Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.858
    Antall liker
    8.856
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er 0,06ms - det er snakk om. Altså ca 2 cm forskjell.

    Drar lydbildet mot venstre uansett hvem av målingene du bruker?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ups nullene forsvant.
    Ser det, men hvorfor oppstår det forskjell? :geek:
    Syns det svinger litt frem og tilbake uavhengig disse målingene. Målingene viser heller ikke dette. Kanalene er stort sett like. Kanskje ørene mine begynner å bli gamle... :unsure:
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ups nullene forsvant.
    Ser det, men hvorfor oppstår det forskjell? :geek:
    Syns det svinger litt frem og tilbake uavhengig disse målingene. Målingene viser heller ikke dette. Kanalene er stort sett like. Kanskje ørene mine begynner å bli gamle... :unsure:
    Får sånn her også på noen målinger. Lyden drar mot venstre… har ikke hengt meg så mye oppi det egentlig. Tror bare det er jeg som merker det. Har litt problemer med høyre øre så har tenkt at det kanskje har vært det.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.050
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    31
    Det eneste som drar til høyre eller venstre er mikrofonen.... Da står den ikke i midten.... Men Windows er ikke verdens mest stabile heller.....
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    En god Audiolense kalibrering blir veldig nøyaktig, og måler her hjemme ekstremt likt høyre /venstre. Det kan sette hørselen på prøve hvis en ikke har 100% lik hørsel på begge ørene. Har selv en dipp på høyre øre som dra vokal litt ut av senter. Ikke så farlig da jeg fint nyter musikk likevel.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt sideveis forskyvning ved brukt av UMIK-1 og Windows 10. En reset av PCen samt være veldig bevisst på alle innstillingene i AL er korrekt før man kjører en måling så har det blitt bedre.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.011
    Antall liker
    12.896
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skru av alle hvilemodus/strømspare greier som finnes i BIOS.
    ...og det samme i windows system innstillinger på USB.

    Dette har ikke jeg testet selv, men skal visstnok kunne gi mere stabile måleresultater.

    Prøv.

    Jeg har selv fått lyd som drar til venstre/høyre, eller på annen måte langt vekk i tåka.
    Siste måling jeg gjorde for 3-4 mnd siden har gitt stabilt og friskt lydbilde,
    så jeg gidder ikke gjøre nye målinger før det kommer noen fysiske/nye endringer på riggen.
     
    Sist redigert:

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hvor setter dere mic'en i forhold til eget hode? Jeg setter den litt bak hodet.
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Har oftest målt der pannebrasken er. Har også prøvd å måle nøyaktig der ørene er, men da må en jo flytte mikrofonen en hodebredde mellom måling av høyre og venstre kanal.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Ganske kritisk dette med mic-plassering. Jeg spiller ikke så høyt, og syns også at målinger tatt med litt lavere lydstyrke enn «HØYT» også spiller bedre.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Ganske kritisk dette med mic-plassering. Jeg spiller ikke så høyt, og syns også at målinger tatt med litt lavere lydstyrke enn «HØYT» også spiller bedre.
    Små marginer. Samme med target kurven. Ørsmå justeringer kan utgjøre enorm forskjell. Men ett flott verktøy dette Audiolense greiene. 😊
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Er det 5 db mellom linjene over her? Ser slik ut, og da er det 8 db fall fra bass til 10kHz - samme som min

    Target vil ikke følge punktene helt så fint å huke av den jeg har ringet rundt.
    Her er min og synes den balanserer fint på alle volum.
    oo.PNG
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Hederlig omtale i Audiophilestyle:

     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.612
    Antall liker
    14.572
    Sted
    Langesund
    Avslutter jo med dette:)


    "Jeg er solgt på SOTA romkorreksjonen som tilbys av Audiolense og filtre laget av Mitch Barnett fra Accurate Sound. Lydkvaliteten er uten sidestykke, både subjektivt og objektivt."

    Men hvorfor bør en bruke Mitch Barnett for å lage filtre?
     
    Sist redigert:

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Avslutter jo med dette:)


    "Jeg er solgt på SOTA romkorreksjonen som tilbys av Audiolense og filtre laget av Mitch Barnett fra Accurate Sound. Lydkvaliteten er uten sidestykke, både subjektivt og objektivt."

    Men hvorfor bør en bruke Mitch Barnett for å lage filtre?
    Fordi skribenten ikke er noen ekspert på AL. Lettere å kjøpe tjenesten for å få det til å virke fra dag en.
    Det er litt som Mitch skriver i kommentaren hans, det innebærer erfaringsoverføring når han hjelper med oppsett og kalibrering.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    vidarje

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.10.2009
    Innlegg
    5.393
    Antall liker
    3.577
    Sted
    Rasta
    Torget vurderinger
    1
    Fordi skribenten ikke er noen ekspert på AL. Lettere å kjøpe tjenesten for å få det til å virke fra dag en.
    Det er litt som Mitch skriver i kommentaren hans, det innebærer erfaringsoverføring når han hjelper med oppsett og kalibrering.
    Vi er jo så heldige at vi kan få hjelp av sjefen sjøl:D(y)
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.565
    Antall liker
    1.475
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Her er min lenge utviklet target. Med 66 års ører. :eek: Littvanskelig dette, men innspiller påvirker hvor bra dette alltid er.
    1706268290927.png
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    I dag så hakker musikken, stopper innimellom og hopper til neste låt.

    Har restartet men det fortsetter.

    Kliss ny laptop som kun brukes til AL & Roon.

    Noen som har opplevd noe lignende?

    Nå har jeg jo hatt AL, tja? Ett år? Har aldri tukla så lite på anlegget som nå og aldri lyttet så mange timer heller så jeg er superfornøyd 👍
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    I dag så hakker musikken, stopper innimellom og hopper til neste låt.

    Har restartet men det fortsetter.

    Kliss ny laptop som kun brukes til AL & Roon.

    Noen som har opplevd noe lignende?

    Nå har jeg jo hatt AL, tja? Ett år? Har aldri tukla så lite på anlegget som nå og aldri lyttet så mange timer heller så jeg er superfornøyd 👍
    Velkommen i klubben🥳🥳 Har endel tull med Roon selv nå.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Room er kilne greier. Jeg tror Qobuz er bedre. Her i huset går det mest i Spotify. Ren latskap, selvsagt.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Men det har ikke vært sånn før?
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    I dag så hakker musikken, stopper innimellom og hopper til neste låt.

    Har restartet men det fortsetter.

    Kliss ny laptop som kun brukes til AL & Roon.

    Noen som har opplevd noe lignende?

    Nå har jeg jo hatt AL, tja? Ett år? Har aldri tukla så lite på anlegget som nå og aldri lyttet så mange timer heller så jeg er superfornøyd 👍
    Prøvd å restarte routeren din?
    Jeg har en switch som av og til skaper problemer. Men jag har litt mer nettverksaktivitet pga Merging Technologies enhetene i Ravenna nettet.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Men det har ikke vært sånn før?
    Roon har alltid vært kilen. Den snakker ikke med lydkortet slik en spiller bør snakke med et lydkort. Implementeringen av Asio har aldri vært god der i gården. Asio legger opp til toveis kommunikasjon, der lydkortet kan varsle om endringer, be om en restart o.l. I svært mange tilfeller er det naturlig å gjøre et tilbakekall når lydkortet må justere seg. Men disse kallene blir glatt ignorert av Roon. Kanskje det har blitt gjort noen endringer i Roon som trigger flere slike anmodninger enn tidligere.

    Roon legger også beslag på alle resssursene til et lydkort. Al konvolveren har 128 kanaler. Roon vil ha alt, men så krasjer den. Den trenger to kansler, men gaper over alt som er tilgjengelig … og håndterer det ikke. Så derfor har Al konvolveren en helt spesiell tilpasning til Roon, der den typisk oppgir kun to kanaler.

    Så kan det hende at Roon også legger beslag på det lydkortet som Al konvolveren skal bruke. Da hjelper det kanskje å be Roon glemme det reelle lydkortet. Men Roon har liten kontroll på dette, så da må man regne med overraskelser ved oppgraderinger.

    Og uansett om det er liv laga, så er det veldig kilent med Roon fra tid til annen. Jeg testet nettop konvolveren med Roon. Det var mye flikking og restarting før det spilte … og jeg er ikke i stand til å gjøre rede for alle snubletrådene.

    Mer generelt har jeg god grunn til å anta at en god del lydkortprodusenter og avspillerprodusenter bruker 3. parts software på kritisk kommunikasjonen mellom spiller og lydkort … og at de ikke har kontroll på hvordan det fungerer i praksis. Det er litt trist, men sånn er det.
     

    H.R

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Innlegg
    8.084
    Antall liker
    6.539
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Bruk loopback fra lydkortet til convolver og man slipper hele tullet Med at ting ikke snakker sammen. fungerer nok ikke med topping sin multikanalsdac dog.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har forsøkt meg litt i MSO (Multi Sub Optimizer) med 4 subber plasert litt sporadisk.

    Her får man jo ut alle parametrene for filter til hver enkelt sub. Det hadde vært interessant å kunne integrere dette i Audiolense, noe som pr dags dato ikke lar seg gjennomføre. Eksport til Minidsp 2x4 HD lar seg gjøre da. Vil en MSO filterimportert Minidsp plassert i kjeden lage krøll i et AL oppsett?
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Det er vanskelig å slå fast med sikkerhet. Hvis MSO-filteret gir en viss pre-ringing kan det skape problemer. Men det kan også hende det går fint.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Er det noe risiko at MSO-filteret skaper pre-ringing med IIR filter?

    How Does MSO Perform its Calculations?
    "MSO uses optimization code to adjust the parameters of simple IIR filters for each sub and optionally one or more main speakers. In addition, it can adjust delay and gain parameters (but only for subs, not main speakers). "
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Plassert etter lydkortet så vil jo antakelig AL måle subber som lettere integrerbare da disse allerede er eq behandlet. Men dersom det blir større forandringer i AL vil det vel bli konflikt.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.888
    Antall liker
    1.465
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    MSO oppsettet blir kun sett på som en sub av AL. Antar du har satt opp MSO oppsettet som en sub med mono input?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.867
    Antall liker
    10.701
    Torget vurderinger
    10
    Nå har Handel Messias snurret fra Roon&AL her i over en time (er jo snaue 3 timer lang) og tvangstankene om å kjøpe MiniDSP Flex Eight ga seg. Null hakking etter at jeg restartet routeren.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Er det noe risiko at MSO-filteret skaper pre-ringing med IIR filter?

    How Does MSO Perform its Calculations?
    "MSO uses optimization code to adjust the parameters of simple IIR filters for each sub and optionally one or more main speakers. In addition, it can adjust delay and gain parameters (but only for subs, not main speakers). "
    Den resulterende impulsen er ikke minimum fase, jeg vet ikke hvordan den typisk ser ut, og hvordan den reagerer på korreksjon. Men det kan jo fort vise seg å fungere bra.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    MSO oppsettet blir kun sett på som en sub av AL. Antar du har satt opp MSO oppsettet som en sub med mono input?
    Hva mener du. Ved bruk av Minidsp 2x4 HD eksempelvis vil man sette input i denne med et signal fra lydkortet. Så ja, mono input.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn