for i studietiden hadde bare underbetalte strø-jobber, butikk og kantine på Blindern.
    Hun trives med jobben og jeg har ingen trang til å fortelle henne at hun har gjort et dårlig yrkesvalg m.t.p. økonomi.
    Finner sikkert ut av det selv, senere.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    6.527
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Fritt etter hukommelsen og mine foreldre begynte galskapen en gang midt på 90-tallet. Mamma og pappa var glade for at de nærmet seg pensjonistenes rekker da.
    Fritt etter hukommelsen og mine foreldre begynte galskapen en gang midt på 90-tallet. Mamma og pappa var glade for at de nærmet seg pensjonistenes rekker da.
    Galskapen slo til i 1985. Då kom den nye fordelingspolitikken der ein gjekk bort frå øyremerka tilskot og system der det var reglar for kor mykje pengar som skulle brukast til dei ulike oppgåvene i skulen, og ein i staden overlot til ansvaret til kommunene. Dette takla dei ikkje, spesielt ikkje når KS blanda seg i leiken...
    Men det vart mykje verre etter at Rattsøutvalet hadde laga si innstilling i 95/96: https://no.wikipedia.org/wiki/Rattsøutvalget
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    6.527
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Min yngste datter startet i sin første jobb som lærer/lektor i des -20, på en barne og ungdomskole, har flere klassetrinn, kun vikariat. Hun synes det er kjempegøy og
    takler jobben fint, har jeg fått høre av annen lærer ved samme skole. Ble sagt at hun var veldig flink og de var glad for å beholde henne et år til i vikariat.
    Hun er glad for å få skikkelig lønn, sa hun, for i studietiden hadde bare underbetalte strø-jobber, butikk og kantine på Blindern.
    Hun trives med jobben og jeg har ingen trang til å fortelle henne at hun har gjort et dårlig yrkesvalg m.t.p. økonomi.
    Finner sikkert ut av det selv, senere.
    Som lærarutdanna har ho mange jobbalternativ. Eg har fått prøve meg som personalkonsulent så vel som rektor, og eg har fleire lærarkameratar som har vore både dataansvarlege, journalistar og musikarar. Og så har ein sjansen til å få jobb i heile landet, så vel som på norske skular i utlandet.
     

    Aurora

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    9.980
    Antall liker
    5.569
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Han der Rattsø-fyren, ja.... Egentlig merkelig hvordan enkelte blir utnevnt og selvutnevnt til guruer og forståsegpåere i alle mulige fagområder.... og når det likevel går åt skogen, så er det aldri utvalgene og komitteene som har tatt feil, det er alltid gjennomføringen som ikke er god nok...
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    19.444
    Antall liker
    6.527
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Ein skal ikkje undervurdere desse utfordringane, sjølv om dei er ulikt fordelt over landet. Det er metoden for å løyse dei som verkar uvanleg (?) lite gjennomtenkt; at lærarane skal auke arbeidsåret sitt.
    Elles er ei god elevsamtale svært nyttig. Tok litt etterutdanning om rettleiing, og det var ganske nyttig, tenkjer eg.
     

    hestepare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    991
    Antall liker
    769
    Sted
    Oslo
    Problemet er at ungene må lære mer enn det er tid til, løsningen er å utvide døgnet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    10.968
    Antall liker
    927
    Torget vurderinger
    4
    På barneskolenivå er problemet fra vår side det at skolen er tilpasset et for lavt nivå til å gi tilstrekkelig med utfordring.

    Når man har elever i 2. klasse som knapt kan lese så er det i mine øyne håpløst at lista legges på deres nivå, dreper jo interessen til kvikkere elever.
     

    palmaris

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.005
    Antall liker
    217
    Torget vurderinger
    1
    På barneskolenivå er problemet fra vår side det at skolen er tilpasset et for lavt nivå til å gi tilstrekkelig med utfordring.

    Når man har elever i 2. klasse som knapt kan lese så er det i mine øyne håpløst at lista legges på deres nivå, dreper jo interessen til kvikkere elever.
    Såg på leksa til 8-klassingen i går. Der sto det faktisk at han skulle bruka 7-8 minutter til å skumlesa side 197 til 205 i KRLE-boka. Kor mange gonger tenker dei han skal lesa teksten, 10-15 gonger?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn