Mat, drikke og røyk Baking

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.361
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Var på bakekurs med en baker fra Ask, Bergen, mandag til onsdag i denne uken. Bakte mye forskjellig, blant annet ciabatta og focaccia med overnattede deiger.
    Focacciaen var interessant. Hun stekte på 270 grader og penslet med olivenolje etterpå. Masse digg topping som frisk rosmarin, oliven, soltørket tomat og seff flaksalt etter penslingen. Anbefales! Veldig saftig og godt.

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.361
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    En annen nyttig ting jeg lærte var om eltingen. Etter autolyse(vann og mel blandet sammen og hviler i 30 min før resten tilsettes) ble deigene eltet i intervaller. Noen minutter, så pause og så litt elting igjen. Innser nå at jeg har eltet deigene lengre enn nødvendig og mistet noe av bakeevnen til melet. Interessant å nerde på :cool:

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har sett en hel del på Foodgeek på You Tube... han går igjennom hel del gode ting, verdet og følge med på

• Liker
    Reaksjoner: ELJ
    Ble medlem
    22.05.2025
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    ååh, så kjekt med tips! utfordringen min er bare det at jeg får overload når det blir for mye å velge i. skulle ønske noen andre bare kunne ha fortalt meg hvilken jeg skal velge. alltid hatt lyst til å være flink med gjærbakst, men det hever aldri eller smaker bare ikke godt. og jeg elsker egentlig gjærbakst, når det er bakt skikkelig. tror problemet er at jeg velger feil oppskrifter og i tillegg gjør feil selv. kan jeg eliminere den ene der (altså ved å velge riktig oppskrift), så kanskje jeg kan naile det til slutt om jeg bare øver, eller hvis oppskriften er for dummies.

men forstår jeg det riktig at mel og vann bør stå sammen alene i 30 minutter alltid? jeg leste et sted at deigen skal eltes i ett i 10 minutter. tror det var på trines matblogg, men usikker. umulig å forstå seg på hva som er riktig regel.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    3.069
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    ååh, så kjekt med tips! utfordringen min er bare det at jeg får overload når det blir for mye å velge i. skulle ønske noen andre bare kunne ha fortalt meg hvilken jeg skal velge. alltid hatt lyst til å være flink med gjærbakst, men det hever aldri eller smaker bare ikke godt. og jeg elsker egentlig gjærbakst, når det er bakt skikkelig. tror problemet er at jeg velger feil oppskrifter og i tillegg gjør feil selv. kan jeg eliminere den ene der (altså ved å velge riktig oppskrift), så kanskje jeg kan naile det til slutt om jeg bare øver, eller hvis oppskriften er for dummies.

men forstår jeg det riktig at mel og vann bør stå sammen alene i 30 minutter alltid? jeg leste et sted at deigen skal eltes i ett i 10 minutter. tror det var på trines matblogg, men usikker. umulig å forstå seg på hva som er riktig regel.
    Se videoen jeg postet, der står alle tidspunkter, og hvor lenge... og den beste oppskriften er den du får til best selv ;)
    Tid og tålmodighet er det viktigste - og øvelse.

• Liker

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    3.361
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26

De 30minuttene med hviletid før elting er veldig nyttige(autolyse). Det blir en helt annen deig du elter da. Proteiner brytes ned til gluten og du får en mer elastisk deig med følgene som kommer når produktet er ferdig stekt. Det utvikler også smak.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    3.158
    Var på bakekurs med en baker fra Ask, Bergen, mandag til onsdag i denne uken. Bakte mye forskjellig, blant annet ciabatta og focaccia med overnattede deiger.
    Focacciaen var interessant. Hun stekte på 270 grader og penslet med olivenolje etterpå. Masse digg topping som frisk rosmarin, oliven, soltørket tomat og seff flaksalt etter penslingen. Anbefales! Veldig saftig og godt.
    Jeg er litt tradisjonalist og Italofil. Fikk være med en morra når dagens focaccia gikk i ovnen ( Vedfyrt !) tidlig, tidlig på morran hos bakeren ( 4.generasjon) rett neri gata, i en pitteliten italiensk by (vår hemmelighet) i Liguria. Overnatta deig selvfølgelig. Deigen der nede har en helt annen smidighet og elastisitet, det skyldes jo også melets beskaffenhet.

Kraftig dæsj med olje på brettet og solide klunker med 50/50 blanding olje/vann utover og i fingergropene - før steiking !

Diverse typer : med rosmarin, finsnittet løk, stracchino (type ferskost), småtomater. Rosmarinhekken (!) stod i bakhagen.

Jeg følte meg svært priviligert og beæret over å få oppleve noe slikt. Blandt mennesker med passione og yrkesstolthet.

Focaccia er et dagsprodukt. Jeg får frysninger av nesten 10cm tjukk fokkasja som ligger i krympeplast i norske supermarkeder, dag etter dag. Italia er brødlandet, det skal finnes 0ver 200 offisielle brødtyper.

slartibartfast

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    5.283
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    All ære til nystekt italiensk brød!
    Og durumhvete er helt fantastisk til brød- det fantes en gang et fint sammalt durummel hos leverandøren min.
    Den var nesten uslåelig smaksmessig blant hvetemeltypene.

Tips: Har du baconfett til overs, bruk den i stedet for eller i tillegg til olivenolje på focacciaen.

(Men når det nevnes brødlandet, klarer jeg ikke å la være og nevne at Tyskland har offisielt registrert over 3200 brødtyper. 😇 )

• Liker
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn