Var i samme situasjon som deg for et par mnd siden. Endte med en Passat stv fra 2002 (2003 modell) til 82 000,- Bilen hadde da gått 170 000 km. I tillegg kom ca 4-5000,- i påkrevde reparasjonsutgifter, noe som kom fram på NAF test og gjorde at jeg fikk prutet en allerede prutet bil ned med 6000,-
Hvis du er ute etter en gjennomført praktisk bil som du kan stappe full av folk og stash for å dra på tur, og ikke er redd for gubbestempelet som følger med en stv, mener jeg Passat er et godt alternativ.
Bilen jeg kjøpte var ikke noen fancy bil. Simpleste 1.6, 102 hk bensin utgave, men fordelen med å kjøpe en såpass ny bil er at simpleste utgave innkluderer klima, fjernstyrt sentrallås, ESP, el-vinduer foran og en del annet som man måtte betale ekstra for midt på 90-tallet. Motoren er ikke noe særlig til forbikjøringer på svingete Vestlandsveier, men helt fin til langkjøring hvis du tåler å ligge litt bak. Var veldig redd for at den skulle bli for liten før jeg kjøpte, men selv om den godt kunne hatt litt ekstra føles den helt grei til vanlig kjøring.
På den negative siden er Passat og flere slektninger fra VAG konsernet kjent for å ha diverse problemer, særlig med forstillingen. Verdt å sjekke opp før kjøp. Det kom en facelift oppgradering i 2001 og her skal det visst ha blitt rettet en god del problemer, slik at det kan lønne seg å gå for 2001+. Du kan likevel være heldig med en pre 2001, og utseendemessig ser disse modellene veldig bra ut alderen tatt i betraktning, sammenliknet med andre stv. Denne modellen kom i -97! Hvis du er villig til å gå ned i alder til ned mot slutten av 90-tallet finnes det 1.6 versjoner på finn.no til rundt 60 000,-+ som ser helt fine ut.
Vurderte også Skoda Octavia, men synes Passaten gav atskillig bedre støydemping, bedre helhets-/kvalitetsfølelse og er i utgangspuktet bedre utstyrt enn simpleste Octavia. En annen ting som talte for Passaten for min del var at den har enorm benplass i baksete kontra det meste av konkurrenter i klassen. Dette er jo ikke noe minus for f.eks. skikkelige kompisturer. Passaten som i utgangspunktet var en dyrere bil når den var ny har også holdt seg dårligere i pris enn Octaviaen og dermed er ikke forskjellen så stor mellom en litt eldre brukt Passat og Octavia.
Andre alternativer i klassen er f.eks. Toyota Avensis/Corolla-(mindre modell), Opel Vectra/Astra-(mindre modell) eller Ford Mondeo. Toyota skal jo være veldig driftssikkert, men jeg synes de var dønn kjedelige og det gode ryktet gjør at prisen er høy og jeg synes den er for høy i forhold til hva man får igjen. Opel derimot er billige, og særlig Vectra er en helt ok bil, men Opel er fra tidligere kjent for mye feil, så verdt å tenke på det. Modeo skal være ok, men bør visst ikke kjøpe eldre enn 2000 og helst litt nyere. Kan jo også se på golf eler golf stv hvis ikke str har så mye å si?
Anbefaler deg å se på
http://www.tv2underholdning.no/broom/bruktbil/
Der har de fine guider for de fleste bruktbiler sortert etter modell og aldersbolker etter modelloppgraderinger. Her får du konkrete tips om de ulike modellene, fordeler, ulemper og ting du bør være obs på.
Kunne jeg vakgt skulle jeg gjerne kjøpt Passat 1.9 Tdi, 115 hk versjonen. Prøvde en slik i kjøpsprosessen og det var betydelig mer futt i den motoren. Gjerrig på drivstoff skal den også være. Desverre kostet den minst 15 000 - 20 000 ekstra (sammenliknet med tilsvarende årsmodell og stand) og hvis jeg skulle fått en slik til samme pris måtte jeg gått opp i alder, opp i kilometer og hadde fått en jevnt over mye mer sliten bil.
Til slutt vil jeg si at NAF-test er virkelig verdt pengene. Selger av bilen jeg kjøpte mente den var feilfri, men sannelig dukket det opp en fin liste med feil som gav ytterligere prutningsmonn, samt at jeg visste hvilken stand bilen var i og hva jeg måtte gjøre i nærmeste fremtid.
I tillegg fikk jeg gjennom NAF medlemskap (tegnet det fordi det ikke ble så mye dyrere med test+medlemskap enn bare test) et veldig godt tilbud på fullkasko forsikring gjennom Gjensidige. Dette tilbudet gruset alle konkurenter med flere tusen kr, selv etter diverse andre foreningsbonuser som Obos og fagforening samt vilje til å bli totalkunde hos de andre var regnet inn.
Ringte faktisk en kar fra IF her om dagen som mente så at jeg hadde droppet tilbudet deres, lurte på hvorfor og mente han kunne gi meg et mye bedre tilbud etter å ha sett mer på saken. Gikk ned litt over 1000,- fra sist, men var fortsatt nesten 2000,- dyrere enn det jeg hadde!
Lykke til!