Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Klassens klovn er jo mer enn hedersbetegnelse, men skolen burde jo skjønt at at slikt ikke fungerer i dagens krenkesamfunn
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Nå var det 3 invandrerbarn som fikk samme betegnelse. Og ei invandrerjente som fikk ærestittelen "Klassens sau".

    Det har lite med krenking å gjøre, det bare vitner om elendig forståelse av sin rolle og håndtering av elever. Ingen 12-åring vil kunne se noe morsomt i det.
    De som har gjort dette burde få en skikkelig påpakning fra skoleledelsen evt. høyere opp, men man har vel ikke så mange verktøy man kan bruke.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Gjenstår å se, selv om man nok, nok en gang, ikke kan forvente gull og grønne skoger....
    Er i grunnen mest spent på når folk får evig nok, pakker snippsekken og finner seg annet å gjøre.... Er i prosess selv!
    Da blir det kaos, da........

    mvh
    Proffen
    Jeg vet om mange i skolen som ser på stillingsannonser - på en helt annen måte enn når folk har vært forsynt tidligere. Trist er det - fordi det er de flinke i skolen som lettest får jobb andre steder.

    Det hadde vært flott om det kom noe, men dette oppgjøret vil i høyden være en justering av noe i "profilen" på hvordan pengene har blitt gitt ut. Noe markert løft som UDF tror skal komme vil aldri skje. Det er knapper, OL-pins og glansbilder det kjempes om.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Nå var det 3 invandrerbarn som fikk samme betegnelse. Og ei invandrerjente som fikk ærestittelen "Klassens sau".

    Det har lite med krenking å gjøre, det bare vitner om elendig forståelse av sin rolle og håndtering av elever. Ingen 12-åring vil kunne se noe morsomt i det.
    De som har gjort dette burde få en skikkelig påpakning fra skoleledelsen evt. høyere opp, men man har vel ikke så mange verktøy man kan bruke.
    Jeg lurer på hvor de voksne var i sammenhengen, grep noen inn og satte skapet på plass?

    Dog tar jeg meg stadig i å tenke at "dette skjønner alle hvordan bør være" i mange situasjoner som virker å være opplagte, men så er det tydeligvis mye folk rundt om som har en snodig kalibrering i toppen.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Nå var det 3 invandrerbarn som fikk samme betegnelse. Og ei invandrerjente som fikk ærestittelen "Klassens sau".

    Det har lite med krenking å gjøre, det bare vitner om elendig forståelse av sin rolle og håndtering av elever. Ingen 12-åring vil kunne se noe morsomt i det.
    De som har gjort dette burde få en skikkelig påpakning fra skoleledelsen evt. høyere opp, men man har vel ikke så mange verktøy man kan bruke.
    Ja, du tenker at dette var reinspikka rasisme og det bare var innvandrere som fikk diplomer?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leser vel dette som et totalt mislykket forøk på en humoristisk og uhøytidelig klassemarkering ved avslutning skoleåret. Tipper denne ideen virket god for læreren helt frem til det gikk opp for samme at dette ikke falt i smak.

    Angående årets lønnsoppgjør: Jeg skulle ønske et realt lønns og statusløft for lærere. Etter min mening har lærerne en ekstremt viktig jobb der man kan forme fremtidige generasjoner både positiv og negativt. Foruten egen foreldre er nok læreren den viktigste personen for formingen av våre barn og ungdom. Det er fantastisk å oppleve barn som blomstrer av flinke lærere, tilsvarende trist å se lærere som miste fullstendig kontroll over klassen og klassemiljøet. Jeg har opplevd begge deler og som alltid før er det de mest ressurssvake barna som lider. Jeg hadde gjerne sett at betingelsene var så gode at yrket tiltrakk seg de beste personene.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det er stor forskjell på en dårlig ide og rasisme. Jeg tror ikke et sekund på at denne læreren er rasist og har utpekt seg 3 innvandrer barn som offer. De foreldrene som velger å blåse dette opp til en riksdekkende rasismesak er mer på villspor en skolen og gjør ikke barnet sitte noen stor tjeneste
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg oppfatter heller ikke dette som rasisme om det var noe tvil om det. Tipper dette hørtes morsomt ut og at vedkommende er svært fortvilet over hvordan dette gikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.727
    Antall liker
    9.360
    Sted
    Trondheim
    Ja, du tenker at dette var reinspikka rasisme og det bare var innvandrere som fikk diplomer?
    Nei, jeg tenker ikke det i det hele tatt. Jeg bare noterer det som står i artikkelen.
    Jeg har ingen indikasjoner på at dette var rasisme. Antagelig er det bare en utrolig lite gjennomtenkt episode som viser at det mangler en del empati blant de involverte. Og hvis det er noe man bør ha som ansatt i skolen så er det empati.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Det kan jo være alle de andre elevene syns dette var ustyrtelig morsomt å få litt tøysediplomer, her er det en forelder som velger å trekke rasismekortet og kjøre sak i mediene. Det er rasisme som står som begrunnelse i saken du noterer.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    890
    Torget vurderinger
    1
    Ja, om sonen til ein lokal FrP-politikar i klassen hadde fått tittelen Klassens Adolf ville nok foreldra og tenka det er superartig...
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    I disse streiketider, der KS maner til moderasjon og hevder der ikke finnes mer å dele ut, leser man samtidig om godtgjørelser til styrerepresentanter i KS. Styreleder godtgjøres med drøye 1,5 mill pr år.

    Langt mellom liv og lære i KS-leiren, that`s for sure!

    mvh
    Proffen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Høre en sak om de hadde prøvd seg med et tilbud til adjunkter med kort ansiennitet (som kanpt finnes) og lektroer med land ansiennitet (som også knapt finnes). Stemmer det?
     

    OKA

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.03.2002
    Innlegg
    1.273
    Antall liker
    418
    KS har ikke noe ansvar for innhold i skolen. Det virker nesten som om de ønsker en streik så de kan spare penger (og gjerne få noen klekkelige bonuser for innsparing). Det har vært noe Putinsk over halvsannhetene og misinformasjonen fra KS sin side.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    KS har ikke noe ansvar for innhold i skolen. Det virker nesten som om de ønsker en streik så de kan spare penger (og gjerne få noen klekkelige bonuser for innsparing). Det har vært noe Putinsk over halvsannhetene og misinformasjonen fra KS sin side.
    Jeg skjønner ikke hvorfor man ikke tar av hanskene. 3000 ut i streik burde hatt en null til, og gjerne 2 X etterpå. Massivt utttak og bli ferdig.

    Penger blir det ikke uansett.

    Rekruttering er allerede vanskelig og kravene som kommer nå om dagen i skolen er store og flere vil det bli med ny opplæringslov i 2024. Vil du ha intelligente folk som kan utføre en god jobb i skolen bør en også innse at de ikke vil jobbe dugnad.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Rekruttering er allerede vanskelig og kravene som kommer nå om dagen i skolen er store og flere vil det bli med ny opplæringslov i 2024. Vil du ha intelligente folk som kan utføre en god jobb i skolen bør en også innse at de ikke vil jobbe dugnad.
    Rørsla har vel som et av grunnprinsippene at hvor intelligent du er eller hvor god jobb man evt kan gjøre ikke har særlig med saken å gjøre, og sistnevnte mener vel stort sett alle lærer at det ikke finnes noe kriterier for siden det da bare blir "trynefaktor". Så med det som utgangspunkt så vil man strengt tatt aldri vite om noen gjør en god jobb eller ikke da det pr def ikke er mulig å ha noen ide om. Selvsagt selv om stort sett alle i et kollegium omtrent garantert har en ganske klar mening om akkurat det vil jeg anta.

    Så lenge noen har klart seg gjennom lærerutdannelsen med et nødskrik er en stilling pr. def. besatt av en kvalifisert person.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Rørsla har vel som et av grunnprinsippene at hvor intelligent du er eller hvor god jobb man evt kan gjøre ikke har særlig med saken å gjøre, og sistnevnte mener vel stort sett alle lærer at det ikke finnes noe kriterier for siden det da bare blir "trynefaktor". Så med det som utgangspunkt så vil man strengt tatt aldri vite om noen gjør en god jobb eller ikke da det pr def ikke er mulig å ha noen ide om. Selvsagt selv om stort sett alle i et kollegium omtrent garantert har en ganske klar mening om akkurat det vil jeg anta.

    Så lenge noen har klart seg gjennom lærerutdannelsen med et nødskrik er en stilling pr. def. besatt av en kvalifisert person.
    kvaliteten på norsk skole er ikke en funksjon av at noen digge lærere får bedre betalt. det er bare én ting som bærer, og det er lærerkorpset. så får en gjøre det som skal til for at korpset fungrerer så godt som mulig.

    at det har eksistert og eksisterer dårlige lærere er ikke noe argument mot dette.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Pr nå er hver femte lærer ufaglærte og det kommer til å øke drastisk framover.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    kvaliteten på norsk skole er ikke en funksjon av at noen digge lærere får bedre betalt. det er bare én ting som bærer, og det er lærerkorpset. så får en gjøre det som skal til for at korpset fungrerer så godt som mulig.
    Ikke spesielt uenig i det men de er glade i å sammenligne med yrkesgrupper der slikt er et kriterie og hvor det gjøres karriere.

    poenget mitt er først og fremst at kollektivet ikke har noe begrep om kvalitet på individnivå da er det også vanskelig å ha det på korpset som helhet. Er da fort på formalia som utdannelse og ansiennitet.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    poenget mitt er først og fremst at kollektivet ikke har noe begrep om kvalitet på individnivå da er det også vanskelig å ha det på korpset som helhet.
    hvor fant du den? det er jo hinsides å påstå.
    når hærer trenes, så er det individer en også trener opp. om opptreningen av individer ikke har noe begrep om kvalitet på individnivå, så er vi ute og kjøre. det er bare ikke sant!

    det samme gjelder jo lærerhæren…
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Jeg tror man finner ufaglærte lærere som går faglærte lærere en høy gang også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    hvor fant du den? det er jo hinsides å påstå.
    når hærer trenes, så er det individer en også trener opp. om opptreningen av individer ikke har noe begrep om kvalitet på individnivå, så er vi ute og kjøre. det er bare ikke sant!

    det samme gjelder jo lærerhæren…
    Analogien ville da være om f.eks en kompanisjef ikke kunne ha noen formening om hvem som er en god soldat eller ikke.

    Poenget er uansett at når man insisterer på kollektiv lønnsdannelse basert på formalia - og det finnes det forsåvidt også gode grunner for å gjøre - så blir det sjelden særlig mye i pungen til kollektivet. Nå benyttes en logikk der man ved å heve lønna skal tiltrekke seg bedre kandidater mens det man først og frems ender opp med er å betale de som allerede er der bedre - og det blir jo litt underlig om man mener at kvaliteten er (for) lav i utgangspunktet. Jeg sier ikke at det er en lett floke å løse, men det er en del av floken det også. Jeg har noe vanskelig for å tro at lønnskampen og streiken føres på vegne av de som kanskje kunne tenke seg en jobb innenfor skoleverket men som har mer lukrative alternativer andre steder.

    Ellers går dette ganske langt tilbake - begge foreldrene mine var lærere på hungdomsskole og videregående så jeg har fått min dose av klaging på både pengepungen, politikere, statsråder, læreplaner, reformer, elever og ikke minst foreldrene til elevene. På slutten av sin yrkeskarriere tok mamma noen år på det lokale skolekontoret for å pynte litt på pensjonen hun kunne forvente - i seg selv symptimatisk. Hun sa allerede da - på slutten av 90-tallet - at vitenmålene til søkerene var rimelig begredelig lesning stort sett.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Ikke spesielt uenig i det men de er glade i å sammenligne med yrkesgrupper der slikt er et kriterie og hvor det gjøres karriere.

    poenget mitt er først og fremst at kollektivet ikke har noe begrep om kvalitet på individnivå da er det også vanskelig å ha det på korpset som helhet. Er da fort på formalia som utdannelse og ansiennitet.
    Sånn rent bortsett fra at formalia og ansiennitet korrelerer sterkt med kvalifikasjoner, så er det ikke sikkert at det vi får bedre skole ved å kjøre på med en stor dose new public management i klasserommene.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Jeg tror man finner ufaglærte lærere som går faglærte lærere en høy gang også.
    Joda, når de har vært gjennom en 10-12 år med voksenopplæring. Og de hadde vært enda bedre lærere med relevant utdanning.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Analogien ville da være om f.eks en kompanisjef ikke kunne ha noen formening om hvem som er en god soldat eller ikke.

    Poenget er uansett at når man insisterer på kollektiv lønnsdannelse basert på formalia - og det finnes det forsåvidt også gode grunner for å gjøre - så blir det sjelden særlig mye i pungen til kollektivet. Nå benyttes en logikk der man ved å heve lønna skal tiltrekke seg bedre kandidater mens det man først og frems ender opp med er å betale de som allerede er der bedre - og det blir jo litt underlig om man mener at kvaliteten er (for) lav i utgangspunktet. Jeg sier ikke at det er en lett floke å løse, men det er en del av floken det også. Jeg har noe vanskelig for å tro at lønnskampen og streiken føres på vegne av de som kanskje kunne tenke seg en jobb innenfor skoleverket men som har mer lukrative alternativer andre steder.

    Ellers går dette ganske langt tilbake - begge foreldrene mine var lærere på hungdomsskole og videregående så jeg har fått min dose av klaging på både pengepungen, politikere, statsråder, læreplaner, reformer, elever og ikke minst foreldrene til elevene. På slutten av sin yrkeskarriere tok mamma noen år på det lokale skolekontoret for å pynte litt på pensjonen hun kunne forvente - i seg selv symptimatisk. Hun sa allerede da - på slutten av 90-tallet - at vitenmålene til søkerene var rimelig begredelig lesning stort sett.
    Resultatbasert avlønning i skoleverket er kanskje en god ide. Vi burde vel prøvde det i helsevesenet også, sykepleierne klager jo så jævlig....
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.541
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Resultatbasert avlønning i skoleverket er kanskje en god ide. Vi burde vel prøvde det i helsevesenet også, sykepleierne klager jo så jævlig....
    Men vil du betale dem ekstra for å holde pasienter i live, eller vil du betale ekstra hvis pasienten dør?
    Bonus hvis yrkesaktive kommer raskt tilbake i jobb og fortsetter å betale skatt og bonus hvis trygdemottakere dør så fort som mulig!
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Resultatbasert avlønning i skoleverket er kanskje en god ide. Vi burde vel prøvde det i helsevesenet også, sykepleierne klager jo så jævlig....
    Resultatbasert avlønning på individnivå har vist seg å ha en rekke uheldige konsekvenser ift kunnskapskrevende arbeid. Overskuddsdeling og tilsvarende der alle som jobber sammen også er i samme båt når det blir snakk om bonuser fungerer bra. Men det er lite forenlig med offentlig virksomhet.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har ca 8 år som faglærer, ca halvparten i voksenopplæring og resten som utleid lærer på VK2 linjefag. Som ingeniør uten ped er jeg pr def ufaglært som lærer. men jeg kan holde i hvem som helst og si at å lære fra seg handler minst like mye om kommunikasjon som didaktikk. På lik linje med de aller fleste har jeg i løpet av mine 16 år på div skoler hatt både svært gode lærere, - og en håndfull eksepsjonelt dårlige. Alle de dårlige hadde dog en ting til felles - alle hadde kvalifisert ped. utdanning.... Så kan man også legge til en langt på vei katastrofalt fall i læremiljø og allmen folkelig respekt. Ansvaret for dette er nok godt fordelt, også på lærerne...
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Har du jobbet på barne/ungdomstrinnet? Å jobbet med høyt motiverte voksene er ingen heksekunst. Noe annet er å våre psykolog, motivator og hva fa*n annet en grunnskolelærer skal kunne.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Jeg har kun jobbet med voksne, - og i videregående.... Etter at man innførte rettighetsordningen i VG, noe som førte til at omtrent alle voksne elever som tok vg-utdanning seint i livet, ble det rett og slett det jeg vil kalle ungdomsskoleforhold, også på VK2 ( nå VG3).. enormt mye uro og bortkastet tid.
    Jeg har forøvrig en rekke lærere i min omganskrets, både i grunnskole og VG, samt at fruen var tilkallingslærer i en rekke år, så jeg har absolutt nok info til å holde meg orientert om hva som foregår i skolen... det er forøvrig over 20 år siden jeg droppet undervisning, og ting har langt fra blitt bedre på disse årene..

    EDIT: det er forresten ikke alltid enkelt med voksne elever heller.... det kommer faktisk litt an på grunnen til at de er der...
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn