Blindtester

N

nb

Gjest
Valentino skrev:
Var ikke det Trompetnerd (ikke aktiv her på en stund nå) og et par kompiser som gjorde noe sånt?
Jo, det var vel han og to andre. De var i alle fall 3 stk som alle scorte temmelig elendig, men ikke hadde problemer med å innrømme det i alle fall. Jeg har enda til gode å se noen gjennomføre en lignende test med et "audiofilt" resultat. Viking sier han har gjort mange, men det tror jeg sånn passe på.

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Back_Door skrev:
Roysen:

Hva ville det bety for deg personlig dersom du, under en rolig og for deg stressfri blindtest, ikke klarer å høre det du til vanlig mener å høre med kjent utstyr?
Ville du avvise det hele som irrelevant?

Det er jo en del faktiske eksempler som viser at blindtester kan føre til oppsiktsvekkende resultater.Det er f.eks., selv på dette forum, referert tilfeller der seriøse og erfarne lyttere har beskrevet betydelige forskjeller. For så i ettertid oppdage at utstyret faktisk ikke var tilkoblet.
Jeg er ikke helt sikker på om jeg forstår spørsmålet. Har du noe i mot å forklare litt nærmere hva du mener?

Mvh
Roysen
Eksempel:

Du prøver ut en ny kabel og sammenligner den mot en annen. Du hører forskjell hver gang det skiftes mellom kablene, gjerne en betydelig forskjell.
Dersom så samme testen foretas blind,dvs du vet ikke hvilken som til en hver tid er tilkoblet, og du da bommer i mer enn 50% av skiftene mellom kablene, ville det da hatt betydning for din vurdering av både utstyret og selve psykologien i det hele?
Dette er ikke et enestående eksempel.
Eksempelet om opplevde forskjeller på utstyr som i ettertid viste seg å ikke ha vært tilkoblet, ble fortalt av en journalist i et kjent hifi-blad.

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
nb skrev:
Valentino skrev:
Var ikke det Trompetnerd (ikke aktiv her på en stund nå) og et par kompiser som gjorde noe sånt?
Jo, det var vel han og to andre. De var i alle fall 3 stk som alle scorte temmelig elendig, men ikke hadde problemer med å innrømme det i alle fall. Jeg har enda til gode å se noen gjennomføre en lignende test med et "audiofilt" resultat. Viking sier han har gjort mange, men det tror jeg sånn passe på.
Er flere enn Viking som har gjort det her, uten at jeg nå husker hvem streng det har vært referert i.

K

knutinh

Gjest
Back_Door skrev:
Eksempelet om opplevde forskjeller på utstyr som i ettertid viste seg å ikke ha vært tilkoblet, ble fortalt av en journalist i et kjent hifi-blad.
Vandrehistorien om Eric Claption (?) som ikke var fornøyd med vokallyden, lydteknikeren skrudde på en EQ-boks til han var fra seg av begeistring - en EQ som ikke var koblet inn.

Vandrehistorien om en produsent av bil-hifi på 70-tallet som fik ket helt pressekorps til å gå bananas på telex-en over en svær 100kg klass-A forsterker som slo alt av tung hifi, som viste seg å være deres siste moderat prisede bilforsterker tilkoblet et 12V batteri satt inni en fancy kasse.

http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm
Ivor Tiefenbrun, produsenten av Linn som var overbevist om at han kunne høre hvorvidt en AD/DA-konverter var koblet inn i lydkjeden (1982-teknologi). Han mente også at en telefon (ikke tilkoblet) i samme rom degraderte lydkvaliteten...

Testen med Trompetnerd.

Testen av Ivar Løkken.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900

-k

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Back_Door skrev:
Vandrehistorien om Eric Claption (?) som ikke var fornøyd med vokallyden, lydteknikeren skrudde på en EQ-boks til han var fra seg av begeistring - en EQ som ikke var koblet inn.

Vandrehistorien om en produsent av bil-hifi på 70-tallet som fik ket helt pressekorps til å gå bananas på telex-en over en svær 100kg klass-A forsterker som slo alt av tung hifi, som viste seg å være deres siste moderat prisede bilforsterker tilkoblet et 12V batteri satt inni en fancy kasse.

http://www.bostonaudiosociety.org/bas_speaker/abx_testing2.htm
Ivor Tiefenbrun, produsenten av Linn som var overbevist om at han kunne høre hvorvidt en AD/DA-konverter var koblet inn i lydkjeden (1982-teknologi). Han mente også at en telefon (ikke tilkoblet) i samme rom degraderte lydkvaliteten...

Testen med Trompetnerd.

Testen av Ivar Løkken.
http://www.hifisentralen.no/cgi/yabb3/YaBB.cgi/YaBB.cgi?board=div54;action=display;num=1103185900

-k
Jeg har stor tro på at slik kan skje ved evaluering i ukjente anlegg av grunner nevnt ovenfor.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
nb skrev:
Roysen skrev:
Som jeg har skrevet tidligere er det slik at de fleste jeg vet som evaluerer hi-fi utstyr gjør det i et kjent system med kjent musikk hvor de sammenligner dette kjente systemet mot det samme systemet men hvor de bytter ut en kompoenent eller kabel mot en ukjent erstatter.

Dersom du kan vise meg et eksempel på en slik test hvor eier ikke har oppdaget at utstyret ikke er koblet til så skal jeg være med på at dette er temmelig oppsiktsvekkende. Noe slikt har jeg imidlertid aldri hørt om.

Dersom du snakker om tester som er gjort på helt ukjent ustyr skal jeg være med deg, men i slike settinger vil lyden av det du skal sammenligne mot til en hver tid ikke være godt nok festet i hukommelsen til å foreta en god evaluering. Hjernen fungerer likt når det gjelder hørselsinntrykk som på andre områder. Det må repetisjoner til for å lære å kjenne noe og mange repetisjoner for å lære å kjenne noe ned i minste detalj. Resultatet av evalueringen i et ukjent system eller med ukjent musikk vil derfor være i beste fall tvilsom.

Mvh
Roysen
Det var en her på forumet (husker ikke hvem) som blindtestet en eller annen signalkabel til en 10-20 lapper mot en fra Clahs Ohlson hjemme i eget anlegg med selvvalgt musikk. Det var ikke måte på hvor lett det var å høre hva som er hva når han fikk presentert "A" og "B", men når X kom kunne vedkommende like gjerne slått kron og mynt.
Dette kan selvfølgelig skje. Det finnes sikkert enekelt individer der ute som hevder at de kan høre forskjell på kabler men som i realiteten ikke kan det. Det er vel også slik at en person som kan høre forskjell på kabler nødvendigvis ikke hører forskjell på alle kabler.

Mvh
Roysen

N

nb

Gjest
Roysen skrev:
nb skrev:
Roysen skrev:
Som jeg har skrevet tidligere er det slik at de fleste jeg vet som evaluerer hi-fi utstyr gjør det i et kjent system med kjent musikk hvor de sammenligner dette kjente systemet mot det samme systemet men hvor de bytter ut en kompoenent eller kabel mot en ukjent erstatter.

Dersom du kan vise meg et eksempel på en slik test hvor eier ikke har oppdaget at utstyret ikke er koblet til så skal jeg være med på at dette er temmelig oppsiktsvekkende. Noe slikt har jeg imidlertid aldri hørt om.

Dersom du snakker om tester som er gjort på helt ukjent ustyr skal jeg være med deg, men i slike settinger vil lyden av det du skal sammenligne mot til en hver tid ikke være godt nok festet i hukommelsen til å foreta en god evaluering. Hjernen fungerer likt når det gjelder hørselsinntrykk som på andre områder. Det må repetisjoner til for å lære å kjenne noe og mange repetisjoner for å lære å kjenne noe ned i minste detalj. Resultatet av evalueringen i et ukjent system eller med ukjent musikk vil derfor være i beste fall tvilsom.

Mvh
Roysen
Det var en her på forumet (husker ikke hvem) som blindtestet en eller annen signalkabel til en 10-20 lapper mot en fra Clahs Ohlson hjemme i eget anlegg med selvvalgt musikk. Det var ikke måte på hvor lett det var å høre hva som er hva når han fikk presentert "A" og "B", men når X kom kunne vedkommende like gjerne slått kron og mynt.
Dette kan selvfølgelig skje. Det finnes sikkert enekelt individer der ute som hevder at de kan høre forskjell på kabler men som i realiteten ikke kan det. Det er vel også slik at en person som kan høre forskjell på kabler nødvendigvis ikke hører forskjell på alle kabler.

Mvh
Roysen
jeg er hellig overbevist om at alle som gidder teste ordentlig (les: uten å vite hva de lytter til) vil finne ut at de ikke hører på langt nær så godt som de liker å tro, men derom er vi sikkert uenige. Og det er forsåvidt greit, men jeg sparer heller de ørten tusenlappene på stæsj som etter alle landemerker har svært begrenset til ingen effekt på hva som kommer ut av høyttalerene og som jeg uansett ikke tror på.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Roysen skrev:
[...] Det finnes sikkert enekelt individer der ute som hevder at de kan høre forskjell på kabler men som i realiteten ikke kan det. Det er vel også slik at en person som kan høre forskjell på kabler nødvendigvis ikke hører forskjell på alle kabler.

Mvh
Roysen
Og ikke minst: At man opplever forskjeller mellom to kabler i ett hifioppsett, betyr ikke at man finner de samme forskjellene eller lydsignaturene i et annet oppsett. Jeg har stor tro på at DERSOM det er hørbare forskjeller på kabler, så er det veldig knyttet til samspillet mellom komponentene ellers og kablene. Jeg tror også at det kan være stor forskjell på hvor følsomme ulike hifianlegg er for kabelbytter, og at denne følsomheten slett ikke trenger å være knyttet til pris.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Det jeg alltid har lurt på når det gjelder de som er motstandere av blindtester, er følgende: Hvorfor MÅ man vite hvilke produkter det er man lytter til for å kunne bedømme dem? Finnes det ingen lyttesesjon/test man kan gjøre der man sammenlikner f.eks. to kabler, uten å vite hvilke kabler det er? Er man nødt til å kjenne navnet på kablene for å kunne høre forskjell, eller er disse forskjellene også hørbare dersom man ikke har fått vite hva man lytter til?

B

Back_Door

Gjest
Fush skrev:
Det jeg alltid har lurt på når det gjelder de som er motstandere av blindtester, er følgende: Hvorfor MÅ man vite hvilke produkter det er man lytter til for å kunne bedømme dem? Finnes det ingen lyttesesjon/test man kan gjøre der man sammenlikner f.eks. to kabler, uten å vite hvilke kabler det er? Er man nødt til å kjenne merket å navnet på kablene for å kunne høre forskjell, eller disse forskjellene også hørbare dersom man ikke har fått vite hva man lytter til?
Det eneste som synes helt klart, er at det blant tilhengere av dyre kabler finnes flest motstandere av blindtest og/eller annen verifiserbar dokumentasjon. Blant de som i utgangspunktet er mer skeptisk til sammenheng mellom dyre kabler og funskjon, finnes det flest tilhengere av verifiserbar testmetodikk. Den første gruppen stoler mest på egen hørsel, og avviser i større grad at de kan være påvirket av kjente psykologiske fenomener. Så får hver enkelt danne seg en mening om hva årsaken til dette forhold kan være.

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Jeg har bare problemer med å skjønne den store frykten/motstanden mot å ikke vite hva det er man tester. Når man f.eks. skal teste vin, så er det en selvfølge at man ikke får se etiketten på flaska, men får alle vinene servert i anonyme glass. Hvorfor er ikke det tilfelle med HiFi?

DIY_dude

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.01.2007
Antall liker
74
Sted
OSLO
Torget vurderinger
9
Back_Door skrev:
Det eneste som synes helt klart, er at det blant tilhengere av dyre kabler finnes flest motstandere av blindtest og/eller annen verifiserbar dokumentasjon. Blant de som i utgangspunktet er mer skeptisk til sammenheng mellom dyre kabler og funskjon, finnes det flest tilhengere av verifiserbar testmetodikk. Den første gruppen stoler mest på egen hørsel, og avviser i større grad at de kan være påvirket av kjente psykologiske fenomener. Så får hver enkelt danne seg en mening om hva årsaken til dette forhold kan være.
Det her er vel reint tankespinn, er det ikke? Eller har du gjort en vitenskapelig undersøkelse på området? :p

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Det jeg alltid har lurt på når det gjelder de som er motstandere av blindtester, er følgende: Hvorfor MÅ man vite hvilke produkter det er man lytter til for å kunne bedømme dem? Finnes det ingen lyttesesjon/test man kan gjøre der man sammenlikner f.eks. to kabler, uten å vite hvilke kabler det er? Er man nødt til å kjenne navnet på kablene for å kunne høre forskjell, eller er disse forskjellene også hørbare dersom man ikke har fått vite hva man lytter til?
Mitt poenget er at dersom man skal sammenligne to ukjente vil den som ikke er koblet inn til en hver tid være vanskelig å erindre. Det å skulle beskrive forskjellen på to ting hvor man ikke husker den ene er vanskelig.......

Mvh
Roysen

B

Back_Door

Gjest
DIY_dude skrev:
Back_Door skrev:
Det her er vel reint tankespinn, er det ikke? Eller har du gjort en vitenskapelig undersøkelse på området? :p
Det er en personlig mening/oppfattelse jeg har dannet meg i løpet av den tiden jeg har lest dette forum.

B

Back_Door

Gjest
Roysen skrev:
Fush skrev:
Mitt poenget er at dersom man skal sammenligne to ukjente vil den som ikke er koblet inn til en hver tid være vanskelig å erindre. Det å skulle beskrive forskjellen på to ting hvor man ikke husker den ene er vanskelig.......

Mvh
Roysen
Hvorfor er forskjeller lettere å huske om komponentene kalles ved sitt egentlige navn i stedet for "A" og "B"?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Dette problemet er vel det samme om du vet at den ene kabelen heter Wireworld og den andre Nordost, som hvis du blir fortalt at den ene heter Cato og den andre Kåre. Eller bare "kabel A" og "kabel B"...

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Kan du presentere hvor du har disse tallene fra? Jeg tror ikke tilhengere av dyre kabler er mer mot blindtester enn andre. Jeg er ikke imot blindtester. Jeg kan gjerne ta en blindtest. Det er sikkert et morsomt eksperiment og sikkert god trening for hørselen. Det jeg er imot er at en blindtest skal kunne benyttes som dokumentasjon for noe som helst i hi-fi sammeheng. Årsakene har jeg begrunnet i denne tråden.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Kan du presentere hvor du har disse tallene fra?
Han har vel hørt det et sted. Og så stoler han på hørselen sin... ;)

R

Roysen

Gjest
Back_Door skrev:
Roysen skrev:
Fush skrev:

Mvh
Roysen
Hvorfor er forskjeller lettere å huske om komponentene kalles ved sitt egentlige navn i stedet for "A" og "B"?
Det er ikke det jeg hevder. Det jeg skrev var at den ene kabelen må være kjent (ikke navnet, men lyden). Jeg mener da at den ene kabelen i testen må være en kabel den som utfører testen kjenner godt fra før og det må resten av anlegget også være.

Mvh
Roysen

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
På vekkelsesmøter a'la nordost er det jo de færreste som har noe forhold til både kabler og resten av anlegget. Da klarer 'alle' å høre forskjeller, og å huske hvordan de låt inbyrdes, og å avgjøre hvilken kabel som er best. Hvorfor gjelder ikke dette ved blindtester?

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Hvis du ikke greier å huske den soniske karakteren til en sølvkabel i 10 sekunder slik at du får hørt på biltema og konstatert at sølv er best, så er det vel lite sannsynlig at du kan huske sølvkabelens karakter over et tidsrom på måneder slik at det faktisk har noen hensikt å kjøpe den foran biltema?
Roysen skrev:
Det er ikke det jeg hevder. Det jeg skrev var at den ene kabelen må være kjent (ikke navnet, men lyden). Jeg mener da at den ene kabelen i testen må være en kabel den som utfører testen kjenner godt fra før og det må resten av anlegget også være.
Ok. Betyr det at skikkelige kabler utelukkende har en hensikt for de som allerede har skikkelige kabler? Jeg mener, de som har strålende hørsel og interesse for god lyd men som ikke har noen spesielle kabler fra før, kan i følge din logikk ikke merke noen forskjell?

Jeg mener at når man skal smake på vin eller være med i et feltforsøk av influensa-vaksine så er det primært to momenter som teller:
  • Man må være "følsom" for det man skal teste på. I tilfellet vin må man ha det nødvendige sanseapparatet og treningen som skal til for å merke forskjell på solbærsaft og Bordeaux. I tilfellet influensavaksine må det være en tilstrekkelig sannsynlighet for at man blir eksponert for viruset i tida etter vaksinasjonen.
  • Måten alternativene presenteres på må være på en slik måte at man kan granske resultatet og komme til en mest mulig sikker konklusjon mhp hva som har skjedd, og hva som forårsaket det. I tilfellet vin (nå er jeg på tynn is) regner jeg med at innkjøperne i vinmonopolet eller Bagatelle ønsker å vite hvilken vin som smaker best, ikke hvilken som har sjarmert vinsmakerne med komplementer. I tilfellet vaksiner er det såpass viktig å ta objektive valg at man gir barn "placebo" for å utelukke psykologiske effekter (hos lege såvel som pasient).
Selv har jeg ikke beviselig hørt forskjell på "fornuftige" kabler, altså må man regne med at jeg mangler sanser eller trening som gjør meg egnet til å delta (evt at fenomenet ikke lar seg sanse). Jeg har dog stor interesse og litt teknisk innsikt som gjør at jeg stadig deltar i disse diskusjonene.

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Selvsagt. Det kan gjerne være to kabler man kjenner godt. Vil man da høre like godt forskjell på dem, selv om man ikke vet hvilken av dem man til enhver tid hører på?

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Dette problemet er vel det samme om du vet at den ene kabelen heter Wireworld og den andre Nordost, som hvis du blir fortalt at den ene heter Cato og den andre Kåre. Eller bare "kabel A" og "kabel B"...
Det er mulig det, men man kjenner ikke lydsignaturen til en ukjent kabel godt nok til å huske den når den er ute av systemet til å kunne si noe om den andre ukjente kablene avviker i lydsignatur.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
På vekkelsesmøter a'la nordost er det jo de færreste som har noe forhold til både kabler og resten av anlegget. Da klarer 'alle' å høre forskjeller, og å huske hvordan de låt inbyrdes, og å avgjøre hvilken kabel som er best. Hvorfor gjelder ikke dette ved blindtester?
Det er riktig. Vekkelsmøter a'la Nordost bør kun benyttes til å vekke interessen for noe man kan teste hjemme i eget anlegg. Ikke før man har matchet mot resten av systemet og testet mot egen kabel kan man egentlig si om en lydforbedring eller ikke hjemme.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Det er mulig det, men man kjenner ikke lydsignaturen til en ukjent kabel godt nok til å huske den når den er ute av systemet til å kunne si noe om den andre ukjente kablene avviker i lydsignatur.
Det er ingen som har snakket om ukjente kabler som sådan. Det kan gjerne være ens favorittkabler man skal teste/sammenlikne.

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Hvis du ikke greier å huske den soniske karakteren til en sølvkabel i 10 sekunder slik at du får hørt på biltema og konstatert at sølv er best, så er det vel lite sannsynlig at du kan huske sølvkabelens karakter over et tidsrom på måneder slik at det faktisk har noen hensikt å kjøpe den foran biltema?
En sonisk karakter er ikke en konstant som du kan klare å isolere. Vi snakker om detaljer i musikken som gjengis ulikt. Det er utrolige mange slike detaljer i løpet av et lydklipp på 10/20 sekunder. Dersom du ikke har hørt dette svært mange ganger før er det ikke mulig å erindre hvordan alle disse detaljene ble gjengitt på kabel A når kabel B spiller i systemet. Ut over det er jeg litt usikker på hva du mente her.

knutinh skrev:
Ok. Betyr det at skikkelige kabler utelukkende har en hensikt for de som allerede har skikkelige kabler? Jeg mener, de som har strålende hørsel og interesse for god lyd men som ikke har noen spesielle kabler fra før, kan i følge din logikk ikke merke noen forskjell?
Nei, det var da vel ikke det jeg skrev. Jeg skrev at må kjenne lydsignaturen for å ha et sammenligningsgrunnlag. Lydsignaturen er imidlertid ikke en fast definerbar enhet. Den er en sammensetning av hvordan kabelen gjengir alle mulig lyder. Man må da ha et referansepunkt å sammeligne mot. Det må være et kjent musikkstykke og et kjent anlegg med kjente kabler som referanse.

Mvh
Roysen

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Det er ingen som har snakket om ukjente kabler som sådan. Det kan gjerne være ens favorittkabler man skal teste/sammenlikne.
Da er vi mer på linje.

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Fush skrev:
Da er vi mer på linje.

Mvh
Roysen
Kan du da svare på spørsmålet? Når man skal gjøre en sammenlikning av disse, trenger man da å på forhånd vite hvilken av dem det er som spiller? Eller hører man det greit selv, uten å bli fortalt det? Kan man kjøre en test der man vet at at det er disse to kablene som brukes, men ikke hvem som blir brukt når?

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:
En sonisk karakter er ikke en konstant som du kan klare å isolere. Vi snakker om detaljer i musikken som gjengis ulikt. Det er utrolige mange slike detaljer i løpet av et lydklipp på 10/20 sekunder. Dersom du ikke har hørt dette svært mange ganger før er det ikke mulig å erindre hvordan alle disse detaljene ble gjengitt på kabel A når kabel B spiller i systemet. Ut over det er jeg litt usikker på hva du mente her.
Men jeg snakker om å høre noen som helst forskjell. Ikke engang å plukke ut den beste eller den du har hørt før, men på en robust måte kunne si hvorvidt alternativ "X" har samme soniske karakter som alternativ "A" eller alternativ "B", gitt trygge, avslappede lytteforhold, god tid, musikk du liker etc.

Hvis du ikke kan se kablene i stua, og kona di bytter ut sølvkabelen med en biltemakabel, tror du at du vil merke noe, eller ikke? Hvis en blindtest er utformet på samme måte, tror du at resultatet ville bli det samme, og hvorfor evt hvorfor ikke?

-k

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Og et oppfølgingsspørsmål (som egentlig var det jeg startet med): Når man skal bedømme en ny kabel, må man da på forhånd vite hvilken kabel det er? Eller går det greit å gjøre en lyttetest på kabelen først, og så etterpå få vite hvilket navn den egentlig har?

B

Back_Door

Gjest
Roysen:

Aksepterer du relevansen i eksemplene om hva erfarne lyttere har erfart gjennom blindtester og eksemplene på påståtte virkninger av utstyr som det viste seg ikke var tilkoblet?
Vil du samtidig påstå deg selv som immun mot det samme?
Mener du at utstyr som er laget for reproduksjon av musikk, ikke kan og bør ha en vitenskapelig dokumentasjon på sin funksjon? I en hver annen sammenheng vil jo ikke en dokumentasjon, kun basert på hva en person påstår å se eller høre, bli annsett som reell dokumentasjon. Hvorfor skal f.eks. virkning av medisiner testes ut ved hjelp av blindtester i tillegg til å måle effekten rent vitenskapelig?

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Fush skrev:
Da er vi mer på linje.

Mvh
Roysen
Kan du da svare på spørsmålet? Når man skal gjøre en sammenlikning av disse, trenger man da å på forhånd vite hvilken av dem det er som spiller? Eller hører man det greit selv, uten å bli fortalt det? Kan man kjøre en test der man vet at at det er disse to kablene som brukes, men ikke hvem som blir brukt når?
Det kan jeg ikke svare på. Jeg har ikke testet selv. Jeg vil tro det avhenger av hvor godt man kjenner "referanse kabelen".

Mvh
Roysen

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
Roysen skrev:
Det kan jeg ikke svare på. Jeg har ikke testet selv. Jeg vil tro det avhenger av hvor godt man kjenner "referanse kabelen".
Du er altså i tvil om du vil kjenne igjen en kabel bare ved å lytte til den?

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Roysen skrev:
Men jeg snakker om å høre noen som helst forskjell. Ikke engang å plukke ut den beste eller den du har hørt før, men på en robust måte kunne si hvorvidt alternativ "X" har samme soniske karakter som alternativ "A" eller alternativ "B", gitt trygge, avslappede lytteforhold, god tid, musikk du liker etc.

Hvis du ikke kan se kablene i stua, og kona di bytter ut sølvkabelen med en biltemakabel, tror du at du vil merke noe, eller ikke? Hvis en blindtest er utformet på samme måte, tror du at resultatet ville bli det samme, og hvorfor evt hvorfor ikke?

-k
OK, da er jeg med på hva du mener. Jo i eksempelet med kona er jeg temmelig sikker på at jeg hadde oppdaget at noe var byttet ut i anlegget. Men om det var høytalerkabelen, signalkabelen, nettkabler, dempeføtter, høytalere, forsterkere eller CD-spiller hadde jeg nok ikke klart å finne ut uten å benytte øynene. Jeg tror imidlertid det hadde vært avhengig av at det ikke var så mange timer siden jeg hadde lyttet til det samme musikkstykket med referansekablene i systemet.

Mvh
Roysen

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Rhesus skrev:
De vekkelsesmøtene er vel det verste eksempelet på hvordan den som demonstrerer forteller hva lytterne skal høre og således skaper en forventning hos lytterne. Jeg er HELT sikker på at alle får en delvis forventningsstyrt opplevelse på slike seanser. For noen slår det også helt sikkert motsatt, nemlig at man blir mer fokusert på at man forsøkes lurt enn på å lytte og dermed ønsker å ikke høre forskjell, siden man vil motsette seg å bli lurt. En ting er ihvertfall sikkert: Vekkelsesmøter av denne typen skaper mer forvirring enn samsvar mellom hva lytterne opplever.

R

Roysen

Gjest
Fush skrev:
Roysen skrev:
Du er altså i tvil om du vil kjenne igjen en kabel bare ved å lytte til den?
Nei, jeg er i tvil om jeg ville huske referansen godt nok til å huske dens lydsignatur når det neste test objektet blir koblet inn. Dersom en av kablene jeg benytter til daglig er med i testen og den har vært i systemet mitt i lang tid. Dersom vi spiller et musikkstykke på begge kablene som jeg kjenner svært godt og som er spilt på referansekablene manage ganger, dersom resten av anlegget også er godt kjent over lang tid - ja da er jeg temmelig sikker på at jeg skulle ha klart å identifisere når inntrengeren er inne i systemet så sant det ikke er for lang tid siden referansen ble spilt på samme musikkstykke.

Mvh
Roysen

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
Roysen skrev:
OK, da er jeg med på hva du mener. Jo i eksempelet med kona er jeg temmelig sikker på at jeg hadde oppdaget at noe var byttet ut i anlegget. Men om det var høytalerkabelen, signalkabelen, nettkabler, dempeføtter, høytalere, forsterkere eller CD-spiller hadde jeg nok ikke klart å finne ut uten å benytte øynene.

Mvh
Roysen
Kunne du tenke deg å gjennomføre noe slikt, sånn helt for din egen del, mener jeg?

R

Roysen

Gjest
Rhesus skrev:
Roysen skrev:
OK, da er jeg med på hva du mener. Jo i eksempelet med kona er jeg temmelig sikker på at jeg hadde oppdaget at noe var byttet ut i anlegget. Men om det var høytalerkabelen, signalkabelen, nettkabler, dempeføtter, høytalere, forsterkere eller CD-spiller hadde jeg nok ikke klart å finne ut uten å benytte øynene.

Mvh
Roysen
Kunne du tenke deg å gjennomføre noe slikt, sånn helt for din egen del, mener jeg?
Ja, jeg stiller meg ikke steilt i mot det men jeg lurer litt på hvorfor.

Mvh
Roysen

K

knutinh

Gjest
Roysen skrev:

Mvh
Roysen
Da er vi inne på noe. Dersom en blindtest er designet nært opp til eksempelet med kona, mener du at den kan fungere som :
1. En bekreftelse på hørbare forskjeller (dersom resultatet er positivt)?
2. En grunn til å være kritisk til egne evner til å høre forskjell på kabler (dersom resultatet er negativt)?

Mener du at din evne til å høre forskjell blir endret hvis kona di sier at hun har "gjort noe med kablene" (dvs enten byttet ut signalkabelen din eller ikke), men nekter deg å se etter?

La oss si at hun gjør dette med en trussel om at hvis du ikke hører noen forskjell så skal neste lønning brukes på sydentur i stedetfor nye kabler :)

Roysen skrev:
Nei, jeg er i tvil om jeg ville huske referansen godt nok til å huske dens lydsignatur når det neste test objektet blir koblet inn. Dersom en av kablene jeg benytter til daglig er med i testen og den har vært i systemet mitt i lang tid. Dersom vi spiller et musikkstykke på begge kablene som jeg kjenner svært godt og som er spilt på referansekablene manage ganger, dersom resten av anlegget også er godt kjent over lang tid - ja da er jeg temmelig sikker på at jeg skulle ha klart å identifisere inntrengeren.
Betyr dette at dersom du lytter til ny musikk så er du skeptisk til om kabelen har noen særlig betydning?

Betyr det at dersom du går over fra biltema-kabler til sølvkabler januar 2007 så vil investeringen stort sett bare ha betydning for musikken du kjøpte inn (og finlyttet til) før denne datoen, musikk innkjøpt senere vil være vanskelig å skille fra resultatet om du hadde fortsatt med biltema?

Et utbredt syn er at menneskets sanser "tilpasser seg forholdene", og at for å detektere JND (Just Noticable Differences) er man avhengig av å ha raske bytter, slik at hørselen vår får tydeliggjort kontrasten. Dette kan tyde på at lab-eksperimenter hvor man vil finne hørbare forskjeller egentlig er for kritiske i forhold til typisk stue-lytting, hvor man venner seg til et lydbilde og etterhvert finner at dette er "ufarget". Er dette et syn du støtter?

-k

R

Roysen

Gjest
knutinh skrev:
Da er vi inne på noe. Dersom en blindtest er designet nært opp til eksempelet med kona, mener du at den kan fungere som :
1. En bekreftelse på hørbare forskjeller (dersom resultatet er positivt)?
Det vil være en indikasjon på at det er forskjeller på de to kablene som testes og at jeg kan høre det. Det er imidlertid ikke 100% beviselig dokumentasjon.

knutinh skrev:
2. En grunn til å være kritisk til egne evner til å høre forskjell på kabler (dersom resultatet er negativt)?
Nei, en blindtest kan kun sannsynliggjøre at det er forskjell på noe. Den kan ikke si noe om hvorvidt det ikke er forskjell på noe - se eksempelet med den svarte svanen (enten i denne tråden eller i en annen tråd).

knutinh skrev:
Mener du at din evne til å høre forskjell blir endret hvis kona di sier at hun har "gjort noe med kablene" (dvs enten byttet ut signalkabelen din eller ikke), men nekter deg å se etter?
Nei.

knutinh skrev:
La oss si at hun gjør dette med en trussel om at hvis du ikke hører noen forskjell så skal neste lønning brukes på sydentur i stedetfor nye kabler :)
Nei, ingen innvirkning.

knutinh skrev:
Betyr dette at dersom du lytter til ny musikk så er du skeptisk til om kabelen har noen særlig betydning?
Nei, det betyr bare at det er nærmest umulig å evaluere noe så komplekst uten en referanse.

knutinh skrev:
Betyr det at dersom du går over fra biltema-kabler til sølvkabler januar 2007 så vil investeringen stort sett bare ha betydning for musikken du kjøpte inn (og finlyttet til) før denne datoen, musikk innkjøpt senere vil være vanskelig å skille fra resultatet om du hadde fortsatt med biltema?
Selvfølgelig ikke. Selv om jeg ikke har evaluert kablene mot hverandre på disse musikkstykkene vil ikke de nyinnkjøpte kablene spille dårligere når ny musikk spilles enn når gammel musikk spilles. Den gamle musikken vil imidlertid være bedre egnet til evalueringsforemål.

knutinh skrev:
Et utbredt syn er at menneskets sanser "tilpasser seg forholdene", og at for å detektere JND (Just Noticable Differences) er man avhengig av å ha raske bytter, slik at hørselen vår får tydeliggjort kontrasten. Dette kan tyde på at lab-eksperimenter hvor man vil finne hørbare forskjeller egentlig er for kritiske i forhold til typisk stue-lytting, hvor man venner seg til et lydbilde og etterhvert finner at dette er "ufarget". Er dette et syn du støtter?
Nei, det er ikke nødvendig med raske bytter etter mitt syn så lenge lydsignaturen til et av testobjektene er godt kjent på det musikkstykket som spilles.

Mvh
Roysen

Topp Bunn