bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    En slags progresjon. Ting begynner å falle smått på plass og jeg tenker et par tanker: Klipsch er ikke så veldig ørevennlig med YouTube i nærfelt. Og den tv benken kunneå godt vært penere.
    5B8599B7-C6EA-456F-BE4C-268F60D5EF32.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Takker, føler at det går rett vei iallfall. Nå er det deilig å bare slappe av litt med en serie og kjenne litt på hvordan ting er her. Og fantasere om hva slags høyttalere som vil gi den mest sublime opplevelsen både på film og musikk, med kort lytteavstand og på moderat volum. Synd man ikke får prøvd alt man er nysgjerrig på hjemme i egen stue før man bestemmer seg.

    Begynte å se første episode av Lovecraft Country. Pre-tty good.

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Nei, de ligger ute enda ser jeg. Er det plasseringsvennlighet som får deg til å tenke at de hadde passet for meg?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ligger noen tester på nettet:


     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.196
    Antall liker
    10.361
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt to par. Et passivt og ett med elektronisk delefilter. Anbefaler at du sjekker de ut. Og dipolbass er nabovennlig bass. Lyden forplanter seg ikke så lett til naboen, selv om det høres godt hos den som spiller på de.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Tenke mer på det i morgen. Aldri hørt dipoler, bare bipoler for mange år siden.

    Også ser det ut som de har ligget ute minst siden Februar, så de virker ikke akkurat lettsolgte med tanke på gjensalg. Uansett for trøtt nå. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan høres rommet ut nå? Tipper det er forskjell ;)
    Helt ærlig har jeg ikke hatt tid eller lyst til å høre så mye på anlegget før jeg fikk opp gardinene, for kveldssola gjorde sofaen nærmest ubeboelig. Føltes som å sitte og slappe av i et drivhus. Men jeg er også sikker på at det er forskjell, selv om jeg ikke har så veldig bra sammenligningsgrunnlag. Trivselsfaktoren gikk iallfall betraktelig opp når de kom på plass. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.811
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Lite trolig at du vil bli skuffet, men ikke forvent en Klipsch i trynet-opplevelse:
    My auditioning of the revised samples of the Revolution confirms Dick Olsher's excellent opinion of this speaker. Its modest appearance and size belie a sophisticated, superbly engineered, high-performance design. Highly recommended.—John Atkinson
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Vet egentlig ikke helt hva jeg er ute etter før jeg har fått hørt litt forskjellig, men jeg er nesten helt sikker på at jeg ikke vil ha noe som låter kjedelig eller tilbakelent. Det må være groove og drive der, og det må ikke låte tynt eller skarpt heller. Litt skeptisk til diskanten:

    That's not to say that the treble was perfect. While the extreme treble sounded open and texturally smooth, the lower treble sounded a bit grainy and rough.
    I was less enamored with the quality and timbral accuracy of the treble. Flute lacked some of its harmonic bite, and violin overtones were slightly deficient in sheen and sweetness. Similarly, soprano voice was somewhat dulled, lacking adequate brilliance. Pilar Lorengar as Princess Pamina in Mozart's The Magic Flute (London OSA-1397) features as velvety and sweetly fresh an upper range as I've ever heard. Through the Revolution, the clarity of her voice remained intact, but the freshness, as in some of the energy of the upper vocal-tract formants, was subdued. Joni Mitchell's upper register on Blue (Reprise MS 2038) sounded a bit bleached out harmonically, as if she were working with a reduced palette of colors.
    Dette derimot høres jo bra ut, så lenge det ikke betyr at lyden er slank og mangler tyngde i mellomtone og øvre bass:

    The Revolution's greatest strengths are an organic wholeness, solid imaging, excellent microdynamic expression, and a convincing rhythmic drive born out of a pure and quick bass range.
    Er også litt skeptisk til at de har ligget ute siden februar uten å bli solgt hvis de er et godt kjøp. Kanskje prisen er for høy, og det blir vanskelig å eventuelt selge dem videre?
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Man må også huske på at veldig mye av lyden i et rom kommer fra selve rommet, kanskje ikke så mye hvis du sitter i nærfelt, men "liggende i en sofa" blir vel neppe nærfelt .... Har man tykke gulvtepper med lugg, tunge/tykke gardiner og stoffsofa med puter og pledd i tillegg til "riktig" plassert høyttalere/lytteposisjon så får man jo en viss pekepinn, nesten uansett hva du spiller på. Lys/masete diskant er vel vanligvis mer rommet enn selve høyttaleren, i alle fall i min erfaring. Jeg ville benyttet tiden frem til høyttalerbytte på å gjøre rommet best mulig, fordi gode høyttalere kan også spille dårlig, de krever vanligvis mer finjustering enn billige synes jeg. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Man må også huske på at veldig mye av lyden i et rom kommer fra selve rommet, kanskje ikke så mye hvis du sitter i nærfelt, men "liggende i en sofa" blir vel neppe nærfelt .... Har man tykke gulvtepper med lugg, tunge/tykke gardiner og stoffsofa med puter og pledd i tillegg til "riktig" plassert høyttalere/lytteposisjon så får man jo en viss pekepinn, nesten uansett hva du spiller på. Lys/masete diskant er vel vanligvis mer rommet enn selve høyttaleren, i alle fall i min erfaring. Jeg ville benyttet tiden frem til høyttalerbytte på å gjøre rommet best mulig, fordi gode høyttalere kan også spille dårlig, de krever vanligvis mer finjustering enn billige synes jeg. ;)
    Derfor tenker jeg kanskje det er tryggest å kjøpe noen billige høyttalere som ruller av tidlig i diskanten. Neida. ;P

    Mulig bildene ikke gir godt nok inntrykk av hvor nærme jeg sitter høyttalerne nå, men tror aldri jeg har hatt anlegg hvor lytteposisjon har vært så nærme høyttalerne før. Så hvis ikke dette er nærfelt vet ikke jeg. :)

    Ellers er jeg enig med deg, men samtidig har jo alle høyttalere en karakter eller et særpreg og en "stemme" som passer for noen, men ikke for alle. Jeg vil både ha klar lyd med mye innsikt uten at det blir skarpt, og fyldig med et hint av varme uten at det blir slapt og kjedelig. Og det skal helst koste minst mulig.

    Tror ikke jeg kommer noe videre før jeg får kommet meg ut og hørt litt. Men i dag må jeg prøve å få koblet opp vaskemaskinen. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Rent hypotetisk: hva er det verste som kan skje om man skulle koble en strømbryter feil vei? At lampa lyser når den er skrudd av og omvendt, eller full nedsmelting, brann, og katastrofe?

    Spør for en venn.


    91218029-150C-4F03-BC75-8BF631B59F12.jpeg
    3AA419DC-422F-4627-A931-6D3D0A710631.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer, du har vunnet en kopp med iskaffe. ;P

    Men det får jo ikke kortsluttet, lizzm? Det verste som kan skje hvis je.. vennen min bare setter den nye bryteren med lampe og helt likt som den gamle, er at den må snus 180 grader hvis det ikke funker?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kan berolige alle som var bekymret for mitt ve og vel med at det ikke begynte å brenne. ;P

    Jeg ga bort min egen gamle Moccamaster som jeg arvet av besteforeldrene mine i sin tid når jeg flyttet, og hadde egentlig tenkt å kjøpe ny. Men så ramlet denne i hendene mine, med eneste feilen at bryteren var defekt. Billig kaffetrakter på meg. Disse er jo evighetsmaskiner, så da trenger jeg ikke tenke mer på det med første. Før jeg plutselig får lyst på en annen farge, eller å prøve en Wilfa Precision som visstnok skal være så bra. :)

    image.jpg
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.175
    Antall liker
    34.577
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Har hatt samme Moccamaster nå i 22 år, byttet ut noen deler nå og da - men fy som det fungerer.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Ja, eneste grunnen til å kjøpe noe annet måtte være om man vil ha en annen farge, eller prøve noe som kanskje er bedre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kjøper du dipol får du omtrent like mye trøkk i musikken din som kaffen på bildet over.. :cool:..
    Sier du det fordi du trodde på at det var crystal meth, eller fordi du skjønte at det bare var maskinrens? ;P

    Tror nok jeg har slått fra meg tanken på de dipolene som ligger på finn, jeg har meldt med eieren og landet på at siden de virker så vanskelig å selge vil det være kjipt å bli sittende med noe jeg eventuelt må selge videre igjen med stort tap om de ikke faller i smak. Han syns naturlig nok at prisen han har lagt dem ut for er ok, og det er den sikkert også, men når de har ligget ute siden februar og enda ikke har blitt solgt har jeg ikke lyst til å ta sjansen. Da måtte prisen i såfall vært en del lavere, men jeg følte ikke for å prute og mase så mye for noe jeg egentlig ikke vet om jeg har lyst på engang. :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Maskinrens er fint... 😊. Budsjett setter noen begrensninger. Og klipsch gir mye for penga. Samt at gleden er å finne ro underveis.. Akkurat det rådet skulle jeg likt å ha fått fa jeg mest frenetisk byttet høyttalere over en lav sko..
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Selvsagt setter budsjettet begrensninger, ellers hadde det sikkert vært ganske enkelt å velge noe som hadde alt jeg ønsket meg. Nå blir oppgaven derimot å finne noe til et prispunkt, med kompromisser jeg kan leve med. Klipsch har jeg hatt en del av de siste årene, og de jeg har nå er veldig ok til prisen, men de har helt klare begrensninger særlig i mellomtoneområdet som kan bli litt påtrengende over tid. Var aldri ment som noe annet enn ventehøyttalere. :)

    Ellers enig i at det er fint å falle til ro med noe, men jeg tror ikke det blir med de Klipschene her.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Kanskje jeg burde lete etter et DIY kit med ferdige kappete kabinetter istedenfor å kjøpe ferdigvare i denne prisklassen.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Hvis man blar opp 25k for det rette paret på brukten i dag har man ikke sjans i havet å bygge seg et bedre par selv til samme prisen. Det spørs jo såklart hva man er ute etter, men jeg regnet på det å lage "kloner" av de jeg nå bruker i min hovedstereo og det stod seg ikke å begynne å bygge de selv når jeg kunne kjøpe brukt for 25k. Diy er fint det hvis man vet at man ikke skal selge de igjen, fordi det er vanskelig .... Du finner nok noe, jeg ser jo at disse Klipsch Palladium fortsatt ligger ute, hadde jeg vært på jakt etter en stativhøyttaler hadde jeg handlet de selv allerede. Har jo skjønt at du har hakket mindre tiltro til selgere enn meg og kanskje ikke liker å ta slike sjanser, greit det, men da kan det hende du må akseptere å gå på dårligere dealer prismessig. ;)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Kan berolige alle som var bekymret for mitt ve og vel med at det ikke begynte å brenne. ;P
    Flinke du, Bambi. Hvor kjøpte du bryteren? Bryteren for varmeplaten på min har rett og slett løst seg opp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn