Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bislett
    Iflg en internasjonal studie klarer kun 2% av norske fjerdeklassinger å løse regnestykket 53x26.
    I Taiwan klarer 88% det samme regnestykket.
    Hva sier det om kvaliteten på den norske skolen?
    Har vi kanskje vilt litt vel lenge på laubærene mon tro, og hva mener utdanningsministeren om dette?
    Er vi i ferd med og kaste fremtiden vår på båten?
    Men det er jo fremdeles typisk norsk og være norsk da...
    Setter egentlig den moderne lærer seg i respekt i klasserommene, eller vil han/hun bare være "kul" og lar elevene styre?

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    1
    Helt klart for dårlig nivå på skolen. Jeg tror løsningen er høyere krav, men dette vil selvfølglig gjøre at færre klarer seg og det er nok ikke politisk ønskelig.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    decibelius skrev:
    Iflg en internasjonal studie klarer kun 2% av norske fjerdeklassinger å løse regnestykket 53x26.
    Isolert sett ingen verdens ting. Kanskje det norske pensumet er litt anderledes enn det taiwanske? Det er jo litt forskjellig i norsk skole også. En steinerskolelev kan jo gjerne snakke litt tysk i 3. klasse men en i den offentlige skolen kanskje ikke forstår et ord før valgfagtimene i 9.klasse er påbegynt.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    decibelius skrev:
    Setter egentlig den moderne lærer seg i respekt i klasserommene, eller vil han/hun bare være "kul" og lar elevene styre?
    Lærere som er nødt til "å sette seg i respekt" er gjerne de aller dårligste lærerene. Hvis man ikke kan engasjere og inspirere elevene uten å bruke autoritet og sanskjoner, så burde man heller finne noe annet å gjøre.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    1
    Leste akkurat artikkelen på vg nå. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=539280

Jeg er oppgitt over at så få av våre fjerdeklassinger ikke klarer dette regnestykket
    personlig synes jeg det er verre at 70% av lærerskolestudentene strøk matematikkeksamen med oppgaver av lignende vansklighetsgrad (husker jeg leste om saken på en nettavis der det lå en link til selve eksamen, men finner det ikke igjen).

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    96
    Dephnot skrev:
    decibelius skrev:
    Lærere som er nødt til "å sette seg i respekt" er gjerne de aller dårligste lærerene. Hvis man ikke kan engasjere og inspirere elevene uten å bruke autoritet og sanskjoner, så burde man heller finne noe annet å gjøre.
    Snakker du av erfaring her? Har selv jobbet innen skole og barnehage de siste 5 årene. Hvor lett tror du det er å inspirere barn som daglig får
    gjøre som de vil hjemme, og ikke har oppdragelse i det hele tatt? Slike barn er det så mange av i skolen, så litt disiplin er helt nødvendig.
    En annen ting er at det er altfor få menn i norsk skole.
    Dessuten er det helt galt at lærere som setter seg i respekt er dårlige, det er tvert om de som har BÅDE autoritet og en overbevisning og glede for faget som er de beste lærerne. Jeg har sett eksempler på snille og gode lærere som bare mener godt, og som tror alt kan løses ved riktig pedagogikk men som ikke har fått til noen verdens ting. En annen lærer jeg har jobbet med hadde veldig klare regler på hva han aksepterte i klasserommet, samtidig lærte ungene mye av han og han var godt likt. Selv om han måtte være streng innimellom.

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Dephnot skrev:
    decibelius skrev:
    Det at så mange elever er skoletrøtte og leie etter 10 ende klasse, og at mange faller av i vderegående, kan vi da konkludere med at noe er grunnleggende galt i skolen siden man sannsynligvis ikke føler seg trøtt og lei hvis man er inspirert?

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    Snakker du av erfaring her? Har selv jobbet inne skole og barnehage de siste 5 årene. Hvor lett tror du det er å inspirere barn som daglig får
    gjøre som de vil hjemme, og ikke har oppdragelse i det hele tatt? Slike barn er det så mange av i skolen, så litt disiplin er helt nødvendig.
    Det er klart man skal tilstrebe ro og orden i klasserommet. Hvis de bråkete ungene ikke kan oppføre seg bør de tas ut av den vanlige klassen og settes i egne bråkmakerklasser. Det samme gjelder de vanlige elevene også. Det er bedre å dele dem inn etter evner, kunnskaper og modning og ikke kun etter alder. På denne måte vil alle kunne få en mer tilpasset undervisning og en sjanse til å yte det beste de kan, og læres opp til at det er dem selv de skal forbedre og konkurrere mot og ikke bare måle seg mot de andre som er rundt en til enhver tid.

De beste elevene har lite utbytte av den vanlige undervisningen, og med mindre de har rike foreldre så skusler de ofte bort sine evner. De svakeste elevene klarer ikke og følge med, og bruker heller tiden på å skaffe oppmerksomhet rundt en selv og ødelegge for de andre. Selv ikke den middelmådige massen har mye glede av å ha sistnevnte rundt seg.

Så den store falitten i norsk skole er idéen om enhetsskolen og den nesegruse hyllesten til det middelmådige.

Valentino

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    3.566
    Sted
    Ottestad
    På ingeniørgøyskolen var jeg med på å vinne et rebusløp en gang. Vi var nærmest idealtiden, hehe.

• Liker
    Reaksjoner: Bx

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    96
    Dephnot skrev:
    Polkagris skrev:
    Snakker du av erfaring her? Har selv jobbet inne skole og barnehage de siste 5 årene. Hvor lett tror du det er å inspirere barn som daglig får
    Det er klart man skal tilstrebe ro og orden i klasserommet. Hvis de bråkete ungene ikke kan oppføre seg bør de tas ut av den vanlige klassen og settes i egne bråkmakerklasser. Det samme gjelder de vanlige elevene også. Det er bedre å dele dem inn etter evner, kunnskaper og modning og ikke kun etter alder. På denne måte vil alle kunne få en mer tilpasset undervisning og en sjanse til å yte det beste de kan, og læres opp til at det er dem selv de skal forbedre og konkurrere mot og ikke bare måle seg mot de andre som er rundt en til enhver tid.

De beste elevene har lite utbytte av den vanlige undervisningen, og med mindre de har rike foreldre så skusler de ofte bort sine evner. De svakeste elevene klarer ikke og følge med, og bruker heller tiden på å skaffe oppmerksomhet rundt en selv og ødelegge for de andre. Selv ikke den middelmådige massen har mye glede av å ha sistnevnte rundt seg.

Så den store falitten i norsk skole er idéen om enhetsskolen og den nesegruse hyllesten til det middelmådige.
    Forstår tankegangen, det er mange gode elever som lider under at alle skal behandles noenlunde likt. Men faren med å lage "taperklasser" er at mange av de svake elevene mister enda mer motivasjon, og klarer seg enda dårligere enn de ellers ville ha gjort. De sterke elevene klarer seg uansett, og det er faktisk ingen menneskerett å få bedre muligheter jo smartere du er? En annen ting du ikke ha tenkt på, er at flere av de urolige elevene faktisk er evnerike. Jeg har sett en gutt som surfet gjennom skolen helt til 8 klasse på bare evner, han gjorde aldri lekser, hadde aldri bøker og bråkte masse. Likevel klarte han alt på prøver, og fikk matteoppgaver for neste årstrinn de gangene han gadd å gjøre noe. Hva gjør vi med slike elever? Dessuten går det fint ann å legge til rette for individuelle ferdigheter i den skolen vi har.

Det aller største problemet slik jeg har sett det er mangel på ressurser.

Espen R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2002
    Antall liker
    446
    Valentino skrev:
    På ingeniørgøyskolen var jeg med på å vinne et rebusløp en gang. Vi var nærmest idealtiden, hehe.
    Jeg var med på å vinne naturstikonkkuransen, var så flink atte..

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Polkagris skrev:
    Forstår tankegangen, det er mange gode elever som lider under at alle skal behandles noenlunde likt. Men faren med å lage "taperklasser" er at mange av de svake elevene mister enda mer motivasjon, og klarer seg enda dårligere enn de ellers ville ha gjort. De sterke elevene klarer seg uansett, og det er faktisk ingen menneskerett å få bedre muligheter jo smartere du er? En annen ting du ikke ha tenkt på, er at flere av de urolige elevene faktisk er evnerike. Jeg har sett en gutt som surfet gjennom skolen helt til 8 klasse på bare evner, han gjorde aldri lekser, hadde aldri bøker og bråkte masse. Likevel klarte han alt på prøver, og fikk matteoppgaver for neste årstrinn de gangene han gadd å gjøre noe. Hva gjør vi med slike elever? Dessuten går det fint ann å legge til rette for individuelle ferdigheter i den skolen vi har.

Gutten du nevner er jo et stjerneeksempel på hva jeg sikter til. Hans ekstraordinære evner gjorde at han slapp unna uten å gjøre mye. Han fikk kanskje aldri brukt sine evner i den klassen han gikk, fordi han egentlig hørte hjemme på et høyere trinn. Hadde han fått undervisning som var tilpasset hans nivå så var han sikkert en helt annen person i dag. Når han må lide seg igjennom meningsløse timer på skolen fordi han har fått med seg hva det handler om for lenge siden, så er det ikke rart det han blir apatisk eller heller finner på noe baluba siden det i det minster litt mindre kjedelig.

Det er et godt eksempel på en gutt som ikke hørte hjemme i på det trinnet han gikk... men hans situasjon skyldes jo nettopp at man driter i elever med evner og tenker som du gjør at "De sterke elevene klarer seg uansett". Hvilken bortkastet skolegang det må ha vært for denne gutten som følger av dette.

Test elevene, grundig, tidlig og ofte og plasser dem i klasser som er tilpasset det modningstrinnet de er på og de evner og kunnskaper de har. Drit i hvor gamle de er og hva sidemannen evner. Gi alle en meningsflyt skolegang!

Hvorfor denne trangsynte ideen om at en hvilken som helst tilfeldig gruppe elever skal stues sammen kun fordi de har samme postnummer og fødselsår? Er det ikke på tide å komme bort fra denne kollektivistiske tankegangen som egentlig ikke er noen til gavn?

Kanske det krever mer ressurser. Da får man skaffe det til veie da. Men man løser ikke det grunnleggende problemet kun med å lappe på dagens holdninger til elever og opprettholde den hellige enhetsskolen.

Vedlegg

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.677
    Sted
    Bislett
    Mener og huske at jeg hadde kontroll på enkel matte i fjerde klasse (på slutten av 1800 tallet ;D). I dag er sikkert pensum endret siden den gang, men jeg har en niese på 8 og hun sier hun skal lære dette til neste år, og det blir vel tredje klasse...
    Elevene på lærerhøyskolen er sikkert travelt opptatt på Facebook og i nærheten av ølkrana vil jeg tro - er ikke så sikker på at det hjalp å sette opp lønningene kraftig for noen år tilbake - det er nok holdningene til lærerne som kunne vært bedre - men det er jo ett fenomen som ikke bare gjelder lærerne da...

Sleiven

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2003
    Antall liker
    15
    40 års nedvurdering av kunnskap fra venstresidens velmenende idioter setter sine spor..
    Det er lenge siden jeg måtte lære førstårstudenter på Universitetet brøkregning...
    Halvparten av sykepleiestudentene klarer ikke enkel prosentregning, og setter pasienters liv og helse i fare hver gang de setter en medisindose...!!

Og snart begyner broene å falle ned, forresten tunnellene har jo begynt å rase sammen allerede...
    Sleiven

Hamram

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Antall liker
    4
    Torget vurderinger
    1
    decibelius skrev:
    Har vi kanskje vilt litt vel lenge på laubærene mon tro, og hva mener utdanningsministeren om dette?
    Er vi i ferd med og kaste fremtiden vår på båten?
    Men det er jo fremdeles typisk norsk og være norsk da...
    Jeg tok meg den frihet å sjekke litt fakta omkring denne "skandalen". Matematikken det her henvises til, er ikke pensum for norske fjerdeklassinger. Dermed burde vel diskusjonen heller handle om læreplanen?

Uansett er det litt av et sprang man gjør her, fra å feilaktig kritisere norske fjerdeklassinger (jepp, de kan lese ;) ), til å langt på vei gi "kule" lærere skylden for denne kvalitetsmangelen...

Førsteamanuensisen som har offentliggjort disse tallene kan vel dessverre stå som et eksempel på alle som ynder å kritisere norsk skole, og som slett ikke vet hva som foregår i skolen.

Læreplanene som skolene (og lærerne) må forholde seg til, kommer fra departementet. Det er rett og slett våre folkevalgte som roter til norsk skole.

PS: For hva det er verdt; jeg vedder på at norske fjerdeklassinger er mye bedre i engelsk, enn hva tilsvarende klassetrinn er på Taiwan. ;)

salvatore

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2002
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    8
    Som grunnskolelærer må jeg si meg enig mange av poengene til Dephnot. Enhetsskolen fungerer kanskje i teorien, men i praksis hemmer den mye. Jeg tør ikke tenke på hvor mye bedre undervisningen ville blitt hvis jeg kunne sparke ut et par av elevene, som åpenbart ikke fungerer i en skolesituasjon, men allikevel blir stuet inn sammen med øvrigheten.

cj

el_mariachi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    368
    Greven skrev:
    personlig synes jeg det er verre at 70% av lærerskolestudentene strøk matematikkeksamen med oppgaver av lignende vansklighetsgrad (husker jeg leste om saken på en nettavis der det lå en link til selve eksamen, men finner det ikke igjen).
    Her er vi vel ved kjernen av problemet tenker jeg, ikke lett å engasjere noen i noe man ikke har kunnskap om.

Hvis man klarer å se hva den enkelte elev er interesert i, og viser at matten kan brukes i den enkeltes sammenheng tror jeg at mye er vunnet.

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Lena
    Dephnot skrev:
    Polkagris skrev:
    Det er bedre å dele dem inn etter evner, kunnskaper og modning og ikke kun etter alder. På denne måte vil alle kunne få en mer tilpasset undervisning og en sjanse til å yte det beste de kan, og læres opp til at det er dem selv de skal forbedre og konkurrere mot og ikke bare måle seg mot de andre som er rundt en til enhver tid.

Det er ganske dokumentert at dette ikke hjelper.
    Er enig at flinke elver ikke får de utfordringene de trenger, men spesialklasser for flinke er neppe løsningen. Iallefall ikke hvis man ser på læring av sosial kompetanse som viktig.

Problemen i norsk skole er ganske fundamentale spør du meg, men også komplekse.
    På min skole mangler vi gode lærebøker, eller lærebøker i det hele. blir vanskelig å være en god lærer da. Klipping, liming, kopiering og leiting etter fagstoff tar da livet av meg.

Håvard

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Det er ganske dokumentert at dette ikke hjelper.
    Er det dokumentert at undervisning tilpasset den enkelte elev ikke virker?

Er det dokumentert at det er gunstigere for resten av elevene å ha bråkmakere og evneveike i klasserommet?

Eller hva i all verden er det du refererer til her?

Er enig at flinke elver ikke får de utfordringene de trenger, men spesialklasser for flinke er neppe løsningen. Iallefall ikke hvis man ser på læring av sosial kompetanse som viktig.
    Jeg vil nå se på læring av faglig innhold som det viktigste. Å lære seg å dominere i en klasse med middelmådigheter og utvise tolmodighet med ramp og slaur er kanskje viktig, men når det går på bekostning av det de skal lære av skolefag så mener jeg prioriteten blir feil. Hvorfor i all verden skulle ikke en klasse med flinke elever greie å sosialisere like bra som om de ble plassert i et klassetrinn under der de hører hjemme da?

Det mest fundamentale problemet for slike klasser er foreldres rett til å overstyre skolen og inistere på at deres lille evneveike spesialtilfelle ikke skal få spesielundervisning men heller være et sort hull av ressurser og oppmerksomhet med retten til å ødelegge for alle de andre.

Man skal gi alle like muligheter, men man skal ikke gi alle den samme undervisning. For det treffer kun den lille gruppen i midten og kaster bort skoleårene til alle de andre. Alle har rett på undervisning, men man skal ikke har rett til å ødelegge for andre.

Vi må bort i fra denne enhetstanken. Det er mennesker vi snakker om og ikke roboter som kun skal programeres til å bli gode arbeidere i det store samfunnsmaskineriet.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
    Torget vurderinger
    0
    decibelius skrev:
    1. Iflg en internasjonal studie klarer kun 2% av norske fjerdeklassinger å løse regnestykket 53x26.

2. Hva sier det om kvaliteten på den norske skolen?
    3. Har vi kanskje vilt litt vel lenge på laubærene mon tro, og hva mener utdanningsministeren om dette?
    4. Er vi i ferd med og kaste fremtiden vår på båten?
    5. Men det er jo fremdeles typisk norsk og være norsk da...
    6. Setter egentlig den moderne lærer seg i respekt i klasserommene, eller vil han/hun bare være "kul" og lar elevene styre?
    1. Interessant. Kva for ein studie?
    2. Ingenting. Men det seier noko om kor godt fjerdeklassingar løyser multiplikasjonsoppgåver på dette nivået.
    3. Ministeren vår meiner lite, men seier at det er kommunene og Lokaldemokratiet som har ansvaret for kvaliteten. Med inntekssystemet til kommunene vi fekk i 1986, har Lokaldemokratiet kunna gjort akkurat som det ville når det gjeld nedbygging av uvesentlege oppgåver som t.d. dette med ungar og sånt...
    4. Flott du ser dette. Det har vore åtvara mot dette sidan 86, og når no generasjonen som er utdanna etter den tid står klar til å ta over roret, er det bra at nokon tenkjer to gonger....har vi gjort noko feil med prioriteringane, eller skal vi ta den vanlege: "Lærarane har skulda".
    5. Det er eg slett ikkje sikker på.
    6. Og korleis snakkast det om skulen og lærarane heime og på ymse nettstadar? Ta ein sjekk på kor mange treff du får på "skole", "lærer" og t.d. "hate" på Nettby (viktigaste myldreplassen for "fluenes herre"-generasjonen anno 2008)

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Dephnot skrev:
    decibelius skrev:
    Eller så har dei kanskje fått dei aller mest umotiverte elevane frå dei dårlegaste heimane?

Haavard

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.11.2002
    Antall liker
    1.659
    Sted
    Lena
    Det jeg sikter til,Dephnot, er at å dele elever inn i klasse etter kjønn ( du snakker ikke om kjønn), flinkhet, modning ikke har spesiell effekt. Tilpassa opplæring er så meget mer og det virker.

Håvard

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Greven skrev:
    Leste akkurat artikkelen på vg nå. http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elevavisen/artikkel.php?artid=539280

Jeg er oppgitt over at så få av våre fjerdeklassinger ikke klarer dette regnestykket
    Ja, kvar skal ein finne lærarstudentar som kan løyse slike rekneoppgåver? Kvifor søkjer ikkje våre beste studentemne seg til lærarstudiet? Kan det ha samanheng med at dei innser at jobben er håplaus og løna for dårleg?

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Haavard skrev:
    Det jeg sikter til,Dephnot, er at å dele elever inn i klasse etter kjønn ( du snakker ikke om kjønn), flinkhet, modning ikke har spesiell effekt. Tilpassa opplæring er så meget mer og det virker.

Håvard
    Å dele inn elever etter kjønn ser jeg rett og slett som negativt og noe som jeg forbinder med strenge religiøse miljøer.

Å dele inn elever etter deres kunnskapsnivå er ikke det samme som flinkhet. Ne,i jeg vil heller ikke dele inn en klasse i de flinke og de mindre flinke. Men det er lite hensiktsmessig å repetere kunnskap til elever som allerede innehar denne kunnskapen i stedet for å lære noe nytt eller gå litt videre i pensum. Elever et veldig forskjellige selv om alderen er lik. Noen av dem kunne nesten være lærer for de andre, mens noen igjen ikke greier å henge med fordi de mangler det nødvendige grunnlaget fra tidligere.

Vi deler allerede inn en klasse etter modning. Det er jo derfor klasser deles inn i rigide alderstrinn der fordi man anntar at de da har noenlunne den samme baggasje og evner. Men slik er det jo ikke...

Jeg har litt sans for den tidligere engleske modellen den elevene valgte A-levels og O-levels der de selv kunne velgt hvor mye de ville fordype seg i de forskjellige fagene alt etter deres egne evner og interesser. Om vi ikke kopierer dette nøyaktig, for det var sikkert svakheter i dette systemet også, så er denne grunnideen noe jeg har stor tro på.

Det er klart det også er andre modeller for tilpasset undervisning som kan være gode. Det kan være mer individuelle oppgaver og grupper, prosjektarbeid og mindre fokus på foredregsmodellen. Men jeg mener nå likevel at man må ta et oppgjør med tanken om at alle skal lære det samme og i samme tempo og til samme tid og på samme sted omgitt av hverandre til enhvær tid. Det fører bare til middelmådighet for å bruke nok en floskel.

Jeg mener at alle elever burde ha rett på en undervisning som er tilpasset det nivå de befinner seg på, og ikke bare godta et minste felles multiplum. Vi kan så mye bedre enn det. Og samfunet må da være bedre tjent med at skoleverket oppfordrer til og oppmuntrer elevene til å nå så langt som de har evner og kapasitet til og ikke bare sover seg gjennom år med uinteresasnt undervisning som er tilpasset elever med lærevansker og adferdsproblemer.

Og like viktig, at skolen har mulihet til lettere å fjerne elever som ødelegger undervisningen for de andre elevene. Ikke ved at de er lite flinke eller krever ressurser og oppmerksomhet, men hvis de har adferdsvansker. Foreldre burde ha anledning til å saksøke skolene hvis ikke skolen grep inn i slike tilfeller. Rett til undervisning innebærer ikke rett til å ødelegge den for andre.

Vegardaase

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Antall liker
    1
    Helt klart Arve. Det er alt for enkelt å legge skylden alene på lærerne. Jeg kan tenke meg at det kan være en utrolig frustrerende jobb der man kjemper mot bråkmakere og stadig mere frekk ungdom på den ene siden og svært begrensede resurser med elendige lærebøker og dårlige skolebygg på den andre.

Jeg tror at om kravene hadde vært strengere, ville resultatet vært at elevene selv innså at man måtte konsentrere seg og jobbe hardt for å få gode karakterer som så igjen gjorde at man fikk den høyere utdannelsen man ønsket. Men hva skal motivere elevene til dette? I et land der høyere utdannelse gir svært lite (økonomisk) uttelling og helten er Lottomillionæren eller den ufaglærte grunderen som kommer seg opp og frem utden ordentlig utdannelse?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Dephnot skrev:
    Polkagris skrev:
    1. Det er klart man skal tilstrebe ro og orden i klasserommet.

2. Hvis de bråkete ungene ikke kan oppføre seg bør de tas ut av den vanlige klassen og settes i egne bråkmakerklasser.

3. Det samme gjelder de vanlige elevene også. Det er bedre å dele dem inn etter evner, kunnskaper og modning og ikke kun etter alder.

4. På denne måte vil alle kunne få en mer tilpasset undervisning og en sjanse til å yte det beste de kan, og læres opp til at det er dem selv de skal forbedre og konkurrere mot og ikke bare måle seg mot de andre som er rundt en til enhver tid.

5. De beste elevene har lite utbytte av den vanlige undervisningen, og med mindre de har rike foreldre så skusler de ofte bort sine evner.

6. De svakeste elevene klarer ikke og følge med, og bruker heller tiden på å skaffe oppmerksomhet rundt en selv og ødelegge for de andre.

7. Selv ikke den middelmådige massen har mye glede av å ha sistnevnte rundt seg.

8. Så den store falitten i norsk skole er idéen om enhetsskolen

9. og den nesegruse hyllesten til det middelmådige.
    1. Her trur eg det er få som ikkje er einige. Bortsett frå nokre elevane, då. Slett ikkje alle. Men slike som har ADHD, problem heime, vert mobba, osb.

2. Kva med ADHD-klasse, det er snakk om elevar som eigentleg kan yte svært mykje under optimaliserte tilhøve (no er det ikkje all ADHD som er lik, vel å merke)? Kva med skilsmisseforhandlings-klasse? Og korleis skal ein finne ressursar til å ha fleire parallellklassar når ein i utgangspunktet har for lite lærarressurs?

3. Eg er faktisk einig i at det er svært dumt å dele inn elevane etter det årskull dei er fødde. Då heller etter skonummer eller augefarge...
    Aldersblanding, og relativt små grupper (maks 18, ideelt sett endå mindre) på elevar som gjekk saman, slik nærmiljøskulane dreiv tidlegare, og faktisk driv enno, sjølv om talet på slike skular er sterkt redusert. Desse skulane var gjerne mellom dei beste. Men dei leggjast ned av Lokaldemokratane, uansett kor gode dei er.

4. Eg har jobba i over ti år etter slikt mønster, og det er klart betre enn det systemet eg opplever i skulen pr dato. Men det er ikkje politisk vilje til å satse på slikt, er eg redd. Dei siste 22 åra er det lagt ned om lag 900 skular, og dei fleste av desse med aldersblanda organisasjonsform.

5. Tull. Dei har stort utbytte når dei berre får den fokusen og den oppfylginga dei treng.

6. Tull. Dei har stort utbytte når dei berre får den fokusen og den oppfylgjinga dei treng.

7. Tull. Dei har stort utbytte når dei berre får den fokusen og den oppfylgjinga dei treng.

8. Nei, trua på at kvalitet er gratis er den store flausa.

9. Med det eg veit har det aldri vore uttrykt ovasjonar for det gjennomsnittlege. Bjørnson sitt utgangspunkt for Bård skulemester (Ole Viig, det ligg føre ein glimrande biografi skriven av Torstein Høverstad på 30-talet) greidde faktisk å få fram det spesielle i elevane sine. Det kosta rett nok mykje, den gode Ole ga avkall på familieliv og mykje anna for å kunne gjere som "tyttebæret oppå tuva" i songen av Aasmund Olavsson Vinje.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    5.115
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Dephnot skrev:
    Polkagris skrev:

1. Gutten du nevner er jo et stjerneeksempel på hva jeg sikter til. Hans ekstraordinære evner gjorde at han slapp unna uten å gjøre mye.

2.Han fikk kanskje aldri brukt sine evner i den klassen han gikk, fordi han egentlig hørte hjemme på et høyere trinn.

3. Hadde han fått undervisning som var tilpasset hans nivå så var han sikkert en helt annen person i dag.

4. Når han må lide seg igjennom meningsløse timer på skolen fordi han har fått med seg hva det handler om for lenge siden, så er det ikke rart det han blir apatisk eller heller finner på noe baluba siden det i det minster litt mindre kjedelig.

Det er et godt eksempel på en gutt som ikke hørte hjemme i på det trinnet han gikk... men hans situasjon

5. skyldes jo nettopp at man driter i elever med evner og tenker som du gjør at "De sterke elevene klarer seg uansett". Hvilken bortkastet skolegang det må ha vært for denne gutten som følger av dette.

6. Test elevene, grundig, tidlig og ofte og plasser dem i klasser som er tilpasset det modningstrinnet de er på og de evner og kunnskaper de har. Drit i hvor gamle de er og hva sidemannen evner.

7. Gi alle en meningsflyt skolegang!

8. Hvorfor denne trangsynte ideen om at en hvilken som helst tilfeldig gruppe elever skal stues sammen kun fordi de har samme postnummer

9. og fødselsår?

10. Er det ikke på tide å komme bort fra denne kollektivistiske tankegangen som egentlig ikke er noen til gavn?

11. Kanske det krever mer ressurser. Da får man skaffe det til veie da.

12. Men man løser ikke det grunnleggende problemet kun med å lappe på dagens holdninger til elever og opprettholde den hellige enhetsskolen.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    1. Her trur eg det er få som ikkje er einige. Bortsett frå nokre elevane, då. Slett ikkje alle. Men slike som har ADHD, problem heime, vert mobba, osb.
    Ja, man bør ha egne klasser og skoler for elever med store adfærdsproblmer. Ikke kun for deres egen del, men like mye for å skjerme omgivelsene.

2. Kva med ADHD-klasse, det er snakk om elevar som eigentleg kan yte svært mykje under optimaliserte tilhøve (no er det ikkje all ADHD som er lik, vel å merke)? Kva med skilsmisseforhandlings-klasse? Og korleis skal ein finne ressursar til å ha fleire parallellklassar når ein i utgangspunktet har for lite lærarressurs?
    Hvis disse problemene ikke er noe midlertidig som skolen kan hanskes med og det går ut over alle de andre elevene. Så ja, omplasser dem, uahvengig av hva som er årsaken. Men gi dem samtidig hjelp til å takle problemene og komemr tilbake til en normalsituasjon.

3. Eg er faktisk einig i at det er svært dumt å dele inn elevane etter det årskull dei er fødde. Då heller etter skonummer eller augefarge...
    Aldersblanding, og relativt små grupper (maks 18, ideelt sett endå mindre) på elevar som gjekk saman, slik nærmiljøskulane dreiv tidlegare, og faktisk driv enno, sjølv om talet på slike skular er sterkt redusert. Desse skulane var gjerne mellom dei beste. Men dei leggjast ned av Lokaldemokratane, uansett kor gode dei er.
    Ja de beste løsningen og det mest kostnadseffektive er slett ikke alltid det samme. Det er lett å få en Rema1000 skole hvis man bare henger seg opp i målt undervisning per krone eller noe slikt.

4. Eg har jobba i over ti år etter slikt mønster, og det er klart betre enn det systemet eg opplever i skulen pr dato. Men det er ikkje politisk vilje til å satse på slikt, er eg redd. Dei siste 22 åra er det lagt ned om lag 900 skular, og dei fleste av desse med aldersblanda organisasjonsform.
    Jo mer budgettavsvar som ligger på lokalpolitikerene, jo større en sjansen for at skole blir nedprioritert når kommunen her stram økonomi eller det er noen prestigeprosjekter som krever sitt.

9. Med det eg veit har det aldri vore uttrykt ovasjonar for det gjennomsnittlege.
    Nei ovasjoner ligger ikke i middelmådighetens natur, den evner ikke å begeistre, den kveler begeisting og fører til en sedat aksept av at noe er "god nok" i stedet for "godt" . Men enhetsskolen og tanken på at alle elever skal få samme undervisning står svært sterkt i mange miljøer.

Dephnot

Rubinmedlem
    Ble medlem
    07.09.2004
    Antall liker
    9.641
    Sted
    MQ-9
    Torget vurderinger
    1
    Audiophile-Arve skrev:
    1. Han skulle kanskje vore medisinert litegrann...? Eller vore plassert i fosterheim? At han ikkje jobba, og heller ikkje sat stille, hadde nok fleire forklaringar enn at han måtte sitte saman med andre elevar med litt dårlegare evner enn seg sjølv. Etter mi erfaring er intelligensen ein sterkt overvurdert eigenskap.
    Det har jo lite med hvem som sitter rundt å gjøre og deres evner. Men får man aldri større utfordringer enn å prestere like mye som de middelmådige, så fører det til at man kanaliserer sin energi i mer destruktiv retning.

Joho!

3. Eller for å seie det med min salige bestefar: Han skulle hatt meir juling. (Eller mindre....?)
    Det er jo de enkle sjelers disiplin.

4. Sikkert ikkje. Før eller seinare nådde også denne eleven sitt inkompetansenivå, og om han ikkje hadde gjort leksa si, hadde han ganske sikkert heller ikkje lært gloser, forstått føringsmåtar eller meistra korrekt rettskriving. Det må nemleg øving til for å klare dette.
    Elevene bør jo møte sitt inkompetansenivå så ofte som det lar seg gjøre. Det er jo slik man tilegner seg ny kompetanse, og det er vel også hovedpoenget med skolen slik jeg ser det.

Ikkje belemrast med konfliktløysing på episodene frå sist friminutt, eller finne ut kven som vert mobba kvifor. Elevane skal ganske enkelt ikkje mobbe, stele, drive hærverk eller ha anna destruktiv åtferd. Har dei det, bør foreldra etter mi meining handle.
    Ja her er vi enige. Men hva når foreldrene nekter å gjøre noe da, eller ikke makter det eller er likedan selv? Skal de likevel kunne inistere på at deres yn(d/g)ling skal få fortsette å gjøre dette uten å bli omplassert selv om de er en belasting for de andre elevene og ødelegger deres skolegang?

6. Er det noko eg etter kvart gjev blanke fan i, er det testar som fortel oss det vi veit frå før.
    Jeg snakker om tester for å hjelpe elevene å finne ut hvilket nivå de hører hjemme på. Som i eksempelet med de engelske A-levels og O-levels. Jeg snakker ikke om tester for å måle undervisningsnivået eller noe slikt. Skal man tilby klasser med forskjellig nivå er det greit å ha noen nøytrale tester i tillegg til lærerenes innspill. Ellers kan vi lett hanve i en situasjon der lærer bruker et slikt system for å kvitte seg med elever de ikke liker trynet på, eller som ikke er tilstrekkelig underdanig og smiskende.. det er endel slike, selv om det selvsagt ikke er normen.

8. Fordi elevar ikkje har godt av å sendast land og strand rundt med buss eller privatbil. Dei må gå på skule der dei bur. Iallfall dei 7 fyrste åra.
    Geografien er forståelig, men hvorfor alderstrinn er den eneste aksepterte måten å dele klasser på er mindre forståelig.

10. Med all (...velvel...) respekt: dette er eit populistisk visvasutsegn.
    Slagordspregede utsagn blir jo lett slik ja. :)

Men jeg er overbevist om at enhetsskolen ikke er den beste modellen for skoleorganisering. Den har for lite fokus på hver enkelt elev og dens individuelle behov alt for stor beskyttelse av likhetsdogmene og har en innebygget aversjon mot dem som hever seg over malens gjennomsnitt og viser evner utover det minimale.

12. Meir populisme? Kva er det som går av deg?
    Middagsbesøk. Kortversjonen får duge innimellom. ::)

Ø

ØivindJ

Guest
    decibelius skrev:
    To tilsvarende dårlige alternativer, om vi snakker om ytterpunktene her.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn