Politikk, religion og samfunn Dårlig kvalitet på norsk grunnskole?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Frontfagsmodellen:
    - Er det gode tider skal industrien få mest fordi de skaper verdier.
    - Er det dårlige tider må det offentlige vise moderasjon.
    Frontfagsmodellen:
    Ræva ender opp foran, uansett hvor man snur seg.......

    mvh
    Proffen
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Frontfagsmodellen har egentlig stått i veien for offentlig sektor i mange år... at flere statlige arbeidsgiverorganisasjoner finner det svært så formålstjenlig at man slipper å ta tak i forskjeller som er akkumulert over mange år er en del av samme problemet. Det er ikke nødvendigvis noen sammenheng i at enkelte eksportbransjer med problemer skal påvirke lønnsnivået til lærere, sykepleiere, eller hva det nå er... Stortingsrepresentanter og offentlige ledere er i alle fall ikke påvirket av eksportproblemer, så hvordan lavere nivåer i offentlig sektor påvirkes mer enn toppen, ser jeg gjerne en forklaring på......
    Ære være New Public Management - not...............

    mvh
    Proffen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.958
    Antall liker
    11.366
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ad frontfagsmodellen... så er jeg gammel nok til å huske Lars Skytøen ( Jern og Metall) med svartrøyken ut av øra og knyttneven i bordet...
    "INGEN ska ha mer enn oss!!!! "
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg tror at konflikten som i disse dager har kulminert, og som vi i dag opplever, har flere årsaker:
    1) KS har, år etter år siden de overtok forhandlingsansvaret fra staten, lovet og løyet og sagt at, joda, "neste gang skal det bli vei i vellinga..........." - og så skjer det motsatte. Lærere har, år etter år hatt en særdeles lite gunstig lønnsutvikling. Ja, vi har faktisk fått kjenne på pelsen i ganske mange år nå at vi har mistet stadig mer kjøpekraft og blitt akterutseilt av alt og alle!
    2) Vi og resten av verden opplever utfordrende økonomiske tider, av ulike årsaker. KPI er ute av kontroll, strøm har plusselig blitt en handelsvare på linje med h-melk, krigen i Ukraina påvirker alle
    3) Vi har vært gjennom et par tøffe korona-år, hvor vi virkelig ble utfordret. Så langt det lot seg gjøre, skulle skole- og undervisningsvirksomheten opprettholdes. Og mens gud og hvermann gikk rundt med munnnbind og måtte tenke "metern", var vidundermiddelet i skolen en del liter Antibac. Og hva har man fått igjen av anerkjennelse og takk? Fint lite! Rart man kjenner seg trampet på, og at man føler seg lite verdsatt på mange vis?

    mvh
    Proffen
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    For å si det litt klønete med Foucault: skole er et biopolitisk uttrykk for en stadig mer innadvent og individorientert historisk maktutvikling.

    Skole var opplæring. Nå er det kontroll. Ikke over hva eleven har lært, men hva eleven kan og dermed på et vis hva og hvem eleven er. Siden eleven representerer vår idé om framtida, har alle en aksje i henne, inkludert henne selv, for det er hennes fremtid vi snakker om og hun kjenner den bare fra det hun har lært av de rundt henne. Når de rundt henne vil ta ansvar for alle aspekter ved det kan ingen ta hele ansvaret, men alle vil at hele ansvaret skal tas, og da er det ikke rom for det uventede. Individet skal gjennomkontrolleres. Durkheim foreslo at sånne dynamikker kunne føre til sucidalitet. Er det det vi ser nå?
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.009
    Antall liker
    6.243
    Siden kommunene sparer enorme summer på streiken er ikke KS spesielt opptatt av å få den avsluttet.
    De som virkelig taper er ungdommene våre, som knapt husker hvordan det var å ha en normal skolehverdag.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Finansavisen v/ Tryge Hegnar gir ikke streiken særlig gode odds

    Litt tungnemme lærere | Finansavisen

    Det paradoksale er at lærerne har mye rett i sin argumentasjon, men likevel er de dømt til å tape streiken (den fortsetter og fortsetter). Ledelsen i Utdanningsforbundet er nemlig litt tungnem.

    ...

    Men her er problemet. Det kommer ikke flere penger på bordet fordi motparten, kommunesektorens interesseorganisasjon KS, ikke har mer å tilby. Ikke fordi kassen er tom (noen hevder det også), men fordi vi har noe som heter frontfagsmodellen, hvor eksportrettet industri utsatt for konkurranse avgjør hva vi alle skal få i tariffoppgjøret. I år ble dette tallet 3,7 prosent.

    ...
    Partene i arbeidslivet er enige om at ingen skal få mer. Begynner man med det, kommer alle som har fått mindre eller 3,7 prosent lønnsvekst, løpende.

    Lærerne har fått 3,7–3,8 prosent, og vil ikke få ett øre mer. KS-lederen Arne Gangsø viker ikke en tomme. Han er hard og følger frontfagsboken.


    ...


    Utdanningsforbundets leder, Steffen Handal, er litt tungnem her. Og fordi han ikke forstår dette, streiker i dag 8.200 lærere. Handal ber stadig om en liten ekstra lærerpakke i 2023.

    Derfor kan det bli streik til neste jul.

    Lærerne kan nemlig ikke få mer enn ansatte i andre yrker. Det er frontfagsmodellen, stupid.

    Lærerne skyver nå små og store barn foran seg, og hevder at mange får psykiske problemer ved å være borte fra skolen. Da kan arbeidsministeren bruke tvungen lønnsnemnd.

    Gjett da hva sluttresultatet blir. Korrekt svar er 3,7 prosent. For dette har lærerne streiket siden juni. Han fatter det ikke, han Steffen Handal.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Eklatant eksempel på at Dunning-Kruger-effekten er usynlig for dem den omfatter. Hegnar, altså.

    Korollar: Stilig å oppfordre til lydighet fordi overmakta ikke vil gi deg det du kjemper for.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Eklatant eksempel på at Dunning-Kruger-effekten er usynlig for dem den omfatter. Hegnar, altså.

    Korollar: Stilig å oppfordre til lydighet fordi overmakta ikke vil gi deg det du kjemper for.
    Nå ser jeg ikke på Hegnar som noe orakel på alt mulig, noe jeg mistenker at han selv ser seg som, men poenget er strengt tatt ganske enkelt at KS ikke kommer til å vike fordi det vil lage et helvets leven i alle andre grupper de forhandler med. Det er slik det fremstår for meg også - jeg blir overrasket om dette ikke ender med tvungen lønnsnemnd og at resultatet av det kommer til å ligne mistenkelig mye på det opprinnelige tilbudet det ble gått til streik på.

    Så langt jeg har fått med meg så er det fortsatt ikke den minste bevegelse i frontene på begge sider og da blir det krevende å møtes et sted på midten og begge kan selge det inn som en eller annen form for seier. Da ender man fort opp med at den politiske belastningen for styre & stell blir for stor og det blir tvungen lønnsnemnd. Som nevnt tidligere virker det som det nå blir sendt ut en del prøveballonger for at beslutningen om det skal fremstå som rimeligere.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    da bør de avbryte den vikarierende argumentasjonen ved å skyve onga foran seg. er det ikke ks som har ansvar for også slike ting - helsa og tilbud til onga?
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skjønner poenget til Hegnar, men Hegnar skjønner ikke at poenget med å streike er at man får sagt fra med utestemme at tilbudet ikke er godt nok. «Stå på krava» handler ikke bare om resultatet, men om å vise frem klart og tydelig at man faktisk ikke får det man fortjener.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Det er på høy tid at frontfagsmodellen revideres. Det er for jævlig at polske sveisere i verftsindustrien på Vestlandet skal bestemme lønnsutviklingen for norske lærere, sykepleiere og andre.

    Det var ikke engang krav om coronatest ved flyplassene for disse sveiserne da det sto på som verst, dette fordi de visst er svært viktige for Norge. De fleste husker vel resultatet av dette.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Jeg er i midten av førtiåra og vurdere å gi meg som lærer. Skal jeg skifte beite, så bør jeg vel forsøke meg før det er for seint. Det er synd, for jeg liker jobben min veldig godt. Men jeg vet ikke om det er verdt det å stå arbeidslivet ut i en jobb som ikke blir verdsatt av arbeidsgiver (KS) og politikerne.

    De siste dagers oppslag om barn og ungdoms psykiske helse sier også sitt om hva som virker som hovedoppgaven til skolen i disse dager. Jeg har utdanning i å planlegge- og gjennomføre undervisning, men det kommer langt ned på listen over arbeidsoppgaver. Største delen av jobben min (satt på spissen) på barneskole er å tilrettelegge for barn med store atferdsutfordringer så disse får sjansen til å vokse opp og bli gode skatteytere, og samtidig sørge for at de gjør livet minst mulig surt for resten av elevene. Disse skulle selvfølgelig hatt tett oppfølging av personell med en helt annen utdanning, men det finnes det ikke penger til. Dette fører til at staben blir utslitt, ryker på sykmeldinger, minst mulig blir dekket av vikar de første 16 dagene, dermed blir det større slitasje på resten av staben, som dermed står i fare for å møte veggen...
    Og sånn har vi det gående. Enhetsleder (rektor) har ikke noe handlingsrom for å ansette flere eller øke vikarbruken, da skoleeier (kommunen) ikke bevilger mer penger. Blir det overforbruk, tas det av neste års budsjett, som igjen fører til rovdrift av personalet neste budsjettår... Jeg vet ikke om jeg lenger gidder å være del av et slikt system, der arbeidsmiljø til verken barn eller voksne blir tatt på alvor. Men vi krummer nakken og går på med godt mot, for vi vil jo barnas beste.

    Her er en avisartikkel som viser noe av problemet:
    https://www.adressa.no/magasin/i/G3EEOQ/rektoren-ved-skolen-i-trondheim-ma-bryte-loven-hver-dag

    Mulig den er bak betalingsmur, men kortversjonen er at rektorene i Trondheim er nødt til å enten bryte loven om spesialundervisning, eller bryte lærernormen (antall barn pr lærer). De har ikke økonomi til å oppfylle begge deler. Da dette ble publisert i vår virket det som ingen av politikerne i Trondheim visste at dette er situasjonen. Det er selvfølgelig BS. De spiller overrasket og venter til at røyken har lagt seg, og så er det akkurat samme situasjonen ved neste budsjettår.

    -Vi har en meget krevende jobb, som ikke anerkjennes lønnsmessig av arbeidsgiver
    -Vi har en arbeidshverdag som er ekstra belastende pga underfinansiering
    I tillegg har vi så og si ingen frynsegoder. Kaffen på jobb blir betalt med lønnstrekk. Jobbfester og sosiale ting må betales fra egen lomme. Få/ingen reiser, seminar o.l.

    Likevel liker jeg jobben min meget godt, men synes det er belastende at man ikke blir anerkjent av arbeidsgiver, skoleeier og politikere. Folk flest ser sikkert på lærere som "dumsnille" som gidder å finne seg i denne situasjonen. Hvis ikke denne streiken fører fram og at vi vinner NOE annerkjennelse og kroner, så tror jeg rett og slett jeg gir opp.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    De siste dagers oppslag om barn og ungdoms psykiske helse sier også sitt om hva som virker som hovedoppgaven til skolen i disse dager. Jeg har utdanning i å planlegge- og gjennomføre undervisning, men det kommer langt ned på listen over arbeidsoppgaver. Største delen av jobben min (satt på spissen) på barneskole er å tilrettelegge for barn med store atferdsutfordringer så disse får sjansen til å vokse opp og bli gode skatteytere, og samtidig sørge for at de gjør livet minst mulig surt for resten av elevene. Disse skulle selvfølgelig hatt tett oppfølging av personell med en helt annen utdanning, men det finnes det ikke penger til. Dette fører til at staben blir utslitt, ryker på sykmeldinger, minst mulig blir dekket av vikar de første 16 dagene, dermed blir det større slitasje på resten av staben, som dermed står i fare for å møte veggen...
    Høres kjent ut basert på den rent anekdotiske infoen jeg har fra den eneste spesialpedagogen jeg vet hvem er. Der er det vanlig at foreldre ringer og ber vedkommende komme hjem til de for å hente barnet da de selv ikke får avkommet på skolen.

    Og sånn har vi det gående. Enhetsleder (rektor) har ikke noe handlingsrom for å ansette flere eller øke vikarbruken, da skoleeier (kommunen) ikke bevilger mer penger. Blir det overforbruk, tas det av neste års budsjett, som igjen fører til rovdrift av personalet neste budsjettår... Jeg vet ikke om jeg lenger gidder å være del av et slikt system, der arbeidsmiljø til verken barn eller voksne blir tatt på alvor. Men vi krummer nakken og går på med godt mot, for vi vil jo barnas beste.

    Mulig den er bak betalingsmur, men kortversjonen er at rektorene i Trondheim er nødt til å enten bryte loven om spesialundervisning, eller bryte lærernormen (antall barn pr lærer). De har ikke økonomi til å oppfylle begge deler. Da dette ble publisert i vår virket det som ingen av politikerne i Trondheim visste at dette er situasjonen. Det er selvfølgelig BS. De spiller overrasket og venter til at røyken har lagt seg, og så er det akkurat samme situasjonen ved neste budsjettår.
    Ditto, se over.

    -Vi har en meget krevende jobb, som ikke anerkjennes lønnsmessig av arbeidsgiver
    -Vi har en arbeidshverdag som er ekstra belastende pga underfinansiering
    I tillegg har vi så og si ingen frynsegoder. Kaffen på jobb blir betalt med lønnstrekk. Jobbfester og sosiale ting må betales fra egen lomme. Få/ingen reiser, seminar o.l.
    Dette vil i hovedsak sikkert de fleste mene om sin egen arbeidshverdag omtrent uavhengig av hvor mye rot det har i en eller annen objektiv virkelighet i den grad noe slikt finnes nesten uavhengig av hva de driver med. Jeg har personlig ingen større problemer med å se at å være lærer i dagens samfunn er svært krevende på mange fronter, men jeg er usikker på om det gir enormt mye sympati i gen pop da det er ganske vanlig å mene at en selv har en krevende og viktig jobb som er for dårlig betalt og at arbeidsgiver er kjip. Det er garantert et lass av folk i Norge som mener at å ha en trygg jobb i offentlig sektor med kurant pensjonsordning og tjene betyddelig bedre enn hva en selv har langt er å foretrekke sammenlignet med ens eget tilvære. Å ha studert i X år ett eller annet gir generelt også lite sympati - studietiden er noen av mine beste år i livet og det var på ingen måte noe offer.

    Samboeren min jobber i staten og har mye tidsfrister ting må være ferdig innen, jobber en del kvelder og helger for å få ting ferdig i langt større grad enn hva jeg gjør i det private. Hun tjener riktig nok en god del mer enn en lærer, men mye mindre enn hva hun kunne gjort andre steder om hun ville. Når kompisgjengen vår er på guttetur en oval weekend så er jeg den eneste som ikke har med jobb-PC eller må sette av et par timer for å gjøre noe jobbmessig og det er kun jeg som er i privat næringsliv av oss.
     
    Sist redigert:

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Dette vil i hovedsak sikkert de fleste mene om sin egen arbeidshverdag omtrent uavhengig av hvor mye rot det har i en eller annen objektiv virkelighet i den grad noe slikt finnes nesten uavhengig av hva de driver med. Jeg har personlig ingen større problemer med å se at å være lærer i dagens samfunn er svært krevende på mange fronter, men jeg er usikker på om det gir enormt mye sympati i gen pop da det er ganske vanlig å mene at en selv har en krevende og viktig jobb som er for dårlig betalt og at arbeidsgiver er kjip.
    Det kan jeg være enig i. Jeg har prøvd mange andre jobber, blant annet jobbet i akkuttpsykiatri i flere år, og har full forståelse for at andre jobber kan være krevende på sin måte. Det som skiller lærerjobben fra de flest andre jobber er at man må jobbe relasjonelt mange timer hver dag. Man må så til de grader være påkobla. Å ha en litt dårlig dag der du setter ned tempoet litt er ikke mulig, i hvert fall ikke der jeg har jobbet. Dette kan ta på mentalt, men kan også være veldig givende når man lykkes, og jobber i medvind.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Jeg skjønner poenget til Hegnar, men Hegnar skjønner ikke at poenget med å streike er at man får sagt fra med utestemme at tilbudet ikke er godt nok. «Stå på krava» handler ikke bare om resultatet, men om å vise frem klart og tydelig at man faktisk ikke får det man fortjener.
    Joda, Hegnar har det med å servere poeng som de fleste av oss forstår.
    Serverer på en måte som ikke alltid er helt objektiv ....

    Jeg realitetssjekker gjerne det meste med min gamle fars "men er det egentlig slik da?"
    Det var beskjed om å tenke gjennom en gang til.

    Hvis arbeidstakere ikke skal kunne streike fordi det er leit for "kundene", hvordan skal man løse uenighetene da?
    La arbeidsgiverne bestemme alene? Tvungen lønnsnemd?
    Oooops, det er jo det samme, den siste tar bare lengre tid.

    Jeg snakket nettopp med en kamerat som er distriktsdirektør eller noe slikt i KS.
    Han er ikke direkte involvert i forhandlingene, men fronter KS lokalt, så han er nok ganske informert.

    Han snakket mye og lenge om frontfaget, og at det ikke er mer synd på lærerne enn andre.
    Jjeg fant at basert på teknisk beregningsutvalg som vel legger grunnlaget for hva frontfaget faktisk får, så hadde lærerne fått mindre enn snittet i kommunesektoren de siste 6 årene.
    Det ville han ikke snakke om.
    Har KS driti på draget, og vil legge skylda på lærerne?
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.225
    Antall liker
    3.746
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    KS har ikke driti på draget. De forholder seg bare frontfagsmodellen. Det er den som er overmoden for revisjon, eventuelt utskifting.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Han snakket mye og lenge om frontfaget, og at det ikke er mer synd på lærerne enn andre.
    Jjeg fant at basert på teknisk beregningsutvalg som vel legger grunnlaget for hva frontfaget faktisk får, så hadde lærerne fått mindre enn snittet i kommunesektoren de siste 6 årene.
    Det ville han ikke snakke om.
    Har KS driti på draget, og vil legge skylda på lærerne?
    TBU legger vel ikke så mye grunnlaget for hva frontfagene skal få som at hensikten er å på forhånd skape en viss enighet om hva ståa er før forhandligene starter - det blir tatt som en slags fasit på forventet prisstigning og slikt.

    KS har, i alle fall slik mamma forklarte det, over tid valgt å prioritere andre grupper i kommunal sektor fremfor lærerene. Det sier seg selv av at dersom en gruppe skal få bedre oppgjør så får en annen dårligere innenfor en gitt ramme. KS har ganske mange lavtlønnsgrupper som vil ha et løft, det er stort sett et evig mas om helsevesen og så bortetter.

    Ang hvor vidt lærere har sakket akterut så registrerer jeg en viss uenighet mellom KS og Utdanningsforbundet om akkurat det og det spørst også hva man mener med "lærer". Hvem som har rett skal ikke jeg mene noe om siden jeg ikke har satt meg inn i det.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    KS' mandat er vel å holde lønnskostnadene så lave som mulig med lovlige virkemidler, så de gjør vel det de skal. Det betyr ikke samtidig at de har rett, eller gjør det rette…
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    «Frontfagsmodellen går ut på at eksportbedrifter, som konkurrerer internasjonalt, forhandler sin lønnsvekst først, og lønnsveksten ellers i samfunnet forhandles lik eller lavere som denne.»

    «gir frontfagmodellen store gevinster, ettersom det motvirker inntektsulikhet»
    (fra wiki)

    men dette gir vel ikke helt mening. om alle fikk det som frontfaga fikk, så var det jo greit, men det innebærer jo at all lønnsdannelse ville være statisk. når en i tillegg vet at ikke alle får det samme som frontfaga (om jeg nå forstår rett), så innebærer det at de blir hengende etter (aka inntekstulikhet). de vil da senere aldri kunne hente inn igjen det de har «tapt», siden de ville innebære at de måtte ha fått mer enn frontfaga. noe de altså ikke kan få.

    og det er vel i den situasjonen lærerne er i?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    men dette gir vel ikke helt mening. om alle fikk det som frontfaga fikk, så var det jo greit, men det innebærer jo at all lønnsdannelse ville være statisk. når en i tillegg vet at ikke alle får det samme som frontfaga (om jeg nå forstår rett), så innebærer det at de blir hengende etter (aka inntekstulikhet). de vil da senere aldri kunne hente inn igjen det de har «tapt», siden de ville innebære at de måtte ha fått mer enn frontfaga. noe de altså ikke kan få.

    og det er vel i den situasjonen lærerne er i?
    Det kan skje ganske mye innenfor en gitt ramme. Der jeg holder til så var rammen de vanlige 3.7% eller hva det nå var, jeg endte opp med langt mindre enn det som betyr at noen andre har fått mer enn det. Om man velger prosentvis oppgjør eller kroneoppgjør for eksempel påvirker intern fordeling mye - har du lav inntekt vil du ha kroneoppgjør, er du i den øvre ende vil du ha prosentoppgjør. Vi hadde et flatt kronetillegg + en lokal pott. For min del var det første ikke så mange prosentene og det andre så jeg fint lite til, eller jeg vet ikke eksakt hva det blir, men jeg vet at det blir ganske lite basert på info gitt i prosessen.

    En gruppe kan godt få mer enn forontfaga, men da får en annen mindre.

    Men siden alle stort sett vil ha mer så blir det gjerne noe krevende forhandlinger utav det.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.551
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ett lite innlegg om hvor lite en journalist har fått med seg av matematikk fra grunnskolen:


    har hun øst av sitt kreative overflødighetshorn i et relativ jevnt trav siden «Debut» fra førti år tilbake.
    (min uthevling).
    Albumet kom i 1993 og det betyr vel 29 år siden?

    Stryker i matte på barneskolen :/
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Ett lite innlegg om hvor lite en journalist har fått med seg av matematikk fra grunnskolen:


    (min uthevling).
    Albumet kom i 1993 og det betyr vel 29 år siden?

    Stryker i matte på barneskolen :/
    Journalister kan i mange tilfeller ikke skrive, så å forvente matematikkunnskaper er vel å sikte høyt?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Utdanningsforbundet stod først på barrikadene for å få stengt skolen under korona samtidig som man skulle snike i vaksinekøa, nå har man som pedagogisk oppgave å forklare over halvparten av norske arbeidstakere som tjener mindre enn lærere.. at de lærerne tjener altfor lite
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Uavhengig av hvem som har «rett»:
    Nå må noen voksne ordne opp her.
    Vi er straks i oktober, ungene MÅ på skolen.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Uavhengig av hvem som har «rett»:
    Nå må noen voksne ordne opp her.
    Vi er straks i oktober, ungene MÅ på skolen.
    Det er veldig rart at ikke KS i det minste kan tilby lærerne like betingelser som øvrige i Unio fikk som en vei ut av konflikten. Ansvaret hviler på KS etter 20 år med elendige lønnsoppgjør i skolen.

    Vi får nok tvungen lønnsnemd før onsdag denne uken. Får man igjen forsinket virkning som i fjor, ja da forstår jeg at mange skoleansatte tråler "ledig stilling"-annonsene i tiden som kommer.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.838
    Antall liker
    5.490
    Sted
    Holmestrand
    Det er veldig rart at ikke KS i det minste kan tilby lærerne like betingelser som øvrige i Unio fikk som en vei ut av konflikten. Ansvaret hviler på KS etter 20 år med elendige lønnsoppgjør i skolen.

    Vi får nok tvungen lønnsnemd før onsdag denne uken. Får man igjen forsinket virkning som i fjor, ja da forstår jeg at mange skoleansatte tråler "ledig stilling"-annonsene i tiden som kommer.
    Nettopp. Det er derfor jeg lurer på om KS har driti på draget?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det at KS nektet å stille i debatt på TV i forrige uke sier vel sitt.

    Johan-Kr
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.068
    Antall liker
    1.501
    Torget vurderinger
    1
    Jeg forstår at mange lærere ønsker seg vekk fra skolen. Jeg tror man må se hvor dette bærer og at fremtiden vil kreve stadig større krav, økt dokumentasjon og lønnsutvikling som fortsetter i samme nivå som før. Om man ikke setter pris på jobben og lange ferier (ja, jeg vet at mye er avspasering), er nok ikke skolen rett arbeidsplass. Jeg lurer imidlertid på hvilket type arbeid som lærerne kan gå til som har vesentlig bedre vilkår?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Jeg forstår at mange lærere ønsker seg vekk fra skolen. Jeg tror man må se hvor dette bærer og at fremtiden vil kreve stadig større krav, økt dokumentasjon og lønnsutvikling som fortsetter i samme nivå som før. Om man ikke setter pris på jobben og lange ferier (ja, jeg vet at mye er avspasering), er nok ikke skolen rett arbeidsplass. Jeg lurer imidlertid på hvilket type arbeid som lærerne kan gå til som har vesentlig bedre vilkår?
    Lærerne jeg kjenner og jobber med er glad i barn og ungdom. Elsker å undervise. Er jevnt over flinke, relasjonsbyggende mennesker.

    Problemet er at man drukner i dokumentasjon, krav, psykisk helsevern, foreldre som kan ta motet fra de fleste og som tror man driver 24/7 service - og mye annen moro.

    Det blir ikke tid til lunsj med kollegaer eller "den gode samtalen" med ungdommen.

    Når da lønna er dårlig ift. innsatsen og man ser at naboen faktisk orker å ta ungene sine på fotballtrening etter jobb så begynner tankene å svirre.

    Legg på 2 år som kanonføde under pandemien uten maske sammen med 20-25 barn i et klasserom så... 😊
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Utdanningsforbundet stod først på barrikadene for å få stengt skolen under korona samtidig som man skulle snike i vaksinekøa, nå har man som pedagogisk oppgave å forklare over halvparten av norske arbeidstakere som tjener mindre enn lærere.. at de lærerne tjener altfor lite
    Vet ikke helt hvor du vil med dette, men jeg ble pålagt av min arbeidsgiver å jobbe i et klasserom med over 50% smitte på nyåret i år. Jeg ble selvsagt smitta, så i praksis ble jeg pålagt å bli smitta.

    Selvsagt skal en fagforening stå opp for sine medlemmer i en slik ekstrem situasjon. De klarte iallefall å utsette den pålagte smitten til det var en mildere variant i omløp og ansatte hadde vaksine i blodet.
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.755
    Antall liker
    13.243
    Når da lønna er dårlig ift. innsatsen og man ser at naboen faktisk orker å ta ungene sine på fotballtrening etter jobb så begynner tankene å svirre.

    Legg på 2 år som kanonføde under pandemien uten maske sammen med 20-25 barn i et klasserom så... 😊
    men hva blir man faktisk om man møter veggen som 40-50-åring? Spør av ren nysgjerrighet.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Vet ikke helt hvor du vil med dette, men jeg ble pålagt av min arbeidsgiver å jobbe i et klasserom med over 50% smitte på nyåret i år. Jeg ble selvsagt smitta, så i praksis ble jeg pålagt å bli smitta.

    Selvsagt skal en fagforening stå opp for sine medlemmer i en slik ekstrem situasjon. De klarte iallefall å utsette den pålagte smitten til det var en mildere variant i omløp og ansatte hadde vaksine i blodet.
    Det betyr jo egentlig bare at de som nå går f.eks i tredje klasse på videregående, om de har bodd på et uheldig sted i landet, har fått store deler av sin videregående utdanning rasert, med god hjelp av forbundene. Det er derfor mange foreldre og rektorer er sinte.
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.579
    Antall liker
    2.772
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Jeg kan, ut fra et etisk perspektiv, ikke se annet enn at det kan oppstå situasjoner her: https://www.ba.no/dette-kan-vente-e...plaring-og-skoletilbud-i-ferier/s/5-8-2024656 som gjør at en kan stille berettigede spørsmål.
    Ved en streik skal der vel strengt tatt ikke rushes på i forkant, for å begrense skadevirkningene.
    Ei heller skal der gjennomføres ekstraordinære tiltak for å ta igjen "det tapte".......
    Blir spennende å se hva som evt skjer, og hvordan de evt løser dette.
    Blir det snakk om å betale dyrkjøpt overtid, betyr det vel at KS har en del cash å porsjonere ut.
    Men det kan jo hende de velger en rimeligere løsning; å la studenter gjøre lærergjerningen......
    Say no more....................

    mvh
    Proffen
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn