Tusen takk begge to !!! 

Som @ELJ sier: egentlig ikke så vanskelig - uten å vite hva du legger i katastrofe ….Tusen takk begge to !!!![]()
Se videoen jeg postet, der står alle tidspunkter, og hvor lenge... og den beste oppskriften er den du får til best selvååh, så kjekt med tips! utfordringen min er bare det at jeg får overload når det blir for mye å velge i. skulle ønske noen andre bare kunne ha fortalt meg hvilken jeg skal velge. alltid hatt lyst til å være flink med gjærbakst, men det hever aldri eller smaker bare ikke godt. og jeg elsker egentlig gjærbakst, når det er bakt skikkelig. tror problemet er at jeg velger feil oppskrifter og i tillegg gjør feil selv. kan jeg eliminere den ene der (altså ved å velge riktig oppskrift), så kanskje jeg kan naile det til slutt om jeg bare øver, eller hvis oppskriften er for dummies.
men forstår jeg det riktig at mel og vann bør stå sammen alene i 30 minutter alltid? jeg leste et sted at deigen skal eltes i ett i 10 minutter. tror det var på trines matblogg, men usikker. umulig å forstå seg på hva som er riktig regel.
De 30minuttene med hviletid før elting er veldig nyttige(autolyse). Det blir en helt annen deig du elter da. Proteiner brytes ned til gluten og du får en mer elastisk deig med følgene som kommer når produktet er ferdig stekt. Det utvikler også smak.ååh, så kjekt med tips! utfordringen min er bare det at jeg får overload når det blir for mye å velge i. skulle ønske noen andre bare kunne ha fortalt meg hvilken jeg skal velge. alltid hatt lyst til å være flink med gjærbakst, men det hever aldri eller smaker bare ikke godt. og jeg elsker egentlig gjærbakst, når det er bakt skikkelig. tror problemet er at jeg velger feil oppskrifter og i tillegg gjør feil selv. kan jeg eliminere den ene der (altså ved å velge riktig oppskrift), så kanskje jeg kan naile det til slutt om jeg bare øver, eller hvis oppskriften er for dummies.
men forstår jeg det riktig at mel og vann bør stå sammen alene i 30 minutter alltid? jeg leste et sted at deigen skal eltes i ett i 10 minutter. tror det var på trines matblogg, men usikker. umulig å forstå seg på hva som er riktig regel.
Jeg er litt tradisjonalist og Italofil. Fikk være med en morra når dagens focaccia gikk i ovnen ( Vedfyrt !) tidlig, tidlig på morran hos bakeren ( 4.generasjon) rett neri gata, i en pitteliten italiensk by (vår hemmelighet) i Liguria. Overnatta deig selvfølgelig. Deigen der nede har en helt annen smidighet og elastisitet, det skyldes jo også melets beskaffenhet.Var på bakekurs med en baker fra Ask, Bergen, mandag til onsdag i denne uken. Bakte mye forskjellig, blant annet ciabatta og focaccia med overnattede deiger.
Focacciaen var interessant. Hun stekte på 270 grader og penslet med olivenolje etterpå. Masse digg topping som frisk rosmarin, oliven, soltørket tomat og seff flaksalt etter penslingen. Anbefales! Veldig saftig og godt.