Beste førstebil.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Innlegg
5.414
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
shaunv skrev:
Hva med en Alfa Romeo GTV6? Disse får man ganske så billig, til litt dyrere litt avhengig av stand. Vurderer en slik selv:

Alfa er bare å styre unna dersom man ikke skrur og kan det ! selv , ett sant helvete å få tak i deler når man trenger det , og en masse snacks på bryne seg på , jeg har en far som har kjørt italiensk(når det virker) i tredve år , så dette vet jeg litt om.

Men jøss gtv er en morsom bil , se opp for rust på alt av italienske biler , tyske og for den saks skyld....Nyere mercer ruster jo før de forlater fabrikken

Jeg ønsker ikke å gå innpå hvor , men jeg jobber regelmessig ved ett stort bilverksted som forhandler merce , de skifter takplater på nye biler pga rust , skjærer ut og setter inn nye tak 8) , trist , bilerere har forresten ikke adgang til verksted-seksjonen , dørene er alltid stengt.

Volvo 850/v70 940 er fine biler , solgt en drøss av , billige deler og lett å fixe litt selv.

Brasse , kjøp volvo. ;D
 
A

AK27

Gjest
Ford Sierra er da en selvskreven kandidat. 2-liter sevlfølgelig. Drømmebilen. Personlig liker jeg sedanvarianten best. Men de er en smakssak.
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
AK27 skrev:
Ford Sierra er da en selvskreven kandidat. 2-liter sevlfølgelig. Drømmebilen. Personlig liker jeg sedanvarianten best. Men de er en smakssak.
Meget godt forslag, billig i innkjøp, billige deler og kjøreegenskaper som gjør at en kan lære seg å kjøre bil.
DOHC motoren går bra også.

Alternativt kan BMW E30 vurderes, hadde en 325i en gang i tida. Kjempemorsom bil å kjøre.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hehe! Fantastisk. Skal vel og merke legge til at den gikk i vegen i 100kmh (62mph) Men uansett verden har godt videre siden da.

Dette er infoen som finnes om testen.
The Commodore was reportedly crashed at 62 mph back in 1992 to to test the vehicle's drive system, and not the car itself.

Slubbert skrev:
Apropos krasjtest, Holden (Opel) Commodore er en klassiker:

 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
orso skrev:
Kjøp deg en Skoda Octavia.
Ja den fyller nok kriteriet om å få fram smilet på svingete vestlandsveier ;)
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Hadde kjøpt en velholdt eldre Golf GTI. Alltid vært moro med GTI også fungerer de glimrende som hverdags bil også. Legger du ned setene, så får du med deg IKEA dillet ;)

Denne mener jeg det burde være rom til pruting på: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18289231

Helt original 2001 GTI og alle service fulgt.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er mye morsomt å få kjøpt. Jeg kjørte en Alfa Romeo Alfasud en gang. Defekt speedometer, så man kjørte på turtelleren (og forsøkte å huske hva f eks 5000 rpm i 3 gir tilsvarte). Så rusten at man kunne se veibanen passere på begge sider av føttene. Men da det hoppet en elg ut i veien, var det bare å gi gass og kjøre rundt den, selv om "älgtesten" ikke var oppfunnet ennå. Men hvis man ikke har en egen, fullt utstyrt garasje med utstyr for både motoroverhalinger og rustsveising, så ville jeg styrt unna sånt.

Jeg kjøpte en Mazda MX-5 som førstebil til frøkna. Hvis du finner et godt eksemplar er det usannsynlig mye moro for pengene. Ikke umulig å finne sånt til priser godt under 100000, bare søk på finn.no. 12 stk til salgs nå under hundringsen. Pass på at det er gjort service etter "boka" og for all del at det ikke er rustbobler i kanalene foran bakhjulet. Bilen overlever forsåvidt det meste av dårlig vedlikehold, men hvis den først begynner å ruste i kanalene, vil det koste skjorta å fikse det på skikkelig vis.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Hadde kjøpt en velholdt eldre Golf GTI. Alltid vært moro med GTI også fungerer de glimrende som hverdags bil også. Legger du ned setene, så får du med deg IKEA dillet ;)

Denne mener jeg det burde være rom til pruting på: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18289231

Helt original 2001 GTI og alle service fulgt.
Gti mkII III og IV stinker, mkI eller V (dyr) funker.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Tja! Kommer vel strengt an på bruks områder. Enig at Mk1 er god. Mk5 og 6 er fantastiske gode, men at de i mellom mistet noe av den originale sjarmen. Det kan jeg være enig i.
At de stinker blir noe drøyt synes jeg. Den verste synes jeg var MK3 GTI, den var trist (2.0liter 115hk). Den hadde jeg ikke kjøpt. Da var det mere moro med VR6 utgaven av MK3, men den er ekstremt tørst.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
digiman skrev:
Tja! Kommer vel strengt an på bruks områder. Enig at Mk1 er god. Mk5 og 6 er fantastiske gode, men at de i mellom mistet noe av den originale sjarmen. Det kan jeg være enig i.
At de stinker blir noe drøyt synes jeg. Den verste synes jeg var MK3 GTI, den var trist (2.0liter 115hk). Den hadde jeg ikke kjøpt. Da var det mere moro med VR6 utgaven av MK3, men den er ekstremt tørst.
Ja, vr6'n er jo en GL men Corrado er jo litt kul da, G60 helst, Golf/Corrado VR6 er litt tunge i nesa. Var noe plunder med G60'n men de aller fleste er forbedret evt konvertert til turbo, goes like stink! ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Naboen hadde en eldre Passat stasjonsvogn G60 Turbo. Helt original å se til, lett kassete, gikk som et uvær.
 

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Innlegg
155
Antall liker
1
Tror du burde se hva det koster å forsikre. 24 år gutt Oslo og "gti", da skrur if og co opp takstameteret :eek:
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Legg til mangel på bonus og egen garasje, så blir det fort dyr moro. Men, et tips til Brasse: jeg sjekket forsikring på Smart Roadster som ble nevnt tidligere i tråden her – kom ekstremt gunstig ut (halvparten av en trøtt Toyota eller Mazda – og jeg er vel i ganske lik forsikringskategori ...).
 

donnerwetter

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.02.2008
Innlegg
1.377
Antall liker
105
svingen68 skrev:
orso skrev:
Kjøp deg en Skoda Octavia.
Ja den fyller nok kriteriet om å få fram smilet på svingete vestlandsveier ;)
Du har fått med deg at denne leveres i flere utgaver? :p
Etpar av disse er kjøreglade nok for de fleste ;D
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
donnerwetter skrev:
svingen68 skrev:
orso skrev:
Kjøp deg en Skoda Octavia.
Ja den fyller nok kriteriet om å få fram smilet på svingete vestlandsveier ;)
Du har fått med deg at denne leveres i flere utgaver? :p
Etpar av disse er kjøreglade nok for de fleste ;D
Litt utenfor mitt prisleie, men har sittet på med nyeste utgave av Octavia RS, stasjonvogn. Den fikk frem smilet ved første tapp på pedalen.

Hvordan er 70'talls BMW'er?



http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode=19866298



http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=18455014
 

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Innlegg
11.403
Antall liker
1.137
Torget vurderinger
4
digiman skrev:
Tja! Kommer vel strengt an på bruks områder. Enig at Mk1 er god. Mk5 og 6 er fantastiske gode, men at de i mellom mistet noe av den originale sjarmen. Det kan jeg være enig i.
At de stinker blir noe drøyt synes jeg. Den verste synes jeg var MK3 GTI, den var trist (2.0liter 115hk). Den hadde jeg ikke kjøpt. Da var det mere moro med VR6 utgaven av MK3, men den er ekstremt tørst.
MK3 ggolfen med 115hk skulle aldri hatt noe Gti emblem.

Golf 3 VR6 var ikke noe å skryte av den heller, utrolig kjedelig motorkarakteristikk og den gikk ikke noe spessielt bra heller, i praksis var en E30 325i en raskere bil.
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Wright skrev:
Legg til mangel på bonus og egen garasje, så blir det fort dyr moro. Men, et tips til Brasse: jeg sjekket forsikring på Smart Roadster som ble nevnt tidligere i tråden her – kom ekstremt gunstig ut (halvparten av en trøtt Toyota eller Mazda – og jeg er vel i ganske lik forsikringskategori ...).
Er det 23år eller 25 år man må være for å automatisk få en startbonus på rundt 30% montro? gitt at man ikke er jente og får det allerede som 18åring... :(
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Brasse skrev:
Den 5-serien så jo ut som en real perle da. Jeg synes de er skikkelig lekre de der, og FOR noen motorer! Og så gøy å kjøre! Det der er kvalitetsbiler det, og vedlikehold av en slik burde ikke koste mye rart pr år (snakker av egen erfaring med E28 i maange år). Om bilen er hva den gir seg ut for å være, så er det jo en perle.

6-serien der er jeg mer skeptisk til dersom vedlikeholdsbudsjett er begrenset; det er mer avanserte biler, mer potensiale for dyre reparasjoner osv.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg foreslo Mercedes A klasse.
Her er krash test med den:

Og så foreslo jeg Nissan Maxima: Bilen jeg linka til er faktiskt solgt allerede! Uansett, sikkert tilfeldig!

mvh
 

knheggen

Hi-Fi interessert
Ble medlem
21.03.2007
Innlegg
88
Antall liker
1
Jeg ville sjekket Subaru. Kanskje ikke stor funfactor, men driftsikkert og holder seg godt i pris. Et kjapt søk på finn resulterte i Forester Turbo, Outback 2,5, Outback 2,0 med manuell kasse, Impreza 2.0 (160 hk) Impreza 1,6 (billigere i drift), dessuten flere Legacy.
4-hjulstrekk er aldri feil.

Edit: Flere med lav km, og det er jo et poeng.

Mvh
knut
 

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Innlegg
1.026
Antall liker
288
Sted
Tranby
Top Gear hadde jo temaet opp. De falt ned på en Volvo stasjonsvogn.
Solid, treg og billig å forsikre.
Velger man de mest populære bilene blir det fort dyrt.
Man må være opportunist og velge noe ukurant hvis man vil ha mye for pengene. Det er ofte trade-offs med slike investeringer. De taper seg mer i verdi, har mye feil, er unødig store og bruker mye bensin.
 

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Innlegg
1.262
Antall liker
22
Både brukernavnet og avataren i forrige innlegg sier det meste!
Dette er en man kan lytte til ang bil, helt tydelig at han har peil! ;D
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
Jeg er ganske sikker på at det er en lov som sier at man må være afrikansk diktator for å eie en slik. Eventuelt en lov som sier at alle som eier en slik innen kort tid vil bli afrikansk diktator.
 
S

Stereo_Mono

Gjest
Wright skrev:
Jeg er ganske sikker på at det er en lov som sier at man må være afrikansk diktator for å eie en slik. Eventuelt en lov som sier at alle som eier en slik innen kort tid vil bli afrikansk diktator.

Hehehehe! Morsomt ;D Men ja! Ser poenget.
 

JAND

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.07.2005
Innlegg
538
Antall liker
0
Wright skrev:
Jeg er ganske sikker på at det er en lov som sier at man må være afrikansk diktator for å eie en slik. Eventuelt en lov som sier at alle som eier en slik innen kort tid vil bli afrikansk diktator.
Eller så er man sigøyner...
Sikkert fin å kjøre, men man blir hels kjørt i en slik bil.

Jon A
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.512
Antall liker
6.906
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Oida, den var strøken, gett 8)

Du bruker nok ikke 3 liter på mila, så lenge du er har litt vett med gasspedalen. Aberet er at det er så hærlig lyd av en slik en at vettet faller ut øra av gromlyden fra bilen ;D

Kan tenke meg at på bykjøring går det litt i overkant av 2 liter på mila, og på jevn langkjøring i 90 går det vel rundt 1,1-1,2 liter på mila. Tørst, ja - bevares, men hvis en kjører lite, så har egentlig forbruket lite å si. I dag er en slik bil noe som en tar ut på sommertid - Kunne ikke tenke meg å utsette et sånt klenodium for saltsørpa på veiene vinterstid...

Uansett er det ikke noe bra vinterstid. Svær motor foran, 3-trinns automat og bakhjulstrekk er håpløst på ordentlig vinterføre - ta med kjettinger... Jeg har kjørt en 124-serie (E-klasse) med 2,6 bensin og automatgir på hålka. Var ikke noe særlig for å komme seg opp islagte bakker, nei...

Johan-Kr
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Eldre 300TD MB stasjonsvogn med firetrinns manuell er veldig artig på glatta. Rompa kom så sent og kontrollert at en nesten kunne kjøre baklengs gjennom svingene.
 

svingen68

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2008
Innlegg
1.302
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
donnerwetter skrev:
svingen68 skrev:
orso skrev:
Kjøp deg en Skoda Octavia.
Ja den fyller nok kriteriet om å få fram smilet på svingete vestlandsveier ;)
Du har fått med deg at denne leveres i flere utgaver? :p
Etpar av disse er kjøreglade nok for de fleste ;D
Javisst, særlig de som koster under 80.000. Menge av de som er skikkelig festlige på svingete vestlandsveier tipper jeg ;)
 

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Innlegg
905
Antall liker
2
JAND skrev:
Sikkert fin å kjøre, men man blir hels kjørt i en slik bil.

Jon A
Jepp, forsete er feil svar her. Har aldri kjørt gammel S-klasse, men har tilbragt mye tid i baksetet på de nye (på arbeidsgivers regning), ikke det verste stedet en kan være.

For å være litt mer konstruktiv. Jeg er i en ganske lik situasjon, og kommer i nær fremtid til å kjøpe en bil av samme grunner. Behovet for å komme på tur gir noen minstekrav – enhver bil som ikke kan frakte to personer med tursekker og ski ryker ut. I praksis er det greiest med en stasjonsvogn, men den trenger jo ikke være veldig stor.

Mine kandidater har vært:
–Corolla: liten og kjip, litt dyr i forhold til hva en får, men driftssikkerhet av de absurde.
–Opel Astra: mye bil for pengene, virker det som. Mange liker ikke utseendet, jeg synes det er helt kurant. Teknisk skal ikke disse være helt på bærtur så lenge jeg ikke kjøper en gammel modell, om jeg har skjønt riktig.
–Ford Fokus: igjen mye bil for lite penger, men kanskje litt mekanisk krøll?

Får dette frem smilet på vestlandsveier? Hvis du ikke kan smile på vestlandsveier uavhengig av bil har du for dårlige turkamerater eller for få Kinks-album på iPoden. ;) Ser selvsagt at det finnes mye moro i andre biler, men gitt budsjett og behov får du uendelig mye bredere smil av å faktisk være der enn å sitte i Oslogryta ...

Føler disse tre bilene ligger godt på veien, har en styring som ikke er hakkende gal og generelt virker kurante å kjøre. Ingen spretne sportsbiler, men heller ikke en slarkete Renault.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.492
Antall liker
35.372
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
oyvind skrev:
asbjbo skrev:
Orntli' innsidetips for noe som er billig, har gode kjøreegenskaper, bruker lite drivstoff, er helgalvanisert sånn at det ikke ruster, og er driftssikkerheten selv (eller som i det minste er veldig mye bedre enn hva folk tror):
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20031754
Gjeeeeeeeeesp
Ja, det er det morsomme med min. Xantia med 2-liters turbo bensinmotor og "Activa"-understellet. >200 hk & 300 Nm i en bil som veier 1300 kg, og som kan dra >1 G sidelengs på alminnelige sommerdekk. Ser ut som verdens kjedeligste gubbebil, og er i praksis usynlig på veien. Det synes jeg er ganske praktisk. Men den bruker dobbelt så mye drivstoff som HDi-motoren...
 
Topp Bunn