bambi’s lune lille rede

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Bestilling sendt. Hadde egentlig lyst til å kjøpe spoler også, men tok til meg det med motstanden i dem, og at det kan være kritisk for hvordan systemet er tunet. Også har jeg ikke mulighet til å lodde dem ut og måle, så da får det eventuelt bli en annen gang. :)

    Vis vedlegget 836341

    Måtte også nøye meg med 5% effektmotstander, siden de bare hadde en igjen av 1% motstandene på 10 watt. Også ville jeg ikke bruke to stk. på 10 Ohm (som trolig ville vært innafor?), siden det hadde blitt vanskelig å få dem ned i hullet på kretskortet.

    Forresten ikke nødvendig å fortelle meg at jeg er teit som bruker så mye penger på deler til høyttalere som ikke er verdt noe, det skjønner jeg fint selv. ;P
    @bambi
    Fik lyst å gi deg litt generelle tips her. (Cost/benefit).
    Når du ser et delefilter, vil du se komponenter i 2 typiske plasseringer: I serie med signal og parallell med signal.
    De parallelle komponentene har veldig lite betydning for lydkvalitet, da de enten sitter for og fjerne/dempe frekvenser (kortslutte)
    eller utglatte impedansen på enhetene. Her bruker du billige komponenter av OK kvalitet. Viktigt ved parallel-spoler er,
    at du beholder de originale eller utskifter til bedre kvalitet men bruker samme trådtykkelse, da den ohmske verdi av spolen
    inngår som et parameter i virkningen av filtret.
    Komponentene i serie er det bare å gå for så goe, som lommeboken rekker. Disse sitter i signalveien og gir den tilnermelsesvis
    største innflytelse på lyden.
    Å bruke de beste komponenter på parallell-plass i delefilter...... da hellere skru opp for varmen og åpne vinduer.
    Samme virkning = bortkastede penger ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    @bambi
    Fik lyst å gi deg litt generelle tips her. (Cost/benefit).
    Når du ser et delefilter, vil du se komponenter i 2 typiske plasseringer: I serie med signal og parallell med signal.
    De parallelle komponentene har veldig lite betydning for lydkvalitet, da de enten sitter for og fjerne/dempe frekvenser (kortslutte)
    eller utglatte impedansen på enhetene. Her bruker du billige komponenter av OK kvalitet. Viktigt ved parallel-spoler er,
    at du beholder de originale eller utskifter til bedre kvalitet men bruker samme trådtykkelse, da den ohmske verdi av spolen
    inngår som et parameter i virkningen av filtret.
    Komponentene i serie er det bare å gå for så goe, som lommeboken rekker. Disse sitter i signalveien og gir den tilnermelsesvis
    største innflytelse på lyden.
    Å bruke de beste komponenter på parallell-plass i delefilter...... da hellere skru opp for varmen og åpne vinduer.
    Samme virkning = bortkastede penger ;)
    Takk, det var nyttige tips jeg skulle ønske jeg hadde før jeg bestilte deler. :D

    Må se litt nærmere på filteret da, tror jeg skjønte delvis hva som var i serie med signalet, og hva som var parallelt når jeg så på printbanene på baksiden. Men nå har jeg uansett kjøpt, så da bytter jeg nok det jeg har deler til uansett. Må som sagt bare få meg et bord først å arbeide på. :)
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Takk, det var nyttige tips jeg skulle ønske jeg hadde før jeg bestilte deler. :D

    Må se litt nærmere på filteret da, tror jeg skjønte delvis hva som var i serie med signalet, og hva som var parallelt når jeg så på printbanene på baksiden. Men nå har jeg uansett kjøpt, så da bytter jeg nok det jeg har deler til uansett. Må som sagt bare få meg et bord først å arbeide på. :)
    Hvilken RF modell snakker vi om her??
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    @bambi
    Har lurt litt runnt på nettet etter diagram på RF-52ii = 0 result :(
    Enten er jeg helt idiot, men får 0-svar i det hele tatt på RF-52 ved søkning på Klipsch Community.
    Ingen bilder av diagram på Google heller.
    Får se, om jeg finner noe i morgen :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    @bambi
    Har lurt litt runnt på nettet etter diagram på RF-52ii = 0 result :(
    Enten er jeg helt idiot, men får 0-svar i det hele tatt på RF-52 ved søkning på Klipsch Community.
    Ingen bilder av diagram på Google heller.
    Får se, om jeg finner noe i morgen :)
    Tror ikke det er noe feil med deg, for jeg har søkt litt rundt etter det selv uten å finne noe. Uansett, takk for forsøket. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Fortsatt lite lydrelatert på gang her, men jeg gjorde en "oppdagelse" når jeg flyttet sofaen en halv meter lenger vekk fra høyttalerne og TV'en. Hittil jeg vært egentlig veldig fornøyd med disse små Klipsch'ene, og syns de helt ærlig har gitt en nesten latterlig bra gjengivelse ifht. pris og sitt opphav helt nederst i kvalitets-hierarkiet. Jeg har ristet litt oppgitt på hodet over alle påstander om at Klipsch låter altfor skarpt og pågående i diskant og mellomtone, for det har virkelig ikke vært sånn de har spilt her hos meg. Lyden har vært full og balansert, med en klang over mot det mørke, og ikke skarpe. Helt til jeg flyttet sofa og lytteposisjon en halv meter bakover. Ja, det er høyttalerreviews på YouTube som står på i bakgrunnen. :)

    Jeg har også ganske høy følsomhet for skarpe lyder, og spesielt stemmer hvis de tipper over fra "naturlig" til "pågående", så i det siste har jeg hatt tanker om kanskje å dempe diskanten med andre effektmotstander i delefilteret (?) hvis ikke jeg klarer å finne en plassering som får lyden mer tilbake slik den var. Eller rett og slett å kjøpe noe annet som var den opprinnelige planen. Jeg har også fortsatt andre komponenter til delefilteret liggende som jeg ikke har fått prøvd, men har endelig fått meg arbeidsbord så jeg kan sitte og jobbe med dem. Men nå ble jeg nesten litt i tvil om disse egentlig er noe å satse videre på. Nesten vanskelig å skjønne at forskjellen kan være så stor. Nesten så man lurer på om det er dagsformen eller høstværet som gjør at man opplever lyden annerledes. :)



    B217A7C2-7E54-413C-939D-5367B84326E0.jpeg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det ær muli jeg ær dom, men hvilke endringer opplevde du ved å flytte på sofaen?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det ær muli jeg ær dom, men hvilke endringer opplevde du ved å flytte på sofaen?
    Næjda, jæi tror ikke du ær domm. Men lyden ble skarpere, som om klangbalansen ble tiltet altfor mye over mot mindre bass og mer diskant. Plutselig låter det bare skarpt og ubehagelig og slitsomt.

    Dog... skal sies at jeg har fatigue, og har tenkt litt mer på det siden jeg skrev innlegget over. Jeg har vært veldig sliten de siste dagene. Lyder blir alltid mye mer slitsomme og plagsomme når jeg selv er sliten. Men mener jeg ble sliten først etter at jeg flyttet sofaen. Ikke fordi jeg flyttet sofaen, men allikevel. 🤔

    Kom plutselig på at jeg har tonekontroller på forsterkeren og det hjalp betraktelig å knocke ned diskanten og booste bassen litt.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Kan det være at sofaen nå står i en «dip» i rommet, og at lyden derfor oppleves som slankere (og dermed mer pågående)?
    Ja, det var definitivt det som var min teori også. :) Men nå føler jeg at den står der den "må" stå, ikke minst på grunn av terrassedør og vedovn. Så det mest åpenbare er å enten omplassere eller bytte ut høyttalerne.
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.282
    Antall liker
    9.128
    Dog... skal sies at jeg har fatigue, og har tenkt litt mer på det siden jeg skrev innlegget over. Jeg har vært veldig sliten de siste dagene. Lyder blir alltid mye mer slitsomme og plagsomme når jeg selv er sliten.
    Sliter også med det samme i perioder og da blir det og lytte på musikk et ork og en plage.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Sliter også med det samme i perioder og da blir det og lytte på musikk et ork og en plage.
    Ikke noe godt det der, altså. Og det var omtrent det jeg også følte istad. Satt på noe ambient elektronika for å slappe av, men det ble mer tortur enn nytelse når YouTube algoritmen plutselig kjørte i gang noe punkete støymusikk fra NIN.

    Men det fikk meg også til å tenke at det jeg kanskje burde ha var høyttalere som var tilbakelente nok i de øvre frekvenser til å ikke trigge lyttetretthet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Åssen er det med flutter og etterklang i rommet?
    Virker ikke som det er noe stort problem, faktisk tenkte jeg når jeg hadde flyttet inn at det var usedvanlig lite akustikkproblemer når jeg fikk koblet opp anlegget. Klapper litt i hendene nå, og hvis jeg klapper veldig hardt hører jeg jo at det er noe ringing, men virker som det dør ut ganske raskt. Har følelsen av at dobbelt lag med gips ikke er det verste, egentlig?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.405
    Antall liker
    1.549
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dobbelt lag med gips gjør lite for akustikken i rommet, men en del for lekkasjer ut av rommet.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Dobbelt lag med gips gjør lite for akustikken i rommet, men en del for lekkasjer ut av rommet.
    Vet at det kan være flutter og refleksjoner med gips også, men instinktivt føler jeg at det allikevel gir litt "mykere" akustikk enn murvegger?

    Men det er sikkert et poeng at hvis lite lyd lekker ut i hjørner osv vil bassen i en symmetrisk ende av rommet bli reflektert ut mot lytteposisjon. Hvis det var forståelig.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det var definitivt det som var min teori også. :) Men nå føler jeg at den står der den "må" stå, ikke minst på grunn av terrassedør og vedovn. Så det mest åpenbare er å enten omplassere eller bytte ut høyttalerne.
    Om du sitter i en "dip" nå, er det sånn, ditt roommode reagerer på oppsettet/plasering av høyttaler.
    Ingen idé å bytte høyttaler...... plasert samme sted vil nye højttalere reagere slikt (eller nesten).
    Nokk mere på tide med noen akustiske tiltak ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Jeg synes egentlig det burde finnes kommunale tilrettelagte boliger for audiofile. Kanskje du kan søke om støtte til utbedring? VG: «Audiofile Per (49) fikk livet tilbake da flutterekkoen forsvant»

    😂
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Om du sitter i en "dip" nå, er det sånn, ditt roommode reagerer på oppsettet/plasering av høyttaler.
    Ingen idé å bytte høyttaler...... plasert samme sted vil nye højttalere reagere slikt (eller nesten).
    Nokk mere på tide med noen akustiske tiltak ;)
    Et akustisk tiltak kunne jo vært å kjøpe nye høyttalere, og sette dem et annet sted enn der de står nå. 🤔

    Men hva slags tiltak kan man egentlig gjøre hvis det er en dip eller suckout akkurat der man sitter, hvis man har tenkt til å fortsette med å sitte der? :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg synes egentlig det burde finnes kommunale tilrettelagte boliger for audiofile. Kanskje du kan søke om støtte til utbedring? VG: «Audiofile Per (49) fikk livet tilbake da flutterekkoen forsvant»

    😂
    Skal vedde for at hjelpemiddelsentralen til NAV har et eller annet som kan brukes til dette. Håper jeg får innvilget søknaden selv om jeg ikke heter Per eller er 49. ;P
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.028
    Antall liker
    20.205
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Et akustisk tiltak kunne jo vært å kjøpe nye høyttalere, og sette dem et annet sted enn der de står nå. 🤔
    Hva er det da feil med å sette de nuværende høyttalere et annet sted??


    Men hva slags tiltak kan man egentlig gjøre hvis det er en dip eller suckout akkurat der man sitter, hvis man har tenkt til å fortsette med å sitte der? :)
    Få målt, hvor dine roommodes befinner seg.......
    Absorbers, diffusers, en liten aktiv sub eller 2?? mange ulike løsninger derute.
    Var det jeg, ville jeg alliert meg med en eller annen kyndig her på Sentralen, som har erfaring, målemic, software på bærbar, og
    invitert vedkommende på kaffe, snakk og måling. Da er du 70% på veien, og slipper å pøse penger ut på div. tiltak som ikke hjelper ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Her har jeg samlet noen kalkulatorer for ymse formål. Når det gjelder dip / suckout, så er det vel bare fysisk flytting på HT eller lytteposisjon som hjelper, men demping av refleksjoner skader heller ikke.

     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Kjør mye toe in å ta en lyttetest da 😊😊
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.120
    Antall liker
    2.616
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det var definitivt det som var min teori også. :) Men nå føler jeg at den står der den "må" stå, ikke minst på grunn av terrassedør og vedovn. Så det mest åpenbare er å enten omplassere eller bytte ut høyttalerne.
    Eller kjøpe en sub
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Hva er det da feil med å sette de nuværende høyttalere et annet sted??
    At da får jeg ikke nye høyttalere, vel? 🙄


    Få målt, hvor dine roommodes befinner seg.......
    Absorbers, diffusers, en liten aktiv sub eller 2?? mange ulike løsninger derute.
    Var det jeg, ville jeg alliert meg med en eller annen kyndig her på Sentralen, som har erfaring, målemic, software på bærbar, og
    invitert vedkommende på kaffe, snakk og måling. Da er du 70% på veien, og slipper å pøse penger ut på div. tiltak som ikke hjelper ;)
    Ja, det er sikkert den riktige og rasjonelle løsningen på problemet. :) Men akustikkremedier er nok ikke noe jeg vil ha i stua, så jeg må heller prøve å løse det på andre måter, med plassering av høyttalere o.s.v. Aktiv subwoofer kan være aktuelt på sikt, men ikke akkurat nå. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Her har jeg samlet noen kalkulatorer for ymse formål. Når det gjelder dip / suckout, så er det vel bare fysisk flytting på HT eller lytteposisjon som hjelper, men demping av refleksjoner skader heller ikke.

    Genialt! Jeg er av samme oppfatning, det er plassering jeg må prøve først, men føler at blant annet gardiner fra gulv til tak langs nesten hele langveggen burde dempe noe refleksjoner iallfall. Glava og ting som det er jeg ikke så veldig interessert i. :)
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.429
    Antall liker
    2.857
    Torget vurderinger
    3
    Har dratt høyttalerne litt lenger ut påå gulvet i første omgang, med lett vinkling innover. :)
    Med litt omhyggelig plassering og endel toe in. Er det godt mulig du blir litt mer fornøyd med lyden. Kan til å med hende at det begynner å ligne det du hadde 😊😊
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Med litt omhyggelig plassering og endel toe in. Er det godt mulig du blir litt mer fornøyd med lyden. Kan til å med hende at det begynner å ligne det du hadde 😊😊
    Kan hende du har rett. Jeg skrudde tonekontrollene tilbake til 0, og det høres ikke like aggressivt ut som istad. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn