bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Thomasd

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    28.01.2009
    Innlegg
    1.034
    Antall liker
    1.308
    Sted
    Ås
    Torget vurderinger
    2
    Grattis med egen tråd (y) På vei inn i ny bolig?
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.782
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    kjør på, bambi.
    kan ikke love at du får mer oppmerksomhet enn du fikk som barn, men skal iaff kikke innom fra tid til annen.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fin benk. Bohus?

    Og - bra du får en egen anleggstråd også.
    Takk, det er ekte vintage Bohus, tipper anno 2012 eller deromkring. Den var det jeg hadde stående akkurat nå, og er bare tenkt midlertidig. :)

    Men veggene er av gips, så derfor vegrer jeg meg litt for å henge opp flatskjermen, og derfor løser ikke benken plassbehovet mitt med stereokomponenter og platespiller heller. Må tenke litt og bo meg til litt før jeg finner en løsning.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Jeg har en skjenk og en haug med stoler i samme serie fra Bohus. Hadde også vitrineskap og digert spisebord. Ble litt for massivt. Men denne TV-benken er fin.

    Grattis med ny kåk. Men la oss se litt mer hi-fi da …..;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Grattis med egen tråd (y) På vei inn i ny bolig?
    Takk! Ja, fikk nøklene i forrige uke og driver og flytter inn. Bare kaos foreløpig, men blir bra når alt er på plass. Åpen stue og kjøkkenløsning, så har begrenset plass i stuedelen. Det blir noe å ta hensyn til når nye høyttalere skal inn. Vurderte bl.a. paneler fra Magnepan, men ser at det blir vanskelig å få til. Vet ikke om bildet egentlig gir noe inntrykk, men sofaen må nok også byttes ut.
    43B0A756-1C02-4F0E-B686-30F6681B8E55.jpeg
    P
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har en skjenk og en haug med stoler i samme serie fra Bohus. Hadde også vitrineskap og digert spisebord. Ble litt for massivt. Men denne TV-benken er fin.

    Grattis med ny kåk. Men la oss se litt mer hi-fi da …..;)
    Ja, enig i at benken er fin, men innser at den ikke passer helt til behovene mine. Derfor impulskjøpte jeg en annen benk på finn i går som heller ikke passer behovene mine. 😅 Litt korttenkt, men mulig den passer bedre hvis jeg henger opp TV’en. Virker ikke som jeg kommer utenom det helt hvis jeg skal ha platespiller, og ikke bruke lange signalkabler så jeg får plassert den litt unna.

    Nytt prosjekt:

    E1C0CF2B-1D78-43E4-B37E-2155CCBEF78F.jpeg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Valgt farge på veggen sjøl? :)... Henger på @bambi, bring on the goods..
    Ja. Var veldig usikker på om jeg hadde bommet når jeg fikk de første bildene fra byggelederen underveis, men ser nå at den funker veldig bra. Er store vinduer her som slipper inn mye lys, så den blir ikke for mørk som jeg først var redd for. Blir nok ikke så mye spennende som skjer her egentlig, men hyggelig om du følger med. :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Se her, ja – en interiørtråd 😬

    Grattis med ny bolig. Får følge med litt her. Siden de fleste ikke har egne lytterom, er det nesten mest interessant/relevant å se hvordan folk løser hifi-plasseringen i rom der det må bli kompromisser.

    Ang. TV på gipsvegg burde vel det gå fint, men du må/bør vel henge opp en plate først.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.513
    Antall liker
    9.271
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Jeg har hengt min Samsung 55 på gipsvegg med dette festet fra Clas Ohlson (Artikkelnr.: 38-4637) på tilbud til 249,90.
    68036817125406.jpg
    Det er beregnet på å treffe begge stenderne som er inne i gipsvegger.
    (Jeg finner stenderne enkelt rundt om i kåken ved å bruke en magnet, når jeg fører magneten over tapeten så merker jeg hvor gipsskruene sitter)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Se her, ja – en interiørtråd 😬

    Grattis med ny bolig. Får følge med litt her. Siden de fleste ikke har egne lytterom, er det nesten mest interessant/relevant å se hvordan folk løser hifi-plasseringen i rom der det må bli kompromisser.

    Ang. TV på gipsvegg burde vel det gå fint, men du må/bør vel henge opp en plate først.
    Interiør- og matblogg, tenkte jeg. Har ikke så mye ny hifi, men har en del servise og bestikk og sånn i anledning innflytting om det er interessant. ;P

    Takk. :) Her må det finnes løsninger ja, og alt blir egentlig litt unødvendig kompliser av at jeg fortsatt har platespiller. Vanskeligere å stable i høyden da.

    Usikker på det egentlig, når jeg snakket med byggelederen mente han det burde gå fint å henge tv på veggen så lenge man bruker flere gipsankere. Men er skeptisk jeg også, selv om det er dobbelt lag med gips. Lener allikevel litt mot å prøve, selv om jeg bare hater å borre og henge ting i gips.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har hengt min Samsung 55 på gipsvegg med dette festet fra Clas Ohlson (Artikkelnr.: 38-4637) på tilbud til 249,90.
    Vis vedlegget 825659
    Det er beregnet på å treffe begge stenderne som er inne i gipsvegger.
    (Jeg finner stenderne enkelt rundt om i kåken ved å bruke en magnet, når jeg fører magneten over tapeten så merker jeg hvor gipsskruene sitter)
    Takk for tips. Siden jeg fikk flyttet stikkontakter og nettkontakter fra der egentlig var tenkt, er det bare stendere og ikke spikerslag der visstnok. Har også tenkt at det sikkert ville hjulpet mye om jeg klarte å finne to stendere i veggen.

    Smart med magnet også. Har stendersøker, men har aldri følt at den var særlig nøyaktig i bruk.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Fortsatt på Lørenskog?
    Det bygges jo noe helt for jævnlig der.
    Arbeidsplassen min er jo snart pakket inn av boligblokken.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.428
    Antall liker
    17.135
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med både ny bolig og egen tråd.
    Mht til TV:
    Det finnes ulike type gipsanker du kan benytte for å henge opp festeskinne til TV, som f.eks disse:

    https://www.jernia.no/oppussing-og-vedlikehold/verktøy/festemidler/gipsplugg/fischer-gipsplateanker-hm-5x52mm-4stk/p/58013933

    Holder i massevis. Bare pass på å kjøpe en variant som er tilpaset tykkelsen på gipsplaten.

    Alternativt gulvstativer som kan plasseres bak benken.:
    https://njal.no/multibrackets/401100/multibrackets-gulvstativ-tv-sølv-elegant-gulvstativ-for-mindre-tv

    https://njal.no/sms-smart-media-solutions/147390/sms-gulvstativ-fm-st-800-sølv-maks-30kg-bomerang-fot

    https://njal.no/sms-smart-media-solutions/146148/sms-gulvstativ-fh-t-1450-sølv-maks-50kg-bomerang-fot
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.334
    Antall liker
    8.403
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hvis du kun vil ha ett lite merke i veggen.
    Kan dette benyttes for å henge festet på.
    Blir kun ettbitte lite hull i veggen.
    Gipsanker er fint det men lager voldsomme sår.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.916
    Antall liker
    1.971
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Gratulerer med ny kåk ja!
    Da er du der jeg var første uka i mai, småkaotisk;)
    Men vipps så ser du løsningene. Brukte de gipsankerene fra Jernia selv, til tunge blendegardiner.
    De sitter faktisk skikkelig godt! Om du skal feste plate til TV hvor du kan bruke 3-4 fester mot vegg og har relativt ny og lett TV burde det gå greit. Vurderte det selv, men tok ikke sjansen da jeg har 2 innvendige skyvedører i «TV veggen».
    Mange kule løsninger du kan få til der da:)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fortsatt på Lørenskog?
    Det bygges jo noe helt for jævnlig der.
    Arbeidsplassen min er jo snart pakket inn av boligblokken.
    Nei, Lørenskog var bare midlertidig mens jeg ventet på at leiligheten skulle bli ferdig. :) Nå bor jeg landlig til i Buskerud, og tror heldigvis de er ferdig med å bygge akkurat der jeg er. Men håper de blir ferdig på Lørenskog snart også, det er jo snart ingen veier som ikke er stengt eller midlertidige byggeplasser lenger.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Royal oak fra Bohus ja. Har den samme selv til tv hjørnet. Utgått fra sortiment for de som måtte ønske en slik🤔
    Ja, kjøpte den på Bohus for sikkert ti år siden. Solid sak, men skulle gjerne hatt en ekstra hylle underst istedenfor de skuffene. Mulig den havner på finn hvis jeg ikke får gitt den bort til noen jeg kjenner som trenger tv-benk. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Ja, det er den typen jeg tenkte, og som jeg brukte på vegger med sponplate i huset jeg bodde før. Har til og med en sånn tang til å ekspandere dem med når man har fått dem inn i veggen. :)

    Spørsmålet blir helst hvor mange sånne jeg trenger for å være trygg på tv'en blir hengende i dobbelt lag med gips. 6? 8?

    Edit: så ikke at du hadde redigert før jeg svarte. Jeg har faktisk et gulvstående tv-stativ allerede, men syns det bygger så mye ut fra veggen. Og siden jeg allerede må sitte så nærme stjeler det for mye plass. Og takk for gratulasjoner. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Spent på resten av kåken jeg da, godt med egen bolig :)
    Deilig å ha noe eget etter å ha snyltet på familie noen månder, ingen tvil om det. :D Tror ikke det er så vanlig å legge ut bilder av bad og soverom o.s.v. i disse trådene? ;P
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis du kun vil ha ett lite merke i veggen.
    Kan dette benyttes for å henge festet på.
    Blir kun ettbitte lite hull i veggen.
    Gipsanker er fint det men lager voldsomme sår.
    Takk for tips, har faktisk sett på de der hos Jernia tror jeg det var. Enig i at gipsanker er et voldsomt inngrep, så vil helst bare bruke det der det virkelig trengs, som på gardiner, eventuelt TV, og knagger til yttertøy o.l. De der er nok fine til bilder, og alt som ikke veier så mye. Litt usikker på speil, til det meste annet er de nok fine. Har skjønt det som at de bare stikkes inn i veggen. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer med ny kåk ja!
    Da er du der jeg var første uka i mai, småkaotisk;)
    Men vipps så ser du løsningene. Brukte de gipsankerene fra Jernia selv, til tunge blendegardiner.
    De sitter faktisk skikkelig godt! Om du skal feste plate til TV hvor du kan bruke 3-4 fester mot vegg og har relativt ny og lett TV burde det gå greit. Vurderte det selv, men tok ikke sjansen da jeg har 2 innvendige skyvedører i «TV veggen».
    Mange kule løsninger du kan få til der da:)
    Takk. :)

    Ja, nå er gulvet fullt av tomme pappesker, innpakningspapir og bobleplast, og kjøkkenet ser helt bomba ut. Regner med å bruke iallfall noen uker på å komme ordentlig plass, venter fortsatt på både seng og vaskemaskin så er ikke helt beboelig enda uansett. :)

    Vet at de ankerne sitter bra altså, men det er kanskje bare en sperre mot å henge noe relativt tungt i et porøst materiale som holder meg litt igjen. Skal selvsagt bruke dem til gardiner, men er litt usikker på 55" veier, samtidig som jeg egentlig ønsker meg større TV også. Finner en løsning til slutt, men regner med det blr noen "mellomløsninger" underveis. :sneaky:
     

    HoJ

    En glad amatør.
    Ble medlem
    11.11.2006
    Innlegg
    19.438
    Antall liker
    35.254
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer ny bopel. Blir spennende å følge med hva som dukker opp at stereoanlegg etter hvert.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Gratulerer ny bopel. Blir spennende å følge med hva som dukker opp at stereoanlegg etter hvert.
    Takk, er ganske aktivt på utkikk etter et par nye høyttalere som passer i stua først og fremst. Akkurat nå lener jeg mot gulvstående fra Polk, KLH, og Klipsch, eller stativhøyttalere fra JBL eller KEF. Kan ta sin tid, med andre ord. :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.398
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk, det er ekte vintage Bohus, tipper anno 2012 eller deromkring. Den var det jeg hadde stående akkurat nå, og er bare tenkt midlertidig. :)

    Men veggene er av gips, så derfor vegrer jeg meg litt for å henge opp flatskjermen, og derfor løser ikke benken plassbehovet mitt med stereokomponenter og platespiller heller. Må tenke litt og bo meg til litt før jeg finner en løsning.
    Let opp stenderne i veggen så er det ikke noe problem å henge opp en TV, gitt at stender(ene) er sånn noenlunde midt over anlegget.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn