bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Som så mye annet: det der virket faktisk som en skikkelig god idè, helt til jeg begynte å lese om det. 😃

    Jada, det så ganske kult ut det der, men jeg ble litt mer i tvil etterhvert som jeg begynte å grave litt. Meningene er ganske delte på om dette er bra eller ikke. Jeg blir jo litt betatt av tanken på enklest mulig signalvei og store kvalitetselementer, men samtidig slår det meg som en veldig gammeldags konstruksjon når jeg leser at det er basert på en konstruksjon fra 1969. Mye penger for noe som kunne enten vært et alle tiders lykketreff, eller mest "artig å ha prøvd". :)


    Fortsatt mye jeg ikke har rukket å lese enda, legger ut et par linker her hvis andre er interesserte også:




     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis man blar opp 25k for det rette paret på brukten i dag har man ikke sjans i havet å bygge seg et bedre par selv til samme prisen. Det spørs jo såklart hva man er ute etter, men jeg regnet på det å lage "kloner" av de jeg nå bruker i min hovedstereo og det stod seg ikke å begynne å bygge de selv når jeg kunne kjøpe brukt for 25k. Diy er fint det hvis man vet at man ikke skal selge de igjen, fordi det er vanskelig .... Du finner nok noe, jeg ser jo at disse Klipsch Palladium fortsatt ligger ute, hadde jeg vært på jakt etter en stativhøyttaler hadde jeg handlet de selv allerede. Har jo skjønt at du har hakket mindre tiltro til selgere enn meg og kanskje ikke liker å ta slike sjanser, greit det, men da kan det hende du må akseptere å gå på dårligere dealer prismessig. ;)
    Ja, er litt sånn jeg tenker også, særlig når det er store kommersielle aktører med lang erfaring og mange ansatte innen utvikling. De bruker kanskje ganske kjipe komponenter og elementer, og kabinettene kunne ofte vært bedre, men summen av all kunnskapen de sitter på og implementerer i det de lager kan sikkert være vanskelig å matche som enslig DIY'er. Allikevel er det noe veldig tiltalende ved det å selv kunne velge gode spoler og kondiser og alt det der, og et par ordentlig gode drivere som man setter sammen selv. Selvsagt helt uselgelig når man får lyst på noe nytt. :)

    De Palladiumene er for langt unna rett og slett, jeg vet jo ikke om jeg liker dem en gang. Foretrekker ting jeg kan hente og sjekke ut selv før kjøp, har ikke så mye med om jeg stoler på andre selgere å gjøre eller ikke. Selv om jeg har gått på et par mindre gode kjøpt tidligere som ikke var helt sånn som det ble sagt. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Flinke du, Bambi. Hvor kjøpte du bryteren? Bryteren for varmeplaten på min har rett og slett løst seg opp.
    Takk, men det var ikke så veldig vanskelig. Iallfall ikke for meg. ;P

    Bestilte bryteren her, du kan søke opp modellen på trakteren din for å se om de har deler til den. :)

     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Som så mye annet: det der virket faktisk som en skikkelig god idè, helt til jeg begynte å lese om det. 😃
    Slutt å lese så mye - hopp i det. No more foreplay ! :p

    Seriøst - det er jo mye penger for noe man ikke vet om vil funke. Og det er jo en vintage/gammeldags konstruksjon som sikkert låter totalt annerledes enn dine Klipsch'er.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Slutt å lese så mye - hopp i det. No more foreplay ! :p

    Seriøst - det er jo mye penger for noe man ikke vet om vil funke. Og det er jo en vintage/gammeldags konstruksjon som sikkert låter totalt annerledes enn dine Klipsch'er.
    Er litt ferdig med å ta uoverveide avgjørelser som koster mye penger. Men det er definitivt i de baner jeg tenkte med et kit, kanskje bare noe som virker litt mer safe. :)

    Mulig jeg er inne på litt samme feilspor som når jeg trodde forsterker var det viktigste i anlegget, men har fått for meg at kvaliteten på drivere og delefilterkomponenter sikkert har ganske mye å si for lyden som kommer ut. Men må passe meg litt her så jeg ikke begynner å vurdere aktiv deling og DSP også. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg begynner visst å bli lat, merker at jeg heller streamer plater jeg allerede har i hylla fra YouTube isteden. Også er jeg nok en gang imponert over hvor ok lyd det faktisk er i disse billige Klipschene jeg plukket opp fra finn.no som ventehøyttalere for en sommer eller to siden. Denon forsterkerens fyldige lyd med solid bass og varme i toppen har nok en del å si for resultate, men så billige høyttalere burde nesten ikke ha lov til å låte såpass bra. At jeg sitter veldig nærme og ikke spiller veldig høyt har nok også en del å si.

    Tror jeg ønsker meg mer av det samme, altså rytmisk framdrift, god tyngde i bassen (relativt og subjektivt), men mindre kasseressonanser og mer klarhet i hele lydbildet. Blir også litt i tvil om stativhøyttalere kan være like tilfredsstillende på film og musikk med ustrakning nedover.




    image.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Blir mye YouTube om dagen, og fikk lyst til å dele et par ting jeg kom over. Ser ut som jeg må begynne å høre på Dream Theater, nå. :)


     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Nah... nok ikke. Det ser greit nok ut med tanke på komponentkvalitet egentlig. Kan jo sikkert svi av noen hundre tusen på audiofile komponenter uten at det vil gjøre noe fra eller til.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tenkte meg vel egentlig det. Åpnet egentlig bare for å koble sammen øvre og nedre terminaler, siden de kom brukt uten de bøylene som skal sitte der.

    Men fikk lyst til å kjøpe noen terminaler hvor ledningene kan loddes, og bytte ut alle kabelsko med loddinger på elementer o.s.v. Får bli når jeg arbeidsbord litt senere eventuelt.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Å endre på delefilter kan gi endringer. Hadde jeg giddet? Ikke i det hele tatt. Mest fordi at skal man til å endre på delefilter må man måle masse for å lage et filter som faktisk er mer tilpasset. Når man endrer på toleransen til komponenter så er det ikke gitt at det blir bedre selv om vi ofte tror det.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Nei, tror ikke jeg ville prøvd å endre på verdier, isåfall tenkte jeg mest på komponenter av bedre kvalitet. Da måtte det vært hvis det som sitter der fra før er pure and utter shite, sånn at nesten hva som helst av anstendige spoler, motstander, og kondensatorer hadde blitt en oppgradering. :)

    Gidder ikke kaste mye penger etter disse her liksom, men hvis det var noen greie og kostnadseffektive oppgraderinger jeg kunne fått til hadde det vært morsomt å prøve. Men tenker kanskje jeg lar være, og muligens går for å lodde litt og se om jeg finner et par andre terminaler. :)
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har ei kasse med terminaler liggende på loftet. Kjøpte 100 par når dynabel endte sine dager. Har fremdeles 98 stk liggende om du trenger et par
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Har ei kasse med terminaler liggende på loftet. Kjøpte 100 par når dynabel endte sine dager. Har fremdeles 98 stk liggende om du trenger et par
    Hvis det er noen med loddeterminaler, så ja gjerne. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    De må trolig være ganske korte også, for å ikke butte i delefilteret. Kan ta det på PM. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Noen som vet hvordan jeg kan finne ut verdien på denne kondensatoren, som er merket med "336J"? Prøver å google, men finner ikke noe om hvor mange mikrofarad det er.

    1658576254746.png
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser ut for at xx5 = 1 til 10 uf.
    Dvs, 225 J er 2,2 uf.
    Da burde 336 J være 33 uf (?)
    Kan det rime (?)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Vil tro 33 uF er riktig. Hvor stor er den rent fysisk?
    Et par-tre cm høy, og halvannen til to i diameter kanskje? Mulig du får et inntrykk av bildet her, det er den som står opp fra kortet:

    Edit: prøvde å linke til innlegget over her med bilde av delefilteret, men fikk ikke til fra mobilen. Sitter i Kjuttaviga og vansmekter. ;p

    image.jpg
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.293
    Antall liker
    2.506
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Et par-tre cm høy, og halvannen til to i diameter kanskje? Mulig du får et inntrykk av bildet her, det er den som står opp fra kortet:

    Edit: prøvde å linke til innlegget over her med bilde av delefilteret, men fikk ikke til fra mobilen. Sitter i Kjuttaviga og vansmekter. ;p

    Vis vedlegget 835109
    Lykke til med Satantann !
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det blir i kveld, nå er det show på kutoppen. Må si jeg er litt imponert over opplegget her. Det er liksom noe overalt, hele tiden.
    image.jpg
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Siden det er flere kyndige folk innom og leser her, legger jeg ut noen spørsmål og er glad hvis noen svarer. :)

    Er det noen vits i størst mulig tverrsnitt på kobbertråden i begge spolene på bildet?

    Er det bedre med luftkjerne enn jernkjerne på den store, avlange spolen?

    Er kondensatorer som man kjøper med verdi f.eks. 33 uf og 100 V retningsbestemt?

    Er "alt" av metallfilm o.l. en oppgradering fra keramiske motstander?

    1658598715640.png
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Luftkjerne er jo pr definisjon bedre da de går mye senere i metning og på den måten ikke endrer karakteristikk på samme måte. Ulempen er gjerne at de blir store oppover på Mh skalaen. Kondensatorer i delefilter har ikke polaritet. Når det kommer til motstander kommer du til å få mange forskjellige svar. Men jeg ser sånne hvite keramiske i rimelig dyre høyttalere. Så ikke sikkert det utgjør allverden i dette tilfellet. Det å endre spolenes egenmotstand ved å endre trådtykkelse vet jeg ikke om er så god ide. De som er der er jo beregnet for denne konstruksjonen. Så det er kanskje best å komme så nær opp i mot orginalen som mulig 😊
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Takk for svar. :) Bra du sa det med motstand på spolene, for det tenkte jeg ikke på egentlig. Tenkte at riktig mH (milliHenry? microHenry?) verdi var det som teller. Har funnet noen med jernkjerne og noen med luftkjerne, men mistenker at de med luftkjerne ville blitt for store til å passe på eksisterende filter.

    Får tenke litt på det. Det ser ut som det blir ganske kostbart hvis jeg skal kjøpe spoler, men hvis jeg bare kjøper motstander og kondensatorer (DC?), kan jeg komme ganske rimelig unna. Mest tenkt som et moroprosjekt jeg kanskje kan lære noe av, og se om det gir noen hørbar forskjell.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.428
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    3
    Det er artig å prøve litt. Skaffe seg litt erfaring. Å inngrepet er jo reversibelt. Sånn sett ikke noe skummelt overhode 😊😊
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Om du absolutt vil prøve bør du lage nye filtre, da kan du senere sette de originale tilbake. Du kan prøve luftkjerner og Mundorf M Cap f.eks men tviler på du vil høre mye forskjell....du må ha verdier på komponentene du har nå, IKKE send filtret til en butikk for å måle, de vil demontere filtret og du vil ikke kunne bruke det senere, snakker av erfaring!
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hvis jeg bytter til komponenter som får plass på eksisterende kretskort, så er det jo reversibelt som @Nikko03 sier. :) Skal jeg derimot ha store spoler, kanskje jeg må bygge filteret på nytt.

    De eneste verdiene jeg ikke har nå tror jeg er den lille kondensatoren, og motstanden på spolene. Får se mer på dette når jeg er hjemme igjen. :)
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.954
    Antall liker
    1.291
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Nye komponenter kan, avhengig av kvalitet være mye større enn originale men du kan jo måle. Mine IMF filtre veide 1 kg per stk men ok, litt mer avanserte enn de du har der....
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn