bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Er vel stort sett slik her inne at alle anbefaler det de har selv ... :LOL: Det viktigste er jo å finne det man liker selv og få inn folk på lytt som faktisk er ærlige og gå en runde med seg selv og finne ut om man er enig selv, det er slik man lærer. De som bare smiler og nikker er det gjerne lite hjelp i .... :LOL:
    Sikkert litt sånn, men jeg tenker at folk anbefaler det de er kjent med og føler de kan stå inne for? :)

    Selvsagt er det viktigste å finne det man liker selv, "problemet" mitt er bare at det er så mange valg i prisklassen etter å ha brukt noen måneder på lese tester og se reviews på youtube. Tviler på at jeg orker å reise rundt og få hørt på alt før jeg kjøper noe, men 2-3 kandidater bør jeg vel få med meg.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Sikkert litt sånn, men jeg tenker at folk anbefaler det de er kjent med og føler de kan stå inne for? :)

    Selvsagt er det viktigste å finne det man liker selv, "problemet" mitt er bare at det er så mange valg i prisklassen etter å ha brukt noen måneder på lese tester og se reviews på youtube. Tviler på at jeg orker å reise rundt og få hørt på alt før jeg kjøper noe, men 2-3 kandidater bør jeg vel få med meg.
    Har du noen tanker sånn i utgangspunktet da?
    Horn, transmisjonslinje, dipol, OB, stater?
    Hva er viktig for din del?
    Hvilke forsterkere/kilder ønsker du å benytte?

    Fra mitt ståsted (hvis jeg hadde hatt blanke ark) ville vært en rimelig modell fra Martin Logan, de låter "riktig" i mine ører, tar forholdsvis lite plass (øvre del er jo gjennomsiktig), noen av de har en aktiv løsning i bunnen, som jeg vil tro holder i ei leilighet. Spiller greit på alt fra små receivere og oppover, transistor (selvfølgelig, for min del). Baksidene er jo impedanskurven på de, bruktprisen for tiden er ikke veldig hyggelig på de, slitasje/vedlikehold som er viktigere på de enn enkelte andre ting og snevert lytteområde, litt slanke i bunn også. Jeg skulle gjerne hatt et par selv.

    Nå er det meste av høyttalere totalt skivebom for min del da og jeg har kun to par av samme merke og serie nå (ikke stater).

    Ellers har jeg fått mer og mer sansen for lettdrevne oppsett (rundt 100db), med relativt store horn og/eller lange bånddiskanter/ribbon. Foretrekker i de fleste tilfeller 2-veis foran 3-veis, og 5- og 4-veis fremfor 2- og 3-veis. Mest "fullgod" lyd opplever jeg med 4- og 5-veis oppsett (det blir jo gjerne litt stort da).
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.712
    Antall liker
    21.566
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Takk for tipset, de som ligger til 15k? Så dem i dag tidlig, men tenkte at de sikkert trenger masse luft rundt seg siden det er dipoler. Også aner jeg ikke om dipoler er min type lyd. :)
    Det er de til 15k ja, man de er kun dipoler i bassen. Kartoidekarakteristikken i mellomtonen og oppover er viktigere. Kartoider kan faktisk stå nærmere frontveggen enn kassehøyttalere uten at lyden degraderes.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har du noen tanker sånn i utgangspunktet da?
    Horn, transmisjonslinje, dipol, OB, stater?
    Hva er viktig for din del?
    Hvilke forsterkere/kilder ønsker du å benytte?

    Fra mitt ståsted (hvis jeg hadde hatt blanke ark) ville vært en rimelig modell fra Martin Logan, de låter "riktig" i mine ører, tar forholdsvis lite plass (øvre del er jo gjennomsiktig), noen av de har en aktiv løsning i bunnen, som jeg vil tro holder i ei leilighet. Spiller greit på alt fra små receivere og oppover, transistor (selvfølgelig, for min del). Baksidene er jo impedanskurven på de, bruktprisen for tiden er ikke veldig hyggelig på de, slitasje/vedlikehold som er viktigere på de enn enkelte andre ting og snevert lytteområde, litt slanke i bunn også. Jeg skulle gjerne hatt et par selv.

    Nå er det meste av høyttalere totalt skivebom for min del da og jeg har kun to par av samme merke og serie nå (ikke stater).

    Ellers har jeg fått mer og mer sansen for lettdrevne oppsett (rundt 100db), med relativt store horn og/eller lange bånddiskanter/ribbon. Foretrekker i de fleste tilfeller 2-veis foran 3-veis, og 5- og 4-veis fremfor 2- og 3-veis. Mest "fullgod" lyd opplever jeg med 4- og 5-veis oppsett (det blir jo gjerne litt stort da).
    Har noen tanker ja, og har prøvd å orientere meg i markedet for å prøve og finne ut hva som kan passe for meg. Innledningsvis har jeg tenkt at stativhøyttalere sikkert ville være en god idè siden det er en liten stue og jeg må sitte ganske nærme, og kvalitet framfor kvantitet o.s.v. Det er jo også en del av hifi-folkloren at en stativhøyttaler gjerne vil yte bedre på omtrent alt annet enn bass og SPL enn en gulvstående i samme prisklasse. Derfor har jeg vurderte bl.a. disse:

    KEF R3

    JBL HDI 1600

    JBL 4309

    JBL L52

    Klipsch RP600M

    KLH Model 5

    Av alle disse over er det bare KLH Model 5 jeg har fått rukket å høre enda. Strengt tatt er den vel mer gulvstående enn stativhøyttaler, men den står på dedikerte medfølgende stativer så... bakdelen med den var designet som var litt vel rettro, og ikke like kult som JBL-retro med skumgriller i forskjellige farger. Ble også litt usikker på om den kanskje kunne være litt frampå og skape lyttetretthet over tid. Ellers låt den faktisk veldig, veldig bra. Tre-veis, trykkammer, og man hører alt som er på opptaket. Savnet kanskje litt fylde nedover, men det er ikke nødvendigvis en feil med KLH, så mye som det er mine egne preferanser for litt fet bass og en fallende kurve oppover i frekvens.

    Jeg liker nesten alt av musikk som er vel utført, men det jeg hører mest på er gjerne gitarbasert: metal, 60 og 70 talls rock, blues, noe jazz, noe klassisk, og en stor del film. Og med nevnte preferanse for litt fyldig bass (uten at det blir slapt og kvapsete) har jeg også vurdert en del gulvstående i samme prisklasse. Samtidig er det deilig med skikkelige perspektivegenskaper og gjennomsiktighet, og det innbiller jeg meg at f.eks. Magnepan klarer bra.

    Polk Reserve R700

    Polk Reserve R500

    Magnepan LRS

    Klipsch RP5000f

    Forskerker blir Denon PMA 1600NE, så fremt jeg ikke ender opp med noe som krever at jeg bytter den ut av mangel på kraft eller tilkoblingsmuligheter e.l.

    Før jeg kjøpte Klipsch RF52II som jeg har nå som rene ventehøyttalere hadde jeg Tannoy Legacy Arden, som overtok for Klipsch Cornwall III og Klipsch Heresy III.

    Martin Logan har jeg hørt en gang for mange år siden, og selv om perspektiv og romegenskaper var fantastiske og det beste jeg tror jeg har hørt, så syns jeg lyden den gang etter hukommelsen var litt myk der den ikke skulle være det, og litt "plastikk-aktig" i mangel av et bedre ord. Det var vel Odyssey i 2004 eller deromkring, så det inntrykket er ikke akkurat helt ferskt. :)

    Har vel også merket at jeg liker den umiddelbare og kjappe følelsen man får av systemer med høy følsomhet, men syns ofte de jeg har hatt selv har manglet litt på klangbalanse og egentlig kvaliteter i mellomtone. Det er også helt uaktuelt for meg å bevege meg opp i Klipsch Heritage prisklasse nå om dagen. :)

    Edit: og en ting jeg virkelig er svak for er når lyden låter dynamisk, engasjerende, og har fin, tung bass selv på lave volum. Foretrekker ofte å se film o.l. sent på kvelden, og spiller kanskje lavere enn mange andre. Systemer som må crankes opp før de låter bra er ikke helt det jeg ser etter. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er de til 15k ja, man de er kun dipoler i bassen. Kartoidekarakteristikken i mellomtonen og oppover er viktigere. Kartoider kan faktisk stå nærmere frontveggen enn kassehøyttalere uten at lyden degraderes.
    Jeg leste litt om de i går, og ser at omtalene sier det samme som deg om plasseringsvennlighet. Kommer litt brå at de ligger ute nå, siden jeg fortsatt er i innflyttingsfasen og ikke helt har tid til å reise rundt og høre på ting enda. Ser også at de er enormt populære på finn med 66 stk. som har lagret annonsen, og regner med de blir borte før jeg eventuelt hadde fått tid til å sjekke dem ut. :)
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.712
    Antall liker
    21.566
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg hadde tatt sjansen. Det er en sånn "sjelden mulighet" man lett selger videre om de ikke passer en.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Innrømmer at de ikke vekker noen "må ha" følelse hos meg, men det kan jo være fordi jeg ikke vet hva det er. Har funnet et par tester på nettet jeg kan lese når jeg får tid, og hvis de fortsatt ligger ute til uka når jeg forhåpentligvis har fått landet litt mer skal jeg vurdere det litt mer inngående enn jeg får gjort nå. :)
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.502
    Torget vurderinger
    8
    Må jo være litt forsiktig når man uttaler seg om utstyr man bare har hørt ved et par anledninger, men jeg tenker vel at gradient ikke er det jeg forbinder med rock og generell tyngde i lyden.
    Men igjen det er bare det jeg tenker.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.712
    Antall liker
    21.566
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Enig i at dipolbass gjerne ikke oppfattes som tung. Men jeg er jo så teit at jeg tenker alle slike ting kan fikses med dsp. Det høres i alle fall slik ut i heimen.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Rare pr
    Enig i at dipolbass gjerne ikke oppfattes som tung. Men jeg er jo så teit at jeg tenker alle slike ting kan fikses med dsp. Det høres i alle fall slik ut i heimen.
    synes ikke det hørtes teit, så da har du fått litt støtte på tampen av uka
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Enig i at dipolbass gjerne ikke oppfattes som tung. Men jeg er jo så teit at jeg tenker alle slike ting kan fikses med dsp. Det høres i alle fall slik ut i heimen.
    Jeg er ikke klar for å begynne og lefle med DSP med det første, så hvis det er et kriterie tror jeg ikke de er for meg. Helst bare den integrerte forsterkeren jeg allerede har.

    Kan jo presisere at "tyngde" er type ønskelistepunkt, men at jeg godt kan oppleve festkul i midbassen på en monitor som tilfredsstillende.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.712
    Antall liker
    21.566
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Tonekontroller er bare dsp på sparebluss.
    har du vurdert aktive KEF? LS whatever? De har veldig god kontroll på spredningen, og ikke trenger du forsterker heller.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Pleier ikke bruke tonekontroller heller, har liksom vent meg til å flytte på høyttalerne isteden hvis det ikke låter bra. Hardcore. Kanskje jeg vil se ting annerledes etterhvert, men nå er jeg egentlig bare interessert i å få meg et enkelt, vellydende oppsett som låter fint 'as is'. :)

    Ikke vurdert de aktive KEF'ene seriøst, har bare såvidt kikket litt fordi de først og fremst ser bra ut. Men de passive R3 har jeg vurdert litt, og vil gjerne få hørt en gang.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Jeg byttet fra passive i kinoen til aktive studiomonitorer, var gjennom XTZ 99.36 FLR og XTZ 99.26 mk1 med Anaview effekt før jeg bestemte meg for å bytte til Pioneer S-DJ08 (hadde de stående uansett). Det ble et løft hos meg, vesentlig bedre på musikk (måler bedre også) også har de denne "tyngden" i lyden som disse billige XTZene ikke hadde, den integrerte ampen ble likevel den viktigste delen for min del. Meget plassbesparende. Hos meg deles de jo av på 110hz nå, men jeg liker de fortsatt såpass godt på musikk at jeg fortsatt lytter til de på det også (dette er kinoen min). Jeg har brukt disse Pioneerene som stereo til PC først, deretter på en LFE-kanal når jeg bodde i leilighet, pga 8" bassrefleks. Har siklet litt på KRK Rokit 8 eller hva de heter, mener de har en modell med 10" elementer også, men den er treveis, tror de er morsomme. Jbl har vel denne LS8 eller hva den heter? Den fikk mye skryt her inne for ei stund sida. ;) Alt stativhøyttalere da og muligens for billige.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, de er for billige. :D

    Har selvsagt vurdert aktive høyttalere og sub'er også, og da særlig JBL sine små aktive som jeg har sett mange liker. Da er det vel først og fremst Parasound sin pre med utganger for subwoofere og mulighet for høy- og lavpass jeg ser for meg å bytte Denon'en i.

    Disse du mente?

     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Forøvrig tatt jobben med å koble opp her nå, og voodoo chile strømmer ut av høyttalerne i skrivende stund. Legger merke til at det er svært lite volum som trengs når man sitter så nærme. Og at det trengs ny sofa som passer bedre inn i rommet. Bilde fra lytteposisjon, tilgi eventuelt synlig rot. Blir sittende så nærme at mobilkameraet ikke får med hele bredden på høyttalerne. Låter greit, da.
    image.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Høyttalere, som automatisk krever DSP, er feilkonstruerte :p.. Bass-port nedover eller fremover er kanskje beste løsningen? Låne et par toveis Spendor hos Mala kan og være noe..
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.119
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ja, de er for billige. :D

    Har selvsagt vurdert aktive høyttalere og sub'er også, og da særlig JBL sine små aktive som jeg har sett mange liker. Da er det vel først og fremst Parasound sin pre med utganger for subwoofere og mulighet for høy- og lavpass jeg ser for meg å bytte Denon'en i.

    Disse du mente?

    For billige? Ingen problemer, gå for disse JBL 705P
    De er utrolig gode. Jeg foretrekker de over Kef R3, som også er veldig bra.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Høyttalere, som automatisk krever DSP, er feilkonstruerte :p.. Bass-port nedover eller fremover er kanskje beste løsningen? Låne et par toveis Spendor hos Mala kan og være noe..
    Jeg kan godta at DSP er en enkel måte å korrigere svakheter i rom og høyttaler, men det finnes da vel ting som låter ok uten også. :)

    Spendor er egentlig ikke på lista mi denne gangen, men kunne sikkert funket de også. Dessuten havner de fort over makspris jeg har satt for meg selv hvis de skal være gulvstående. Kanskje en annen gang. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    For billige? Ingen problemer, gå for disse JBL 705P
    De er utrolig gode. Jeg foretrekker de over Kef R3, som også er veldig bra.
    Jeg vet om de der og har sett litt på dem også. Men de har display som helt sikkert betyr DSP, og da hadde jeg ikke visst hva jeg skulle gjort med dem engang. ;P Måtte også byttet ut forsterkeren med egnet pre som hadde gjort det enda dyrere, så tenker jeg holder meg til passive løsninger foreløpig. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Opplevde at jeg følte for å skru ned volumet omtrent midtveis i Electric Ladyland, så kan tenkes vente-Klipschene ikke integrerer så godt med rommet her.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Hvordan er det med demping i rommet og flutter, når du klapper og hoier litt:.?
    I min lille kåk var det ekko så det holdt, men skulle ikke altfor mye møbler til i så lite rom for å få en meget behagelig akustikk, noe som gjorde underverker for HiFi lyden, i hele registeret. Og også med folk på besøk, har et par stålstrengere her og røyk nylig på et lite nach, med lite imponerende traktering av mine Simon&Patrick og Watson.
    Men poenget mitt (siden du også spiller gitar) er at mine i likhet med den enkle HiFi jeg nå har lyder mye bedre.
    Mulig jeg pensjonerte Larsen 4.2 litt tidlig. Skulle hentet dem opp og testet kanskje, men jeg savner egentlig lite.

    Mye spenstige forslag du får her, men kjør på med inventar, tepper o.l før du gjør for mye med talere:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvordan er det med demping i rommet og flutter, når du klapper og hoier litt:.?
    I min lille kåk var det ekko så det holdt, men skulle ikke altfor mye møbler til i så lite rom for å få en meget behagelig akustikk, noe som gjorde underverker for HiFi lyden, i hele registeret. Og også med folk på besøk, har et par stålstrengere her og røyk nylig på et lite nach, med lite imponerende traktering av mine Simon&Patrick og Watson.
    Men poenget mitt (siden du også spiller gitar) er at mine i likhet med den enkle HiFi jeg nå har lyder mye bedre.
    Mulig jeg pensjonerte Larsen 4.2 litt tidlig. Skulle hentet dem opp og testet kanskje, men jeg savner egentlig lite.

    Mye spenstige forslag du får her, men kjør på med inventar, tepper o.l før du gjør for mye med talere:)
    Flutter her jeg sitter akkurat nå er ikke så verst når jeg klapper i hendene. Det jeg derimot har begynt å legge merke til er den lave susingen fra det balanserte ventilasjonsanlegget, som tydeligvis bruker kjøkkenvifta som avsug. Kjøleskapet er heldigvis ikke hørbart, for det sjekket jeg ekstra grundig etter å ha lest tråden din. :)

    Akkurat rullet ut en liten løper i mellomgangen foran baderomsdøra, og tenker å få lagt ut et par matter i ytre gangen også. Tenker også at det er for tidlig å konkludere før stua faktisk er ferdig møblert, så tar ting skritt for skritt. Hittil har det gått mye tid til å kjøre oppvaskmaskin etter oppvaskmaskin med nytt servise som jeg har samlet meg i ventetiden, samt nytt bestikk, glass, i tillegg til ting som har stått lagret. Tar ting å få alt på plass.

    Og ja, jeg setter pris på alt engasjementet jeg får, virkelig. Men har jo min egen lille liste med kanditater som jeg sitter igjen med etter flere måneders surfing og resarch i påvente av å få flytte inn. Har først og fremst lyst til å få sjekket ut flere av dem. :)
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Så bra du ikke hører kjøleskapet, mitt står nå permanent i boden og fornøyd med det.
    Ventilasjon ja, hadde også avtrekk fra ventilator på forrige leilighet, og også i et bo som avhendes høres dette.
    Mener selv at dette ble bedre etterhvert som møbler kom inn, og man begynner å fokusere på annet.
    Hører jo ventilasjon hos meg også, men her er det utsug opp på veggen, og ventilatorutsug er kun aktivt under bruk.
    Kjøkkenventilatorer har det med å «hvine» litt, utsug på vegg hører man lite til.
    Prøv deg litt frem med spjell åpent/lukket om du har denne mulighet. I Bodø stod det åpent, da var det også lyd, men mye mindre pga større volum på avtrekk.
    Så det finnes alternativer om det plager deg, men etter tilvenningsperiode så blir det nok lite merkbart:)
    Men det ER litt uvant om du som meg kommer fra «naturlig» ventilasjon.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kjipt at du måtte gå så drastisk til verks, men da har vel iallfall fått en løsning som er til å leve med.

    Lyden fra ventilatoren er såpass monoton og lav at jeg trolig vil bli vant til det ganske fort. Det er mest bare at det er ikke stille. Tror spjelet er helt lukket, var derfor jeg reagerte på at det fortsatt kom lyd derfra. Regner med at det er noe jeg snart ikke legger merke til lenger. Mulig det vil plage meg litt i stille partier når jeg ser film, men lite ellers. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Disse havner langt over budsjettet mitt, og særlig siden de nærmest ha subwoofere til å ta over fra 60 Hz og ned, men rent bortsett fra det må de sies å være noe av det mest interessante jeg har sett på lenge. Eller ikke "sett" kanskje, de er ikke så mye å se på, og er ikke veldig tilpasset et vanlig stueinteriør. Men de er matt svarte, og det er egentlig innafor. 12" koaksial element og 98 dB følsomhet, dette er noe jeg faktisk har litt tro på. Men som sagt, skal ikke ha dem. Bare dagdrømmmer litt. :)


     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Dissa Fusion Tempest 12 som ligger på finn da? De ser meget interessante ut i mine øyne, er jo diy da, men å fikse litt på finishen er jo en mulighet da hvis man liker lyden i de. ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De er sikkert bra, men for langt unna til at jeg får hørt dem, og sikkert vanskelig å selge videre igjen. :)

    Var egentlig mest det med punktkilde og høy følsomhet som fanget oppmerksomheten min med Hamrammr.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Om du liker designet og lyden av keramikk vil kanskje XTZ Divine Delta være en mulighet? Jeg har modellene før, så jeg er ikke en objektiv kilde, men det er mulig å få hørt de her (skal ikke selge mine altså). ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    XTZ har liksom ikke vært i bevisstheten min engang, men takk for at du tilbyr. :) Bare sånn generelt ser jeg gjerne etter drivere med papirmembran, selv om ikke alt jeg vurderer har det riktignok. Egentlig vet jeg at Hamrammr trolig ikke vil funke for meg med brå avrulling under 60 Hz, det blir for likt Klipsch HIII som rullet av ved ca. 50 Hz. Dessuten er de litt for dyre. Hvis jeg hadde større budsjett og mulighet for bassystem tror jeg de hadde vært langte oppe på ønskelista.

    Nei, tror jeg må prøve å få hørt noen av de jeg listet opp tidligere, om ikke annet for å krysse av de boksene. Satt og slappet av med litt ambient elektronika fra Trent Reznor og Atticus Ross her om dagen, og merket at jeg har lyst på noe som spiller litt bass.

     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er egentlig budsjett? Beklager om det er behørig besvart før i tråden.. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har satt meg 25k som absolutt max denne gangen, men gjerne mye mindre.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Å lese om Hamrammr får meg nesten til vurdere DIY for å få god kvalitet på driverne o.s.v. innenfor budsjett. Sitter litt med følelsen at det er temmelig plastikk det man får av kommersielle produkter i lavere prisklasser.

     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    2.854
    Torget vurderinger
    3
    Å lese om Hamrammr får meg nesten til vurdere DIY for å få god kvalitet på driverne o.s.v. innenfor budsjett. Sitter litt med følelsen at det er temmelig plastikk det man får av kommersielle produkter i lavere prisklasser.

    Hvis det er max kvalitet for pengene vi snakker om er diy midt i blinken. Men blir man usikker på veien å tenker videresalg. Da svir det hardt 😊 Prøv å ta turen rundt å hør litt hjemme mekk. Du fikk vel også tilbud om å låne H6 kloner. Det er verdt lytten etter min mening. Da snakker vi mye god lyd for pengene.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis det er max kvalitet for pengene vi snakker om er diy midt i blinken. Men blir man usikker på veien å tenker videresalg. Da svir det hardt 😊 Prøv å ta turen rundt å hør litt hjemme mekk. Du fikk vel også tilbud om å låne H6 kloner. Det er verdt lytten etter min mening. Da snakker vi mye god lyd for pengene.
    Ja, det er vel derfor tanken på DIY alltid har tiltalt meg litt, når jeg har lest bl.a. her inne hvor gode deler mange bruker ifht. det som sitter i mange kjøpehøyttalere, både av elementer, delefilter, og alt egentlig. Etterhvert har jeg vel skjønt at det blir en slags livvstil også, og jeg føler at det jeg trenger akkurat nå er noe som er ferdig når jeg plasserer det i stua. Og selvsagt det med gjensalg, og at man aldri har et oppsett som er ferdig, og kanskje ikke ser veldig stuevennlig ut. Men for de som orker å tilegne seg kunnskapen, lære seg å bygge kasser, og alt det andre som hører med skjønner jeg 100% at de driver med det. :)

    Satt pris på tilbudet om å låne H6 klonene, men tror det er ganske urealistisk at jeg hadde fått meg bygd et par om jeg skulle like dem. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sitter og gumler Grandiosa (med ekstra ost) og hører på White Stripes i skrivende stund. Får ganske ok bass fra de små Klipsch'ene, og Seven Nation Army låt ganske tøft. Men allerede på sporet etter merket jeg at det låter ikke pent i diskant/mellomtone og at jeg får litt vondt i ørene av bråkemusikken til Jack White. Kan fortsatt være mangel på gardiner og andre akustikkproblemer som er årsaken, men føler vel at det er litt typisk for denne generasjonen Klipsch (RF-52II). Tommel ned. Skal til Oslo snart, kanskje jeg får tatt turen innom en butikk og sjekket ut noe fra lista mi da.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn