Audiolense fra Juice Hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1681142479832.png



    Er det noen måliger som kan vise hvor det er best å dele mellom elementer?

    Jeg innbiller meg ut fra hva jeg hører at det er "best" å la hornet spille "mest mulig" begge veier. :)
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det med delefrekvenser må du primært ta med hornekspertene. Det er mye som påvirker lydkvaliteten som ikke fanges opp av Audiolense-målinger og simuleringer. Men det simuleringene viser har også stor påvirkning.

    Når det gjelder deling i Schroeder-området hender det at rompåvirkningen er slik at man bør prøve andre delefrekvenser. Da ser man det i simuleringene. Videre … crossoverne i Audiolense gjør det mulig å tyne båndbredden til elementer mer enn med konvensjonelle filtre … fordi det er en mye brattere cutoff.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan jeg bruke god måling og sette forskjellige delefrekvenser på denne? Sweep start og stopp er den samme. ...og så bare endre filnavnet for å få dette oversiktlig.

    Da slipper jeg å ta så mange målinger for å teste ut litt forskjellige delefrekvenser. +-50Hz.
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Så lenge målingene er videre enn der du setter grenser på deling, er det bare å endre.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Målingen må være videre enn der delingen er unnagjort👍
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Burde ikke korreksjonsfilnavnet da blitt navngitt med nye delefrekvenser? :unsure:
    Hvorfor navngis målefilene med delefrekvensene? :unsure:

    Tror jeg heller følger logikken i programmet og måler ved hver delefrekvenstest. (y)
     
    Sist redigert:

    POB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.09.2003
    Innlegg
    2.986
    Antall liker
    2.910
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    31
    Du kan ta opp samme målefil flere ganger og lagre de med forskjellige navn.
    Litt kjappere enn å gjøre måling for hver deling, og samme resultat.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Du kan ta opp samme målefil flere ganger og lagre de med forskjellige navn.
    Litt kjappere enn å gjøre måling for hver deling, og samme resultat.
    Det er mulig! Ikke noe stress dette egentlig, bare noe stasj...
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ja, du kan lagre samme målefil flere ganger, og hele oppsettet blir lagret i måefilen. Men oppsettet som allerede ligger i Audiolense har forrang og brukes dersom det er kompatibelt med målingen som åpnes. Hvis man ønsker å bruke oppsettet som ligger lagret i målingen kan man gjøre følgende:

    * Velg "new speaker setup" og så velger du 2.0 konfigurasjonen.
    * Åpne målingen og svar ja til å endre oppsettet.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    1681641082479.png

    Detter en fra en måling hos meg. Group Delay Høyre/Venstre bass. Vertikal strek er 600Hz. Deler på 550Hz over 1,5 oktav.
    Hva forteller denne meg?
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Du må se på frekvensresponsen samtidig.

    De dippen du ser er garantert matchet med dipper i frekvensresponsen. Kansellerende refleksjoner. Da er det hele veldig korrigerbart innenfor rimelighetens grenser (feks slik det er satt opp i default-korreksjonen)

    Så har du et par skarpe peaker på den røde bassen. Hvis du ser en dipp i frekvensresponsen på samme element og frekvens … så har du et rombidrag som er i motfase med direktelyden …. Og sterkere enn direktelyden. Det er ikke veldig hørbart, og det kan frekvenskorrigeres, men det er som regel vanskelig å tidskorrigere. Der kommer Audiolense sin «selective preringing prevention» inn.

    Det vil nesten alltid dukke opp noe sånt med mindre man har et veldig lavt rombidrag (nærfelt lytting eller god demping)

    Så er det el liten peak rett til venstre for en svart strek (100 Hz?) i begge elementene. Hvis det er en peak i frekvensresponsen der, så er det et veldig godt trgn. Hvis det er en dipp, så er det muligens der du finner den største akustiske utfordringen i oppsettet. Da har du kansellerende refleksjoner som spiller høyere enn direktelyden.

    De fleste rom og oppsett har noen av disse problemene. Men lyden kan bli ekstremt bra allikevel.

    Man får neppe en perfekt step-respons, og det bør man akseptere.

    Så skal man være litt obs ift at korreksjonsfiltrene ikke prøver for hardt å korrigere dette. Det ser man evt som pre-ringing i simuleringen og pre-ringing i selve korreksjonen.

    Så korriger så mye som mulig, men uten at simulert step-respons og filtre ringer vesentlig👍
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Supert og forståelig! (y)

    Noen ganger låser interface'et seg slik og jeg må slette al.ini filen for å komme ut av dette. Får ikke skalert tilbake på noen måter. Er det noen mulighet for å resette fra programmet?
    1681666669353.png
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Det skyldes en liten programmeringsglitch. Du kan høyreklikke på chartet og deretter resette y-aksen til manuell. Da zoomer den ut igjen.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Det skyldes en liten programmeringsglitch. Du kan høyreklikke på chartet og deretter resette y-aksen til manuell. Da zoomer den ut igjen.
    Hvis jeg høyreklikker på chartet skjer ingen ting. Derimot hvis jeg dobbeltklikker uansett museknapp kommer jeg inn i Chart Editor. Antar at det der du vil ha meg. :unsure: Hvor resetter jeg y-aksen der?
    1681816519424.png
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Vakkert BX, (y)

    Etter de siste OS-oppdateringene for WIn 10 og .NET Runtime, har min PC (IBM Notebook) fått "nikker" jeg ikke ikke liker ifm AL.
    Er det noen OS, PC jeg bør vurdere som ny pc-løsning?
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg bruker en flere år gammel NUC med slapp celeron cpu, men har absolutt ingen problemer ifm avspilling av Spotify, flac, tunge hi-rez filer, eller type youtube, netflix og lignende.
    Det eneste som er litt irriterende er at nuc pc'n bruker 6-7 sec på å generere nye filtere når jeg skal tukle med delefrekvens, targets osv.

    Gaming pc'n jeg har, bruker under halvsekundet på filter generering, men den har fjortisen i huset okkupert.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva slaks nykker snakker vi om?
    Jeg har brukt denne PC'en i lang tid og AL har fungert prikkfritt til om lag et par mnd siden. Syns å huske at det hele startet etter en OS-oppdatering. Blir veldig ofte hevet ut av AL når jeg skal starte en måling. Får også «IR-Extraction Failure». Sånn Ca annen hver gang, I tillegg får jeg plutselig masse «junk»/ «flipping» av lyden under måling. Virker sånn for meg at en aller annen OS oppdatering har ødelagt for lydforholdet i PC’en. Bruker RME UCX lydkort.

    PC'en støtter ikke WIN 11. Har siste drivere for RME og andre oppdateringer.

    Kanskje jeg skal forsøke å bytte USB-kabel.
     
    Sist redigert:

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Har brukt mange forskjellige maskiner i de årene jeg har holdt på og spec betyr svært lite... Har òg de omtalte problemer som beskrives... I det siste mye og hyppig... Er nå på Win 11 med alle oppdateringer....
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Etter at jeg byttet USB-kabel, har jeg bare hatt ett eneste tilfelle hvor jeg har blitt hevet ut av AL, og ingen IR-extraction. 😍

    Byttet fra en Audioquest Cinnamon til en standard USB 2.0 high speed kabel.
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Etter at jeg byttet USB-kabel, har jeg bare hatt ett eneste tilfelle hvor jeg har blitt hevet ut av AL, og ingen IR-extraction. 😍

    Byttet fra en Audioquest Cinnamon til en standard USB 2.0 high speed kabel.
    AL må være allergisk mot sølvlederne i AudioQuest Cinnamon kablene :D
     
    Sist redigert:

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Har lagt inn en bs detektor i siste release😎😂

    Seriøst: Kan det være endringer i Windows som avslører glitcher i usb-overføringen?

    Jeg har usb dac på kjøkkenet. Den mister forbindelsen stadig vekk, og noen ganger krasjer JRiver i prosessen. Jeg har hatt mistanke til PC-en, men kanskje jeg skulle prøvd en annen kabel.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.923
    Antall liker
    2.507
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    7
    Første IR-Exrtaction i dag med ny billig-kabel ... Så utfordringen er der fortsatt. Ikke noe dårligere lyd med billigkabel
    Skjer dette når du spiller musikk også eller er det bare når du holder på med målinger osv? Funker smertefritt her🙄
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.564
    Antall liker
    1.467
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Skjer dette når du spiller musikk også eller er det bare når du holder på med målinger osv? Funker smertefritt her🙄
    Bare når jeg skal ta målinger eller da jobber i AL.
    1. Blir hevet ut av AL ifm at måle-vinduert åpnes.
    2. Får IR-Exctraction like etter at måling er utført.
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Hei, dere!

    Da var det min tur til å plages noen uker igjen. Jeg har kjøpt meg en ny musikkspillerpc for å ta plassen til den gamle laptopen jeg har brukt. Så, Bernt, hvordan var det nå; jeg må generere en hwid for den nye maskinen her. Det gjør jeg først fra AL og så fra konvolver med ROON kjørende? Standalone bruker den samme som jeg genererer fra AL. Høres det riktig ut?

    Dere andre får også lov til å svare.:)

    Vh, Eyvind
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.874
    Antall liker
    4.314
    Ja. En på maskinen og fra konvolveren når du kjører Roon. Imponert over hukommelsen din😄👍
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Først: dette er nok ikke helt riktig plass for dette, men jeg vet at flere av dere som bruker AL også bruker RME, so here it goes:

    Når jeg nå har fått alt opp å gå etter en mnd og koblet opp den nye og dyre vifte- og lydløse NUC'en min i stua, fungerte det helt smertefritt frem til i går. Da måtte det oppstå et helt nytt problem, selvfølgelig (THE TORTURE NEVER STOPS) Nå finner ikke ROON rme'en. Det står ingen audio devices found i ROON. Bare blinker kort at rme-utgangene er der, også blir de borte igjen når jeg er inne i menyen audio devices i ROON. RME'n dukker opp i devices i windows enheter.

    Har forsøkt det vanlige, restart, koble fra-til, skrudd av UCX osv. Også reinstallert ROON. Forslag?

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Først: dette er nok ikke helt riktig plass for dette, men jeg vet at flere av dere som bruker AL også bruker RME, so here it goes:

    Når jeg nå har fått alt opp å gå etter en mnd og koblet opp den nye og dyre vifte- og lydløse NUC'en min i stua, fungerte det helt smertefritt frem til i går. Da måtte det oppstå et helt nytt problem, selvfølgelig (THE TORTURE NEVER STOPS) Nå finner ikke ROON rme'en. Det står ingen audio devices found i ROON. Bare blinker kort at rme-utgangene er der, også blir de borte igjen når jeg er inne i menyen audio devices i ROON. RME'n dukker opp i devices i windows enheter.

    Har forsøkt det vanlige, restart, koble fra-til, skrudd av UCX osv. Også reinstallert ROON. Forslag?

    Eyvind
    Prøv en annen usb kabel ? ...
     

    mk1classic

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.01.2009
    Innlegg
    1.884
    Antall liker
    1.461
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    2
    Virker USB utgangen? Prøvd en annen usb utgangen? Prøvd en annen usb enhet på utgangen? Finner du usb utgangen tilkoblet noe i Windows Device Manager?
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Har prøvd de andre usb-portene, ingen forskjell der. Har ikke prøvd andre enheter, skal teste det nå. Også annen kabel,da. UCX' en er tilkoblet utgangen i win dev manager, ja.

    Takk,dere!

    Eyvind
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Ok, da har jeg prøvd alt (altså de forslagene :)) I tillegg oppdatert drivere fra rme og firmware ucx. Den (UCX'en) "holdt" seg imidlertid noen sekunder på oversikten over devices i ROON når jeg skiftet usb-utgang. Da ble jeg veldig glad før skuffelsen fikk desto mer punsj etter at den forsvant igjen.

    No luck - I'm stuck

    Eyvind
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Skrot Roon. Kjør Spotify.

    Jeg er en gammeldags AL bruker (10 år)
    ...og kjører Spotify på min vifteløse nuc pc med JRiver via WDM driveren og RME Fireface UC fire-veis rigg.
    Har aldri problemer avspilling av musikk.
    ... og de få gangene jeg har problemer, er det en bagatell messig brukerfeil. En sjelden gang.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Ok, da har jeg prøvd alt (altså de forslagene :)) I tillegg oppdatert drivere fra rme og firmware ucx. Den (UCX'en) "holdt" seg imidlertid noen sekunder på oversikten over devices i ROON når jeg skiftet usb-utgang. Da ble jeg veldig glad før skuffelsen fikk desto mer punsj etter at den forsvant igjen.

    No luck - I'm stuck

    Eyvind
    Det kan være at den står innstilt til bruk med Mac.... Må skiftes over til bruk med Pc...
    Det kan være det er kun for UC...
    Har du satt Roon til 5.1 /7.1 i oppsett av enhet / avansert ??
     
    Sist redigert:

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Takk, Bergfinn. Men jeg skroter nok ikke ROON til fordel for jriver og Spotify med det første, nei.

    Arne: det er altså UCX'en du mener er satt til mac? Jeg forstår ikke hvordan dette skal ha skjedd spontant og uten min viten. Dette oppsettet (minus NUC) har jo fungert i årevis (tja et år, da) uten problemer. Men fikler videre, så får vi se hva som skjer. Takker alle for innspill.

    Eyvind
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.043
    Antall liker
    2.256
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    30
    Takk, Bergfinn. Men jeg skroter nok ikke ROON til fordel for jriver og Spotify med det første, nei.

    Arne: det er altså UCX'en du mener er satt til mac? Jeg forstår ikke hvordan dette skal ha skjedd spontant og uten min viten. Dette oppsettet (minus NUC) har jo fungert i årevis (tja et år, da) uten problemer. Men fikler videre, så får vi se hva som skjer. Takker alle for innspill.

    Eyvind
    Gjelder å lese før jeg svarer ser jeg 😱
    Hvis det har fungert først og ny pc rotet det til kan det være en oppdatering som ligger å venter ? Det har i visse tilfeller laget knot hos meg...
    I enkelte tilfeller har jeg gitt opp å lete og satt opp allt fra bunn.... Windows er å blir no skjiit....
     

    RealMonkey

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.09.2010
    Innlegg
    201
    Antall liker
    246
    Sted
    Lillestrøm
    Beklager, @Bx, for å rote til tråden din. Jeg oppretter en egen for fortsettelsen og eventuelle innspill dere måtte ha i forhold til RME+USB+ROON- trøbbelet mitt.

    Eyvind
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn