Beste førstebil.

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Spiralis skrev:
Tror jeg begynner å få mer og mer sans for Alfa Romeo!





Litt av en "førstebil" det her!! ;D ;D ;D ;D ;D ;D
velkommen etter :)
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Det forundrer meg litt at en tråd med tittel "beste førstebil" har blitt en tråd om gamle biler for spesielt interesserte som gjerne vil (og må) mekke selv.
 

JanR

Rubinmedlem
Ble medlem
26.01.2006
Innlegg
32.190
Antall liker
1.529
Sted
Sarpsborg
Guttungen på 18 har akkurat kjøpt sin første bil. En 97 modell Toyota Corolla. Fin bil, kjøpt av merkeforhandler. I bra stand men gått litt, 170 000km. Service hefte fulgte med, vært fulgt opp ser det ut for. Nyvist og venter på at guttungen skal bli ferdig med lappen.
Kanskje ikke verdens tryggeste men en grei førstebil, ingen racer.

/jan
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Bach_Man skrev:
Det forundrer meg litt at en tråd med tittel "beste førstebil" har blitt en tråd om gamle biler for spesielt interesserte som gjerne vil (og må) mekke selv.
Du har rett. Det blir for mye japser og tyskere her. Kjøp en nyere Renault Clio så får man en driftsikker og behagelig bil.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Trondmeg skrev:
Bach_Man skrev:
Det forundrer meg litt at en tråd med tittel "beste førstebil" har blitt en tråd om gamle biler for spesielt interesserte som gjerne vil (og må) mekke selv.
Du har rett. Det blir for mye japser og tyskere her. Kjøp en nyere Renault Clio så får man en driftsikker og behagelig bil.
Driftssikker? Mye franske biler på lista over biler som bryter sammen rett etter garantitidens utløp... http://www.klikk.no/motor/bil/article553560.ece

Johan-Kr
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Franskmennene sliter med dårlig rykte, men nyere franske biler er nok bra. Det produseres vel nesten ikke dårlige biler lenger, nær sagt uansett opprinnelsesland. I hvert fall ikke dårlig i samme forstand som en bil kunne være dårlig i gamle dager.

http://www.forbes.com/2004/01/26/cx_dl_0126feat.html
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.527
Antall liker
35.422
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Bach_Man skrev:
Franskmennene sliter med dårlig rykte, men nyere franske biler er nok bra. Det produseres vel nesten ikke dårlige biler lenger, nær sagt uansett opprinnelsesland. I hvert fall ikke dårlig i samme forstand som en bil kunne være dårlig i gamle dager.

http://www.forbes.com/2004/01/26/cx_dl_0126feat.html
Merde! Tenk å liste opp Citroën SM på en liste av "10 worst cars ever". C’est vraiment des conneries!



Men mer uegnet førstebil skal man lete lenge etter. Blant venner antydes det at navnet er kode for "Selvdestruerende Maskineri".

Edit: Apropos trådens tema, så gjentar jeg tipset om Mazda MX-5/Miata. Mye moro for en rimelig penge. Pålitelig som få.
 

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Innlegg
13.063
Antall liker
7.917
Torget vurderinger
12
Asbjørn skrev:
Bach_Man skrev:
Franskmennene sliter med dårlig rykte, men nyere franske biler er nok bra. Det produseres vel nesten ikke dårlige biler lenger, nær sagt uansett opprinnelsesland. I hvert fall ikke dårlig i samme forstand som en bil kunne være dårlig i gamle dager.

http://www.forbes.com/2004/01/26/cx_dl_0126feat.html
Merde! Tenk å liste opp Citroën SM på en liste av "10 worst cars ever". C’est vraiment des conneries!

Men mer uegnet førstebil skal man lete lenge etter. Blant venner antydes det at navnet er kode for "Selvdestruerende Maskineri".
Katastrofe at selve Dronningen står på denne lista. SM er en av de beste! "Litt" vedlikehold må man vel regne med på en engasjerende og flott bil . . .
NSU RO80 var heller ingen højdare i så måte. Og hvor på lista er Morris Marina? Zaztava? Dacia? Rover SD1? Princess?


En billig, bra, driftsikker, pen, komfortabel, romslig bruktbil jeg av erfaring kan anbefale er Renault Laguna (første generasjonen). Masse bil for pengene.Nyere Fiat'er har også lite feil og problemer og er rimelige i innkjøp.
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Asbjørn skrev:
Bach_Man skrev:
Franskmennene sliter med dårlig rykte, men nyere franske biler er nok bra. Det produseres vel nesten ikke dårlige biler lenger, nær sagt uansett opprinnelsesland. I hvert fall ikke dårlig i samme forstand som en bil kunne være dårlig i gamle dager.

http://www.forbes.com/2004/01/26/cx_dl_0126feat.html
Merde! Tenk å liste opp Citroën SM på en liste av "10 worst cars ever". C’est vraiment des conneries!



Men mer uegnet førstebil skal man lete lenge etter. Blant venner antydes det at navnet er kode for "Selvdestruerende Maskineri".

Edit: Apropos trådens tema, så gjentar jeg tipset om Mazda MX-5/Miata. Mye moro for en rimelig penge. Pålitelig som få.
SM's største problem var vel at den var 20 år forut for sin tid ! Men for en vakker bil !!
Den står på listen over "must have" når den STORE lottogevinsten kommer.
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Helt enig, Spiralis. Den dagen jeg blir skikkelig rik skal jeg eie en slik. Husker jeg så en slik i Haugesund rundt midten av åttitallet. En stor opplevelse for en ung bilfreak, det må jeg innrømme. Og mitt eierskap blir ikke så problematisk, det skal jeg love dere. For ambisjonene er å eie:

-En garasje a-la Jay Leno, komplett med dyktige mekanikere.
-Et lite flyselskap.
-Et F1-team.

Da blir livet bra, skal dere se. ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Bortsett fra flyselskapet er det en grei plan.

Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Bortsett fra flyselskapet er det en grei plan.

Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
Fortell det til Bjørn Kjos. ;)
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.767
Antall liker
21.657
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
Jøss! Kjenner du Niki Lauda?
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Spiralis skrev:
Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
Jøss! Kjenner du Niki Lauda?
He he. Jeg må innrømme at han er en stor inspirasjon der. Men dagens unge husker vel ikke vår store helt fra nittenpilogbue. Du måtte vel dø på banen for å bli husket i fremtiden. Niki gjorde et svært godt forsøk, men skjebnen ville det annerledes.
 

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Innlegg
5.715
Antall liker
1.259
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
SM var bare utrolig spesiell, en gutt fra nabolaget der jeg vokste opp hadde sin far boende i Sverige, og når han kom på besøk kom han i SM.....første gangen jeg så den holdt jeg på å gå i bakken, fy f...n så heftig rar bil!
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Spiralis skrev:
Bortsett fra flyselskapet er det en grei plan.

Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
Fortell det til Bjørn Kjos. ;)

Kjoser'n er ikke ute av det ennå!

Snur fort i den bransjen. Jeg var tungt inne i Nordving for en "mannsalder" siden. En av de største private aksjonærene, samtidig som jeg hadde andeler i fly ( KS ) og jeg hadde griseflaks som berget pengene mine dog uten særlig avkastning. Andre tapte store summer på det eventyret. "Det store skatteforliket" gjorde at en "ikke ubetydelig" negativ saldo forsvant opp i løse luften,- og det var det årets Lottogevinst for min del.

Etter den erfaringen har jeg holdt meg borte fra komandittselskaper og enkeltaksjer. Ser tryggheten i fond. :D
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Spiralis skrev:
baluba skrev:
Spiralis skrev:
Bortsett fra flyselskapet er det en grei plan.

Det sies at den enkleste måten man kan bli millionær på er å begynne med en milliard og så starte et flyselskap!
Fortell det til Bjørn Kjos. ;)

Kjoser'n er ikke ute av det ennå!

Snur fort i den bransjen. Jeg var tungt inne i Nordving for en "mannsalder" siden. En av de største private aksjonærene, samtidig som jeg hadde andeler i fly ( KS ) og jeg hadde griseflaks som berget pengene mine dog uten særlig avkastning. Andre tapte store summer på det eventyret. "Det store skatteforliket" gjorde at en "ikke ubetydelig" negativ saldo forsvant opp i løse luften,- og det var det årets Lottogevinst for min del.

Etter den erfaringen har jeg holdt meg borte fra komandittselskaper og enkeltaksjer. Ser tryggheten i fond. :D
Hyggelig at du er blitt klokere med årene, Spiralis. Slikt lønner seg. Fin historie, forresten. Kjekt å vite litt mer om bakgrunnen din. For meg er det vel mest sannsynlig at jeg kommer til å eie en flåte Dash 8 i Afrika enn noe tilsvarende i Norge. Litt eksotisk må det jo være. ;)

Det minner meg om en venns bursdag for noen få år siden. Jeg var nylig kommet hjem fra et lenger opphold i Italia, og var brun og lekker med pilotbriller fra Randolph, kaki-klær og en billig pilotklokke fra Porta Portese. Cue for min performace ble en ung pikes imponerte kommentarer om min store klokke. Som den naturlige skuespiller jeg er i fylla så klarte jeg å innbille en gjeng ungdommer rundt 20 om at jeg var pilot for SPLA i Sudan, med base i Entebbe. Årsaken til at jeg ikke fløy rutefly i Europa var at SAS ikke likte fordrukne piloter, og at man lett får sparken når det lukter for godt av ånden når man møter opp på jobb. Jeg var jo selvsagt lettere animert den kvelden, og overbevisende som få. ;D

Ungdom fra Åkra er pinadø lettlurte. Litt lokalkunnskaper om Øst-Afrika og brunfarge (jfr avatar) så imponerer det såpass at de tror på hva som helst. ::) Og siden en av mine viktige funksjoner er å underholde i godt selskap så føler jeg at jeg har gjort dem en tjeneste, for de fikk i alle fall en flott historie å skrive å skryte om til andre venner. "Dokker kan ikkje tru ka for ein type eg traff på ein fest på lørdag..." osv. Det er da en samfunnstjeneste å gi folk noe interessant å fortelle videre. På Åkra er det jo ikke mer å snakke om enn hvor gode pølsene er på Kanutta, eller hvor deilig pengelukt det er av sildolje. Noen må jo ta ansvar for deres innholdsløse livs små lyspunkter. De kan jo ikke alle være kjendiser fra The Deadliest Catch.

PS: Jeg er sjelden full når jeg er på HFS, så til nå har jeg ikke hatt anledning/behov for å gjøre noe slik her på forumet. Sett bort fra at jeg egentlig er generalsekretær i FrP, og at eneste grunn til det er at politisk karriere er enklere i det partiet enn i AKP. Sett bort fra oppslutning er de jo ganske like... Og at jeg elsker store transistorforsterkere med analytisk lyd. Sett bort fra det er alt annet jeg har skrevet sant. Kors på hjertet. ;)
 

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Innlegg
19.540
Antall liker
7.862
Torget vurderinger
0
Når Baluba de neste månedene høre klikkelyder i telefoenen og ser at posten bærer preg av ha blitt åpnet, så er det bare fordi en av ungdommene fra Åkra har jobb i PST og man vil ha en endelig avklaring på om Baluba har tilknytning til SPLA evt andre tvilsomme organisasjoner! ;D ;D ;D ;D

Gøy med slik bløff, men det kan slå tilbake enkelte ganger. Hadde en snekker som jobbet på huset mitt som var kronisk. Vi var på byen sammen noen ganger og hver gang kastet han seg utpå med røverhsitorier om hvem og hva vi var. Foretrakk å være vikar-kirkurg på det lokale sykehuset. ;D
 
Topp Bunn