K
knutinh
Gjest
Jeg mente ikke at et negativt resultat beviser vitenskaplig at det ingen forskjell mellom kabler er (da ville jo denne debatten være lagt død). Jeg spurte om det ville være en grunn for deg å være kritisk til dine evner.Roysen skrev:Nei, en blindtest kan kun sannsynliggjøre at det er forskjell på noe. Den kan ikke si noe om hvorvidt det ikke er forskjell på noe - se eksempelet med den svarte svanen (enten i denne tråde eller i en annen tråd).knutinh skrev:2. En grunn til å være kritisk til egne evner til å høre forskjell på kabler (dersom resultatet er negativt)?
Roysen skrev:Nei, det betyr bare at det er nærmest umulig å evaluere noe så komplekst uten en referanse.knutinh skrev:Betyr dette at dersom du lytter til ny musikk så er du skeptisk til om kabelen har noen særlig betydning?

Bilde A Bilde B
Dette er to bilder som jeg aldri har sett før, av et ganske komplekst motiv. Jeg synes det er vanskelig å si hva som er "rett" siden jeg ikke har noen referanse. Jeg synes dog at det er lett å se en forskjell, og jeg ser lett hvilken bilde som er repetert under. Gjør du?

Bilde X
Hvis denne diskusjonen hadde dreid seg om hvitbalanse-kretser i digitale kamera så kunne vi sannsynligvis ganske kjapt blitt enige om at det ER en synlig forskjell på bilde A og bilde B, bevist ved at flertallet av oss gjettet at X var bilde A i en blindtest.
Hvis jeg lar deg høre disse:

Musikkstykke A Musikkstykke B
Og ber deg fortelle om det er noen som helst forskjell, og avgjøre hvorvidt dette stykket:

Musikkstykke X
Ligner mest på A eller B.... Hvor mye må du vite om "A" (eller "B") for å avgjøre om det er en hørbar forskjell, og hvilken som ligner mest? På hvilken måte skiller dette seg fra å skille de to bildene lengre opp?
-k