Beste førstebil.

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Av og til får jeg lyst på bil. Når det er fredag eller langhelg. Juleferie eller sommerferie. Eller en skulle vært en tur på IKEA. Eller jeg kunne tenkt seg å reist bort.

Men jeg vet ikke om jeg trenger en bil.
Jeg bor sentralt i Oslo, ergo har jeg ikke fast parkeringsplass.
Er 24 år og har aldri eid en bil før.
Det er billig å leie når en skal på tur.

Men si jeg skulle kjøpe en likevel.
Hvilken skulle det vært?

La meg stille et par kriterier:
Driftssikker.
Behagelig å kjøre, men burde også kunne få frem smilet på svingete vestlandsveier.
Sterk nok motor til at den ikke oppleves som slitsom å kjøre.
Et interiør som en trives i.
Et pent design.
Tilgjengelig under 60.000 kr. 80.000,-

Forslag? 8)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309
3 dørs, 5 dørs, sedan, stasjonsvogn, pickup? Stor, liten, bensin, diesel?
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Mindre enn en Nissan Patrol, gjerne bensin.

Beste førstebil - Kandidat 1

Mazda RX-7 1979

Greitt nok, IKEA-møbelet skal ikke være veldig stort. Men design, kjøreglede og driftssikkerhet står rimelig høyt.








Beste førstebil - Kandidat 3

Alfa Romeo 147

Man er ikke glad i bil før man har hatt en Alfa Romeo. Og i Alfa-verden er 147 det tryggeste kjøpet for en ung sjåfør uten mekkedress.








Beste førstebil - Kandidat 2

Mazda MX-5

Måtte nok hatt hard-top. Men denne scorer ganske høyt på kriteriene.





 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Driftsikkerhet sa du? ;D Ikke de to første kandidatene da i såfall. Hehe.

En ekte hfs'er kan da ikke ha bil som overskrider anleggsprisen? ::)
 

Pink_Panther

Æresmedlem
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
19.029
Antall liker
9.309


Mercedes-Benz E-Klasse 300ce24v 1990, 277000 km., kr. 59.000, -

Litt eldre, men lekre linjer.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
shaunv skrev:
Driftsikkerhet sa du? ;D Ikke de to første kandidatene da i såfall. Hehe.

En ekte hfs'er kan da ikke ha bil som overskrider anleggsprisen? ::)
Helt sant. Måtte ha oppgradert isåfall.

En eldre MB stasjonsvogn hadde vært rimelig alright!
En kompis hadde en 300TD fra 80-talet - knallbil!

 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1


Jeg så faktisk en slik forleden. Snart like sjelden som flyvedyktige DeHavilland Mosquitos. Min første bil var en slik Mk. I med 1.8 l motor. Gud brutle.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Den er knall!



45.000 kr og 250.000 km på telleren. Det koster.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.385
Antall liker
20.791
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kjøpte min '83-modell for 45000,- i 1992. Og den hadde ikke gått mer enn 100000. Jupp. Er de ikke kjørt i filler er de dyre.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Hva med en Alfa Romeo GTV6? Disse får man ganske så billig, til litt dyrere litt avhengig av stand. Vurderer en slik selv:

 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Her tror jeg man må spørre seg hvor inkompetent man er på å skru, og hvor godt man liker regninger fra verksted.

Bortsett fra at jeg har hatt bil tidligere er jeg i en ganske lik situasjon, har kommet til at jeg er grenseløst inkompetent på skruing og vil ha så lite som mulig med verksteder å gjøre, så jeg venter bare på at broren min får surret seg til å finne erstatter for sin Corolla. Da blir det tantebil på Wright; den er fin på driftssikkerhet og pris, men gjør det neppe skarpt på de andre kriteriene.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
Valentino skrev:
Snart like sjelden som flyvedyktige DeHavilland Mosquitos.
Men ryktene sier at vi står foran en relativt sett eksplosiv økning i antallet av disse i løpet av få år.

Til topic:GTV-6 må da være utmerket.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Ut ifra det du skriver i åpningsinnlegget skal du IKKE kjøpe bil. "Vil ha"-følelsen vil etter kort tid utvikle seg til en "hvorfor i helvete kjøpte jeg den jævla bilen"-følelse. Lei deg en fin bil når behovet for å suse avgårde blir for stort.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Om dere vurderer en GTV 6, hvordan definerer dere da "driftssikkerhet"? Som gammel Alfa Romeo-eier må jeg bare spørre. Det er fantastiske biler på mange måter, men driftssikre er de på ingen måte. Deler er det ikke flust av, og det er problemer med toppakninger, girkasser, foringer, understell og girkasser. Det er en entusiastbil, rett og slett. Kan du ikke mekke selv blir det desverre dyrt. Og kjære brasse, få førstekandidaten din ut av hue jævlig fort. RX 7 med Wankelmotor er kanskje eksotisk, men vet du hvor ofte disse raser..og hva det koster? Jeg var romantiker da jeg kjøpte min første bil, en Alfa Romeo GTV Bertone 1973-modell.Fremdeles en av de vakreste bilene jeg vet om. Det var i 83. Før den ble noe i nærheten av strøken , hadde den kostet meg 150.000,- Det var mye penger den gangen.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Brasse skrev:
Av og til får jeg lyst på bil. Når det er fredag eller langhelg. Juleferie eller sommerfer
Er 24 år og har aldri eid en bil før.
Ergo - kun startbonus, og ekstrastraff fordi du er under 25. Da bør du ligge langt unna alt som lukter gti og veldig "morsomme" biler - du vil bli drept av forsikringspremien.

La meg stille et par kriterier:
Driftssikker.
Behagelig å kjøre, men burde også kunne få frem smilet på svingete vestlandsveier.
Sterk nok motor til at den ikke oppleves som slitsom å kjøre.
Et interiør som en trives i.
Et pent design.
Tilgjengelig under 60.000 kr. 80.000,-
Gammel merce med turbodiesel er veldig ok, men ikke kjøp for gammel. Gammel, veldig billig merce kan fort bli gammel, dyr merce. Hvis du er heldig kan du få en bil som varer nesten evig, men hvis du er uheldig kan du få mye dyre reparasjoner. Sjekk litt årsklassen for feil. De fleste merker har et vannskille mellom enkle modeller som hadde relativt lite elektronisk mikk-makk og kompliserte modeller med masse kompliserte greie - så også Mercedes. I overgangen mellom enkelt og komplisert har det ofte vært en del barnesykdommer, slik at enkelte år er mere belemret med feil enn andre. Dette varierer også for de forskjellige modellene. G-klasse Mercedes hadde problemer i 2002 og tidlig 2003, mens E-klasse var tidligere. Vito hadde noen forferdelige modeller rundt årtusenskiftet.

Uansett hva du velger, bør du få en bilkyndig til å se på bilen sammen med deg, og ta gjerne med NAF kjøpstest, for at du ikke skal gå på dyre smeller. En EU-kontroll er så godt som null verdt som kjøpsanbefaling.

Merker en skal ligge unna når en kjøper brukt, billig bil er stort sett alle italienske og engelske merker. Renault har varierende kvalitet - noen kan være bra, noen kan være dårlige. Citroen har en del særheter som kan være greit å holde seg unna - får du feil på hydraulikkfjæringen på en Citroen, kan det bli sinnsykt dyrt. Nyere italienske er vesentlig bedre enn gamlere italienske.

Mercedes er ok, gitt at du sjekker bilen og at du er i rett årsmodell. BMW er ok, men er ofte kjørt hardt. VW og Skoda er kurant. Skoda Octavia er undervurdert - mye bil for penga. Svenske biler er ok. Amerikanere kan være hipp som happ. Japser er som oftest greie biler, men enkelte er mere utsatt for feil enn andre. Tidlige modeller av koreanske biler ville jeg ligget langt unna (elendig kollisjonssikkerhet og kan ha en del feil).

Sjekk gjerne de indeksene som Motor har i forhold til mest/minst feil....

Hvis du skal ha bil, ikke kjøp en som er så liten og med så lite bagasjeplass at du aldri får noe med deg. Utfra dette om at du ikke vet om du trenger bil, så regner jeg med at bilen er aktuell når ikke offentlig transport duger - mao når du skal frakte ting med deg, f.eks. Ikea-tur, handletur på hifibutikken, evnt kjøre ut av byen på ferietur. Ergo - er det ikke en liten "by-rotte" du skal ha, men noe større. Stasjonvogn, anyone?

Johan-Kr
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Om dere vurderer en GTV 6, hvordan definerer dere da "driftssikkerhet"? Som gammel Alfa Romeo-eier må jeg bare spørre. Det er fantastiske biler på mange måter, men driftssikre er de på ingen måte. Deler er det ikke flust av, og det er problemer med toppakninger, girkasser, foringer, understell og girkasser. Det er en entusiastbil, rett og slett. Kan du ikke mekke selv blir det desverre dyrt.
Viktig!

Den GTV6'n det linkes til er bare så utrolig vakker, men ikke som nr1 eller 2 bil, Kunne tenkt meg den selv, har Punto jeg kan kjøre til hverdag men mangler garasje til en GTV, det MÅ du ha.

Endel Fiat'er har også sjarm og de er det mye mindre feil på enn AR.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.454
Antall liker
7.788
Torget vurderinger
0
Helt enig med Birdman.

Slik du beskriver situasjonen bør du i egeninteresse IKKE kjøpe bil!!

Du slipper alt prakket med bil, alle uforutsette utgifter, alle irriterende "faste men likevel ikke planlagte" utgifter.
Når du ikke skal legge mer penger i det enn 80K får du bare en godt brukt bil, ingen granti for at det er en GOD bruktbil. Du ser forskjellen ??

Hvis du legger sammen alt det en slik gammalbil vil koste deg ser du faktisk fort at det lønner seg å leie bil de gangene du virkelig trenger bil. Da får du en ganske så ny bil som er "sportsbil" den dagen du skal ut med en pen dame, "lastebil" den dagen du skal hente et kjøkken på IKEA, "pickup" den dagen du skal frakte materialer til hytta, 7 seters "menneskeforflytter" den dagen du skal ha med deg et halvt fotballag, eller en stilig sedan den dagen du skal i bryllyp, begravelse, barnedåp eller noe annet slikt.

I Oslo finens det også slike "Carpooler", dvs du betaler et lite innskudd og leier billeig den typen bil den dagen du trenger den. Et genialt konsept.

I beste mening: Vurder ALLE alternativer til det å eie bil selv før du kjøper. I og med at du er såvidt gammel og ikke allerede eier bil tyder det på at du ike er så veldig interessert i bil. Mest sansynlig er bil for deg "et stykke transportmiddel", derfor har du i motsetning til oss "avhengige car junkies" muligheten til å ha et fornuftig avslappet forhold til dette med bil.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Takk for gode innspill.

Jeg er nok ikke en car-junkie, da hadde jeg allerede hatt en, men er veldig glad i å kjøre bil. Er ganske bilinteressert, men dårlig på det tekniske. Og jeg ser at det ikke lønner seg overhodet å kjøpe en bil. Jeg kan nok leie en bil til alle gangene jeg trenger det og likevel betale langt mindre enn hva faste utgifter ila. et år vil koste. Dette skriver jeg (litt krøkkete) i førsteposten. Men kjekt å danne seg et bilde av de bilene en kunne ha kjøpt som førstebil, som er noe litt utenom det vanlige.

Jeg håper at jeg kjøper med hjertet den dagen jeg kjøper min første bil.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Når jeg se denne tråden trudde jeg det var en spøk med tanke på kandidatene og budsjettet. Uansett hvilken av kandidatene fra 1 - 3 en velger med det budsjettet blir det et problematisk bilhold.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ikke helt nødvendigvis. Jeg har to kamerater med kandidat 1 og 2 - begge har vært problemfrie så langt (3-4 år). Flaks?
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.400
Antall liker
1.135
Torget vurderinger
4
Flaks eller lite bruk. Gjerne en kombinasjon av de to.

Selv drømmer jeg om en gammel Abarth eller en GTV 916 så jeg skjønner deg godt men det er ofte greit å følge fornuften snarere enn hjertet. Iallfall når en er ung og de 80 000 ikke bare er noe en bare har til overs.
 

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Innlegg
188
Antall liker
1
Skal du kjøpe med hjertet så trenger du ikke anbefalinger da er det bare å handle og så får det gå som det går.... men regn med at de 80.000 blir latterlige i forhold til sluttsummen.

Skal du kjøpe med fornuft og tenker økonomi så kommer du nesten ikke utenom liten stasjonsvogn med liten motor fordi: den bruker lite drivstoff er billig å forsikre. Du får med deg mye sett i forhold til størrelsen og den holder seg godt i pris og er lettere å selge. MEN den er ingen sportsbil og vill neppe fremkalle gåsehud på svingete veier....muligens frykt.... ;)

Hadde du sett på nytt hadde saken vært annerledes nye små motorer er brutale i forhold til bare for 1-2 år siden...da får du i pose og sekk. Feks golf gt.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Hvis du ikke ønsker så mange utgifter til verksteder, men likevel ønsker nogenlunde komfort og plass

http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20011411

Ellers enig med gpjonas:

Skal du kjøpe med hjertet så trenger du ikke anbefalinger da er det bare å handle og så får det gå som det går.... men regn med at de 80.000 blir latterlige i forhold til sluttsummen
Det gjelder å bestemme seg for hvilket prinsipp en skal følge :)
 
C

Cyber

Gjest
Prut litt på denne f.eks. http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=19751758

Går til evig tid.

Når jeg ser de andre alternativene her så begynner jeg å lure på hvor stor inntak av diverse substanser gutta her har. Gammel Mercedes og biler fra 70-tallet??? Hvis han sa: "Førstebil, glad i å skru!" så kanskje...
 

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
5.636
Antall liker
394
Brasse skrev:
Av og til får jeg lyst på bil. Når det er fredag eller langhelg. Juleferie eller sommerferie. Eller en skulle vært en tur på IKEA. Eller jeg kunne tenkt seg å reist bort.

Men jeg vet ikke om jeg trenger en bil.
Jeg bor sentralt i Oslo, ergo har jeg ikke fast parkeringsplass.
Er 24 år og har aldri eid en bil før.
Det er billig å leie når en skal på tur.

Men si jeg skulle kjøpe en likevel.
Hvilken skulle det vært?

La meg stille et par kriterier:
Driftssikker.
Behagelig å kjøre, men burde også kunne få frem smilet på svingete vestlandsveier.
Sterk nok motor til at den ikke oppleves som slitsom å kjøre.
Et interiør som en trives i.
Et pent design.
Tilgjengelig under 60.000 kr. 80.000,-

Forslag? 8)
Kriterie 1 er i skjeldenhet forbundet med kriterie 2 og 3.

Dvs. de mest driftsikre bilene er skjelden raske og sporty.

Forslagene over er i så måte ikke forenelige med kriterie 1.
MB124 er vel en grei bil men de har høy km-stand nå, og så ruster de en smule da.....

Kanskje en litt større modell fra Toyota eller en Volvo 9serie kunne vært noe? Ikke så sporty, men holder følge med trafikken.
Ikke de mest økonomiske når det gjelder drivstofforbruk, men du får en god del liter bensin for det du sparer på verkstedsbesøk.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.471
Antall liker
9.605
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
impulse skrev:
Det var i 83. Før den ble noe i nærheten av strøken , hadde den kostet meg 150.000,- Det var mye penger den gangen.
I 83 kjøpte jeg meg 110 kvm leilighet i rekkehus, den kostet mindre enn 4 ganger det den bilen kostet deg. I forhold til dagens huspriser kostet den bilen deg over 500.000.- Det er mye for en 10 år gammel alfa.....
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Den var jo litt frekkas da, herlig med en sånn og sorte stålfelger rallypigger i dekka grrrr 8)
 

Lars_N

Medlem
Ble medlem
30.01.2009
Innlegg
31
Antall liker
4
Sted
Trondheim
Var i samme situasjon som deg for et par mnd siden. Endte med en Passat stv fra 2002 (2003 modell) til 82 000,- Bilen hadde da gått 170 000 km. I tillegg kom ca 4-5000,- i påkrevde reparasjonsutgifter, noe som kom fram på NAF test og gjorde at jeg fikk prutet en allerede prutet bil ned med 6000,-

Hvis du er ute etter en gjennomført praktisk bil som du kan stappe full av folk og stash for å dra på tur, og ikke er redd for gubbestempelet som følger med en stv, mener jeg Passat er et godt alternativ.

Bilen jeg kjøpte var ikke noen fancy bil. Simpleste 1.6, 102 hk bensin utgave, men fordelen med å kjøpe en såpass ny bil er at simpleste utgave innkluderer klima, fjernstyrt sentrallås, ESP, el-vinduer foran og en del annet som man måtte betale ekstra for midt på 90-tallet. Motoren er ikke noe særlig til forbikjøringer på svingete Vestlandsveier, men helt fin til langkjøring hvis du tåler å ligge litt bak. Var veldig redd for at den skulle bli for liten før jeg kjøpte, men selv om den godt kunne hatt litt ekstra føles den helt grei til vanlig kjøring.

På den negative siden er Passat og flere slektninger fra VAG konsernet kjent for å ha diverse problemer, særlig med forstillingen. Verdt å sjekke opp før kjøp. Det kom en facelift oppgradering i 2001 og her skal det visst ha blitt rettet en god del problemer, slik at det kan lønne seg å gå for 2001+. Du kan likevel være heldig med en pre 2001, og utseendemessig ser disse modellene veldig bra ut alderen tatt i betraktning, sammenliknet med andre stv. Denne modellen kom i -97! Hvis du er villig til å gå ned i alder til ned mot slutten av 90-tallet finnes det 1.6 versjoner på finn.no til rundt 60 000,-+ som ser helt fine ut.

Vurderte også Skoda Octavia, men synes Passaten gav atskillig bedre støydemping, bedre helhets-/kvalitetsfølelse og er i utgangspuktet bedre utstyrt enn simpleste Octavia. En annen ting som talte for Passaten for min del var at den har enorm benplass i baksete kontra det meste av konkurrenter i klassen. Dette er jo ikke noe minus for f.eks. skikkelige kompisturer. Passaten som i utgangspunktet var en dyrere bil når den var ny har også holdt seg dårligere i pris enn Octaviaen og dermed er ikke forskjellen så stor mellom en litt eldre brukt Passat og Octavia.

Andre alternativer i klassen er f.eks. Toyota Avensis/Corolla-(mindre modell), Opel Vectra/Astra-(mindre modell) eller Ford Mondeo. Toyota skal jo være veldig driftssikkert, men jeg synes de var dønn kjedelige og det gode ryktet gjør at prisen er høy og jeg synes den er for høy i forhold til hva man får igjen. Opel derimot er billige, og særlig Vectra er en helt ok bil, men Opel er fra tidligere kjent for mye feil, så verdt å tenke på det. Modeo skal være ok, men bør visst ikke kjøpe eldre enn 2000 og helst litt nyere. Kan jo også se på golf eler golf stv hvis ikke str har så mye å si?

Anbefaler deg å se på http://www.tv2underholdning.no/broom/bruktbil/
Der har de fine guider for de fleste bruktbiler sortert etter modell og aldersbolker etter modelloppgraderinger. Her får du konkrete tips om de ulike modellene, fordeler, ulemper og ting du bør være obs på.

Kunne jeg vakgt skulle jeg gjerne kjøpt Passat 1.9 Tdi, 115 hk versjonen. Prøvde en slik i kjøpsprosessen og det var betydelig mer futt i den motoren. Gjerrig på drivstoff skal den også være. Desverre kostet den minst 15 000 - 20 000 ekstra (sammenliknet med tilsvarende årsmodell og stand) og hvis jeg skulle fått en slik til samme pris måtte jeg gått opp i alder, opp i kilometer og hadde fått en jevnt over mye mer sliten bil.

Til slutt vil jeg si at NAF-test er virkelig verdt pengene. Selger av bilen jeg kjøpte mente den var feilfri, men sannelig dukket det opp en fin liste med feil som gav ytterligere prutningsmonn, samt at jeg visste hvilken stand bilen var i og hva jeg måtte gjøre i nærmeste fremtid.
I tillegg fikk jeg gjennom NAF medlemskap (tegnet det fordi det ikke ble så mye dyrere med test+medlemskap enn bare test) et veldig godt tilbud på fullkasko forsikring gjennom Gjensidige. Dette tilbudet gruset alle konkurenter med flere tusen kr, selv etter diverse andre foreningsbonuser som Obos og fagforening samt vilje til å bli totalkunde hos de andre var regnet inn.

Ringte faktisk en kar fra IF her om dagen som mente så at jeg hadde droppet tilbudet deres, lurte på hvorfor og mente han kunne gi meg et mye bedre tilbud etter å ha sett mer på saken. Gikk ned litt over 1000,- fra sist, men var fortsatt nesten 2000,- dyrere enn det jeg hadde!

Lykke til!
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.222
Antall liker
124
De to forslagene med Camry og Corolla er jo absolutt verd å merke seg!!!
skal man bare ha en bil bør man velge en som er billig å forsikre, ikke blir stjelt så ofte... og som er
driftsikker, og kan ... starte alltid!!! Det er jo viktig.

Når jeg bodde i en storby hadde jeg heller ikke bil, for å si det sånn.
Så flytta jeg ut på landet... da MÅTTE jeg ha bil etterhvert. :)

Men... det er en utgift, det er det.

mvh
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Camry og Corolla du liksom, Buicken er totalt sjef. Foruten å gi en kjøreopplevelse på linje med hva en big Mack gjør kontra en surroundforsterker sparer man så mye i avgifter at ferieturen blir billigere tross høyere drivstofforbruk. Eneste problemet kan være at det blir vanedannende å ta en "kosetur" ???

En bekjent som selgern så jeg kjenner bilen ;)


Mvh. RS
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
R.Solhaug skrev:
Camry og Corolla du liksom, Buicken er totalt sjef. Foruten å gi en kjøreopplevelse på linje med hva en big Mack gjør kontra en surroundforsterker sparer man så mye i avgifter at ferieturen blir billigere tross høyere drivstofforbruk. Eneste problemet kan være at det blir vanedannende å ta en "kosetur" ???

En bekjent som selgern så jeg kjenner bilen ;)


Mvh. RS
Og hver gang du starter'n får du takke-sms fra Statoil, samt at temperaturen på jorda stiger med en halv grad ;D
To ferieturer til vestlandet, og Danmark ligger 80% under vann....
;D ;D
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
donnerwetter skrev:
Og hver gang du starter'n får du takke-sms fra Statoil, samt at temperaturen på jorda stiger med en halv grad ;D
«Jeg starta'n opp en lørdagskveld, da smilte de helt opp i ledelsen i Shell
100 meter med gassen i bånn, så var tanken tom!»
[video]vE2HdQYpqCw[/video]

Alle vil selvsagt egentlig ha en liten toseter med 250hk motor, dreiemoment som et monster av en dieselmotor, fremkomst som en Land Cruiser, pris som en Lada, driftssikkerhet som en Corolla, forbruk lik null, design som hører hjemme i en Fellini-film og plass til en hjørnesofa. Men i realiteten må en selvsagt gjøre noen avveininger (eller kjøpe hele hurven!).

Å kjøpe veteranbil hvis man ikke liker/evner å skru er kanskje ikke en god løsning. Eller?
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
donnerwetter skrev:
R.Solhaug skrev:
Camry og Corolla du liksom, Buicken er totalt sjef. Foruten å gi en kjøreopplevelse på linje med hva en big Mack gjør kontra en surroundforsterker sparer man så mye i avgifter at ferieturen blir billigere tross høyere drivstofforbruk. Eneste problemet kan være at det blir vanedannende å ta en "kosetur" ???

En bekjent som selgern så jeg kjenner bilen ;)


Mvh. RS
Og hver gang du starter'n får du takke-sms fra Statoil, samt at temperaturen på jorda stiger med en halv grad ;D
To ferieturer til vestlandet, og Danmark ligger 80% under vann....
;D ;D
Ta deg en tur i tenkeboksen miljøgutt. Jo oftere vi bytter biler (og annet) desto mer herjer vi med miljø og ressurser. (det siste ikke minst)
Forbruket på en sånn her er ikke høyere enn på en hvilkensomhelst større bil såfremt den er i orden. BTW; forbruket er en sak, avgassens renhet en annen. Biltilsynet har ved flere anledninger påpekt for lave(!) verdier av CO2 fra gamle jern-åttere.

Kan legge til at dette er meget driftsikre biler som er svært enkle å vedlikeholde.


Mvh. RS
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
Haha, RS ;D
Har hatt etpar amcars i min ungdom, både original og blodtrimma så kom ikke her å snakk om forbruk ;D ;D ;D
Og utslipp; for lav CO i forhold til hva? Ikke moderne biler i alle fall...
Og sånne ting som kjøreegenskaper, sikkerhet og andre banaliteter er det vel best å skyve godt under teppet ;D
Men at gamle amcars har en stor dose sjarm, og høy morrofaktor; ja der er vi enige :)
 
Topp Bunn