Fantastisk prosjekt du har!
Du har kanskje dekket det tidligere i tråden, men prøver likevel:
Kunne du fortalt litt om valg av absorbsjon vs diffusjon, og hvilke forskjellige løsninger/produkter du har gått for?
Da er dagens jobb og snø måking ferdig, så da får vi se om jeg klarer skrive noe fornuftig om hva og hvorfor i forhold til mine valg av absorpsjon og diffusjon. Jeg sitter på ingen måte på noe fasit, og tror vel heller ikke det vil fungere like godt i alle rom som det gjør hos meg. Er fortsatt på synes jeg, så det er sagt
Har jo en far som er litt her inne innimellom som drev mye med lyd når jeg var liten gutt. Når han startet opp igjen en stund etter jeg hadde flyttet hjemmefra, så gikk han til innkjøp av noen diffusorer og jeg fikk høre hva det gjorde med lyden. Ble da obs på en ting jeg skulle ha når jeg skulle bygge meg kino.
Rundt når vi skulle flytte i enebolig, så var jeg ofte nede hos AVshop pratet, handlet, og satt demorom. Sugde inn informasjon og fant da ut hvor mye demping i første refleksjon gjorde, og hva skyline diffusorer gjorde i taket. Planene ble lagt for min første kino på 325 x 395cm.
Startet med å handle inn en del 8cm skum plater til første refleksjon vegg og tak, og styrofoam skyline diffusorer. Dødt i front og live der man sitter. Demping ble gjort enda lenger mot sitte posisjon etter hvert, og fant at at demping vegg kunne med hell avsluttes rett foran der man sitter.
Innimellom alt dette så var jeg også med en tur opp til Peter Grey og ble kjent med han. Var et veldig hyggelig bekjent skap som forøvrig savnes. Han hadde jo 20cm rockwool demping i først refleksjon. Det fungerte knall, og tenkte at sånn må jeg gjøre det hvis jeg får større rom en gang
Så fant jeg plutselig ut at jeg var nesten nærmeste nabo til Autentic, og et godt vennskap har bygd seg opp der hvor vi følger hverandre. Løper til hverandre og hjelper hverandre med masse lyd relatert. Ikke minst så låner vi ørene til hverandre når det er gjort noe nytt, så ikke alt bare er placebo som faktisk er fort gjort når man får litt ny lyd. Veldig ofte når man synes en ting blir litt bedre, så har man tapt noe et annet sted osv.
Så lånte jeg et par Svanå "diffusorer" av min far. Fy søren å det lille rommet vokste. Hadde aldri trodd det var et så lite rom, og jeg viste jeg måtte bygge meg noen. Ble tegnet av i endene for å lage mal, og lagde det jeg trengte. Finner ikke bygge bildene i farta, så legger ved et bilde tatt i nåværende kino.
Så fikk jeg hørt SBA oss enda et nytt bekjentskap med 60cm isolasjon på bakveggen, og skjønte at det virkelig hadde noe for seg. Hadde jo også selv sett hva rockwool i podiet og litt diverse andre steder i gamle rommet gjorde med FR og vannfall.
Når jeg endelig var ferdig å bygge garasje, så skulle ny større kino bygges. Etter alt jeg hadde plukket opp rundt om kring, egene erfaringer osv, så viste jeg, at jeg skulle ha ca 20 cm demping i førsterefleksjon, og masse diffusjon rundt der man sitter og ca 60 cm isolasjon på bakveggen.
Oppbygging i førsterefleksjon vegg ble som følger.
Vegg. 6 cm luft. 10cm rockwool og 12mm luft og 8cm skum plater.
I førsterefleksjon tak er det 17cm rockwool med lyd transparent velour. Alt av rockwool har sort bark duk for å minimere støv.
Grunnen til at jeg valgte rockwool i førsterefleksjon, er at jeg innbiller meg den er best opp til ca 20 cm. Etter dette begynner den reflektere har jeg forstått.
Taket over sitteplasser består av viacustic skyline diffusorer som er av gjennomfarget styrofoam. Disse er de jeg føler har høyest kvalitet av disse forskellige "isopor" diffosorene jeg har vært borti. Øker takhøyden vesentlig i rommet.
Sidevegger der man sitter har stort sett fått "svanå" diy diffusorer og de øker rom bredden vesentlig, og gir en liten mer "live" lyd. Vet egentlig ikke hvordan jeg skal forklare det. De heter vel egentlig ikke diffusorer heller, men blir kalt noe annet som jeg ikke husker.
Bakveggen ble da 70cm dyp med isolasjon.
Følgende oppbygging. 565mm hunton isolasjon. 3cm luft og til slutt 10cm rockwool mot vegg. Tanken er lett isolasjon som bølgen går igjennom før de slipper og går inn i tettere isolasjon. Refleksjon, og samme greia tilbake. Demper godt ned under 20hz, så fungerer som tiltenkt.
Vet jo ikke om hunton helt inn hadde vært like greit, eller bedre, men kommer aldri til å AB teste det.
Alt er sikkert ikke etter boka, men det fungerer absolutt som tiltenkt og vel så det. Man kan spille høyt uten å bli sliten. Stramt og lett, og slår til når det gjelder.
Ble langt dette. Orker ikke korrektur