Leste gjennom tråden og har noen kommentarer.
Synes det er interessant å diskutere slikt på generell basis, da konkrete eksempler ofte trekker inn litt for mye følelser..
Roysen sier (fra hukommelsen): Du kan ikke avgjøre om det er lyden av vekkerklokken du hører, kun ved å ta en blindtest.
Dette er jo selvsagt riktig utifra et filosofisk ståsted. Allikevel er det rimelig å anta at det er nettopp slagene av hammeren mot bjellene, som genererer denne lyden som virker å vekke meg. Men om det virkelig er det er jo umulig å avgjøre. Det kan jo teoretisk også være at jeg blir psykotisk og hører lydene hver gang denne klokken slår. Umulig å avgjøre sikkert. Men det man helt sikkert kan avgjøre, er at det virker som om "jeg oppfatter at det kommer en lyd hver gang jeg stiller denne klokken på å slå". Og en slik slutning ville også være tilstrekkelig i en kabelblindtest. Man tester jo ikke om det er skinn-effekten eller motstanden som gjør utslaget, men rett og slett om det i det hele tatt er registrerbare forskjeller.
Du trekker også inn at du ikke liker antydninger om at du opplever ting som ikke er fysisk til stede og tar det personlig at folk mener at man ikke er en "objektiv" lytter. Til dette vil jeg si at det er liten tvil om at vi danner oss et bilde av virkeligheten som i stor grad baseres på alt annet enn objektiv sanseinformasjon. Feks en drøm, audiovisuelle illusjoner (et meget godt eksempel ble lagt ut av roffe en gang. Du hører tydelig hvilke lyder som blir uttalt, men når det kombineres med film av en munn som uttaler andre lyder, forandre lyden også) osv.
Om du selv tror du er et objektivt vesen får stå for din regning, men jeg mener det motsatte vel dokumentert. Uansett er ikke disse følelsene et gyldig argument mot blindtester. Det er jo nettopp av slike grunner vi har utviklet testene.
Jeg har ingen slike mål i sikte - jeg ønsker kun å bli trodd når jeg hevder at jeg hører forskjell og at årsaken ikke er en forventning til at jeg skal høre forskjell men at det faktisk er en hørbar forskjell.
Du ønsker selvfølgelig å bli trodd, men eneste måten å teste dette på er å gjennomføre et kontrollert forsøk.
Det har fortsatt ikke kommet noen holdbare argumenter for hvorfor blindtester ikke skulle fungere på en tilfredstillende måte, men jeg ønsker kritiske argumenter velkommen!