Beste førstebil.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Skal du ha bil når du egentlig ikke trenger det , er det vel ingen grunn til å søle bort masse penger??
For 30-40k får du en driftsikker japaner som er over 10 år og over 100 000km..
Regn med en verkstedregning på 5-6000 kr for å få for ny registereim og diverse "ny-eier-service"..hvis den ikke er strøken og reg rem byttet...

Så hvis du så finner at du ikke orker å ha bil med det styret..(Forsikring 6000 kr , bompenger 2000 kr, årsavgift 2800 kr, bensin 1000 kr mnd, parkering?, service og rep- 3k-10k ) kan du selge den uten veldig stort tap....

Oslo har jo et fantastisk kollektiv tlbud som gjør bil unødvendig, med mindre man har interesser som krever en tur på landet...dvs utenfor ring 3

Sleiven
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
asbjbo skrev:
Orntli' innsidetips for noe som er billig, har gode kjøreegenskaper, bruker lite drivstoff, er helgalvanisert sånn at det ikke ruster, og er driftssikkerheten selv (eller som i det minste er veldig mye bedre enn hva folk tror):
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20031754
Bedre enn folk tror men er det godt nok? Citroen har fortsatt langt igjen til japansk nivå, se svensk bilprovings statistikk
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Pent, er vel en Activa det der, ligger flatt som en pannekake :D
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.529
Antall liker
35.428
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Sleiven skrev:
asbjbo skrev:
Orntli' innsidetips for noe som er billig, har gode kjøreegenskaper, bruker lite drivstoff, er helgalvanisert sånn at det ikke ruster, og er driftssikkerheten selv (eller som i det minste er veldig mye bedre enn hva folk tror):
http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=20031754
Bedre enn folk tror men er det godt nok? Citroen har fortsatt langt igjen til japansk nivå, se svensk bilprovings statistikk
I det minste går de i stykker på veldig interessante måter.

Som for eksempel da en høyttrykkslange til hydraulikken sprakk ved venstre forhjul på min Xantia Activa. 80 bar trykk er ganske mye, og 4-5 liter grønn LHM-olje ville plutselig ut på en gang. Det sprutet ut gjennom karosseriskjøter jeg ikke engang visste at fantes samtidig som hele dashbordet lyste opp av røde lamper med den hjelpsomme teksten "STOP". Da var det bare å ringe Falken. Men min Xantia har blitt mishandlet i 240000 km nå, så det er ikke så rart at ting begynner å ramle av. Til våren har jeg tenkt å finne ut hva som skjer med 1,1 bar ladetrykk i stedet for de 0,9 den har nå. Det bodde 50 hk i å gå fra 0,7 til 0,9 bar. Likevel regner jeg med at bilen holder i et par hundre tusen km til før den tar kvelden for godt.

Nei, du har ikke lyst til å kjøpe min Xantia som førstebil. Ikke som andrebil heller, for den del. Og du har ikke lyst til å frontkollidere med en lastebil i hvilken som helst Xantia. Men en pent behandlet Xantia er fortsatt et godt kjøp, og HDi-motoren er en sparebøsse. Det er en fordel å ha en litt skrudd sans for humor.

Edit: Jess, epi, det der var en Activa. Helt flat gjennom svingen og litt overstyrt, mens Ferrarien som kommer etter pusekjører i forhold. En Activa gjorde 85 km/t i "älgtesten", mens en BMW 5-serie såvidt greier 55 km/t. En Porsche 911 Carrera 2 kom vel gjennom i 88, tror jeg. Det eneste som hindret Activa'n i å tangere den rekorden var for lav utveksling på styringen. Bilen lå fortsatt stødig, men det gikk bare ikke an å snurre rattet fortere.
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
Vet ikke om dere så det, men den gamle transportern jeg linka til sto oppført med 1500hk 8)

- det budre få fram smilet på vestlandsveier ;D



Mvh. RS
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Mulig kommafeil i den annonsen men her i byen står det en caravelle med nærmere 1500hk enn 15, mye nærmere....... ;D
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.534
Antall liker
9.692
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
hifiguru skrev:
Mulig kommafeil i den annonsen men her i byen står det en caravelle med nærmere 1500hk enn 15, mye nærmere....... ;D
Tipper det er SAL sin og at HK er korrekt.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.507
Antall liker
2.953
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
DET er hva vi kaller en GLIDER ;D
(hadde en knallgul ombygd slik i de "værste" årene fra 18-22år....den hadde kallenavnet Gullars på bygdene rundt om)
 

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Innlegg
7.866
Antall liker
1.679
Sted
Bislett
Datsun 1200 sedan, ingen over, ingen ved siden. Arvet den av mutter'n på min 18 års dag. Jeg tror hun betalte 25k for den ny i 72. Jeg prøvde så godt jeg kunne å kjøre ihjæl motoren på'n, men klarte det ikke. Memories :D
Jeg hadde forøvrig Pioneer GM120 amp med "touchspiller'n" gjemt i hanskerommet. Pleide å kjøre rundt med bilen full av gærninger og øl.
Nå ble jeg nesten på gråten - seriøst ;)
 

Vedlegg

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
Ahh, mimring.
Min første bil arvet jeg etter min far, en 1973 Toyota Crown. En skikkelig glider og langtursbil!



Meget bra motor og mekanikk, men dessverre for dårlig rustbeskyttelse. Savner den bilen :'(
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Min første bil var en Mini Cooper SS. Dvs den var bygget opp basert på en 73-modell, men med senking og bytte til original 12H-motor (1297, ikke 1275 kubikk) ble det en 69 modell Cooper SS mkIII-klone. Den målte 115 bhp selv rundt 1990. Meget kjapp sak som lå fantastisk på veien. Lyden i kupeen inviterte ikke akkurat til bilstereo, så slik ble det. Motorlyden var så fantastisk at bilstereo kun ville forvirre nytelsen. Savner den sårt, og skal en gang eie en slik igjen. Men da nøyer jeg meg nok med den mer vanlige 1275-varianten.

Den var rød, og rullet på breie 165-dekk. Tøff som bare det med et utseende som en illsint bulldog.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Min første bil er fortsatt i bruk.

Det er en '97 Peugeot Partner som kostet like mye som min nåværende platespiller.

Jeg synes bilen var dyr. Platespilleren kostet det platespillere skal koste.

Fin bil. Grei å kjøre, store vinduer, og plass til en sykkel liggende baki.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Min første bil kjøpte jeg i 2005. En '86 modell Mercedes 300GD. Den har jeg enda. Helt kurant bil, men den krever noe uvanlig vedlikehold. (Smøring av drivlinje og etterfylling av fett i knokkelhus, bl.a.) Den ser nå ca 5000km/år.

Som firmabil har jeg en 2001 Mercedes ML270. Stort sett bare vanlige servicer på den + slitedeler. Den går omtrent 20000/år.

Johan-Kr
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vet ikke nøyaktig hva man får for budsjettet, men er det ikke greiest å holde seg unna alt mulig gammelt skrot og kjøpe en relativt nmoderne og drivstofføkonomisk japansk småbil med godt under 100kkm? Og bruke verksted i stedet for å mekke selv. For en førstebilkjøper altså.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Med gamle biler er det generelt en fordel å kunne skru litt på selv.

På den annen side - hvis en kan få en relativt solid bil til rundt 50kkr, og så bruker noen kroner på å få fikset den opp (gitt at den ikke er rustet ihjel, da), så har du bil i 10 år eller mere uten noen særlige utgifter - stort sett bare oljeskift i ny og ned, samt en og annen slitedel. Forsikring kan en spare mye på ved å nøye seg med minikasko. En bonus med gamle biler uten mye elektronikk er at det er mindre som kan gå feil, og en kan bruke de fleste verksteder til å skru, siden diagnosecomputer ikke er nødvendig.

En ny bil skal du betale ned på, ha regelmessig på verksted, full kasko osv - her blir det dyrt bilhold...

Når det gjelder mekking selv, så er den gamle GDen rimelig grei. Jeg greide fint å få til å skifte vannpumpe selv uten å ha hverken lokale eller dyrt verktøy. Når (den ettermonterte) turboen begynte å lekke olje, så måtte jeg krype til korset og få den på verksted.

Johan-Kr
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Akkurat GD'en er vel rimelig spesielt enkel å vedlikeholde da! Trenger ikke skifte luftfilter engang. Bare riste litt på det i ny og ne. :p Kommer fram overralt! Bakdelen må nok være at de bruker litt drivstoff gjerne, og at de ikke er pene ???
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
decibelius skrev:
Datsun 1200 sedan, ingen over, ingen ved siden. Arvet den av mutter'n på min 18 års dag. Jeg tror hun betalte 25k for den ny i 72. Jeg prøvde så godt jeg kunne å kjøre ihjæl motoren på'n, men klarte det ikke. Memories :D
Jeg hadde forøvrig Pioneer GM120 amp med "touchspiller'n" gjemt i hanskerommet. Pleide å kjøre rundt med bilen full av gærninger og øl.
Nå ble jeg nesten på gråten - seriøst ;)
http://veteran.autodb.no/autodb/frame_search.wa2?AdItemId=1022197;Modified=1259862623;_cmd=similar



Mvh. RS
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
shaunv skrev:
og at de ikke er pene ???
Echte characteren haben Ecken und Kanten ;D

Jeg synes ikke GD er stygg i det hele tatt, med mindre den er "blinga opp".

Johan-Kr
 

shaunv

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
1.577
Antall liker
67
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
19
Jeg lot være å skrive at jeg faktisk har vurdert å kjøpe meg gd ;) pga egenskaper først og fremst.
 

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Innlegg
3.256
Antall liker
424
Sted
Friedrichstadt
En off roader eller SUV bør se litt kantete ut. En slik med en V8`er hadde vært noe ;D



/OT
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
atonal skrev:
En off roader eller SUV bør se litt kantete ut. En slik med en V8`er hadde vært noe ;D
Hvis du pendler i sånne omgivelser, for all del.



Jeg har aldri skjønt SUV-kjøret.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Fenalaar skrev:
Med gamle biler er det generelt en fordel å kunne skru litt på selv.

På den annen side - hvis en kan få en relativt solid bil til rundt 50kkr, og så bruker noen kroner på å få fikset den opp (gitt at den ikke er rustet ihjel, da), så har du bil i 10 år eller mere uten noen særlige utgifter - stort sett bare oljeskift i ny og ned, samt en og annen slitedel.
Men hva er det med folk i gamle biler? Holder ikke avstand og kjører forbi ved første anledning. Folk i gamle stygge vrak. Kassebiler er aller mest aggressive. Og dette er i byen, tro hvordan det er ute på landsbygden? Skulle tro man ble avslappet av å ha så mye penger til overs.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det at spesielt mange kassebil-vrak peiser forbi på landeveien har ofte med motoriseringen og turtalls/moment-kurver å gjøre. De må ligge over et visst turtall i bunnen av bakkene for å holde koken, og slippe å gire og miste moment.

Hvis en kan ligge i akkurat litt over kritisk turtall, greier du å holde motoren over toppen av momentkurven og mister ikke så mye fart. Holder du akkurat for lite fart i bunnen av bakken, så holder ikke motoren koken, og du ender opp i <50km/t før du kommer opp.

Mange av de gamleste kassebilene er litt teit giret fordi de har en del lange steg i girkassen. Det betyr enten 3 gir og et vanvittig turtall eller 4 gir (ikke 5 gir på gamlingene) og litt for mye fart (for å komme over toppen på momentkurven.

Egentlig viser dette hvor sinnsyk avgift på motoreffekt er (kontra avgift på utslipp)...

Johan-Kr
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
atonal skrev:
En off roader eller SUV bør se litt kantete ut. En slik med en V8`er hadde vært noe ;D



/OT
Noen synes kanskje de er tøffe men fy f..n for en drittbil
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Tilsynelatende har vekta mellom fornuft / økonomi og følelser tippa litt i det siste.
Jakter nå en Corolla GT. 1985-1992, billig i eie, billig i drift, ikke plaget med stort annet enn litt rust (som ofte er tatt hvis bilen har vært i rett eie).
Kjørte en GT for et par år siden, jækli kul bil. Sjekk reklamen!

[youtube=500,350]http://www.youtube.com/watch?v=nM5530TwmoE[/video]
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Desverre har den "falt utenfor" når det gjelder å bli tatt vare på, virker det som. Pløyde igjennom Toyta Sportscar Club Norway sine 19 bruktsider - ingen til salgs. De jeg har sett på Finn, Autodb og Mobile.de er enten banebiler, rallybiler eller jordebiler malt med rull.
Samme motor er i MR2, men den er for liten.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Ringte på en Corolla GT i går. Gått langt, men de er holdbare. Så kom det fram at bruker er røyker, hundetransportør og at den er rettet opp etter kollisjon. No go.

Hva sier sentralen om en slik?
4WD, 120+ hester og eid av en Hondamekaniker. Svært velholdt. 2 eiere. Har rundet 200.000.

Sati, kul bil.



 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Neste helg? Min første bil?
Skal ta turen helt til Arendal for å se på et strøkent eksemplar av arten over.
Jeg tror kanskje det er en av verdens beste biler.
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Den er ikke spesielt pen synes jeg. Jeg ser nesten paven i det glassburet.
 

Brasse

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2008
Innlegg
5.095
Antall liker
9
Pen er den ikke. Vertfall ikke når 4WD versjonen ikke er senket. Da står bestemorsbilen på stylter.
Men den er bygd som en tanks, har god plass, et ok interiør, billig, billig i drift og forsikring, tonnevis av ekstradeler, går bra, komfortabel og har en viss x-faktor.

Se for eksempel: http://www.honda-tech.com/showthread.php?t=2114754&highlight=shuttle&page=237
237 sider med Civic Shuttle.


[youtube=600,400]http://www.youtube.com/watch?v=q7ZzqBPz4sY[/video]
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.863
Torget vurderinger
0
Tror jeg begynner å få mer og mer sans for Alfa Romeo!





Litt av en "førstebil" det her!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 
Topp Bunn