Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hva var poenget da med innlegg 4196? Var de for å fremheve at du er flink til å jobbe med høyt motiverte 17/18-åringer og voksene ytterst i havgapet?
    Tror det kreves litt mer for å jobbe med "hormonbomber" på en skole på østkanten i Oslo.

    redigert pga. henvisning til feil innlegg
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    For noe tullprat! Skolene i Norge, og særlig grunnskole og ungdomskole, har hatt økende problemer i flere tiår, av flere årsaker..
    Hvilke vurderinger som kom fram av min egen undervisning er absolutt underordnet. Siden jeg heller ikke skrev noe om det, får dine merkelige utgydelser stå for din egen regning...
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Resultatbasert avlønning på individnivå har vist seg å ha en rekke uheldige konsekvenser ift kunnskapskrevende arbeid. Overskuddsdeling og tilsvarende der alle som jobber sammen også er i samme båt når det blir snakk om bonuser fungerer bra. Men det er lite forenlig med offentlig virksomhet.
    Jeg har ikke inntrykk av at resultatbasert avlønning er spesielt vanlig rundtomkring utover relativt symbolske kollektive utbetalinger. Største unntaket er nok innen finans/meglermiljøer hvor det er svært vanlig at det utgjør en vesentlig del av totalgasjen. Med der hvor høyt utannede ferdes i arbeidslivet er gjerne dynamikken en helt annen enn der hvor store grupper med kollektiv lønnsdannelse ferdes - som f.eks lærere siden det er temaet. Det er vanlig å bytte stilling internt elller få ny arbeidsgiver ganske mange ganger gjennom yrkeslivet og svært mye av lønnsprogresjonen kommer av dette, ikke at man er på ett sted veldig lenge. Jobben man har i 40-50 årene ligner typisk ikke allverden på den jobben man hadde da man startet yrkeslivet. Det er helller ingen automatikk i at man har noen voldsom lønnsutvikling i kraft av å bare jobbe lenge et sted, innen det private som det offentlige er det gjerne ganske mange søkere på attraktive stillinger og noen blir valgt foran andre av den ene eller andre grunnen. Uansett hva grunnen er så er det som regel aldri hvor lenge man har studert eller hvilke karakterer man hadde eller andre objektive størrelser. Etter første jobb er det uansett stort sett ingen som bryr seg om noen av delene.

    Dersom man som arbeidstaker er misfornøyd med lønna, synes sjefen er en idiot, føler seg forbigått eller noe annet så er for ens egen del stort sett det mest konstruktive å stikke et annet sted, ikke å vie de neste 10 årene av yrkeslivet til å være i en slagspermaent tilstand av sur og misfornøyd. Det forutsetter at man har en noenlunde realistisk forutsetning for å få seg noe annet å drive med og kan lande et sted der ens kompetase og erfaring er verdsatt av noen andre. Og i systemer med større grad av individuell avlønning så har også arbeidsgiver mulighet til å bruke lønn som et middel for å prøve å holde på f.eks personer med lang erfaring som man vet at det er ganske vanskelig å erstatte. Og knapt noen vil late som at enhver person med formalia i form av så og så mange år på skolebenken eller så og så mange års ansiennitet automagisk er en grei erstatning for noen som stikker eller vurderer å stikke.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Kånå mi er grunnskolelærer, tjener 560k ish, syns ikke det er noe kriselønn.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Hvordan klarte du å konkludere med det, basert på det jeg har skrevet?? Mildt sagt besynderlig resonnement...
    Et spørsmål er, så vidt meg bekjent, overhodet ikke i nærheten av en konklusjon - så kanskje du kan forsøke å besvare spørsmålet i stedet?

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Kånå mi er grunnskolelærer, tjener 560k ish, syns ikke det er noe kriselønn.
    Hva man synes er krise eller ikke er sikkert ganske individuelt, men det er liten tvil om at gresset potensielt er lønnsmessig betydelig grønnere andre steder for like lang utdannelse, men da sjelden fordi man har klart å lande en jobb og så blitt værende samme sted en evighet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Men da må man jobbe med noe annet, ofte bytte arbeidsgiver, stadig tilegne seg nye kunnskaper og jobbe med mye forskjellig. I tillegg ta til takke med mindre ferie.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det er jo flere aspekter ved streiken enn "bare" lønn.
    Ikke minst gjelder det mtp rekrutteringen. Pr i dag er ca 20% av de som står i klasserom ufaglærte.
    Det sier vel noe om et udekket behov? Og hvorfor skal vi godta det, når det verken er tema eller vil bli godtatt i andre yrkesgrupper?
    Videre var det tidligere konkurranse om å komme inn på lærerstudiet. Var ikke karakterene gode nok, fikk folk finne på noe annet å tjene penger på.
    Idag er det mange steder færre søkere enn studieplasser. Indikerer det at man er på god vei til å dekke opp det udekkede behovet? Think not!
    Videre vet man at der er (for) mange som velger vekk lærergjerningen. Her kan motivene være mange, men jeg er rimelig overbevist om at lønn er en av faktorene.

    En liten digresjon:
    Hvis man sammenlikner lærernes lønssutvikling med andre kommunalt ansatte, viser det seg at lærerne har blitt akterutseilt med drøyt 14% over en periode på ganske få år. Dvs at jeg, hvis jeg skulle hatt samme lønnsutviklingen som kommunalt ansatte i snitt har hatt, skulle ha tjent ca 100k mer i året. Akkurat det kan man nok gjerne bare drømme om, men at det over tid har ført til og utgjør vesentlige ujevnheter, bør være hevet over en hver tvil. Og da har man kun sett på utviklingen i kommunal sektor, og ikke sammenliknet med andre yrker hvor utdanningsløpet er nogenlunde like langvarig.

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Men da må man jobbe med noe annet, ofte bytte arbeidsgiver, stadig tilegne seg nye kunnskaper og jobbe med mye forskjellig. I tillegg ta til takke med mindre ferie.
    Jeg skulle ønske at folk sluttet å gnåle som himla mye om lærernes ferie. Vi har verken mer eller mindre ferie enn andre som utfører et årverk. Det burde ikke være såååå vanskelig å fatte..... Eller kanskje folk flest burde få kjenne litt på hvordan det er å "stå i det" over tid, og at både ferier og friperioder er høyst velfortjent. Trøkket i et klasserom kan nemlig vanskelig sammenliknes med særlig mange andre yrkesgrupper!
    Vi har en lengre friperiode enn de fleste på sommeren, ja. Men av de syv ukene elevene har sommerferie, er 5 av dem for vår del sommerferie. De to siste ukene har vi, på samme måte som det gjelder for ukene/friperiodene når elevene har høstferie, juleferie, vinterferie og påskeferie, allerede jobbet inn. Disse friperiodene jobber vi inn i løpet av et skoleår, hvor den gjennomsnittlige lærerarbeidsuken er drøye 43 timer, mot normen på 37,5......
    Vi står heller ikke fritt til å velge når vi evt vil da ut ferie, slik de aller fleste kan.

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Dersom man som arbeidstaker er misfornøyd med lønna, synes sjefen er en idiot, føler seg forbigått eller noe annet så er for ens egen del stort sett det mest konstruktive å stikke et annet sted, ikke å vie de neste 10 årene av yrkeslivet til å være i en slagspermaent tilstand av sur og misfornøyd. Det forutsetter at man har en noenlunde realistisk forutsetning for å få seg noe annet å drive med og kan lande et sted der ens kompetase og erfaring er verdsatt av noen andre. Og i systemer med større grad av individuell avlønning så har også arbeidsgiver mulighet til å bruke lønn som et middel for å prøve å holde på f.eks personer med lang erfaring som man vet at det er ganske vanskelig å erstatte. Og knapt noen vil late som at enhver person med formalia i form av så og så mange år på skolebenken eller så og så mange års ansiennitet automagisk er en grei erstatning for noen som stikker eller vurderer å stikke.
    du har virkelig ikke forstått hva det dreier seg om. jeg trodde at vi snakke om det beste lærerkorps, og du snakker bare om hva som er best for den enkelte. og da sitter vi igjen med situasjonen; vi fyller på med ufaglærte.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kånå mi er grunnskolelærer, tjener 560k ish, syns ikke det er noe kriselønn.
    Det er jeg enig i, men det er 40 000 under medianlønnen snittlønnen i Norge og lærere har jevnt over 4-6 år utdannelse på høyskole og universitet. Det er over snittet i utdannelse og dersom arbeidet skal utøves etter gjeldende krav og forventninger er det krevende og hektiske dager.

    Det handler jo også om hva tiden er verd for en selv.
     
    Sist redigert av en moderator:
    C

    Cyber

    Gjest
    Men da må man jobbe med noe annet, ofte bytte arbeidsgiver, stadig tilegne seg nye kunnskaper og jobbe med mye forskjellig. I tillegg ta til takke med mindre ferie.
    Det du beskriver er nettopp det som skjer i dag. Ufaglærte kommer inn fordi lærere finner andre jobber og historisk mange nyutdannede finner jobber utenfor skolen.

    Lærerferien er på 5 uker, i år fra 27.6 - 29.7. Resten av året jobber de tett på 44 timer per uke og har komprimert arbeidsår.(Men det visste du.)

    Skolen anno 2022 har utfordringer som dukker opp stadig lengre ned i barneskolen. Skolefravær, utagering, vold og språkbruk, økende spesialpedagogiske behov og et stadig brede fagfelt å jobbe mot - og sammen med for å oppfylle stadig nye forventinger og behov.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    du har virkelig ikke forstått hva det dreier seg om. jeg trodde at vi snakke om det beste lærerkorps, og du snakker bare om hva som er best for den enkelte. og da sitter vi igjen med situasjonen; vi fyller på med ufaglærte.
    Jeg tror vel først og fremst at den enkelte streikende lærer primært er misfornøyd med sin egen lønn og/eller arbeidstilvære. At det over det ganske land er stor streikevilje for at flere skal ønske å velge yrket eller fordi det er så himla synd på elevne og så videre har jeg lit vanskeligere for å akseptere. Om sistnevnte var tilfelle så er det litt rart å ta fra de flere uker med undervisning i alle fall med ingen tegn til vilje til å slutte med det første.

    Ethvert streikende korps velger normalt den fortelling som egner seg best i offentligheten, spesielt innenfor et felt der det mest opplagte "offeret" for streiken er noen andre enn arbeidsgiver. Streikes det i industrien går det primært utover arbeidsgiver, streikes det i skolen er de mest opplagte skadelidende elevene og foreldrene til disse.

    Det er ikke at jeg er uenig i saka - idelt burde det å undervise være et attraktivt yrke folk ønsket å ha i stort monn. Slik var det vel en gang her i landet og slik er det f.eks i Finland hvor det er svært vanskelig å komme inn på lærerutannelsen. Men finske lærere tjener ikke spesielt mye etter finsk standardd. I Finland er det en lavere andel av søkerene som kommer inn på lærerutdannelsen enn det er som kommer inn på juss.

    De, riktig nok ganske få, grunnskole lærere jeg har vært borti klager stort sett noe jævlig. Det er i stor grad på systemet - altså politikere og lokal ledelse men fremfor alt på foreldre. Og på elevene, som strengt tatt også er en klage på foreldrene. Lønn har jeg ikke hørt så mye om, egentlig.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er jeg enig i, men det er 40 000 under medianlønnen i Norge og lærere har jevnt over 4-6 år utdannelse på høyskole og universitet. Det er over snittet i utdannelse og dersom arbeidet skal utøves etter gjeldende krav og forventninger er det krevende og hektiske dager.

    Det handler jo også om hva tiden er verd for en selv.
    Ifølge SSB så er det 10k over medianen https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

    Poenget var uansett at vi var fornøyd, i tillegg, på barnetrinnene så er det veldig sjeldent at min kone er i nærheten av 44 timers arbeidsuke
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ifølge SSB så er det 10k over medianen https://www.ssb.no/arbeid-og-lonn/lonn-og-arbeidskraftkostnader/artikler/hva-er-vanlig-lonn-i-norge

    Poenget var uansett at vi var fornøyd, i tillegg, på barnetrinnene så er det veldig sjeldent at min kone er i nærheten av 44 timers arbeidsuke
    Du har rett i medianlønnen, jeg leste et annet sted. Endret innlegget over. Jeg synes heller ikke lønnen er dårlig, men pengene kan hentes like lett i mange langt slappere yrker.

    Da har jo kona di gode dager og er antakelig veldig effektiv slik at hun rekker det hun skal på kortere tid. Det varierer veldig mellom ansatte hvor nøye, effektive og pliktoppfyllende man er. Også i skolesektoren.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror vel først og fremst at den enkelte streikende lærer primært er misfornøyd med sin egen lønn og/eller arbeidstilvære. At det over det ganske land er stor streikevilje for at flere skal ønske å velge yrket eller fordi det er så himla synd på elevne og så videre har jeg lit vanskeligere for å akseptere. Om sistnevnte var tilfelle så er det litt rart å ta fra de flere uker med undervisning i alle fall med ingen tegn til vilje til å slutte med det første.
    Her tror jeg nok det er rom for å tenke seg om en gang til, i alle fall om du tar med dette, som du også skriver, i betraktningen:

    De, riktig nok ganske få, grunnskole lærere jeg har vært borti klager stort sett noe jævlig. Det er i stor grad på systemet - altså politikere og lokal ledelse men fremfor alt på foreldre. Og på elevene, som strengt tatt også er en klage på foreldrene. Lønn har jeg ikke hørt så mye om, egentlig.
    Hvis lærerne streiker for å få til et bedre lærerkorps, så er det verken rart at de streiker for bedre lønn (hva annet streiker man for nå om dagen? Nye læreplaner?) eller at de ikke gjør det for egen lommebok. Det er bedre for lærerkorpset at lærerne tjener bedre, fordi lærerkorpset må navigere et autoritært system som tror at læring er en absolutt størrelse med enkle mekanismer. Det systemet kommer til uttrykk i tradisjonelle politiske former, som lovverk og eksplisitte politiske prioriteringer, og mer implisitt som samfunnets, og dermed også foreldrenes, tro på at skole kan gjøres ut fra målstyring. Den tanken er verken særlig vanlig blant lærere, og heller ikke spesielt enkel å gjennomføre i praksis når man oppdager hvor kompleks skolevirkeligheten faktisk er.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Den tanken er verken særlig vanlig blant lærere, og heller ikke spesielt enkel å gjennomføre i praksis når man oppdager hvor kompleks skolevirkeligheten faktisk er.
    På skolen der ene dattern min går skulle det en gang velges trivselsagenter eller hva de nå kallte det, det var i alle fall noen som skulle ha et visst ansvar for at de yngre elever hadde noen å leke med i friminuttene osv. En av elevene med de mer ambesiøse forledrene ble ikke valgt ut til denne rollen. Da kontaktet foreldrene kontaktlærer og ville ha en forklaring på hvordan så kunne skje. Det har jeg vanskelig for å se for meg hadde skjedd for 20-30 år siden.

    Mot slutten av sitt virke husker jeg godt at både mamma og pappa etter hvert ble mer og mer oppgitt av foreldre, pappa i mindre grad da han tross alt underviste på videregående, men det var selvsagt en og annen som mente det blodig urettferdig at deres briljante barn ikke fikk gode nok karakterer til å komme inn på medisn og lignende der også. Utfra min, riktig nok ganske anekdotiske informasjon, har foreldreproblemet eskalert noe voldsomt de siste par tiårene og det er knapt grenser for hva enkelte foreldre mener skolen skal være ansvarlige for å kompensere for de samme foreldres utilstrekkelighet.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Ja, det er akkurat det som er poenget mitt. Lærerne kjemper motstrøms fordi de ser at lærergjerningen – den meningsfylte pedagogiske relasjonen mellom lærer og elev – blir forsøkt styrt ut fra helt andre kriterier enn de som forsterker den pedagogiske relasjonen. Læreren får mindre rom til å utøve faglig skjønn og mer ansvar for å passe på at elevene får gode karakterer og oppnår arbitrære læringsmål.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Mulig jeg har nevnt det tidligere, men mor til en av min kolleger var lærer. Hun sluttet da foreldrene til enkelte elever tok med seg
    "familieadvokaten" til foreldresamtaler! Da gadd hun ikke mere!
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Du har rett i medianlønnen, jeg leste et annet sted. Endret innlegget over. Jeg synes heller ikke lønnen er dårlig, men pengene kan hentes like lett i mange langt slappere yrker.

    Da har jo kona di gode dager og er antakelig veldig effektiv slik at hun rekker det hun skal på kortere tid. Det varierer veldig mellom ansatte hvor nøye, effektive og pliktoppfyllende man er. Også i skolesektoren.
    Det er nok stor forskjell på arbeidsmengde alt etter hvilke trinn man jobber på, det er hvertfall vår erfaring. Dette gjenspeiles i lite grad av lønna. Jeg som også har fast men individuell lønn på min arbeidsplass får veldig godt betalt for dette. Arbeidspress og innsats utover forventet er sentrale elementer i alle lønnsamtaler.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    [
    Det er nok stor forskjell på arbeidsmengde alt etter hvilke trinn man jobber på, det er hvertfall vår erfaring. Dette gjenspeiles i lite grad av lønna. Jeg som også har fast men individuell lønn på min arbeidsplass får veldig godt betalt for dette. Arbeidspress og innsats utover forventet er sentrale elementer i alle lønnsamtaler.
    Ingen i skolen får forhandle utenom felles forhandlinger.
     
    Sist redigert av en moderator:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    [


    Ingen i skolen får forhandle om utenom felles forhandlinger.
    Det er jeg klar over og det er nok deler av problemet. Lønne noen nesten utelukkende hvor lenge man har vært ansatt er ikke nøkkelen til høyere lønn
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Kjenner at jeg blir provosert når Gangsø står der og bevisst unnlater å besvare høyst konkrete spørsmål ved å bedrive tåkeprat........ Og så spiller han bevisst rimelig stakkarslig i hele sin fremtoning på toppen.......

    mvh
    Proffen
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg kan ikke forstå hvorfor noen er medlem i UDF hvis dette er det de SELV har foreslått som løsning.

    Så lett kunne streiken vært avblåst (utdanningsforbundet.no)

    Kjenner at jeg blir provosert når Gangsø står der og bevisst unnlater å besvare høyst konkrete spørsmål ved å bedrive tåkeprat........ Og så spiller han bevisst rimelig stakkarslig i hele sin fremtoning på toppen.......

    mvh
    Proffen
    Gangsø gjør jobben sin helt supert. Han har ikke et gram å hente på å late som han forstår noe som helst.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Spot on.

    Høy facepalm-faktor på Søndagsrevyen også i går. Rektor i Bærum spørres om streiken: «Hvorfor vil ikke lærerne jobbe?!?»

    Herrejemini…

    Skolen har blitt et sted der de fleste satsinger er relatert til læringsmiljø og psykisk helse. Kan ikke huske sist vi hadde en tung satsing på innholdet i realfagene. Toleransevindu er et mye brukt begrep - og jeg forstår naturligvis teorien bak det - dog kan jeg ikke huske at noen i mitt daglige virke de siste 20 årene har sjekket hvorvidt jeg har vært innenfor MITT toleransevindu.

    Lønnsoppgjørene de siste 15 årene har vært utenfor - det er sikkert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Dere som er i profesjonen, hva er "talk of the town" ? Går det mot tvugen lønnsnemnd om ikke så veldig lenge eller hur? Det kan jo se ut som det er sendt uten følere med det som endestasjon fra politik hold.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Tror nok innerst inne at KS satser på tvungen lønnsnemd, og det blir gjerne også tilfellet med de ryggradsløse politikerne og byråkratene som burde ha tatt affære, for lærerstanden, for lengst.........
    Da er det ingen annen løsning ved neste korsvei å møte til "forhandlinger" med KS med EN sak på agendaen:
    Utdanningsforbundet ønsker en annen, hakket mer seriøs forhandlingspartner (les; staten) å forholde seg til.
    Kopi av agendaen overleveres da seff til statsminister, finansminister og utdanningsminister.....
    Når agendaen er overlevert, er det bare å forlate forhandlingsrommet. Er jo overhodet ingen vits i hele verden å "liksom" skulle forhandle/diskutere med KS, forhandlingspartneren fra h, forhandlingspartneren uten det minste snev av innsikt i og den minste omsut for sine ansatte!

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Utdanningsforbundet ønsker en annen, hakket mer seriøs forhandlingspartner (les; staten) å forholde seg til.
    Når man forhandler forhandler man vel med arbeidsgivers organiasjon (eller arbeidsgiver direkte) - staten er ikke en gang part i den pågående konflikten da ingen av lærere i grunn- eller videregående skole er ansatt i staten. Statens rolle er vel begrenset til å på ett eller annet tidspunkt av en eller annen grunn si at det holder nå og bestemme tvungen lønnsnemnd. Skal ikke skryte på meg å ha særlig innsikt i detaljene men sett fra utsiden fremstår det som rimelig åpenbart at det er den veien det er på vei. KS viser ingen tegn på å gi seg og det samme gjelder Utdanningsforbundet.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.745
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Tvungen lønnsnemd i september og ny streik i mai? Kanskje på tide å revidere frontfagsmodellen.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Frontfagsmodellen har egentlig stått i veien for offentlig sektor i mange år... at flere statlige arbeidsgiverorganisasjoner finner det svært så formålstjenlig at man slipper å ta tak i forskjeller som er akkumulert over mange år er en del av samme problemet. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i at enkelte eksportbransjer med problemer skal påvirke lønnsnivået til lærere, sykepleiere, eller hva det nå er... Stortingsrepresentanter og offentlige ledere er i alle fall ikke påvirket av eksportproblemer, så hvordan lavere nivåer i offentlig sektor påvirkes mer enn toppen, ser jeg gjerne en forklaring på......
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Frontfagsmodellen har egentlig stått i veien for offentlig sektor i mange år... at flere statlige arbeidsgiverorganisasjoner finner det svært så formålstjenlig at man slipper å ta tak i forskjeller som er akkumulert over mange år er en del av samme problemet. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i at enkelte eksportbransjer med problemer skal påvirke lønnsnivået til lærere, sykepleiere, eller hva det nå er... Stortingsrepresentanter og offentlige ledere er i alle fall ikke påvirket av eksportproblemer, så hvordan lavere nivåer i offentlig sektor påvirkes mer enn toppen, ser jeg gjerne en forklaring på......
    Frontfagsmodellen:
    - Er det gode tider skal industrien få mest fordi de skaper verdier.
    - Er det dårlige tider må det offentlige vise moderasjon.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    KS har i år klart å komme til en eller annen form for enighet med 37 av 40 organisasjoner - da står man igjen med de tre innen skolen - Utdanningsforbundet, Skolenes Landsforbund og Norsk Lektorlag. Skal innrømme at jeg aldri har hørt om den midterste av de og muligens at eneste grunn til at jeg kjenner til Lektorlaget er at pappa var lektor så har hørt det begrepet noen ganger hjemme opp gjennom årene.

    Det betyr ikke at lærerende har en dårlg sak og KS en god en, men de har i alle fall formelt klart å lande forhandlingene med de langt fleste av forbundene de har sin årvisse krangel med.

    En litt fiffig sak i disse tider er forsåvidt at jo mer tid som går jo dårligere fremstår standardresultatet og jo mer åpenbart blir det at TBU har bommet rimelig spektakulært i sine antagelser og jo kleinere fremstår rammen. Man må kanskje anta at en del flere rundtomkring ville streiket nå og ikke godtatt forhandllingsresultatet om de visste hva de nå vet. På jobben husker jeg at vi snakket om TBU som fri fantasi ganske tidlig i år. Om det er noen trøst så var mitt lønnsoppgjør i år rimelig begredelig (privat sektor).
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Siden jeg nå er hjemme så spurte jeg mamma som har vært lærer i en kvinnealder (hun er nå 80). Hun sa at hun var i streik totalt to ganger og da noen få timer og hun mener at det heller ikke var særlig med streik hun ikke var med på. Hun sa at overgangen til KS var en nedtur da det for KS var viktigere å løfte andre grupper i kommunal sektor og lærere ble nedproritet. Var generelt dårlig stemning da forhandlingene gikk over fra å være med staten til kommunene i følge henne. Da begyte nedgangen, før det tjente de ganske bra, i alle fall etter hennes standard som skal sies er fra en annen generasjon med et annet forholdt tll forbruk og konsum.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.365
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det har jo blitt hevdet at lærerne har gått tilbake rundt 10% ila en del år, - hvis dette er riktig er det egentlig ikke så rart at man blir "noget forbannet" over tid...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Siden jeg nå er hjemme så spurte jeg mamma som har vært lærer i en kvinnealder (hun er nå 80). Hun sa at hun var i streik totalt to ganger og da noen få timer og hun mener at det heller ikke var særlig med streik hun ikke var med på. Hun sa at overgangen til KS var en nedtur da det for KS var viktigere å løfte andre grupper i kommunal sektor og lærere ble nedproritet. Var generelt dårlig stemning da forhandlingene gikk over fra å være med staten til kommunene i følge henne. Da begyte nedgangen, før det tjente de ganske bra, i alle fall etter hennes standard som skal sies er fra en annen generasjon med et annet forholdt tll forbruk og konsum.
    Hils din mor og si at hun virker som en meget forstandig kvinne!
    Hun treffer spot on.
    Lærerne har, sammenliknet med øvrige kommunalt ansatte, hatt en mindrelønnsutvikling på ikke mindre enn drøye 14% gjennom de siste 6 lønnsoppgjørene - dvs etter at KS overtok for staten som forhandlingspartner.
    At lærerne også har blitt kraftige lønnstapere sammenliknet med øvrige ansatte/arbeidere/yrkesgrupper, også i privat sektor, understreker ytterligere marerittet KS har maktet å stelle i stand.
    Rart man vil tilbake til staten som forhandlingspartner?

    mvh
    Proffen
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Det har jo blitt hevdet at lærerne har gått tilbake rundt 10% ila en del år, - hvis dette er riktig er det egentlig ikke så rart at man blir "noget forbannet" over tid...
    LYNINGS er vel et rimelig dekkende nordnorsk begrep!

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn